Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂ?RÂRE nr. 38 din 16 ianuarie 2008
privind organizarea timpului de muncã al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 49 din 22 ianuarie 2008
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 11 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnã ale conducãtorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activitãţii acestora, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 371/2007 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte regulile privind organizarea timpului de muncã al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier, în vederea îmbunãtãţirii sãnãtãţii şi protecţiei acestora, pentru creşterea siguranţei rutiere, precum şi în vederea armonizãrii condiţiilor de concurenţã loialã între transportatorii rutieri.
ART. 2
(1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier care fac obiectul Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006 de armonizare a anumitor dispoziţii din domeniul social privind transportul rutier şi amendare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 şi Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.135/98 şi abrogare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 sau activitãţi de transport rutier care fac obiectul Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere internaţionale (AETR), denumit în continuare Acordul AETR.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), prevederile prezentei hotãrâri se aplicã conducãtorilor auto independenţi începând cu data de 23 martie 2009.
ART. 3
(1) În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) timp de muncã al lucrãtorului mobil - perioada de la începutul pânã la sfârşitul timpului de lucru, în cursul cãreia lucrãtorul mobil se aflã la postul sãu de lucru, la dispoziţia angajatorului şi în exerciţiul funcţiilor sau activitãţilor sale, adicã:
- perioada dedicatã tuturor activitãţilor de transport rutier. Aceste activitãţi sunt, cu precãdere, urmãtoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) încãrcarea şi descãrcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea şi coborârea din vehicul;
(iv) curãţenia şi întreţinerea tehnicã;
(v) toate celelalte activitãţi vizând asigurarea siguranţei vehiculului, a încãrcãturii sale şi a pasagerilor sau îndeplinirea obligaţiilor legale ori de reglementare direct legate de operaţiunea de transport aflatã în desfãşurare, inclusiv supravegherea încãrcãrii şi descãrcãrii, formalitãţile administrative legate de poliţie, vamã, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp în care lucrãtorul mobil nu poate dispune liber de timpul sãu şi i se cere sã fie la postul sãu de lucru, gata sã întreprindã activitatea sa normalã, îndeplinind anumite sarcini asociate serviciului, în special în timpul perioadelor când aşteaptã sã se facã încãrcarea sau descãrcarea, dacã durata previzibilã a acestora nu este cunoscutã dinainte, şi anume fie înaintea plecãrii, fie chiar înaintea începerii efective a perioadei în cauzã, fie în condiţiile generale negociate între partenerii sociali;
b) timp de muncã al conducãtorului auto independent perioada de la începutul pânã la sfârşitul timpului de lucru, în cursul cãreia conducãtorul auto independent se aflã la postul sãu de lucru, la dispoziţia clientului sau exercitându-şi funcţiile ori activitãţile, altele decât activitatea administrativã generalã care nu este direct legatã de operaţiunea de transport rutier aflatã în curs de desfãşurare;
c) perioadã de disponibilitate - orice perioadã, care nu este nici pauzã, nici perioadã de odihnã, în cursul cãreia lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent nu este nevoit sã rãmânã la locul sãu de muncã, dar trebuie sã fie disponibil pentru a rãspunde oricãror eventuale solicitãri de a relua lucrul. Aceste perioade de disponibilitate includ perioadele în care lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent însoţeşte vehiculul în timpul transportului cu feribotul sau cu trenul, precum şi perioadele de aşteptare în punctele de trecere a frontierei şi cele impuse de restricţiile de circulaţie. Perioadele de disponibilitate şi durata lor preconizatã trebuie sã fie cunoscute dinainte de cãtre lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent, fie înainte de plecarea în cursã, fie înainte de începerea perioadei în cauzã. În cazul celor care conduc un vehicul în echipã, perioada petrecutã stând lângã şofer sau în cuşetã în timp ce vehiculul este în mişcare este consideratã perioadã de disponibilitate;
d) loc de muncã al lucrãtorului mobil/conducãtorului auto independent - locul de la sediul principal al întreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent îşi îndeplineşte atribuţiile, ori vehiculul pe care îl utilizeazã în exercitarea atribuţiilor sale sau orice alt loc unde acesta desfãşoarã activitãţi de transport;
e) lucrãtor mobil - orice angajat al unei întreprinderi care efectueazã transporturi rutiere publice şi/sau în cont propriu şi face parte din personalul implicat efectiv în operaţiuni de transport rutier. Cursanţii şi stagiarii implicaţi efectiv în operaţiuni de transport rutier sunt consideraţi lucrãtori mobili;
f) conducãtor auto independent - conducãtor auto a cãrui ocupaţie principalã constã în transportul rutier public de mãrfuri sau de persoane, conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 ,cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care nu este într-un raport de muncã cu un angajator, care este liber sã-şi organizeze singur activitatea, al cãrui venit depinde direct de profitul realizat şi care poate avea, individual sau împreunã cu alţi conducãtori auto independenţi, relaţii comerciale cu mai mulţi clienţi. Conducãtorii auto care nu îndeplinesc aceste criterii vor avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca cele prevãzute de prezenta hotãrâre pentru lucrãtorii mobili;
g) persoanã care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier - lucrãtorul mobil sau conducãtorul auto independent care efectueazã astfel de activitãţi;
h) sãptãmânã - perioada cuprinsã între ora 00,00 a zilei de luni şi ora 24,00 a zilei de duminicã;
i) timp de noapte - o perioadã de cel puţin 4 ore, cuprinsã între orele 00,00 şi 07,00;
j) muncã de noapte - orice muncã efectuatã pe timp de noapte, aşa cum este acesta definit la lit. i).
(2) Pauzele la care se face referire la art. 5 şi perioadele de odihnã la care se face referire la art. 6, precum şi perioadele de disponibilitate definite la alin. (1) lit. c) nu fac parte din timpul de lucru.
CAP. II
Organizarea timpului de muncã
ART. 4
(1) În cursul unei sãptãmâni, timpul total de lucru al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore. Durata maximã a timpului de lucru sãptãmânal poate fi prelungitã pânã la maximum 60 de ore, cu condiţia ca, pentru orice perioadã de 4 luni consecutive, media timpului de lucru sãptãmânal sã nu depãşeascã 48 de ore.
(2) În cazul lucrãtorilor mobili care muncesc pentru mai mulţi angajatori, timpul de lucru este suma orelor lucrate de persoana respectivã pentru toţi angajatorii. Angajatorul va cere lucrãtorului mobil în cauzã o evidenţã în scris a timpului lucrat pentru alt/alţi angajator/angajatori. Lucrãtorul mobil va furniza în scris aceastã informaţie.
ART. 5
Persoanele care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore consecutive fãrã pauzã. Timpul de lucru va fi întrerupt de pauze de cel puţin 30 de minute dacã timpul total de lucru este de 6 pânã la 9 ore şi, respectiv, de cel puţin 45 de minute dacã timpul total de lucru depãşeşte 9 ore. Pauzele pot fi împãrţite în perioade de minimum 15 minute fiecare.
ART. 6
În cazul cursanţilor şi stagiarilor se aplicã, în ceea ce priveşte pauzele şi perioadele de odihnã, prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 561/2006 sau ale Acordului AETR, dupã caz.
ART. 7
Timpul de muncã zilnic nu va depãşi 10 ore într-un interval de 24 de ore dacã lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent efectueazã muncã de noapte. Munca de noapte se va compensa în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau cu condiţiile generale negociate de partenerii sociali, astfel încât sã nu fie pusã în pericol siguranţa rutierã.
CAP. III
Obligaţiile întreprinderilor şi ale persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier
ART. 8
Angajatorii din domeniul transportului rutier au urmãtoarele obligaţii:
a) sã informeze lucrãtorii mobili cu privire la reglementãrile naţionale, regulamentele interne ale întreprinderii şi prevederile contractelor colective de muncã, aplicabile în acest domeniu;
b) sã angajeze transporturile şi sã întocmeascã programul de executare a transporturilor, astfel încât sã fie respectate prevederile prezentei hotãrâri privind timpul de lucru;
c) sã ţinã evidenţa timpului de muncã al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier şi sã pãstreze aceste evidenţe pentru o perioadã de cel puţin 2 ani de la desfãşurarea activitãţilor supuse prezentei hotãrâri;
d) sã elibereze lucrãtorilor mobili, la cerere, copii ale evidenţelor cu privire la timpul de muncã;
e) sã prezinte organelor de control, la solicitarea acestora, evidenţele privind timpul de muncã al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier pentru o perioadã de 2 ani.
ART. 9
Lucrãtorii mobili/conducãtorii auto independenţi au urmãtoarele obligaţii:
a) sã respecte timpul de muncã, aşa cum este stabilit prin prezenta hotãrâre;
b) în cazul lucrãtorilor mobili care lucreazã pentru mai mulţi angajatori, sã furnizeze în scris informaţii corecte angajatorilor cu privire la timpul de muncã lucrat.
CAP. IV
Controlul privind respectarea timpului de muncã şi de odihnã
ART. 10
Controlul privind respectarea timpului de muncã şi de odihnã are ca obiectiv prioritar verificarea condiţiilor de muncã ale lucrãtorilor mobili/conducãtorilor auto independenţi şi respectarea principiilor concurenţei loiale dintre transportatorii rutieri.
ART. 11
Controlul respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri se efectueazã la sediile întreprinderilor şi operatorilor de transport rutier de cãtre personalul cu atribuţii de control din cadrul Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. şi/sau de cãtre personalul cu atribuţii de control din cadrul Inspecţiei Muncii, din subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse.
CAP. V
Contravenţii şi sancţiuni
ART. 12
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4, 5, 6 şi 7 privind organizarea timpului de muncã de cãtre întreprinderile/operatorii de transport rutier;
b) neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a evidenţelor privind timpul de muncã al lucrãtorilor mobili/conducãtorilor auto independenţi pentru o perioadã de 2 ani;
c) refuzul întreprinderilor/operatorilor de transport rutier de a se supune efectuãrii controlului.
ART. 13
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 12 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele prevãzute la lit. a) şi b), cu amendã de la 1.500 lei la 2.000 lei, aplicabilã întreprinderii/operatorului de transport rutier;
b) cea prevãzutã la lit. c), cu amendã de la 3.000 lei la 4.000 lei, aplicabilã întreprinderii/operatorului de transport rutier.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune în procesul-verbal despre aceastã posibilitate.
(3) Contravenţiile prevãzute în prezenta hotãrâre se constatã şi se sancţioneazã de cãtre personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. şi de cãtre personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Inspecţiei Muncii, din subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse.
ART. 14
Dispoziţiile referitoare la contravenţiile prevãzute la <>art. 12 şi 13 se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 15
La fiecare 2 ani, Autoritatea Rutierã Românã - A.R.R. prezintã un raport Comisiei Europene privind aplicarea Directivei 2002/15/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2002 privind organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier, indicând punctele de vedere ale partenerilor sociali. Raportul trebuie sã fie transmis Comisiei cel târziu pânã la data de 30 septembrie care urmeazã perioadei de 2 ani la care face referire raportul. Perioada de 2 ani este aceeaşi cu cea la care se face referire la art. 17 din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006 de armonizare a anumitor dispoziţii din domeniul social privind transportul rutier şi amendare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 şi Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.135/98 şi abrogare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85.
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2002/15/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2002 privind organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. 80 din 23 martie 2002, p. 35-39.
PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru
Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei
şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru
Bucureşti, 16 ianuarie 2008.
Nr. 38.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: