Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 400 din 18 mai 2000  pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 400 din 18 mai 2000 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 268 din 14 iunie 2000

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 80 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile pentru pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative care se înainteazã Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi prefecturile vor aduce la îndeplinire prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 851/1997 pentru aprobarea Metodologiei privind pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se înainteazã Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
-----------------
Secretarul general al Guvernului,
Radu Stroe


ANEXA 1

REGULAMENT
privind procedurile pentru pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative care se înainteazã Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora

CAP. 1
Dispoziţii privind pregãtirea, elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative
ART. 1
Reglementarea relaţiilor sociale prin acte normative se realizeazã cu respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului romanesc.
ART. 2
(1) Actele normative se iniţiazã, se elaboreazã, se adopta şi se aplica în conformitate cu prevederile Constituţiei României, cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative, precum şi cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sa se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care:
a) proiectul de act normativ trebuie sa fie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se afla în conexiune;
b) proiectul de act normativ, întocmit pe baza unui act normativ de nivel superior, nu poate depãşi limitele competentei instituite prin acel act şi nici nu poate contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestuia;
c) proiectul de act normativ trebuie sa fie corelat cu reglementãrile comunitare şi cu tratatele internaţionale la care România este parte.
ART. 3
(1) Potrivit Constituţiei României, Guvernul adopta hotãrâri şi ordonanţe.
(2) Hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor.
(3) Ordonanţele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta. În situaţiile prevãzute la art. 114 alin. (4) din Constituţia României Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta.
(4) Guvernul îşi exercita initiativa legislativã potrivit Constituţiei României, prin însuşirea proiectelor de lege şi transmiterea acestora spre adoptare cãtre una dintre Camerele Parlamentului.
ART. 4
(1) Proiectele de acte normative se elaboreazã de autoritãţile abilitate sa le initieze, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 24/2000 .
(2) Au dreptul sa initieze proiecte de acte normative, în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, urmãtoarele autoritãţi publice:
a) ministerele şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi celelalte autoritãţi publice care au drept de initiativa în temeiul altor acte normative;
b) prefecturile, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti - prin Ministerul Funcţiei Publice.
(3) Proiectele de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi elaborate de autoritãţile publice iniţiatoare, cu consultarea acestora.
ART. 5
(1) În vederea elaborãrii proiectelor de acte normative, la autoritãţile publice iniţiatoare se constituie, prin ordin al conducãtorilor acestora, colective speciale în componenta cãrora sunt desemnaţi: un reprezentant al compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare europeanã, reprezentanţi ai direcţiilor corespunzãtoare profilului propunerilor de reglementare şi secretarul general al respectivei autoritãţi publice.
(2) Colectivul prevãzut la alin. (1) întocmeşte o prima forma a proiectului de act normativ, care se prezintã conducatorului autoritãţii publice iniţiatoare, iar în lipsa, persoanei desemnate prin ordin al acestuia.
ART. 6
(1) Proiectele de acte normative trebuie sa fie însoţite de urmãtoarele instrumente de prezentare şi motivare:
a) expuneri de motive, în cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare, în cazul ordonanţelor, ordonanţelor de urgenta şi al hotãrârilor Guvernului;
c) referate de aprobare, pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare şi motivare a actelor normative trebuie sa cuprindã menţiunile prevãzute la <>art. 29 alin. (1)-(3) din Legea nr. 24/2000 .
ART. 7
Proiectul de act normativ, insusit de conducãtorul autoritãţii publice iniţiatoare, se transmite concomitent, în copie, autoritãţilor publice interesate în aplicarea acesteia, în funcţie de obiectul reglementãrii, care au obligaţia sa analizeze şi sa comunice iniţiatorului eventualele observaţii şi propuneri în termen de 10 zile de la primire.
ART. 8
(1) Dupã obţinerea punctelor de vedere din partea autoritãţilor publice care urmeazã sa avizeze proiectul de act normativ initiatorul îl definitiveaza. La operaţiunea de definitivare de cãtre colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai autoritãţilor publice care avizeazã.
(2) Dacã în urma propunerilor şi observaţiilor primite de la autoritãţile publice care avizeazã s-au adus unele modificãri proiectului de act normativ, instrumentele de prezentare şi motivare iniţiale trebuie sa fie reformulate în mod corespunzãtor, astfel încât acestea sa se refere la forma proiectului de act normativ care urmeazã sa fie transmisã spre avizare.
(3) Dupã operaţiunea de definitivare originalul proiectului de act normativ, însoţit de nota de fundamentare sau de expunerea de motive, dupã caz, refãcutã conform modificãrilor operate, se transmite spre avizare, succesiv, autoritãţilor publice interesate în aplicarea acestuia.
(4) În situaţia în care între initiator şi autoritãţile publice care avizeazã exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi avizat cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul şedinţei Guvernului.
(5) Proiectele de acte normative vor fi avizate din punct de vedere al legalitãţii de Ministerul Justiţiei, care încheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justiţiei în original, împreunã cu o copie şi numai dupã obţinerea avizelor autoritãţilor publice interesate. Avizul Ministerului Justiţiei nu este obligatoriu în cazul hotãrârilor Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect numiri şi revocari din funcţie, stabilirea unor date, precum şi aprobarea de indicatori tehnico-economici de investiţii, care sunt avizate din punct de vedere al legalitãţii de Secretariatul General al Guvernului.
ART. 9
(1) În cazul acordurilor, convenţiilor şi al altor înţelegeri internaţionale, care se supun Parlamentului, spre ratificare, de cãtre Guvern sau pentru care competenta de aprobare revine, potrivit legii, Guvernului, proiectul de act normativ trebuie sa fie însoţit de textul actului internaţional în limba originara şi în traducere oficialã sau autorizata.
(2) Proiectele de acte normative prevãzute la alin. (1) vor fi iniţiate împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, potrivit legii.
(3) Textele actelor normative cu caracter internaţional ce se supun ratificãrii sau aprobãrii se vor ştampila pe fiecare pagina, iar pe ultima pagina se vor mentiona explicit numele şi prenumele persoanelor semnatare şi se va atesta, prin semnatura persoanei autorizate şi prin aplicarea ştampilei, conformitatea documentului cu originalul.
ART. 10
(1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de initiator, stampilate pe fiecare fila, Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de îndatã urmãtoarele avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, care urmeazã sa fie emis, potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonanţe de urgenta;
- 2 zile pentru proiectele de legi care urmeazã sa fie transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedura de urgenta;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Economic şi Social, în cazul proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, care urmeazã sa fie emis, potrivit legii, în termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de hotãrâri, de ordonanţe şi de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului va verifica îndeplinirea condiţiilor de forma pentru fiecare proiect de act normativ, inclusiv respectarea normelor de tehnica legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , şi va întocmi în acest sens o nota.
ART. 11
Autoritãţile publice şi, dupã caz, Secretariatul General al Guvernului sunt obligate, în termenele şi în condiţiile stabilite prin <>Legea nr. 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ, sa furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentaţiile necesare privind avizarea proiectelor de acte normative.
ART. 12
Proiectele de acte normative care nu corespund prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 7, 9 şi ale art. 10 alin. (1) vor fi restituite initiatorilor, în vederea refacerii lor.
ART. 13
(1) Dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 10 Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Economic şi Social;
c) nota cuprinzând observaţiile formulate de Secretariatul General al Guvernului, dacã este cazul.
(2) Pe baza documentelor menţionate la alin. (1) colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, dupã caz, de a reface proiectul de act normativ, pe care îl transmite Secretariatului General al Guvernului, stampilat pe fiecare fila, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei Guvernului pe a carei ordine de zi solicita sa fie înscris.
(3) În situaţia în care initiatorul nu accepta, total sau parţial, observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevãzute la alin. (1), va transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de act normativ care urmeazã sa fie supusã spre adoptare Guvernului, însoţitã de o nota justificativã cuprinzând argumentele care au condus la neacceptarea acestora.

CAP. 2
Dispoziţii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de acte normative
ART. 14
(1) Pregãtirea şedinţelor Guvernului se realizeazã de Secretariatul General al Guvernului.
(2) Membrii Guvernului, reprezentanţii autoritãţilor publice interesate, precum şi ceilalţi invitaţi a cãror prezenta este necesarã pentru buna desfãşurare a şedinţelor Guvernului se convoacã de secretarul general al Guvernului, conform dispoziţiei primului-ministru.
(3) Colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi este convocat de Secretariatul General al Guvernului şi este alcãtuit din:
a) un secretar general adjunct al Guvernului;
b) un secretar de stat sau secretarul general al Ministerului Justiţiei;
c) secretarul de stat pentru relaţiile Guvernului cu Parlamentul;
d) directorul Direcţiei juridice din cadrul Secretariatului General al Guvernului;
e) directorul Direcţiei pregãtire şedinţe Guvern şi urmãrirea sarcinilor din cadrul Secretariatului General al Guvernului.
(4) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului, este prezentat de acesta spre aprobare Biroului executiv al Guvernului sau, dupã caz, primului-ministru. Ordinea de zi aprobatã se comunica de Secretariatul General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum şi conducãtorilor altor autoritãţi publice interesate, cu cel puţin 36 de ore înainte de începerea şedinţei Guvernului.
ART. 15
(1) Dupã transmiterea proiectului ordinii de zi potrivit art. 14 alin. (4) aceasta nu mai poate fi modificatã.
(2) În cazuri excepţionale primul-ministru poate aproba ca pe durata desfãşurãrii şedinţei Guvernului sa fie luate în discuţie şi alte proiecte de acte normative neînscrise pe ordinea de zi. În astfel de situaţii initiatorul are obligaţia sa îşi însuşeascã observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi legalitatea proiectului de act normativ, cuprinse în documentele prevãzute la art. 13 alin. (1).
ART. 16
(1) Înainte de începerea dezbaterilor sau în cursul acestora iniţiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amânarea proiectelor de acte normative aflate pe ordinea de zi.
(2) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luatã ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcata prin anunţul primului-ministru privind adoptarea, amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, dupã caz.
ART. 17
(1) Dupã şedinţa Guvernului Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, pe baza formei refãcute transmise de initiator, verificand respectarea celor stabilite în şedinţa Guvernului;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, în vederea semnãrii, şi ministrilor conducatori ai ministerelor care urmeazã sa aplice acel act normativ, în vederea contrasemnarii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24 de ore de la data semnãrii lui de cãtre primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative, în cadrul anului calendaristic; actele Guvernului poarta data şedinţei Guvernului în care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea cãtre secretarul general al Camerei Deputaţilor, cu solicitarea publicãrii în Monitorul Oficial al României, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului, împreunã cu notele de fundamentare ale acestora, semnate de ministrul sau de miniştrii initiatori. Sunt exceptate de la publicare hotãrârile Guvernului care intra sub incidenta prevederilor art. 107 alin. (4) ultima teza din Constituţia României, care se comunica numai instituţiilor interesate;
e) transmiterea la Senat sau la Camera Deputaţilor, dupã caz, a ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenta ale Guvernului, însoţite de expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora şi de hotãrârile de adoptare, semnate de primul-ministru;
f) transmiterea la Senat sau la Camera Deputaţilor, dupã caz, a proiectelor de legi, însoţite de expunerile de motive ale acestora şi de hotãrârile de supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) În vederea publicãrii în Monitorul Oficial al României initiatorul sau iniţiatorii, dupã caz, au obligaţia sa transmitã Secretariatului General al Guvernului, imediat dupã adoptare, împreunã cu actul normativ, şi nota de fundamentare. Aceasta trebuie sa fie semnatã numai de conducãtorul/conducãtorii autoritãţii/autoritãţilor publice iniţiatoare şi sa se refere la forma finala a actului normativ, precum şi la avizul Consiliului Legislativ.
ART. 18
(1) Proiectele de acte normative cãrora li s-au adus modificãri de fond ca urmare a discutarii şi aprobãrii lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ.
(2) În cazul în care, ca urmare a noii avizari de cãtre Consiliul Legislativ, este necesarã operarea unor modificãri de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus, în mod obligatoriu, pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului.
(3) Repunerea pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 15 alin. (2), dacã:
a) acceptarea ulterioara a observaţiilor cuprinse în documentele prevãzute la art. 13 alin. (1) determina modificãri de fond ale acestora;
b) observaţiile şi propunerile acceptate în şedinţa Guvernului nu au fost preluate în formele refãcute transmise de initiatori;
c) observaţiile cuprinse în documentele prevãzute la art. 13 alin. (1) nu au fost acceptate;
d) avizul Consiliului Legislativ şi/sau avizul Consiliului Economic şi Social sunt negative dupã transmiterea de cãtre initiator a punctului sau de vedere Secretariatului General al Guvernului.
(4) În toate cazurile, dacã, ulterior aprobãrii în şedinţa Guvernului în forma finala, initiatorul a operat şi modificãri care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia sa repuna pe ordinea de zi respectivele proiecte de acte normative.
ART. 19
Instrumentele de prezentare şi motivare, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se pãstreazã de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât sa se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.

CAP. 3
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi celelalte acte normative emise de conducãtorii ministerelor şi ai altor organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi de prefecţi
ART. 20
(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducãtorilor ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului.
(2) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte normative se emit atunci când printr-o dispoziţie legalã se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresã a temeiului legal.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte normative vor fi elaborate respectându-se normele de tehnica legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii publice respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic propriu.
(4) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte normative se semneazã numai de conducãtorii autoritãţilor publice emitente.
ART. 21
(1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale vor transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României toate ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte cu caracter normativ numai dupã obţinerea avizului Ministerului Justiţiei.
(2) Prefecturile vor publica ordinele emise în monitoarele oficiale ale judeţelor, potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, dacã legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementãri din sectorul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala.

CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 22
(1) Pe întregul parcurs al elaborãrii proiectelor de acte normative personalului din cadrul autoritãţilor publice iniţiatoare şi care avizeazã i se interzice furnizarea în afarã instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) datele şi informaţiile cu privire la proiectele de acte normative prevãzute la art. 4 alin. (3).
ART. 23
Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza periodic stadiul aplicãrii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementãrilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
ART. 24
(1) În situaţia în care impotriva unui act normativ al Guvernului se formuleazã o reclamaţie administrativã, în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul administrativ, adresatã Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunica de îndatã iniţiatorului/initiatorilor şi Ministerului Justiţiei, care au obligaţia sa reanalizeze actul respectiv şi sa comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de modificare şi/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) Propunerile iniţiatorului/initiatorilor şi ale Ministerului Justiţiei sunt redactate sub forma unei note care exprima punctele de vedere ale acestora şi sunt prezentate de Secretariatul General al Guvernului în cadrul primei şedinţe a Guvernului, pentru a se decide cu privire la menţinerea, modificarea şi/sau completarea ori abrogarea actului care face obiectul reclamaţiei administrative.
(3) Secretariatul General al Guvernului are obligaţia de a comunica contestatorului decizia adoptatã de Guvern conform alin. (2), pe care o va susţine în fata instanţelor de judecata, împreunã cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale care au prezentat puncte de vedere referitoare la reclamaţia administrativã.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016