Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 433 din 27 aprilie 2011 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 5 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Hotãrârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.
PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneazã: -------------- Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Ialomiţianu
Bucureşti, 27 aprilie 2011. Nr. 433.
ANEXÃ
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 Camera Auditorilor Financiari din România, denumitã în continuare Camera, este organizaţia profesionalã de utilitate publicã, fãrã scop patrimonial, din care fac parte auditorii financiari care au dobândit aceastã calitate în condiţiile prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 2 Camera este constituitã ca persoanã juridicã autonomã, de drept privat, cu denumire, sediu, patrimoniu şi siglã proprii. Ca urmare a îndeplinirii prevederilor legale privind protecţia mãrcilor, nicio altã persoanã, cu excepţia Camerei, nu are dreptul de a folosi aceastã denumire sau o denumire similarã. ART. 3 Prevederile prezentului regulament se aplicã de cãtre membrii Camerei, persoane fizice active şi nonactive şi persoane juridice, precum şi de cãtre orice alte persoane care solicitã prestarea unor servicii ce intrã în competenţele Camerei.
CAP. II Organizarea şi funcţionarea Camerei
ART. 4 (1) Camera este autoritatea competentã care organizeazã, coordoneazã şi autorizeazã desfãşurarea activitãţii de audit financiar în România, asigurând exercitarea independentã a profesiei de auditor financiar, potrivit legii şi prezentului regulament. (2) În vederea realizãrii acestor obiective, Camera exercitã atribuţiile care i-au fost conferite prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prin celelalte acte normative incidente domeniului sãu de activitate. ART. 5 Organele de conducere ale Camerei sunt: Conferinţa Camerei, Consiliul Camerei şi Biroul permanent al Consiliului Camerei. ART. 6 (1) Conferinţa Camerei este organul superior de conducere al Camerei, formatã din toţi membrii cu drept de vot ai acesteia. (2) Conferinţa Camerei, denumitã în continuare Conferinţa, este ordinarã şi extraordinarã. ART. 7 Conferinţa ordinarã a Camerei se întruneşte o datã pe an, la convocarea Consiliului Camerei, în cel mult 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar precedent. ART. 8 Conferinţa ordinarã a Camerei are urmãtoarele atribuţii: a) dezbate şi aprobã raportul anual de activitate al Consiliului Camerei; b) dezbate şi aprobã situaţiile financiare anuale ale Camerei; c) dezbate raportul de audit al Comisiei de auditori statutari ai Camerei; d) aprobã execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat; e) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli aferent exerciţiului financiar urmãtor; f) aprobã normele de reprezentare la Conferinţã; g) alege şi revocã membrii Consiliului Camerei; h) alege şi revocã membrii Comisiei de auditori statutari; i) stabileşte obiectivele strategice ale Camerei; j) aprobã programul de activitate al Consiliului Camerei pe anul în curs; k) aprobã înfiinţarea sau desfiinţarea reprezentanţelor din ţarã şi strãinãtate ale Camerei; l) decide asupra propunerilor de modificare şi completare a prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei; m) alte atribuţii, potrivit legii şi prezentului regulament, cu excepţia celor date în competenţa Consiliului Camerei sau a Biroului permanent al Consiliului Camerei. ART. 9 (1) Convocarea Conferinţei ordinare se face de cãtre Consiliul Camerei, cu cel puţin 30 de zile înainte de data întrunirii. (2) Anunţul privind convocarea se publicã în cel puţin douã cotidiene de circulaţie naţionalã şi pe site-ul Camerei şi cuprinde: locul, data de desfãşurare, ora, precum şi ordinea de zi a Conferinţei ordinare. (3) La Conferinţa ordinarã participã membrii cu drept de vot, aleşi conform normelor de reprezentare aprobate de Camerã. ART. 10 (1) Pentru validitatea deliberãrilor Conferinţei ordinare este necesarã prezenţa majoritãţii simple a membrilor Camerei cu drept de vot, aleşi potrivit normelor de reprezentare, iar hotãrârile trebuie sã fie adoptate cu votul majoritãţii simple a celor prezenţi. (2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), Conferinţa ordinarã, întrunitã la a doua convocare, de regulã în aceeaşi zi şi acelaşi loc, poate sã hotãrascã asupra problemelor de pe ordinea de zi, oricare ar fi numãrul membrilor prezenţi, cu majoritate simplã de voturi. (3) Membrii Camerei cu drept de vot sunt auditorii financiari care şi-au îndeplinit toate obligaţiile cãtre Camerã la termenele stabilite prin hotãrârile acesteia şi care au fost aleşi pentru participare la Conferinţa ordinarã. ART. 11 (1) Conferinţa extraordinarã a Camerei poate fi convocatã la cererea a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor Consiliului Camerei ori a unei cincimi din numãrul membrilor cu drept de vot ai Camerei, care adreseazã o cerere în acest sens, specificând în aceasta problemele propuse pentru a fi dezbãtute. (2) Conferinţa extraordinarã se întruneşte în termen de cel mult 45 de zile de la data convocãrii. ART. 12 (1) Conferinţa se deschide de cãtre preşedintele Camerei sau un alt membru al Consiliului Camerei desemnat de acesta. În deschidere, Conferinţa alege prin vot deschis unul sau mai mulţi secretari, care verificã îndeplinirea condiţiilor legale de întrunire şi asigurã consemnarea lucrãrilor acesteia în procese-verbale. (2) Dupã constatarea îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfãşurarea Conferinţei se trece la dezbaterea subiectelor înscrise pe ordinea de zi şi la adoptarea hotãrârilor. (3) Conferinţa adoptã hotãrâri prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea şi revocarea membrilor Consiliului Camerei şi ai Comisiei de auditori statutari. (4) Procesul-verbal, semnat de preşedinte şi de secretarii lucrãrilor Conferinţei, va constata: îndeplinirea formalitãţilor referitoare la convocare, data şi locul de desfãşurare a Conferinţei, numãrul membrilor prezenţi, hotãrârile adoptate, numãrul de voturi valabil exprimate, dezbaterile în rezumat, iar la cererea membrilor, declaraţiile fãcute de aceştia în cadrul şedinţei. (5) Hotãrârile Conferinţei sunt obligatorii pentru toţi membrii Camerei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 13 (1) Consiliul Camerei este format din 11 membri, aleşi în cadrul Conferinţei pentru o perioadã de 3 ani, conform procedurilor aprobate de Camerã. Mandatul Consiliului Camerei poate fi reînnoit o singurã datã. (2) Orice persoanã fizicã, membrã a Camerei, poate fi aleasã în Consiliul Camerei, dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii de eligibilitate: a) are capacitate deplinã de exerciţiu; b) nu a fost sancţionatã disciplinar de Camerã în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii candidaturii; c) nu deţine o funcţie în conducerea unui alt organism profesional naţional; d) a respectat procedura de depunere a candidaturii, prevãzutã în normele emise de Camerã. (3) Candidaturile se depun la Registratura Camerei, la termenul şi conform modelului stabilite prin hotãrâre a Consiliului acesteia, publicate în cel puţin douã cotidiene de largã circulaţie şi pe site-ul Camerei. (4) Consiliul Camerei poate cere candidaţilor sã dea o declaraţie privind respectarea condiţiilor de eligibilitate prevãzute la alin. (2). (5) Consiliul Camerei respinge candidatura oricãrei persoane care refuzã sã dea declaraţia prevãzutã la alin. (4). (6) În cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei pe baza unei declaraţii false sau incorecte, alegerea acestuia este nulã. Consiliul Camerei constatã prin hotãrâre nulitatea alegerii şi comunicã aceastã hotãrâre persoanei respective. ART. 14 (1) Votul pentru alegerea Consiliului Camerei se exprimã pe bazã de buletin de vot, în forma aprobatã de Consiliul Camerei. (2) Fiecare membru al Camerei, ales potrivit normelor de reprezentare, poate vota un numãr de candidaţi dintre cei propuşi, care nu trebuie sã depãşeascã numãrul locurilor eligibile. (3) În vederea alegerii Consiliului Camerei, Conferinţa alege dintre membrii sãi o comisie de vot, care are urmãtoarele atribuţii: a) primirea buletinelor de vot şi distribuirea acestora; b) numãrarea voturilor exprimate şi stabilirea voturilor valabile şi a celor nule; c) prezentarea listei candidaţilor în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi valabil obţinute şi - pe acest temei - comunicarea candidaţilor care au fost aleşi; d) întocmirea unui proces-verbal scris cu privire la rezultatele votului, care se prezintã plenului Conferinţei; e) predarea buletinelor de vot Registraturii Camerei, în vederea sigilãrii şi pãstrãrii acestora pe o perioadã egalã cu durata mandatului respectivului Consiliu ales; f) alte atribuţii stabilite de Conferinţã. (4) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit numãrul cel mai mare de voturi valabil exprimate. În caz de egalitate de voturi, candidaţii aflaţi în aceastã situaţie sunt supuşi din nou votului Conferinţei, urmând a fi declarat ales candidatul care a întrunit numãrul cel mai mare de voturi. În aceastã situaţie, votul este secret şi se efectueazã dupã prezentarea procesului-verbal cu privire la rezultatele votului plenului Conferinţei de cãtre Comisia de vot. Votul final se va consemna în procesul-verbal privind alegerile. (5) Orice membru al Consiliului Camerei poate fi revocat prin votul a jumãtate plus unu din numãrul membrilor prezenţi la Conferinţa ordinarã sau extraordinarã. (6) Revocarea se face prin vot secret, procedura putând fi declanşatã prin cerere scrisã, asumatã de un numãr de cel puţin 25% din numãrul reprezentanţilor cu drept de vot prezenţi la Conferinţa respectivã. (7) În cazul vacantãrii unui loc prin revocare, se aplicã prevederile art. 18 alin. (3). ART. 15 (1) Consiliul Camerei coordoneazã, conduce şi controleazã activitatea Camerei şi are urmãtoarele atribuţii: a) asigurã executarea hotãrârilor Conferinţei şi informeazã Conferinţa asupra modului de îndeplinire a acestora, conform legii; b) asigurã condiţiile pentru administrarea şi gestionarea eficientã a patrimoniului Camerei, potrivit legii; c) adoptã şi prezintã Conferinţei propuneri privind obiectivele strategice ale Camerei; d) adoptã şi prezintã spre aprobare Conferinţei raportul de activitate, situaţiile financiare anuale şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli privind exerciţiul încheiat, precum şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi cel al programului de activitate pentru exerciţiul în curs; e) adoptã şi prezintã spre analizã Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar raportul anual cu privire la activitatea Camerei, cu 30 de zile înainte de data Conferinţei; f) adoptã şi prezintã spre analizã Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar reglementãrile cu incidenţã asupra activitãţii de audit statutar, în vederea avizãrii sau aprobãrii acestora, conform legii; g) alege şi revocã membrii Biroului permanent al Consiliului Camerei; h) aprobã normele privind desfãşurarea activitãţii curente a aparatului executiv al Camerei, care cuprind atribuţiile şi responsabilitãţile structurilor executive, precum şi raporturile dintre acestea, contractul colectiv de muncã, statul de funcţii şi politica de personal; i) aprobã acordarea titlurilor de "Preşedinte de onoare" şi "Auditor financiar de onoare" în condiţiile procedurilor privind acordarea de titluri onorifice adoptate de Camerã şi aprobã componenţa Comitetului de excelenţã la propunerea Biroului permanent al Consiliului Camerei; j) înfiinţeazã comitete de lucru pe domenii de activitate; k) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor Consiliului Camerei, ai Biroului permanent al Consiliului Camerei şi ai Comisiei de auditori statutari; l) stabileşte cuantumul indemnizaţiilor pentru persoanele desemnate la art. 22-25 din prezentul regulament, dupã caz; m) desemneazã un membru al Consiliului Camerei pentru a reprezenta Camera pe lângã Ministerul Finanţelor Publice; n) desemneazã un membru al Consiliului Camerei pentru a reprezenta auditorii nonactivi; o) îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de lege şi de prezentul regulament, cu excepţia celor date în competenţa Conferinţei sau a Biroului permanent al Consiliului Camerei. (2) Consiliul Camerei poate adopta un regulament propriu de organizare şi funcţionare. (3) În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul Camerei emite hotãrâri. (4) Hotãrârile Consiliului Camerei se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 16 (1) Consiliul Camerei se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori se considerã necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi. Convocarea şedinţelor se face prin Registratura Camerei. (2) Şedinţele sunt conduse de preşedinte, primvicepreşedinte sau de un vicepreşedinte desemnat de preşedintele Camerei sau de Biroul permanent al Consiliului Camerei. ART. 17 (1) Consiliul Camerei adoptã hotãrâri valabile cu votul a jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor sãi. (2) Fiecare membru al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalitãţii voturilor, cel al preşedintelui de şedinţã este decisiv. (3) Procesele-verbale ale tuturor şedinţelor se semneazã de toţi membrii Consiliului Camerei prezenţi la şedinţã şi se pãstreazã la Registratura Camerei. ART. 18 (1) Calitatea de membru al Consiliului Camerei înceteazã de drept în una dintre urmãtoarele situaţii: a) încetarea calitãţii de membru al Camerei; b) sancţionarea disciplinarã a persoanei respective; c) absenţa nejustificatã de la 4 şedinţe consecutive ale Consiliului Camerei; d) demisia; e) existenţa unei situaţii de incompatibilitate cu exercitarea profesiei de auditor financiar, care împiedicã exercitarea mandatului de membru al Consiliului Camerei. (2) Constatarea producerii uneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) se face prin hotãrâre a Consiliului Camerei. (3) Orice loc vacant de membru al Consiliului Camerei va fi ocupat de urmãtorul candidat în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi întrunit la Conferinţã, conform procesului-verbal al comisiei de vot, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevãzute în prezentul regulament. ART. 19 (1) Biroul permanent al Consiliului Camerei are în componenţa sa preşedintele, prim-vicepreşedintele şi cei 3 vicepreşedinţi ai Consiliului Camerei. (2) Alegerea Biroului permanent al Consiliului Camerei se face de cãtre Consiliul Camerei, dintre membrii acestuia, în prima şedinţã ce urmeazã alegerii acestuia. (3) Biroul permanent al Consiliului Camerei se întruneşte o datã pe lunã şi ori de câte ori este necesar şi ia decizii valabile cu votul a jumãtate plus unu din numãrul membrilor sãi. (4) Şedinţele sunt conduse de preşedinte, iar în absenţa acestuia de prim-vicepreşedinte sau de un alt membru al Biroului permanent al Consiliului Camerei, desemnat de preşedinte. (5) Fiecare membru al Biroului permanent al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar, în cazul egalitãţii voturilor, cel al preşedintelui de şedinţã este decisiv. (6) Procesele-verbale ale tuturor şedinţelor se semneazã de toţi membrii Biroului permanent al Consiliului Camerei prezenţi la şedinţã şi se pãstreazã la Registratura Camerei. ART. 20 (1) Biroul permanent al Consiliului Camerei asigurã conducerea curentã a Camerei şi exercitã urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli pe care îl înainteazã spre dezbatere şi adoptare Consiliului Camerei, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecãrui an anterior anului la care se referã bugetul respectiv; b) supravegheazã execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli; c) propune spre adoptare Consiliului Camerei programul de activitate al Camerei pe anul în curs; d) aprobã programele de activitate ale aparatului executiv; e) adoptã şi transmite spre informare Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar planul anual de inspecţie în ceea ce priveşte controlul de calitate în domeniul auditului statutar; f) aprobã programul deplasãrilor în strãinãtate; g) angajeazã, promoveazã, sancţioneazã şi concediazã personalul cu funcţii de conducere din cadrul aparatului executiv al Camerei; h) propune spre aprobare Consiliului Camerei organigrama aparatului executiv al Camerei, normele privind activitatea acestuia şi politica de personal; i) aprobã, la propunerea directorului executiv, contractul colectiv de muncã la nivelul Camerei; j) monitorizeazã întocmirea, actualizarea şi publicarea Registrului public; k) îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament sau hotãrâte de Consiliu, cu excepţia celor date în competenţa Conferinţei sau a Consiliului Camerei. (2) Biroul permanent al Consiliului Camerei poate adopta un regulament propriu de organizare şi funcţionare. (3) În exercitarea atribuţiilor sale, Biroul permanent al Consiliului Camerei emite decizii. ART. 21 (1) Preşedintele ales de Consiliul Camerei este preşedintele Camerei, Consiliului şi Biroului permanent al Consiliului Camerei. (2) Preşedintele conduce lucrãrile Conferinţei, Consiliului Camerei şi Biroului permanent al Consiliului Camerei şi reprezintã Camera în justiţie şi în raporturile cu terţe persoane, autoritãţi publice, organizaţii profesionale din alte ţãri şi organisme internaţionale ale profesiei contabile, apãrând prestigiul şi independenţa profesionalã a membrilor Camerei. (3) Camera este angajatã din punct de vedere legal prin semnãtura preşedintelui sau a unei persoane desemnate de acesta. (4) În calitate de reprezentant legal al Camerei, preşedintele semneazã hotãrârile Conferinţei, ale Consiliului Camerei şi deciziile Biroului permanent al Consiliului Camerei. (5) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine. (6) În cazul în care preşedintele se aflã într-o situaţie de incapacitate temporarã a exercitãrii atribuţiilor sale, prim-vicepreşedintele preia, pe perioada incapacitãţii respective, prerogativele preşedintelui. ART. 22 (1) În vederea recunoaşterii contribuţiei aduse la dezvoltarea profesiei de auditor financiar şi la îndeplinirea misiunii de utilitate publicã atribuitã de lege Camerei, se instituie titlul onorific de "Preşedinte de onoare", care poate fi acordat persoanelor care şi-au încheiat mandatul de preşedinte al Camerei. (2) Titlul de "Preşedinte de onoare" se acordã prin hotãrârea Consiliului Camerei, la propunerea Biroului permanent al Consiliului Camerei. ART. 23 (1) Preşedintele de onoare poate fi invitat la şedinţele Biroului Permanent al Consiliului Camerei şi ale Consiliului Camerei şi poate fi implicat în activitãţi ale Camerei, potrivit hotãrârilor Consiliului Camerei. (2) Mandatul preşedintelui de onoare este de 3 ani şi nu poate fi reînnoit. ART. 24 (1) În vederea asigurãrii unei expertize de înaltã calitate în ceea ce priveşte atingerea obiectivelor strategice ale Camerei şi dezvoltarea profesiei de auditor financiar, se înfiinţeazã Comitetul de excelenţã, format din membrii Consiliului Camerei care şi-au încheiat mandatul şi s-au remarcat în mod deosebit prin contribuţia semnificativã la dezvoltarea şi evoluţia profesiei de auditor financiar şi prin prestigiul profesional dobândit. (2) Membrii Comitetului de excelenţã sunt desemnaţi prin hotãrâre a Consiliului Camerei. (3) Membrii Comitetului de excelenţã pot avea atribuţii în cadrul diferitelor comitete de lucru ale Camerei şi pot fi consultaţi la analiza şi la elaborarea unor documente sau proiecte de acte normative în domeniul profesiei. (4) Membrii Comitetului de excelenţã pot fi invitaţi la şedinţele Consiliului Camerei. (5) Activitatea Comitetului de excelenţã este reglementatã prin hotãrâre a Consiliului Camerei. ART. 25 (1) Consiliul Camerei poate aproba înfiinţarea unor comitete de lucru în domenii specifice, cum ar fi: standarde de audit, standarde de contabilitate sau standarde de educaţie şi reglementare. (2) Comitetele de lucru pot fi permanente şi se constituie cu scopul analizãrii standardelor de lucru, elaborãrii de suporturi tehnice de lucru, acordãrii de consultanţã şi asistenţã de specialitate membrilor Camerei, aparatului executiv şi organismelor de conducere. Consiliul Camerei stabileşte prin hotãrâre obiectivele fiecãrui comitet în parte. (3) Comitetele de lucru sunt formate din specialişti, auditori financiari cu experienţã. În comitetele de lucru pot fi desemnaţi, cu acordul conducãtorilor instituţiilor, reprezentanţi ai ministerelor sau ai altor instituţii ori organizaţii care activeazã în domenii relevante pentru obiectul de activitate al comitetului în care sunt desemnaţi. (4) Membrii fiecãrui comitet de lucru sunt desemnaţi de Consiliul Camerei, pe termen determinat, în baza unei proceduri aprobate în acest scop. (5) Comunicarea între comitetele de lucru şi Consiliul Camerei se realizeazã prin intermediul reprezentantului aparatului executiv al Camerei. ART. 26 Persoanele prevãzute la art. 22-25 nu sunt remunerate pentru activitatea desfãşuratã. În mod excepţional, în funcţie de complexitatea şi volumul misiunilor încredinţate, se pot acorda indemnizaţii în cuantumul stabilit prin hotãrâre a Consiliului Camerei. ART. 27 (1) Comisia de auditori statutari este alcãtuitã din 3 membri, auditori financiari activi, membri ai Camerei, aleşi de Conferinţa ordinarã. Membrii Comisiei de auditori statutari aleg dintre ei un preşedinte. (2) Mandatul comisiei de auditori statutari este de 3 ani şi poate fi reînnoit o singurã datã. (3) Orice membru al Comisiei de auditori statutari poate fi revocat prin votul a jumãtate plus unu din numãrul membrilor prezenţi la Conferinţa ordinarã. (4) Revocarea se face prin vot secret, procedura putând fi declanşatã prin cerere scrisã, asumatã de un numãr de cel puţin 25% din numãrul reprezentanţilor cu drept de vot prezenţi la Conferinţa respectivã. ART. 28 Comisia de auditori statutari a Camerei are urmãtoarele atribuţii: a) efectueazã auditul situaţiilor financiare anuale ale Camerei; b) întocmeşte raportul anual de audit, precum şi alte rapoarte solicitate de Consiliul Camerei, pe care le prezintã Conferinţei ordinare spre dezbatere; c) participã la şedinţele Consiliului Camerei, fãrã drept de vot. ART. 29 Urmãtoarele categorii de persoane nu pot îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei: a) membrii Consiliului Camerei sau personalul salariat şi colaborator al Camerei; b) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii pânã la gradul al IV-lea inclusiv ai persoanelor prevãzute la lit. a). ART. 30 Organizarea şi funcţionarea aparatului executiv se stabileşte prin regulament aprobat de Consiliul Camerei. Conducerea activitãţii aparatului executiv se realizeazã de cãtre directorul executiv.
CAP. III Calitatea de membru al Camerei. Drepturi şi obligaţii
ART. 31 (1) Camera are ca membri auditori financiari persoane fizice care, din punctul de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, sunt activi sau nonactivi şi persoane juridice (2) Este auditor financiar nonactiv persoana care a declarat aceastã situaţie sau nu are dreptul sã exercite profesia de auditor financiar deoarece se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii de incompatibilitate: a) a fost sancţionatã disciplinar cu suspendarea dreptului de exercitare a calitãţii de membru pe o perioadã de la 3 luni la un an, conform prezentului regulament; b) nu îndeplineşte condiţiile de obţinere a vizei anuale; c) are atribuţii de control financiar în cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau al altor instituţii publice, cu excepţia situaţiilor prevãzute expres de lege; d) se aflã într-o situaţie de incompatibilitate prevãzutã de o lege specialã. (3) Schimbarea calitãţii declarate de auditor financiar activ sau nonactiv se va comunica în scris Camerei, de cãtre persoana în cauzã, în termen de 10 zile de la modificarea situaţiei existente anterior. ART. 32 Condiţiile de autorizare a auditorului financiar persoanã fizicã sunt urmãtoarele: a) sã fie licenţiatã a unei facultãţi cu profil economic sau a unei alte facultãţi, caz în care trebuie sã fi urmat un program de pregãtire suplimentarã cu profil economic. Diploma obţinutã la absolvirea facultãţii, respectiv la finalizarea programului de pregãtire suplimentarã trebuie sã fie recunoscutã de autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul educaţiei; b) sã fi efectuat un stagiu de pregãtire practicã, conform normelor pentru desfãşurarea programului de pregãtire a stagiarilor în activitatea de audit financiar, emise de cãtre Camerã; c) sã fi promovat examenul de competenţã profesionalã organizat de cãtre Camerã; d) sã aibã o bunã reputaţie, respectiv un comportament profesional adecvat, cu respectarea cerinţelor Codului etic emis de Federaţia Internaţionalã a Contabililor (IFAC) şi adoptat de Camerã. ART. 33 Examenul de competenţã profesionalã trebuie sã certifice un nivel corespunzãtor de cunoştinţe teoretice, precum şi aptitudinea de a le aplica. Acesta se organizeazã de cãtre Camerã, conform prevederilor Regulilor de organizare şi desfãşurare a examenului de competenţã profesionalã, aprobate de Consiliul Camerei. ART. 34 Examenul de competenţã profesionalã verificã cunoştinţele teoretice şi practice ale candidaţilor şi constã în susţinerea de probe scrise la urmãtoarele domenii: a) teoria şi principiile contabilitãţii generale; b) cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale şi a situaţiilor financiare anuale consolidate; c) Standardele internaţionale de raportare financiarã (IFRS); d) analiza financiarã; e) contabilitatea costurilor şi contabilitatea managerialã; f) managementul riscului şi controlul intern; g) auditul şi aptitudinile profesionale; h) cerinţele legale şi standardele profesionale referitoare la auditul statutar şi la auditorii statutari; i) Standardele internaţionale de audit intern (ISA); j) etica profesionalã şi independenţa; k) alte domenii: - legea societãţilor comerciale şi guvernanţa corporativã; - legislaţia privind falimentul şi alte acte normative în domeniu; - legislaţia fiscalã; - Codul civil şi Codul comercial; - legislaţia privind asigurãrile sociale şi Codul muncii; - tehnologia informaţiei şi sistemele computerizate; - economia financiarã, generalã şi de afaceri; - matematica şi statistica; - principiile de bazã ale managementului financiar al întreprinderilor. ART. 35 (1) Camera poate acorda derogãri de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţã profesionalã, cu respectarea dispoziţiilor legale, pe bazã de protocol încheiat cu instituţiile de învãţãmânt. (2) Aceste protocoale se încheie în conformitate cu normele privind stabilirea condiţiilor în care pot fi acordate derogãri de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examinãri şi reglementarea criteriilor care stau la baza încheierii de protocoale pentru acordarea de excepţii, emise de Camerã şi avizate de organismul de supraveghere publicã. ART. 36 (1) Atribuirea calitãţii de membru al Camerei persoanelor admise la examenul de competenţã profesionalã se face la cererea acestora, pe baza declaraţiei pe propria rãspundere privind exercitarea profesiei, a cazierului judiciar şi a documentelor care atestã achitarea obligaţiilor legale cãtre Camerã. (2) Cererile depuse de candidaţii admişi sunt analizate de Consiliul Camerei conform condiţiilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament şi se aprobã sau se resping. (3) Prin aprobarea cererii, persoana respectivã devine membrã a Camerei şi este înscrisã în Registrul public. (4) Dupã aprobare, Camera elibereazã solicitantului certificatul, carnetul şi parafa de auditor financiar, membru al Camerei, iar acesta semneazã un angajament prin care se obligã sã respecte dispoziţiile legii, ale prezentului regulament şi normele interne ale Camerei. (5) Consiliul poate respinge cererile numai în urmãtoarele cazuri: a) se constatã lipsa cazierului judiciar sau a documentului care atestã achitarea obligaţiilor faţã de Camerã, documente care se ataşeazã la cererea de atribuire a calitãţii de membru; b) se constatã cã a trecut mai mult de un an de la data promovãrii examenului de competenţã profesionalã pânã la depunerea cererii de atribuire a calitãţii de membru; c) alte situaţii expres prevãzute prin normele aprobate de Camerã. În aceste situaţii, Camera comunicã în scris solicitantului hotãrârea sa şi restituie acestuia jumãtate din sumele achitate la depunerea cererii. (6) În vederea aplicãrii unitare a prevederilor prezentului articol, Camera adoptã norme specifice aprobate de Consiliul Camerei. ART. 37 (1) Condiţiile de autorizare a persoanei juridice sunt urmãtoarele: a) persoanele fizice care efectueazã auditul financiar în numele persoanei juridice trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 32; b) o majoritate a drepturilor de vot în adunarea generalã a acţionarilor/asociaţilor persoanei juridice trebuie sã fie deţinutã de persoane fizice care îndeplinesc condiţiile prevãzute art. 32 şi sunt membri activi ai Camerei ori de persoane juridice autorizate de Camerã; c) o majoritate a membrilor organelor de administrare sau de conducere ale persoanei juridice, dar nu mai mult de 75%, trebuie sã fie reprezentatã de persoane fizice care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 32 şi sunt membri activi ai Camerei ori de persoane juridice autorizate de Camerã; în cazul în care aceste structuri nu au mai mult de 2 membri, unul dintre aceştia trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 32; d) persoana juridicã trebuie sã aibã o bunã reputaţie, respectiv un comportament profesional adecvat, cu respectarea cerinţelor Codului etic emis de IFAC şi adoptat de Camerã. (2) Autorizarea persoanelor juridice se face la cererea acestora, de cãtre Consiliul Camerei, pe baza unei documentaţii care atestã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1) şi achitarea obligaţiilor legale cãtre Camerã. (3) În cazul aprobãrii cererii, persoana juridicã respectivã devine membrã a Camerei, este înscrisã în Registrul public şi i se elibereazã autorizaţia de funcţionare în calitate de membru al Camerei. (4) Consiliul poate respinge cererile numai în urmãtoarele cazuri: a) se constatã neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevãzute la alin. (1); b) a fost solicitatã completarea documentaţiei potrivit prezentului regulament şi normelor adoptate de Camerã, în cadrul unui termen stabilit în acest scop şi persoana juridicã solicitantã nu a procedat la completarea documentaţiei în termenul acordat; c) alte situaţii expres prevãzute prin normele aprobate de Camerã. (5) În vederea aplicãrii unitare a prevederilor prezentului articol, Camera adoptã norme specifice aprobate de Consiliul Camerei. ART. 38 (1) Cetãţenii unui alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiei şi cetãţenii români care au obţinut calificarea profesionalã necesarã într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiei pot dobândi calitatea de auditor financiar în România, potrivit prevederilor normelor emise de Camerã în acest sens, cu respectarea condiţiilor prevãzute în actele legislative ale Uniunii Europene aplicabile în materie. (2) Recunoaşterea diplomelor şi a calificãrilor profesionale obţinute într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori Confederaţiei Elveţiei, necesare dobândirii în România a calitãţii de auditor financiar, se efectueazã potrivit Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Cetãţenii unui alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori Confederaţiei Elveţiei şi cetãţenii români care au dobândit calitatea de auditor financiar într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori Confederaţiei Elveţiei, calitate certificatã de organismele profesionale recunoscute în acele state, pot solicita recunoaşterea calificãrii obţinute în vederea exercitãrii profesiei în România, dupã susţinerea testului de aptitudini organizat de Camerã în conformitate cu normele emise de Camerã în acest sens. (4) În cazul în care este necesarã verificarea legalitãţii documentelor depuse în vederea autorizãrii, aceasta se poate realiza fie prin contactarea autoritãţilor competente din statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori Confederaţiei Elveţiei, fie prin Sistemul de informare în cadrul pieţei interne (IMI), în condiţiile legii. (5) Înscrierea auditorilor financiari prevãzuţi la alin. (3) în Registrul public se face în cel mult 30 de zile de la data susţinerii testului de aptitudini. (6) Procedurile şi formalitãţile de autorizare prevãzute de prezentul regulament pot fi îndeplinite prin intermediul punctului de contact unic, în conformitate cu prevederile legale. (7) Pentru aplicarea prevederilor prezentului articol, Camera, în calitate de autoritate competentã, elaboreazã norme specifice în acest domeniu, aprobate de Consiliul Camerei. ART. 39 (1) Nu are calitatea de membru al Camerei persoana care: a) nu s-a înscris în evidenţele Camerei ca membru al acesteia în termen de un an de la absolvirea examenului de competenţã profesionalã şi a exercitat activitãţi din sfera de competenţe a auditorului financiar; b) a omis sã solicite înscrierea ca membru al Camerei în termen de un an de la data la care a fost declaratã admisã la examenul de competenţã profesionalã sau de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Camerei cu privire la recunoaşterea calificãrii de auditor financiar pentru persoanele care au dobândit aceastã calitate potrivit prevederilor altui stat, dupã caz. Hotãrârea Camerei privind refuzul de înregistrare ca membru a unui auditor financiar aflat în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a) şi b) poate fi contestatã în condiţiile legii, la instanţa competentã. (2) Calitatea de membru al Camerei înceteazã în oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) condamnarea penalã definitivã pentru fapte sãvârşite în exerciţiul profesiei de auditor financiar care îl fac nedemn sã exercite aceastã calitate; b) excluderea din profesie dispusã ca sancţiune disciplinarã, în condiţiile prezentului regulament; c) decesul persoanei fizice, respectiv încetarea personalitãţii juridice a persoanei juridice; d) persoana juridicã nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 37 din prezentul regulament. (3) Încetarea calitãţii de membru al Camerei se constatã prin hotãrâre motivatã a Consiliului Camerei şi are drept consecinţã radierea din Registrul public şi din evidenţele Camerei. (4) Camera comunicã în scris persoanei în cauzã hotãrârea de constatare a încetãrii calitãţii de membru al Camerei, hotãrâre ce poate fi contestatã, în condiţiile legii, la instanţa competentã. ART. 40 (1) Membrii Camerei, persoane fizice, au urmãtoarele drepturi: a) sã exercite profesia de auditor financiar, în conformitate cu prevederile legale; b) sã foloseascã în exercitarea profesiei titlul de auditor financiar, prescurtat "AF"; c) sã participe, ca urmare a desemnãrii în baza normelor de reprezentare, la conferinţele ordinare şi extraordinare ale Camerei; d) sã îşi exprime prin vot punctul de vedere asupra tuturor problemelor de interes care se dezbat în cadrul conferinţelor; e) sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere şi control ale Camerei, conform prevederilor legale; f) sã fie informaţi şi consultaţi asupra activitãţilor desfãşurate de Camerã. (2) Membrii Camerei, persoane juridice, au drepturile prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) şi f). (3) În faţa organelor alese ale Camerei, punctele de vedere şi interesele persoanelor juridice sunt susţinute de cãtre reprezentanţii legali ai acestora, care sunt membri ai Camerei şi care au drepturile prevãzute de lege şi de prezentul regulament. ART. 41 (1) Membrii Camerei, persoane fizice şi persoane juridice, în exercitarea independentã a profesiei, aplicã şi respectã: a) standardele de audit; b) Codul etic; c) normele privind pregãtirea profesionalã continuã a auditorilor financiari, procedurile de control al calitãţii activitãţii de audit financiar, obligaţiile financiare privitoare la cotizaţii şi tarife, asigurarea pentru riscul profesional şi celelalte norme emise de Camerã; d) standardele de audit intern; e) alte reglementãri aplicabile profesiei. (2) Membrii Camerei, persoane fizice şi persoane juridice, sunt obligaţi sã se asigure pentru riscul profesional rezultat din exercitarea profesiei de auditor financiar. ART. 42 (1) Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligaţi sã transmitã, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data la care are loc modificarea, notificãri în legãturã cu urmãtoarele situaţii: a) schimbarea numelui, situaţie în care persoana în cauzã va solicita în scris Camerei eliberarea unui nou certificat, carnet de auditor financiar membru al Camerei şi parafã; b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenţã; c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat/acţionar sau administrator al unei persoane juridice ori de persoanã fizicã autorizatã sã exercite în mod independent activitatea de audit financiar; d) orice alte date comunicate Camerei, care se referã la calitatea de membru al acesteia. (2) Odatã cu notificarea înaintatã Camerei vor fi depuse şi documentele, în copie legalizatã, care probeazã temeiul notificãrii, dupã caz. ART. 43 Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligaţi sã notifice Camerei, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data la care au loc, producerea unor evenimente semnificative în activitatea acestora, menţionând toate informaţiile şi ataşând toate documentele corespunzãtoare, dupã cum urmeazã: a) aplicarea unor sancţiuni disciplinare de cãtre o autoritate legalã sau un alt organism profesional al cãrui membru este persoana în cauzã; b) orice condamnare penalã definitivã pronunţatã de instanţele competente din ţarã sau din strãinãtate împotriva persoanei respective pentru infracţiuni sãvârşite în exerciţiul profesiei de auditor financiar; c) punerea în mişcare a acţiunii penale sau trimiterea în judecatã pentru fapte sãvârşite în exerciţiul profesiei de auditor financiar; d) orice alte informaţii solicitate de Camerã pentru evaluarea reputaţiei profesionale şi etice a auditorului financiar. ART. 44 (1) Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligaţi sã notifice Camerei, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data la care are loc modificarea, urmãtoarele situaţii: a) schimbarea denumirii sub care este înregistratã persoana juridicã, situaţie în care se va solicita Camerei eliberarea unei noi autorizaţii; b) schimbarea sediului social ori a adresei de corespondenţã; c) deschiderea sau închiderea unei filiale sau a unei subunitãţi; d) orice modificare în ceea ce priveşte statutul angajaţilor, asociaţilor/acţionarilor sau al administratorilor persoanei juridice; e) orice condamnare penalã definitivã pronunţatã de instanţele competente din ţarã sau din strãinãtate împotriva persoanei juridice; f) orice alte date comunicate Camerei, care se referã la calitatea de membru al acesteia. (2) Odatã cu notificarea înaintatã Camerei vor fi depuse şi documentele, în copie, care probeazã temeiul notificãrii, dupã caz. ART. 45 Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligaţi sã transmitã, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data la care s-au produs, notificãri în legãturã cu producerea unor evenimente semnificative în activitatea acestora, menţionând toate informaţiile şi ataşând toate documentele corespunzãtoare, dupã cum urmeazã: a) demisia sau revocarea unui administrator ori retragerea, excluderea sau decesul unui asociat/acţionar al persoanei juridice; b) aplicarea unor sancţiuni disciplinare persoanei juridice ori luarea de mãsuri împotriva acesteia de cãtre o autoritate sau un alt organism profesional al cãrui membru este persoana juridicã în cauzã; c) orice condamnare penalã definitivã pronunţatã de instanţele competente din ţarã sau din strãinãtate împotriva unui asociat/acţionar sau administrator al persoanei juridice, pentru infracţiuni sãvârşite în exerciţiul profesiei de auditor financiar; d) punerea în mişcare a acţiunii penale sau trimiterea în judecatã a unui asociat/acţionar ori administrator al persoanei juridice, pentru fapte sãvârşite în exerciţiul profesiei de auditor financiar; e) numirea unui lichidator de cãtre autoritatea competentã. ART. 46 (1) Membrii Camerei, persoane fizice şi persoane juridice, pot solicita suspendarea activitãţii pe o perioadã cuprinsã între unu şi 3 ani, din motive întemeiate, dovedite cu documente justificative, în conformitate cu normele aprobate de Consiliul Camerei. (2) Dreptul de exercitare a profesiei de auditor financiar poate fi suspendat prin hotãrâre a Consiliului Camerei şi în situaţiile în care împotriva auditorului financiar s-a pus în mişcare acţiunea penalã sau s-a dispus trimiterea în judecatã pentru fapte sãvârşite în exerciţiul profesiei de auditor financiar care îl fac nedemn sã exercite aceastã calitate, pânã la pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti definitive. (3) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) şi (2), Camera face menţiune în Registrul public. ART. 47 (1) Membrii Camerei, persoane fizice şi persoane juridice, care doresc sã renunţe la calitatea de membru al Camerei, notificã în scris acest lucru Consiliului Camerei. (2) Consiliul Camerei va hotãrî amânarea încetãrii calitãţii de membru şi, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul public, în urmãtoarele situaţii: a) existenţa unor obligaţii încã neexecutate ale auditorului financiar, persoanã fizicã sau persoanã juridicã, faţã de Camerã; b) existenţa unor mãsuri sancţionatorii disciplinare împotriva auditorului financiar, aflate în curs de soluţionare, potrivit legii; c) existenţa unor mãsuri speciale de monitorizare a calitãţii activitãţii de audit financiar, adoptate în temeiul Normelor privind controlul calitãţii activitãţii de audit financiar şi al serviciilor conexe, emise de Camerã. (3) Hotãrârea Consiliului Camerei prin care se ia act de renunţare se comunicã în scris persoanei în cauzã, iar Camera face menţiunile corespunzãtoare în Registrul public. ART. 48 (1) Calitatea de membru al Camerei se retrage prin hotãrâre a Consiliului Camerei, fãrã îndeplinirea procedurii disciplinare, în oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) neachitarea cotizaţiilor şi tarifelor datorate, precum şi neîndeplinirea altor obligaţii faţã de Camerã, la termenele stabilite prin hotãrâri ale Consiliului Camerei, deşi auditorul a fost notificat despre aceste situaţii şi i s-a acordat un termen pentru conformare; b) în urma condamnãrii definitive a unui auditor financiar pentru infracţiuni economice; c) la cererea auditorului financiar sau a persoanei juridice, dacã are îndeplinite la zi obligaţiile faţã de Camerã. (2) Hotãrârea se comunicã în scris persoanei în cauzã, iar Camera face menţiunile corespunzãtoare în Registrul public. (3) Hotãrârea privind retragerea calitãţii de membru al Camerei poate fi contestatã în condiţiile legii, la instanţa competentã. ART. 49 Orice auditor financiar care a renunţat sau cãruia i s-a retras calitatea de membru al Camerei poate solicita redobândirea acesteia, respectând condiţiile de reatribuire a calitãţii de membru al Camerei stabilite prin norme.
CAP. IV Stagiarii în activitatea de audit financiar
ART. 50 Sunt stagiari în activitatea de audit financiar persoanele fizice care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) sunt licenţiate ale unei facultãţi cu profil economic sau sunt licenţiate ale unei alte facultãţi, caz în care trebuie sã fi urmat un program de pregãtire suplimentarã cu profil economic. Diploma obţinutã la absolvirea facultãţii, respectiv în urma programului de pregãtire suplimentarã trebuie sã fie recunoscutã de autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul educaţiei; b) au o vechime în activitatea financiar-contabilã de minimum 4 ani; c) au promovat testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu; d) respectã cerinţele Codului etic. ART. 51 Camera adoptã norme pentru desfãşurarea programului de pregãtire a stagiarilor în activitatea de audit financiar, care constau în: a) condiţiile de acces şi admitere la stagiu; b) durata, organizarea şi desfãşurarea stagiului; c) atribuţiile îndrumãtorilor de stagiu; d) modul de completare a Caietului de practicã în activitatea de audit financiar; e) condiţiile în care pot fi acordate derogãri cu privire la testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu sau pentru reducerea vechimii în activitatea financiar-contabilã cerutã pentru accesul la stagiu; f) alte obligaţii ale stagiarului, stabilite prin hotãrâre a Consiliului Camerei. ART. 52 Pentru a asigura capacitatea de aplicare în practicã a cunoştinţelor teoretice a cãror testare este inclusã în examen, persoana fizicã efectueazã un stagiu de pregãtire practicã de 3 ani, care cuprinde, printre altele, participarea la auditarea situaţiilor financiare anuale sau a situaţiilor financiare anuale consolidate, în cadrul cabinetelor individuale sau al persoanelor juridice autorizate de Camerã.
CAP. V Exercitarea profesiei de auditor financiar
ART. 53 (1) Profesia de auditor financiar poate fi exercitatã numai de persoanele care îndeplinesc condiţiile de independenţã şi integritate prevãzute de legislaţia în vigoare. (2) Auditorul financiar poate sã îşi exercite independent profesia numai dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii: a) este membru activ al Camerei; b) îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege şi de prezentul regulament. ART. 54 Profesia de auditor financiar se exercitã având la bazã: a) viza anualã, respectiv autorizaţia pentru exercitarea profesiei; b) contractul de audit încheiat cu clientul; c) documentaţia privind respectarea cerinţelor prevãzute în standardele profesionale în domeniu. ART. 55 (1) Auditorii financiari, membri activi ai Camerei, în exercitarea independentã a profesiei trebuie sã fie percepuţi a fi liberi de orice constrângere care ar putea aduce atingere principiilor de independenţã, obiectivitate şi integritate profesionalã. (2) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, nu pot sã îşi exercite profesia în cazul în care se aflã în oricare dintre situaţiile prevãzute la art. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, nu pot desfãşura activitãţi de audit financiar, audit intern, alte misiuni de asigurare şi servicii conexe în situaţii care prejudiciazã sau care le pot prejudicia integritatea, obiectivitatea, independenţa ori reputaţia profesionalã, astfel cum acestea sunt definite în Codul etic. ART. 56 Auditorul financiar activ care la un anumit moment nu mai îndeplineşte condiţiile pentru exercitarea profesiei va proceda conform art. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 57 (1) În activitatea de monitorizare a aplicãrii normelor emise de Camerã, a prezentului regulament şi a altor prevederi legale, auditorii financiari activi au obligaţia sã coopereze cu aceasta şi sã depunã diligenţele necesare prin care sã se asigure cã şi persoanele cu care sunt asociate în îndeplinirea activitãţilor specifice profesiei de auditor financiar coopereazã cu Camera. (2) Auditorii financiari activi au obligaţia sã conducã evidenţa corectã a activitãţii lor şi sã prezinte Camerei toate datele şi informaţiile necesare acesteia pentru desfãşurarea în mod eficient a procesului de monitorizare. (3) Monitorizarea activitãţii auditorilor financiari activi se organizeazã şi se desfãşoarã potrivit Normelor privind controlul calitãţii activitãţii de audit financiar, emise de Camerã, care prevãd - în principal - urmãtoarele: a) auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligaţia de a întocmi şi de a prezenta acesteia, pânã la data de 31 martie a anului urmãtor celui de raportare, un raport anual asupra activitãţii desfãşurate în anul anterior; b) auditorii financiari, membri ai Camerei, care sunt angajaţi, administratori sau asociaţi/acţionari ai unei persoane juridice şi nu efectueazã audit financiar în nume propriu, au obligaţia de a transmite Camerei, în acelaşi termen, o declaraţie în care vor specifica aceastã situaţie; c) nedepunerea raportului ori a declaraţiei la termenul stabilit constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit prezentului regulament; d) auditorii financiari şi persoanele juridice care efectueazã auditul statutar al entitãţilor de interes public publicã pe website-ul propriu un raport anual privind transparenţa, în conformitate cu art. 46 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 278/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (4) Camera verificã prin inspecţii realitatea şi conformitatea cu cerinţele legale a informaţiilor cuprinse în rapoartele înaintate Camerei de cãtre auditorii financiari activi, membri ai acesteia. De asemenea, evalueazã conţinutul celui mai recent raport privind transparenţa, publicat de auditori sau persoanele juridice. ART. 58 (1) Auditorii financiari activi trebuie sã dea dovadã de integritate în toate relaţiile profesionale, de afaceri şi personale. Integritatea implicã onestitate, justeţe şi corectitudine şi nu trebuie sã fie afectatã de interese de naturã familialã sau personalã. (2) Auditorii financiari activi sunt obligaţi sã dea dovadã de obiectivitate în exercitarea profesiei, la evaluarea acestei cerinţe urmând a fi avute în vedere toate considerentele relevante pentru încheierea fiecãrui angajament profesional. (3) Auditorii financiari activi trebuie sã dea dovadã de independenţã în exercitarea profesiei. Prin independenţã se înţelege exercitarea profesiei de cãtre auditorii financiari activi care nu au raporturi juridice de muncã sau civile ori comerciale cu clienţii şi nu au niciun fel de alte interese materiale directe sau indirecte în raport cu aceştia, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestatã în calitate de auditor financiar. Independenţa nu trebuie sã fie afectatã în niciun caz de interese de naturã familialã sau personalã. (4) Auditorii financiari activi trebuie sã accepte şi sã desfãşoare doar activitãţile pentru care sunt competenţi. În cazurile în care este necesar, auditorii financiari pot colabora cu specialişti şi din alte domenii. (5) Auditorii financiari activi trebuie sã îşi desfãşoare activitatea profesionalã cu respectarea confidenţialitãţii asupra informaţiilor cu care opereazã; confidenţialitatea nu opereazã pentru solicitãrile exprese de informaţii, formulate de cãtre organele competente, în temeiul unei dispoziţii legale exprese care le conferã acest drept. În condiţiile pãstrãrii confidenţialitãţii informaţiilor asupra clienţilor, Camera are acces la acestea ca urmare a atribuţiei sale privind controlul calitãţii auditului financiar. ART. 59 Pentru asigurarea respectãrii principiilor etice fundamentale de desfãşurare a activitãţii de audit financiar, auditorii financiari activi trebuie sã se conformeze urmãtoarelor reguli generale: a) sã nu încheie contractul dacã în ultimii 2 ani anteriori acceptãrii acestuia au fost administratori sau angajaţi ai clientului ori ai unei entitãţi economice din cadrul aceluiaşi grup; b) sã nu încheie contractul dacã în conducerea sau în acţionariatul semnificativ al clientului ori al unei entitãţi economice din cadrul aceluiaşi grup se regãsesc rude sau afini pânã la gradul al IV-lea inclusiv ai auditorului financiar; c) sã nu se implice direct sau indirect în desfãşurarea activitãţii financiare a clientului, neavând dreptul sã deţinã acţiuni ori pãrţi sociale, sã încheie contracte de împrumut sau de garantare a unor împrumuturi, sã încheie acte ori fapte de comerţ ori sã fi beneficiat sau sã beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu excepţia onorariilor prevãzute în contract; d) sã nu presteze pentru acelaşi client servicii de audit financiar sau alte servicii de asigurare, în sensul dat acestor noţiuni de standardele internaţionale de audit şi asigurare, dacã desfãşoarã activitãţi de contabilitate, consultanţã, fiscalitate sau alte activitãţi profesionale similare; e) sã cuprindã în contractul de audit financiar încheiat cu clientul clauza de confidenţialitate şi eventualele condiţii speciale, adaptate de la caz la caz; f) sã respecte recomandãrile Camerei referitoare la eventualele limitãri în timp ale numãrului contractelor care pot fi încheiate cu acelaşi client; g) sã îşi organizeze propriile proceduri şi politici de control conform standardelor internaţionale de audit, pentru a asigura acceptarea sau continuarea în mod corespunzãtor a misiunilor de audit.
CAP. VI Auditul intern
ART. 60 (1) Entitãţile economice ale cãror situaţii financiare anuale sunt supuse auditului financiar, potrivit legii sau opţiunii acţionarilor/asociaţilor, cu excepţia celor prevãzute la alin. (5), organizeazã activitatea de audit intern potrivit normelor de audit intern elaborate şi aprobate de Camerã în conformitate cu standardele internaţionale de audit intern. (2) Auditul intern reprezintã activitatea de examinare obiectivã a ansamblului activitãţilor entitãţii economice, în scopul furnizãrii unei evaluãri independente a managementului riscului, controlului şi proceselor de conducere a acestuia. (3) Activitatea de audit intern se exercitã în cadrul entitãţii economice de cãtre persoane din interiorul sau exteriorul acesteia, cu respectarea prevederilor legale. Practicile de audit intern se diferenţiazã în funcţie de scopul, mãrimea, structura şi domeniul de activitate ale entitãţii economice. (4) Responsabilii pentru organizarea activitãţii de audit intern, coordonarea lucrãrilor/angajamentelor şi semnarea rapoartelor de audit intern trebuie, potrivit art. 23 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sã aibã calitatea de auditor financiar. (5) La regiile autonome, companiile/societãţile naţionale, precum şi la celelalte entitãţi economice cu capital majoritar de stat, activitatea de audit intern se organizeazã şi funcţioneazã potrivit cadrului legal privind auditul intern din entitãţile publice. ART. 61 (1) Camera elaboreazã norme de audit intern în conformitate cu standardele internaţionale de audit intern, scopul acestora fiind: a) definirea principiilor de bazã privind modul în care trebuie sã se exercite auditul intern; b) asigurarea cadrului de lucru pentru exercitarea şi promovarea activitãţilor de audit intern; c) stabilirea criteriilor de bazã pentru evaluarea calitãţii serviciilor de audit intern; d) evaluarea proceselor şi structurilor organizatorice din entitatea economicã. (2) Normele elaborate de Camerã cuprind reguli de organizare, exercitare şi implementare în domeniul auditului intern, precum şi Codul de eticã pentru profesia de auditor intern. (3) Regulile de exercitare se referã la natura activitãţilor de audit intern şi stabilesc criterii de calitate pe baza cãrora exercitarea acestor servicii poate fi evaluatã. (4) Regulile de implementare se elaboreazã în funcţie de tipurile specifice de angajamente.
CAP. VII Veniturile Camerei
ART. 62 (1) Camera îşi asigurã veniturile necesare pentru efectuarea cheltuielilor de organizare şi funcţionare din urmãtoarele surse: a) cotizaţii anuale, fixe şi variabile; b) tarife pentru servicii prestate în conformitate cu prevederile legale; c) încasãri din vânzarea publicaţiilor proprii; d) donaţii, sponsorizãri şi alte venituri, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. (2) Cuantumul şi nivelurile cotizaţiilor, tarifelor şi ale altor venituri ale Camerei se stabilesc periodic prin hotãrâri ale Consiliului Camerei, potrivit prezentului regulament. ART. 63 (1) Membrii Camerei, persoane fizice active şi persoane juridice, datoreazã cotizaţii fixe şi variabile. (2) Membrii Camerei, persoane fizice nonactive, datoreazã numai cotizaţie fixã. (3) Cotizaţiile variabile sunt stabilite ca procent aplicat la cifra de afaceri realizatã din activitatea de audit financiar, audit intern şi alte activitãţi desfãşurate în exercitarea profesiei de auditor financiar. ART. 64 (1) Camera încaseazã tarife pentru servicii prestate în legãturã cu: a) înscrierea la testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu; b) înscrierea la examenul de competenţã profesionalã în vederea atribuirii calitãţii de auditor financiar; c) monitorizarea activitãţii stagiarilor în activitatea de audit financiar; d) atribuirea calitãţii de membru al Camerei şi înscrierea în Registrul public; e) alte servicii prestate potrivit reglementãrilor Camerei. (2) Tarifele se plãtesc de persoanele care solicitã prestarea serviciilor prevãzute la alin. (1). ART. 65 Membrii Camerei sunt obligaţi sã plãteascã cotizaţiile datorate cãtre Camerã, în condiţiile prevãzute prin hotãrârile Consiliului acesteia. Neachitarea cotizaţiilor datorate anual atrage rãspunderea disciplinarã a acestora.
CAP. VIII Supravegherea publicã
ART. 66 Activitatea Camerei se desfãşoarã sub supravegherea Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar, potrivit legislaţiei în vigoare. ART. 67 Ministerul Finanţelor Publice elaboreazã şi promoveazã spre adoptare proiecte de acte normative care reglementeazã organizarea şi funcţionarea Camerei, cu consultarea acesteia şi a organismului de supraveghere publicã.
CAP. IX Registrul public
ART. 68 Membrii Camerei sunt înscrişi în Registrul public în baza declaraţiei pe propria rãspundere, în una dintre cele douã categorii: a) auditori financiari activi; sau b) auditori financiari nonactivi. ART. 69 (1) Membrii Camerei, persoane fizice active şi nonactive şi persoane juridice, se înscriu în Registrul public. (2) Registrul public se publicã anual în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) Modificãrile intervenite în Registrul public se publicã trimestrial în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 70 (1) Membrii Camerei sunt identificaţi în Registrul public printr-un numãr individual. Informaţiile referitoare la auditorii financiari şi persoanele juridice se pãstreazã şi într-un registru în format electronic, care este accesibil publicului pe site-ul Camerei. (2) Registrul public conţine, de asemenea, adresa şi datele de contact ale Camerei, precum şi datele de contact şi detalii cu privire la organismul de supraveghere publicã.
CAP. X Investigaţii şi sancţiuni
ART. 71 Camera este autoritatea competentã pentru constatarea abaterilor disciplinare, stabilirea rãspunderii disciplinare şi aplicarea sancţiunilor pentru membrii sãi. ART. 72 Constituie abateri disciplinare urmãtoarele fapte: a) nerespectarea prevederilor Codului etic; b) desfãşurarea activitãţii de auditor financiar în condiţii care au avut ca efect prejudicierea gravã a reputaţiei profesionale; c) încãlcarea dispoziţiilor prezentului regulament, ale hotãrârilor şi reglementãrilor emise de Camerã, aplicabile activitãţii desfãşurate de cãtre auditorii financiari, persoanele juridice sau orice angajat, asociat/acţionar, administrator ori partener din cadrul unei persoane juridice; d) nerespectarea cerinţelor privind pregãtirea profesionalã continuã, prevãzute în normele emise de Camerã; e) necomunicarea la termen a documentelor care implicã modificãri ale informaţiilor cuprinse în Registrul public; f) încãlcarea prevederilor legale referitoare la independenţã şi obiectivitate. ART. 73 (1) Membrii Camerei pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu: a) mustrare; b) avertisment scris; c) suspendarea dreptului de exercitare a activitãţii de audit financiar pe o perioadã cuprinsã între 3 luni şi 1 an. În perioada suspendãrii, persoana în cauzã nu are dreptul sã exercite sub nicio formã activitate de audit financiar, sã facã uz de calitatea de auditor financiar şi nu are dreptul sã participe la activitãţile Camerei; d) retragerea calitãţii de membru al Camerei. (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. d), odatã cu aplicarea sancţiunii disciplinare se retrage şi autorizarea de membru al Camerei. ART. 74 Acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã de cãtre Consiliul Camerei în cel mult 3 ani de la data luãrii la cunoştinţã de cãtre Camerã despre fapta sãvârşitã. ART. 75 Repetarea unei abateri disciplinare constituie o circumstanţã agravantã şi va fi luatã în considerare la aplicarea sancţiunii. ART. 76 Abaterile disciplinare se constatã, iar sancţiunile disciplinare se aplicã de cãtre Consiliul Camerei. ART. 77 (1) La şedinţele Consiliului Camerei pot participa, pe bazã de convocare, numai persoanele implicate, apãrãtorii acestora şi alte persoane care ar putea furniza informaţii relevante pentru soluţionarea sesizãrilor supuse soluţionãrii. La deliberãri participã numai membrii Consiliului Camerei. (2) Persoanele care sunt soţi, rude sau afini pânã la gradul al IV-lea inclusiv ai persoanei reclamate sau ai celei care a declanşat procedura disciplinarã nu au dreptul de a participa la niciuna dintre etapele procedurii disciplinare. ART. 78 Orice persoanã care este afectatã de acţiunile unui membru al Camerei poate depune o reclamaţie la adresa acestuia. Toate faptele sau circumstanţele care sunt de naturã sã atragã rãspunderea disciplinarã a unui membru al Camerei se reclamã la Camerã şi se înregistreazã la Registratura acesteia. Procedura disciplinarã se efectueazã conform regulamentului adoptat de Camerã. ART. 79 (1) Cercetarea faptelor reclamate se face numai dupã înştiinţarea în scris a persoanei reclamate şi comunicarea cãtre aceasta a sesizãrii primite. (2) Persoana reclamatã are dreptul de a prezenta explicaţii scrise. La audieri poate fi asistatã de un avocat sau de un alt auditor financiar, membru al Camerei. (3) Refuzul nejustificat de a da curs convocãrii constituie o încãlcare a conduitei profesionale şi nu împiedicã desfãşurarea cercetãrii disciplinare. (4) Persoana convocatã va fi ascultatã, vor fi audiate şi alte persoane care pot contribui la elucidarea faptelor, vor fi verificate înscrisuri şi obţinute informaţii prin toate mijloacele prevãzute de lege. (5) Rezultatele cercetãrii vor fi consemnate într-un referat care va cuprinde faptele reclamate, poziţia celui cercetat, probele administrate, concluzii şi propunerea de soluţionare a reclamaţiei. ART. 80 (1) În situaţiile în care din cercetãri rezultã cã nu sunt îndeplinite condiţiile pentru atragerea rãspunderii disciplinare, se transmite persoanei reclamate şi reclamantului o notificare corespunzãtoare. În celelalte situaţii, referatul de cercetare se înainteazã Consiliului Camerei, împreunã cu punctul de vedere al persoanei reclamate asupra concluziilor acestuia. (2) Referatul se supune deciziei Consiliului Camerei în şedinţa imediat urmãtoare celei în care acesta a fost înregistrat la Registratura Camerei. (3) Persoana reclamatã poate fi convocatã de Consiliul Camerei, în vederea audierii, dupã caz. (4) Consiliul poate hotãrî sancţionarea disciplinarã, completarea cercetãrii sau clasarea cauzei. (5) Hotãrârea se comunicã persoanei reclamate şi reclamantului în termen de 15 zile de la adoptare şi devine executorie pe data expirãrii termenului de apel. ART. 81 În cazul aplicãrii sancţiunilor disciplinare prevãzute la art. 73 alin. (1) lit. c) şi d), pe baza hotãrârii de sancţionare, Camera va face menţiunile corespunzãtoare în Registrul public. ART. 82 Hotãrârile de sancţionare disciplinarã pot fi contestate, în condiţiile legii, la instanţa competentã.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email