Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1999 pentru ratificarea Scrisorii de acord dintre România, reprezentată de Ministerul Finanţelor, şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, privind acordarea unui avans în valoare de 1,5 milioane USD din viitorul împrumut de asistenţă tehnică în valoare de 25 milioane USD, destinat dezvoltării instituţionale a sectorului privat, semnată la Bucureşti la 26 ianuarie 1999, Guvernul României hotărăşte: ART. 1 Pentru realizarea obiectivelor Programului de reformă structurală privind restructurarea şi privatizarea băncilor, piaţa titlurilor şi obligaţiunilor de stat, privatizarea societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, reforma în sectorul utilităţilor, îmbunătăţirea mediului de afaceri şi atenuarea implicaţiilor sociale aferente, Ministerul Finanţelor şi coordonatorul proiectului, nominalizat la art. 3, vor asigura finalizarea negocierilor cu Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, denumită în continuare BIRD, cu privire la împrumutul PSAL, în vederea prezentării acestuia spre aprobare, la data de 10 iunie 1999, în Comitetul director al BIRD. ART. 2 Ministerul Finanţelor şi coordonatorul proiectului vor finaliza negocierile cu BIRD până la data de 3 iunie 1999, pentru acordarea împrumutului de asistenţă tehnică PIBL având ca obiectiv asigurarea cadrului de implementare a condiţionalităţilor aferente împrumutului PSAL. Împrumuturile PSAL şi PIBL vor fi utilizate, în mod coordonat, la realizarea obiectivelor programului de reformă structurală al Guvernului României, finanţând acelaşi proiect. ART. 3 Domnul Traian Băsescu se numeşte coordonator al proiectului, responsabil pentru coordonarea şi monitorizarea realizării obiectivelor programului de reformă structurală, finanţate prin împrumuturile PSAL şi PIBL. Toate instituţiile abilitate din structurile statului, care au responsabilităţi în realizarea obiectivelor finanţate prin împrumuturile PSAL şi PIBL, se subordonează coordonatorului proiectului pentru acest scop. Coordonatorul proiectului va raporta lunar Guvernului stadiul derulării proiectului. ART. 4 Se constituie Comitetul de coordonare a implementării acordurilor de împrumut PSAL şi PIBL, denumit în continuare CCI, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1. CCI se va întruni periodic, la convocarea coordonatorului proiectului, pentru a analiza stadiul realizării proiectului finanţat din cele două împrumuturi şi pentru a stabili măsurile pentru finalizarea acestuia. Membrii CCI vor asigura îndeplinirea condiţionalităţilor pentru efectuarea tragerii primei şi a celei de-a doua tranşe din împrumutul PSAL. Membrii CCI răspund de realizarea componentelor sectoriale ale proiectului, care revin instituţiilor pe care le conduc. ART. 5 În instituţiile care au în derulare componente sectoriale ale proiectului finanţat prin împrumuturile PSAL şi PIBL se înfiinţează unităţi de implementare a proiectului, denumite în continuare UIP, conduse de un responsabil de unitate, conform structurii prevăzute în anexa nr. 2. În cadrul fiecărei UIP vor fi nominalizate persoane care vor răspunde de fiecare componentă a proiectului. ART. 6 Obiectivele Programului de reformă structurală privind restructurarea şi privatizarea băncilor, piaţa titlurilor şi obligaţiunilor de stat, privatizarea societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, reforma în sectorul utilităţilor, îmbunătăţirea mediului de afaceri şi atenuarea implicaţiilor sociale aferente, precum şi instituţiile răspunzătoare de îndeplinirea lor sunt prevăzute în anexa nr. 3. Acţiunile concrete de îndeplinire a obiectivelor programului vor fi realizate integral până la data de 30 septembrie 1999. Fiecare membru al CCI va supune acestuia spre aprobare programe de acţiuni pentru încadrarea în termenul final de 30 septembrie 1999 a tuturor componentelor sectoriale ale proiectului, care revin instituţiei pe care o conduce. ART. 7 Pentru asigurarea condiţiilor de derulare a împrumuturilor PSAL şi PIBL se constituie Unitatea de management a proiectului, denumită în continuare UMP, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiştilor români care îşi desfăşoară activitatea în cadrul UMP. UMP este condusă de coordonatorul proiectului şi se constituie în cadrul Ministerului Transporturilor. Structura organizatorică a UMP, numărul de personal şi regulamentul de funcţionare ale acesteia vor fi stabilite prin ordin al coordonatorului proiectului. ART. 8 Toate deciziile majore privind metodele şi căile de realizare a componentelor sectoriale ale proiectului finanţat prin împrumuturile PSAL şi PIBL vor fi analizate de către Guvernul României pe baza propunerilor CCI, care va decide asupra acestora conform atribuţiilor sale legale. Persoanele şi structurile nominalizate prin prezenta hotărâre în cadrul UMP şi UIF vor acţiona strict pentru îndeplinirea acestor decizii, în limita atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în anexa nr. 4. ART. 9 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU RADU VASILE Contrasemnează: --------------- Ministrul transporturilor, Traian Băsescu p. Ministru de stat, ministrul justiţiei, Flavius Baias, secretar de stat Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remeş p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale, Simona Marinescu, secretar de stat Ministrul industriei şi comerţului, Radu Berceanu Preşedintele Agenţiei Române de Dezvoltare, Sorin Fodoreanu Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului Proprietăţii de Stat, Radu Sârbu Preşedintele Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, Ovidiu Grecea Bucureşti, 13 mai 1999. Nr. 374. ANEXA 1 COMPONENŢA Comitetului de coordonare a implementării acordurilor de împrumut PSAL şi PIBL (CCI)
1. Traian Băsescu - ministrul transporturilor, preşedintele CCI
2. Valeriu Stoica - ministrul justiţiei
3. Decebal Traian Remeş - ministrul finanţelor
4. Radu Berceanu - ministrul industriei şi comerţului
5. Alexandru Athanasiu - ministrul muncii şi protecţiei sociale
6. Mugur Isărescu - guvernatorul Băncii Naţionale a României
7. Sorin Fodoreanu - preşedintele Agenţiei Romane de Dezvoltare
8. Radu Sârbu - preşedintele Consiliului de administraţie al
Fondului Proprietăţii de Stat
9. Ovidiu Grecea - preşedintele Agenţiei de Valorificare a Activelor
Bancare
10. Costin Borc - consilier al primului-ministru.
ANEXA 2
┌───────────────────────┐
│ GUVERNUL ROMĂNIEI │
└──┬─────────────────┬──┘
│ Primul─ministru │ ┌──────────────────────┐
└────────┬────────┘ │Unitatea de management│
│ │ a proiectului │
┌─────────┴────────┐ ├──────────────────────┤
│ TRAIAN BĂSESCU │ │ Administrator, │
│ Coordonatorul ├─────────────────┤specialişti achiziţii,│
│ proiectului │ │ specialişti trageri, │
└────────┬─────────┘ │ contabili │
│ ├──────────────────────┤
┌───────────────────────┐ │ │ Asistenţi │
│Comitetul de coordonare├───────────────────────────────┤ └──────────────────────┘
│ a proiectului │ │
└───────────────────────┘ │
┌──────────┬────────────┬──────────┬──────────┼──────────┬───────────┬────────────┬──────────────┬────────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
┌─────────────┐ ┌───┴───┐┌─────┴────┐┌──────┴───┐┌─────┴────┐┌────┴────┐┌────┴─────┐┌────┴─────┐┌─────┴──────┐┌──────┴─────┐┌─────┴─────┐
│ │ │ ││ ││ ││Ministerul││ Minis─ ││Ministerul││ Agenţia ││ Agenţia de ││ Comitetul ││ Aparatul │
│Instituţiile ├─┐ │ FPS ││Ministerul││Ministerul││Industriei││ terul ││Muncii şi ││Română de ││Valorificare││de restruc─ ││de lucru al│
│responsabile │ ├►│ ││Finanţelor││Transpor─ ││ şi ││Justiţiei││Protecţiei││Dezvoltare││a Activelor ││ turare ││ primului─ │
│ ├─┘ │ ││ ││ turilor ││Comerţului││ ││ Sociale ││ ││ Bancare ││ bancară ││ ministru │
└─────────────┘ └───────┘└──────────┘└──────────┘└──────────┘└─────────┘└──────────┘└──────────┘└────────────┘└────────────┘└───────────┘
┌─────────────┐ ┌───────┐┌──────────┐┌──────────┐┌──────────┐┌─────────┐┌──────────┐┌──────────┐┌────────────┐┌────────────┐┌───────────┐
│Responsabilii│ │ Radu ││ Decebal ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ │
│componentelor├─┐ │ Sârbu ││ Traian ││ Traian ││ Radu ││ Valeriu ││Alexandru ││ Sorin ││ Ovidiu ││Mihai Bogza,││Costin Borc│
│ sectoriale │ ├►│ ││ Remes ││ Băsescu ││ Berceanu ││ Stoica ││Athanasiu ││Fodoreanu ││ Grecea ││Ionuţ Costea││ │
│ ├─┘ │ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ │
└─────────────┘ └───────┘└──────────┘└──────────┘└──────────┘└─────────┘└──────────┘└──────────┘└────────────┘└────────────┘└───────────┘
┌─────────────┐ ┌───────┐┌──────────┐┌──────────┐┌──────────┐┌─────────┐┌──────────┐┌──────────┐┌────────────┐┌────────────┐┌───────────┐
│ │ │ ││ Mioara ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ │
│Responsabilii├─┐ │Adriana││ Teodora ││ Aleodor ││ Mihaela ││ Florin ││Constantin││ Florin ││ Cristian ││ Adriana ││ Vlad │
│ UIP │ ├►│ Miron ││ Ionescu ││ Frâncu ││ Lazea ││ Caimac ││ Olteanu ││ Bonciu ││ Butuman ││ Marinescu ││ Moisescu │
│ ├─┘ │ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ ││ │
└─────────────┘ └───────┘└──────────┘└──────────┘└──────────┘└─────────┘└──────────┘└──────────┘└────────────┘└────────────┘└───────────┘
ANEXA 3 PROGRAMUL DE REFORMĂ STRUCTURALĂ finanţat prin împrumuturile PSAL şi PIBL Abrevieri folosite:
ANRM ─ Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
ARZM ─ Agenţia de Reconstrucţie a Zonelor Miniere
ARD ─ Agenţia Romana de Dezvoltare
AVAB ─ Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare
BA ─ Banca Agricolă ─ S.A.
BCR ─ Banca Comercială Română ─ S.A.
BX ─ Banca Română de Comerţ Exterior (Bancorex) ─ S.A.
BNR ─ Banca Naţională a României
CCI ─ Comitetul de coordonare a implementării acordurilor de împrumut
PSAL si PIBL
FP5 ─ Fondul Proprietatii de Stat
MF ─ Ministerul Finanţelor
MIC ─ Ministerul Industriei şi Comertului
MJ ─ Ministerul Justiţiei
MMPS ─ Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
MT ─ Ministerul Transporturilor
PIBL ─ Programul de dezvoltare instituţională a sectorului privat
PSAL ─ Programul pentru ajustarea sectorului privat
UMP ─ Unitatea de management a proiectului
UIP ─ Unitatea de implementare a proiectului
PREZENTARE GENERALĂ Programul pentru accelerarea procesului de restructurare şi privatizare este structurat pe patru domenii majore: I. Restructurarea sectorului bancar II. Privatizarea societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat III. Îmbunătăţirea mediului de afaceri IV. Atenuarea costurilor sociale ale reformei. Pentru fiecare domeniu sunt stabilite obiective precise. Pentru îndeplinirea fiecărui obiectiv sunt prevăzute acţiuni concrete şi instituţii răspunzătoare de îndeplinirea acestora potrivit prezentei anexe. Pentru motive de identificare a fiecărei acţiuni din program s─au adoptat următoarele reguli: ● Domeniile programului s─au notat cu litere romane în ordine crescătoare de la I la IV. ● Obiectivele programului s─au notat cu litera română a domeniului din care fac parte, urmată de un număr de ordine marcat cu cifre arabe în ordine crescătoare. ● Acţiunile concrete s─au notat cu un cod compus astfel: - litera romană ce defineste domeniul din care face parte; - numărul de ordine al obiectivului pe care îl îndeplineşte, marcat cu cifre arabe în ordine crescătoare; - numărul de ordine al acţiunii, marcat cu cifre arabe în ordine crescătoare; - indicatorul tranşei de tragere pentru care Guvernul a stabilit îndeplinirea acţiunii: = 'a': acţiune ce trebuie finalizată pentru a asigura tragerea primei tranşe din împrumutul PSAL; = 'b': acţiune ce trebuie finalizată pentru a asigura tragerea celei de─a doua tranşe din împrumutul PSAL. Acţiunile concrete pentru îndeplinirea unui obiectiv sunt atribuite unei instituţii răspunzătoare de realizarea lor. Dacă sunt mai multe instituţii responsabile, denumirea instituţiei care are rol coordonator este subliniată. OBIECTIVE ŞI ACŢIUNI CONCRETE I. RESTRUCTURAREA SECTORULUI BANCAR I.1. Asigurarea cadrului general de restructurare I.1.1.a) Modificarea legii privind privatizarea băncilor, pentru a permite: - procedura de privatizare într-o singura faza prin selectarea consultantului, care va pregăti, sub supravegherea Comisiei de privatizare, studiul de fezabilitate, raportul de evaluare a băncii, memorandumul de privatizare şi va finaliza privatizarea; - eliminarea opţiunii FPS de a deţine acţiunea de aur sau de participare la capital după privatizare, cu excepţia cazurilor de lipsa de cerere pe piaţă Instituţii responsabile pentru I.1.1. a): ARD, MJ I.2. (i) Elaborarea unui plan satisfăcător de restructurare în vederea privatizării BCR (ii) Angajarea unui consultant pentru a asigura consultanţa în procesul de privatizare a BCR (iii) Realizarea acţiunii de due-diligence a portofoliului de credite al BCR I.2.1.a) Elaborarea termenilor de referinţa, conform procedurilor internaţionale, pentru angajarea unui auditor, în vederea initierii acţiunii de due-diligence a portofoliului de credite al BCR I.2.2.b) Angajarea unui consultant pentru a asigura consultanţă în procesul de privatizare a BCR I.2.3.b) Prezentarea unui plan de restructurare în vederea privatizării BCR I.2.4.b) Elaborarea raportului de due-diligence asupra portofoliului de credite al BCR Instituţii responsabile pentru I.2.1. a), I.2.2. b), I.2.3. b), I.2.4. b): MF, BNR, FPS I.3. (i) Elaborarea unui plan satisfăcător de restructurare în vederea privatizării BA (ii) Angajarea unui consultant pentru a asigura consultanţă în procesul de privatizare a BA (iii) Identificarea şi transferul către AVAB a cel puţin 50% din creditele neperformante ale BA I.3.1.a) Încheierea evaluării financiare şi operaţionale a BA, pentru a determina costul cel mai mic pentru Guvern, în vederea restructurării şi recapitalizării BA înaintea privatizării, inclusiv un plan de dizolvare a Fondului de Restructurare "Dunarea" I.3.2.a) Stoparea transferului de active către Fondul de Restructurare "Dunarea" I.3.3.b) Angajarea unui consultant de privatizare pentru a acorda consultanţă Comitetului de restructurare în implementarea planului de restructurare în vederea privatizării BA I.3.4.b) Prezentarea unui plan de restructurare în vederea privatizării BA I.3.5.b) Transferarea către AVAB a cel puţin 50% din activele neperformante ale BA Instituţii responsabile pentru I.3.1. a), I.3.2. a), I.3.3. b), I.3.4. b), I.3.5. b): MF, BNR, FPS, AVAB I.4. Adoptarea unor măsuri ireversibile pentru implementarea procedurii de restructurare a BX I.4.1.a) Elaborarea unui plan detaliat de restructurare a BX I.4.2.a) Numirea unui expert în restructurari bancare pentru a implementa restructurarea BX I.4.3.b) Adoptarea de măsuri ireversibile pentru restructurarea BX Instituţii responsabile pentru I.4.1. a), I.4.2. a), I.4.3. b): MF, BNR, FPS I.5. Emiterea de către BNR de reglementări, în conformitate cu standardele de contabilitate acceptate pe plan internaţional, conform cărora: (i) băncile comerciale româneşti vor prezenta lunar situaţia portofoliului lor privind clasificarea riscului şi provizioanele pentru pierderi, care vor fi deductibile fiscal; (ii) băncile comerciale româneşti vor clasifica în categoria "pierdere" toate expunerile (creditul şi dobânda acumulată, dar neîncasată) pentru clienţii faţă de care au fost iniţiate proceduri de executare silită, faliment sau lichidare; (iii) toate aceste expuneri vor fi provizionate 100% şi vor fi deductibile fiscal, indiferent de valoarea garanţiilor asociate unor astfel de expuneri; (iv) băncile comerciale româneşti vor scoate în afară bilanţului, prin utilizarea provizioanelor, toate creditele clasificate în categoria "pierdere", restante cu mai mult de 360 de zile. I.5.1.a) Emiterea de către BNR de reglementări ce vor fi adoptate pentru auditul anului 2000, care: - sa stabilească la 12% rata minima de adecvare a capitalului (RAC) din total capital calificat (nivel 1 + nivel 2) la activele ponderate cu risc; - sa stabilească la 8% rata minima de adecvare a capitalului de nivel 1 la activele ponderate cu risc. I.5.2.a) Prezentarea de dovezi concludente Guvernului ca BNR a aplicat sancţiuni conform legii impotriva băncilor comerciale care nu respecta RAC şi toate normele aplicabile I.5.3.a) Furnizarea de către BNR şi MF băncilor comerciale de instrucţiuni detaliate cu privire la modul de întocmire a situaţiilor anuale de sfârşit de an, nu mai târziu de data de 31 ianuarie a anului următor I.5.4.a) Emiterea de către BNR de reglementări prin care să solicite băncilor comerciale să constituie lunar provizioane de 100% pentru: - dobândă restantă de peste 90 de zile; - orice dobândă acumulată anterior şi neîncasată; - expunerile bilanţiere pe alte instituţii de credit, restante cu mai mult de 30 de zile. Aceste provizioane se constituie în valuta de denominare a expunerii şi sunt deductibile fiscal; provizioanele constituite în valută vor fi scăzute din activele cărora le corespund, atunci când se calculează limita de expunere în valuta. I.5.5.b) Prezentarea de dovezi concludente Guvernului: - că BNR a integrat toate funcţiile sale de supraveghere într-un singur departament; - că personalul din departamentul respectiv a fost selectat pe baza unor termeni de referinţa elaboraţi conform procedurilor internaţionale. I.5.6.b) Prezentarea de către BNR de rapoarte concludente care: - să demonstreze ca se fac inspecţii la fata locului la băncile comerciale cel puţin o data la 2 ani; - să demonstreze ca băncile comerciale respecta reglementările prudentiale aplicabile sau sa descrie măsurile luate impotriva băncilor comerciale care nu respecta aceste reglementări; - să demonstreze ca băncile comerciale se conformează cerinţelor obligatorii privind auditul extern sau sa descrie măsurile luate impotriva băncilor comerciale care nu respecta aceste reglementări; - să demonstreze ca reglementările aplicabile, referitoare la provizioanele pentru pierderi, au fost implementate într-o manieră satisfăcătoare. I.5.7.b) Prezentarea de dovezi Guvernului ca BNR a realizat integral obiectivul I.5 Instituţii responsabile pentru I.5.1. a), I.5.2. a), I.5.3. a), I.5.4. a), I.5.5. b), I.5.6. b), I.5.7. b): BNR, MF I.6. Perfecţionarea activităţii AVAB: (i) desemnarea conducerii AVAB, selectarea de personal calificat pentru funcţionarea agenţiei şi elaborarea de termeni de referinţă pentru funcţionarea AVAB, conform procedurilor internaţionale; (ii) angajarea, conform procedurilor internaţionale, de consultanţă pentru managementul AVAB. I.6.1.a) Amendarea Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 privind unele măsuri premergătoare privatizării băncilor, în ceea ce priveşte înfiinţarea AVAB, inclusiv numirea Consiliului de administraţie şi a preşedintelui AVAB, şi aprobarea structurii organizatorice a AVAB, a bugetului pentru funcţionarea acesteia şi declaraţia AVAB cu privire la politica şi procedurile sale de operare I.6.2.b) Prezentarea de dovezi concludente Guvernului ca: - AVAB are personal calificat şi ca a elaborat termeni de referinţă pentru funcţionarea sa; - au fost selectaţi consultanţi, conform procedurilor internaţionale, pentru conducerea AVAB. Instituţii responsabile pentru I.6.1. a), I.6.2. b): MF, AVAB, BNR I.6.3.a) Crearea cadrului legal pentru selectarea şi salarizarea personalului AVAB şi al Unităţii de management a proiectului (UMP) PSAL şi PIBL, care sa asigure angajarea de personal cu înalta calificare pentru ambele instituţii Instituţii responsabile pentru I.6.3. a): MMPS, MF, AVAB II. PRIVATIZAREA SOCIETĂŢILOR COMERCIALE CU CAPITAL MAJORITAR DE STAT II.1. Asigurarea cadrului general de privatizare II.1.1.a) Instituirea unei noi legi a privatizării şi a normelor de implementare a acesteia II.1.2.b) Dezvoltarea pieţelor primară şi secundară pentru titlurile de stat, prin: - înfiinţarea unui sistem computerizat pentru decontarea şi verificarea obligaţiunilor de stat; - titlurile de stat oferite persoanelor fizice şi juridice vor avea cel puţin 4 termene de scadenţă diferite. Instituţii responsabile pentru II.1.1. a), II.1.2. b): MF, BNR II.2. Finalizarea procedurilor de licitaţie şi încheierea contractelor cu bănci de investiţii internaţionale, în vederea privatizării a cel puţin 4 societăţi comerciale mari II.2.1.a) Organizarea de licitaţii pentru selectarea băncilor de investiţii în vederea privatizării a 4 societăţi comerciale mari, prin: - publicarea de anunţuri în presa locală şi în presa internaţională; - finalizarea termenilor de referinţă pentru cererea de oferta din partea băncilor de investiţii. II.2.2.b) Finalizarea procedurilor de licitaţie şi încheierea contractelor cu bănci de investiţii internaţionale în vederea privatizării a minimum 3 din cele 4 societăţi comerciale mari Instituţii responsabile pentru II.2.1. a), II.2.2. b): FPS, MT II.3. (i) Selectarea a 5 societăţi comerciale mari pentru privatizare (ii) Selectarea de bănci de investiţii internaţionale pentru privatizarea acestora II.3.1.b) Nominalizarea a 5 societăţi comerciale mari, finalizarea procedurilor de licitaţie şi încheierea de contracte cu bănci de investiţii internaţionale pentru privatizarea celor 5 societăţi comerciale mari Instituţii responsabile pentru II.3.1. b): FPS II.4. (i) Selectarea a 5 societăţi comerciale mari pentru restructurare sau lichidare (ii) Selectarea de bănci de investiţii internaţionale pentru implementarea acestui program II.4.1.b) Nominalizarea a 5 societăţi comerciale, finalizarea procedurilor de licitaţie şi încheierea de contracte cu experţi internaţionali pentru implementarea programului de restructurare/lichidare Instituţii responsabile pentru II.4.1. b): FPS II.5. Oferirea pentru privatizare prin agenţi de vânzare, selectaţi conform procedurilor internaţionale, a 50 de societăţi comerciale mari II.5.1.a) Nominalizarea a 50 de societăţi comerciale din portofoliul FPS, pentru a fi oferite spre privatizare în 5 pachete de câte 10 agenţilor de vânzare care vor fi angajaţi prin licitaţie internaţionala, conform procedurilor internaţionale II.5.2.b) Încheierea de contracte cu agenţi de vânzare, în vederea privatizării, conform procedurilor internaţionale, pentru cel puţin 30 de societăţi comerciale din cele 50 oferite Instituţii responsabile pentru II.5.1. a), II.5.2. b): FPS II.6. Furnizarea de dovezi Guvernului ca FPS a privatizat: (i) cel puţin 15 societăţi comerciale mari si (ii) cel puţin 600 de societăţi comerciale mici şi mijlocii, reprezentând împreună cel puţin 5% din totalul portofoliului de acţiuni al FPS. II.6.1.a) Prezentarea de dovezi Guvernului ca FPS a privatizat în anul 1999 cel puţin: - 30 de societăţi comerciale mari; - 250 de societăţi comerciale mici şi mijlocii. Cele 280 de societăţi comerciale vor reprezenta cel puţin 4% din portofoliul de acţiuni al FPS. II.6.2.b) Prezentarea de dovezi Guvernului ca FPS a privatizat alte cel puţin: - 15 societăţi comerciale mari; - 600 de societăţi comerciale mici şi mijlocii. Cele 615 societăţi comerciale vor reprezenta cel puţin 5% din portofoliul de acţiuni al FPS. Instituţii responsabile pentru II.6.1. a), II.6.2. b): FPS II.7. Prezentarea de dovezi Guvernului ca FPS a făcut o oferta ferma pentru a vinde acţiunile sale reziduale deţinute la 200 de societăţi comerciale de stat II.7.1.a) Prezentarea de dovezi ca FPS a privatizat 40 de societăţi comerciale la care deţine acţiuni reziduale II.7.2.b) Prezentarea de dovezi ca FPS a făcut o ofertă fermă de vânzare a acţiunilor sale reziduale deţinute la 160 de societăţi comerciale Instituţii responsabile pentru II.7.1. a), II.7.2. b): FPS II.8. Angajarea de lichidatori sau oprirea funcţionarii societăţilor comerciale de stat generatoare a cel puţin 12% din pierderile FPS (incluzând subvenţiile de la stat) II.8.1.a) Realizarea următoarelor acţiuni: - identificarea şi convenirea cu Guvernul a unei liste cuprinzând societăţi comerciale care generează cel puţin 12% din pierderile FPS (incluzând subvenţiile de la stat); - Consiliul de administraţie al FPS va dispune lichidarea societăţilor comerciale respective II.8.2.b) Angajarea de lichidatori sau oprirea funcţionarii societăţilor comerciale generatoare a cel puţin 12% din pierderile FPS (incluzând subvenţiile de la stat) Instituţii responsabile pentru II.8.1. a), II.8.2. b): FPS II.9. Furnizarea de dovezi Guvernului ca: (i) s-a realizat o reducere cu 25% a pierderilor rezultate din exploatare (inclusiv subvenţii) a 6 societăţi miniere, conform datelor evidenţiate în ultimele rapoarte trimestriale pentru anul 1999, comparativ cu pierderile rezultate din exploatare (inclusiv subvenţiile) ale societăţilor respective, evidenţiate în situaţiile lor financiare pe anul 1998; (ii) s-au încheiat contracte, conform procedurilor internaţionale, pentru închiderea tehnica şi pentru lucrări de ameliorare a mediului pentru cel puţin 10 mine II.9.1.b) Prezentarea de dovezi concludente ca a fost îndeplinit obiectivul II.9 Instituţii responsabile pentru II.9.1. b): MIC, ANRM, ARZM II.10. Oferirea spre vânzare a cel puţin 35% din capitalul S.N.P. "Petrom", incluzând noile acţiuni emise II.10.1.a) Angajarea unei bănci internaţionale de investiţii pentru vânzarea noilor acţiuni emise de S.N.P. "Petrom" II.10.2.b) Oferirea spre vânzare a cel puţin 35% din capitalul S.N.P. "Petrom", incluzând noile acţiuni emise Instituţii responsabile pentru II.10.1. a), II.10.2. b): MIC III. ÎMBUNĂTĂŢIREA MEDIULUI DE AFACERI III.1. Îmbunătăţirea mediului de afaceri III. 1.1.a) Perfecţionarea cadrului legislativ de declarare a falimentului prin: - abrogarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/1997 şi amendarea legislaţiei privind falimentul; - constituirea unei comisii de analiza a procedurii de declarare a falimentului, care sa pregătească într-un termen de 6-8 luni un raport cu recomandări pentru reforme viitoare mai cuprinzatoare III.1.2.a) Emiterea unei ordonanţe de urgenta a Guvernului privind auditul financiar III.1.3.a) Emiterea de către MF a unui ordin pentru introducerea: - cadrului de dezvoltare a sistemului contabil (volumul 1); - cadrului conceptual pentru standardele internaţionale (volumul 2). III.1.4.a) Elaborarea termenilor de referinţa privind realizarea unui program pentru: - elaborarea materialelor de pregătire profesională; - activităţile de pregătire profesională a contabililor profesionisti şi a auditorilor, pentru implementarea legii auditului financiar şi a ordinului pentru introducerea cadrului de dezvoltare a sistemului contabil şi a cadrului conceptual pentru standardele internaţionale. III.1.5.a) Modificarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi III.1.6.b) Elaborarea şi prezentarea la Parlament a: - proiectului de amendament la Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit; - proiectului de lege privind impozitarea veniturilor realizate de persoanele fizice. III.1.7.b) Încheierea programului de pregătire a personalului pentru informarea populaţiei privind implementarea schimbărilor în domeniul fiscal în ceea ce priveşte impozitarea veniturilor realizate de persoanele fizice III.1.8.b) Prezentarea unei analize concludente cu privire la impactul asupra persoanelor fizice şi juridice şi la costurile pe care le implica aplicarea prevederilor amendamentului la Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit şi ale legii privind impozitarea veniturilor. responsabile pentru Instituţii responsabile pentru III.1.1. a), III.1.2. a), III.1.3. a), III.1.4. a), III.1.5. a), III.1.6. b), III.1.7. b), III.1.8. b): MF, MJ III.2. (i) Elaborarea unui studiu de evaluare structurală, a cadrului de reglementare şi a unui plan de acţiune pentru întărirea cadrului structural şi de reglementări pentru sectoarele: energie electrica, telecomunicaţii, cai ferate, petrol şi gaze (ii) Angajarea de consultanţă, conform procedurilor internaţionale, pentru pregătirea unei strategii de privatizare privind producerea şi distribuţia energiei electrice III.2.1.a) Redactarea termenilor de referinţa, conform procedurilor internaţionale, pentru studiul de evaluare structurală şi a reglementărilor pentru utilităţile publice III.2.2.b) Înfiinţarea unei agenţii independente de reglementări pentru producerea şi distribuţia energiei electrice şi termice III.2.3.b) Finalizarea studiului de evaluare structurală şi a cadrului de reglementare, precum şi a unui plan de acţiune pentru întărirea cadrului structural şi de reglementări pentru sectoarele: energie electrica, telecomunicaţii, cai ferate, petrol şi gaze III. 2.4.b) Angajarea de consultanţă, conform procedurilor internaţionale, în vederea realizării unei strategii de privatizare în domeniul producţiei şi distribuţiei de energie electrica Instituţii responsabile pentru III.2.1. a), III.2.2. b), III.2.3. b), III.2.4. b): MIC, M III.3. (i) Elaborarea unui proiect de lege privind garanţiile reale mobiliare în proprietatea personală (ii) Elaborarea unui program de reglementări pentru aplicarea legii cu privire la înregistrarea garanţiilor reale mobiliare III.3.1.a) Prezentarea în Parlament a unui proiect de lege privind garanţiile reale mobiliare în proprietatea personală III.3.2.a) Elaborarea de opţiuni privind programul de reglementări de aplicare pentru proiectul de lege pregătit III.3.3.b) Implementarea unui program de reglementări pentru aplicarea legii cu privire la înregistrarea garanţiilor reale mobiliare Instituţii responsabile pentru III.3.1. a), III.3.2. a), III.3.3. b): MJ III.4. Adoptarea statutului Camerei de audit III.4.1. a) Îndeplinirea integrală a obiectivului III.4 Instituţii responsabile pentru III.4.1. a): MF III.5. Elaborarea unui studiu asupra mediului de afaceri şi a unui plan de acţiune pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri III.5.1. a) Elaborarea termenilor de referinţă pentru realizarea studiului asupra mediului de afaceri III.5.2. b) Îndeplinirea integrală a obiectivului III.5 Instituţii responsabile pentru III.5.1. a), III.5.2. b): Aparatul de lucru al primului-ministru IV. ATENUAREA COSTURILOR SOCIALE ALE REFORMEI IV.1. Prezentarea în Parlament a unei legi-cadru pentru protecţia personalului afectat de concedieri colective IV.1.1. b) Îndeplinirea integrală a obiectivului IV.1 Instituţii responsabile pentru IV.1.1. b): MMPS IV.2. Prezentarea de dovezi concludente ca: (i) s-a finanţat orice deficit existent în Fondul pentru plata ajutorului de şomaj; (ii) au fost achitate lucrătorilor eligibili toate ajutoarele de şomaj şi plăţile compensatorii IV.2.1. b) Îndeplinirea integrală a obiectivului IV.2 Instituţii responsabile pentru IV.2.1. b): MMPS IV.3. Prezentarea unui raport concludent asupra: (i) nivelului somajului; (ii) nivelurilor nominale şi reale ale ajutorului de şomaj; (iii) analizei fluxului de numerar şi a prognozei financiare privind Fondul pentru plata ajutorului de şomaj IV.3.1. b) Îndeplinirea integrală a obiectivului IV.3 Instituţii responsabile pentru IV.3.1. b): MMPS IV.4. Adoptarea de reglementări privind acreditarea de organizaţii pentru administrarea fondurilor pentru microcredite IV.4.1. b) Îndeplinirea integrală a obiectivului IV.4 Instituţii responsabile pentru IV.4.1. b): MMPS IV.5. Elaborarea unui raport privind: (i) numărul persoanelor care beneficiază de asistenţă socială; (ii) nivelurile nominale şi reale ale veniturilor din asistenţă socială; (iii) tipurile şi calitatea sistemului de acordare a asistenţei sociale; (iv) un plan de acţiune pentru îmbunătăţirea acestui sistem. IV.5.1. b) Îndeplinirea integrala a obiectivului IV.5 Instituţii responsabile pentru IV.5.1. b): MMPS ANEXA 4 ATRIBUŢII SI RESPONSABILITĂŢI ale structurilor create pentru implementarea Programului pentru ajustarea sectorului privat (PSAL) şi a Programului de dezvoltare instituţională a sectorului privat (PIBL) 1. Coordonatorul proiectului: > are întreaga responsabilitate privind coordonarea şi monitorizarea realizării obiectivelor PSAL şi PIBL; > coordonează activităţile CCI în calitate de preşedinte al CCI; > stabileşte componenta UMP şi coordonează activităţile acesteia; > semnează documentele care angajează partea romana în relaţia cu BIRD pentru realizarea obiectivelor PSAL şi PIBL; > semnează, împreună cu conducătorul instituţiei răspunzătoare de implementarea fiecărei componente sectoriale, contractele de achiziţii de bunuri şi servicii finanţate prin PIBL, pentru asigurarea îndeplinirii conditionalitatilor PSAL; > poate decide delegarea unora dintre atribuţiile sale către UMP. 2. Comitetul de coordonare a implementării acordurilor de împrumut PSAL şi PIBL (CCI): > asigură, în realizarea obiectivelor PSAL şi PIBL, coordonarea activităţii instituţiilor implicate; > adoptă decizii obligatorii pentru instituţiile implicate în realizarea obiectivelor proiectului; > analizează rapoartele consultantilor cu care au fost semnate contracte finanţate prin PIBL pentru îndeplinirea conditionalitatilor PSAL şi decide sau propune, după caz, Guvernului României soluţia de aplicare pentru fiecare caz în parte. Fiecare membru al CCI răspunde personal de îndeplinirea obligaţiilor ce revin instituţiei pe care o reprezintă. 3. Unitatea de management a proiectului (UMP): > asigură respectarea procedurilor pentru realizarea achiziţiilor de bunuri şi servicii în conformitate cu procedurile internaţionale şi cu prevederile legislaţiei romane aplicabile; > monitorizează îndeplinirea conditionalitatilor PSAL, pe baza raportarilor saptamanale primite de la UIP; > acordă asistenţă UIP în pregătirea termenilor de referinţa, conform procedurilor internaţionale, pentru componentele proiectului de care răspunde aceasta în concordanta cu structura finanţării; > pregăteşte, pe baza specificatiilor tehnice, a termenilor de referinţa şi a celorlalte informaţii primite de la UIP, documentele pentru achiziţia de bunuri şi de servicii; > asigură preşedinţia comisiilor de evaluare a ofertelor de bunuri sau de servicii finanţate prin PIBL, fără a avea drept de vot, şi respectarea procedurilor de selecţie în conformitate cu procedurile internaţionale şi cu prevederile legislaţiei romane aplicabile; > acordă asistenta UIP în implementarea proiectelor pe perioada derulării contractelor finanţate din împrumutul PIBL; > asigură efectuarea tragerii sumelor din împrumut, administrarea contului special, precum şi funcţionarea sistemului de management financiar; > asigură plăţile în cadrul contractelor finanţate din împrumut, pe baza dovezilor furnizate de UIP privind îndeplinirea de către furnizorii de servicii şi de bunuri a obligaţiilor ce le revin prin contract; > întocmeşte rapoartele cerute de acordurile de finanţare şi de legislaţia naţionala şi prezintă aceste rapoarte organelor abilitate; > asigura evidenta financiar-contabila a proiectului şi furnizează informaţiile necesare pentru auditarea conturilor acestuia. 4. Unitatea de implementare a proiectului (UIP): > răspunde de realizarea componentelor care ii revin din proiect, astfel cum sunt definite în anexa nr. 3, cu completările pe care le va aduce CCI în funcţie de condiţiile concrete de derulare a proiectului; > raportează săptămânal UMP, sub semnătura conducătorului UIP, progresele înregistrate în îndeplinirea conditionalitatilor PSAL; > asigură pregătirea, în timp util, pentru îndeplinirea conditionalitatilor de acordare a transelor PSAL, a termenilor de referinţa pentru achiziţiile de bunuri şi de servicii ce ii revin din proiect şi ii transmite UMP pentru a fi integrati în documentele de licitaţie; > furnizează, la cererea UMP, toate informaţiile necesare acesteia pentru întocmirea documentelor în vederea achiziţiei de bunuri şi de servicii; > analizează şi avizează documentele de licitaţie pregătite de UMP pentru componentele din proiect care ii revin pentru a răspunde obiectivelor stabilite prin proiect, propunand modificarea acestora, dacă este cazul; > cu avizul UMP asigura cu promptitudine şi în condiţii de calitate publicitatea aferentă licitaţiilor, asigura plata acesteia, precum şi informaţiile necesare potenţialilor furnizori de servicii şi de bunuri în perioada de pregătire a ofertelor din sfera de responsabilitate a UIP respective; > selecteaza furnizorii pentru achiziţiile de bunuri sau de servicii finanţate prin PIBL, prin participarea în comisiile de evaluare a ofertelor, cu respectarea procedurilor de selecţie în conformitate cu procedurile internaţionale şi cu prevederile legislaţiei romane aplicabile; > semnează, împreună cu coordonatorul proiectului, contractele de furnizare de servicii şi de bunuri finanţate prin PIBL pentru componentele de proiect de care răspund în îndeplinirea conditionalitatilor PSAL; > urmăreşte îndeplinirea de către furnizorii de servicii şi de bunuri cu care au contract a obligaţiilor care le revin acestora prin contract; > avizează rapoartele de activitate ale consultantilor selectaţi, atestând îndeplinirea de către aceştia a obligaţiilor ce le revin prin contract (avizarea acestor rapoarte nu semnifica acceptarea concluziilor consultantului, ci numai recunoaşterea îndeplinirii de către acesta a obligaţiilor contractuale, în vederea efectuării plăţilor); > transmite CCI prin UMP eventualele păreri diferite de cele formulate de consultanţi în rapoartele de activitate, în vederea evaluării acestora; > aplică soluţiile de implementare pentru îndeplinirea conditionalitatilor PSAL pe baza deciziilor luate de CCI sau de Guvernul României. --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.