Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 448 din 19 mai 2005  privind deseurile de echipamente electrice si electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 448 din 19 mai 2005 privind deseurile de echipamente electrice si electronice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 491 din 10 iunie 2005
HOTĂ?RÂRE nr. 448 din 19 mai 2005
privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 491 din 10 iunie 2005


În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi ale <>art. 54 pct. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

Obiective
ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre are ca obiectiv prevenirea producerii de deşeuri de echipamente electrice şi electronice, denumite în continuare DEEE, precum şi refolosirea, reciclarea şi alte forme de valorificare a acestora, astfel încât sa se reducã volumul de deşeuri eliminate.
(2) Prezenta hotãrâre urmãreşte îmbunãtãţirea performantelor privind protecţia mediului şi sãnãtãţii populaţiei prin acţiunile desfãşurate de toţi operatorii implicaţi în ciclul de viata al echipamentelor electrice şi electronice, ca de exemplu: producãtori, importatori, distribuitori, consumatori şi, în particular, acei operatori economici care sunt direct implicaţi în tratarea deşeurilor de echipamente electrice şi electronice.

Domeniul de aplicare
ART. 2
(1) Prezenta hotãrâre se aplica categoriilor de echipamente electrice şi electronice prevãzute în anexa nr. 1A, cu condiţia ca acestea sa nu fie parte componenta a unui alt tip de echipament ce nu intra sub incidenta prezentei hotãrâri.
(2) Produsele incluse în categoriile menţionate la alin. (1) sunt prevãzute în anexa nr. 1B.
(3) Prezenta hotãrâre se aplica fãrã a se aduce atingere legislaţiei naţionale privind cerinţele de securitate şi sãnãtate, precum şi legislaţiei naţionale privind gestionarea deşeurilor.
(4) Fac excepţie de la prevederile prezentei hotãrâri echipamentele care au legatura cu protecţia intereselor privind securitatea nationala, armele, munitiile şi materialele de rãzboi.
(5) Echipamentele similare celor prevãzute la alin. (4), care nu sunt destinate scopurilor cu specific militar, se supun prevederilor prezentei hotãrâri.

Definiţii
ART. 3
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos semnifica dupã cum urmeazã:
a) echipamente electrice şi electronice sau EEE echipamentele care funcţioneazã pe baza de curenţi electrici sau câmpuri electromagnetice şi echipamentele de generare, transport şi de mãsurare a acestor curenţi şi câmpuri, incluse în categoriile prevãzute în anexa nr. 1A şi destinate utilizãrii la o tensiune mai mica sau egala cu 1.000 volti curent alternativ şi 1.500 volti curent continuu;
b) deşeuri de echipamente electrice şi electronice sau DEEE - echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , inclusiv toate componentele, subansamblele şi produsele consumabile, parte integrantã a echipamentului în momentul în care acestea devin deşeuri;
c) prevenire - mãsurile care urmãresc atât reducerea cantitãţii şi nocivitatii DEEE asupra mediului, cat şi a materialelor şi substanţelor pe care acestea le conţin;
d) refolosire - orice operaţiune prin care DEEE sau componentele acestora sunt utilizate în acelaşi scop pentru care au fost concepute, inclusiv utilizarea în continuare a echipamentelor sau componentelor acestora predate la punctele de colectare, la distribuitori, la reciclatori ori la producãtori;
e) reciclare - reprelucrarea, într-un proces de producţie, a materialelor conţinute în deşeuri, în acelaşi scop ca cel iniţial sau în alte scopuri, cu excepţia valorificãrii energiei. Prin valorificarea de energie se înţelege utilizarea deşeurilor combustibile pentru producerea de energie prin incinerare directa, împreunã cu alte deşeuri sau separat, dar cu valorificarea caldurii;
f) valorificare - oricare dintre operaţiunile aplicabile prevãzute în anexa nr. IIB la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ;
g) eliminare - oricare dintre operaţiunile aplicabile prevãzute în anexa nr. IIA la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ;
h) tratare - orice operaţiune efectuatã dupã predarea DEEE unei instalaţii pentru depoluare, demontare, sfaramare, valorificare sau pregãtire pentru eliminare, precum şi orice alta operaţiune efectuatã pentru valorificarea şi/sau eliminarea DEEE;
i) producãtor - orice persoana fizica sau juridicã, indiferent de tehnica de vânzare utilizata, inclusiv prin comunicare la distanta, în conformitate cu <>Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanta, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 , care:
(i) produce şi comercializeazã EEE sub propria marca; sau
(ii) revinde sub propria marca echipamente produse de alţi furnizori, un revanzator nefiind considerat producãtor atunci când marca producãtorului figureazã pe echipament conform pct. (i); sau
(iii) importa ori exporta, cu titlu profesional, EEE din sau în România.
Persoana fizica sau juridicã care asigura exclusiv o finanţare în cadrul sau ca urmare a unui acord de finanţare nu este consideratã producãtor decât dacã desfãşoarã totodatã una dintre activitãţile prevãzute la pct. (i)-(iii);
j) distribuitor - orice persoana care furnizeazã pe baze comerciale EEE unei persoane care urmeazã sa le utilizeze;
k) DEEE provenite de la gospodãrii particulare - DEEE provenite de la gospodãrii particulare şi surse comerciale, industriale, instituţionale şi alte surse care, datoritã naturii şi cantitãţii lor, sunt similare celor provenite de la gospodãrii particulare;
l) substanta sau preparat periculos - orice substanta sau preparat definit potrivit dispoziţiilor <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 , şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor chimice periculoase;
m) contract de finanţare - orice acord sau contract de împrumut, leasing, închiriere ori vânzare referitor la orice echipament, indiferent de faptul ca acordul ori contractul respectiv sau orice acord ori contract colateral prevede ori nu efectuarea sau posibilitatea efectuãrii unui transfer de proprietate privind echipamentul în cauza;
n) deşeuri istorice - DEEE provenite de la EEE introduse pe piata înainte de 1 ianuarie 2007.

Proiectarea produsului
ART. 4
(1) Producãtorii introduc în fabricaţie acele EEE ale cãror proiecte iau în consideraţie urmãtoarele aspecte:
a) sa faciliteze operaţiunile de demontare şi valorificare a componentelor;
b) sa prevadã posibilitãţi de refolosire şi reciclare a DEEE, a componentelor şi materialelor lor.
(2) Este interzis producãtorilor sa obstructioneze refolosirea DEEE prin impunerea unor caracteristici specifice de proiectare sau prin procedee specifice de fabricare, cu excepţia cazului în care aceste caracteristici specifice de proiectare sau procedee specifice de fabricare prezintã avantaje determinante în ceea ce priveşte protecţia mediului şi/sau cerinţele de securitate.

Colectarea selectiva
ART. 5
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a colecta separat DEEE de la gospodãriile particulare şi de a pune la dispoziţia producãtorilor spaţiile necesare pentru înfiinţarea punctelor de colectare selectiva a acestora.
(2) În vederea reducerii cantitãţii de DEEE eliminate ca deşeuri municipale nesortate şi pentru atingerea unui nivel ridicat de colectare selectiva, posesorii trebuie sa predea DEEE pe care le deţin, conform prevederilor alin. (1) sau la punctele de colectare constituite în acest scop.
(3) În vederea colectãrii selective a DEEE provenite de la gospodãriile particulare, producãtorii trebuie sa asigure înfiinţarea:
a) pana la 31 decembrie 2005 a cel puţin:
(i) un punct de colectare în fiecare judeţ;
(ii) un punct de colectare în fiecare oraş cu peste 100.000 de locuitori;
(iii) 6 puncte de colectare în municipiul Bucureşti;
b) pana la 31 decembrie 2006 a cel puţin un punct de colectare în fiecare oraş cu peste 20.000 de locuitori.
(4) Punctele de colectare prevãzute la alin. (3) se amplaseaza în locuri şi la distanţe care sa asigure un acces uşor, ţinând seama în special de densitatea populaţiei.
(5) Punctele de colectare au obligaţia de a prelua DEEE de la posesorii finali şi distribuitori gratuit sau contra unei compensaţii care tine seama de valoarea componentelor reutilizabile din componenta acestora.
(6) Distribuitorii care introduc pe piata noi produse sunt obligaţi sa asigure condiţii pentru preluarea DEEE gratuit sau contra unei compensaţii care tine seama de valoarea componentelor reutilizabile din componenta acestora şi în sistem unu la unu, dacã echipamentul predat este de tip echivalent şi a îndeplinit aceleaşi funcţii ca echipamentul achiziţionat.
(7) Fãrã a prejudicia aplicarea prevederilor alin. (3) şi (6), producãtorii pot organiza şi exploata sisteme individuale sau colective de preluare a DEEE provenite de la gospodãriile particulare, în scopul respectãrii obiectivelor prezentei hotãrâri.
(8) Luând în consideraţie normele în materie de sãnãtate şi securitate, DEEE care prezintã riscuri prin contaminare pentru securitatea şi sãnãtatea personalului din punctele de colectare pot fi refuzate la colectare.
(9) Pentru categoria de DEEE prevãzute la alin. (8) se stabilesc mãsuri specifice, aprobate prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri.
(10) În situaţia în care rezulta necesitatea stabilirii unor prevederi specifice referitoare la predarea DEEE în conformitate cu prevederile alin. (3) şi (6) pentru DEEE care nu conţin componente esenţiale sau dacã acestea conţin alte deşeuri decât DEEE, aceste prevederi se aproba prin ordin comun al ministrului economiei şi comerţului şi ministrului mediului şi gospodãririi apelor.
(11) Pentru alte tipuri de DEEE decât cele provenite de la gospodãriile particulare şi fãrã sa fie prejudiciata aplicarea dispoziţiilor art. 9, producãtorii sunt obligaţi sa asigure colectarea acestor deşeuri.
(12) Producãtorii sunt obligaţi sa urmãreascã ca toate DEEE colectate conform prevederilor alin. (3), (6) şi (11) sa fie transportate la instalaţiile de tratare autorizate conform art. 6, cu excepţia cazului în care aparatele sunt refolosite în întregime. Producãtorii urmãresc ca refolosirea preconizata sa nu conducã la încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri, în special ale art. 6 şi 7. Colectarea şi transportul DEEE colectate selectiv se efectueazã astfel încât sa optimizeze refolosirea şi reciclarea componentelor sau aparatelor întregi care pot fi refolosite sau reciclate.
(13) Pana la 31 decembrie 2008 rata medie anuala de colectare selectiva de DEEE pe cap de locuitor provenite de la gospodãriile particulare este de 4,00 kg, cu urmãtoarele obiective intermediare:
a) pana la 31 decembrie 2006, a cel puţin 2 kg/locuitor;
b) pana la 31 decembrie 2007, a cel puţin 3 kg/locuitor.

Tratarea
ART. 6
(1) Pentru a asigura respectarea <>art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , tratarea DEEE cuprinde cel puţin îndepãrtarea tuturor lichidelor, precum şi o tratare selectiva în conformitate cu anexa nr. 2.
(2) În scopul asigurãrii protecţiei mediului se pot adopta standarde minimale de calitate pentru tratarea DEEE colectate. În acest caz Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor informeazã Comisia Europeanã în vederea publicãrii lor.
(3) Operatorii economici efectueazã operaţiuni de tratare a DEEE numai dacã deţin autorizaţie de mediu potrivit <>art. 9^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 .
(4) Operatorii economici autorizaţi pentru operaţiuni de tratare a deşeurilor au obligaţia sa respecte cerinţele tehnice prevãzute în anexa nr. 3, referitoare la depozitarea şi tratarea DEEE colectate.
(5) Operaţiunea de tratare poate fi realizatã, de asemenea, în afarã României sau în afarã Comunitãţii Europene, în mãsura în care transportul DEEE respecta prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 259/93 din 1 februarie 1993 privind supravegherea şi controlul transporturilor de deşeuri în interiorul, la intrarea şi la ieşirea din Comunitatea Europeanã. DEEE exportate din Comunitatea Europeanã în conformitate cu Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 259/93, cu Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.420/1999 din 29 aprilie 1999 de stabilire a normelor şi procedurilor comune aplicabile transporturilor de anumite tipuri de deşeuri cãtre anumite tari nemembre ale OCDE şi cu Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.547/1999 din 12 iulie 1999 de stabilire a procedurilor de control care trebuie aplicate, conform Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 259/93, transporturilor de anumite tipuri de deşeuri cãtre anumite tari care nu intra sub incidenta Deciziei OCDE C(92) 39 final nu se iau în calcul pentru îndeplinirea obligaţiilor şi obiectivelor prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (2) din prezenta hotãrâre decât dacã exportatorul poate dovedi ca operaţiunea de recuperare, refolosire şi/sau reciclare s-a desfãşurat în condiţii echivalente cu cerinţele prevãzute în prezenta hotãrâre.
(6) Se recomanda operatorilor economici care efectueazã operaţiuni de tratare DEEE sa aibã în vedere prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de organizare şi coordonare a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participãrii voluntare a organizaţiilor la aceste scheme.

Valorificare
ART. 7
(1) Producãtorii, terţii care acţioneazã în numele lor sau organizaţiile colective iau cele mai potrivite mãsuri pentru îndeplinirea urmãtoarelor obiective de valorificare, reutilizare şi reciclare a DEEE colectate selectiv potrivit dispoziţiilor art. 5:
a) pentru DEEE incluse în categoriile 1 şi 10 din anexa nr. 1A:
(i) la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 40% din greutatea medie pe aparat;
(ii) la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 60% din greutatea medie pe aparat;
(iii) la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 80% din greutatea medie pe aparat;
(iv) la 31 decembrie 2006 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 37,5% din greutatea medie pe aparat;
(v) la 31 decembrie 2007 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 56% din greutatea medie pe aparat;
(vi) la 31 decembrie 2008 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 75% din greutatea medie pe aparat;
b) pentru DEEE incluse în categoriile 3 şi 4 din anexa nr. 1A:
(i) la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 37,5% din greutatea medie pe aparat;
(ii) la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 56% din greutatea medie pe aparat;
(iii) la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 75% din greutatea medie pe aparat;
(iv) la 31 decembrie 2006 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 32,5% din greutatea medie pe aparat;
(v) la 31 decembrie 2007 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 48,75% din greutatea medie pe aparat;
(vi) la 31 decembrie 2008 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 65% din greutatea medie pe aparat;
c) pentru DEEE incluse în categoriile 2, 5, 6, 7 şi 9 din anexa nr. 1A:
(i) la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 35% din greutatea medie pe aparat;
(ii) la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 52,5% din greutatea medie pe aparat;
(iii) la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie sa creascã pana la minimum de 70% din greutatea medie pe aparat;
(iv) la 31 decembrie 2006 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 25% din greutatea medie pe aparat;
(v) la 31 decembrie 2007 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 37,5% din greutatea medie pe aparat;
(vi) la 31 decembrie 2008 rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã pana la minimum de 50% din greutatea medie pe aparat;
d) pentru lampile cu descãrcare în gaz rata de refolosire şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie sa creascã dupã cum urmeazã:
(i) minimum de 40% din greutatea lampilor, pana la 31 decembrie 2006;
(ii) minimum de 60% din greutatea lampilor, pana la 31 decembrie 2007;
(iii) minimum de 80% din greutatea lampilor, pana la 31 decembrie 2008.
(2) Valorificarea DEEE se face acordându-se prioritate refolosirii echipamentelor întregi.
(3) În scopul urmãririi realizãrii obiectivelor prevãzute la alin. (1) producãtorii sau organizaţiile colective au obligaţia sa ţinã, într-un registru constituit special în acest scop, o evidenta a cantitãţii de DEEE, de componente, materiale şi substanţe ale acestora la intrarea şi ieşirea din instalatia de tratare şi/sau la intrarea în instalatia de valorificare ori de reciclare. Modul de evidenta a gestionãrii şi de raportare a informaţiilor este stabilit prin ordin comun al ministrului mediului şi gospodãririi apelor şi ministrului economiei şi comerţului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
(4) Producãtorii sau terţii care acţioneazã în numele lor sunt obligaţi sa organizeze colectarea, valorificarea şi reciclarea DEEE, pentru a îndeplini obligaţiile prevãzute la art. 5 alin. (13) şi la art. 7 alin. (1), în una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) individual, utilizând propriile resurse;
b) transferarea acestor responsabilitãţi, pe baza de contract, cãtre operatorul economic legal constituit, denumit în continuare organizaţie colectivã, autorizata în acest scop de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor.
(5) Procedura şi criteriile de autorizare a organizaţiei colective se stabilesc prin ordin comun al ministrului economiei şi comerţului şi ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în termen de 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri.
(6) Ministerul Economiei şi Comerţului şi Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor propun teme de cercetare pentru dezvoltarea de noi tehnologii de valorificare, tratare şi reciclare a DEEE în cadrul programelor sectoriale de cercetare.

Finanţarea gestionãrii DEEE provenite de la gospodãriile particulare
ART. 8
(1) Producãtorii au obligaţia sa finanteze sistemele de colectare, tratare, valorificare şi eliminare nepoluanta a deşeurilor istorice provenite de la gospodãriile particulare şi depozitate la punctele de colectare instituite potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi (6).
(2) Pentru echipamentele introduse pe piata dupã 31 decembrie 2006 producãtorii sunt responsabili cu finanţarea operaţiunilor prevãzute la alin. (1) privind deşeurile provenite din propriile produse. Producãtorul poate opta sa îşi îndeplineascã aceasta obligaţie fie individual, fie participând la un sistem colectiv.
(3) La introducerea pe piata a unui aparat producãtorii depun o garanţie care sa demonstreze ca gestionarea tuturor DEEE este finanţatã şi ca produsele sunt marcate corespunzãtor potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (2). Aceasta garanţie asigura autoritãţile implicate ca operaţiunile prevãzute la alin. (1) privind produsul respectiv sunt finanţate. Garanţia poate fi sub forma unei participari a producãtorului la sisteme adecvate de finanţare a gestionãrii DEEE, a unei asigurãri de reciclare sau a unui cont bancar blocat.
(4) Costurile de colectare, tratare şi eliminare nepoluanta nu se evidenţiazã separat la momentul vânzãrii de noi produse.
(5) Finanţarea costurilor de gestionare a deşeurilor istorice este asigurata prin unul sau mai multe sisteme la care toţi producãtorii existenţi pe piata în momentul generarii costurilor contribuie în mod proporţional, de exemplu în funcţie de cota lor de piata pe tip de echipament.
(6) Pana la data de 13 februarie 2011, la vânzarea de noi produse producãtorii pot informa cumpãrãtorii în legatura cu costurile de colectare, tratare şi eliminare nepoluanta a DEEE provenite din produsele prevãzute în anexa nr. 1A, cu excepţia produselor din categoria 1 a aceleiaşi anexe, pentru care data este 13 februarie 2013. Aceste costuri nu depãşesc costurile reale generate de operaţiunile de colectare, tratare şi eliminare nepoluanta.
(7) Producãtorii care furnizeazã EEE prin mijloace de comunicare la distanta sunt obligaţi sa respecte cerinţele prezentului articol pentru echipamentul furnizat în statul membru al Uniunii Europene în care domiciliazã cumpãrãtorul echipamentului respectiv.

Finanţarea gestionãrii DEEE provenite de la alţi utilizatori decât gospodãriile particulare
ART. 9
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2007 costurile legate de colectarea, tratarea, valorificarea şi eliminarea nepoluanta a DEEE provenite de la utilizatori, alţii decât gospodãriile particulare, şi generate de produsele introduse pe piata se suporta de cãtre producãtori.
(2) Pentru deşeurile istorice finanţarea costurilor de gestionare trebuie sa fie asigurata de cãtre producãtori, dupã cum urmeazã:
a) în cazul deşeurilor istorice înlocuite cu noi echipamente echivalente sau cu noi echipamente care îndeplinesc aceeaşi funcţie, finanţarea costurilor de gestionare trebuie sa fie asigurata de producãtorii acestor produse la introducerea lor pe piata. Utilizatorii, alţii decât gospodãriile particulare, pot sa participe, parţial sau în totalitate, la finanţarea costurilor de gestionare a acestei categorii de deşeuri;
b) în cazul altor deşeuri istorice decât cele prevãzute la lit. a), finanţarea costurilor de gestionare trebuie sa fie asigurata de utilizatori, alţii decât gospodãriile particulare.
(3) Fãrã sa se încalce prevederile prezentei hotãrâri, producãtorii şi utilizatorii, alţii decât gospodãriile particulare, pot încheia acorduri care stabilesc alte metode de finanţare.

Informaţii pentru utilizatori
ART. 10
(1) Producãtorii sunt obligaţi sa furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodãriile particulare toate informaţiile necesare în legatura cu:
a) obligaţia de a nu elimina DEEE ca deşeuri municipale nesortate şi de a colecta selectiv aceste DEEE;
b) sistemele de predare şi colectare puse la dispoziţia lor;
c) rolul utilizatorilor în refolosirea, reciclarea şi celelalte forme de valorificare a DEEE;
d) efectele potenţiale asupra mediului şi sãnãtãţii umane ca urmare a prezentei substanţelor periculoase în echipamentele electrice şi electronice;
e) semnificatia simbolului prevãzut în anexa nr. 4.
(2) Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor şi autoritãţile administraţiei publice locale promoveazã campanii de informare şi educare a consumatorilor pentru a-i incuraja sa faciliteze procesul de refolosire, tratare şi valorificare a DEEE.
(3) În scopul reducerii la minimum a eliminãrii DEEE ca deşeuri municipale nesortate şi pentru a facilita colectarea lor selectiva, producãtorii trebuie sa aplice pe echipamentele electrice şi electronice fabricate dupã data de 31 decembrie 2006 simbolul prevãzut în anexa nr. 4.
(4) În cazul în care datoritã dimensiunii echipamentului sau a modului de funcţionare a acestuia aplicarea simbolului pe echipament nu este posibila, simbolul respectiv trebuie aplicat pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare şi pe certificatul de garanţie al echipamentului electric şi electronic în cauza.
(5) Producãtorii şi/sau distribuitorii au obligaţia de a furniza toate informaţiile prevãzute la alin. (1) şi (3), în instrucţiunile de utilizare sau la punctul de vânzare. Informaţii pentru instalaţiile de tratare
ART. 11
(1) Pentru a facilita refolosirea şi tratarea adecvatã şi în condiţii de protecţie a mediului a DEEE, precum şi întreţinerea, îmbunãtãţirea, repararea şi reciclarea acestora, producãtorii sunt obligaţi sa furnizeze, pentru fiecare tip nou de EEE introdus pe piata, în termen de un an de la introducerea pe piata a echipamentului, informaţii referitoare la refolosire şi tratare.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) trebuie sa cuprindã date referitoare la componentele şi materialele ce intra în componenta EEE, precum şi localizarea substanţelor şi preparatelor periculoase conţinute în aceste echipamente.
(3) Producãtorii de EEE au obligaţia de a pune aceste informaţii la dispoziţia centrelor de refolosire, instalaţiilor de tratare şi de reciclare, sub forma unor manuale, pe suport de hârtie sau electronic pe CD-ROM sau prin Internet.
(4) Producãtorii care introduc pe piata EEE dupã 31 decembrie 2006 trebuie sa poatã fi identificati în mod clar prin etichetele aplicate pe echipamente. Un marcaj specific va trebui sa arate faptul ca echipamentele au fost introduse pe piata dupã aceasta data.
(5) Prevederile referitoare la marcajul specific prevãzute la alin. (4) vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului mediului şi gospodãririi apelor şi ministrului economiei şi comerţului, pana la 30 iulie 2006.

Informaţii şi întocmirea de rapoarte
ART. 12
(1) Pana la data de 31 decembrie 2005 Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor întocmeşte un registru al producãtorilor şi importatorilor în care sunt centralizate anual informaţii, inclusiv estimari, cu privire la:
a) cantitãţile şi categoriile de EEE introduse pe piata;
b) cantitãţile şi categoriile de EEE care au fost colectate prin toate mijloacele şi refolosite, reciclate şi recuperate;
c) greutatea sau numãrul deşeurilor colectate exportate.
(2) Producãtorii au obligaţia de a se înscrie pana la data de 31 aprilie 2006 în registrul menţionat la alin. (1), primind un numãr de înregistrare ce va fi comunicat de aceştia tuturor reţelelor comerciale prin care sunt vândute EEE.
(3) Pot introduce pe piata EEE numai producãtorii înregistraţi în registrul prevãzut la alin. (1).
(4) Producãtorii de EEE au obligaţia sa furnizeze informaţii despre cantitãţile şi categoriile de EEE introduse pe piata, conform cerinţelor prevãzute la alin. (1).
(5) Producãtorii care furnizeazã EEE prin mijloace de comunicare la distanta transmit Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor informaţii în conformitate cu cerinţele prevãzute la alin. (4) şi la art. 8 alin. (7).
(6) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor transmite informaţiile Comisiei Europene o data la 2 ani, în termen de 18 luni de la sfârşitul perioadei acoperite. Prima raportare acoperã perioada 2007-2008. Sunt avute în vedere în special operaţiunile de tratare prevãzute la art. 6 alin. (5).
(7) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor transmite Comisiei Europene, o data la 3 ani, un raport privind aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri. Acest raport se redacteazã pe baza unui chestionar sau a unei schite primite de la Comisia Europeanã. Raportul este pus la dispoziţie Comisiei Europene în termen de 9 luni de la sfârşitul perioadei de 3 ani la care acesta se referã.
(8) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor va întocmi primul raport trienal pentru perioada 2007-2009.

Inspecţia şi controlul. Sancţiuni
ART. 13
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoanele fizice şi cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice;
b) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) şi (2), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (5) şi (6), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (7), art. 10 alin. (3), (4) şi (5) şi ale art. 11 alin. (3) şi (4), cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) lit. b), cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (3), art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (2) lit. a) şi ale art. 12 alin. (2) şi (4), cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei şi cu suspendarea temporarã a activitãţii operatorului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit al:
a) Garzii Naţionale de Mediu, pentru nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), (3), (5) şi (6), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (2), art. 11 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 12 alin. (2) şi (4);
b) Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, pentru nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (3), (4) şi (5) şi ale art. 11 alin. (4).
(3) Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevãzute la alin. (1) şi (2), se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Dispoziţii finale
ART. 14
Anexele nr. 1A, 1B, 2, 3 şi 4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

Transpunere
ART. 15
(1) Prezenta hotãrâre transpune Directiva nr. 2002/96/EC privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L037 din 13 februarie 2003 şi Directiva nr. 2003/108/EC de modificare a Directivei nr. 2002/96/EC privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L345 din 31 decembrie 2003.
(2) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Attila Demeter,
secretar de stat

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Catalin Florin Teodorescu

Bucureşti, 19 mai 2005.
Nr. 448.


ANEXA 1A
CATEGORII
de echipamente electrice şi electronice reglementate de prezenta hotãrâre

1. Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
2. Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
3. Echipamente informatice şi de telecomunicaţii
4. Echipamente de larg consum
5. Echipamente de iluminat
6. Unelte electrice şi electronice (cu excepţia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni)
7. Jucarii, echipamente sportive şi de agrement
8. Dispozitive medicale (cu excepţia tuturor produselor implantate şi infectate)
9. Instrumente de supraveghere şi control
10. Distribuitoare automate

ANEXA 1B
LISTA
cuprinzând produsele care trebuie luate în
considerare în sensul prezentei hotãrâri şi care sunt cuprinse
în categoriile enumerate în anexa nr. 1A

1. Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
a) Aparate frigorifice mari
b) Frigidere
c) Congelatoare
d) Alte aparate mari utilizate pentru refrigerarea, conservarea şi pãstrarea produselor alimentare
e) Maşini de spãlat rufe
f) Uscatoare de haine
g) Maşini de spãlat vase
h) Maşini de gãtit
i) Sobe electrice
j) Plite electrice
k) Cuptoare cu microunde
l) Alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru gãtit şi prelucrarea alimentelor
m) Aparate electrice de încãlzit
n) Radiatoare electrice
o) Alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru încãlzirea camerelor, a paturilor şi a scaunelor şi fotoliilor
p) Ventilatoare electrice
q) Aparate de aer condiţionat
r) Alte echipamente de ventilare, de ventilare pentru evacuare şi de climatizare.

2. Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
a) Aspiratoare
b) Aparate de curatat covoare
c) Alte aparate de curatat
d) Aparate de cusut, tricotat, tesut şi alte prelucrari ale textilelor
e) Fiare de cãlcat şi alte aparate de cãlcat, calandrat şi alte forme de întreţinere a imbracamintei
f) Aparate de prajit pâine
g) Friteuze
h) Maşini de macinat cafea, filtre de cafea şi echipamente de deschis sau sigilat recipiente ori ambalaje
i) Cutite electrice
j) Aparate de tuns parul, uscatoare de par, periute de dinti, aparate de ras, aparate pentru masaj şi alte aparate de îngrijire corporalã
k) Ceasuri desteptatoare, ceasuri de mana şi alte echipamente de mãsurat, indicat sau înregistrat timpul
l) Cantare

3. Echipamente informatice şi de telecomunicaţii
Prelucrare centralizata a datelor:
a) Unitãţi centrale
b) Minicalculatoare
c) Imprimante
Informatica personalã:
a) Calculatoare personale (inclusiv unitate centrala, mouse, monitor şi tastatura)
b) Calculatoare portabile (inclusiv unitate centrala, mouse, monitor şi tastatura)
c) Calculatoare mici portabile (calculatoare foarte mici, portabile cu ecran sensibil - notebook)
d) Calculatoare electronice
e) Imprimante
f) Fotocopiatoare
g) Maşini de scris electrice şi electronice
h) Calculatoare de buzunar şi de birou
i) Alte produse şi echipamente de colectat, stocat, prelucrat, prezentat sau comunicat informaţii prin mijloace electronice
Terminale şi sisteme pentru utilizatori:
a) Faxuri
b) Telexuri
c) Telefoane
d) Telefoane publice
e) Telefoane fãrã fir
f) Telefoane celulare
g) Roboti telefonici
h) Alte produse sau echipamente de transmis sunete, imagini ori alte informaţii prin telecomunicaţie

4. Echipamente de larg consum
a) Aparate de radio
b) Televizoare
c) Camere video
d) Aparate video
e) Aparate de inalta fidelitate
f) Amplificatoare audio
g) Instrumente muzicale
h) Alte produse sau echipamente de înregistrat sau reprodus sunete ori imagini, inclusiv semnale sau alte tehnologii de propagare a sunetului ori imaginii, altfel decât prin telecomunicaţii

5. Echipamente de iluminat
a) Aparate de iluminat pentru lampi fluorescente, cu excepţia aparatelor casnice de iluminat
b) Lampi fluorescente drepte
c) Lampi fluorescente compacte
d) Lampi cu descãrcare în gaze de inalta intensitate, inclusiv lampi cu vapori de sodiu la inalta presiune şi lampi cu halogenuri metalice
e) Lampi cu vapori de sodiu la joasa presiune
f) Alte materiale de iluminat sau echipamente de difuzat ori controlat lumina, cu excepţia becurilor cu filament

6. Unelte electrice şi electronice (cu excepţia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni)
a) Maşini de gaurit
b) Ferastraie
c) Maşini de cusut
d) Echipamente de strunjit, de frezat, de slefuit, de polizat, de tãiat cu ferastraul, de tãiat, de forfecat, de perforat, de gaurit, de stantat, de faltuit, de indoit sau destinate altor operaţiuni de prelucrare a lemnului, metalului sau altor materiale
e) Dispozitive pentru nituit, pentru fixat cu cuie sau pentru insurubat sau de extragere a niturilor, cuielor, suruburilor sau pentru alte utilizãri similare
f) Dispozitive pentru sudura, pentru lipit sau pentru utilizãri similare
g) Echipamente de pulverizat, de imprastiat, de dispersat sau alte operaţiuni de tratare a substanţelor lichide sau gazoase prin alte mijloace
h) Unelte de tuns iarba sau pentru alte activitãţi de gradinarit

7. Jucarii, echipamente sportive şi de agrement
a) Trenuri electrice sau maşini de cursa în miniatura
b) Console portabile de jocuri video
c) Jocuri video
d) Calculatoare pentru ciclism, scufundare, cros, canotaj etc.
e) Echipamente sportive cu componente electrice sau electronice
f) Automate cu monede

8. Dispozitive medicale (cu excepţia tuturor produselor implantate sau infectate)
a) Echipamente de radioterapie
b) Echipamente de cardiologie
c) Dializoare
d) Ventilatoare pulmonare
e) Echipamente de medicina nucleara
f) Echipamente de laborator pentru diagnosticare în-vitro
g) Analizoare
h) Aparate frigorifice
i) Teste de fecundare
j) Alte aparate de detectare, prevenire, supraveghere, tratare, alinare a bolilor, rãnilor sau incapacitatilor

9. Instrumente de supraveghere şi control
a) Detectoare de fum
b) Regulatoare de caldura
c) Termostate
d) Aparate de mãsurat, cantarit sau reglat de uz casnic ori utilizate ca echipamente de laborator
e) Alte instrumente de supraveghere şi control utilizate în instalaţii industriale (de exemplu în panourile de control)

10. Distribuitoare automate
a) Distribuitoare automate de bãuturi calde
b) Distribuitoare automate de sticle sau doze calde ori reci
c) Distribuitoare automate de produse solide
d) Distribuitoare automate de bani
e) Toate aparatele care furnizeazã automat o gama larga de produse.


ANEXA 2

TRATAREA SELECTIVA
a materialelor şi componentelor deşeurilor de echipamente
electrice şi electronice în conformitate cu art. 6 alin. (1)
din hotãrâre

1. Se impune îndepãrtarea cel puţin a urmãtoarelor substanţe, preparate şi componente din orice deseu de echipamente electrice şi electronice care face obiectul unei colectari selective:
a) condensatoarele care conţin policlorobifenil (PCB), în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 173/2000 pentru reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policlorurati şi ai altor compuşi similari (PCB/PCT);
b) componentele care conţin mercur, precum intrerupatoarele sau lampile cu retroiluminare;
c) bateriile;
d) plãcile de circuit imprimat ale telefoanelor mobile, în general, şi alte dispozitive, dacã suprafata placii de circuit imprimat este mai mare de 10 cm^2 ;
e) cartusele de toner, lichid sau sub forma de pasta, precum şi tonerele de culoare;
f) materialele plastice care conţin materiale bromurate nepropagatoare de flacara;
g) deşeurile de azbest şi componentele care conţin azbest;
h) tuburile catodice;
i) clorofluorocarburile (CFC), hidroclorofluorocarburile (HCFC) sau hidrofluorocarburile (HFC), hidrocarburile (HC);
j) lampile cu descãrcare în gaze;
k) ecranele cu cristale lichide (împreunã cu carcasa lor, dacã este cazul) cu o suprafata mai mare de 100 cm 2 şi toate ecranele retroiluminate cu lampi de gaz cu descãrcare;
l) cablurile electrice externe;
m) componentele care conţin fibre ceramice refractare precum cele descrise în <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase;
n) componentele care conţin substanţe radioactive, cu excepţia componentelor care nu depãşesc în cantitate valorile de scutire stabilite prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate radiologica, cu completãrile ulterioare, şi <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea medicalã a persoanelor expuse profesional la radiatii ionizante, cu completãrile ulterioare;
o) condensatorii electrolitici care conţin substanţe periculoase (înãlţime > 25 mm, diametru > 25 mm sau volum similar în mod proporţional).
Aceste substanţe, preparate şi componente sunt eliminate sau valorificate în conformitate cu <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 .
2. Urmãtoarele componente ale DEEE care fac obiectul unei colectari selective trebuie sa fie tratate în felul urmãtor:
a) tuburile catodice: se indeparteaza invelisul fluorescent;
b) echipamentele ce conţin gaze care epuizeaza stratul de ozon sau care prezintã un potenţial de încãlzire globalã a climei (PIGC) mai mare de 15, precum cele din spume sau din circuitele de refrigerare: gazele se extrag şi se trateazã în mod corespunzãtor. Gazele care epuizeaza stratul de ozon se trateazã potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 89/1999 privind regimul comercial şi introducerea unor restrictii la utilizarea hidrocarburilor halogenate ce distrug stratul de ozon, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 159/2000 ;
c) lampile de gaz cu descãrcare: se indeparteaza mercurul.
3. Ţinând cont de considerentele ecologice şi de oportunitatea refolosirii şi reciclarii, prevederile pct. 1 şi 2 se aplica astfel încât sa nu împiedice refolosirea şi reciclarea nepoluanta a componentelor sau a aparatelor întregi.


ANEXA 3
CERINŢE TEHNICE
în conformitate cu art. 6 alin. (4) din hotãrâre

1. Pentru locuri de depozitare, inclusiv depozitare temporarã, a DEEE înainte de tratarea lor (fãrã sa aducã atingere prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ):
a) suprafeţe impermeabile pentru zonele adecvate, prevãzute cu instalaţii de colectare a pierderilor prin scurgere şi, dacã este cazul, cu decantoare şi epuratoare-degresatoare;
b) prelate rezistente la intemperii pentru zonele adecvate.
2. Pentru locuri de tratare a DEEE:
a) cantare de mãsurare a greutatii deşeurilor tratate;
b) suprafeţe impermeabile şi prelate rezistente la intemperii pentru zonele adecvate, prevãzute cu instalaţii de colectare a pierderilor prin scurgere şi, dacã este cazul, cu decantoare şi epuratoare-degresatoare;
c) spaţii de depozitare adecvatã pentru piesele detasate demontate;
d) containere adecvate pentru depozitarea bateriilor, a condensatorilor cu conţinut de PCB/PCT şi a altor deşeuri periculoase precum deşeurile radioactive;
e) echipamente de tratare a apei, în conformitate cu reglementãrile în materie de sãnãtate şi mediu.


ANEXA 4
SIMBOL
pentru marcarea echipamentelor electrice şi electronice

Simbolul care indica faptul ca echipamentele electrice şi electronice fac obiectul unei colectari separate reprezintã o pubela cu roti barata cu doua linii în forma de X, ca în imaginea de mai jos. Simbolul trebuie sa fie tipãrit vizibil, lizibil şi durabil.

____________
NOTA C.T.C.E. S.A.
Simbolul se gãseşte în Monitorul Oficial nr. 491 din 10 iunie 2006, Partea I, pag. 13. A se vedea imaginea asociata.

----


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016