Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 367 din 25 martie 2009  pentru aprobarea programelor nationale de sanatate in anul 2009    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 367 din 25 martie 2009 pentru aprobarea programelor nationale de sanatate in anul 2009

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 202 din 31 martie 2009
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) În anul 2009, programele naţionale de sãnãtate se deruleazã în mod distinct sau în comun de Ministerul Sãnãtãţii şi Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, dupã caz.
(2) Programele naţionale de sãnãtate se finanţeazã de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sãnãtãţii, din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi prin transferuri din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din alte surse, inclusiv din donaţii şi sponsorizãri, în condiţiile legii.
(3) Programele naţionale de sãnãtate prevãzute în anexã reprezintã un ansamblu de acţiuni multianuale, organizate în scopul evaluãrii, prevenirii, tratamentului şi controlului bolilor cu impact major asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei.
ART. 2
(1) Structura programelor naţionale de sãnãtate, obiectivele anuale şi necesarul de resurse ale acestora sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 3
(1) Programele naţionale de sãnãtate prevãzute în anexã sunt elaborate, implementate şi coordonate la nivel naţional de structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii.
(2) Atribuţiile structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii cu privire la elaborarea, implementarea şi coordonarea programelor naţionale de sãnãtate sunt prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
(3) Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate implementeazã şi deruleazã programele naţionale de sãnãtate prevãzute la lit. B din anexã, conform strategiei aprobate de Ministerul Sãnãtãţii.
ART. 4
(1) Coordonatorii regionali şi locali din cadrul institutelor şi centrelor de sãnãtate publicã, respectiv din cadrul direcţiilor de sãnãtate publicã asigurã implementarea şi monitorizarea la nivel regional, respectiv local a programelor prevãzute la lit. A din anexã.
(2) Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, prin casele de asigurãri de sãnãtate, rãspunde de asigurarea, urmãrirea, evidenţierea şi controlul utilizãrii fondurilor aprobate, precum şi de monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţã pentru programele prevãzute la lit. B din anexã.
(3) Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate transmite structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate, lunar, în primele 10 zile ale lunii în curs pentru luna precedentã, indicatorii fizici şi de eficienţã pentru programele prevãzute la lit. B din anexã.
ART. 5
Repartizarea fondurilor destinate programelor naţionale de sãnãtate finanţate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale Ministerului Sãnãtãţii se face în condiţiile legii.
ART. 6
(1) Din sumele alocate programelor naţionale de sãnãtate prevãzute în anexã se finanţeazã lunar instituţiile şi furnizorii de servicii medicale prin care se deruleazã programele şi subprogramele, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari şi terţiari, însoţite de documentele justificative prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate şi în limita fondurilor aprobate.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor referitoare la programele naţionale de sãnãtate prevãzute la lit. A din anexã, direcţiile de sãnãtate publicã pot încheia contracte cu furnizori de servicii medicale autorizaţi şi evaluaţi, dupã caz.
(3) Sumele prevãzute în bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru finanţarea programelor naţionale de sãnãtate cu scop curativ prevãzute la lit. B pct. I din anexã se alocã dupã cum urmeazã:
a) în baza contractelor încheiate de casele de asigurãri de sãnãtate cu furnizorii de servicii medicale sau cu farmaciile cu circuit deschis prin care se deruleazã aceste programe;
b) în baza contractelor încheiate de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate pentru servicii de hemodializã şi dializã peritonealã cu centre-pilot sau/şi alţii cu alţi furnizori privaţi de servicii medicale de hemodializã şi dializã peritonealã;
c) între casele de asigurãri de sãnãtate şi ofertanţii desemnaţi câştigãtori ai procedurilor de achiziţie publicã organizate la nivel naţional, în condiţiile legii.
ART. 7
(1) Sumele alocate pentru programele naţionale de sãnãtate se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale unitãţilor sanitare publice, respectiv în veniturile furnizorilor privaţi de servicii medicale prin care acestea se deruleazã şi se utilizeazã potrivit destinaţiilor stabilite.
(2) Unitãţile şi instituţiile sanitare publice care deruleazã programe naţionale de sãnãtate au obligaţia gestionãrii eficiente a mijloacelor materiale şi bãneşti şi a organizãrii evidenţei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, precum şi a organizãrii evidenţei nominale, pe baza codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
(3) Furnizorii privaţi de servicii medicale care deruleazã programe naţionale de sãnãtate au obligaţia gestionãrii eficiente a mijloacelor materiale şi bãneşti şi a organizãrii evidenţei nominale, pe baza codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
ART. 8
(1) Pentru realizarea obiectivelor şi activitãţilor cuprinse în unele programe naţionale de sãnãtate finanţate de la bugetul de stat şi din venituri proprii, Ministerul Sãnãtãţii organizeazã la nivel naţional proceduri de achiziţie publicã, în condiţiile legii. Programele naţionale de sãnãtate pentru care se organizeazã la nivel naţional proceduri de achiziţie publicã sunt prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
(2) Pentru realizarea obiectivelor şi activitãţilor cuprinse în programele naţionale de sãnãtate finanţate de la bugetul de stat, din venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, pentru care nu se organizeazã proceduri de achiziţie publicã la nivel naţional, achiziţionarea medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale şi altele asemenea se face de instituţiile/unitãţile sanitare care deruleazã programele respective.
(3) Pentru realizarea obiectivelor şi activitãţilor cuprinse în cadrul unor programe naţionale de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate organizeazã proceduri de achiziţie publicã la nivel naţional. Modalitatea de contractare şi decontare a produselor achiziţionate se aprobã prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate. Pânã la finalizarea procedurii de achiziţie publicã prin semnarea contractelor cu ofertanţii desemnaţi câştigãtori, achiziţia produselor se realizeazã la nivel local de unitãţile sanitare cu paturi prin care se deruleazã programul, la un preţ care nu poate depãşi preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii.
(4) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate, care se acordã bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de sãnãtate, se suportã la nivelul preţului de decontare aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în condiţiile legii. Prescrierea medicamentelor în ambulatoriu se face utilizându-se denumirea comunã internaţionalã, cu excepţia cazurilor justificate medical în fişa medicalã a pacientului, când prescrierea se face pe denumire comercialã.
(5) Preţul de decontare prevãzut la alin. (3), stabilit pentru medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care se acordã bolnavilor şi pacienţilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de sãnãtate, şi aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în condiţiile legii, este preţul de vânzare stabilit conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi reprezintã totodatã tariful maximal stabilit pentru acestea.
(6) Pentru medicamentele utilizate în cadrul programelor naţionale de sãnãtate care se importã cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, preţul de decontare se stabileşte în condiţiile legii.
(7) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea care se acordã, pe perioada spitalizãrii, bolnavilor incluşi în programele naţionale de sãnãtate, se achiziţioneazã de unitãţile sanitare, cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, la un preţ care nu poate depãşi preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în condiţiile legii.
(8) Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu diabet zaharat, al celor care au efectuat transplant şi al pacienţilor cu unele boli rare aprobate prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate, medicamentele antidiabetice specifice - antidiabetice orale şi de tipul insulinelor, medicamentele pentru tratamentul stãrii posttransplant, precum şi medicamentele pentru unele boli rare se elibereazã prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate. Contravaloarea acestor medicamente se asigurã prin transferuri din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, dupã caz.
(9) Medicamentele pentru tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic se asigurã prin farmaciile cu circuit închis aparţinând unitãţilor sanitare prin care se deruleazã programul. Contravaloarea acestor medicamente se asigurã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(10) Sumele aferente testelor de automonitorizare a glicemiei pentru bolnavii insulinotrataţi se asigurã prin transferuri din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(11) Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu afecţiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate.
(12) Contravaloarea medicamentelor necesare atât pentru tratamentul în ambulatoriu, cât şi în spital al bolnavilor cu afecţiuni oncologice se asigurã prin transferuri din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(13) Medicamentele şi testele de monitorizare a tratamentului pentru bolnavii cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli transmisibile se achiziţioneazã prin licitaţie la nivel naţional, organizatã de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(14) Medicamentele care se acordã pentru tratamentul în ambulatoriu al bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli transmisibile se elibereazã prin farmaciile cu circuit închis aparţinând unitãţilor sanitare prin care se deruleazã acest program, pe bazã de prescripţie medicalã, în condiţiile prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate. În vederea decontãrii contravalorii medicamentelor specifice acordate în cadrul programului, aceste prescripţii se depun la casele de asigurãri de sãnãtate împreunã cu borderoul centralizator şi cu documentele justificative prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
(15) Materiale sanitare necesare bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli transmisibile se achiziţioneazã prin licitaţie organizatã de unitãţile sanitare cu paturi prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(16) Testele de diagnostic rapide şi ELISA necesare bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli transmisibile se achiziţioneazã prin licitaţie la nivel naţional organizatã de Ministerul Sãnãtãţii, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportã din bugetul Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 9
(1) Sumele aferente obiectivelor prevãzute la lit. b) din structura Programului naţional de boli cardiovasculare, Programului naţional de oncologie, Programului de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltã performanţã, la lit. c) din structura Programului naţional de diabet zaharat şi la lit. g) din structura Programului naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umanã, programe cuprinse în cadrul Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevãzute la lit. A pct. II din anexã, se asigurã din bugetul Ministerului Sãnãtãţii prin transferuri cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) Sumele aferente obiectivului prevãzut la lit. h) din structura Programului naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umanã, program prevãzut la lit. A pct. II din anexã, se asigurã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) Sumele pentru controlul bolnavilor cu diabet zaharat, constând în efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente obiectivului prevãzut la lit. b) din cadrul Programului naţional de diabet zaharat din structura Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevãzut la lit. A pct. II.4 din anexã, se asigurã prin transferuri din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, dupã caz.
(4) Sumele necesare pentru asigurarea testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat, aferente obiectivului prevãzut la lit. d) din cadrul aceluiaşi program prevãzut la lit. A pct. II.4 din anexã, se asigurã prin transferuri din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate. Testele se elibereazã prin farmaciile cu circuit deschis, în baza actelor adiţionale la contractele pentru furnizare de medicamente cu şi fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu, încheiate de casele de asigurãri de sãnãtate cu farmaciile. Farmaciile cu circuit deschis sunt obligate sã elibereze testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat la preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în condiţiile legii. Condiţiile de acordare a testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat se stabilesc prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
(5) Testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat achiziţionate de direcţiile de sãnãtate publicã şi unitãţile sanitare se elibereazã, pânã la epuizarea stocurilor, prin farmaciile cu circuit închis aparţinând unitãţilor sanitare.
(6) Sumele aferente obiectivului prevãzut la lit. b) din structura Programului naţional de boli rare şi sepsis sever cuprins în cadrul Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevãzute la lit. A pct. II din anexã, se asigurã din bugetul Ministerului Sãnãtãţii. Sumele necesare pentru tratamentul medicamentos al unora dintre bolile rare prevãzute în cuprinsul normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate se asigurã din bugetul Ministerului Sãnãtãţii prin transferuri cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(7) Sumele aferente obiectivelor prevãzute la lit. a) şi b) din cadrul Programului naţional privind evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã, prevãzut la lit. A pct. X din anexã, se asigurã prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(8) Valabilitatea contractelor de comodat încheiate între direcţiile de sãnãtate publicã şi cabinetele de medicinã de familie, prin care au fost atribuite în folosinţã gratuitã tehnica de calcul şi programele informatice necesare derulãrii Programului naţional privind evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã, se prelungeşte pânã la data de 31 decembrie 2009, prin acte adiţionale încheiate în termenul de valabilitate a contractelor.
(9) Tehnica de calcul şi programele informatice existente la nivelul direcţiilor de sãnãtate publicã se atribuie în folosinţã gratuitã cabinetelor de medicinã de familie care sunt în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate şi care, la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, nu au încheiate contracte de comodat cu direcţiile de sãnãtate publicã pentru acestea.
(10) Tehnica de calcul şi programele informatice atribuite în folosinţã gratuitã cabinetelor de medicinã de familie în condiţiile prevãzute la alin. (8) şi (9) se utilizeazã pentru monitorizarea persoanelor incluse în programele naţionale de sãnãtate, precum şi pentru derularea unor programe naţionale de sãnãtate la nivelul cabinetelor de medicinã de familie.
ART. 10
(1) Pentru realizarea unor activitãţi specifice programelor naţionale de sãnãtate derulate de Ministerul Sãnãtãţii, unitãţile sanitare finanţate integral din venituri proprii şi instituţiile publice care deruleazã programe de sãnãtate pot finanţa cheltuieli de personal.
(2) Activitãţile pentru care se utilizeazã personalul prevãzut la alin. (1) se nominalizeazã în normele tehnice de realizare a programelor, aprobate în condiţiile legii.
(3) Pentru realizarea activitãţilor şi obiectivelor cuprinse în cadrul programelor naţionale de sãnãtate ca acţiuni multianuale, unitãţile de specialitate prin care se deruleazã programe pot angaja personal pe toatã perioada de derulare a acestora.
ART. 11
În sumele prevãzute pentru finanţarea programelor naţionale de sãnãtate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de monitorizarea şi controlul acestora.
ART. 12
(1) Ministerul Sãnãtãţii poate realiza studii, activitãţi şi lucrãri aferente programelor naţionale de sãnãtate, prin contracte încheiate, în condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, cu unitãţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa.
(2) În contractele încheiate cu unitãţile prevãzute la alin. (1) se vor preciza urmãtoarele: activitãţile care fac obiectul contractului, sumele aferente fiecãrei activitãţi, modul de raportare şi valorificare a rezultatelor, termenele intermediare şi termenul final de predare. În funcţie de îndeplinirea acestor cerinţe va fi aprobatã decontarea contravalorii lucrãrilor sau a prestaţiilor, dupã caz.
(3) Contractele prevãzute la alin. (1), încheiate între Ministerul Sãnãtãţii şi unitãţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa, precum şi contractele încheiate pentru produsele şi serviciile necesare realizãrii obiectivelor şi activitãţilor cuprinse în unele programe naţionale de sãnãtate pentru care Ministerul Sãnãtãţii organizeazã licitaţii la nivel naţional sunt atribuite de compartimentul intern specializat în domeniul achiziţiilor publice. Dupã atribuire, monitorizarea şi derularea contractelor se realizeazã de cãtre structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, în condiţiile prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
ART. 13
(1) Sumele utilizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate pentru finanţarea programelor naţionale de sãnãtate de la data de 1 ianuarie 2009 pânã la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri sunt cuprinse în sumele aprobate pe anul 2009 pentru programele respective.
(2) Cheltuielile angajate, lichidate şi ordonanţate în cadrul prevederilor bugetare aprobate pentru programele naţionale de sãnãtate în anul 2008 şi neplãtite pânã la data de 31 decembrie 2008 se vor plãti în contul bugetului pe anul 2009.
(3) Serviciile medicale acordate în cadrul Programului naţional de evaluare a stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã de cãtre furnizorii de servicii medicale, rãmase nedecontate la finele anului 2008, se vor deconta în perioada 1 ianuarie 2009 - 31 martie 2009 din fondurile prevãzute pentru Programul naţional privind evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã.
(4) Cheltuielile angajate în cadrul programelor naţionale de sãnãtate din creditele de angajament aprobate prin bugetul anului 2008 se plãtesc din creditele bugetare aprobate în anul 2009 pentru programele naţionale de sãnãtate.
ART. 14
În vederea derulãrii în bune condiţii a programelor naţionale de sãnãtate, în urma evaluãrilor trimestriale ale indicatorilor specifici şi în funcţie de realizarea obiectivelor şi activitãţilor propuse se stabileşte modul de alocare a resurselor rãmase neutilizate.
ART. 15
În cadrul programului naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţã renalã cronicã, modalitatea de platã a serviciilor de dializã este tarif pe şedinţa de hemodializã şi tarif/pacient cu dializã peritonealã/an, tarife care sunt exprimate în lei şi sunt prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.
ART. 16
Instituţiile, furnizorii publici şi privaţi de servicii medicale, precum şi farmaciile cu circuit deschis care deruleazã programe naţionale de sãnãtate au obligaţia sã respecte prevederile legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
ART. 17
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data de 1 aprilie 2009.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii,
Ion Bazac

Preşedintele Casei Naţionale
de Asigurãri de Sãnãtate,
Irinel Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 25 martie 2009.
Nr. 367.

ANEXĂ


STRUCTURA
programelor naţionale de sãnãtate, obiectivele
anuale şi necesarul de resurse

A. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII

Necesar de resurse:

1. Buget de stat


┌──────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│- credite de angajament │ 406.813 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 406.813 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ din care: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│a) bunuri şi servicii: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 50.960 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 50.960 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│b) transferuri: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 355.853 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 355.853 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ din care: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Transferuri FNUASS: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 208.833 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 208.833 mii lei │
└──────────────────────────────────────┴────────────────────────┘



2. Venituri proprii:


┌──────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│- credite de angajament │ 932.534 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 932.534 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ din care: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│a) bunuri şi servicii: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 220.891 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 220.891 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│b) transferuri: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 711.643 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 711.643 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ din care: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Transferuri FNUASS: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 644.143 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 644.143 mii lei │
└──────────────────────────────────────┴────────────────────────┘



STRUCTURA:

I. Programele naţionale privind bolile transmisibile

1. Programul naţional de imunizare
Obiectiv:
Protejarea sãnãtãţii populaţiei împotriva principalelor boli care pot fi prevenite prin vaccinare.

2. Programul naţional de boli transmisibile (infecţie HIV, tuberculozã, infecţii cu transmitere sexualã şi alte boli transmisibile prioritare)
Obiectiv:
Supravegherea şi controlul infecţiei HIV/SIDA, tuberculozei, infecţiilor cu transmitere sexualã şi ale altor boli transmisibile prioritare.
Structura:
2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare;
2.2. Subprogramul de supraveghere şi control al infecţiei HIV;
2.3. Subprogramul de supraveghere şi control al tuberculozei;
2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor cu transmitere sexualã.

3. Programul naţional de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale
Obiectiv:
Creşterea calitãţii serviciilor medicale în unitãţile sanitare cu paturi prin reducerea riscului la infecţie nosocomialã.

4. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţã şi muncã
Obiectiv:
Protejarea sãnãtãţii publice prin prevenirea îmbolnãvirilor asociate factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţã şi muncã.

5. Programul naţional de hematologie şi securitate transfuzionalã
Obiectiv:
Asigurarea cu sânge şi componente sanguine, în condiţii de maximã siguranţã şi cost-eficienţã.

6. Programul naţional pentru asigurarea managementului programelor naţionale privind bolile transmisibile
Obiective:
a) asigurarea coordonãrii tehnice a programelor naţionale privind bolile transmisibile la nivel naţional, regional şi local;
b) asigurarea pregãtirii şi formãrii profesionale corespunzãtoare a personalului cu responsabilitãţi în derularea programelor naţionale de sãnãtate privind bolile transmisibile;
c) asigurarea sistemului informaţional şi informatic, naţional şi internaţional.

II. Programele naţionale privind bolile netransmisibile

1. Programul naţional de boli cardiovasculare
Obiective:
a) prevenţia bolilor cardiovasculare;
b) tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare;
c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de boli cardiovasculare.
Structura:
1.1. Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari;
1.2. Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare prin:
a) proceduri de dilatare percutanã a stenozelor arteriale;
b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor;
c) proceduri de chirurgie cardiovascularã;
d) implantare de stimulatoare cardiace în bradiaritmii;
e) implantare de defibrilatoare interne în aritmii severe, rezistente la tratament convenţional;
f) implantare de dispozitive de resincronizare cardiacã în insuficienţa cardiacã severã.

2. Programul naţional de oncologie
Obiective:
a) profilaxia cancerului de col uterin prin vaccinarea HPV a populaţiei feminine eligibile;
b) tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de cancer.

3. Programul naţional de sãnãtate mintalã
Obiective:
a) asigurarea accesibilitãţii, continuitãţii şi calitãţii serviciilor pentru persoanele cu probleme severe de sãnãtate mintalã;
b) asigurarea accesibilitãţii, continuitãţii şi calitãţii serviciilor pentru persoanele cu tulburãri legate de consumul de substanţe psihoactive;
c) prevenirea consumului de droguri şi asigurarea tratamentului specific la persoanele cu toxicodependenţã;
d) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de psihiatrie.
Structura:
3.1. Subprogramul de profilaxie în patologia psihiatricã şi psihosocialã;
3.2. Subprogramul de prevenire şi tratament ale toxicodependenţelor.

4. Programul naţional de diabet zaharat
Obiective:
a) depistarea precoce a copiilor cu diabet zaharat şi a adulţilor cu diabet zaharat;
b) prevenţia secundarã a diabetului zaharat prin depistarea precoce a complicaţiilor acestuia [inclusiv prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
c) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet zaharat;
d) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi;
e) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de diabet zaharat.

5. Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umanã
Obiective:
a) creşterea numãrului de donatori vii, donatori aflaţi în moarte cerebralã, precum şi de donatori fãrã activitate cardiacã;
b) coordonarea activitãţilor de transplant;
c) asigurarea testãrii imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, precum şi a receptorilor;
d) menţinerea în condiţii fiziologice a donatorilor decedaţi;
e) realizarea intervenţiilor chirurgicale şi/sau a procedurilor terapeutice necesare efectuãrii procedurilor de transplant;
f) asigurarea îngrijirilor postoperatorii necesare bolnavilor transplantaţi;
g) tratamentul stãrii posttransplant în ambulatoriu a pacienţilor cu transplant;
h) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic;
i) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de transplant.

6. Programul naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltã performanţã
Obiectiv:
a) asigurarea investigaţiilor diagnostice şi a tratamentului chirurgical al unor afecţiuni complexe cu ajutorul dispozitivelor de înaltã performanţã;
b) tratamentul surditãţii prin proteze auditive implantabile.
Structura:
6.1. Subprogramul de tratament chirurgical al unor afecţiuni complexe prin chirurgie minim invazivã asistatã robotic;
6.2. Subprogramul de radiologie intervenţionalã;
6.3. Subprogramul de utilizare a suturilor mecanice în chirurgia generalã;
6.4. Subprogram de utilizare a plaselor sintetice în chirurgia parietalã abdominalã deschisã şi laparoscopicã;
6.5. Subprogramul de tratament al surditãţii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).

7. Programul naţional de boli endocrine
Obiective:
Prevenirea şi depistarea precoce a afecţiunilor endocrine cu impact major asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei în scopul:
a) creşterii calitãţii vieţii la climacterium şi profilaxiei osteoporozei;
b) scãderii morbiditãţii prin guşa datoratã carenţei de iod şi a complicaţiilor sale;
c) diagnosticãrii precoce a tumorilor endocrine evolutive şi delimitãrii lor de incidentaloame.

8. Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever
Obiective:
a) diagnosticarea precoce şi prevenirea complicaţiilor la bolnavii cu boli rare şi sepsis sever;
b) tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare şi sepsis sever;
c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de hemofilie şi talasemie, Registrului naţional de hipertensiune arterialã pulmonarã, Registrului naţional al bolilor rare şi Registrului naţional de sepsis.

9. Programul naţional de urgenţã prespitaliceascã
Obiective:
a) creşterea calitãţii serviciilor medicale de urgenţã prin formarea continuã a personalului din cadrul serviciilor de urgenţã;
b) creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de urgenţã adecvate, indiferent de zona de reşedinţã;
c) crearea capacitãţii de rãspuns din punct de vedere medical la situaţii de urgenţã majore (accidente colective, nucleare, biologice, chimice, dezastre naturale) şi organizarea unui sistem eficient de colaborare a unitãţilor sanitare implicate în servicii de urgenţã cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã.

III. Programul naţional de depistare precoce activã a afecţiunilor oncologice

Obiectiv:
Diagnosticarea în stadii incipiente a afecţiunilor oncologice (cancer de col uterin, mamar)
Structura:
1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activã a cancerului de col uterin;
2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activã a cancerului mamar.

IV. Programul naţional de promovare a sãnãtãţii şi educaţie pentru sãnãtate

Obiectiv:
Îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a populaţiei prin promovarea unui stil de viaţã sãnãtos şi combaterea principalilor factori de risc.
Structurã:
1. Subprogramul de informare, educare, comunicare pentru prevenirea bolilor cardiovasculare;
2. Subprogramul de informare, educare, comunicare pentru prevenirea cancerului de col uterin;
3. Subprogramul de promovare a unui stil de viaţã sãnãtos;
4. Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun.

V. Programul naţional de sãnãtate a femeii şi copilului

Obiective:
a) creşterea accesului şi calitãţii serviciilor specifice de sãnãtate a reproducerii pentru prevenirea sarcinilor nedorite, morbiditãţii şi mortalitãţii materne;
b) regionalizarea îngrijirilor perinatale pentru copiii cu greutate micã la naştere sau alte patologii grave în perioada perinatalã;
c) realizarea screeningului la naştere al unor afecţiuni cu un potenţial invalidant şi posibilitãţi de prevenţie a handicapului;
d) ameliorarea stãrii de nutriţie a gravidei şi a copilului sub un an;
e) depistarea precoce şi prevenirea secundarã a unor complicaţii la unele boli cronice ale copilului.
Structura:
1. Subprogramul de creştere a accesului la servicii moderne de planificare familialã;
2. Subprogramul de creştere a accesului, calitãţii şi eficienţei serviciilor medicale specifice pentru gravidã şi lãuzã;
3. Subprogramul de profilaxie şi diagnostic pre- şi postnatal al malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice;
4. Subprogramul de profilaxie a sindromului de izoimunizare Rh;
5. Subprogramul de prevenire a deceselor neonatale prin creşterea accesului la îngrijiri adecvate în unitãţi regionale şi de evaluare a mortalitãţii neonatale;
6. Subprogramul de screening neonatal pentru depistarea fenilcetonuriei şi hipotiroidismului congenital, precum şi confirmarea diagnosticului şi tratamentul specific al cazurilor depistate;
7. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce a deficienţelor de auz;
8. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce a retinopatiei de prematuritate, tratamentul şi dispensarizarea bolnavilor;
9. Subprogramul de promovare a alãptãrii;
10. Subprogramul de profilaxie a distrofiei la copiii cu vârstã cuprinsã între 0-12 luni, care nu beneficiazã de lapte matern prin administrare de lapte praf;
11. Subprogramul de profilaxie a malnutriţiei la copii cu greutate micã la naştere;
12. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la gravidã;
13. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la sugar;
14. Subprogramul de profilaxie a rahitismului carenţial al copilului;
15. Subprogramul de diagnostic precoce, prevenţie primarã şi secundarã, precum şi de monitorizare a unor afecţiuni cronice la copil;
16. Subprogramul de prevenire a complicaţiilor, prin diagnostic precoce, tratament medicamentos specific şi recuperare neuropsihomotorie pentru urmãtoarele afecţiuni: epilepsia, paraliziile cerebrale, întârzierile neuropsihomotorii de cauze multifactoriale;
17. Subprogramul de profilaxie a infecţiei cu virusul respirator sinciţial la copiii cu risc crescut de infecţie;
18. Subprogramul de monitorizare şi evaluare a Programului naţional de sãnãtate a femeii şi copilului.

VI. Programul naţional de administraţie sanitarã

Obiective:
a) realizarea descentralizãrii sistemului sanitar în scopul asigurãrii accesului egal al persoanelor la îngrijiri de sãnãtate de bazã şi al creşterii calitãţii vieţii prin îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a populaţiei;
b) evaluarea performanţei spitalelor în scopul îmbunãtãţirii asistenţei spitaliceşti şi a performanţei sistemului spitalicesc din România;
c) realizarea şi implementarea la nivel naţional a ghidurilor clinice pentru afecţiunile cu impact major asupra serviciilor de sãnãtate;
d) evaluarea şi îmbunãtãţirea managementului programelor naţionale de sãnãtate.
Structura:
1. Subprogramul de descentralizare a sistemului sanitar;
2. Subprogramul de evaluare a performanţei spitalelor;
3. Subprogramul de dezvoltare a ghidurilor clinice;
4. Subprogramul de evaluare şi îmbunãtãţire a managementului programelor naţionale de sãnãtate.

VII. Programul naţional de tratament în strãinãtate

Obiectiv:
Asigurarea accesului la investigaţii şi tratament în strãinãtate pentru afecţiunile care nu pot fi tratate în ţarã.

VIII. Programul pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţã al medicamentelor

Obiectiv:
Asigurarea compensãrii cu 90% a preţului de referinţã al medicamentelor pentru pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pânã la 600 lei/lunã.

IX. Programul naţional de asistenţã medicalã comunitarã şi acţiuni pentru sãnãtate

Obiective:
a) îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a populaţiei, prin creşterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate;
b) constituirea echipelor multidisciplinare care se vor implica în desfãşurarea activitãţilor din domeniul asistenţei medicale comunitare, adaptate nevoilor acestora;
c) implicarea comunitãţii în identificarea problemelor medicosociale ale acesteia.

X. Programul naţional privind evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã

Obiective:
a) decontarea contravalorii serviciilor prestate în baza contractelor încheiate cu medicii de familie care au fost efectuate pânã la data de 31 decembrie 2008;
b) decontarea contravalorii serviciilor prestate în baza contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care au fost efectuate pânã la data de 31 ianuarie 2009;
c) evaluarea finalã a datelor obţinute.

B. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP CURATIV, FINANŢATE DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE

Necesar resurse:


┌──────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│Bugetul FNUASS: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 2.217.276 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 2.217.276 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ din care: │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Transferuri din bugetul Ministerului │ │
│Sãnãtãţii │ │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite de angajament │ 852.976 mii lei │
├──────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│- credite bugetare │ 852.976 mii lei │
└──────────────────────────────────────┴────────────────────────┘



STRUCTURA:

I. Programe naţionale de sãnãtate cu scop curativ

1. Programul naţional de boli transmisibile:
Obiective:
a) tratamentul şi monitorizarea persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
b) tratamentul bolnavilor cu tuberculozã.
Structura:
1.1. Subprogramul de tratament şi monitorizare a persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
1.2. Subprogramul de tratament al bolnavilor cu tuberculozã.

2. Programul naţional de boli cardiovasculare
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare prin:
a) proceduri de dilatare percutanã a stenozelor arteriale;
b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor;
c) proceduri de chirurgie cardiovascularã;
d) implantare de stimulatoare cardiace în bradiaritmii;
e) implantare de defibrilatoare interne în aritmii severe, rezistente la tratament convenţional;
f) resincronizare cardiacã în insuficienţa cardiacã severã.

3. Programul naţional de oncologie
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni oncologice.

4. Programul naţional de boli neurologice
Structurã:
4.1. Subprogramul de tratament al sclerozei multiple;
4.2. Subprogramul de tratament al surditãţii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).

5. Programul naţional de diabet zaharat
Obiective:
a) prevenţia secundarã a diabetului zaharat [prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
b) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet zaharat;
c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi.

6. Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare prevãzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate.

7. Programul naţional de boli endocrine
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu osteoporozã, guşã datoratã carenţei de iod şi proliferãri maligne

8. Programul naţional de ortopedie
Obiectiv:
Tratamentul
a) bolnavilor cu afecţiuni articulare prin endoprotezare;
b) pierderilor osoase importante epifizo-metafizare de cauzã tumoralã sau netumoralã endoproteze articulare tumorale;
c) bolnavilor cu diformitãţi de coloanã vertebralã prin implant segmentar de coloanã.

9. Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umanã
Obiective:
a) tratamentul stãrii posttransplant în ambulatoriu a pacienţilor cu transplant;
b) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic.

10. Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţã renalã cronicã
Obiectiv:
Asigurarea serviciilor de supleere renalã, inclusiv medicamente şi materiale sanitare specifice, transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodilizaţi de la şi la domiciliul pacienţilor, transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor.

II. Programul naţional privind evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã

Obiective:
a) decontarea contravalorii serviciilor prestate în baza contractelor încheiate cu medicii de familie care au fost efectuate pânã la data de 31 decembrie 2008;
b) decontarea contravalorii serviciilor prestate în baza contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care au fost efectuate pânã la data de 31 ianuarie 2009;
c) evaluarea finalã a datelor obţinute.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016