Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 42 din 23 februarie 2005 pentru aprobarea Normelor privind atribuirea calitatii si a dreptului de exercitare a profesiei de auditor financiar pentru persoanele care poseda o calificare profesionala in audit financiar sau profesii asimilate acestuia, atribuita de alt stat in acord cu reglementarile specifice din acel stat
EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 12 aprilie 2005
În temeiul prevederilor <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, şi ale art. 57 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 983/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 23 februarie 2005, hotãrãşte:
ART. 1
Se aprobã Normele privind atribuirea calitãţii şi a dreptului de exercitare a profesiei de auditor financiar pentru persoanele care posedã o calificare profesionalã în audit financiar sau profesii asimilate acestuia, atribuitã de alt stat în acord cu reglementãrile specifice din acel stat, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Departamentul de învãţãmânt şi admitere, Departamentul de servicii pentru membri şi Secretariatul general al Camerei Auditorilor Financiari din România vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 3
Prezenta hotãrâre va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit prevederilor <>art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
prof. univ. dr. Ion Mihãilescu
Bucureşti, 23 februarie 2005.
Nr. 42.
ANEXĂ
NORME
privind atribuirea calitãţii şi a dreptului de
exercitare a profesiei de auditor financiar pentru persoanele
care posedã o calificare profesionalã în audit
financiar sau profesii asimilate acestuia, atribuitã de alt stat
în acord cu reglementãrile specifice din acel stat
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prevederile prezentelor norme se aplicã persoanelor fizice care posedã o calificare profesionalã în audit financiar sau în profesii asimilate acestuia, atribuitã de alt stat în acord cu reglementãrile specifice din acel stat, şi care doresc sã exercite aceastã profesie în România.
(2) Prin profesii asimilate profesiei de audit financiar se înţelege profesiile care vizeazã activitãţile pe care le pot desfãşura persoanele fizice care sunt membre ale unui organism profesional din domeniul contabilitãţii şi auditului financiar, recunoscut de Federaţia Internaţionalã a Contabililor (IFAC), care au competenţa, potrivit legislaţiei naţionale, sã reglementeze activitatea de audit financiar pe teritoriul statului respectiv.
ART. 2
Exercitarea în România a profesiei de auditor financiar se realizeazã în condiţiile prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, şi potrivit prezentelor norme.
CAP. II
Atribuirea calitãţii de auditor financiar
ART. 3
(1) Camera Auditorilor Financiari din România, denumitã în continuare Camera, poate atribui calitatea şi poate acorda dreptul de exercitare a profesiei de auditor financiar persoanei fizice care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) posedã o calificare profesionalã în audit financiar sau în profesii asimiliate acestuia, atribuitã de alt stat în acord cu reglementãrile specifice din acel stat;
b) a fost pentru cel puţin 3 ani auditor independent sau a prestat activitate de audit financiar în calitate de angajat, asociat, acţionar al unei societãţi ori grup de societãţi care are în obiectul de activitate auditul financiar;
c) a satisfãcut cerinţele Codului de eticã profesionalã al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC), adoptat integral de Camerã;
d) face dovada cã posedã cunoştinţele necesare pentru desfãşurarea activitãţii de audit financiar în România.
(2) Prezentele norme se aplicã atât persoanelor fizice strãine, cât şi celor române care au dobândit calitatea de auditor financiar atribuitã de alt stat în acord cu reglementãrile specifice din acel stat.
ART. 4
Persoana fizicã care solicitã atribuirea calitãţii de auditor financiar potrivit prezentelor norme trebuie sã depunã la sediul Camerei un dosar care va conţine urmãtoarele documente:
- cerere-tip pentru acordarea calitãţii de auditor financiar, conform modelului prezentat în anexã;
- copie de pe paşaport sau alt act de identitate;
- copie de pe certificat/diplomã sau alte acte oficiale care atestã pregãtirea superioarã financiar-contabilã obţinutã în alt stat;
- scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este, cu precizarea expresã a calitãţii de membru pe care o deţine la data emiterii scrisorii şi cã nu are nici o sancţiune disciplinarã rãmasã definitivã de la organismul profesional respectiv;
- scrisoare de confirmare din partea organismului profesional, din care sã rezulte cã instituţia respectivã este recunoscutã de IFAC, cã organismul profesional este membru cu drepturi depline sau membru asociat al IFAC şi a asimiliat Codul de eticã emis de aceasta;
- curriculum vitae care sã ateste cei 3 ani de experienţã în activitatea de audit financiar;
- 3 fotografii tip legitimaţie (3/4);
- copie de pe documentul care atestã achitarea taxei de înscriere la interviul-test, prevãzutã la art. 17 alin. (2);
- cazier judiciar în termen legal de valabilitate.
ART. 5
Documentele prevãzute la art. 4 trebuie sã fie însoţite de traducerea în limba românã, legalizatã de un notar public din România.
ART. 6
Camera poate solicita autoritãţilor competente din statul de origine sau de provenienţã confirmarea autenticitãţii unora dintre documentele prevãzute la art. 4.
ART. 7
(1) Departamentul de învãţãmânt şi admitere verificã dosarele depuse şi notificã solicitanţilor, în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora, dacã documentele înaintate sunt corespunzãtoare sau nu.
(2) În cazul în care documentele depuse nu sunt corespunzãtoare, termenul pentru completarea dosarului este de cel mult 15 zile de la data primirii comunicãrii prevãzute la alin. (1).
(3) Dacã dosarul nu a fost completat în termenul prevãzut la alin. (2), cererea este consideratã respinsã, iar Departamentul de învãţãmânt şi admitere comunicã solicitantului aceastã situaţie.
(4) Constatarea situaţiilor prevãzute la alin. (1) şi (3) se face de cãtre Departamentul de învãţãmânt şi admitere, prin notã scrisã, care se anexeazã la dosarul solicitantului.
(5) Comunicãrile prevãzute la alin. (1) şi (3) se fac de cãtre Departamentul de învãţãmânt şi admitere, sub semnãtura secretarului general al Camerei.
ART. 8
(1) Solicitanţii, persoane fizice, care au depus documentaţia completã, vor susţine un interviu-test, organizat de cãtre Camerã, conform programei stabilite de comisia de examinare şi comunicate solicitanţilor de cãtre Departamentul de învãţãmânt şi admitere. Interviul-test va fi susţinut în limba românã, iar rezultatele vor fi disponibile la sediul Camerei şi se vor publica totodatã pe site-ul acesteia.
(2) Persoanele declarate admise la interviul-test organizat de cãtre Camerã vor fi aprobate prin hotãrâre a Consiliului Camerei. Hotãrârea de aprobare a listei se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija Secretariatului general.
(3) Persoanele care au fost declarate respinse la interviul-test pot face contestaţie în termen de cel mult 15 zile de la data publicãrii rezultatelor. Departamentul de învãţãmânt şi admitere va analiza contestaţia solicitantului şi o va înainta Consiliului Camerei.
(4) Contestaţia se soluţioneazã de cãtre o comisie formatã din 3 membri, numitã de Biroul permanent al Consiliului Camerei, constituitã din alte persoane decât cele care au participat în comisia de examinare pentru interviul-test.
(5) Soluţia datã contestaţiei este definitivã şi se comunicã celui în cauzã de cãtre Departamentul de învãţãmânt şi admitere în cel mult 5 zile de la data adoptãrii acesteia.
ART. 9
Comisia de examinare pentru interviul-test este formatã din minimum 3 persoane, membri ai Consiliului Camerei, un jurist, un cadru universitar sau reprezentant al Ministerului Justiţiei, pentru examinarea cunoştinţelor de drept românesc ale solicitanţilor, şi un secretar, salariat al Camerei.
ART. 10
Tematica de examinare va cuprinde subiecte din disciplinele teoretice prevãzute la <>art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã. Subiectele de examinare în cadrul interviului-test vor fi stabilite de cãtre comisia de examinare şi vor fi puse la dispoziţia candidaţilor de cãtre Departamentul de învãţãmânt şi admitere.
ART. 11
Rezultatele interviului-test vor fi disponibile şi se vor publica, prin grija Departamentului de învãţãmânt şi admitere, pe site-ul www.cafr.ro, în baza procesului-verbal întocmit de secretarul comisiei de examinare.
CAP. III
Calitatea de membru al Camerei
ART. 12
Persoanele fizice declarate admise în condiţiile prezentelor norme completeazã o cerere de înscriere în Registrul auditorilor financiari şi prezintã documentul care atestã achitarea tarifului de atribuire a calitãţii de membru al Camerei şi de înscriere în Registrul auditorilor financiari şi cazierul judiciar, potrivit legii, prevãzut de prezentele norme.
ART. 13
Camera va elibera certificatul, carnetul şi parafa de membru al Camerei, în cazul persoanelor fizice declarate admise în condiţiile prezentelor norme.
CAP. IV
Drepturile şi obligaţiile membrilor
ART. 14
Persoanele fizice care posedã o calificare profesionalã în audit financiar sau în profesii asimilate acestuia, atribuitã de alt stat în acord cu reglementãrile specifice din acel stat, şi care au obţinut calitatea de membru al Camerei şi dreptul de exercitare a profesiei de auditor financiar în România au aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi ceilalţi auditori financiari, membri ai Camerei, în conformitate cu prevederile cap. VII din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei.
ART. 15
În ceea ce priveşte aplicarea Normelor privind asigurarea pentru riscul profesional, Camera poate lua în considerare contractele de asigurare încheiate potrivit reglementãrilor în domeniu, elaborate de organismele profesionale din care fac parte solicitanţii, cu condiţia sã fi fost respectate cerinţele specifice în materie cerute de Camerã membrilor sãi în ceea ce priveşte modalitãţile de încheiere şi întinderea garanţiei.
ART. 16
Camera va pune la dispoziţia candidaţilor declaraţi admişi potrivit prezentelor norme, prin grija Departamentului de servicii pentru membri, materiale documentare, profesionale şi de eticã necesare desfãşurãrii activitãţii emise de cãtre Camerã.
CAP. V
Cotizaţii şi tarife
ART. 17
(1) Cotizaţiile fixe şi variabile se vor achita în cuantumurile şi condiţiile prevãzute pentru membrii Camerei prin hotãrâri ale Consiliului Camerei.
(2) Tariful pentru înscrierea la interviul-test prevãzut de prezentele norme este de 20.000.000 lei.
(3) Tariful prevãzut la alin. (2) se poate modifica prin hotãrâre a Consiliului Camerei.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 18
Anexa face parte integrantã din prezentele norme.
ART. 19
Prezentele norme intrã în vigoare la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXĂ
CERERE
pentru acordarea calitãţii de auditor financiar
Subsemnatul/Subsemnata ........................., nãscut/nãscutã la data de ............. în localitatea/judeţul .........., cu domiciliul în ................., str. ............ nr....., bl...., sc..., ap...., judeţul............., telefon (fix, mobil) ................., adresã de corespondenţã .............................., e-mail ............, legitimat/legitimatã cu buletin/carte de identitate/paşaport seria .... nr. ......., eliberat/eliberatã de .................................. la data de ..........., cod numeric personal (CNP) ...................., persoanã de contact ......................, telefon .............., solicit atribuirea calitãţii de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România.
Anexez urmãtoarele acte doveditoare*):
- copie de pe paşaport sau alt act de identitate;
- copie de pe certificat/diplomã sau alte acte oficiale care atestã pregãtirea superioarã financiar-contabilã obţinutã în alt stat;
- scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este, cu precizarea expresã a calitãţii de membru pe care o deţine la data emiterii scrisorii şi a faptului cã nu are nici o sancţiune disciplinarã rãmasã definitivã de la organismul profesional respectiv;
- scrisoare de confirmare din partea organismului profesional, din care sã rezulte cã instituţia respectivã este recunoscutã de IFAC, cã organismul profesional este membru cu drepturi depline sau membru asociat al IFAC şi a asimilat Codul de eticã emis de aceasta;
- curriculum vitae care sã ateste cei 3 ani de experienţã în activitatea de audit financiar;
- 3 fotografii tip legitimaţie (3/4);
- copie de pe documentul care atestã achitarea taxei de înscriere la inverviul-test;
- cazier judiciar în termen legal de valabilitate.
Data Semnãtura
........................ ..........................
-------
*) Actele doveditoare anexate sunt în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România şi cu <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: