Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 41 din 14 decembrie 2009 asupra contestatiei privind constatarea situatiei de neaplicare corecta si unitara a dispozitiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, la nivelul judetului Arad
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 918 din 29 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
La data de 9 decembrie 2009 a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã, cu nr. J6.332 din 9 decembrie 2009, Adresa nr. 816/C/BEC/PR din 9 decembrie 2009 prin care Biroul Electoral Central a transmis Curţii Constituţionale "sesizarea formulatã de Alianţa Politicã PSD + PC Arad", referitoare la "constatarea situaţiei de neaplicare corectã şi unitarã" a dispoziţiilor <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 8.234F/2009, la care au fost ataşate contestaţia formulatã de Alianţa Politicã PSD + PC Arad, precum şi anexele nr. 1 şi 2 depuse de contestator.
În temeiul dispoziţiilor <>art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei adresate Biroului Electoral Central de cãtre Alianţa Politicã PSD + PC Arad, se aratã cã a fost identificat "un numãr de 97 de persoane care au votat pe listele suplimentare, fãrã a avea calitatea de membru al biroului electoral al secţiei de votare, nu fãceau parte din personalul de pazã şi nici nu au fost înregistraţi ca omişi de pe listele electorale permanente". Mai mult decât atât, se susţine cã "cea mai mare parte a listelor semnate şi ştampilate de preşedinţi ai birourilor secţiilor de votare nu sunt nici mãcar semnate de cãtre cei înscrişi pe aceste liste suplimentare, ceea ce înseamnã cã membrul biroului electoral însãrcinat cu aceastã atribuţie a procedat la acordarea ştampilei cu menţiunea "votat" şi a buletinului de vot înainte de a semna persoana în listã". Astfel de situaţii, care demonstreazã, în opinia contestatorului, încãlcarea <>art. 19^5 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, sunt indicate în anexa nr. 1, care cuprinde o evidenţã a cetãţenilor cu drept de vot, datele de identitate corespunzãtoare şi secţia de votare de domiciliu, comparativ cu secţia de votare unde aceştia şi-au exercitat efectiv dreptul de vot, precum şi în anexa nr. 2, cuprinzând copii ale unor tabele cu alegãtorii care îşi exercitã dreptul de vot fie în altã secţie de votare decât cea de domiciliu sau care sunt omişi din lista electoralã permanentã, respectiv cu alegãtorii care îşi exercitã dreptul de vot prin intermediul urnei speciale la turul II al alegerilor pentru Preşedintele României din data de 6 decembrie 2009.
În concluzie, contestatorul solicitã Biroului Electoral Central "exercitarea în mod corect şi imparţial a atribuţiei principale (a Biroului Electoral Central - n.n.), în sensul constatãrii situaţiei de neaplicare corectã şi unitarã a <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României la nivelul judeţului Arad".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, arãtând, în esenţã, cã documentele anexate, în copie, contestaţiei sunt irelevante şi nu pot proba susţinerile contestatorului. Astfel, tabelele întocmite pe calculator ce menţioneazã un numãr total de 94 de persoane, cu domiciliul acestora, CNP, seria şi numãrul CI, secţia de votare şi secţia de votare de domiciliu nu pot avea vreo semnificaţie în lipsa listelor permanente corespunzãtoare fiecãrei secţii de votare, necesar a fi depuse pentru confruntare. Totodatã, înscrierea unor persoane pe listele suplimentare ale diferitelor secţii nu face dovada exercitãrii în mod ilegal a dreptului la vot la o altã secţie decât cea de domiciliu. De asemenea, nu se pot reţine susţinerile autorului contestaţiei privind încãlcarea <>art. 19^5 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 de cãtre membrii vreunei secţii de votare, deoarece, potrivit Deciziei Biroului Electoral Central din 13 noiembrie 2009, numãrul alegãtorilor care au votat pentru alegerea Preşedintelui României se stabileşte prin numãrarea semnãturilor înscrise în copia listei electorale permanente şi în tabelele cu listele suplimentare pentru cei care au votat în altã secţie de votare decât cea de domiciliu sau care au fost omişi din lista electoralã permanentã.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, precum şi celor ale <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Curtea Constituţionalã este competentã şi legal sesizatã sã soluţioneze contestaţia formulatã de Alianţa Politicã PSD + PC Arad privind constatarea situaţiei de neaplicare corectã şi unitarã a dispoziţiilor <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad.
Examinând contestaţia, Curtea constatã cã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, precum şi celor ale <>art. 37 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta "vegheazã la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmã rezultatele sufragiului". În aplicarea acestei atribuţii a Curţii Constituţionale, <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României prevede cã instanţa de contencios constituţional, "potrivit art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, vegheazã la respectarea în întreaga ţarã a prevederilor prezentei legi şi confirmã rezultatele sufragiului". În exercitarea aceleiaşi competenţe conferite de norma fundamentalã menţionatã, <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 prevede: "Curtea Constituţionalã anuleazã alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudã de naturã sã modifice atribuirea mandatului sau, dupã caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. (...)", iar la alin. (2) se aratã cã "Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele şi candidaţii care au participat la alegeri (...)".
În acest context, Curtea Constituţionalã constatã cã prezenta contestaţie, formulatã în cadrul atribuţiei prevãzute de art. 146 lit. f) din Constituţie şi constând în cererea de constatare a situaţiei de neaplicare corectã şi unitarã a dispoziţiilor <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad, este formulatã de Alianţa Politicã PSD + PC Arad. Totodatã, potrivit <>art. 12 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , "(1) Partidele politice au ca subdiviziuni organizaţii teritoriale, potrivit organizãrii administrative a ţãrii, care au numãrul minim de membri prevãzut de statut.
(2) Organele locale pot reprezenta partidul politic faţã de terţi la nivelul local corespunzãtor, pot deschide conturi la bancã şi rãspund de gestionarea acestora."
Raportând textele fundamentale şi legale menţionate la elementele specifice contestaţiei de faţã, Curtea constatã cã aceasta urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã, deoarece nu este formulatã cu respectarea condiţiilor stabilite prin dispoziţiile constituţionale şi legale la care s-a fãcut referire, în sensul cã autorul contestaţiei nu are calitatea legalã pentru a se adresa Curţii Constituţionale în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, fiind o organizaţie localã a unei alianţe politice.
Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 24 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge, ca inadmisibilã, contestaţia formulatã de Alianţa Politicã PSD + PC Arad privind constatarea situaţiei de neaplicare corectã şi unitarã a dispoziţiilor <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad. Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: