Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 364 din 25 martie 2009 pentru aprobarea Memorandumului de intelegere dintre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor din Romania si Secretariatul de Prevenire a Spalarii Banilor sau Bunurilor din Republica Paraguay privind cooperarea in domeniul schimbului de informatii financiare avand legatura cu spalarea banilor si finantarea actelor de terorism, semnat la Bucuresti la 17 decembrie 2008 si la Asuncion la 30 decembrie 2008
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 210 din 1 aprilie 2009
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC
Se aprobã Memorandumul de înţelegere dintre Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor din România şi Secretariatul de Prevenire a Spãlãrii Banilor sau Bunurilor din Republica Paraguay privind cooperarea în domeniul schimbului de informaţii financiare având legãturã cu spãlarea banilor şi finanţarea actelor de terorism, semnat la Bucureşti la 17 decembrie 2008 şi la Asuncion la 30 decembrie 2008.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
---------------
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Preşedintele Oficiului Naţional
de Prevenire şi Combatere
a Spãlãrii Banilor,
Adriana Luminiţa Popa
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Mazuru,
secretar de stat
Bucureşti, 25 martie 2009.
Nr. 364.
MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE*)
între Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere
a Spãlãrii Banilor din România şi Secretariatul
de Prevenire a Spãlãrii Banilor sau Bunurilor
din Republica Paraguay privind cooperarea în
domeniul schimbului de informaţii financiare
având legãturã cu spãlarea banilor
şi finanţarea actelor de terorism
-----------
*) Traducere oficialã.
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, organ de specialitate cu personalitate juridicã în subordinea Guvernului României, şi Secretariatul de Prevenire a Spãlãrii Banilor sau Bunurilor (SEPRELAD) din Republica Paraguay, denumite în continuare pãrţi, doresc, în spiritul cooperãrii şi al interesului reciproc, sã faciliteze schimbul de informaţii având legãturã cu spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism.
În acest sens, cele douã pãrţi au convenit dupã cum urmeazã:
ART. 1
Pãrţile vor coopera pentru a colecta, a procesa şi a analiza informaţiile pe care le deţin cu privire la tranzacţiile financiare suspectate a fi legate de spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism ori de activitãţi infracţionale având legãturã cu spãlarea banilor sau cu finanţarea actelor de terorism. În acest sens, în conformitate cu legislaţia naţionalã şi cu politicile şi procedurile proprii, fiecare parte va schimba, din proprie iniţiativã sau la cerere, orice informaţie disponibilã care poate fi relevantã în cadrul tranzacţiilor financiare legate de spãlarea banilor ori de finanţarea actelor de terorism şi în contextul persoanelor fizice sau juridice implicate. Orice cerere de informaţii trebuie sã fie justificatã de o scurtã descriere pentru evidenţierea faptelor.
ART. 2
Informaţiile sau documentele obţinute de la partea respectivã nu vor fi transmise unei terţe pãrţi şi nici nu vor fi folosite în scopuri administrative, în investigaţii ale poliţiei, în cadrul unei proceduri penale ori judiciare, fãrã consimţãmântul prealabil al pãrţii furnizoare, cu excepţia informaţiilor obţinute din surse publice sau a rãspunsurilor negative. Se înţelege cã informaţiile obţinute în conformitate cu dispoziţiile prezentului memorandum vor putea fi folosite în justiţie numai atunci când au legãturã cu spãlarea banilor sau cu finanţarea actelor de terorism, care rezultã din sãvârşirea unor categorii specifice de activitãţi infracţionale, enumerate în anexa I pentru România şi în anexa II pentru Republica Paraguay. Pãrţile se angajeazã sã actualizeze anexele în cazurile în care apar modificãri în legislaţia naţionalã relevantã.
ART. 3
Schimbul de informaţii se poate realiza doar cu respectarea ordinii publice, a altor interese naţionale esenţiale, a legislaţiei naţionale privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, precum şi a legislaţiei privind secretul şi fiscalitatea.
ART. 4
Pãrţile nu vor permite utilizarea sau transmiterea informaţiilor ori a documentelor obţinute de la partea respectivã în alte scopuri decât cele stipulate în prezentul memorandum, fãrã consimţãmântul prealabil al pãrţii furnizoare.
ART. 5
Informaţiile obţinute în aplicarea prezentului memorandum sunt confidenţiale. Acestea sunt subiect al secretului oficial şi sunt protejate de cel puţin aceeaşi confidenţialitate precum cele furnizate de legislaţia naţionalã a pãrţii care primeşte informaţii similare, din surse naţionale.
ART. 6
Schimbul de informaţii dintre pãrţi se va realiza prin unul dintre urmãtoarele canale:
a) prin e-mail, folosind reţeaua securizatã a Grupului Egmont; sau
b) în scris (prin canal diplomatic), semnat în original;
c) prin alte canale, agreate de cele douã pãrţi, care sã asigure transmiterea informaţiilor în condiţii de securitate.
ART. 7
Pe cât posibil, toate cererile de informaţii, rãspunsurile la cererile de informaţii, datele - subiect al schimbului de informaţii, notificãrile şi acordurile furnizate în aplicarea prezentului memorandum se vor efectua în scris sau vor fi confirmate în scris, în limba englezã.
ART. 8
Pãrţile nu au obligaţia de a acorda asistenţã, în special, dacã procedurile judiciare care au fost deja iniţiate privesc aceleaşi fapte la care cererea de informaţii face referire.
ART. 9
Memorandumul poate fi modificat oricând prin acordul mutual al pãrţilor, prin încheierea unui act adiţional la prezentul memorandum, cu respectarea procedurii prevãzute pentru intrarea sa în vigoare.
ART. 10
Prezentul memorandum este încheiat pentru o perioadã nedeterminatã şi poate fi denunţat oricând, de cãtre oricare dintre pãrţi. Încetarea va deveni efectivã odatã cu primirea notificãrii scrise privind denunţarea de la cealaltã parte. Termenii şi condiţiile prezentului memorandum referitoare la confidenţialitatea informaţiilor primite anterior încetãrii acestuia vor produce efecte şi dupã ieşirea acestuia din vigoare.
ART. 11
Prezentul memorandum va intra în vigoare la data ultimei notificãri prin care pãrţile se vor informa reciproc, prin canal diplomatic, cu privire la finalizarea procedurilor interne necesare pentru intrarea lui în vigoare.
Semnat la Bucureşti în data de 17 decembrie 2008 şi la Asuncion în data de 30 decembrie 2008, în douã exemplare originale, în limba englezã (textul în englezã fiind considerat autentic, fiecare parte asumându-şi rãspunderea pentru traducerea în limba proprie).
Pentru Oficiul Naţional de Prevenire
şi Combatere a Spãlãrii Banilor
România
Adriana Luminiţa Popa
Preşedinte
............
(semnãtura)
Pentru Secretariatul de Prevenire
a Spãlãrii Banilor sau Bunurilor
Republica Paraguay
Oscar Boidanich
Director
...........
(semnãtura)
Anexa I - România
În conformitate cu prevederile art. 23 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
"Art. 23. - (1) Constituie infracţiunea de spãlare a banilor şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani:
a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând cã provin din sãvârşirea de infracţiuni, în scopul ascunderii sau al disimulãrii originii ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a sãvârşit infracţiunea din care provin bunurile sã se sustragã de la urmãrire, judecatã sau executarea pedepsei;
b) ascunderea sau disimularea adevãratei naturi a provenienţei, a situãrii, a dispoziţiei, a circulaţiei sau a proprietãţii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând cã bunurile provin din sãvârşirea de infracţiuni;
c) dobândirea, deţinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând cã acestea provin din sãvârşirea de infracţiuni.
(2) *** Abrogat de Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalitãţii organizate.
(3) Tentativa se pedepseşte.
(4) Dacã fapta a fost sãvârşitã de o persoanã juridicã, pe lângã pedeapsa amenzii se aplicã, dupã caz, una sau mai multe dintre pedepsele complementare prevãzute la art. 53^1 alin. (3) lit. a)-c) din Codul penal.
(5) Cunoaşterea, intenţia sau scopul, ca elemente ale faptelor prevãzute la alin. (1), pot fi deduse din circumstanţele faptice obiective."
Anexa II - Republica Paraguay
ARTICOLUL 196
Spãlarea banilor
1. Cel care ascunde un bun provenind din:
a) o infracţiune;
b) un act pedepsibil sãvârşit de cãtre un membru al unei asociaţii criminale organizate, prevãzute în art. 239;
c) un act pedepsibil prevãzut de Legea nr. 1.340/88, art. 37 şi 45,
sau
2. Aceeaşi pedeapsã se va aplica celui care:
1. obţine un bun în condiţiile menţionate în alineatul anterior, atunci când aceastã persoanã îl transmite unui terţ; sau
2. ascunde sau foloseşte în scopul lui/ei personal sau pentru altul, cunoscând originea ilicitã a bunului, la momentul dobândirii.
3. În aceste cazuri, tentativa se pedepseşte.
4. Atunci când un instigator acţioneazã în scopul obţinerii unui profit sau în calitate de membru al unui grup format în scopul spãlãrii de bani, pedeapsa cu privarea de libertate poate fi crescutã pânã la 10 ani. Aceasta va fi stabilitã în conformitate cu art. 57 şi 94.
5. În cazul alin. 1 şi 2 sau în cazul unei neglijenţe grave ori când nu se cunoaşte originea ilicitã a bunului, aşa cum se menţioneazã la teza 1 a alin. 1, fapta va fi pedepsitã cu privare de libertate de pânã la 2 ani sau cu amendã.
6. Fapta nu va fi pedepsitã în conformitate cu alin. 2 atunci când bunul a fost obţinut anterior, cu bunã-credinţã, de cãtre o terţã parte.
7. În conformitate cu prevederile alin. 1, 2 şi 5, acestea vor fi aplicabile şi bunurilor provenind din sãvârşirea unui act pedepsibil, care nu este prevãzut de aceastã lege, în cazul în care fapta este sancţionatã la locul sãvârşirii.
8. Persoana nu va fi pedepsitã pentru spãlare de bani atunci când:
1. informeazã în mod voluntar autoritãţile competente despre sãvârşirea faptei, luând în considerare cã existã posibilitatea ca persoana sã fie descoperitã parţial sau total, iar fãptuitorul nu cunoaşte încã acest lucru;
2. în cazurile prevãzute la alin. 1 şi 2, în conformitate cu cele menţionate la teza anterioarã, când se faciliteazã aplicarea mãsurii sechestrului asupra bunurilor ce au legãturã cu fapta pedepsibilã.
9. Atunci când fãptuitorul printr-un act voluntar a contribuit considerabil la motivarea:
1. circumstanţelor factuale care depãşesc contribuţia proprie a persoanei;
2. unei fapte menţionate la alin. 1, sãvârşitã cu încãlcarea legii de cãtre o altã persoanã.
Curtea ar putea diminua pedeapsa în conformitate cu art. 67 sau ar putea-o înlãtura.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: