Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 443 din 10 aprilie 2003 privind promovarea productiei de energie electrica din surse regenerabile de energie
În temeiul art. 107 din Constituţie şi având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 ,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 Prezenta hotãrâre stabileşte cadrul legal necesar promovãrii programului de creştere a contribuţiei surselor regenerabile de energie la producţia de energie electrica, avându-se în vedere actualul potenţial de exploatare a acestor surse de energie. ART. 2 (1) În sensul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel: a) surse regenerabile de energie - surse regenerabile de energie nefosile, cum sunt: eoliana, solara, geotermala, a valurilor, a mareelor, energia hidro-, biomasa, gaz de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit, gaz de fermentare a namolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz; b) biomasa - fracţiunea biodegradabila a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agricultura, inclusiv substantele vegetale şi animale, silvicultura şi industriile conexe, precum şi fracţiunea biodegradabila a deşeurilor industriale şi urbane; c) energie electrica produsã din surse regenerabile de energie - energia electrica produsã de centrale care utilizeazã numai surse regenerabile de energie, precum şi proporţia de energie electrica produsã din surse regenerabile de energie în centrale hibride care utilizeazã şi surse convenţionale de energie, incluzând energia electrica consumatã de sistemele de stocare a purtatorilor de energie conventionala şi excluzând energia electrica obţinutã din aceste sisteme; d) consum de energie electrica - consumul brut de energie electrica, calculat astfel: producţia nationala de energie electrica, inclusiv cea produsã de autoproducatori, la care se adauga importurile şi se scad exporturile; e) garanţia de origine - documentul care: 1. specifica sursa de energie din care a fost produsã energia electrica, cu indicarea datei şi a locurilor de producţie, iar în cazul centralelor hidroelectrice, şi cu indicarea puterii instalate a acestora; 2. permite producãtorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie sa demonstreze ca energia electrica pe care o vand este produsã din surse regenerabile de energie; f) acces la reţea - dreptul agenţilor economici care produc şi/sau furnizeazã energie electrica, precum şi al consumatorilor de energie electrica de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele de transport şi distribuţie; g) operator de reţea - dupã caz, operatorul de transport sau de distribuţie; h) operator al sistemului de distribuţie - persoana juridicã, titulara a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploateazã, întreţine, modernizeazã şi dezvolta reţeaua electrica de distribuţie; i) operator de transport - persoana juridicã, titulara a unei licenţe de operator de transport, care deţine, exploateazã, întreţine, modernizeazã şi dezvolta reţeaua electrica de transport; j) producãtor de energie electrica - acea persoana fizica autorizata sau acea persoana juridicã având ca specific activitatea de producere a energiei electrice; k) autoproducator de energie electrica - persoana fizica sau juridicã ce produce energie electrica în principal pentru consum propriu. (2) Deşeurile menţionate în definitia biomasei prevãzutã la alin. (1) lit. b) sunt definite în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 .
CAP. 2 Obiectivul naţional pentru promovarea surselor regenerabile de energie
ART. 3 (1) Promovarea producerii şi consumului de energie electrica produsã din surse regenerabile de energie, inclusiv de centralele hidro- mari, constituie un obiectiv de interes naţional. (2) Ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie la consumul naţional brut de energie electrica urmeazã sa ajungã la 30% pana în anul 2010. (3) Ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie la consumul naţional brut de energie electrica urmeazã sa ajungã la 11% pana în anul 2010. ART. 4 (1) Ministerul Industriei şi Resurselor, în colaborare cu Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, elaboreazã în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri un program vizând mãsurile existente şi planificate pentru realizarea obiectivului prevãzut la art. 3 alin. (1). (2) Programul prevãzut la alin. (1) se aproba prin hotãrâre a Guvernului, se actualizeazã o data la 5 ani şi cuprinde inclusiv mãsuri pentru stimularea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie. (3) Programul de mãsuri prevãzut la alin. (1) se elaboreazã în concordanta cu angajamentele naţionale asumate de România prin Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice, ratificat prin <>Legea nr. 3/2001 . ART. 5 (1) Ministerul Industriei şi Resurselor, în colaborare cu Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, elaboreazã şi publica, în termen de 2 ani de la data publicãrii programului prevãzut la art. 4 alin. (1), primul raport privind realizarea obiectivului prevãzut la art. 3 alin. (1), ţinând cont, în principal, de factorii climatici care pot afecta atingerea acestuia şi care indica compatibilitatea mãsurilor luate cu angajamentele României privind schimbãrile climatice. (2) Raportul elaborat conform prevederilor alin. (1) se actualizeazã o data la 2 ani.
CAP. 3 Garanţia de origine a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie
ART. 6 (1) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei va elabora, pe baza unor criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, regulamentul de certificare a originii energiei electrice produse din surse regenerabile de energie. (2) Regulamentul prevãzut la alin. (1) va fi supus aprobãrii Guvernului de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri. (3) Garanţiile de origine se emit ca rãspuns la o cerere adresatã de un producãtor de energie electrica produsã din surse regenerabile de energie. (4) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei elaboreazã şi pune în aplicare regulamentul de supraveghere a emiterii garanţiilor de origine care sa asigure corectitudinea şi credibilitatea acestora. Totodatã, va comunica Ministerului Industriei şi Resurselor mãsurile luate pentru a asigura fiabilitatea sistemului de garantare în vederea includerii în raportul prevãzut la art. 5 alin. (1). (5) Garanţiile de origine supuse mecanismelor de supraveghere în statele membre ale Uniunii Europene sunt recunoscute pe teritoriul României pe baza de reciprocitate. Orice refuz de recunoaştere a garanţiei de origine, în special din motive ce ţin de prevenirea fraudelor, trebuie sa se bazeze pe criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii.
CAP. 4 Proceduri administrative
ART. 7 (1) Autoritãţile competente evalueaza cadrul de reglementare din sfera de responsabilitate aplicabilã activitãţii de producere de energie electrica din surse regenerabile de energie şi, dupã caz, efectueazã sau propun modificãri în vederea: a) reducerii barierelor de reglementare şi a altor bariere în calea creşterii producţiei de energie electrica din surse regenerabile de energie; b) simplificarii şi accelerarii procedurilor de autorizare; c) asigurãrii obiectivitatii, transparenţei şi caracterului nediscriminatoriu al regulilor de autorizare, precum şi corelãrii cu specificul diverselor tehnologii care utilizeazã surse regenerabile de energie. (2) Autoritãţile competente au obligaţia sa furnizeze Ministerului Industriei şi Resurselor rezultatele evaluãrilor prevãzute la alin. (1). (3) Ministerul Industriei şi Resurselor elaboreazã un raport privind rezultatul evaluãrilor prevãzute la alin. (1), în termen de 1 an de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri. (4) Raportul prevãzut la alin. (3) va include, de asemenea, o evaluare privind: a) coordonarea între autoritãţile competente în privinta termenelor limita de înregistrare şi soluţionare a cererilor de autorizare; b) oportunitatea elaborãrii unor ghiduri pentru autorizare şi a unei proceduri de programare rapida a producãtorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie, în vederea autorizãrii; c) desemnarea autoritãţilor care acţioneazã ca mediatori în disputele dintre autoritãţile responsabile pentru emiterea autorizaţiilor şi solicitantii de autorizaţii.
CAP. 5 Accesul la reţea
ART. 8 (1) Operatorii de reţea, fãrã sa pericliteze fiabilitatea şi siguranta reţelelor, sunt obligaţi sa garanteze transportul şi distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie. (2) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei prevede, prin reguli de funcţionare a pieţei de energie electrica, preluarea cu prioritate şi comercializarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, în mãsura în care funcţionarea Sistemului energetic naţional permite aceasta. (3) Racordarea la reţelele electrice a producãtorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie se efectueazã în conformitate cu prevederile Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public. (4) Regulamentul prevãzut la alin. (3) se elaboreazã de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor, în caloborare cu Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei, şi va cuprinde: a) obligaţia operatorilor de reţea de a oferi o estimare cuprinzatoare şi detaliatã a costurilor asociate racordarii oricãrui nou producãtor care doreşte sa se racordeze la reţea; b) mecanismul de repartizare a costurilor aferente racordarii la reţea şi intaririi reţelei între toţi producãtorii care beneficiazã de aceste investiţii; c) reguli concurentiale de executare a lucrãrilor de racordare la reţea. (5) Mecanismul de repartizare a costurilor, prevãzut la alin. (4) lit. b), se bazeazã pe criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii şi tine cont de beneficiile rezultate ca urmare a racordarii la reţea, pentru utilizatorul iniţial, pentru utilizatorii ulteriori ai racordarii, precum şi pentru operatorii de reţea. (6) Regulamentul prevãzut la alin. (3) va fi supus aprobãrii Guvernului de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri. (7) Tarifele de transport şi distribuţie sunt nediscriminatorii între energia electrica produsã din surse regenerabile de energie şi cea produsã din surse convenţionale de energie, inclusiv în cazul energiei electrice din surse regenerabile de energie, produsã în zone izolate, cum ar fi zonele cu o densitate scãzutã a populaţiei. (8) În raportul prevãzut la art. 7 alin. (3), Ministerul Industriei şi Resurselor va evidenţia mãsurile necesare pentru a facilita accesul la reţea a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, inclusiv o analiza privind fezabilitatea introducerii contorizarii în dublu sens.
CAP. 6 Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 9 Prevederile prezentei hotãrâri intra în vigoare la 12 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- Ministrul industriei şi resurselor, Dan Ioan Popescu
p. Ministrul apelor şi protecţiei mediului, Ioan Jelev, secretar de stat
Bucureşti, 10 aprilie 2003. Nr. 443.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email