Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 458 din 5 aprilie 2006  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor   Legii datoriei publice nr. 313/2004 , aprobate prin   Hotararea Guvernului nr. 2.415/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 458 din 5 aprilie 2006 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii datoriei publice nr. 313/2004 , aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 2.415/2004

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 347 din 18 aprilie 2006
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii datoriei publice nr. 313/2004 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.415/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 18 ianuarie 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La punctul 6, poziţiile 4.3.5, 4.3.6 şi 4.3.7 vor avea urmãtorul cuprins:
"4.3.5. Rambursarea împrumuturilor interne şi externe contractate direct de stat sau garantate de stat, precum şi plata dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi se asigurã dupã cum urmeazã:
1. Pentru împrumuturile externe contractate de Guvern, prin Ministerul Finanţelor Publice, în vederea finanţãrii deficitului bugetului de stat şi susţinerii balanţei de plãţi şi a rezervei valutare, obligaţia constituirii resurselor necesare pentru plata la extern a serviciului datoriei publice externe şi a efectuãrii plãţilor revine Ministerului Finanţelor Publice, care va asigura sumele necesare din urmãtoarele surse:
a) împrumuturi interne şi externe pentru refinanţarea datoriei publice externe;
b) împrumuturi din disponibilitãţile contului curent general al Trezoreriei Statului;
c) dobânzi încasate pentru disponibilitãţile în valutã;
d) dobânzi aferente împrumuturilor din contravaloarea în lei a împrumuturilor externe guvernamentale utilizate la finanţarea deficitului bugetar;
e) sume prevãzute în bugetul de stat cu aceastã destinaţie.
2. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finanţelor Publice, şi subîmprumutate unor beneficiari finali - operatori economici, pe bazã de acord de împrumut subsidiar (AIS) sau acord de împrumut subsidiar şi garanţie (AISG), în condiţiile legii, obligaţia constituirii resurselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice revine în totalitate beneficiarilor finali, care au obligaţia sã asigure prin bugetele proprii necesarul în lei pentru plata integralã a serviciului datoriei publice interne şi externe, dacã hotãrârea Guvernului sau legea de ratificare a împrumuturilor nu prevede altfel.
3. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finanţelor Publice, şi subîmprumutate unor beneficiari finali - autoritãţi ale administraţiei publice centrale - instituţii publice, pe bazã de AIS, în condiţiile legii, aceştia au obligaţia sã prevadã în bugetele proprii sumele necesare pentru rambursarea creditelor interne şi externe şi plata dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente.
4. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finanţelor Publice, şi subîmprumutate unor beneficiari finali - autoritãţi ale administraţiei publice locale, servicii publice sau operatori economici de subordonare localã, obligaţia constituirii surselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice interne şi externe revine subîmprumutatului/beneficiarului final, în conformitate cu prevederile AIS încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi subîmprumutat sau ale AISG încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, subîmprumutat şi garant.
5. Pentru împrumuturile externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finanţelor Publice, a cãror administrare a fost mandatatã unei instituţii financiare, pe bazã de acorduri de subîmprumut, în condiţiile legii, obligaţia asigurãrii surselor necesare pentru plata la extern a serviciului datoriei publice externe revine subîmprumutatului/beneficiarului final, în conformitate cu prevederile AIS încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi subîmprumutat/beneficiar final sau ale AISG încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, subîmprumutat/beneficiar final şi garant.
6. Prin acordul de împrumut şi acordul de împrumut subsidiar se poate stabili, dupã caz, ca beneficiarii finali sã achiziţioneze de pe piaţa financiarã sumele în valutã necesare pentru plata integralã a serviciului datoriei publice interne şi externe direct în contul creditorilor sau în conturile comunicate de Ministerul Finanţelor Publice, urmând ca acesta sã dispunã efectuarea plãţii.
7. În situaţia în care beneficiarul final al împrumuturilor contractate de stat prin Ministerul Finanţelor Publice şi subîmprumutate acestuia şi al celor garantate de stat prin Ministerul Finanţelor Publice nu dispune de resurse financiare pentru achitarea obligaţiilor de platã la scadenţã, conform clauzelor AIS şi/sau AISG, obligaţia de platã integralã a serviciului datoriei publice revine Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de împrumutat şi/sau garant, şi se efectueazã din fondul de risc conform art. 15 alin. (6) din lege.
8. Pentru împrumuturile externe contractate de autoritãţile administraţiei publice centrale pânã la data de 31 decembrie 2004 şi garantate de stat, plata serviciului datoriei publice externe se efectueazã de cãtre fiecare împrumutat din sumele prevãzute anual cu aceastã destinaţie în bugetul de stat.
9. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate de operatorii economici şi garantate de stat, plata serviciului datoriei publice se efectueazã de cãtre fiecare garantat din surse proprii sau conform actelor normative de aprobare a garanţiei, la termenele şi în condiţiile acordurilor de împrumut. În situaţia în care operatorii economici garantaţi nu dispun de surse proprii de platã la scadenţã, Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de garant, achitã aceste obligaţii bãncilor finanţatoare din fondul de risc, conform art. 15 alin. (4) din lege.
4.3.6. În cazurile prevãzute la pct. 4.3.5.2-4.3.5.5, entitatea care efectueazã plata este stabilitã prin AIS/AISG.
Dacã prin AIS sau AISG se stabileşte cã plãţile se fac prin Ministerul Finanţelor Publice, subîmprumutatul/beneficiarul final va vira Ministerului Finanţelor Publice, cu 10 zile lucrãtoare înainte de scadenţa prevãzutã în acordul de împrumut, suma în lei sau echivalentul în lei al obligaţiei de platã în valutã, calculatã la cursul de schimb valabil la data plãţii cãtre Ministerul Finanţelor Publice, la care se adaugã o marjã asigurãtorie care va acoperi eventuala diferenţã de curs valutar pentru perioada dintre data plãţii cãtre Ministerul Finanţelor Publice şi data plãţii cãtre creditor, dacã în AIS/AISG nu se prevede altfel.
4.3.7. Plata la extern a serviciului datoriei publice prin Ministerul Finanţelor Publice se efectueazã de Banca Naţionalã a României. Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte ordinul de schimb valutar pentru cumpãrare valutã, dacã este cazul, şi ordinul de platã de valutã pe baza notificãrii de platã transmise de finanţatorul extern. Ministerul Finanţelor Publice vireazã în data scadenţei la extern contravaloarea în lei, calculatã pe baza cursului valutar stabilit de Banca Naţionalã a României, valabil în ziua respectivã. Documentele justificative pentru plata contravalorii în lei a valutei scadente sunt notificarea de platã primitã de la finanţatorul extern şi comunicarea Bãncii Naţionale a României privind cursul valutar de cumpãrare a valutei.
Documentele necesare pentru plata cãtre Banca Naţionalã a României a contravalorii în lei se întocmesc conform normelor privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare şi a celor specifice Trezoreriei Statului, dupã caz."

2. La punctul 10, poziţia 7.1 va avea urmãtorul cuprins:
"7.1. Modalitatea de contractare a datoriei publice interne prin certificate de trezorerie adresate populaţiei, emise prin unitãţile de trezorerie, se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Emisiunile de titluri de stat în lei şi în valutã lansate pe piaţa interbancarã se deruleazã în conformitate cu prevederile convenţiei încheiate de Ministerul Finanţelor Publice cu agentul desemnat şi cu cele ale Regulamentului privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formã dematerializatã.
Modalitatea de contractare a datoriei publice interne prin titluri de stat de tip benchmark se stabileşte prin proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice."

3. La punctul 10, dupã poziţia 7.4 se introduce o nouã poziţie, poziţia 7.5, cu urmãtorul cuprins:
"7.5. Contractarea de împrumuturi de stat interne de la instituţii de credit şi financiare
Angajarea împrumuturilor de stat interne de la instituţii de credit şi financiare se face numai cu respectarea strictã a destinaţiilor prevãzute la art. 3 alin. (1) din lege.
Împrumuturile interne contractate direct de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali de la instituţii de credit şi financiare pot avea ca sursã de rambursare bugetul de stat sau sursele proprii ale operatorului economic, beneficiar final al împrumutului intern.
7.5.1. Procedura de contractare de cãtre Ministerul Finanţelor Publice a împrumuturilor interne de la instituţii de credit şi financiare, cu rambursare de la bugetul de stat
Etapele procesului de contractare a împrumutului sunt urmãtoarele:
1. fundamentarea deciziei de contractare a unui împrumut intern pentru finanţarea unei investiţii/achiziţii a unui ordonator principal de credite.
Ordonatorul principal de credite va prezenta Ministerului Finanţelor Publice urmãtorul set de documente:
a) hotãrârea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei, dupã caz;
b) solicitarea de finanţare sub semnãtura ordonatorului principal de credite;
c) avizul ordonatorului principal de credite privind necesitatea şi oportunitatea realizãrii proiectului de investiţii finanţat integral sau în completare din împrumuturi interne contractate de stat şi de însuşire a indicatorilor tehnico-economici şi a surselor de finanţare ale respectivului proiect;
d) documentul de susţinere de cãtre ordonatorul principal de credite cã proiectul propus face parte din strategia de dezvoltare a sectorului, pe baza susţinerii de cãtre ordonatorul principal de credite beneficiar;
2. iniţierea de cãtre ordonatorul principal de credite şi aprobarea hotãrârii Guvernului privind contractarea împrumutului intern. În proiectul hotãrârii Guvernului se va preciza cel puţin scopul contractãrii împrumutului, suma, moneda şi beneficiarul împrumutului, precum şi prevederi referitoare la rambursarea împrumutului din bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite beneficiar al împrumutului, sau din alte surse, dupã caz. Prin hotãrârea Guvernului se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã introducã modificãrile corespunzãtoare în volumul şi în structura bugetului ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
3. dupã alocarea intrãrilor de credite interne pentru proiectul propus spre finanţare, Ministerul Finanţelor Publice demareazã procedura de selecţie a finanţatorului, astfel:
a) Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, întocmeşte nota-mandat şi stabileşte comisia de negociere a împrumutului, la care va participa un reprezentant al ordonatorului principal de credite solicitant;
b) Ministerul Finanţelor Publice lanseazã cererea de ofertã, care cuprinde caracteristicile specifice împrumutului ce urmeazã a fi contractat, în concordanţã cu prevederile hotãrârii Guvernului prevãzute la pct. 2, precum şi termenul limitã pânã la care pot fi transmise ofertele. Ofertele care nu întrunesc condiţiile specificate în cererea de ofertã sunt descalificate. Cererea de ofertã va fi avizatã şi de ordonatorul principal de credite;
c) comisia de negociere analizeazã ofertele şi stabileşte lista scurtã care va cuprinde instituţiile de credit şi financiare cu ofertele cele mai avantajoase din punct de vedere al costurilor, precum şi al capacitãţii de administrare şi realizare a tranzacţiei în termenii propuşi;
d) organizarea unor întâlniri de departajare cu instituţiile de credit şi financiare selectate în lista scurtã pentru actualizarea şi eventuala îmbunãtãţire a ofertelor depuse iniţial;
e) analiza ofertelor rezultate şi întocmirea clasamentului de cãtre comisia de negociere, avându-se în vedere cel puţin urmãtoarele: costurile estimate la momentul remiterii ofertelor cãtre Ministerul Finanţelor Publice, capacitatea de administrare şi de derulare a tranzacţiei;
4. semnarea acordului/contractului de împrumut şi încheierea AIS cu ordonatorul principal de credite. Acordul de împrumut îşi va produce efectele dupã semnarea AIS între Ministerul Finanţelor Publice şi ordonatorul principal de credite beneficiar.
Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, urmãreşte încadrarea împrumutului solicitat în plafonul de îndatorare publicã aprobat pentru anul respectiv.
7.5.2. Procedura de contractare de cãtre Ministerul Finanţelor Publice a împrumuturilor interne de la instituţii de credit şi financiare, cu rambursare din sursele proprii ale operatorului economic subîmprumutat
Etapele procesului de contractare a împrumutului sunt urmãtoarele:
1. fundamentarea deciziei de contractare a unui împrumut intern pentru finanţarea unei investiţii/achiziţii de cãtre operatorul economic beneficiar şi descrierea caracteristicilor generale ale împrumutului ce urmeazã a fi contractat.
Ministerul coordonator şi operatorul economic solicitant vor prezenta Ministerului Finanţelor Publice urmãtorul set de documente:
a) hotãrârea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei, dupã caz;
b) documentul de susţinere a proiectului din partea ministerului coordonator în sectorul economic în care activeazã operatorul economic solicitant şi, în mãsura existenţei unei strategii sectoriale, încadrarea proiectului respectiv în realizarea acesteia;
2. iniţierea de cãtre ministerul coordonator şi aprobarea hotãrârii Guvernului de autorizare a contractãrii împrumutului intern şi a subîmprumutãrii cãtre operatorul economic beneficiar. În hotãrârea Guvernului se va preciza cã mãsura de ajutor de stat se acordã efectiv dupã primirea deciziei de autorizare din partea Consiliului Concurenţei;
3. dupã aprobarea hotãrârii Guvernului prevãzute la pct. 2, Ministerul Finanţelor Publice demareazã procedura de selecţie a finanţatorului, astfel:
a) Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, întocmeşte nota-mandat şi stabileşte comisia de negociere a împrumutului, la care va participa un reprezentant al ministerului coordonator şi al operatorului economic;
b) Ministerul Finanţelor Publice lanseazã cererea de ofertã, care cuprinde caracteristicile specifice împrumutului care se intenţioneazã a fi contractat, în concordanţã cu prevederile hotãrârii Guvernului prevãzute la pct. 2, precum şi termenul limitã pânã la care pot fi transmise ofertele. Ofertele care nu întrunesc condiţiile specificate în cererea de ofertã sunt descalificate;
c) comisia de negociere analizeazã ofertele şi stabileşte lista scurtã care va cuprinde instituţiile de credit şi financiare cu ofertele cele mai avantajoase din punct de vedere al costurilor, precum şi al capacitãţii de administrare şi realizare a tranzacţiei în termenii propuşi;
d) organizarea unor întâlniri de departajare cu instituţiile de credit şi financiare selectate în lista scurtã pentru actualizarea şi eventuala îmbunãtãţire a ofertelor depuse iniţial;
e) analiza ofertelor rezultate şi întocmirea clasamentului de cãtre comisia de negociere, avându-se în vedere cel puţin urmãtoarele: costurile estimate la momentul remiterii ofertelor cãtre Ministerul Finanţelor Publice, capacitatea de administrare şi de derulare a tranzacţiei.
Comisia de negociere va informa în scris ministerul coordonator şi beneficiarul final asupra rezultatului selecţiei de oferte. Ministerul Finanţelor Publice împreunã cu ministerul coordonator şi cu beneficiarul final vor iniţia procedura de notificare în vederea autorizãrii de cãtre Consiliul Concurenţei;
4. Ministerul Finanţelor Publice transmite cãtre Eximbank o solicitare scrisã pentru a începe analiza operatorului economic şi avizarea solicitãrii de împrumut a beneficiarului;
5. în cazul obţinerii avizului favorabil din partea CIGCCE şi al primirii deciziei de autorizare de la Consiliul Concurenţei se procedeazã la semnarea acordului/contractului de împrumut şi la încheierea AIS cu beneficiarul împrumutului, prin care Ministerul Finanţelor Publice transferã acestuia toate obligaţiile preluate de la finanţator. Acordul de împrumut îşi va produce efectele dupã semnarea AIS dintre Ministerul Finanţelor Publice şi beneficiarul împrumutului.
În vederea contractãrii împrumutului, Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, urmãreşte încadrarea împrumutului în plafonul datoriei publice aprobat pentru anul respectiv."

4. La punctul 11, dupã poziţia 8.2.2 se introduce o nouã poziţie, poziţia 8.2.3, cu urmãtorul cuprins:
"8.2.3. Pentru împrumuturile interne contractate direct de stat şi subîmprumutate, modelul de AIS prevãzut în anexa nr. 1 la prezentele norme va fi adaptat corespunzãtor."

5. La punctul 16 poziţia 13.2.1, dupã punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 4, cu urmãtorul cuprins:
"4. sumele încasate de la beneficiarii de împrumuturi cu garanţia statului şi de la beneficiarii de subîmprumuturi reprezentând ratele de capital, dobânzile, comisioanele şi alte costuri aferente împrumuturilor garantate sau subîmprumutate plãtite de cãtre Ministerul Finanţelor Publice la scadenţe, în numele garantatului sau subîmprumutatului."

6. La punctul 17, poziţia 13.4.3 va avea urmãtorul cuprins:
"13.4.3. Pe baza informaţiilor primite de la persoanele juridice beneficiare de împrumuturi interne şi externe şi a evidenţelor ţinute în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, compartimentul de specialitate din cadrul acestuia întocmeşte anual raportul privind modul de constituire şi utilizare a fondului de risc, care se prezintã pentru informare şi aprobare conducerii ministerului."

7. La punctul 18, poziţiile 15.1, 15.2 şi 15.3 vor avea urmãtorul cuprins:
"15.1. În condiţiile legii, garanţiile de stat pentru împrumuturi reprezintã obligaţii indirecte ale statului român, care se exercitã în cazul în care beneficiarul împrumutului nu poate sã achite, în întregime sau parţial, rata de capital, dobânda, comisioanele şi/sau alte costuri stabilite în conformitate cu clauzele acordului/contractului de împrumut.
15.2. Obligaţia de rambursare a împrumuturilor contractate direct de Guvern prin Ministerul Finanţelor Publice revine Ministerului Finanţelor Publice. Acesta poate delega aceastã atribuţie beneficiarilor finali ai AIS/AISG, în conformitate cu acordul de împrumut. Achitarea obligaţiilor de platã aferente împrumuturilor contractate de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali se va efectua de aceştia din sursele financiare prevãzute în actele normative de aprobare/ratificare a respectivelor împrumuturi.
15.3. În cazul în care beneficiarul de împrumut garantat de stat şi/sau contractat de stat şi subîmprumutat nu poate asigura integral ori parţial, la termenele scadente, sumele necesare în vederea rambursãrii împrumutului, plãţii dobânzilor, comisioanelor şi/sau a altor costuri aferente împrumutului, acesta va prezenta Ministerului Finanţelor Publice o cerere de platã prin care îi solicitã acestuia sã plãteascã sumele cuvenite creditorului, conform prevederilor scrisorilor de garanţie, AIS sau AISG, şi va proba în scris cu documente de analizã justificative, declarând pe propria rãspundere, cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei din acordurile de împrumut, asupra lipsei disponibilitãţilor bãneşti necesare achitãrii sumelor scadente. Cererea de platã va include ratele de credit datorate, dobânzile, comisioanele şi alte costuri, precum şi data scadenţei."

8. La punctul 19, poziţiile 17.1 şi 17.2 vor avea urmãtorul cuprins:
"17.1. Sumele achitate de Ministerul Finanţelor Publice în numele beneficiarilor de credite garantate de stat sau de credite contractate de stat şi subîmprumutate, ca urmare a lipsei disponibilitãţilor financiare ale acestora, se recupereazã de la beneficiarii finali conform prevederilor legale în vigoare.
17.2. Debitelor rezultate din plata de cãtre Ministerul Finanţelor Publice a ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente creditelor, precum şi din neplata comisioanelor la fondul de risc li se aplicã reglementãrile legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor fiscale."

ART. II
<>Hotãrârea Guvernului nr. 2.415/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii datoriei publice nr. 313/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 18 ianuarie 2005, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 5 aprilie 2006.
Nr. 458.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016