Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 430 din 25 aprilie 2001  privind aprobarea Strategiei Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 430 din 25 aprilie 2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 16 mai 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia Guvernului României de imbunatatire a situaţiei romilor, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
-----------------
Ministrul informaţiilor publice,
Vasile Dincu

Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Ministru de interne,
Ioan Rus

Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Ecaterina Andronescu

Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul culturii şi cultelor,
Razvan Theodorescu

Ministrul muncii şi
solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

Ministrul justiţiei,
Rodica Mihaela Stanoiu


ANEXA 1

STRATEGIA GUVERNULUI ROMÂNIEI

de imbunatatire a situaţiei romilor

I. CONSIDERATII GENERALE

Guvernul României,
în dorinta de a îmbunãtãţi situaţia minoritãţilor naţionale în conformitate cu prevederile Constituţiei României, demonstrata prin aderarea voluntara la instrumente internaţionale ale Consiliului Europei, cum ar fi: Convenţia cadru pentru protecţia minoritãţilor naţionale, Rezoluţia ECRI nr. 3, Recomandarea 1.203 a Adunãrii Parlamentare a Consiliului Europei, Convenţia O.N.U. privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasialã, precum şi alte documente internaţionale,
luând în considerare prevederile Programului de guvernare 2001-2004 cu privire la prevenirea discriminarii şi la elaborarea unei strategii pentru îmbunãtãţirea semnificativã a situaţiei romilor,
reafirmand dreptul oricãrei minoritãţi, implicit al minoritãţii romilor, de a participa activ la elaborarea, implementarea şi evaluarea politicilor publice referitoare la aceasta minoritate, precum şi faptul ca problematica minoritãţilor trebuie consideratã în ansamblul societãţii româneşti,
ţinând seama de faptul ca romii au constituit de-a lungul istoriei obiectul robiei şi al discriminarii, fenomene care au lãsat urme profunde în memoria colectivã peste tot în lume şi au condus la marginalizarea romilor în societate,
luând în considerare dificultãţile cu care se confrunta cetãţenii romani de etnie roma şi având în vedere dorinta de a identifica soluţii optime pentru rezolvarea acestora, adopta prezenta Strategie de imbunatatire a situaţiei romilor.

II. PRINCIPII DIRECTOARE

Guvernul României adopta urmãtoarele principii directoare pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor:
1. Principiul consensualitatii - Strategia de imbunatatire a situaţiei romilor este rezultatul unui efort comun al Guvernului şi al organizaţiilor reprezentative ale comunitãţilor de romi. Aplicarea programelor şi proiectelor din planul de implementare a strategiei se va realiza în consultare cu reprezentanţii organizaţiilor de romi.
2. Principiul utilitãţii sociale - Strategia rãspunde nevoilor specifice cu care se confrunta etnicii romi şi realizeazã acel cadru social prin care romii se pot integra funcţional în comunitate şi în societate.
3. Principiul diviziunii sectoriale - Strategia este conceputã şi aplicabilã pe domenii de responsabilitate sectoriala.
4. Principiul descentralizãrii în execuţie - Aplicarea strategiei se va realiza prin responsabilitãţi specifice ale instituţiilor şi autoritãţilor publice şi prin atragerea organizaţiilor neguvernamentale în implementarea programelor locale desprinse din planul general de mãsuri pentru aplicarea prezentei strategii.
5. Principiul compatibilitatii legislative - Prevederile strategiei sunt în consonanta cu Constituţia şi cu legile României, precum şi cu legislaţia şi practica internationala în domeniu.
6. Principiul diferentierii identitare - Strategia vizeazã edificarea unui sistem institutional de dezvoltare comunitara, combaterea discriminarii fata de romi, promovarea educaţiei interculturale, crearea de elite din rândul romilor, în vederea resolidarizarii sociale şi reconstructiei identitare.
7. Principiul egalitãţii - Protecţia cetãţenilor romani de etnie roma nu trebuie sa afecteze drepturile şi libertãţile celorlalţi cetãţeni romani.

III. SCOPUL ŞI OBIECTIVELE GENERALE ALE STRATEGIEI
Scop: Îmbunãtãţirea situaţiei romilor din România
Obiective:
1. Institutionalizarea obiectivelor politice asumate de Guvern în problematica romilor şi responsabilizarea autoritãţilor publice centrale şi locale în aplicarea mãsurilor concrete de imbunatatire a situaţiei cetãţenilor romani de etnie roma
2. Sprijinirea formãrii şi promovãrii unei elite intelectuale şi economice din rândul romilor, care sa funcţioneze ca facilitator al politicilor de integrare socialã şi de modernizare
3. Eliminarea stereotipurilor, prejudecatilor şi a practicilor anumitor funcţionari din instituţiile publice centrale şi locale, care încurajeazã discriminarea cetãţenilor romani de etnie roma fata de ceilalţi cetãţeni
4. Producerea unei schimbãri pozitive în opinia publica în legatura cu etnia romilor, pe baza principiilor tolerantei şi solidaritãţii sociale
5. Stimularea participãrii etniei romilor la viata economicã, socialã, educaţionalã, culturalã şi politica a societãţii prin atragerea în programe sectoriale de asistenta şi dezvoltare comunitara
6. Prevenirea discriminarii instituţionale şi sociale a cetãţenilor romani de etnie roma în accesul acestora la serviciile oferite de societate
7. Asigurarea condiţiilor pentru garantarea de sanse egale pentru etnicii romi, în vederea atingerii unui standard decent de viata.

IV. GRUPURI-TINTA:
1. Cetãţenii romani de etnie roma
2. Liderii politici
3. Conducerea instituţiilor şi autoritãţilor publice centrale şi locale
4. Functionarii publici
5. Mass-media
6. Opinia publica

V. DURATA: 10 ani (2001-2010), cu un plan de mãsuri pe termen mediu de 4 ani (2001-2004)

VI. DOMENII SECTORIALE:
A. Administraţie şi dezvoltare comunitara
B. Locuinţe
C. Securitate socialã
D. Sãnãtate
E. Economic
F. Justiţie şi ordine publica
G. Protecţia copilului
H. Educaţie
I. Cultura şi culte
J. Comunicare şi participare civicã

VII. DIRECŢII DE ACŢIUNE:
A. Administraţie şi dezvoltare comunitara
1. Organizarea la nivel local/judeţean a unor grupuri de lucru mixte, alcãtuite din reprezentanţi aleşi ai comunitãţii respective, ai structurilor descentralizate ale administraţiei publice centrale, ai organizaţiilor neguvernamentale ale romilor şi ai minoritãţii romilor, în vederea evaluãrii principalelor nevoi ale comunitãţilor de romi şi a aplicãrii programelor de sprijinire a acestora
2. Crearea cadrului juridic prin care ministerele şi agenţiile centrale/locale şi structurile descentralizate ale acestora sa poatã finanta proiecte sau programe sectoriale pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor
3. Înfiinţarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminarii şi includerea de reprezentanţi ai romilor în aceasta structura
4. Înfiinţarea de structuri de implementare a strategiei la nivelul ministerelor, prefecturilor şi primãriilor
5. Iniţierea şi desfãşurarea unor acţiuni de formare privind combaterea discriminarii la nivelul funcţionarilor publici din cadrul administraţiei publice centrale şi locale
6. Monitorizarea aplicãrii prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 şi sancţionarea funcţionarilor publici care au sãvârşit acte de discriminare a cetãţenilor
7. Condiţionarea recrutarii şi promovãrii funcţionarilor publici de criteriul "nediscriminare" în raport cu celelalte persoane
8. Dezvoltarea colaborãrii dintre structurile administraţiei publice şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor pe baza de parteneriat; includerea liderilor comunitãţilor de romi în procesul de luare a deciziilor administrative locale care afecteazã comunitatea de romi
9. Implementarea unor programe de acţiune afirmativa privind angajarea romilor în posturi din structurile administraţiei publice centrale şi locale.

B. Locuinţe
1. Rezolvarea problemelor legate de dreptul de proprietate asupra terenurilor şi locuinţelor deţinute de romi, a problemelor legate de aplicarea actelor normative privind constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate funciarã, inclusiv prin promovarea unor iniţiative legislative în domeniu
2. Conceperea şi implementarea unor programe de reabilitare a locuinţelor şi mediului înconjurãtor în zonele locuite de romi
3. Dezvoltarea unor programe de finanţare guvernamentalã sau în parteneriat, pentru asigurarea condiţiilor minime de locuit în comunitatile de romi (energie electrica, apa potabilã, canalizare, gaz metan, salubrizare)
4. Dezvoltarea programului de locuinţe sociale pentru familiile numeroase şi lipsite de mijloace de subzistenta
5. Implicarea directa a etnicilor romi în programele guvernamentale de construire şi reabilitare a locuinţelor.

C. Securitate socialã
1. Îmbunãtãţirea accesului cetãţenilor romani de etnie roma la serviciile publice
2. Conceperea şi implementarea unor programe specifice de formare şi reconversie profesionalã pentru romi
3. Instruirea personalului din cadrul serviciilor de ocupare şi formare profesionalã privind ocuparea pe piata muncii a persoanelor aparţinând minoritãţii romilor
4. Sprijinirea, în condiţiile legislaţiei în vigoare, a tinerilor absolvenţi romi în vederea angajãrii şi monitorizarea evoluţiei profesionale a tinerilor romi cu studii superioare
5. Acordarea de subvenţii organizaţiilor neguvernamentale ale romilor care înfiinţeazã şi administreazã unitãţi de asistenta socialã
6. Sporirea facilitãţilor fiscale pentru persoanele juridice care angajeazã persoane din familiile cu mai mulţi copii şi lipsite de mijloace de subzistenta
7. Creşterea cuantumului ajutoarelor sociale pentru familiile cu mai mulţi copii şi lipsite de mijloace de subzistenta.

D. Sãnãtate
1. Îmbunãtãţirea accesului romilor la serviciile medicale publice preventive şi curative, prin institutionalizarea sistemului de mediatori sanitari, conceperea şi implementarea unor programe specifice de profilaxie şi tratament
2. Formarea de mediatori sanitari, asistenţi medicali şi medici din cadrul comunitãţilor de romi
3. Identificarea soluţiilor pentru includerea romilor în sistemul asigurãrilor de sãnãtate, înscrierea la medicul de familie, acordarea medicatiei compensate etc.
4. Conceperea şi implementarea unor programe de informare sanitarã, consultanţa medicalã şi planning familial pentru femeile din comunitatile de romi, cu accent pe protecţia mamei şi a copilului
5. Campanii de vaccinare în comunitatile de romi prin comisii mixte formate din cadre medicale locale şi de la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie boli transmisibile) şi din reprezentanţi ai comunitãţilor de romi
6. Campanii de depistare a TBC, infectiilor HIV/SIDA, afectiunilor dermatologice, bolilor cu transmitere sexualã etc.
7. Efectuarea unor studii epidemiologice privind starea de sãnãtate
8. Creşterea numãrului de cadre medicale provenite din etnici romi, prin alocarea de locuri speciale pentru studenţii romi în învãţãmântul medical de stat.

E. Economic
1. Iniţierea şi derularea unor proiecte de formare sau de reconversie profesionalã pentru romi
2. Asigurarea de facilitãţi pentru exercitarea şi revalorizarea unor meserii traditionale care rãspund nevoilor existente pe piata
3. Conceperea şi implementarea unor programe specifice de finanţare a unor activitãţi generatoare de venit şi a micilor afaceri pentru familii şi comunitãţi de romi, inclusiv pentru femeile de etnie roma
4. Reducerea ratei somajului în rândul cetãţenilor romani de etnie roma prin crearea de facilitãţi întreprinzãtorilor care angajeazã romi şi combaterea oricãror forme de discriminare privind angajarea romilor
5. Elaborarea unor programe destinate împroprietãririi şi stimulãrii activitãţilor agricole pentru comunitatile de romi
6. Sprijinirea, în condiţiile legislaţiei în vigoare, prin sistemul de credite avantajoase, a întreprinderilor mici şi mijlocii aparţinând persoanelor provenite din rândul etniei romilor
7. Includerea comunitãţilor defavorizate de romi în zonele considerate defavorizate, precum şi conceperea şi implementarea unor programe de redresare a acestora
8. Încurajarea proiectelor de creare a locurilor de munca pentru femeile de etnie roma.

F. Justiţie şi ordine publica
1. Analiza şi evaluarea posibilelor efecte discriminatorii ale reglementãrilor actuale şi perfecţionarea cadrului juridic existent
2. Respectarea drepturilor fundamentale ale omului, a drepturilor civile, politice şi sociale, precum şi a drepturilor persoanelor aparţinând minoritãţilor naţionale, în acord cu normele şi cu obligaţiile internaţionale asumate de România
3. Soluţionarea cazurilor de apatridie a romilor proveniţi din România
4. Dezvoltarea, în colaborare cu organizaţiile de romi, a unor programe locale pentru procurarea documentelor de identitate pentru romii lipsiţi de mijloace de subzistenta
5. Derularea unor programe de informare a liderilor romi, a conducerii instituţiilor publice şi a organizaţiilor neguvernamentale, pentru identificarea şi soluţionarea corecta a cazurilor de discriminare
6. Identificarea, prevenirea şi rezolvarea operativã a starilor conflictuale susceptibile sa genereze violenta familialã, comunitara sau interetnica
7. Iniţierea unor programe de educaţie juridicã şi de prevenire a infractionalitatii, în colaborare cu membrii etniei romilor
8. Angajarea cetãţenilor de etnie roma în serviciile de ordine publica şi în cadrul forţelor de poliţie şi jandarmerie.

G. Protecţia copilului
1. Asigurarea participãrii nediscriminatorii a femeilor de etnie roma la programele de protecţie şi educaţie a copiilor
2. Iniţierea unor programe de prevenire şi combatere a discriminarii pentru copiii romi institutionalizati, precum şi pentru celelalte categorii de copii aflaţi în dificultate
3. Realizarea unui parteneriat între organizaţiile neguvernamentale ale romilor şi structurile publice locale pentru protecţia copilului
4. Angajarea de personal din rândul etniei romilor în instituţiile de ocrotire a minorilor, în care numãrul copiilor institutionalizati provine preponderent din rândul familiilor de romi
5. Îmbunãtãţirea calitãţii vieţii copiilor din familiile cu venituri scãzute şi asigurarea respectãrii drepturilor acestora
6. Conceperea şi implementarea unor programe de formare a mediatorilor sociali şi a formatorilor din rândul tinerilor romi, pentru comunitatile de romi
7. Creşterea calitãţii protecţiei copilului în unitãţile de tip rezidential, inclusiv în cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin impunerea unor standarde minimale în organizarea şi funcţionarea acestor instituţii
8. Promovarea alternativelor de tip familial pentru copiii institutionalizati
9. Prevenirea abandonului, a abuzului şi a neglijarii copilului, precum şi a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului în dificultate
10. Analizarea fenomenului "copiii strazii" şi formularea unor proiecte naţionale şi locale de intervenţie socialã
11. Sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile copilului şi la problematica copilului şi a familiei în situaţie de risc sau de dificultate.

H. Educaţie
1. Elaborarea unui program de stimulare a participãrii şcolare şi de reducere a abandonului şcolar, în special în segmentele sarace ale populaţiei de romi
2. Analiza posibilitatii de organizare a unor instituţii de învãţãmânt primar, secundar şi profesional pentru romi (arte şi meserii, învãţãmânt vocational, formare şi reconversie profesionalã etc.)
3. Conceperea şi implementarea unor programe de formare a mediatorilor şcolari şi de perfecţionare pentru cadrele didactice din domeniul educaţiei interculturale
4. Introducerea temelor de prevenire şi de combatere a discriminarii în trunchiul comun al programei şcolare
5. Introducerea în programele de pregãtire a specialiştilor în administraţie publica, asistenta socialã, sãnãtate, poliţie, învãţãmânt a unor module didactice dedicate problemelor sociale şi economice ale romilor
6. Conceperea şi implementarea unor programe de încurajare a participãrii pãrinţilor romi la procesele educaţionale din şcoala şi din afarã ei
7. Adoptarea de mãsuri legislative în sprijinul romilor, în scopul acordãrii de facilitãţi în domeniul educaţiei pentru romi şi din perspectiva promovãrii romilor în posturi ale administraţiei şcolare (directori de şcoli şi inspectori şcolari)
8. Acordarea în continuare de facilitãţi şi de locuri subvenţionate speciale pentru ţinerii romi care doresc sa urmeze colegii universitare şi facultãţi
9. Obligativitatea unitãţilor şcolare şi a inspectoratelor şcolare judeţene sa organizeze în permanenta cursuri de recuperare şcolarã pentru romi, prin toate formele de învãţãmânt aprobate, în raport cu solicitarile individuale şi ale organizaţiilor romilor din zona de responsabilitate
10. Atragerea tinerilor romi spre instituţiile de formare a funcţionarilor publici şi a personalului din instituţiile publice (facultãţi de asistenta socialã, administraţie publica, medicina, academii şi şcoli militare pentru formarea ofiţerilor şi subofiţerilor de poliţie, Ministerul Apãrãrii Naţionale, Serviciul Roman de Informaţii etc.)
11. Stimularea accesului la educaţie prin asigurarea unei mese gratuite pentru toţi elevii din ciclul primar şi secundar.

I. Cultura şi culte
1. Organizarea şi dezvoltarea unor reţele de valorificare a patrimoniului cultural al romilor, inclusiv prin adaptarea meseriilor traditionale la piata moderna şi prin dezvoltarea unor reţele de desfacere
2. Iniţierea unor proiecte culturale de reconstrucţie şi de afirmare identitara a romilor
3. Conceperea şi implementarea unor programe de sprijinire a elitelor politice, culturale şi artistice provenite din rândul romilor, în scopul revigorarii şi afirmarii identitãţii etniei romilor
4. Sprijinirea evenimentelor culturale cu specific inspirat din folclorul şi cultura romani
5. Sprijinirea realizãrii unor canale de cultura şi informare pentru romi la nivel naţional (emisiuni TV, posturi de radio, publicaţii)
6. Fondarea unui ansamblu artistic muzical, precum şi a unui teatru al romilor, în care sa fie reprezentate atât traduceri ale pieselor aparţinând culturii universale, cat şi creatii în limba romani
7. Înfiinţarea unui muzeu al culturii şi civilizatiei romilor
8. Finanţarea proiectelor de cercetare multiculturala
9. Conceperea şi implementarea unor programe educaţionale interculturale pentru copii şi tineri
10. Finanţarea unor premii anuale pentru creaţia artisticã în domeniul culturii romilor.

J. Comunicare şi participare civicã
1. Realizarea unui program naţional de informare publica şi combatere a prejudecatilor interetnice în instituţiile publice
2. Iniţierea unui program de combatere a discriminarii în mass-media
3. Iniţierea unor programe de informare privind combaterea discriminarii la angajarea în munca
4. Iniţierea unor programe naţionale de informare şi educare a etnicilor romi privind sãnãtatea, învãţãmântul, familia, protecţia copilului, accesul pe piata muncii, drepturile cetatenesti, protecţia socialã etc.
5. Desfãşurarea de programe de informare şi educare civicã a etnicilor romi
6. Mediatizarea cazurilor de discriminare a romilor
7. Încurajarea mass-media sa prezinte starea şi nevoile romilor, într-o maniera realista şi lipsitã de prejudecati, în domeniile: educaţie, asistenta medico-sanitarã, legalitate, cultura, habitat
8. Conceperea şi implementarea unor programe de sprijinire a dezvoltãrii societãţii civile a romilor, în scopul prevenirii şi combaterii discriminarii etnicilor romi
9. Organizarea şi dezvoltarea unor programe de informare şi educare interculturala a majoritãţii, cu participarea etnicilor romi
10. Participarea liderilor romi la procesul de luare a deciziilor politice cu impact asupra vieţii economice şi sociale a comunitãţilor de romi
11. Popularizarea exemplelor de succese obţinute în rezolvarea problemelor comunitãţilor de romi
12. Evaluarea şi mediatizarea periodicã a stãrii sociale a comunitãţilor de romi din România.

VIII. STRUCTURI
Pentru buna organizare şi coordonare a îndeplinirii Planului general de mãsuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor se constituie urmãtoarele structuri:
1. Comitetul mixt de implementare şi monitorizare;
2. comisiile ministeriale pentru romi;
3. birourile judeţene pentru romi;
4. experţi locali pentru problemele romilor.

1. Comitetul mixt de implementare şi monitorizare
Comitetul mixt de implementare şi monitorizare rãspunde de organizarea, planificarea, coordonarea şi controlul executãrii activitãţilor prevãzute în Planul general de mãsuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor şi va fi format din secretarii de stat din ministerele responsabile pentru aplicarea strategiei şi din lideri ai organizaţiilor romilor.
Comitetul mixt de implementare şi monitorizare se va întruni lunar şi va analiza stadiul îndeplinirii activitãţilor prevãzute în şedinţele lunare.
Comitetul mixt de implementare şi monitorizare va avea urmãtoarea componenta:
- preşedinte: secretarul de stat pentru relaţii interetnice;
- membri: secretari de stat, lideri ai romilor;
- secretar executiv: subsecretarul de stat pentru romi.
Organul executiv al Comitetului mixt de implementare şi monitorizare este Oficiul naţional pentru romi din cadrul Ministerului Informaţiilor Publice.
2. Comisiile ministeriale pentru romi
Comisiile ministeriale pentru romi se subordoneazã Comitetului mixt de implementare şi monitorizare şi rãspund de organizarea, coordonarea, planificarea şi controlul îndeplinirii activitãţilor din Planul general de mãsuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor, cuprinse în sectorul de responsabilitate al ministerului de resort.
Preşedintele Comisiei ministeriale pentru romi va fi reprezentat de secretarul de stat al ministerului, care este şi membru al Comitetului mixt de implementare şi monitorizare.
Comisia va mai cuprinde 4-5 membri (şefi de direcţii şi experţi) a cãror responsabilitate este îndeplinirea sarcinilor care le revin din aplicarea Planului general de mãsuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor în sectorul de activitate al ministerului.
3. Birourile judeţene pentru romi
Birourile judeţene pentru romi sunt structuri organizate la nivel judeţean în cadrul prefecturilor şi se subordoneazã Comisiei ministeriale pentru romi din cadrul Ministerului Administraţiei Publice.
Principalele responsabilitãţi ale birourilor judeţene pentru romi sunt organizarea, planificarea şi coordonarea activitãţilor desfãşurate la nivel judeţean pentru îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor din Planul general de mãsuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor.
Birourile judeţene pentru romi se subordoneazã Comitetului mixt de implementare şi monitorizare a Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor. În componenta birourilor judeţene pentru romi vor fi 3-4 experţi, dintre care unul va fi în mod obligatoriu membru al etniei romilor.
4. Experţii locali pentru romi
Experţii locali pentru romi funcţioneazã la nivelul primãriilor şi sunt responsabili pentru desfãşurarea pe plan local a acţiunilor de imbunatatire a situaţiei romilor. Ei se subordoneazã atât birourilor judeţene pentru romi, cat şi primarului. Experţii locali reprezintã principalii mediatori între autoritãţile publice şi comunitatile de romi.
La nivelul comunelor funcţia de expert pentru romi este exercitatã prin cumul de funcţii de cãtre un funcţionar al primãriei.
În scopul conjugarii eforturilor de îndeplinire a obiectivelor Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor, în cadrul parteneriatului dintre administraţia publica şi societatea civilã va funcţiona o fundaţie de interes public pentru romi. Scopul acesteia va fi atragerea şi administrarea fondurilor extrabugetare, din ţara şi din strãinãtate, în vederea finanţãrii programelor şi proiectelor care vizeazã îndeplinirea obiectivelor Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor.
În vederea evaluãrii şi selectionarii proiectelor de implementare a prezentei strategii se va constitui Comisia de evaluare a proiectelor, formatã din reprezentanţi ai administraţiei publice, lideri ai romilor şi reprezentanţi ai fundaţiei de interes public pentru romi.
Înfiinţarea structurilor pentru implementarea şi monitorizarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor se va realiza în conformitate cu calendarul de activitãţi prevãzut în Planul general de mãsuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situaţiei romilor.


IX. PLAN GENERAL DE MĂSURI
PENTRU APLICAREA STRATEGIEI DE IMBUNATATIRE A SITUAŢIEI ROMILOR

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Ob-
crt. Proiectul/Activitatea Termenul Rãspunde ser-
va-
tii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Mãsuri organizatorice
1. Adoptarea Hotãrârii Guvernului privind 10 mai 2001 M.I.P.
Strategia Guvernului României de imbunatatire
a situaţiei romilor, cu precizarea obliga-
tivitatii ministerelor de a respecta
termenele şi de a-şi asuma responsabilitãţile
sectoriale

2. Înfiinţarea Comitetului mixt de monitorizare 29 iunie M.I.P.
şi implementare (Cmixt) a Planului general 2001
de mãsuri pentru aplicarea strategiei,
format din reprezentanţi ai ministerelor,
agentiilor guvernamentale şi ai Convenţiei-
cadru a romilor

3. Adoptarea Hotãrârii Guvernului privind 24 mai 2001 M.I.P.
înfiinţarea Consiliului Naţional pentru
Prevenirea Discriminarii (C.N.P.D.) în
condiţiile Ordonanţei Guvernului
nr. 137/2000

4. Constituirea prin ordin al ministrului, 31 mai 2001 M.I.P.
la nivelul ministerelor, a comisiilor
ministeriale pentru romi (C.M.R.), formate
din experţi ai direcţiilor de specialitate,
experţi delegaţi ai Convenţiei-cadru a
romilor, experţi independenţi etc., în
vederea aplicãrii sectoriale a strategiei

5. Constituirea la nivelul prefecturilor a 28 septembrie M.A.P.
birourilor judeţene pentru romi (B.J.R.), 2001
în vederea implementarii Strategiei de
imbunatatire a situaţiei romilor.
Birourile vor elabora Planul judeţean
de acţiune "Romii 2001-2004" şi vor
coordona activitatea consilierilor pentru
romi de la nivelul primãriilor

6. Numirea la nivelul primãriilor, acolo unde 28 septembrie M.A.P.
organizaţiile de romi solicita acest lucru, 2001
a consilierilor locali pentru romi (C.L.R.),
în vederea aplicãrii Strategiei guverna-
mentale de imbunatatire a situaţiei romilor
în plan local. Consilierii vor elabora
Planul local de acţiune "Romii 2001-2004"

7. Înfiinţarea Comisiei de evaluare a 28 septembrie M.I.P.
proiectelor (C.E.P.) pentru îndeplinirea 2001
strategiei

8. Constituirea Fundaţiei de interes public 1 septembrie M.I.P.,
pentru romi 2001 organizaţiile
de romi
9. Demararea cursului de instruire a 30 octombrie M.I.P.
personalului (10 zile) din cadrul comisiilor 2001
ministeriale, birourilor judeţene, precum şi
a consilierilor locali pentru romi, în
vederea dobândirii abilitãţilor de a
gestiona proiectele sectoriale şi locale de
implementare a strategiei şi standardizarii
procedurilor de evaluare a stãrii populaţiei
de romi, de elaborare, finanţare, planificare,
coordonare, implementare şi evaluare a
proiectelor

10. Organizarea la nivel local/judeţean a unor 15 octombrie M.A.P.
grupuri de lucru mixte alcãtuite din 2001
reprezentanţi ai birourilor judeţene pentru
romi/consilieri pentru romi, ai organiza-
tiilor neguvernamentale şi reprezentanţi
aleşi ai comunitãţilor de romi, în vederea
evaluãrii principalelor nevoi ale populaţiei
de romi şi aplicãrii programelor de
sprijinire a acestora

11. Prezentarea de cãtre comisiile ministeriale 15 octombrie Cmixt
pentru romi a Planului de îndeplinire 2001
sectoriala a Strategiei guvernamentale
de imbunatatire a situaţiei romilor

12. Prezentarea de cãtre consilieri la nivelul 30 noiembrie C.L.R.
primãriilor, în urma evaluãrii nevoilor 2001
comunitãţilor locale, a Planului local de
acţiune "Romii 2001-2004"

13. Prezentarea de cãtre birourile judeţene 14 decembrie B.J.R.
pentru romi, pe baza centralizarii 2001
planurilor locale, a Planului judeţean de
acţiune "Romii 2001-2004"

14. Prezentarea de cãtre organizaţiile 21 ianuarie O.N.G.
neguvernamentale a proiectelor care rãspund 2002 - anual
direcţiilor de acţiune cuprinse în Strategia
guvernamentalã de imbunatatire a situaţiei
romilor

15. Selecţia proiectelor şi acordarea de 15 martie C.E.P.
asistenta financiarã şi tehnica - anual
în implementarea acestora

16. Evaluarea stadiului de implementare a 15 martie Cmixt
Strategiei guvernamentale de imbunatatire - anual
a situaţiei romilor. Publicarea anuala a
unui raport de evaluare

Administraţie publica şi dezvoltare comunitara

17. Organizarea de intalniri lunare ale lunar primari
primarilor cu liderii comunitãţilor de romi,
în vederea identificarii şi rezolvarii
problemelor cu care se confrunta romii,
în conformitate cu prevederile
Strategiei guvernamentale de imbunatatire
a situaţiei romilor

18. Întocmirea de cãtre prefecţi a unui raport decembrie/ prefecţi/
semestrial privind stadiul îndeplinirii iunie M.A.P.
obiectivelor din Strategia guvernamentalã
de imbunatatire a situaţiei romilor

19. Organizarea de intalniri semestriale ale ianuarie/ M.I.P./
liderilor nationali ai romilor cu primul- iulie Convenţia-
ministru în vederea analizei situaţiei cadru
generale a romilor şi a stadiului de a romilor
îndeplinire a Strategiei guvernamenale
de imbunatatire a situaţiei romilor

20. Participarea Ministerului Administraţiei permanent M.A.P.,
Publice şi a Ministerului lucrãrilor Publice, M.L.P.T.L.
Transporturilor şi Locuinţei la derularea
Programului "Planul naţional de dezvoltare
localã a comunitãţilor de romi", în colaborare
cu Ministerul Informaţiilor Publice

21. Elaborarea de cãtre Agenţia Nationala a 16 iulie A.N.F.P.
Funcţionarilor Publici a unui program de 2001
formare a funcţionarilor publici cu tema
"Prevenirea şi combaterea discriminarii în
raporturile dintre cetãţean şi autoritãţile
publice", cu durata de 4 ani. Includerea
în modulul de formare a funcţionarilor
publici a unui segment ce se referã la
istoria minoritãţilor şi la relationarea
autoritãţilor publice cu minoritãţile
etnice, inclusiv cu cea a romilor

22. Monitorizarea aplicãrii prevederilor permanent C.N.P.D.
<>Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 în 15 febru-
instituţiile publice. Raport anual de arie -
evaluare a discriminarii cetãţenilor în anual
raporturile cu administraţia publica
centrala şi localã

23. Precizarea normelor privind condiţionarea 3 septembrie A.N.F.P.
recrutarii şi promovãrii funcţionarilor 2001
publici în raport de criteriul "nedis-
criminare" în relaţia cu alte persoane

Locuinţe

24. Prezentarea unui plan naţional de rezolvare 1 aprilie Cmixt
în cel mult 4 ani a problemelor legate de 2002
dreptul de proprietate asupra terenurilor
şi locuinţelor deţinute de romi şi de
reconstituire a dreptului de proprietate
funciarã

25. Prezentarea de cãtre primãrii şi prefecturi 1 martie M.A.P.,
a nevoilor teritoriale de reabilitare a 2002 M.L.P.T.L.,
locuinţelor şi a mediului înconjurãtor. M.A.P.M.
Centralizarea situaţiilor la Ministerul
Administraţiei Publice şi prezentarea,
împreunã cu Ministerul lucrãrilor Publice,
Transporturilor şi Locuinţei, a unui
program naţional de reabilitare a
locuinţelor şi a mediului înconjurãtor,
inclusiv a celor din zonele locuite de romi.
Programul va fi dezvoltat pe o perioada de
10 ani, cu mãsuri urgente de reabilitare a
locuinţelor şi a zonelor locuite de romi
în primii 4 ani

26. Elaborarea unui program de finanţare 20 aprilie M.A.P.,
guvernamentalã şi/sau în parteneriat a 2002 M.L.P.T.L.
firmelor de stat sau private şi a
organizaţiilor neguvernamentale pentru
proiecte locale care vizeazã asigurarea
condiţiilor normale de locuit în zonele
populate de romi (energie electrica, apa
potabilã, canalizare, gaz metan,
salubrizare)

27. Elaborarea criteriilor de finanţare a 10 martie M.L.P.T.L.
unor proiecte locale de cointeresare a 2002
comunitãţilor de romi pentru reabilitarea
locuinţelor şi a mediului înconjurãtor sau
pentru construcţia de locuinţe

28. Prezentarea unui plan naţional pentru 10 iunie M.L.P.T.L.,
construirea de locuinţe sociale pentru 2002 M.M.S.S.
familiile numeroase şi cu venituri reduse,
pe o perioada de 10 ani, cu accesul
nediscriminatoriu al familiilor de romi

29. Finanţarea parţialã a proiectelor care februarie C.E.P.
vizeazã lucrãri de reabilitare a 2001-2004
locuinţelor sau de construcţie de locuinţe
în comunitatile de romi

Securitate socialã

30. Prezentarea de cãtre serviciile sociale 15 noiembrie primãrii,
ale primãriilor, în colaborare cu 2001 M.I.
organizaţiile romilor şi cu Ministerul de
Interne, a unui plan de obţinere, în cel
mult 6 luni de la finalizarea planului,
a documentelor de identitate şi de stare
civilã pentru toţi cetãţenii de etnie roma
care au acest drept

31. Întocmirea de cãtre serviciile sociale 30 mai 2002 primãrii,
ale primãriilor, în colaborare cu M.M.S.S.
organizaţiile romilor, a unui grafic de
alocare graduala cetãţenilor de etnie roma
care au dreptul la alocatie pentru copii,
pensii, ajutoare sociale, indemnizaţii de
naştere, pensii, pensii pentru handicap,
ajutor de şomaj etc., în cel mult 6 luni
de la obţinerea actelor de identitate

32. Monitorizarea şi evaluarea anuala a permanent Cmixt,
accesului cetãţenilor romani de etnie roma 15 februarie M.I.P.
la serviciile publice. Raport anual cãtre - anual
primul-ministru privind accesul romilor
la serviciile publice

33. Elaborarea unui studiu pe piata ofertelor 20 septembrie M.M.S.S.
profesionale, care sa defineascã nisele 2001
profesionale cele mai favorabile pentru
romi, din perspectiva formãrii şi
reconversiei profesionale

34. Elaborarea în colaborare cu organizaţiile 15 ianuarie M.M.S.S.,
neguvernamentale şi cu organizaţiile 2002 A.N.O.F.M.
romilor a unui program anual de formare şi
reconversie profesionalã în meserii cu grad
ridicat de solicitare pe piata muncii şi
care corespund nivelului educaţional al
romilor

35. Întocmirea unui program de instruire şi 15 februarie M.M.S.S.,
monitorizare a personalului din cadrul 2002 A.N.O.F.M.
agentiilor judeţene şi locale pentru
ocuparea forţei de munca cu privire la
facilitarea accesului pe piata muncii a
romilor, în special a celor care au urmat
cursuri de calificare şi formare profesionalã

36. Elaborarea unui program anual de sprijinire 10 aprilie M.M.S.S.,
a tinerilor absolvenţi romi în vederea 2002 A.N.O.F.M.,
angajãrii şi monitorizarea evoluţiei M.E.C.
profesionale a tinerilor romi cu studii
superioare

37. Elaborarea reglementãrilor necesare în vederea 10 octombrie M.M.S.S.,
acordãrii de subvenţii organizaţiilor 2001 M.F.P.
neguvernamentale care înfiinţeazã şi
administreazã unitãţi de asistenta socialã

38. Elaborarea de propuneri privind posibilitatea 20 octombrie M.M.S.S.,
sporirii facilitãţilor fiscale pentru 2001 M.F.P.
persoanele juridice care angajeazã persoane
din familiile cu mai mulţi copii şi cu
venituri reduse

39. Creşterea cuantumului ajutoarelor sociale 10 ianuarie M.M.S.S.
pentru familiile cu mai mulţi copii şi 2002
cu venituri reduse

40. Prezentarea şi sprijinirea, în colaborare 25 iunie M.M.S.S.,
cu organizaţiile neguvernamentale, a unui 2002 M.S.F.
program de formare profesionalã a
insotitorilor romi pentru persoanele cu
handicap din rândul etnicilor romi

41. Prezentarea unui plan de sprijinire a 20 iunie M.I.P.,
includerii asistentilor sociali proveniţi 2001 M.E.C.,
din comunitatile de romi în structurile M.M.S.S.
guvernamentale centrale şi locale
responsabile cu implementarea Strategiei
guvernamentale de imbunatatire a situaţiei
romilor

42. Elaborarea mãsurilor pentru stimularea 15 august M.M.S.S.,
parteneriatului dintre Guvern, autoritãţi 2001 M.A.P.
locale şi instituţii neguvernamentale,
în vederea implementarii proiectelor de
asistenta şi intervenţie socialã pentru
grupurile defavorizate, inclusiv pentru
comunitatile de romi

Sãnãtate

43. Elaborarea, împreunã cu organizaţiile 10 februarie M.S.F.
neguvernamentale, a unui program naţional 2002
de imbunatatire a accesului romilor la
serviciile medicale publice preventive
şi curative

44. Întocmirea unui plan naţional, în colaborare 10 aprilie M.S.F.,
cu organizaţiile neguvernamentale şi cu 2002 M.M.S.S.
direcţiile judeţene de sãnãtate publica,
pentru formarea şi coordonarea
mediatorilor sanitari, cu rol de profilaxie
şi tratament în rândul comunitãţilor de
romi

45. Identificarea soluţiilor pentru includerea 30 septembrie M.S.F.,
în cel mult un an a tuturor romilor în 2001 M.M.S.S.
sistemul asigurãrilor de sãnãtate, înscrierea
la medicul de familie, acordarea medicatiei
compensate etc.

46. Planul de desfãşurare în parteneriat cu 25 martie M.S.F.
organizaţiile neguvernamentale a unor 2002
proiecte de informare sanitarã, consultanţa
medicalã şi planning familial pentru femei,
în cadrul comunitãţilor de romi, cu accent
pe protecţia mamei şi copilului

47. Planul Proiectului "Dispensare medicale 10 iunie M.S.F.
mobile în comunitatile de romi" 2002

48. Campanii de vaccinare în rândul permanent M.S.F.
comunitãţilor de romi prin comisii mixte
formate din cadre medicale locale şi de
la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie
boli transmisibile)

49. Campanii de depistare a TBC, infectiilor permanent M.S.F.
HIV/SIDA, afectiunilor dermatologice,
bolilor cu transmitere sexualã etc

50. Prezentarea unui raport anual privind anual - M.S.F.
starea de sãnãtate în rândul comunitãţilor 15 februarie
de romi

51. Propuneri privind crearea unui sistem 30 august M.S.F.,
de stimulare financiarã a personalului 2001 M.F.P.
medical care îşi desfãşoarã activitatea în
zonele foarte sarace locuite de romi

52. Prezentarea unui pachet de mãsuri pentru 15 septembrie M.S.F.,
sprijinirea familiilor monoparentale, 2001 M.M.S.S.
în special a celor cu venituri scãzute

53. Întocmirea unui program anual de recrutare 25 martie M.S.F.,
şi formare a mediatorilor sanitari, 2002 M.M.S.S.
infirmierelor, asistentelor medicale şi a
medicilor din cadrul comunitãţilor de romi,
prin mãsuri de acţiune afirmativa

Economie

54. Formularea de propuneri privind acordarea 15 septembrie M.I.M.M.C.,
de facilitãţi fiscale întreprinzãtorilor 2001 M.F.P.,
care angajeazã etnici romi M.I.R.

55. Prezentarea, în colaborare cu liderii 10 martie M.I.M.M.C.,
romilor şi cu organizaţiile neguvernamentale, 2002 M.F.P.,
a unui set de mãsuri pentru finanţarea Cmixt
parţialã a proiectelor bazate pe activitãţi
generatoare de venit şi pe mici afaceri
pentru familiile şi comunitatile de romi

56. Prezentarea de cãtre liderii comunitãţilor 30 ianuarie M.I.M.M.C.,
de romi a unui proiect de finanţare 2002 M.F.P.,
parţialã a unor ateliere meşteşugãreşti în Cmixt
comunitatile de romi, prin care sa se
asigure producerea şi comercializarea
obiectelor casnice şi de artizanat, precum
şi revitalizarea altor meserii traditionale

57. Prezentarea unui set de mãsuri destinate 30 iunie M.A.A.P.,
împroprietãririi şi stimulãrii activitãţilor 2002 M.A.P.
agricole pentru romi

58. Sprijinirea, în condiţiile legislaţiei permanent M.I.M.M.C.,
în vigoare, a întreprinderilor mici şi Cmixt
mijlocii aparţinând persoanelor provenite
din rândul etniei romilor, prin sistemul
de credite avantajoase. Acordarea
de microcredite, în condiţiile Ordonanţei
de urgenta a Guvernului nr. 118/1999

59. Prezentarea unui pachet de mãsuri pentru 14 decembrie M.A.P.,
includerea comunitãţilor defavorizate de 2001 Cmixt
romi în programul zonelor defavorizate

60. Favorizarea proiectelor de creare a permanent Cmixt,
locurilor de munca pentru femeile de M.M.S.S.
etnie roma

Justiţie şi ordine publica

61. Prezentarea unui raport privind analiza 15 august M.J.,
şi evaluarea efectelor discriminatorii 2001 M.I.,
ale reglementãrilor actuale şi M.I.E.
perfecţionarea cadrului juridic existent

62. Prezentarea de cãtre Guvernul României a anual - M.J.,
unui raport anual privind respectarea 15 martie M.A.E.,
drepturilor fundamentale ale omului, a M.I.P.,
drepturilor civile, politice şi sociale, M.I.
precum şi a drepturilor persoanelor
aparţinând minoritãţilor naţionale,
în acord cu normele şi cu obligaţiile
internaţionale asumate de România

63. Prezentarea de cãtre Ministerul de Interne, 15 iunie M.I.,
Ministerul Justiţiei şi Ministerul 2001 M.J.,
Afacerilor Externe a unui plan de soluţionare, M.A.E.
pana la sfârşitul anului 2001, a cazurilor
de apatridie a romilor proveniţi din România

64. Prezentarea de cãtre Ministerul de Interne, 15 noiembrie M.I.,
în colaborare cu organizaţiile romilor şi 2001 primãrii
cu serviciile sociale ale primãriilor, a
unui plan de obţinere în cel mult 6 luni
de la finalizarea planului a documentelor
de identitate şi de stare civilã pentru toţi
cetãţenii de etnie roma care au acest drept

65. Prezentarea de cãtre Ministerul de Interne 15 august M.I.
a unui pachet de mãsuri privind prevenirea 2001
şi combaterea discriminarii în relaţia
cetãţeanului cu Ministerul de Interne

66. Sancţionarea politistilor care comit acte permanent M.I.
de discriminare şi prezentarea acestor
fapte în buletinele de informare interna şi
în bilanţul anual al Ministerului de Interne

67. Identificarea şi rezolvarea operativã a permanent M.I.
starilor tensionate sau conflictuale,
susceptibile sa genereze violenta familialã,
comunitara sau interetnica

68. Prezentarea unui program naţional de 20 ianuarie M.I.
prevenire a infractionalitatii şi de educare 2001
juridicã a populaţiei de romi şi difuzarea
în cadrul comunitãţilor de romi a unor
publicaţii cu caracter educativ (buletine
de prevenire, broşuri, pliante etc.)

69. Prezentarea de cãtre Ministerul de Interne 15 iunie M.I.
a unui plan anual de promovare a profesiei 2001
de poliţist şi de recrutare a ofiţerilor şi
a subofiţerilor de poliţie din rândul
cetãţenilor de etnie roma

70. Monitorizarea integrãrii şi a evoluţiei permanent M.I.
profesionale a personalului Ministerului
de Interne provenit din rândul
minoritarilor romi

71. Prezentarea unui plan de adaptare a 15 februarie M.I.,
programelor de probaţiune, recuperare şi 2002 M.J.
reabilitare socialã la particularitãţile
detinutilor de etnie roma

72. Dezvoltarea unei relaţii de parteneriat permanent M.I.
şi organizarea de intalniri lunare ale
sefilor poliţiei locale cu liderii
comunitãţii de romi, în vederea prevenirii
şi combaterii infractionalitatii în rândul
cetãţenilor de etnie roma

Protecţia copilului

73. Prezentarea unui raport anual privind anual - A.N.P.C.A.
participarea femeilor de etnie roma la 15 februarie
realizarea programelor de protecţie şi
educaţie a copilului

74. Elaborarea unui set de mãsuri pentru 15 iulie A.N.P.C.A.
prevenirea şi combaterea discriminarii 2001
copiilor romi institutionalizati, precum
şi pentru celelalte categorii de copii
aflaţi în dificultate

75. Întocmirea unui plan de parteneriat între permanent A.N.P.C.A.,
organizaţiile neguvernamentale ale romilor M.A.P.,
şi structurile publice locale pentru primãrii
protecţia copilului

76. Prezentarea unui raport anual privind anual - A.N.P.C.A.
evaluarea situaţiei copiilor proveniţi 15 februarie
din familiile de romi şi din instituţiile
de ocrotire

77. Prezentarea unui plan anual de angajare 15 decembrie A.N.P.C.A.,
de asistenţi sociali şi de ingrijitori din 2001 M.M.S.S.
rândul etniei romilor în instituţiile de
ocrotire a minorilor

78. Dezvoltarea, în colaborare cu organizaţiile permanent M.M.S.S.,
neguvernamentale, biserica etc., a unor M.I.P.,
proiecte de sprijin de urgenta (alimente, M.A.P.,
îmbrãcãminte, rechizite) pentru copiii A.N.P.C.A.
proveniţi din familiile cu venituri scãzute

79. Prezentarea, în colaborare cu organizaţiile 20 martie A.N.P.C.A.,
neguvernamentale şi Ministerul Muncii şi 2002 M.M.S.S.
Solidaritãţii Sociale, a unui program
de formare a mediatorilor sociali şi a
formatorilor din rândul tinerilor romi,
pentru comunitatile de romi

80. Evaluarea necesarului de resurse la nivel 20 mai A.N.P.C.A.
naţional, în vederea îmbunãtãţirii 2002
condiţiilor de viata şi a protecţiei
copilului în unitãţile de tip rezidential,
inclusiv în cele destinate copilului
cu deficiente sau cu handicap

81. Formularea de propuneri privind dezvoltarea 15 iunie A.N.P.C.A.
unor proiecte de promovare a alternativelor 2001
de tip familial pentru copiii
institutionalizati

82. Desfãşurarea unor campanii anuale de anual - A.N.P.C.A.,
prevenire a abandonului, a abuzului şi 15 iunie M.I.P.,
a neglijarii copilului, precum şi a tuturor M.I.
fenomenelor care determina intrarea în
dificultate a copilului

83. Evaluarea, în colaborare cu organizaţiile 15 februarie A.N.P.C.A.,
neguvernamentale, a fenomenului 2002 M.I.
"copiii strazii" şi prezentarea unor
proiecte naţionale şi locale de intervenţie
socialã

84. Desfãşurarea anuala, în colaborare cu anual - A.N.P.C.A
Ministerul Informaţiilor Publice, a unor 15 martie
campanii de informare şi sensibilizare
a opiniei publice cu privire la drepturile
copilului şi la problematica copilului
şi a familiei în situaţie de risc sau
de dificultate

Educaţie

85. Întocmirea unui raport anual privind anual - M.E.C
situaţia şcolarã a elevilor proveniţi 15 februarie
din familiile de romi

86. Prezentarea unui plan de stimulare a 30 ianuarie M.E.C.
participãrii şcolare şi reducere a 2002
abandonului şcolar în rândul populaţiei
de romi

87. Efectuarea unui studiu privind oportunitatea 15 iunie M.E.C
infiintarii unor instituţii de învãţãmânt 2002
primar, secundar şi de formare profesionalã
pentru romi (arte şi meserii, învãţãmânt
vocational, formare şi reconversie
profesionalã etc.)

88. Sprijinirea organizaţiilor neguvernamentale permanent M.E.C.
în dezvoltarea unui proiect de educaţie la
distanta în limba romani, în raport cu
solicitarile

89. Prezentarea, în colaborare cu organizaţiile 30 martie M.E.C.
neguvernamentale şi cu comunitatile de romi, 2002
a unor programe de formare a mediatorilor
şcolari şi de formare şi perfecţionare pentru
cadrele didactice în domeniul educaţiei
interculturale

90. Luarea mãsurilor de introducere a temelor 15 mai M.E.C.
de prevenire şi combatere a discriminarii 2002
în trunchiul comun al programei şcolare

91. Prezentarea setului de mãsuri prin care 20 noiembrie M.E.C.
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi 2001
instituţiile de învãţãmânt vor promova
cadre didactice din rândul etniei romilor
în posturi ale administraţiei şcolare
(directori de şcoli şi inspectori şcolari)

92. Organizarea bilunara de intalniri între permanent M.E.C.
liderii comunitãţii de romi, pãrinţii
elevilor romi şi cadrele didactice din
instituţiile de învãţãmânt, în vederea
incurajarii participãrii şcolare a
tinerilor romi

93. Prezentarea mãsurilor de extindere a 15 februarie M.E.C
proiectului de facilitare a accesului 2002
romilor la colegii universitare şi
facultãţi, prin acordarea de locuri
subvenţionate speciale pentru ţinerii romi

94. Prezentarea, în colaborare cu liderii 20 mai M.E.C.
romilor, a unui plan naţional de organizare 2002
la nivelul inspectoratelor şcolare
judeţene a unor cursuri de recuperare
şcolarã pentru romi, prin toate formele
de învãţãmânt aprobate, în raport cu
solicitarile individuale şi ale
organizaţiilor romilor din zona de
responsabilitate

95. Prezentarea mãsurilor necesare pentru 15 iunie M.E.C.
introducerea, în regim optional, a orelor 2002
de limba romani şi de istorie a romilor în
instituţiile de învãţãmânt

96. Prezentarea de cãtre Ministerul Educaţiei 15 martie M.E.C.
şi Cercetãrii a unui plan anual de pregãtire 2002
suplimentarã elevilor romi din licee pentru
admiterea în învãţãmântul superior

97. Prezentarea de cãtre Ministerul Educaţiei anual - M.E.C.,
şi Cercetãrii, Ministerul de Interne, 15 iulie M.I.,
Ministerul Apãrãrii Naţionale şi Serviciul M.Ap.N.,
Roman de Informaţii a planului anual de S.R.I.
atragere şi recrutare din rândul romilor
a candidaţilor pentru instituţiile de
formare a funcţionarilor publici şi a
personalului din instituţiile publice
(facultãţi de asistenta socialã,
administraţie publica, facultãţi de medicina,
Academia de Poliţie, academii militare şi
şcoli militare pentru formarea subofiţerilor
de poliţie, Ministerul Apãrãrii Naţionale,
Serviciul Roman de Informaţii etc.)

98. Adoptarea mãsurilor necesare în vederea 15 august M.E.C.,
asigurãrii unei mese pe zi pentru toţi 2001 M.F.P.
elevii din ciclul primar şi secundar

99. Efectuarea unui studiu de oportunitate 15 septembrie M.C.C.,
privind înfiinţarea Grupului şcolar de 2002 M.M.S.S.,
arte şi meserii ca instituţie publica M.F.P.
de formare culturalã şi profesionalã

Cultura şi culte

100. Iniţierea unor proiecte culturale de 20 ianuarie M.C.C.,
reconstrucţie a identitãţii etniei 2002 M.I.P.
romilor şi de sporire a stimei fata de sine

101. Conceperea şi implementarea, în colaborare 1 martie M.C.C.
cu organizaţiile romilor, a unui plan de 2002
desfãşurare a evenimentelor culturale
cu specific inspirat din folclorul şi
cultura romani

102. Realizarea unui plan sãptãmânal de emisiuni 15 ianuarie M.C.C.
pe posturile publice de televiziune şi 2002
radio, în care sa fie prezentate
istoria şi cultura romilor

103. Efectuarea unui studiu privind oportunitatea 15 aprilie M.C.C.
intemeierii Teatrului romilor 2002

104. Prezentarea, împreunã cu organizaţiile 30 august M.C.C.,
romilor, a proiectului de finanţare şi 2002 M.F.P.
fondare a Muzeului culturii şi civilizatiei
romilor şi a Ansamblului cultural-artistic
al romilor

105. Prezentarea unui plan anual al acţiunilor anual - M.E.C.,
de educare interculturala în şcoli, prin 15 noiembrie M.C.C.
care sa se faciliteze comunicarea între
elevii de etnii diferite şi invatarea
socialã a tolerantei

106. Prezentarea unui plan de finanţare parţialã 30 mai M.C.C.,
a producerii şi distribuirii de materiale 2002 M.I.P.
documentare despre romii din România
(filme documentare, publicaţii, cãrţi)

107. Prezentarea, împreunã cu organizaţiile 10 septembrie M.C.C.
romilor, a proiectului de fondare a 2001
Centrului cultural al romilor ca instituţie
de prezentare a valorilor şi traditiilor
romilor din România

108. Sprijinirea proiectelor de cercetare şi 2001-2004 M.C.C.
educaţie interculturala

Comunicare şi participare civicã


109. Realizarea unui program naţional de 15 octombrie M.I.P.
informare şi educare publica în vederea 2001
prevenirii şi combaterii discriminarii

110. Iniţierea unui proiect de combatere a 20 noiembrie M.I.P.
discriminarii în mass-media 2001

111. Prezentarea în colaborare cu Ministerul 10 mai M.I.P.,
Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi cu 2002 M.M.S.S.
organizaţiile neguvernamentale a unui
program de informare şi educare privind
dezavantajele muncii "la negru" pentru
etnicii romi

112. Întocmirea, în colaborare cu Ministerul 15 iunie M.I.P.,
Sãnãtãţii şi Familiei şi cu organizaţiile 2002 M.S.F.
neguvernamentale, a unui program naţional
de informare şi educare a romilor pe tema
"Contraceptia şi planificarea familialã"

113. Prezentarea, în colaborare cu Ministerul 30 iulie M.I.P.,
Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerul Muncii 2002 M.M.S.S.
şi Solidaritãţii Sociale şi organizaţiile
neguvernamentale, a unui program de
informare şi educare a romilor "Şcoala
profesionalã - un prim pas cãtre un loc
de munca"

114. Elaborarea, în colaborare cu Autoritatea 30 august M.I.P.,
Nationala pentru Protecţia Copilului şi 2002 A.N.P.C.A.
Adoptii şi cu organizaţiile neguvernamentale,
a unui program de informare şi educare "
Abuzul şi drepturile fundamentale ale
copilului"

115. Prezentarea, în colaborare cu Ministerul 15 septembrie M.I.P.,
Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerul 2002 M.E.C.,
Sãnãtãţii şi Familiei şi cu organizaţiile M.S.F.
neguvernamentale, a unui program de informare
şi educare "Impactul cãsãtoriilor premature
asupra viitorului educaţional şi profesional
al pãrinţilor romi, precum şi asupra
sãnãtãţii copilului"

116. Întocmirea, în colaborare cu Ministerul 20 octombrie M.I.P.,
de Interne, Ministerul Justiţiei şi cu 2002 M.I.,
organizaţiile neguvernamentale, a unui M.J.
program de informare şi educare a
romilor "Drepturile tale în fata justiţiei"

117. Prezentarea, în colaborare cu organizaţiile 1 martie M.I.P.
neguvernamentale, a unui program de 2003
informare şi educare a romilor "Alegerile
şi participarea civicã"

118. Iniţierea unui program de colaborare cu 1 martie M.I.P.
mass-media în vederea popularizarii 2002
cazurilor de discriminare a romilor

119. Organizarea unor intalniri semestriale decembrie/ M.I.P.
între miniştri şi reprezentanţii iunie
societãţii civile a romilor în scopul
prevenirii şi combaterii discriminarii
etnicilor romi şi al evaluãrii modului de
aplicare sectoriala a Strategiei
guvernamentale de imbunatatire a
situaţiei romilor

120. Sprijinirea proiectelor organizaţiilor permanent M.I.P.,
neguvernamentale care vizeazã informarea M.C.C.
şi educarea interculturala a majoritãţii,
cu participarea etnicilor romi

121. Participarea liderilor romilor la procesul permanent M.I.P.,
de luare a deciziilor care afecteazã direct M.A.P.
comunitatile de romi, la toate nivelurile
administraţiei publice

122. Prezentarea de cãtre liderii organizaţiilor anual - M.I.P.
de romi a unui raport anual de evaluare a 15 august
modului de aplicare a Strategiei guvernamen-
tale de imbunatatire a situaţiei romilor

123. Prezentarea unui proiect de mediatizare a 15 noiembrie M.I.P.
exemplelor de succes obţinute în rezolvarea 2001
problemelor comunitãţilor de romi
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016