Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 44 din 28 octombrie 1998  privind constituirea, organizarea si functionarea Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activitatii Serviciului de Informatii Externe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 44 din 28 octombrie 1998 privind constituirea, organizarea si functionarea Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activitatii Serviciului de Informatii Externe

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 417 din 5 noiembrie 1998

În exercitarea atribuţiilor de control ale Parlamentului României, în temeiul art. 61 alin. (4) şi al art. 64 din Constituţia României, al <>art. 8 alin. (3) din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a României, precum şi al <>art. 3 din Legea nr. 1/1998 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe,

Parlamentul României adopta prezenta hotãrâre.
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Pe data prezentei hotãrâri se constituie Comisia parlamentarã specialã pentru controlul activitãţii Serviciului de Informaţii Externe.
Comisia parlamentarã specialã pentru controlul activitãţii Serviciului de Informaţii Externe, denumita în continuare comisie, îşi exercita mandatul pe durata legislaturii în care a fost desemnatã şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit normelor din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Dupã alegere, membrii comisiei depun în şedinţa comuna a celor doua Camere ale Parlamentului urmãtorul jurãmânt:
"Eu, ......................................, membru al Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activitãţii Serviciului de Informaţii Externe, jur sa apar interesele României şi sa respect Constituţia şi legile tarii.
Jur ca, atât pe timpul mandatului, cat şi dupã încetarea acestuia, voi pãstra secretul asupra documentelor, datelor şi informaţiilor considerate ca atare de lege, de care voi lua cunostinta în exercitarea atribuţiilor.
Jur pe propria rãspundere ca nu am colaborat cu structurile fostei Securitati şi ca nu fac parte din cadrele Serviciului de Informaţii Externe sau ale altor servicii secrete de informaţii."
ART. 3
Componenta nominalã a comisiei şi a biroului acesteia se voteazã, cu respectarea prevederilor art. 32 din Regulamentul Senatului şi ale art. 69 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, în plenul reunit în şedinţa comuna a Senatului şi Camerei Deputaţilor. Componenta nominalã a comisiei şi a biroului acesteia este prevãzutã în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 4
Prevederile art. 2 nu vor fi interpretate în sensul împiedicãrii comisiei de a face publice actele şi concluziile sale, ori de câte ori va obţine acordul birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului.
ART. 5
Pierderea calitãţii de membru al Comisiei pentru apãrare, ordine publica şi siguranta nationala atrage şi pierderea calitãţii de membru al comisiei.
CAP. 2
Atribuţiile comisiei

ART. 6
Comisia exercita controlul concret şi permanent asupra activitãţii Serviciului de Informaţii Externe şi are urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã şi verifica respectarea Constituţiei şi a legilor României de cãtre Serviciul de Informaţii Externe;
b) verifica dacã ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ, emise de conducerea Serviciului de Informaţii Externe, sunt în conformitate cu Constituţia şi cu legile României, cu hotãrârile Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii şi cu hotãrârile Guvernului, date în vederea aplicãrii deciziilor Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii;
c) analizeazã modul de fundamentare a bugetului Serviciului de Informaţii Externe şi verifica execuţia acestuia pe baza controalelor efectuate de organele competente;
d) audiaza persoana propusã de Preşedintele României pentru funcţia de director al Serviciului de Informaţii Externe, în legatura cu care prezintã un aviz consultativ, care va fi trimis Preşedintelui României. Comisia poate propune Preşedintelui României, prin raport, revocarea din funcţie a directorului Serviciului de Informaţii Externe;
e) examineazã cazurile în care în activitatea Serviciului de Informaţii Externe s-au semnalat încãlcãri ale prevederilor constituţionale şi ale altor dispoziţii legale şi se pronunţa asupra mãsurilor ce se impun pentru restabilirea legalitãţii;
f) analizeazã, verifica şi soluţioneazã sesizãrile cetãţenilor care se considera lezati în drepturile şi libertãţile lor, prin mijloacele de obţinere a informaţiilor privind siguranta nationala şi apãrarea intereselor României, de cãtre Serviciul de Informaţii Externe. Examineazã şi soluţioneazã celelalte plângeri şi sesizãri care îi sunt adresate în legatura cu încãlcarea legii de cãtre Serviciul de Informaţii Externe;
g) verifica criteriile de selecţionare şi promovare a cadrelor Serviciului de Informaţii Externe;
h) verifica modul de promovare a intereselor României şi felul în care activitãţile Serviciului de Informaţii Externe sunt orientate, în principal, pentru identificarea, analizarea, ţinerea sub control şi eliminarea riscurilor la adresa siguranţei naţionale;
i) verifica modul de colaborare şi gradul de interoperabilitate dintre Serviciul de Informaţii Externe şi celelalte instituţii cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale;
j) verifica modul de cooperare cu instituţii similare strãine;
k) avizeazã proiectele de lege care au legatura cu activitatea Serviciului de Informaţii Externe;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin hotãrâri ale Parlamentului României.
ART. 7
În exercitarea atribuţiilor care îi revin, comisia solicita Serviciului de Informaţii Externe, prin intermediul directorului acestuia, documente, date şi informaţii şi poate audia persoane în legatura cu problemele analizate.
ART. 8
Serviciul de Informaţii Externe este obligat sa rãspundã în timp util solicitãrilor comisiei şi sa permitã audierea persoanelor indicate de aceasta, cu acordul prealabil al directorului Serviciului de Informaţii Externe.
ART. 9
Sunt exceptate de la prevederile art. 7 şi 8 documentele, datele şi informaţiile în legatura cu acţiunile informative privind siguranta nationala, aflate în curs sau care urmeazã a fi executate, apreciate ca atare de cãtre comisie, la recomandarea Consiliului Suprem de Apãrare a tarii, precum şi informaţiile care pot conduce la deconspirarea calitãţii reale a cadrelor operative, la identificarea surselor de informare, a metodelor şi mijloacelor de munca concrete folosite în munca de informaţii, în mãsura în care acestea nu contravin Constituţiei şi legislaţiei în vigoare.
ART. 10
La cererea birourilor permanente ale celor doua Camere sau ori de câte ori considera necesar, comisia întocmeşte şi prezintã acestora rapoarte cu privire la constatãrile şi la concluziile rezultate din exercitarea atribuţiilor care îi revin.
CAP. 3
Funcţionarea comisiei

ART. 11
Solicitarea datelor şi informaţiilor necesare comisiei, precum şi orice alt demers în relaţiile acesteia cu Serviciul de Informaţii Externe se realizeazã de cãtre comisie prin intermediul preşedintelui sau.
ART. 12
În exercitarea atribuţiilor sale comisia poate folosi experţi din cadrul Serviciului de Informaţii Externe, desemnaţi de directorul acestuia.
Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 6 lit. c) comisia poate apela la serviciile unor specialişti în domeniu, angajaţi ai autoritãţilor publice de profil.
Persoanele folosite potrivit alin. 2 vor semna un angajament prin care se obliga sa respecte dispoziţiile legale cu privire la apãrarea secretului de stat şi de serviciu şi sa protejeze datele şi informaţiile de care iau cunostinta.
Încãlcarea prevederilor alin. 3 atrage rãspunderea civilã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 13
Comisia poate invita la şedinţele sale preşedinţii birourilor permanente ale celor doua Camere, preşedinţii comisiilor pentru apãrare, ordine publica şi siguranta nationala, membri ai Consiliului Suprem de Apãrare a tarii, precum şi alte persoane.
ART. 14
În exercitarea atribuţiilor care îi sunt conferite prin prezenta hotãrâre comisia adopta decizii cu votul majoritãţii membrilor sãi.
ART. 15
Lucrãrile şi actele comisiei fac parte din categoria secretelor de stat, dacã sunt considerate de lege ca atare, cu excepţia concluziilor cuprinse în rapoartele acesteia, care sunt autorizate sa fie fãcute publice de cãtre birourile permanente ale celor doua Camere.
Membrii comisiei au obligaţia sa respecte reglementãrile legale privind apãrarea secretului de stat în legatura cu toate documentele, datele şi informaţiile de care iau cunostinta în exercitarea atribuţiilor care le revin, asigurând deplina protejare a acestora, conform legilor în vigoare.
Nerespectarea prevederilor alin. 1 şi 2 poate atrage, potrivit regulamentelor celor doua Camere, suspendarea din calitatea de membru al comisiei, pana la soluţionarea definitiva a cauzei, ridicarea imunitatii parlamentare şi deferirea, în condiţiile legii, organelor de justiţie.
ART.
Cazurile de încãlcare a prevederilor art. 2 şi 15, sesizate în conformitate cu prevederile programului propriu de protecţie impotriva scurgerii de informaţii, vor fi cercetate de cãtre Comisia juridicã, de disciplina şi imunitãţi a Camerei Deputaţilor, respectiv de Comisia juridicã, de numiri, disciplina şi validari a Senatului, dupã caz, care va prezenta birourilor permanente ale celor doua Camere concluziile şi mãsurile ce se impun.
ART. 17
Preşedintele care conduce lucrãrile şedinţelor comune ale celor doua Camere, în care se dezbat probleme ce intra în competenta comisiei, poate cere, din oficiu, la solicitarea unui grup parlamentar, a preşedintelui comisiei sau a directorului Serviciului de Informaţii Externe, ca lucrãrile respective sa se desfãşoare în şedinţe secrete.
Hotãrârea se ia cu votul majoritãţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi.
CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 18
Birourile permanente ale celor doua Camere, prin secretarii generali, vor asigura spaţiile, personalul, birotica şi logistica necesare bunei desfasurari a activitãţii comisiei.
ART. 19
Documentele comisiei se pãstreazã în arhiva proprie a acesteia, cu respectarea normelor legale privind apãrarea secretului de stat.
La sfârşitul legislaturii, documentele comisiei vor fi inventariate şi sigilate sub supravegherea membrilor acesteia şi vor fi predate, pe baza de proces-verbal, comisiei desemnate de noul Parlament, împreunã cu documentele preluate de la comisiile anterioare, conform regulamentului de funcţionare a comisiei.
ART. 20
Dispoziţiile prezentei hotãrâri se completeazã cu prevederile regulamentelor celor doua Camere, precum şi cu cele ale Regulamentului şedinţelor comune ale celor doua Camere, în mãsura în care dispoziţiile acestora nu se afla în divergenta.
ART. 21
În exercitarea atribuţiilor care îi revin în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri, comisia va elabora şi va inainta spre aprobare birourilor permanente ale celor doua Camere regulamentul propriu de funcţionare.
ART. 22
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Parlamentului României nr. 13 din 3 iunie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 10 iunie 1998.

Aceasta hotãrâre a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 28 octombrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ULM SPINEANU


ANEXA 1


COMPONENTA NOMINALĂ
a Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activitãţii Serviciului de Informaţii Externe


Comisia parlamentarã specialã pentru controlul activitãţii Serviciului de Informaţii Externe este formatã din urmãtorii deputaţi şi senatori:



1. Mihai Gheorghiu - deputat, Partidul Naţional taranesc Crestin
Democrat
2. Alexandru-Radu Timofte - senator, Partidul Democraţiei Sociale din
România
3. George Şerban - deputat, Partidul Democrat
4. Cornel Boiangiu - senator, Partidul Naţional Liberal
5. Marcu Tudor - deputat, Partidul România Mare.



ANEXA 2


COMPONENTA
Biroului Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activitãţii
Serviciului de Informaţii Externe


Biroul Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activitãţii Serviciului de Informaţii Externe este format din urmãtorii deputaţi şi senatori:




Preşedinte: George Şerban - Partidul Democrat
Vicepreşedinte: Alexandru- Radu Timofte - Partidul Democraţiei Sociale din
România
Secretar: Mihai Gheorghiu - Partidul Naţional taranesc Crestin
Democrat.





──────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016