Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 399 din 21 aprilie 2010  pentru modificarea si completarea   Hotararii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 399 din 21 aprilie 2010 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 286 din 30 aprilie 2010
HOTĂ?RÂRE nr. 399 din 21 aprilie 2010
pentru modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 286 din 30 aprilie 2010


În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
<>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Prezenta hotãrâre se aplicã emisiilor provenite din activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 şi gazelor cu efect de serã prevãzute în anexa nr. 2, cu respectarea, dupã caz, a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluãrii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 84/2006 ."
2. Dupã articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - (1) România este stat membru de administrare pentru:
a) operatorii de aeronave care deţin o licenţã de operare valabilã, emisã de cãtre autoritatea publicã centralã în domeniul transporturilor în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru aprobarea serviciilor aeriene în Uniunea Europeanã;
b) operatorii de aeronave care nu deţin o licenţã de operare valabilã, emisã de un stat membru al Uniunii Europene în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.008/2008 , şi ale cãror zboruri efectuate în anul de referinţã au generat cantitatea cea mai mare de emisii pe teritoriul României.
(2) În cazul în care în primii 2 ani ai oricãrei perioade prevãzute la art. 12^2 niciuna dintre emisiile din aviaţie rezultate din zborurile efectuate de cãtre un operator de aeronave care se încadreazã la alin. (1) lit. b) nu se atribuie României, operatorul de aeronave este transferat unui alt stat membru de administrare pentru perioada urmãtoare. Noul stat membru de administrare este statul membru cu cantitatea cea mai mare de emisii estimate atribuite aviaţiei, provenind din zborurile efectuate de cãtre respectivul operator de aeronave în cursul primilor 2 ani ai perioadei anterioare."
3. La articolul 3, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) emisii - eliberarea în atmosferã a gazelor cu efect de serã generate de sursele unei instalaţii sau de o aeronavã, care efectueazã o activitate prevãzutã în anexa nr. 1, a gazelor specificate în cadrul respectivei activitãţi;".
4. La articolul 3, dupã litera n) se introduc zece noi litere, literele o)-v), cu urmãtorul cuprins:
"o) an de referinţã - în înţelesul art. 2^1, reprezintã primul an calendaristic de funcţionare, în cazul unui operator de aeronave care a început sã efectueze o activitate de aviaţie în Uniunea Europeanã dupã 1 ianuarie 2006 şi, respectiv, anul calendaristic care a început la 1 ianuarie 2006 pentru operatorii de aeronave care efectueazã o activitate de aviaţie anterior datei de 1 ianuarie 2006;
p) operator de aeronave - persoana care opereazã o aeronavã în momentul în care efectueazã o activitate de aviaţie prevãzutã în anexa nr. 1 sau proprietarul aeronavei, dacã persoana respectivã nu este cunoscutã ori identificatã de cãtre proprietarul aeronavei;
q) operator de transport aerian comercial - un operator care, în schimbul unei remuneraţii, furnizeazã publicului servicii de transport aerian regulate sau neregulate pentru transportul pasagerilor, mãrfurilor sau al poştei;
r) emisii atribuite din aviaţie - emisiile generate de toate zborurile care se încadreazã în activitãţile de aviaţie prevãzute în anexa nr. 1 şi care pleacã de pe un aerodrom situat pe teritoriul unui stat membru şi de zborurile care sosesc dintr-o ţarã terţã pe un astfel de aerodrom;
s) emisiile istorice din aviaţie - media emisiilor anuale din perioada 2004-2006, la nivelul Uniunii Europene, generate de aeronavele care efectueazã o activitate de aviaţie prevãzutã în anexa nr. 1;
ş) statul membru de administrare - statul care rãspunde de administrarea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã în ceea ce priveşte un operator de aeronave;
t) perioade ulterioare - perioade de timp succesive de 8 ani, subsecvente perioadei 2013-2020;
ţ) indicator de referinţã pentru alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit conform art. 142 numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã raportat la o tonã-kilometru, calculat prin împãrţirea numãrului de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate cu titlu gratuit în perioada prevãzutã la art. 12^2 la suma datelor tonã-kilometru incluse în solicitãrile pentru alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit transmise Comisiei Europene de cãtre statele membre;
u) rezerva specialã pentru anumiţi operatori de aeronave numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate operatorilor de aeronave conform art. 15 pentru perioadele prevãzute la art. 12^2;
v) indicator de referinţã pentru alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit din rezerva specialã, conform art. 15 - indicatorul calculat prin împãrţirea numãrului de certificate din rezerva specialã la suma datelor tonã-kilometru incluse în solicitãrile operatorilor de aeronave care se încadreazã în prevederile art. 15 alin. (5) lit. a) pentru alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit din rezerva specialã, transmise Comisiei Europene de cãtre statele membre, şi creşterea absolutã a datelor tonãkilometru care depãşeşte procentul prevãzut la art. 15 alin. (5) lit. b) în cazul operatorilor de aeronave care se încadreazã în prevederile art. 15 alin. (5) lit. b), incluse în solicitãrile pentru alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit din rezerva specialã, transmise Comisiei Europene de cãtre statele membre."
5. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Autoritãţile competente responsabile pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei hotãrâri sunt: autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, autoritatea publicã centralã pentru economie, autoritatea publicã centralã pentru transporturi, autoritatea publicã centralã pentru finanţe publice, Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului şi unitãţile subordonate, Garda Naţionalã de Mediu şi unitãţile subordonate.
(2) Autoritatea publicã centralã pentru transporturi, prin Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, furnizeazã datele şi informaţiile relevante pe care le deţine privind operatorii de aeronave care desfãşoarã o activitate de aviaţie prevãzutã în anexa nr. 1, la cererea autoritãţilor competente responsabile cu aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri."
6. La articolul 8, litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) obligaţia de a restitui, pânã la data de 30 aprilie a anului urmãtor celui pentru care au fost alocate certificatele de emisii de gaze cu efect de serã, un numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de serã egal cu numãrul total de emisii provenite de la instalaţia respectivã, verificate potrivit prevederilor art. 22 şi altor norme privind verificarea adoptate de Comisia Europeanã, altele decât certificatele de emisii de gaze cu efect de serã alocate operatorilor de aeronave."
7. La articolul 9, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Operatorul are obligaţia sã informeze autoritatea competentã pentru protecţia mediului cu privire la orice modificãri planificate privind natura, funcţionarea sau extinderea instalaţiei care pot determina revizuirea autorizaţiei privind emisiile de gaze cu efect de serã, în termen de 45 de zile de la data producerii modificãrii.
...........................................................................
(3) La schimbarea operatorului unei instalaţii care deţine o autorizaţie privind emisiile de gaze cu efect de serã, noul operator are obligaţia sã solicite autoritãţii competente pentru protecţia mediului revizuirea autorizaţiei cu privire la denumirea şi sediul noului operator, în termen de 45 de zile de la data producerii modificãrii."
8. La articolul 9, dupã alineatul (4) se introduc douã noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Operatorul de aeronave are obligaţia sã informeze Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului cu privire la orice modificãri care determinã revizuirea planului de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã pentru activitãţi de aviaţie prevãzut la art. 21 alin. (3) şi a planului de monitorizare a datelor tonã-kilometru pentru activitãţi de aviaţie prevãzut la art. 21 alin. (4), în termen de 45 de zile de la data producerii modificãrii.
(6) Operatorul de aeronave are obligaţia sã asigure corectitudinea şi caracterul complet al informaţiilor furnizate în planul de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de serã pentru activitãţi de aviaţie şi în planul de monitorizare a datelor tonã-kilometru pentru activitãţi de aviaţie."
9. Dupã articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 10^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 10^1. - (1) Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului publicã şi transmite Comisiei Europene pânã la 30 septembrie 2011 lista instalaţiilor şi numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate cu titlu gratuit fiecãrei instalaţii.
(2) În vederea punerii în aplicare a prevederilor alin. (1), pentru instalaţiile în care se desfãşoarã una dintre activitãţile prevãzute în anexa nr. 1, operatorii au obligaţia de a transmite Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului datele necesare pentru stabilirea numãrului de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate.
(3) Instalaţiile care nu sunt înscrise în lista menţionatã la alin. (1) nu primesc certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate cu titlu gratuit."
10. Dupã articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 12^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - Pentru perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012, numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave reprezintã 97% din emisiile istorice din aviaţie."
11. Dupã articolul 12^1 se introduce un nou articol, articolul 12^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^2. - Pentru perioada 1 ianuarie 201331 decembrie 2020 şi pentru fiecare perioadã ulterioarã, numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave reprezintã 95% din suma emisiilor istorice din aviaţie înmulţitã cu numãrul de ani din perioada respectivã."
12. Dupã articolul 12^2 se introduce un nou articol, articolul 12^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^3. - (1) Pentru perioada prevãzutã la art. 12^1 şi începând cu 1 ianuarie 2013, 15% din numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave sunt supuse licitãrii.
(2) Autoritatea publicã centralã pentru finanţe publice şi autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului stabilesc destinaţia veniturilor obţinute din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave şi notificã Comisiei Europene cu privire la acţiunile adoptate în acest scop, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de serã, pentru adaptarea la impactul schimbãrilor climatice în Uniunea Europeanã şi în ţãrile terţe, în special în ţãrile în curs de dezvoltare, pentru a finanţa cercetarea şi dezvoltarea în domeniul atenuãrii efectelor şi al adaptãrii, inclusiv, în special, în domeniul aeronautic şi al transportului aerian, pentru a reduce emisiile prin folosirea transporturilor cu emisii reduse şi pentru a acoperi cheltuielile de administrare a schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã.
(3) Destinaţia veniturilor se stabileşte prin ordin comun de cãtre autoritatea publicã centralã pentru finanţe publice şi autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului.
(4) Autoritatea publicã centralã pentru finanţe publice, cu sprijinul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, notificã Comisiei Europene cu privire la destinaţia veniturilor obţinute în urma licitãrii de certificate de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave."
13. Dupã articolul 14^1 se introduce un nou articol, articolul 14^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 14^2. - (1) Operatorul de aeronave care efectueazã o activitate de aviaţie prevãzutã în anexa nr. 1 poate solicita alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit pentru fiecare dintre perioadele definite la art. 12^1 şi 12^2.
(2) Solicitarea prevãzutã la alin. (1) se depune la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului de cãtre operatorul de aeronave, însoţitã de raportul datelor tonã-kilometru, verificat de un verificator acreditat şi întocmit pentru activitãţile de aviaţie realizate în anul de monitorizare corespunzãtor perioadei pentru care se solicitã alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit.
(3) Anul de monitorizare este anul calendaristic care se încheie cu 24 de luni înainte de începutul perioadei pentru care operatorul de aeronave solicitã alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit. În ceea ce priveşte perioada prevãzutã la art. 12^1, anul de monitorizare este 2010.
(4) Solicitarea prevãzutã la alin. (1) se depune cu cel puţin 21 de luni înainte de începerea perioadei pentru care operatorul de aeronave solicitã alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit.
(5) În ceea ce priveşte perioada prevãzutã la art. 12^1, solicitarea prevãzutã la alin. (1) se depune pânã la 31 martie 2011.
(6) Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului transmite Comisiei Europene solicitãrile prevãzute la alin. (1) cu cel puţin 18 luni înainte de începerea perioadei pentru care operatorul de aeronave solicitã alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit sau pânã la 30 iunie 2011 pentru perioada prevãzutã la art. 12^1.
(7) Raportul date tonã-kilometru prevãzut la alin. (2) se întocmeşte în conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(8) Operatorul de aeronave are obligaţia sã asigure corectitudinea şi caracterul complet al informaţiilor furnizate în raportul de monitorizare a datelor tonã-kilometru prevãzut la alin. (2)."
14. Dupã articolul 14^2 se introduce un nou articol, articolul 14^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 14^3. - (1) În termen de 3 luni de la data adoptãrii de cãtre Comisia Europeanã a deciziei privind alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave, autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului calculeazã şi publicã prin ordin al conducãtorului acesteia:
a) numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocat pentru perioada respectivã fiecãrui operator de aeronave a cãrui solicitare a fost transmisã Comisiei Europene potrivit prevederilor art. 14^2 alin. (6), calculat prin înmulţirea datelor tonã-kilometru din raportul date tonã-kilometru verificat cu indicatorul prevãzut la alin. (2) lit. e); şi
b) numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocat anual fiecãrui operator de aeronave, calculat prin împãrţirea numãrului total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã, stabilit potrivit prevederilor lit. a), la numãrul de ani din perioada în care operatorul de aeronave efectueazã o activitate de aviaţie prevãzutã în anexa nr. 1.
(2) Decizia Comisiei Europene menţionatã la alin. (1) se referã la:
a) numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocat pentru perioada respectivã;
b) numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã licitate în perioada respectivã;
c) numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã disponibile în rezerva specialã a operatorilor de aeronave pentru perioada respectivã;
d) numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate cu titlu gratuit pentru perioada respectivã, calculat prin scãderea numãrului de certificate de emisii de gaze cu efect de serã menţionat la lit. b) şi c) din numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã stabilit conform lit. a);
e) indicatorul de referinţã definit la art. 3 lit. ţ)."
15. La articolul 15, dupã alineatul (2) se introduc treisprezece noi alineate, alineatele (3)-(15), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pânã la data de 28 februarie 2012 şi, ulterior, pânã la data de 28 februarie a fiecãrui an, Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, prin registrul naţional, emite numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate fiecãrui operator de aeronave pentru anul respectiv.
(4) Pentru fiecare perioadã prevãzutã la art. 12^2, rezerva specialã pentru operatorii de aeronave reprezintã 3% din numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave, la nivelul Uniunii Europene.
(5) Un operator de aeronave poate solicita alocarea cu titlu gratuit a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã din rezerva specialã prevãzutã la alin. (4) dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) începe sã efectueze o activitate de aviaţie prevãzutã în anexa nr. 1, dupã anul de monitorizare pentru care rapoartele datelor tonã-kilometru verificate de un verificator acreditat au fost depuse de operatorii de aeronave în conformitate cu art. 14^2 pentru una dintre perioadele prevãzute la art. 12^2;
b) datele tonã-kilometru verificate de un verificator acreditat cresc anual în medie cu peste 18% între anul de monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele datelor tonã-kilometru, în conformitate cu art. 14^2, pentru una dintre perioadele prevãzute la art. 12^2, şi al doilea an calendaristic al perioadei în cauzã.
(6) Operatorul de aeronave poate solicita alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit în conformitate cu alin. (5), cu condiţia ca activitatea de aviaţie efectuatã sã nu reprezinte continuarea integralã sau parţialã a unei activitãţi de aviaţie desfãşuratã anterior de alt operator de aeronave.
(7) Un operator de aeronave care îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (5) poate depune la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului o solicitare privind alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit din rezerva specialã, pânã la data de 30 iunie a celui de-al treilea an al perioadei prevãzute la art. 12^2 la care se referã.
(8) Numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocate unui operator de aeronave care îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (5) lit. b) nu poate fi mai mare de 1.000.000.
(9) Solicitarea prevãzutã la alin. (7) conţine:
a) raportul datelor tonã-kilometru, întocmit în conformitate cu anexa nr. 4 şi verificat de un verificator acreditat în conformitate cu criteriile din anexa nr. 5, pentru activitãţile de aviaţie prevãzute în anexa nr. 1 efectuate de operatorul de aeronave în cel de-al doilea an calendaristic al perioadei prevãzute la art. 12^2 la care se referã solicitarea;
b) dovada privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (5) şi (6).
(10) La solicitarea depusã conform alin. (9), operatorii de aeronave care au îndeplinit condiţiile prevãzute la alin. (5) lit. b) au obligaţia sã transmitã suplimentar documentele care demonstreazã:
a) creşterea procentualã a datelor tonã-kilometru, înregistratã de operatorul de aeronave între anul de monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele datelor tonã-kilometru, verificate de un verificator acreditat, în conformitate cu art. 14^2, cu privire la perioada prevãzutã la art. 12^2, şi al doilea an calendaristic al perioadei respective;
b) creşterea absolutã a datelor tonã-kilometru, înregistratã de operatorul de aeronave între anul de monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele datelor tonã-kilometru, verificate de un verificator acreditat, în conformitate cu art. 14^2, cu privire la perioada prevãzutã la art. 12^2, şi al doilea an calendaristic al perioadei respective;
c) creşterea absolutã a datelor tone-kilometru, înregistratã de operatorul de aeronave între anul de monitorizare pentru care au fost depuse rapoartele date tonã-kilometru, verificate de un verificator acreditat, în conformitate cu art. 14^2, cu privire la perioada prevãzutã la art. 12^2, şi al doilea an calendaristic al perioadei respective, care depãşeşte procentul prevãzut la alin. (5) lit. b).
(11) În termen de cel mult 6 luni de la termenul pentru depunerea solicitãrilor prevãzut la alin. (7), autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului transmite Comisiei Europene solicitãrile operatorilor de aeronave privind alocarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã din rezerva specialã.
(12) În termen de 3 luni de la data adoptãrii de cãtre Comisia Europeanã a deciziei privind indicatorul definit la art. (3) lit. v), autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului calculeazã, aprobã prin ordin al conducãtorului acesteia şi publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I:
a) numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocat din rezerva specialã fiecãrui operator de aeronave a cãrui solicitare a fost transmisã Comisiei Europene în conformitate cu alin. (11);
b) numãrul anual de certificate de emisii de gaze cu efect de serã alocat din rezerva specialã fiecãrui operator de aeronave a cãrui solicitare a fost transmisã Comisiei Europene în conformitate cu alin. (11), calculat prin împãrţirea numãrului de certificate de emisii de gaze cu efect de serã prevãzut la lit. a) la numãrul de ani calendaristici rãmaşi din perioada la care se referã alocarea.
(13) Pentru operatorul de aeronave care se aflã în situaţia prevãzutã la alin. (5) lit. a), numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã, prevãzut la alin. (12) lit. a), se calculeazã prin înmulţirea indicatorului definit la art. (3) lit. v) cu datele tonã-kilometru verificate de un verificator acreditat, incluse în solicitarea transmisã Comisiei Europene conform alin. (11).
(14) Pentru operatorul de aeronave care se aflã în situaţia prevãzutã la alin. (5) lit. b), numãrul total de certificate de emisii de gaze cu efect de serã prevãzut la alin. (12) lit. a) se calculeazã prin înmulţirea indicatorului definit la art. (3) lit. v) cu valoarea creşterii absolute a datelor tonã-kilometru prevãzute la alin. (10) lit. c) din solicitarea transmisã Comisiei Europene în conformitate cu alin. (11).
(15) Certificatele de emisii de gaze cu efect de serã din rezerva specialã rãmase neutilizate sunt valorificate prin licitaţie."
16. La articolul 16, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) şi (4), Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului emite şi predã imediat operatorului şi operatorului de aeronave un certificat de emisii de gaze cu efect de serã în schimbul unei unitãţi de reducere a emisiilor (ERU) sau a unei reduceri de emisii certificate (CER), deţinutã de operator şi operatorul de aeronave în registrul naţional."
17. La articolul 16, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru perioada prevãzutã la art. 12^1, operatorii de aeronave pot sã utilizeze unitãţi de reducere a emisiilor (ERU) şi reduceri de emisii certificate (CER) rezultate din activitãţi de proiect, pânã la un procent de 15% din numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã pe care au obligaţia sã le returneze în contul din registrul naţional."
18. La articolul 17, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pânã la data de 31 decembrie 2012, pentru activitãţile de proiect prevãzute la art. 6 şi 12 din Protocolul de la Kyoto, care reduc sau limiteazã în mod direct emisiile de la o activitate care intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri, unitãţile de reducere a emisiilor (ERU) sau reducerile de emisii certificate (CER) nu pot fi emise decât dacã un numãr egal de certificate de emisii de gaze cu efect de serã este anulat de cãtre operatorul activitãţii respective, pentru evitarea dublei contabilizãri."
19. La articolul 18, alineatele (2)-(5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Operatorul fiecãrei instalaţii are obligaţia de a restitui, pânã cel târziu la data de 30 aprilie a fiecãrui an, un numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de serã egal cu cantitatea totalã de emisii de gaze cu efect de serã provenite de la instalaţia respectivã în anul calendaristic anterior, altul decât numãrul de certificate pentru aviaţie, verificate potrivit dispoziţiilor art. 22, iar aceste certificate se anuleazã ulterior.
(3) Operatorul de aeronave are obligaţia de a restitui, pânã cel târziu la data de 30 aprilie a fiecãrui an, un numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de serã egal cu cantitatea totalã de emisii de gaze cu efect de serã generate în anul calendaristic anterior de activitãţile de aviaţie pentru care este considerat operator de aeronave, verificate potrivit dispoziţiilor art. 22, iar aceste certificate se anuleazã ulterior.
(4) Certificatele de emisii de gaze cu efect de serã se anuleazã în orice moment, la solicitarea persoanei care le deţine.
(5) În scopul îndeplinirii obligaţiilor prevãzute la alin. (2) şi (3), certificatele de emisii de gaze cu efect de serã, emise de autoritãţile competente din alte state membre ale Uniunii Europene, sunt recunoscute de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului."
20. La articolul 18, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Administratorul registrului naţional constatã încãlcarea prevederilor alin. (2) şi (3) şi prezintã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului lista operatorilor şi operatorilor de aeronave care nu au restituit numãrul de certificate de emisii de gaze cu efect de serã, potrivit alocãrii."
21. La articolul 19 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Certificatele de emisii de gaze cu efect de serã pentru operatorii de aeronave, care au fost înregistrate în registrul naţional, sunt valabile pentru emisiile din perioada prevãzutã la art. 12^1 sau 12^2."
22. La articolul 20 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În termen de 4 luni de la începerea fiecãrei perioade prevãzute în art. 12^2 sau, în ceea ce priveşte perioada prevãzutã la art. 12^1, pânã la 30 aprilie 2013, administratorul registrului naţional anuleazã certificatele de emisii de gaze cu efect de serã care nu mai sunt valabile şi care nu au fost restituite şi anulate potrivit dispoziţiilor art. 18 alin. (3)."
23. Articolul 21 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Operatorul şi operatorul de aeronave care desfãşoarã o activitate prevãzutã în anexa nr. 1 au obligaţia sã monitorizeze şi sã raporteze emisiile de gaze cu efect de serã în conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale planului sãu de monitorizare aprobat.
(2) Operatorul de aeronave care desfãşoarã o activitate prevãzutã în anexa nr. 1 şi care solicitã alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit, conform prevederilor art. 14^2, are obligaţia sã monitorizeze şi sã raporteze datele tonã-kilometru în conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale planului sãu de monitorizare aprobat.
(3) Operatorul şi operatorul de aeronave care desfãşoarã o activitate prevãzutã în anexa nr. 1 au obligaţia sã depunã la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului planuri de monitorizare care sã stabileascã mãsuri de monitorizare şi raportare a emisiilor de gaze cu efect de serã, pentru fiecare din perioadele la care se referã.
(4) Operatorul de aeronave care desfãşoarã o activitate prevãzutã în anexa nr. 1 şi care solicitã alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect de serã cu titlu gratuit, conform prevederilor art. 14^2, are obligaţia sã depunã la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, cu cel puţin 4 luni înainte de începutul perioadei la care se referã, un plan de monitorizare care sã stabileascã mãsuri de monitorizare şi de raportare a datelor tonã-kilometru, întocmit în conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Planul de monitorizare prevãzut la alin. (3) şi raportul de monitorizare prevãzut la alin. (12) se întocmesc în conformitate cu prevederile Deciziei 2007/589/CE , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Planul de monitorizare menţionat la alin. (3) se depune de cãtre operatorul de aeronave cu cel puţin 4 luni înainte de începutul perioadei la care se referã.
(7) Operatorul de aeronave care începe sã desfãşoare o activitate prevãzutã în anexa nr. 1 dupã intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri trebuie sã depunã la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului planul de monitorizare menţionat la alin. (3) în termen de 45 de zile de la data începerii activitãţii.
(8) Planurile de monitorizare menţionate la alin. (3) şi (4), depuse la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, sunt luate în considerare de autoritatea competentã.
(9) Competenţa privind verificarea şi aprobarea planurilor de monitorizare prevãzute la alin. (3) şi (4) revine Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
(10) Cuantumul tarifelor percepute de Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului pentru aprobarea planului de monitorizare a emisiilor şi a planului de monitorizare a datelor tonã-kilometru se stabileşte prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 45 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri, având destinaţia stabilitã conform dispoziţiilor <>art. 23 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(11) Valoarea tarifelor prevãzute la alin. (10) se stabileşte în euro şi se achitã, în avans şi integral, în contul afişat pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în echivalentul în lei la cursul de schimb leu/euro al Bãncii Naţionale a României, în vigoare la data efectuãrii plãţii.
(12) În primul trimestru al fiecãrui an, operatorul şi operatorul de aeronave au obligaţia sã depunã la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului rapoartele de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã generate de instalaţia sau aeronava pe care o opereazã, pentru anul precedent. Primul an de monitorizare pentru operatorii de aeronave începe la 1 ianuarie 2010.
(13) Operatorul şi operatorul de aeronave au obligaţia sã asigure Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului corectitudinea informaţiilor prevãzute la alin. (12).
(14) Operatorul şi operatorul de aeronave au obligaţia sã arhiveze rapoartele de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã pentru o perioadã de 10 ani, însoţite de toate documentele întocmite de cãtre verificatorii acreditaţi potrivit prevederilor art. 22 alin. (3), şi sã le predea noului operator, în cazul schimbãrii operatorului."
24. La articolul 22, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului se asigurã cã rapoartele de monitorizare, prevãzute la art. 21 alin. (12) şi art. 14^2 alin. (2), sunt verificate de verificatori acreditaţi în conformitate cu criteriile prevãzute în anexa nr. 5 şi alte norme privind verificarea adoptate de Comisia Europeanã.
(2) În cazul în care, pânã la data de 31 martie a anului în curs, raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã din anul precedent nu este declarat satisfãcãtor, potrivit criteriilor prevãzute în anexa nr. 5 şi altor norme privind verificarea adoptate de Comisia Europeanã, operatorul sau operatorul de aeronave nu poate transfera certificatele de emisii de gaze cu efect de serã, ca urmare a suspendãrii accesului la cont de cãtre administratorul registrului naţional. Ridicarea suspendãrii accesului la cont se face la data la care raportul de monitorizare privind emisiile de gaze cu efect de serã declarat satisfãcãtor este depus la Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului."
25. La articolul 26 alineatul (3), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) prin excepţie de la art. 8 lit. e) şi art. 18 alin. (2), îi revine responsabilitatea pentru restituirea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã corespunzãtoare emisiilor totale de gaze cu efect de serã provenite de la instalaţiile cuprinse în grupul comun al instalaţiilor, altele decât certificatele de emisii de gaze cu efect de serã generate pentru activitãţile de aviaţie."
26. La articolul 26, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Prin derogare de la art. 28, administratorul grupului comun este responsabil pentru executarea sancţiunilor aplicate în caz de nerespectare a dispoziţiilor privind restituirea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã pentru a acoperi emisiile totale de gaze cu efect de serã provenite de la instalaţiile incluse în grupul comun, altele decât certificatele de emisii de gaze cu efect de serã generate pentru activitãţile de aviaţie."
27. La articolul 28, alineatele (2)-(4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (2) şi alin. (3), pentru perioada prevãzutã la art. 14, respectiv la art. 12^1 şi 12^2, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã în valoare de 100 euro pentru fiecare tonã de dioxid de carbon echivalent emisã suplimentar pentru care operatorul sau operatorul de aeronave nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de serã corespunzãtoare emisiilor de gaze cu efect de serã generate în anul anterior, iar sumele rezultate din aplicarea amenzilor se fac venit la Fondul pentru mediu, potrivit prevederilor <>art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau bugetul de stat potrivit prevederilor <>art. 96 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Suma calculatã potrivit prevederilor alin. (2) se comunicã operatorului prin decizia conducãtorului Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în termen de 15 zile de la data prevãzutã la art. 18 alin. (2) şi (3).
(4) Plata sumelor prevãzute la alin. (1) şi (2) nu exonereazã operatorul sau operatorul de aeronave de la obligaţia de a restitui pânã la 30 aprilie a anului urmãtor un numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de serã egal cu emisiile generate suplimentar, la momentul la care predã certificatele de emisii de gaze cu efect de serã corespunzãtoare emisiilor din urmãtorul an calendaristic."
28. La articolul 28, dupã alineatul (4) se introduc şase noi alineate, alineatele (5)-(10), cu urmãtorul cuprins:
"(5) În situaţia în care un operator de aeronave nu respectã prevederile prezentei hotãrâri şi alte mãsuri de punere în executare, autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului poate solicita Comisiei Europene sã decidã impunerea unei interdicţii de operare pentru operatorul de aeronave.
(6) Solicitarea transmisã potrivit alin. (5) conţine:
a) dovada faptului cã operatorul de aeronave nu a îndeplinit obligaţiile care îi revin conform prezentei hotãrâri;
b) informaţiile privind mãsurile de punere în executare întreprinse de autoritatea competentã pentru îndeplinirea de cãtre operatorul de aeronave a obligaţiilor legislative care revin operatorului în cauzã;
c) o justificare pentru impunerea interdicţiei de operare la nivelul Uniunii Europene; precum şi
d) o recomandare privind domeniul de aplicare a interdicţiei de operare la nivelul Uniunii Europene şi orice condiţii care ar trebui sã se aplice în acest caz.
(7) Înainte de adoptarea deciziei prevãzutã la alin. (5), în situaţia în care acest lucru este posibil, au loc consultãri între autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, autoritatea responsabilã pentru supravegherea operatorului de aeronave în cauzã şi Comisia Europeanã.
(8) Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului informeazã operatorul de aeronave cu privire la informaţiile comunicate şi luate în considerare de Comisia Europeanã la adoptarea deciziei de impunere a unei interdicţii de operare prevãzute la alin. (5).
(9) Operatorul de aeronave se poate adresa în scris Comisiei Europene, în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data la care Comisia Europeanã comunicã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului informaţiile prevãzute la alin. (8).
(10) Autoritatea publicã centralã în domeniul transporturilor pune în aplicare pe teritoriul României deciziile adoptate de Comisia Europeanã privind impunerea unei interdicţii de operare operatorului de aeronave şi informeazã Comisia Europeanã cu privire la mãsurile stabilite la nivel naţional pentru aplicarea acestor decizii."
29. La articolul 28^1 alineatul (1), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) nerespectarea prevederilor art. 14^2 alin. (8) şi ale art. 21 alin. (1), (3), (5), (6), (7), (12), (13), (14), cu amendã de la 20.000 lei la 50.000 lei;".
30. La articolul 28^1 alineatul (1), dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera f), cu urmãtorul cuprins:
"f) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (5) şi (6), cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei."
31. La articolul 28^1, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi la art. 28 alin. (1) şi (2) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul anume desemnat din cadrul Gãrzii Naţionale de Mediu."
32. Articolul 30 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului afişeazã anual, pe propria paginã de internet, precum şi la sediul sãu, numele operatorilor sau operatorilor de aeronave care au încãlcat prevederile art. 18 alin. (2) şi (3)."
33. Dupã articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 30^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 30^1. - Documentele depuse de operatorii de aeronave la autoritãţile competente sunt în limba românã."
34. Dupã articolul 30^1 se introduce un nou articol, articolul 30^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 30^2. - Activitãţile prevãzute la anexa nr. 1, cu excepţia celor referitoare la activitãţile de aviaţie, intrã în schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã de la 1 ianuarie 2013."
35. Anexele nr. 1, 4 şi 5 se modificã şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 şi 3 la prezenta hotãrâre.
ART. II
(1) Formatul de raportare a datelor prevãzute la <>art. 10^1 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta hotãrâre, se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 120 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prevederile <>art. 28 şi 28^1 din Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta hotãrâre, intrã în vigoare în 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

*
Prezenta hotãrâre transpune prevederile Directivei 2008/101/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 de modificare a Directivei 2003/87/CE pentru a include activitãţile de aviaţie în sistemul de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L8 din 13 ianuarie 2009, şi art. I pct. 13 şi anexei I ale Directivei nr. 2009/29/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 de modificare a Directivei nr. 2003/87/CE în vederea îmbunãtãţirii şi extinderii sistemului comunitar de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de serã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 140 din 5 iunie 2009.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul mediului şi pãdurilor,
Laszlo Borbely

Ministrul transporturilor şi
infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul economiei, comerţului
şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Şeful Departamentului pentru
Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 21 aprilie 2010.
Nr. 399.

ANEXA 1
(Anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 )

CATEGORIILE
de activitãţi cãrora li se aplicã Hotãrârea Guvernului
<>nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare
a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã

1. Instalaţiile sau pãrţile de instalaţii utilizate pentru cercetare, dezvoltare şi testare de produse şi procese noi şi instalaţiile care utilizeazã exclusiv biomasã nu intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri.
2. Valorile pragurilor menţionate mai jos se referã în general la capacitãţi de producţie sau randamente. În cazurile în care în cadrul aceleiaşi instalaţii se efectueazã mai multe activitãţi care se încadreazã în aceeaşi categorie, capacitãţile acestor activitãţi se însumeazã.
3. La calcularea puterii termice nominale totale a unei instalaţii pentru a se decide cu privire la includerea acesteia în sistemul comunitar, se însumeazã puterea termicã nominalã a tuturor unitãţilor tehnice care fac parte din aceasta şi în care se ard combustibili în cadrul instalaţiei respective. Aceste unitãţi ar putea include orice tip de cazane, arzãtoare, turbine, încãlzitoare, furnale, incineratoare, cuptoare de calcinare, etuve, cuptoare, uscãtoare, motoare, pile de combustie, instalaţii de ardere în buclã chimicã, facle şi instalaţii de postcombustie termicã sau cataliticã. Instalaţiile cu putere termicã nominalã mai micã de 3 MW şi instalaţiile care utilizeazã exclusiv biomasã nu sunt luate în calcul. Instalaţiile care utilizeazã exclusiv biomasã includ instalaţii care folosesc combustibili fosili doar la pornirea sau la oprirea instalaţiei.
4. Dacã o instalaţie deserveşte o activitate în cazul cãreia pragul nu este exprimat ca putere termicã nominalã totalã, pragul pentru activitatea respectivã are prioritate la luarea deciziei privind includerea în sistemul comunitar.
5. Dacã se constatã cã într-o instalaţie se depãşeşte pragul de capacitate pentru vreo activitate menţionatã în prezenta anexã, se includ în permisul de emisii de gaze cu efect de serã toate instalaţiile în care se ard combustibili, altele decât instalaţiile pentru incinerarea deşeurilor periculoase sau municipale.
6. De la 1 ianuarie 2012 sunt incluse toate zborurile care sosesc pe sau pleacã de pe un aerodrom situat pe teritoriul unui stat membru cãruia i se aplicã Tratatul privind Uniunea Europeanã.



┌─────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┐
│ Activitãţi │ Emisii de gaze cu │
│ │ efect de serã │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Arderea combustibililor în instalaţii cu putere │Dioxid de carbon │
│termicã nominalã totalã de peste 20 MW (cu excepţia │ │
│instalaţiilor pentru incinerarea deşeurilor │ │
│periculoase sau municipale) │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Rafinarea uleiurilor minerale │Dioxid de carbon │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea cocsului │Dioxid de carbon │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Prãjirea sau sinterizarea, inclusiv peletizarea, │Dioxid de carbon │
│a minereurilor metalice (inclusiv a minereurilor │ │
│sulfidice) │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea fontei sau oţelului (topire primarã sau │Dioxid de carbon │
│secundarã), inclusiv instalaţii pentru turnare │ │
│continuã, cu o capacitate de producţie mai mare de │ │
𗈖,5 tone pe orã │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea sau prelucrarea metalelor feroase │Dioxid de carbon │
│(inclusiv feroaliaje) atunci când sunt exploatate │ │
│instalaţii de ardere cu o putere termicã nominalã │ │
│totalã de peste 20 MW. │ │
│Prelucrarea include, printre altele, laminoare, │ │
│reîncãlzitoare, cuptoare de recoacere, forje, │ │
│topitorii, acoperire şi decapare │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de aluminiu primar │Dioxid de carbon şi │
│ │perfluorocarburi │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de aluminiu secundar atunci când sunt │Dioxid de carbon │
│exploatate instalaţii de ardere cu o putere termicã │ │
│nominalã totalã de peste 20 MW │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea sau prelucrarea metalelor neferoase, │Dioxid de carbon │
│inclusiv producerea aliajelor, rafinare, │ │
│topire-turnare etc., atunci când sunt exploatate │ │
│instalaţii de ardere cu o putere termicã │ │
│nominalã totalã (incluzând combustibilii folosiţi ca │ │
│agenţi de reducere) de peste 20 MW │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea clincherului de ciment în cuptoare │Dioxid de carbon │
│rotative cu o capacitate de producţie de peste 500 │ │
│de tone pe zi sau în alte cuptoare cu o capacitate │ │
│de producţie de peste 50 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de var sau calcinarea dolomitei sau a │Dioxid de carbon │
│magnezitei în cuptoare rotative ori în alte cuptoare │ │
│cu o capacitate de producţie de peste 50 de tone pe │ │
│zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Fabricarea sticlei, inclusiv a fibrei de sticlã, cu │Dioxid de carbon │
│o capacitate de topire de peste 20 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Fabricarea prin ardere de produse ceramice, în │Dioxid de carbon │
│special de ţigle, cãrãmizi, cãrãmizi refractare, │ │
│plãci ceramice, gresie ceramicã sau porţelan, cu o │ │
│capacitate de producţie de peste 75 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Fabricarea de material izolant din vatã mineralã │Dioxid de carbon │
│folosind sticlã, rocã sau zgurã, cu o capacitate de │ │
│ topire de peste 20 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Uscarea sau calcinarea gipsului sau fabricarea │Dioxid de carbon │
│plãcilor din ipsos şi a altor produse din gips, │ │
│atunci când sunt exploatate instalaţii de ardere cu │ │
│o putere termicã nominalã totalã de peste 20 MW │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de celulozã din lemn sau alte materiale │Dioxid de carbon │
│fibroase │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de hârtie sau carton, având o capacitate │Dioxid de carbon │
│de producţie mai mare de 20 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de negru de fum, implicând carbonizarea │Dioxid de carbon │
│unor substanţe organice precum uleiurile, gudronul, │ │
│reziduurile de cracare şi de distilare, atunci când │ │
│sunt exploatate instalaţii de ardere cu o putere │ │
│termicã nominalã totalã de peste 20 MW │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea acidului azotic │Dioxid de carbon şi │
│ │oxid de azot │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea acidului adipic │Dioxid de carbon şi │
│ │oxid de azot │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea acidului glioxalic şi glioxilic │Dioxid de carbon şi │
│ │oxid de azot │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea amoniacului │Dioxid de carbon │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea substanţelor chimice organice vrac prin │Dioxid de carbon │
│cracare, reformare, oxidare completã sau parţialã ori│ │
│prin procese similare, cu o capacitate de producţie │ │
│care depãşeşte 100 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de hidrogen [H(2)] şi de gaze de sintezã │Dioxid de carbon │
│prin reformare sau oxidare parţialã, cu o capacitate │ │
│de producţie care depãşeşte 25 de tone pe zi │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Producerea de sodã calcinatã [Na(2)CO(3)] şi de │Dioxid de carbon │
│bicarbonat de sodiu [NaHCO(3)] │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Captarea gazelor cu efect de serã de la instalaţiile │Dioxid de carbon │
│care intrã în sfera de aplicare a prezentei hotãrâri │ │
│în vederea transportului şi stocãrii geologice │ │
│într-un sit de stocare autorizat în temeiul │ │
│ Directivei 2009/31/CE a Parlamentului European şi a │ │
│Consiliului din 23 aprilie 2009 privind stocarea │ │
│geologicã a dioxidului de carbon şi de modificare a │ │
│ Directivei 85/337/CE a Consiliului, precum şi a │ │
│ Directivelor 2000/60/CE 2001/80/CE , 2004/35/CE , │ │
│ 2006/12/CE , 2008/1/CE şi a Regulamentului (CE) nr. │ │
│ 1.013/2006 ale Parlamentului European şi ale │ │
│Consiliului │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Transportarea gazelor cu efect de serã prin │Dioxid de carbon │
│intermediul conductelor în vederea stocãrii geologice│ │
│într-un sit de stocare autorizat în temeiul │ │
│ Directivei 2009/31/CE │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Stocarea geologicã a gazelor cu efect de serã într-un│Dioxid de carbon │
│sit de stocare în temeiul Directivei 2009/31/CE │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│Aviaţie │Dioxid de carbon │
│Zborurile care pleacã de pe un aerodrom situat pe │ │
│teritoriul unui stat membru cãruia i se aplicã │ │
│dispoziţiile Tratatului privind Uniunea Europeanã sau│ │
│sosesc pe un astfel de aerodrom. │ │
│În aceastã activitate nu sunt incluse: │ │
│a) zborurile efectuate exclusiv pentru transportul │ │
│unui monarh în funcţie şi al rudelor sale apropiate, │ │
│al şefilor de stat, al şefilor de guvern şi al │ │
│miniştrilor provenind din ţãri care nu sunt state │ │
│membre, aflaţi în misiune oficialã, cu condiţia ca o │ │
│astfel de situaţie sã fie doveditã prin indicatorul │ │
│corespunzãtor al statutului zborului în planul de │ │
│zbor; │ │
│b) zboruri militare efectuate cu aeronave militare │ │
│şi zboruri ale serviciilor de vamã şi de poliţie; │ │
│c) zboruri legate de misiuni de cãutare şi salvare, │ │
│zboruri ale serviciilor de pompieri, zboruri │ │
│umanitare şi zboruri ale serviciilor medicale de │ │
│urgenţã autorizate de cãtre autoritãţile competente │ │
│corespunzãtoare; │ │
│d) orice zboruri efectuate exclusiv în conformitate │ │
│cu regulile de zbor la vedere definite în anexa 2 la │ │
│Convenţia de la Chicago; │ │
│e) zborurile care se încheie pe aerodromul de unde │ │
│a decolat aeronava şi în timpul cãrora nu au avut │ │
│loc aterizãri intermediare; │ │
│f) zborurile de instruire efectuate exclusiv în │ │
│scopul obţinerii unei licenţe sau a unei calificãri, │ │
│în cazul personalului navigant de conducere, dacã │ │
│acest lucru este dovedit printr-o indicaţie │ │
│corespunzãtoare în planul de zbor, cu condiţia ca │ │
│scopul zborului sã nu fie transportul de pasageri │ │
│şi/sau de marfã ori poziţionarea sau transportul │ │
│aeronavei; │ │
│g) zboruri efectuate exclusiv în scopul cercetãrii │ │
│ştiinţifice sau în scopul verificãrii, al testãrii │ │
│ori al certificãrii aeronavei sau a echipamentului │ │
│de bord ori de sol; │ │
│h) zborurile efectuate de aeronave cu o masã maximã │ │
│certificatã la decolare mai micã de 5700 kg; │ │
│i) zborurile efectuate în cadrul obligaţiilor de │ │
│serviciu public impuse, în conformitate cu │ │
│ Regulamentul (CEE) nr. 2.408/92 al Consiliului din │ │
󧓟 iulie 1992 privind accesul │ │
│operatorilor de transport aerian comunitari la │ │
│rutele aeriene intracomunitare, pe rutele din │ │
│regiunile ultraperiferice, astfel cum sunt menţionate│ │
│la art. 299 alin. (2) din Tratatul privind Uniunea │ │
│Europeanã, sau pe rutele unde capacitatea de │ │
│transport aerian nu depãşeşte 30.000 de locuri pe an;│ │
│şi │ │
│j) zborurile care, cu excepţia acestei litere, s-ar │ │
│încadra în aceastã activitate, efectuate de un │ │
│operator de transport aerian comercial care │ │
│efectueazã fie mai puţin de 243 de zboruri pe │ │
│perioadã, timp de 3 perioade consecutive de câte │ │
𗈘 luni, fie zboruri al cãror total de emisii anuale │ │
│este mai scãzut de 10.000 tone pe an. │ │
│Zborurile efectuate exclusiv pentru transportul, în │ │
│misiuni oficiale, al unui monarh în funcţie şi al │ │
│rudelor sale apropiate, al şefilor de stat, al │ │
│şefilor de guvern şi al miniştrilor unui stat │ │
│membru, aflaţi în misiune oficialã, nu pot fi │ │
│excluse în temeiul prezentei litere. │ │
└─────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────┘



ANEXA 2
(Anexa nr. 4 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 )

PRINCIPIILE
privind monitorizarea şi raportarea emisiilor
de gaze cu efect de serã
PARTEA A
Monitorizarea şi raportarea emisiilor din instalaţiile staţionare
(1) Monitorizarea emisiilor de dioxid de carbon Monitorizarea emisiilor trebuie sã se efectueze pe baza calculelor sau pe baza mãsurãtorilor.
(2) Calcularea
Calcularea emisiilor se face utilizându-se urmãtoarea formulã:
datele privind activitatea x factorul de emisie x factorul de oxidare
Datele privind activitatea (combustibilul folosit, volumul producţiei etc.) trebuie sã fie monitorizate pe baza datelor furnizate sau pe baza mãsurãtorilor.
Trebuie sã se utilizeze factorii de emisie acceptaţi. Factorii de emisie specifici pentru activitãţi specifice sunt acceptaţi pentru toate tipurile de combustibili. Factorii iniţiali de emisie sunt acceptaţi pentru toate tipurile de combustibili, cu excepţia combustibililor necomerciali (combustibili alternativi proveniţi din deşeuri, precum anvelopele şi gazele provenite din procese industriale). Se vor elabora factori iniţiali de emisie specifici pentru cãrbune şi factori de emisie specifici Uniunii Europene sau fiecãrui producãtor naţional pentru gazele naturale. Factorii iniţiali de emisie IPCC (Grupul interguvernamental privind schimbãrile climatice) sunt acceptaţi pentru produsele de rafinãrie. Factorul de emisie pentru biomasã este egal cu zero.
Dacã factorul de emisie nu ţine cont cã o parte din carbon nu se oxideazã, atunci trebuie sã se foloseascã un factor de oxidare suplimentar. Dacã factorii de emisie specifici pentru activitãţi au fost calculaţi şi s-a luat deja în considerare procesul de oxidare, factorul de oxidare nu se mai aplicã.
Vor fi utilizaţi factorii impliciţi de oxidare elaboraţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluãrii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 84/2006 , în afarã de cazul în care operatorul poate demonstra cã factorii de emisie specifici pentru activitãţi sunt determinaţi cu mai multã acurateţe.
Pentru fiecare activitate, instalaţie şi pentru fiecare combustibil trebuie sã se efectueze un calcul separat.
(3) Mãsurarea emisiilor
Pentru mãsurarea emisiilor trebuie sã se foloseascã metodele standard sau acceptate şi care trebuie sã fie coroborate cu un calcul al emisiilor.
(4) Monitorizarea emisiilor pentru alte gaze cu efect de serã
Trebuie sã fie folosite metodele standard sau acceptate.
(5) Raportarea emisiilor
Fiecare operator trebuie sã includã urmãtoarele informaţii în raportul privind instalaţia:
A. Date de identificare a instalaţiei, cuprinzând:
a) numele instalaţiei;
b) adresa, inclusiv codul poştal şi ţara;
c) tipul şi numãrul activitãţilor prevãzute în anexa nr. 1, desfãşurate în cadrul instalaţiei; adresa, telefonul, faxul, e-mailul şi datele persoanei de contact; şi
d) numele titularului instalaţiei şi numele societãţii-mamã.
B. Pentru fiecare activitate prevãzutã în anexa nr. 1, desfãşuratã pe amplasamentul pentru care se calculeazã emisiile, trebuie incluse:
a) date privind activitatea;
b) factori de emisie;
c) factori de oxidare;
d) emisii totale; şi
e) incertitudinea.
C. Pentru fiecare activitate prevãzutã în anexa nr. 1, desfãşuratã pe amplasamentul pentru care sunt mãsurate emisiile, trebuie incluse:
a) emisii totale;
b) informaţii privind credibilitatea metodelor de mãsurare; şi
c) incertitudinea.
D. Pentru emisiile rezultate din procesul de ardere, raportul trebuie sã includã, de asemenea, factorul de oxidare, în afara cazului în care oxidarea a fost luatã deja în considerare la fundamentarea factorului de emisie specific.
Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului ia mãsurile necesare coordonãrii cerinţelor de raportare cu celelalte cerinţe de raportare deja existente, pentru a uşura operatorilor sarcina raportãrii.

PARTEA B
Monitorizarea şi raportarea emisiilor provenite din activitãţi de aviaţie

Monitorizarea emisiilor de dioxid de carbon
Emisiile sunt monitorizate prin calcul. Calcularea emisiilor se realizeazã dupã formula:
consum de combustibil x factor de emisie
Consumul de combustibil include combustibilul consumat de unitatea auxiliarã de putere. Consumul real de combustibil pentru fiecare zbor este folosit ori de câte ori este posibil şi se calculeazã dupã formula:
cantitatea de combustibil din rezervoarele aeronavei dupã terminarea alimentãrii cu combustibil pentru zborul respectiv cantitatea de combustibil din rezervoarele aeronavei dupã terminarea alimentãrii pentru zborul urmãtor ± cantitatea de combustibil alimentat pentru zborul urmãtor.
Dacã datele reale privind consumul de combustibil nu sunt disponibile, se foloseşte o metodã standard, pe niveluri de abordare, pentru a estima datele privind consumul de combustibil pe baza celor mai bune informaţii disponibile.
Se folosesc factorii standard de emisie din liniile directoare IPCC pentru inventariere din 2006 sau actualizãrile ulterioare ale respectivelor linii directoare, cu excepţia cazului în care factorii de emisie specifici activitãţii, determinaţi de laboratoare acreditate independente care folosesc metode analitice acceptate, sunt mai exacţi. Factorul de emisie pentru biomasã este zero.
Pentru fiecare zbor şi combustibil se efectueazã un calcul separat.
Raportarea emisiilor
Fiecare operator de aeronave include în raportul prezentat în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (12) din hotãrâre urmãtoarele informaţii:
A. Informaţii de identificare a operatorului de aeronave, inclusiv:
- numele operatorului de aeronave;
- statul membru de administrare;
- adresa, inclusiv codul poştal şi ţara şi, în cazul în care este diferitã, adresa de contact din România;
- numerele de înmatriculare ale aeronavelor şi tipurile de aeronave folosite, în perioada de raportare, pentru a efectua activitãţile de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavelor;
- numãrul şi autoritatea emitentã ale certificatului de operator aerian şi ale licenţei de operare pe baza cãrora operatorul de aeronave desfãşoarã activitãţile de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei;
- adresa, numãrul de telefon, numãrul de fax şi e-mail-ul unei persoane de contact; şi
- numele proprietarului aeronavei.
B. Pentru fiecare tip de combustibil pentru care se calculeazã emisiile trebuie incluse:
- consumul de combustibil;
- factorul de emisie;
- emisiile cumulate totale, provenite de la toate zborurile efectuate în perioada de raportare, care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei;
- emisii cumulate provenite de la:
- toate zborurile efectuate în perioada care face obiectul raportului, care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei, care au plecat de pe un aerodrom situat pe teritoriul unui stat membru şi care au sosit pe un aerodrom situat pe teritoriul aceluiaşi stat membru;
- toate celelalte zboruri efectuate în perioada de raportare, care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei;
- emisiile cumulate provenite de la toate zborurile efectuate în perioada de raportare, care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei, şi care:
- au plecat din fiecare stat membru; şi
- au sosit în fiecare stat membru dintr-o ţarã terţã;
- incertitudinea.
Monitorizarea datelor tonã-kilometru conform art. 14^2 şi 15 din hotãrâre.
Pentru cererile de alocare a cotelor în conformitate cu art. 14^2 alin. (1) sau cu art. 15 alin. (5) din hotãrâre, valoarea activitãţilor de aviaţie se calculeazã în tone-kilometri, dupã urmãtoarea formulã:
tone-kilometri = distanţa x sarcina utilã,
unde:
distanţã înseamnã distanţa ortodromicã dintre aerodromul de plecare şi cel de sosire plus un factor suplimentar fix de 95 km; şi
sarcinã utilã înseamnã masa totalã a mãrfurilor, a poştei şi a pasagerilor transportaţi.
Pentru calculul sarcinii utile:
- numãrul de pasageri este numãrul de persoane aflate la bord, cu excepţia membrilor echipajului;
- un operator de aeronave poate opta sã aplice fie masa realã, fie masa standard a pasagerilor şi a bagajelor de calã înregistrate în documentaţia privind masa şi centrajul pentru zborurile relevante sau o valoare standard de 100 kg pentru fiecare pasager şi bagajul sãu de calã.
Raportarea datelor tonã-kilometru conform art. 14^2 şi 15 din hotãrâre.
Fiecare operator de aeronave introduce urmãtoarele informaţii în solicitarea pe care o depune conform art. 14^2 alin. (1) sau art. 15 alin. (5) din hotãrâre:
A. Informaţii de identificare a operatorului de aeronave, inclusiv:
- numele operatorului de aeronave;
- statul membru de administrare;
- adresa, inclusiv codul poştal şi ţara şi, în cazul în care este diferitã, adresa de contact din România;
- numerele de înmatriculare ale aeronavelor şi tipurile de aeronave folosite, pe parcursul anului din solicitare, pentru care este operatorul aeronavei;
- numãrul şi autoritatea emitentã ale certificatului de operator aerian şi ale licenţei de operare pe baza cãrora operatorul de aeronave desfãşoarã activitãţi de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operator de aeronave;
- adresa, numãrul de telefon, numãrul de fax şi e-mail-ul unei persoane de contact; şi
- numele proprietarului aeronavei.
B. Date tonã-kilometru:
- numãrul de zboruri pe perechi de aerodromuri;
- numãrul de pasageri-kilometru pe perechi de aerodromuri;
- numãrul de tone-kilometru pe perechi de aerodromuri;
- metoda aleasã pentru calculul masei pasagerilor şi al bagajelor de calã;
- numãrul total de tone-kilometru pentru toate zborurile efectuate în cursul anului de raportare şi care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1, pentru care este operatorul aeronavei.

ANEXA 3
(Anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 )

CRITERIILE PRIVIND VERIFICAREA

PARTEA A
Verificarea emisiilor provenite din instalaţiile staţionare
(1) Principii generale
1. Emisiile generate de fiecare activitate prevãzutã în anexa nr. 1 la hotãrâre trebuie sã fie supuse verificãrii.
2. Procesul de verificare trebuie sã includã observaţiile privind raportul prevãzut la art. 21 alin. (2) din hotãrâre şi monitorizarea emisiilor efectuatã în cursul anului precedent. Trebuie specificate siguranţa, credibilitatea şi acurateţea sistemelor de monitorizare şi a datelor şi informaţiilor raportate privind emisiile, în special:
a) date raportate privind activitatea, mãsurãrile şi calculele asociate;
b) alegerea şi utilizarea factorilor de emisie;
c) calculele care conduc la determinarea tuturor emisiilor;
d) acurateţea alegerii şi utilizãrii metodelor de mãsurare, dacã se foloseşte mãsurarea.
3. Emisiile de gaze cu efect de serã raportate pot fi validate numai dacã datele şi informaţiile sunt sigure şi credibile, permiţând determinarea emisiilor cu un grad înalt de precizie. Un grad înalt de precizie este atins atunci când operatorul demonstreazã cã:
a) datele raportate sunt concludente;
b) colectarea datelor s-a efectuat potrivit standardelor ştiinţifice aplicabile; şi
c) înregistrãrile importante privind instalaţia sunt complete şi concludente.
4. Verificatorul trebuie sã aibã acces la toate amplasamentele şi informaţiile ce fac obiectul verificãrii.
5. Verificatorul trebuie sã ia în considerare dacã instalaţia este înregistratã potrivit <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004 privind stabilirea procedurii de organizare şi coordonare a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participãrii voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Metodologia
Analiza strategicã
6. Verificarea trebuie sã se bazeze pe o analizã strategicã a tuturor activitãţilor desfãşurate în cadrul instalaţiei. Aceasta impune ca verificatorul sã aibã o vedere de ansamblu asupra tuturor activitãţilor şi semnificaţiei acestora privind emisiile.
Analiza procesului
7. În cazul în care este necesar, verificarea informaţiilor transmise trebuie desfãşuratã la locul amplasamentului instalaţiei. Verificatorul trebuie sã determine prin sondaje dacã datele şi informaţiile raportate sunt corecte.
Analiza de risc
8. Verificatorul va evalua toate sursele de emisii din instalaţie privind credibilitatea datelor fiecãrei surse care contribuie la emisiile totale ale instalaţiei.
9. Pe baza acestei analize, verificatorul trebuie sã identifice, în mod explicit, sursele pentru care determinarea emisiilor prezintã un risc înalt de eroare, precum şi alte aspecte privind procedura de monitorizare şi raportare, care pot contribui la apariţia erorilor în determinarea emisiilor totale. Aceasta implicã, în special, alegerea factorilor de emisie şi a calculelor necesare pentru a determina nivelul emisiilor generate de surse individuale. O atenţie deosebitã trebuie acordatã acelor surse pentru care determinarea emisiilor prezintã un risc înalt de eroare şi aspectelor privind procedura de monitorizare, prevãzute la pct. 1-5.
10. Verificatorul trebuie sã ia în considerare toate metodele de control efectiv al riscului, aplicate de cãtre operator în scopul minimizãrii gradului de incertitudine.
Raportul de validare
11. Verificatorul trebuie sã întocmeascã un raport privind procesul de validare, menţionând dacã raportul realizat de operator potrivit dispoziţiilor art. 21 alin. (2) din hotãrâre este satisfãcãtor. Raportul verificatorului trebuie sã precizeze toate aspectele relevante privind activitatea de verificare. Raportul operatorului, întocmit potrivit dispoziţiilor art. 21 alin. (2) din hotãrâre, este declarat satisfãcãtor dacã verificatorul valideazã cã emisiile totale sunt declarate corect.
Cerinţe minime privind competenţele verificatorului
12. Verificatorul trebuie sã fie independent de operator, sã îşi îndeplineascã atribuţiile cu obiectivitate şi profesionalism şi sã cunoascã:
a) prevederile prezentei hotãrâri, precum şi standardele şi ghidurile europene;
b) cerinţele legislative, de reglementare şi administrative relevante precum activitatea supusã verificãrii; şi
c) procedurile de obţinere a tuturor informaţiilor privind fiecare sursã de emisii din instalaţie, în special cu privire la colectarea, mãsurarea, calcularea şi raportarea datelor.

PARTEA B
Verificarea emisiilor provenite din activitãţi de aviaţie
13. Principiile generale şi metodologia stabilite în prezenta anexã se aplicã verificãrii rapoartelor de emisii provenite de la zborurile care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1.
În acest sens:
a) la pct. 3, trimiterea la operator se interpreteazã şi ca trimitere la un operator de aeronave, iar la lit. (c) a respectivului punct, trimiterea la instalaţie se interpreteazã şi ca trimitere la aeronava utilizatã la efectuarea activitãţilor de aviaţie care fac obiectul raportului de monitorizare privind emisiile;
b) la pct. 5, trimiterea la instalaţie se interpreteazã şi ca trimitere la operatorul de aeronave;
c) la pct. 6, trimiterea la activitãţile desfãşurate în instalaţie se interpreteazã şi ca trimitere la activitãţile de aviaţie care fac obiectul raportului, întreprinse de operatorul de aeronave;
d) la pct. 7, trimiterea la amplasamentul instalaţiei se interpreteazã şi ca trimitere la locaţiile folosite de operatorul de aeronave pentru a efectua activitãţile de aviaţie care fac obiectul raportului de monitorizare privind emisiile;
e) la pct. 8 şi 9, trimiterile la sursele de emisii din instalaţie se interpreteazã şi ca trimiteri la aeronava de care rãspunde operatorul de aeronave;
f) la pct. 10 şi 12, trimiterile la operator se interpreteazã ca trimiteri la un operator de aeronave.
Dispoziţii suplimentare privind verificarea rapoartelor de emisie din sectorul aviaţiei
14. Verificatorul se asigurã în special cã:
a) s-au luat în considerare toate zborurile care intrã sub incidenţa unei activitãţi de aviaţie enumerate în anexa nr. 1 la hotãrâre. În îndeplinirea acestei sarcini, verificatorul utilizeazã datele privind orarul şi alte date privind traficul operatorului de aeronave, inclusiv alte date de trafic ale operatorului de aeronave provenite de la Eurocontrol la cererea respectivului operator;
b) existã o coerenţã per ansamblu a datelor între consumul cumulat de combustibil şi datele privind combustibilul achiziţionat sau furnizat prin altã metodã pentru aeronava care efectueazã activitatea de aviaţie.
Dispoziţii suplimentare privind verificarea datelor tonãkilometru transmise în sensul art. 14^2 şi 15 din hotãrâre.
15. Principiile generale şi metodologia de verificare a rapoartelor privind emisiile de gaze cu efect de serã, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (12) din hotãrâre, menţionate în prezenta anexã, se aplicã în mod corespunzãtor şi pentru verificarea datelor tonã-kilometru din aviaţie.
16. Verificatorul se asigurã în mod special cã, în solicitarea operatorului în cauzã, depusã în conformitate cu art. 14^2 alin. (1) şi art. 15 alin. (5) din hotãrâre, au fost luate în considerare numai zborurile efectiv efectuate şi care se încadreazã în categoria activitãţilor de aviaţie enumerate în anexa nr. 1 de care este responsabil operatorul de aeronave. În îndeplinirea acestei sarcini, verificatorul utilizeazã datele privind traficul operatorului de aeronave, inclusiv datele de trafic ale operatorului de aeronave provenite de la Eurocontrol la cererea respectivului operator. De asemenea, verificatorul se asigurã cã sarcina utilã raportatã de operatorul de aeronave corespunde înregistrãrilor privind sarcinile utile pãstrate de operatorul în cauzã în scopul asigurãrii siguranţei zborului.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016