Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>Hotãrârii Parlamentului României nr. 5/2004 pentru aprobarea modificãrii structurii şi componenţei Guvernului, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, având sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 12, sectorul 5. (2) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor aplicã strategia şi Programul Guvernului, în vederea promovãrii politicilor în domeniile mediului şi gospodãririi apelor. (3) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor realizeazã politica în domeniile mediului şi gospodãririi apelor la nivel naţional, elaboreazã strategia şi reglementãrile specifice de dezvoltare şi armonizare a acestor activitãţi în cadrul politicii generale a Guvernului, asigurã şi coordoneazã aplicarea strategiei Guvernului în domeniile respective, îndeplinind rolul de autoritate de stat, de sintezã, coordonare şi control în aceste domenii. (4) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor este autoritatea de management pentru infrastructura de mediu. ART. 2 Pentru realizarea obiectivelor din domeniul sãu de activitate, Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor exercitã urmãtoarele funcţii: a) de strategie, prin care se elaboreazã, în conformitate cu politica economicã a Guvernului şi cu tendinţele pe plan mondial, strategia de dezvoltare în domeniul mediului şi gospodãririi apelor şi se proiecteazã instrumentele financiare necesare; b) de reglementare, prin care se asigurã elaborarea cadrului normativ şi instituţional pentru realizarea obiectivelor din domeniul sãu de activitate; c) de administrare, prin care se asigurã administrarea proprietãţii publice şi private a statului, precum şi gestionarea serviciilor pentru care statul este responsabil, în domeniul sãu de activitate; d) de reprezentare, prin care se asigurã, în numele statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi extern, în domeniul sãu de activitate; e) de autoritate de stat, prin care se asigurã aplicarea şi respectarea reglementãrilor legale privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor care îşi desfãşoarã activitatea în subordinea, sub autoritatea şi, dupã caz, în coordonarea sa. CAP. II Atribuţii ART. 3 (1) În exercitarea funcţiilor sale Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor are urmãtoarele atribuţii principale: 1. asigurã implementarea politicilor guvernamentale în domeniile sale de activitate, potrivit reglementãrilor în vigoare; 2. elaboreazã strategii şi politici în domeniile mediului şi gospodãririi apelor, pe care le supune Guvernului spre adoptare; 3. coordoneazã activitatea de integrare a politicii de mediu în celelalte politici sectoriale în concordanţã cu cerinţele şi standardele europene şi internaţionale pentru asigurarea dezvoltãrii durabile; 4. stabileşte conţinutul şi prioritãţile programelor de dezvoltare şi cercetare în domeniile sale de activitate, elaboreazã studii, prognoze şi strategii de dezvoltare şi urmãreşte aplicarea şi realizarea acestora, având şi calitatea de titular al investiţiilor cu finanţare din bugetul de stat sau al celor a cãror finanţare este asiguratã cu garanţii de stat; 5. elaboreazã proiecte de acte normative privind activitatea în domeniul sãu, avizeazã proiecte de acte normative elaborate de alte ministere şi autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, care privesc sfera sa de competenţã; 6. coordoneazã activitatea de avizare, promovare, realizare şi monitorizare a obiectivelor şi lucrãrilor publice de protecţie a mediului şi de gospodãrire a apelor; 7. coordoneazã activitatea de patrimoniu a instituţiilor publice din subordine; 8. fundamenteazã şi elaboreazã programe privind protecţia mediului şi gospodãrirea apelor; 9. asigurã la nivel naţional controlul respectãrii de cãtre persoanele juridice şi fizice a reglementãrilor din domeniile mediului şi gospodãririi apelor; 10. reprezintã Guvernul în relaţiile cu organisme interne şi internaţionale din domeniile mediului şi gospodãririi apelor; 11. iniţiazã şi dezvoltã programe de educaţie şi de formare a specialiştilor în domeniul sãu de activitate, colaboreazã cu ministerele, cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţiile de învãţãmânt, ştiinţã şi culturã, cu reprezentanţii mijloacelor de informare a publicului; 12. emite acorduri, avize şi autorizaţii de mediu, precum şi licenţe sau permise speciale prevãzute de actele normative în vigoare pentru activitãţile de import-export sau pentru cele supuse unui regim special de autorizare; 13. certificã tehnologii, echipamente, produse şi aparaturã din domeniile sale de activitate şi acordã asistenţã tehnicã de specialitate; 14. asigurã organizarea şi dezvoltarea activitãţii de cercetare ştiinţificã şi inginerie tehnologicã în domeniile sale de activitate, elaborarea de studii şi cercetãri necesare obi ectului sãu de activitate, pe baze contractuale, prin unitãţile din subordinea, din coordonarea sau de sub autoritatea sa, şi validarea rezultatelor cercetãrii, proiectãrii şi studiilor efectuate în domeniile sale de activitate şi acţioneazã pentru valorificarea lor; 15. contracteazã cu unitãţile din coordonarea sau de sub autoritatea sa, pe bazã de negociere cu o singurã sursã, urmãtoarele lucrãri în domeniile sale de activitate: a) studii, cercetãri şi rapoarte specifice privind starea şi evoluţia calitãţii mediului şi apelor; b) studii, cercetãri şi rapoarte privind obligaţiile ce revin României în calitate de ţarã parte la convenţiile bilaterale şi internaţionale în domeniu, precum şi pentru cele la care doreşte sã devinã parte; c) studii şi cercetãri de fundamentare a politicilor, strategiilor şi legislaţiei de mediu în acord cu cerinţele acquisului comunitar; d) studii, cercetãri şi rapoarte pentru organisme ale Uniunii Europene; e) studii şi cercetãri de fundamentare a indicatorilor şi rapoartelor privind datele statistice de mediu şi gospodãrirea apelor conform cerinţelor la nivel naţional şi european; f) studii şi cercetãri de evaluare a potenţialului de utilizare durabilã a resurselor naturale; 16. asigurã baza metodologicã şi atestã persoanele juridice şi fizice pentru întocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie şi hidrogeologie, a studiilor de impact asupra surselor de apã şi apelor riverane acestora, precum şi pentru lucrãrile construite pe ape sau în legãturã cu apele, a studiilor şi a proiectelor de gospodãrire a apelor pentru evaluarea stãrii de siguranţã în exploatare a barajelor şi altor lucrãri hidrotehnice, precum şi pentru execuţia lucrãrilor specifice; 17. asigurã controlul în domeniul mediului, gospodãririi apelor şi siguranţei în exploatare a barajelor şi constatã contravenţiile pentru nerespectarea normelor legale în vigoare, aplicã sancţiunile şi sesizeazã organele de urmãrire penalã, potrivit prevederilor legale; 18. organizeazã periodic acţiuni de verificare a stãrii tehnice şi funcţionale a lucrãrilor hidrotehnice cu rol de apãrare împotriva inundaţiilor, indiferent de deţinãtor, şi stabileşte mãsurile ce se impun; 19. organizeazã, sprijinã şi editeazã publicaţii de specialitate şi de informare din domeniile sale de activitate; 20. organizeazã, realizeazã şi coordoneazã elaborarea de studii şi proiecte pentru investiţii în domeniile protecţiei mediului, gospodãririi apelor, meteorologiei, hidrologiei şi hidrogeologiei; 21. elaboreazã şi propune indicatori de mediu şi gospodãrire a apelor specifici diferitelor domenii de activitate şi colaboreazã cu Institutul Naţional de Statisticã în scopul adaptãrii continue a statisticii la cerinţele naţionale şi al corelãrii cu datele statistice internaţionale; 22. organizeazã şi exercitã, potrivit legii, direct şi prin autoritãţile cu competenţe în domeniul protecţiei mediului, controlul privind respectarea legislaţiei, a standardelor de protecţie a mediului, aplicã sancţiunile şi stabileşte mãsurile corespunzãtoare situaţiilor care contravin reglementãrilor legale; 23. promoveazã mãsurile necesare pentru conservarea naturii, a diversitãţii biologice şi pentru utilizarea durabilã a componentelor acestora, stabileşte regimul de administrare a reţelei naţionale de arii protejate, organizeazã şi exercitã controlul asupra respectãrii acestuia; 24. dezvoltã cadrul legal pentru accesul publicului la informaţiile privind calitatea factorilor de mediu, la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniile sale de activitate; 25. avizeazã programele de exploatare a resurselor naturale ale ţãrii în raport cu cerinţele dezvoltãrii economico-sociale pe termen scurt, mediu şi lung, formuleazã şi propune autoritãţilor naţionale competente strategii şi politici pentru mediu, gospodãrirea apelor şi dezvoltare durabilã, corelate cu capacitatea de suport a ecosistemelor; 26. propune autoritãţilor competente sau, dupã caz, stabileşte, în condiţiile legii, instrumentele juridice, instituţionale, administrative şi economico-financiare pentru stimularea şi accelerarea integrãrii principiilor şi obiectivelor strategiei naţionale pentru mediu, gospodãrirea apelor şi dezvoltare durabilã în strategiile sectoriale şi locale pentru reformã şi dezvoltare; 27. propune şi recomandã autoritãţilor competente sau, dupã caz, stabileşte mãsuri care sã asigure conformarea politicilor şi programelor de dezvoltare regionalã şi localã cu politica şi strategia naţionalã pentru mediu, gospodãrirea apelor şi dezvoltare durabilã; 28. iniţiazã, direct sau prin unitãţile aflate în coordonarea ori sub autoritatea sa, proiecte de parteneriat public-privat, negociazã, semneazã şi realizeazã contractul de parteneriat public-privat, în conformitate cu prevederile legale în domeniu; 29. iniţiazã, negociazã şi asigurã punerea în aplicare a prevederilor tratatelor internaţionale din sfera sa de competenţã, din împuternicirea Guvernului, reprezintã interesele statului în diferite instituţii şi organisme bilaterale şi internaţionale şi dezvoltã relaţii de cooperare cu instituţii şi organizaţii similare din alte state; 30. întreprinde acţiuni şi iniţiative, potrivit competenţelor stabilite de lege, pentru participarea României la acţiunile de cooperare bilateralã şi multilateralã, la nivel subregional, regional şi global, pentru valorificarea oportunitãţilor şi facilitãţilor de asistenţã financiarã, tehnicã, tehnologicã şi ştiinţificã; 31. exercitã şi alte responsabilitãţi în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi ale actelor juridice internaţionale la care România este parte; 32. asigurã relaţia cu Parlamentul României, cu sindicatele şi patronatele din sfera sa de activitate, precum şi cu mass-media; 33. asigurã cadrul juridic şi instituţional pentru facilitarea şi stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor şi deciziilor privind mediul şi dezvoltarea economico-socialã a ţãrii; 34. asigurã coordonarea activitãţii Administraţiei Fondului pentru Mediu; (2) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de legile în vigoare. ART. 4 Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii specifice domeniilor de activitate pe care le coordoneazã: I. În domeniul protecţiei mediului: 1. emite avize şi, dupã caz, acorduri, autorizaţii, permise speciale, în conformitate cu dispoziţiile legale şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte; 2. pune în aplicare, prin unitãţile sale teritoriale, în cadrul procesului de privatizare, reglementãrile speciale privind stabilirea obligaţiilor şi a rãspunderilor referitoare la mediu; 3. organizeazã activitãţile de monitorizare a stãrii mediului şi a resurselor naturale, elaboreazã şi publicã informaţii şi rapoarte privind starea mediului, participã la programele subregionale, regionale şi globale de monitorizare a stãrii mediului şi a resurselor naturale; 4. organizeazã şi coordoneazã activitatea de elaborare a procedurilor de acreditare a laboratoarelor în domeniul mediului şi gospodãririi apelor şi de certificare a sistemelor de management de mediu; 5. îndeplineşte funcţiile de secretariat tehnic şi administrativ pentru tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale din domeniul mediului, precum şi de punct focal naţional şi/sau de autoritate naţionalã competentã pentru activitãţile aflate în coordonarea unor instituţii, organisme şi organizaţii internaţionale, în conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale la care România este parte; 6. asigurã secretariatele comisiilor mixte în domeniul protecţiei mediului înfiinţate pentru implementarea acordurilor şi convenţiilor bilaterale; 7. coordoneazã implementarea legislaţiei naţionale armonizate cu prevederile şi cerinţele legislaţiei comunitare de mediu şi urmãreşte îndeplinirea prevederilor planurilor de investiţii specifice; 8. asigurã elaborarea de cercetãri, studii, prognoze, politici şi strategii în domeniul protecţiei mediului, în scopul obţinerii datelor şi informaţiilor necesare în vederea fundamentãrii deciziilor privind mediul şi dezvoltarea durabilã, precum şi al promovãrii programelor de dezvoltare în domeniul protecţiei mediului; 9. promoveazã instrumentele juridice, economice şi financiare pentru stimularea introducerii tehnologiilor şi produselor curate, schimbarea modelelor de producţie şi de consum, susţinerea şi consolidarea mecanismelor pieţei libere şi a concurenţei loiale; 10. elaboreazã şi promoveazã proiecte de acte normative, norme metodologice şi instrucţiuni de aplicare în domeniul protecţiei mediului pentru armonizarea legislaţiei naţionale cu cerinţele acquisului comunitar; 11. iniţiazã proiecte de normative şi standarde, precum şi revizuirea acestora în conformitate cu evoluţia lor pe plan european şi internaţional şi cu cerinţele de îmbunãtãţire; 12. atestã persoanele fizice şi juridice pentru elaborarea studiilor de evaluare a impactului asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu; 13. supravegheazã şi controleazã respectarea reglementãrilor privind substanţele şi preparatele chimice periculoase şi gestionarea deşeurilor în colaborare cu celelalte autoritãţi competente, potrivit legii; 14. supravegheazã şi controleazã aplicarea reglementãrilor în domeniul protecţiei mediului; 15. rãspunde de protecţia şi conservarea habitatelor naturale de conservarea diversitãţii biologice şi utilizarea durabilã a componentelor acesteia, dezvoltarea şi buna administrare a reţelei naţionale de arii protejate, în acord cu politicile şi cu practicile specifice aplicate la nivel european şi global, prin crearea administraţiilor proprii pentru parcurile naţionale, parcurile naturale şi rezervaţiile biosferei, aprobarea regimului de administrare a celorlalte categorii de arii naturale protejate din reţeaua naţionalã, executarea controlului privind respectarea legislaţiei specifice; 16. actualizeazã şi, dupã caz, pune în aplicare strategia şi Planul naţional de acţiuni pentru protecţia mediului, strategia naţionalã şi Planul naţional de acţiuni pentru conservarea diversitãţii biologice şi utilizarea durabilã a componentelor acesteia, Planul naţional de gestiune a deşeurilor, precum şi a altor politici şi strategii în domeniul protecţiei mediului; 17. asigurã secretariatul de risc privind controlul accidentelor majore care implicã substanţe periculoase; 18. asigurã ţinerea evidenţei anuale a Registrului naţional privind inventarul instalaţiilor care intrã sub incidenţa prevenirii şi controlului integrat al poluãrii şi elaboreazã raportãrile solicitate de organismele internaţionale; 19. asigurã secretariatul tehnic al Comisiei naţionale de acordare a etichetei ecologice; 20. asigurã secretariatul tehnic pentru schema de ecomanagement şi audit; 21. asigurã secretariatele tehnice ale Comitetului interministerial pentru coordonarea integrãrii domeniului protecţiei mediului în politicile şi strategiile sectoriale la nivel naţional, Comisiei naţionale pentru schimbãri climatice şi Comitetului naţional pentru protecţia stratului de ozon; 22. aplicã, în condiţiile legii, sancţiuni titularilor activitãţilor, pentru neconformare; 23. îndeplineşte orice alte atribuţii specifice, prevãzute de legislaţia în vigoare. II. În domeniul gospodãririi apelor: 1. stabileşte regimul de utilizare a resurselor de apã şi asigurã elaborarea de cercetãri, studii, prognoze şi strategii pentru domeniul gospodãririi cantitative şi calitative a apelor, precum şi elaborarea programelor de dezvoltare a lucrãrilor, instalaţiilor şi amenajãrilor de gospodãrire a apelor; 2. colaboreazã cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale pentru amenajarea complexã a bazinelor hidrografice, valorificarea de noi surse de apã în concordanţã cu dezvoltarea economico-socialã a ţãrii, protecţia apelor împotriva epuizãrii şi degradãrii, precum şi pentru apãrarea împotriva efectelor distructive ale apelor; 3. asigurã reactualizarea schemelor-cadru de amenajare şi gospodãrire a apelor pe bazine sau pe grupe de bazine hidrografice şi desfãşurarea activitãţilor de interes public din domeniul meteorologiei şi hidrologiei; 4. coordoneazã activitatea de avizare şi de autorizare, din punct de vedere al gospodãririi apelor, a lucrãrilor care se construiesc pe ape sau în legãturã cu apele, activitatea de avizare a documentaţiilor de evaluare a stãrii de siguranţã în exploatare a barajelor existente şi a proiectelor barajelor noi, precum şi activitatea de emitere a autorizaţiilor de funcţionare în condiţii de siguranţã a barajelor aflate în exploatare şi a acordurilor de funcţionare în siguranţã pentru barajele noi; 5. organizeazã activitatea de avizare şi reglementare a regimului de utilizare a surselor de apã minerale şi geotermale; 6. organizeazã întocmirea cadastrului apelor şi a evidenţei dreptului de folosire cantitativã şi calitativã a apelor; 7. asigurã documentaţiile necesare pentru concesionarea resurselor de apã şi a lucrãrilor de gospodãrire a apelor care aparţin domeniului public sau, dupã caz, pentru darea în administrare a acestora şi urmãreşte îndeplinirea de cãtre concesionar, respectiv administrator, a sarcinilor ce îi revin; 8. stabileşte strategia organizãrii la nivel naţional a activitãţilor de meteorologie, hidrologie şi hidrogeologie, a sistemului de informare, prognozã şi avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase şi a sistemului de avertizare în caz de accident la construcţiile hidrotehnice; 9. coordoneazã realizarea Planului de management al fluviului Dunãrea pentru teritoriul României; 10. coordoneazã realizarea schemelor directoare de management şi amenajare, precum şi a programelor de mãsuri pe bazine sau grupe de bazine hidrografice pentru atingerea stãrii bune a apelor; 11. stabileşte metodologia de fundamentare a sistemului de plãţi în domeniul apelor, precum şi procedura de elaborare a acesteia; 12. dispune mãsuri de instituire a unui regim de supraveghere specialã sau de oprire a activitãţii poluatorului ori a instalaţiei care provoacã poluarea apelor; 13. elaboreazã Programul de eliminare treptatã a emisiilor şi pierderilor de substanţe periculoase în ape; 14. elaboreazã şi promoveazã, potrivit legii, proiecte de acte normative, regulamente, instrucţiuni şi norme tehnice specifice domeniilor meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei, gospodãririi apelor şi siguranţei în exploatare a barajelor; 15. asigurã secretariatele tehnice ale Comisiei Centrale pentru Apãrare Împotriva Inundaţiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase şi Accidentelor la Construcţiile Hidrotehnice, Comisiei Naţionale pentru Siguranţa Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice, Comitetului Naţional Român pentru Programul Hidrologic Internaţional, Centrului Român pentru Reconstrucţia Ecologicã a Râurilor şi Lacurilor şi al Comisiei pentru aplicarea Planului de acţiune privind protecţia apelor împotriva poluãrii apelor cu nitraţi proveniţi din surse agricole; 16. organizeazã şi certificã corpul de experţi pentru evaluarea stãrii de siguranţã în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţã A şi B, precum şi activitatea de avizare a specialiştilor pentru asigurarea stãrii de siguranţã în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţã C şi D; 17. aprobã lista definitivã a barajelor, cu declararea publicã a caracteristicilor generale, a categoriei de importanţã şi a gradului de risc asociat acestuia, lista barajelor cu risc sporit şi a celor din categoria de importanţã majorã, precum şi fişele de evidenţã a barajelor administrate de deţinãtorii cu orice titlu; 18. certificã şi controleazã personalul de conducere şi coordonare a activitãţii de urmãrire în timp a barajelor; 19. organizeazã activitatea de certificare a persoanelor juridice şi fizice care realizeazã proiecte şi executã lucrãri în domeniul gospodãririi apelor, coordoneazã comisia de certificare şi asigurã secretariatul tehnic al acesteia; 20. dispune expertizarea lucrãrilor hidrotehnice cu risc crescut de avarie şi stabileşte împreunã cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului mãsurile operative imediate şi de perspectivã pentru evitarea accidentelor; 21. actualizeazã şi, dupã caz, pune în aplicare strategia naţionalã şi planul naţional de acţiuni pentru gospodãrirea resurselor de apã; 22. reglementeazã modul de desfãşurare a activitãţii privind hidrometria de exploatare şi emite norme specifice; 23. elaboreazã lista de specificaţii tehnice şi metode standardizate pentru analiza şi monitorizarea stãrii apelor; 24. coordoneazã implementarea legislaţiei naţionale armonizate cu prevederile şi cerinţele în domeniul apelor şi urmãreşte lucrãrile de infrastructurã publicã specifice; 25. îndeplineste funcţiile de secretariat tehnic şi administrativ pentru tratatele, acordurile şi convenţiile internaţionale din domeniul gospodãririi apelor, precum şi de punct focal naţional şi/sau de autoritate naţionalã competentã pentru activitãţile aflate în coordonarea unor instituţii, organisme şi organizaţii internaţionale, în conformitate cu prevederile actelor juridice internaţionale la care România este parte; 26. asigurã participarea în cadrul întâlnirilor directorilor responsabili cu gospodãrirea apelor din statele membre ale Uniunii Europene; 27. asigurã secretariatele comisiilor mixte hidrotehnice pentru apele transfrontiere; 28. elaboreazã şi promoveazã normele de calitate a resurselor de apã legate de funcţiile apei privind calitatea apei brute pentru apa potabilã, calitatea apei necesare susţinerii peştilor şi crustaceelor; 29. actualizeazã şi pune în aplicare planul de acţiuni privind protecţia apelor împotriva poluãrii cu nitraţi din surse agricole, planul strategic de acţiune pentru reabilitarea şi protecţia Mãrii Negre. CAP. III Conducerea ministerului ART. 5 (1) Conducerea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor se exercitã de cãtre ministru. (2) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte autoritãţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate. (3) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor rãspunde de întreaga activitate a ministerului în faţa Guvernului, precum şi, în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului. (4) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor coordoneazã din punct de vedere metodologic activitatea Gãrzii Naţionale de Mediu privind aplicarea strategiilor şi politicilor de mediu. (5) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor îndeplineşte în domeniul de activitate al ministerului atribuţiile generale prevãzute la <>art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (6) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, stabilite prin alte acte normative. (7) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor conduce aparatul propriu al ministerului şi îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite. (8) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin ministrul mediului şi gospodãririi apelor emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii. ART. 6 (1) În activitatea de conducere a ministerului, ministrul mediului şi gospodãririi apelor este ajutat de 3 secretari de stat. (2) Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului este condusã de un preşedinte cu rang de subsecretar de stat. (3) Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunãrii" este condusã de un guvernator, asimilat cu funcţia de subsecretar de stat. (4) Secretarii de stat exercitã atribuţiile delegate de ministrul mediului şi gospodãririi apelor. Rãspunderile şi atribuţiile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului. ART. 7 În cazul în care ministrul mediului şi gospodãririi apelor, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, desemneazã secretarul de stat care sã exercite aceste atribuţii, înştiinţându-l pe primul-ministru al Guvernului despre aceasta. ART. 8 (1) Secretarul general al ministerului este înalt funcţionar public, numit pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii. (2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile şi responsabilitãţile prevãzute la <>art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Secretarul general al ministerului îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului ori încredinţate de ministru. ART. 9 (1) Pe lângã ministru funcţioneazã, ca organ consultativ, colegiul ministerului. (2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare a colegiului ministerului se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. CAP. IV Structura organizatoricã ART. 10 (1) Structura organizatoricã a Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor este prevãzutã în anexa nr. 1. Prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în cadrul direcţiilor generale şi direcţiilor se pot organiza servicii, birouri, compartimente şi colective temporare, în condiţiile legii. (2) Atribuţiile şi responsabilitãţile compartimentelor din aparatul propriu al ministerului se stabilesc, în conformitate cu structura organizatoricã, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. (3) Statul de funcţii, structura posturilor pe compartimente, precum şi încadrarea, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau, dupã caz, a raporturilor de muncã pentru personalul din aparatul propriu al ministerului se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. (4) Numãrul maxim de posturi este de 270, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului. (5) Personalul necesar desfãşurãrii activitãţilor Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor este format din funcţionari publici şi personal contractual. (6) Numãrul de posturi din aparatul propriu al fostului Minister al Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului şi din instituţiile sale subordonate, aferente activitãţilor din domeniul mediului şi gospodãririi apelor, se preia, împreunã cu fondurile corespunzãtoare, de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor. (7) Personalul încadrat pe posturile menţionate la alin. (6) se preia de cãtre Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, în condiţiile legii. (8) Salarizarea personalului din aparatul propriu şi din instituţiile subordonate se face potrivit legii. (9) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor preia prin protocol de predare-primire de la fostul Minister al Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului numãrul de posturi şi fondurile aferente potrivit alin. (6) şi (7), atât pentru aparatul propriu, cât şi pentru instituţiile subordonate. ART. 11 În cadrul Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor se organizeazã şi funcţioneazã la nivel de direcţie generalã Autoritatea de implementare a fondurilor structurale şi de coeziune economicã-socialã pentru proiecte de infrastructurã de mediu, care va funcţiona începând cu anul 2005 cu un numãr de 100 de posturi, din care 50 de posturi în anul 2004. ART. 12 Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor are în subordine, sub autoritate sau în coordonare, dupã caz, unitãţile prevãzute în anexa nr. 2. ART. 13 Structura organizatoricã, regulamentele de organizare şi funcţionare, statele de funcţii, numãrul de posturi şi încadrarea personalului din unitãţile bugetare care funcţioneazã în subordinea ministerului, prevãzute în anexa nr. 2, se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, în limita numãrului maxim de posturi şi a fondurilor aprobate prin bugetul de stat. ART. 14 (1) În subordinea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor se organizeazã şi funcţioneazã, în condiţiile legii, unitãţi de management al proiectului şi unitãţi de implementare a proiectelor, conduse de câte un director de proiect, în vederea asigurãrii unui cadru unitar pentru managementul şi implementarea proiectelor finanţate prin împrumuturi externe rambursabile sau nerambursabile. (2) Structura organizatoricã, numãrul de personal şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale acestor unitãţi vor fi stabilite prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. (3) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor numeşte personalul unitãţilor şi stabileşte competenţele directorului de proiect. ART. 15 (1) Ministrul mediului şi gospodãririi apelor numeşte şi elibereazã din funcţie conducãtorii instituţiilor subordonate şi unitãţilor din coordonarea şi de sub autoritatea ministerului, în condiţiile legii. (2) Conducãtorii instituţiilor judeţene aflate în subordinea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor se numesc şi se elibereazã din funcţie de cãtre ministrul mediului şi gospodãririi apelor, cu avizul consultativ al prefectului. ART. 16 (1) Pe lângã Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor funcţioneazã urmãtoarele organisme consultative: a) Comisia Centralã pentru Apãrare Împotriva Inundaţiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase şi Accidentelor la Construcţiile Hidrotehnice, al cãrei regulament de organizare şi funcţionare se aprobã prin hotãrâre a Guvernului; b) Comisia Naţionalã pentru Siguranţa Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice; c) Comitetul Naţional Român pentru Programul Hidrologic Internaţional; d) Comisia naţionalã de acordare a etichetei ecologice; e) Comitetul consultativ de organizare şi coordonare a schemelor de management de mediu şi audit; f) Comitetul interministerial pentru coordonarea integrãrii domeniului protecţiei mediului în politicile şi strategiile sectoriale la nivel naţional; g) Comisia tehnico-economicã; h) Centrul Român pentru Reconstrucţia Ecologicã a Râurilor şi Lacurilor. (2) Membrii organismelor prevãzute la alin. (1) sunt salarizaţi de unitãţile la care sunt angajaţi, iar secretariatele tehnice permanente ale acestor organisme se asigurã de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor în cadrul numãrului de posturi aprobat. (3) Comisia Naţionalã pentru Siguranţa Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice funcţioneazã conform regulamentului care se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. (4) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale organismelor consultative prevãzute la alin. (1) lit. c)-h), precum şi componenţa acestora se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. CAP. V Dispoziţii finale ART. 17 Patrimoniul, personalul şi fondurile aferente vor fi preluate prin protocol de predare-primire, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. ART. 18 (1) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor are în dotare pentru transportul persoanelor din aparatul propriu un numãr de autoturisme stabilit potrivit actelor normative în vigoare. (2) Pentru activitãţi specifice de control la unitãţile din subordine, pentru deplasãri în caz de poluare, accidente industriale, apãrare împotriva inundaţiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, precum şi în caz de alte urgenţe de mediu şi de gospodãrire a apelor se utilizeazã un numãr de 3 autovehicule cu un consum lunar de 300 litri/autovehicul. ART. 19 (1) Agenţiile de protecţie a mediului judeţene şi Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunãrii" utilizeazã un numãr maxim de 174 de autoturisme, cu un consum lunar de 250 litri/autoturism. (2) Agenţiile regionale de protecţie a mediului utilizeazã un numãr maxim de 60 de autoturisme cu un consum lunar de 300 litri/autoturism. (3) Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului are în dotare, pentru transportul personalului din aparatul propriu, un numãr maxim de autoturisme stabilit potrivit actelor normative în vigoare. (4) Repartizarea parcului de autoturisme la instituţiile subordonate se face prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor. ART. 20 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. PRIM-MINISTRU ADRIAN NĂSTASE Contrasemneazã: --------------- Ministrul mediului şi gospodãririi apelor, Speranţa Maria Ianculescu Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Elena Dumitru p. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat Bucureşti, 23 martie 2004. Nr. 408. ANEXA 1 Numãr maxim de posturi: 270 (exclusiv demnitarii şi cabinetul ministrului)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor
┌─────────────────────┐ ┌─────────────────────┐
│Corpul de control al ├─┐ ┌─────────────────────┐┌─┤ │
│ ministrului │ │ │ ││ │ Purtãtor de cuvânt │
└─────────────────────┘ │ │ MINISTRU ││ └─────────────────────┘
┌─────────────────────┐ ├─┤ ├┤ ┌─────────────────────┐
│Audit public intern ├┬┘ └──────────┬──────────┘└┬┤ Consilier diplomatic│
└─────────────────────┘| │ |└─────────────────────┘
| ┌────────────┐ │ ┌─────────┐ |
| │ Colegiul ├──┼───┤ Cabinet │ |
| │ministerului│ │ │ministru │ |
| └────────────┘ │ └─────────┘ |
| │ |
┌────────────┼────────┬─────────┴──────┬────────────┬─┼─────────┐
┌────┴──────────┐ | ┌──────┴───────┐ ┌───┴───────────┐│ |┌────────┴──────┐
│ SECRETAR │ | │ SECRETAR │ │ SECRETAR ││ |│ SECRETAR │
│ DE STAT │ | │ DE STAT │ ┌─┤ GENERAL ││ |│ DE STAT │
└────┬──────────┘ | └──────┬───────┘ │ └───┬───────────┘│ |└────────┬──────┘
│ | │ │ | │ | │
│ | │ | │ | │ | │ ├------------┴--------┼---┴->----┼----( )-------<---┼-┴---------┤
┌───────┘ │ │ │┌──────────┘
│ │ │ ││
│ │ │ ││
│ ┌────────────────┐ ┌────────┴────────┐ │┌────────────────┐││ ┌───────────────┐
├─┤DIRECŢIA INTE- │ │DIRECŢIA GENERALĂ│ ├┤ DIRECŢIA BUGET ││├─┤ INSPECŢIA DE │
│ │GRARE EUROPEANĂ │ │PENTRU PROTECŢIA │ ││ FINANŢE │││ │STAT A APELOR*2│
│ └────────────────┘ │MEDIULUI, GESTIU-│ │└────────────────┘││ └───────────────┘
│ ┌────────────────┐ │NEA DEŞEURILOR ŞI│ │┌────────────────┐││ ┌───────────────┐
├─┤RELAŢII INTER- │ │SUBSTANŢELOR CHI-│ ├┤ DIRECŢIA RESUR-││├─┤ DIRECŢIA DE │
│ │ NAŢIONALE*2 │┌┤MICE PERICULOASE │ ││SE UMANE, SALA- │││ │ PREVENIRE ŞI │
│ └────────────────┘│└─────────────────┘ ││RIZARE, ÎNVĂŢĂ- │││ │ MANAGEMENT AL │
│┌─────────────────┐│┌─────────────────┐ ││MÎNT, ADMINIS- │││ │ FENOMENELOR │
││AUTORITATRA DE │├┤DIRECŢIA GESTIU- │ ││ TRATIV │││ │ PERICULOASE │
││IMPLEMENTARE A │││NEA DEŞEURILOR ŞI│ │└────────────────┘││ └───────────────┘
└┤FONDURILOR STRUC-│││ SUBSTANŢELOR │ │┌────────────────┐││ ┌────────────────┐
│TURALE ŞI DE COE-│││ PERICULOASE │ ││ DIRECŢIA DEZ- ││├─┤ DIRECŢIA DE │
│ZIUNE ECONOMICĂ- ││└─────────────────┘ ├┤VOLTARE ŞI ACHI-│││ │COORDONARE, RE- │
│SOCIALĂ PENTRU ││┌─────────────────┐ ││ZIŢII PUBLICE │││ │GLEMENTARE, GES-│
│PROIECTE DE IN- │││DIRECŢIA EVALUARE│ │└────────────────┘││ │TIONARE,PROTEC- │
│FRASTRUCTURĂ DE │├┤IMPACT, CONTROLUL│ │ ││ │ŢIA ECOLOGICĂ A │
│ MEDIU*1 │││POLUĂRII ŞI MA- │ │┌────────────────┐││ │APELOR ŞI DIS- │
└┬────────────────┘││NAGEMENTUL RIS- │ └┤ JURIDIC ŞI │││ │TRICTE INTERNA- │
│ ││ CULUI │ │ CONTENCIOS*2 │││ │ ŢIONALE │
│┌───────────────┐│└─────────────────┘ └────────────────┘││ └────────────────┘
├┤ DIRECŢIA DE ││┌─────────────────┐ ││ ┌────────────────┐
││ PROGRAMARE │││DIRECŢIA CONSER- │ ││ │ SISTEME INFOR- │
│└───────────────┘├┤VAREA DIVERSITĂ- │ │├─┤ MAŢIONALE ŞI │
│┌───────────────┐││ŢII BIOLOGICE ŞI │ ││ │ IT*2 │
├┤ DIRECŢIA │││ BIOSECURITATE │ ││ └────────────────┘
││ MONITORIZARE ││└─────────────────┘ ││ ┌────────────────┐
│└───────────────┘│┌──────────────────┐ ││ │ RELAŢII CU PAR-│
│┌───────────────┐││DIRECŢIA ELABO- │┌────────────────┐ │└─┤ LAMENTUL ŞI OR-│
├┤ DIRECŢIA │└┤RARE ŞI IMPLEMEN- ││ INFORMAŢII ŞI ├─┘ │ GANIZAŢII PAR- │
││ CONTRACTARE │ │TARE POLITICI E- ││ RELAŢII │ │ TENERIALE*2 │
│└───────────────┘ │CONOMICE DE MEDIU ││ PUBLICE*2 │ │ │
│┌───────────────┐ │ ││ │ └────────────────┘
└┤INFORMATIZARE*2│ └──────────────────┘└────────────────┘
└───────────────┘
*1 Se organizeazã la nivel de direcţie generalã
*2 Se organizeazã la nivel de serviciu sau birou
ANEXA 2
UNITĂŢILE
care funcţioneazã în subordinea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea unitãţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Instituţii publice cu personalitate juridicã finanţate integral
din bugetul de stat
1. Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului
2. 8 agenţii regionale de protecţie a mediului
3. 34 de agenţii de protecţie a mediului judeţene - servicii publice deconcentrate
4. Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunãrii" - Tulcea
N O T Ă:
Numãrul maxim de posturi finanţate de la bugetul de stat pentru
instituţiile prevãzute la cap. I este de 2.163.
II. Unitãţi cu finanţare externã şi de la bugetul de stat
1. Unitãţi de management al proiectului (UMP)
2. Unitãţi de implementare a proiectului (UIP)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
UNITĂŢILE
care funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea unitãţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Administraţia Naţionalã "Apele Române"
2. Compania Naţionalã "Institutul Naţional de Meteorologie, Hidrologie şi
Gospodãrire a Apelor" - S.A.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
UNITĂŢILE
care funcţioneazã în coordonarea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea unitãţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Unitãţi finanţate din venituri proprii
1. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia
Mediului - ICIM Bucureşti
2. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marinã "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanţa
3. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunãrii" -
I.N.C.D.D.D. Tulcea
4. Administraţia Fondului pentru Mediu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
--------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.