Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 369 din 25 martie 2009  privind constituirea si functionarea comisiilor de dialog social la nivelul administratiei publice centrale si la nivel teritorial    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 369 din 25 martie 2009 privind constituirea si functionarea comisiilor de dialog social la nivelul administratiei publice centrale si la nivel teritorial

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 227 din 7 aprilie 2009

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) În cadrul ministerelor şi al altor instituţii publice prevãzute în anexa nr. 1, precum şi la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti se constituie şi vor funcţiona comisii de dialog social formate din reprezentanţii administraţiei publice centrale şi locale, reprezentanţii organizaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional şi reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional.
(2) Comisiile de dialog social care funcţioneazã la nivelul ministerelor pot aproba înfiinţarea unor subcomisii de dialog social sau a unor grupuri de lucru formate din persoane desemnate de plenul comisiei.
ART. 2
Activitatea comisiilor de dialog social are caracter consultativ şi vizeazã, în special, urmãtoarele:
a) asigurarea unor relaţii de parteneriat social între administraţie, patronat, sindicate, care sã permitã o informare reciprocã permanentã asupra problemelor care sunt de domeniul de interes al administraţiei sau al partenerilor sociali, în vederea asigurãrii unui climat de pace şi stabilitate socialã;
b) consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative sau de altã naturã, cu caracter economico-social;
c) alte probleme din sfera de activitate a administraţiei publice centrale sau din judeţe şi municipiul Bucureşti asupra cãrora partenerii sociali convin sã discute.
ART. 3
(1) Din comisiile de dialog social organizate la nivelul ministerelor şi al instituţiilor publice prevãzute în anexa nr. 1 fac parte:
a) reprezentanţi ai ministerelor sau ai respectivelor instituţii publice numiţi prin ordin al ministrului, respectiv al conducãtorului instituţiei publice;
b) reprezentanţi ai patronatului, numiţi de confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional;
c) reprezentanţi ai sindicatelor, numiţi de confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional.
(2) Din comisiile de dialog social organizate la nivel teritorial fac parte:
a) prefectul, precum şi reprezentanţi ai prefectului şi ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, numiţi prin ordin de cãtre prefect;
b) preşedintele consiliului judeţean sau, pentru municipiul Bucureşti, primarul general;
c) câte un reprezentant numit de fiecare confederaţie patronalã reprezentativã la nivel naţional;
d) câte un reprezentant numit de fiecare confederaţie sindicalã reprezentativã la nivel naţional.
(3) Preşedinţii confederaţiilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional sunt membri de drept ai comisiilor de dialog social constituite la nivelul administraţiei publice centrale şi locale.
ART. 4
(1) Preşedinţia comisiilor de dialog social se asigurã astfel:
a) la nivelul fiecãrui minister, de cãtre un secretar de stat sau, în situaţii speciale - cu acordul partenerilor de dialog social - de cãtre un alt reprezentant al ministerului, împuternicit prin ordin al ministrului; la nivelul celorlalte instituţii publice prevãzute în anexa nr. 1, de cãtre un reprezentant numit de conducãtorul instituţiei publice;
b) la nivel teritorial, în baza principiului copreşedinţiei, de cãtre prefect şi preşedintele consiliului judeţean sau pentru municipiul Bucureşti de cãtre primarul general.
(2) Secretariatul comisiilor de dialog social se asigurã de instituţia publicã în cadrul cãreia acestea funcţioneazã.
ART. 5
(1) Elaborarea unitarã a politicilor naţionale în domeniul dialogului social şi coordonarea metodologicã a comisiilor de dialog social se asigurã de cãtre Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) Preşedinţii comisiilor de dialog social din ministere sau din cadrul instituţiilor publice prevãzute în anexa nr. 1 sunt coordonaţi metodologic de cãtre secretarul de stat desemnat de ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(3) Pentru exercitarea rolului sãu de coordonator prevãzut la alin. (1), Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale emite norme cu caracter metodologic pentru reglementarea dialogului social.
(4) Pentru asigurarea funcţionãrii unitare a comisiilor de dialog social, persoanele responsabile de acest domeniu din ministere, prefecturi, precum şi din cadrul instituţiilor publice prevãzute în anexa nr. 1 vor fi instruite prin programe derulate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale prin direcţiile cu atribuţii în activitatea de dialog social.
(5) Secretariatele comisiilor de dialog social vor transmite Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale componenţa comisiilor de dialog social în termen de 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
(6) Raportarea activitãţii comisiilor de dialog social din ministere se face lunar cãtre Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, potrivit machetei prevãzute în anexa nr. 2, şi se transmite spre informare partenerilor sociali.
(7) Raportarea activitãţii comisiilor de dialog social judeţene se face lunar cãtre secretarul de stat responsabil cu dialogul social din cadrul Ministerul Administraţiei şi Internelor, potrivit machetei prevãzute în anexa nr. 2.
(8) Secretarul de stat responsabil cu dialogul social din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va transmite o copie a raportului cãtre Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(9) Raportarea se face pe suport de hârtie şi în format electronic.
ART. 6
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, comisiile de dialog social organizate la nivelul ministerelor, instituţiilor publice prevãzute în anexa nr. 1 şi în plan teritorial se vor constitui şi îşi vor desfãşura activitatea în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Regulamentul-cadru privind constituirea şi funcţionarea comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice centrale este prevãzut în anexa nr. 3.
(3) Regulamentul-cadru privind constituirea şi funcţionarea comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice locale este prevãzut în anexa nr. 4.
(4) În baza regulamentului-cadru, comisiile de dialog social îşi vor elabora în termen de 30 de zile propriul regulament de funcţionare, ale cãrui prevederi nu pot contraveni prevederilor regulamentului-cadru.
ART. 7
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 8
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 314/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere şi al prefecturilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 22 martie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu

Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 25 martie 2009.
Nr. 369.


ANEXA 1
LISTA
cuprinzând ministerele şi alte instituţii publice
în cadrul cãrora se vor organiza comisii de dialog social

1. Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
2. Ministerul Administraţiei şi Internelor
3. Ministerul Finanţelor Publice
4. Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti
5. Ministerul Apãrãrii Naţionale
6. Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei
7. Ministerul Mediului
8. Ministerul Economiei
9. Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale
10. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
11. Ministerul Turismului
12. Ministerul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri
13. Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii
14. Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional
15. Ministerul Sãnãtãţii
16. Ministerul Tineretului şi Sportului
17. Ministerul Comunicaţiilor şi Societãţii Informaţionale
18. Ministerul Afacerilor Externe
19. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
20. Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice


ANEXA 2
- Instituţia publicã care raporteazã -
Raport privind activitatea comisiei de dialog social pe luna .....


┌────┬──────────────────┬─────────────────────────────┬──────────────────────┐
│Nr. │ Data şedinţei │ Ordinea de zi │Rezumatul concluziilor│
│crt.│comisiei de dialog├──────────────┬──────────────┤ sau al eventualelor │
│ │ social │ Punct propus │ Iniţiator │ rezoluţii │
├────┼──────────────────┼──────────────┼──────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼──────────────┼──────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼──────────────────┼──────────────┼──────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
└────┴──────────────────┴──────────────┴──────────────┴──────────────────────┘

Semnãtura
preşedintelui Comisiei de dialog social
............................................




ANEXA 3
REGULAMENT - CADRU
privind constituirea şi funcţionarea comisiilor de
dialog social la nivelul administraţiei publice centrale

1. Componenţa comisiilor de dialog social
Din cadrul comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice centrale fac parte:
1. reprezentanţi ai ministerelor - secretarii de stat, precum şi conducãtorii instituţiilor publice, autoritãţi şi agenţii aflate în coordonarea sau subordonarea ministerelor, numiţi prin ordin al ministrului;
2. reprezentanţi ai partenerilor sociali - reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional, conform copiilor de pe hotãrârile judecãtoreşti definitive depuse la secretariatul comisiei de dialog social. Organizaţiile sindicale şi patronale membre ale comisiilor de dialog social vor desemna câte un titular şi câte un supleant pentru comisiile de dialog social de la nivelul ministerelor şi al instituţiilor publice prevãzute în anexa nr. 1;
3. experţi - organizaţiile sindicale şi patronale, în funcţie de tematica abordatã, pot fi asistate de experţi care vor participa în baza unui mandat acordat de confederaţie;
4. invitaţi - la propunerea preşedintelui comisiei de dialog social, plenul comisiei poate aproba participarea unor invitaţi cu statut nepermanent. În cazul dezbaterii care necesitã participarea reprezentanţilor altor instituţii publice, autoritãţi şi agenţii, preşedintele comisiei de dialog social are obligaţia de a-i invita la şedinţele comisiei;
5. reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale - la lucrãrile comisiilor de dialog social din ministere şi din alte instituţii publice prevãzute în anexa nr. 1 va fi invitat un reprezentant al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu statut de observator, pentru asigurarea asistenţei metodologice.
2. Funcţionarea comisiilor de dialog social
1. Preşedinţia comisiei este asiguratã de un secretar de stat sau, în situaţii speciale, cu acordul partenerilor de dialog social, de cãtre un alt reprezentant al ministerului împuternicit prin ordin al ministrului ori, în cazul instituţiilor publice prevãzute în anexa nr. 1, de un reprezentant împuternicit de conducãtorul instituţiei publice.
Preşedintele comisiei are urmãtoarele atribuţii:
a) conduce şedinţele comisiei de dialog social;
b) convoacã membrii comisiei, precum şi invitaţii la şedinţele acesteia;
c) asigurã prezenţa la lucrãrile şedinţelor comisei de dialog social a reprezentanţilor altor autoritãţi şi agenţii aflate în coordonarea sau subordonarea ministerului sau instituţiei publice în cauzã.
2. Secretariatul comisiei de dialog social se asigurã de cãtre instituţia publicã în cadrul cãreia aceasta funcţioneazã.
3. Secretariatul comisiei de dialog social are urmãtoarele atribuţii:
a) întocmirea şi comunicarea ordinii de zi;
b) difuzarea documentelor de lucru pentru şedinţele comisiei;
c) redactarea minutei pentru fiecare şedinţã, precum şi transmiterea acesteia cãtre partenerii sociali, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi Consiliul Economic şi Social;
d) evidenţa hotãrârilor judecãtoreşti definitive privind reprezentativitatea partenerilor sociali, în copie legalizatã.
4. Comisiile de dialog social se întrunesc lunar sau ori de câte ori este necesar, în baza unei convocãri fãcute de preşedintele comisiei. Convocarea comisiei se face în scris, cu cel puţin 3 zile lucrãtoare înaintea datei de desfãşurare, cu comunicarea ordinii de zi şi a documentelor de lucru. Ordinea de zi poate fi completatã cu alte puncte, cu aprobarea plenului comisiei.
5. Preşedintele comisiei poate convoca o şedinţã extraordinarã a comisiei de dialog social pentru dezbaterea unor probleme cu caracter urgent sau la cererea motivatã a unor parteneri sociali.
6. Şedinţele comisiei de dialog social convocate pentru dezbaterea unor acte normative se întrunesc dupã ce actul normativ propus a fost aprobat de conducerea ministerului şi înainte de transmiterea proiectului spre avizare la alte ministere.
7. Şedinţa comisiei de dialog social nu necesitã întrunirea unui anumit cvorum, ci respectarea principiului tripartitismului: prezenţa a cel puţin unui reprezentant al fiecãrei pãrţi (confederaţii patronale şi confederaţii sindicale).
8. Punctele de vedere adoptate în comisiile de dialog social se considerã acceptate de cãtre partenerii sociali ai cãror reprezentanţi nu au fost prezenţi la şedinţele de comisie la care au fost invitaţi sã participe. La propunerile formulate în scris de partenerii sociali, iniţiatorul actului normativ sau al altor proiecte are obligaţia de a da un rãspuns motivat în termen de 5 zile de la data şedinţei comisiei.
9. Dupã fiecare şedinţã a comisiei de dialog social secretariatul acesteia întocmeşte o minutã, care este difuzatã partenerilor sociali în şedinţa urmãtoare spre aprobare. Minuta respectivã este transmisã şi Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, precum şi Consiliului Economic şi Social.
10. Preşedintele comisiei de dialog social va pune la dispoziţia partenerilor sociali informaţiile disponibile necesare formulãrii unui punct de vedere argumentat.
11. Punctele de vedere ale partenerilor sociali cu privire la actele normative supuse dezbaterii în comisie vor fi înaintate secretariatului comisiei de dialog social în formã scrisã, dupã modelul: text iniţial - propunere de modificare - motivare.
12. Pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific se pot constitui grupuri de lucru, cu participarea reprezentanţilor desemnaţi nominal de partenerii sociali, membri ai comisiei cu mandat determinat.
13. Actele normative dezbãtute în cadrul comisiei de dialog social vor fi însoţite în circuitul de avizare de minuta şedinţei comisiei de dialog social, în care sunt consemnate punctele de vedere ale partenerilor sociali referitoare la actul normativ discutat.


ANEXA 4
REGULAMENT - CADRU
privind constituirea şi funcţionarea comisiilor de
dialog social la nivelul administraţiei publice locale

1. Componenţa comisiilor de dialog social
Din cadrul comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice locale fac parte:
1. prefectul, precum şi reprezentanţi ai prefectului şi ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, numiţi prin ordin de cãtre prefect;
2. preşedintele consiliului judeţean sau primarul general al capitalei, pentru municipiul Bucureşti;
3. reprezentanţii partenerilor sociali - reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional, conform copiilor de pe hotãrârile judecãtoreşti definitive depuse la secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor va transmite comisiilor de dialog social constituite la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti lista confederaţiilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional conform acestor hotãrâri judecãtoreşti. Organizaţiile sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional vor desemna câte un titular şi câte un supleant pentru comisiile de dialog social de la nivel judeţean din structurile proprii în teritoriu;
4. experţi - organizaţiile sindicale şi patronale, în funcţie de tematica abordatã, pot fi asistate de experţi, care vor participa în baza unui mandat;
5. invitaţi - la propunerea preşedintelui comisiei de dialog social plenul comisiei poate aproba participarea unor invitaţi cu statut nepermanent. În cazul dezbaterii care necesitã participarea reprezentanţilor altor instituţii publice, preşedintele comisiei de dialog social are obligaţia de a-i invita la şedinţele comisiei;
6. reprezentantul direcţiei de muncã şi protecţie socialã judeţene - la lucrãrile comisiilor de dialog social la nivel judeţean, pentru asigurarea asistenţei metodologice, un reprezentant al direcţiei de muncã şi protecţie socialã judeţene va participa ca membru de drept.

2. Funcţionarea comisiilor de dialog social
1. Preşedinţia comisiei, în baza principiului copreşedinţiei, este asiguratã de prefect şi de preşedintele consiliului judeţean sau de primarul general al capitalei pentru municipiul Bucureşti.
2. Secretariatul comisiei de dialog social se asigurã de cãtre instituţia publicã în cadrul cãreia aceasta funcţioneazã.
3. Secretariatul comisiei de dialog social are urmãtoarele atribuţii:
a) convocarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia;
b) întocmirea şi comunicarea ordinii de zi;
c) difuzarea documentelor de lucru pentru şedinţele comisiei;
d) redactarea minutei pentru fiecare şedinţã, precum şi transmiterea acesteia membrilor comisiei şi secretarului de stat responsabil pentru dialog social din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
4. Comisiile de dialog social se întrunesc ori de câte ori este necesar, în baza unei convocãri fãcute de preşedintele comisiei. Convocarea comisiei se face în scris, cu cel puţin 3 zile lucrãtoare înaintea datei de desfãşurare, cu comunicarea ordinii de zi şi a documentelor de lucru. Ordinea de zi poate fi completatã cu alte puncte, cu aprobarea plenului comisiei.
5. Preşedintele comisiei poate convoca o şedinţã extraordinarã a comisiei de dialog social pentru dezbaterea unor probleme cu caracter urgent sau la cererea motivatã a unor parteneri sociali.
6. Şedinţa comisiei de dialog social nu necesitã întrunirea unui anumit cvorum, ci respectarea principiului tripartitismului: prezenţa a cel puţin unui reprezentant al fiecãrei pãrţi (confederaţii patronale şi confederaţii sindicale).
7. Punctele de vedere adoptate în comisiile de dialog social se considerã acceptate de cãtre partenerii sociali ai cãror reprezentanţi nu au fost prezenţi la şedinţele de comisie la care au fost invitaţi sã participe. La propunerile formulate în scris de partenerii sociali, iniţiatorul actului normativ sau al altor proiecte are obligaţia de a da un rãspuns motivat în termen de 5 zile de la data şedinţei comisiei.
8. Dupã fiecare şedinţã a comisiei de dialog social secretariatul acesteia întocmeşte o minutã care este difuzatã partenerilor sociali în şedinţa urmãtoare spre aprobare. Minuta respectivã este transmisã şi secretarului de stat responsabil pentru dialog social din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
9. Preşedintele comisiei de dialog social va pune la dispoziţia partenerilor sociali informaţiile disponibile necesare elaborãrii unui punct de vedere argumentat.
10. Punctele de vedere ale partenerilor sociali cu privire la actele normative supuse dezbaterii în comisie vor fi înaintate secretariatului comisiei de dialog social în formã scrisã, dupã modelul: text iniţial - propunere de modificare - motivare.
11. Pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific se pot constitui colective de lucru, cu participarea reprezentanţilor desemnaţi nominal de partenerii sociali, membri ai comisiei cu mandat determinat.

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016