───────────────
Ministrul agriculturii
şi dezvoltãrii rurale,
Dacian Cioloş
Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 16 aprilie 2008.
Nr. 410.
ANEXÃ
ATRIBUŢIILE
autoritãţilor şi instituţiilor publice cu responsabilitãţi în derularea planurilor anuale 2008 şi 2009 de furnizare a produselor alimentare cãtre persoanele cele mai defavorizate din România
ART. 1
Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, denumit în continuare MMFES, are urmãtoarele atribuţii:
1. pentru planurile anuale 2008 şi 2009, stabileşte categoriile de persoane cele mai defavorizate care beneficiazã de produse alimentare;
2. colecteazã datele personale ale beneficiarilor aflaţi în evidenţele proprii sau ale instituţiilor din subordine şi le transmite organizaţiilor de caritate selectate. Pentru anul 2008 şi 2009, colecteazã datele personale ale beneficiarilor definiţi la art. 4 lit. b) din hotãrâre;
3. asigurã relaţionarea şi comunicarea permanentã cu autoritãţile administraţiei publice locale cu responsabilitãţi în implementarea planului anual, acordã acestora sprijin tehnic în vederea realizãrii în bune condiţii a activitãţii de colectare a datelor personale destinate identificãrii beneficiarilor la nivel teritorial şi a transmiterii acestora cãtre organizaţiile de caritate;
4. asigurã comunicarea cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale cu responsabilitãţi în implementarea planului anual, precum şi cu organizaţiile de caritate selectate, în ceea ce priveşte atribuţiile de identificare a beneficiarilor la nivel local.
ART. 2
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, denumit în continuare MIRA, şi autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele atribuţii:
1. asigurã ordinea şi buna desfãşurare a activitãţilor cuprinse în planul anual la locul de distribuire a alimentelor;
2. prin intermediul instituţiei prefectului sprijinã activitatea organizaţiilor de caritate privind distribuirea produselor alimentare cãtre persoanele cele mai defavorizate din România.
ART. 3
Administraţia Naţionalã a Rezervelor de Stat are urmãtoarele atribuţii:
1. comunicã Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã lista spaţiilor disponibile în depozitele rezervelor de stat la care se permite accesul organizaţiilor de caritate şi al operatorilor economici selectaţi;
2. asigurã spaţii disponibile în depozitele rezervelor de stat la momentul livrãrii de cãtre operatorul economic a produselor destinate distribuţiei cãtre persoanele defavorizate;
3. permite accesul în aceste spaţii al reprezentanţilor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã pentru controlul spaţiilor de depozitare şi al produselor stocate, precum şi accesul operatorilor economici şi al organizaţiilor de caritate selectate, în vederea depozitãrii/ridicãrii spre distribuţie a produselor alimentare, dupã obţinerea aprobãrilor prevãzute de lege. Solicitarea în vederea obţinerii aprobãrilor prevãzute de lege privind accesul la aceste spaţii se face cu 3 zile lucrãtoare înainte de data stabilitã pentru acces.
ART. 4
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, denumit în continuare MADR, are urmãtoarele atribuţii:
1. coordoneazã şi supravegheazã punerea în aplicare a planului anual în România;
2. informeazã Comisia Europeanã, cel mai târziu pânã la data de 1 februarie a fiecãrui an, asupra intenţiei de participare a României la planul pe anul urmãtor, a cãrui implementare începe la data de 1 octombrie şi se încheie la data de 31 decembrie a anului urmãtor;
3. transmite Comisiei Europene cel mai târziu pânã la data de 31 mai informaţii privind:
a) cantitãţile din fiecare tip de produs, exprimate în tone, necesare pentru îndeplinirea planului pe teritoriul României pentru anul financiar urmãtor;
b) forma în care se vor distribui produsele cãtre beneficiari;
c) categoriile de persoane considerate defavorizate;
4. pe timpul punerii în aplicare a planului anual, informeazã de îndatã Comisia Europeanã cu privire la orice modificãri previzibile ale cheltuielilor care pot surveni în punerea în aplicare a planului;
5. transmite Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat informaţii privind cantitãţile din fiecare tip de produs, exprimat în tone, necesar pentru îndeplinirea planului pe teritoriul României pentru anul financiar urmãtor.
ART. 5
Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, denumitã în continuare APIA, gestioneazã punerea în aplicare a planului anual şi are urmãtoarele atribuţii:
1. organizeazã şi deruleazã procedura de achiziţie publicã pentru selectarea operatorilor economici, în vederea punerii în aplicare a planului de furnizare a ajutoarelor alimentare cãtre persoanele cele mai defavorizate din România, conform prevederilor legale;
2. încheie şi urmãreşte realizarea contractelor cu operatorii economici selectaţi şi cu organizaţiile de caritate selectate;
3. ia mãsuri pentru a fi asigurate fondurile necesare efectuãrii plãţii în cazul achiziţionãrii produselor de pe piaţã, cheltuielilor de transport şi celor administrative, în limita resurselor financiare alocate României;
4. efectueazã plata sumelor reprezentând cheltuielile efectuate pentru punerea în aplicare a planului;
5. sancţioneazã neregulile, conform prevederilor Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 3.149/1992 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
6. primeşte şi centralizeazã datele privind realizarea planului, în vederea transmiterii acestora cãtre Comisia Europeanã;
7. transmite lunar Comisiei Europene plãţile efectuate în cadrul exerciţiului financiar din Fondul European de Garantare Agricolã;
8. selecteazã, potrivit legii, organizaţia/organizaţiile cartitabilã/caritabile care va/vor fi implicatã/implicate în aplicarea planurilor anuale în 2008 şi 2009;
9. informeazã MADR asupra stadiului de realizare a planului anual;
10. asigurã verificarea materialã şi contabilã a distribuirii alimentelor prin acţiuni de control, începând de la retragerea produselor alimentare din stocurile de intervenţie, în toate etapele de punere în aplicare a planului şi pe toatã durata acestuia, la toate nivelurile lanţului de distribuţie, inclusiv la nivel local;
11. transmite MADR raportul anual de îndeplinire a planului pe parcursul anului financiar anterior, pentru a fi comunicat Comisiei Europene înainte de 30 iunie;
12. suspendã participarea de la procedurile de licitaţie, pentru punerea în aplicare a planului în anul 2009, a operatorilor economici care nu au respectat obligaţiile contractuale aferente planului 2008;
13. primeşte şi analizeazã propuneri de îmbunãtãţire a punerii în aplicare a planului, de la organizaţiile de caritate participante la planurile anterioare;
14. informeazã de îndatã organizaţia de caritate interesatã asupra aspectelor care pot influenţa îndeplinirea contractului semnat cu APIA;
15. consultã, începând cu anul 2008, organizaţiile de caritate selectate, privind informaţiile menţionate la art. 5 pct. 3 cu avizul MADR şi MMFES.
ART. 6
Autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele atribuţii:
A. Pentru planurile anuale 2008 şi 2009, serviciile publice de asistenţã socialã din subordinea consiliilor locale sau, dupã caz, compartimentele de specialitate din cadrul primãriilor au urmãtoarele atribuţii:
1. colecteazã datele personale ale beneficiarilor aflaţi în evidenţele proprii, respectiv ale celor definiţi la art. 4 lit. a) din hotãrâre, precum şi ale beneficiarilor prevãzuţi la art. 4 lit. c) şi d) din hotãrâre, care sunt înregistraţi la cantinele de ajutor social şi la centrele rezidenţiale aflate în propria administrare;
2. colecteazã datele personale ale beneficiarilor definiţi la art. 4 lit. c) şi d) din hotãrâre, înregistraţi la cantinele de ajutor social şi la centrele rezidenţiale care funcţioneazã pe propria razã administrativ-teritorialã şi care sunt administrate de furnizori privaţi nonprofit;
3. transmit datele personale colectate, prevãzute la lit. a) şi b), cãtre serviciile publice de asistenţã socialã din subordinea consiliilor judeţene, respectiv direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene;
4. prin excepţie de la prevederile lit. c), serviciile publice de asistenţã socialã aflate în subordinea consiliilor locale ale sectoarelor municipiul Bucureşti transmit datele personale colectate direct la organizaţiile caritabile selectate.
B. pentru planurile anuale 2008 şi 2009, serviciile publice de asistenţã socialã din subordinea consiliilor judeţene, respectiv direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene au urmãtoarele atribuţii:
1. colecteazã datele personale ale beneficiarilor aflaţi în evidenţele proprii, respectiv ale celor definiţi la art. 4 lit. c) din hotãrâre, înregistraţi în centrele rezidenţiale aflate în propria administrare;
2. asigurã colectarea informaţiilor referitoare la datele personale ale beneficiarilor de la serviciile publice de asistenţã socialã, în baza informaţiilor transmise de acestea şi a informaţiilor proprii, şi realizeazã documentaţia pentru evidenţa tuturor beneficiarilor definiţi la art. 4 lit. a), c) şi d) din hotãrâre, care îşi au domiciliul sau reşedinţa pe raza teritorialã a judeţului;
3. transmit datele personale înscrise în documentaţia pentru evidenţa beneficiarilor prevãzutã la lit. b) cãtre organizaţiile de caritate selectate;
4. comunicã permanent cu MMFES asupra procedurii şi modalitãţii de colectare a datelor personale şi transmit, la solicitarea acestuia, documentele de evidenţã a datelor personale, precum şi informãri privind stadiul derulãrii activitãţilor ce le revin în cadrul implementãrii planului anual.
ART. 7
Operatorii economici şi organizaţiile de caritate pãstreazã documentele privind punerea în aplicare a planului, conform termenelor legale de arhivare.
ART. 8
MADR si APIA, organismul de certificare şi reprezentanţii împuterniciţi ai Comisiei Europene, precum şi alte organe împuternicite, care sunt competente în ceea ce priveşte supravegherea plãţilor fãcute din Fondul European de Garantare Agricolã, verificã documentele operatorilor economici şi ale organizaţiilor de caritate implicate în punerea în aplicare a planului, în legaturã cu returnarea mijloacelor financiare plãtite, necuvenite, în controalele efectuate conform prevederillor care reglementeazã finanţarea politicii agricole comune.
___________