Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 348 din 18 martie 2004  privind exercitarea comertului cu produse si servicii de piata in unele zone publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 348 din 18 martie 2004 privind exercitarea comertului cu produse si servicii de piata in unele zone publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 269 din 26 martie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 88 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 650/2002 , al <>art. 10, 15 şi 25 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al <>art. 3, 5 şi 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 3/2003 , şi al <>art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prin prezenta hotãrâre se stabilesc regulile generale de exercitare a formelor specifice de comerţ cu amãnuntul şi prestãri de servicii în unele zone publice, precum şi cerinţele minime de dotare necesare realizãrii acestor activitãţi.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, prin comerţ în unele zone publice se înţelege activitatea de comercializare a produselor şi serviciilor, desfãşuratã permanent sau sezonier în pieţe, târguri, pasaje publice, drumuri publice şi strãzi sau în orice zonã de altã naturã destinatã folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special.
ART. 3
Scopul reglementãrii comerţului în zone publice este de a crea un cadru de desfãşurare a activitãţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã, care sã respecte principiile concurenţei loiale, de protejare a vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului.
ART. 4
(1) Comerţul în zone publice se desfãşoarã în structuri de vânzare cu locaţie permanentã sau temporarã, de cãtre producãtori/comercianţi autorizaţi conform prevederilor legale.
(2) Zonele publice pentru exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţã sunt delimitate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale în conformitate cu planurile de urbanism general. Autoritãţile publice locale stabilesc tipul de comerţ, cu consultarea asociaţiilor comercianţilor şi a consumatorilor, potrivit actelor normative în vigoare.
(3) Zonele publice pot fi administrate direct de cãtre administraţia publicã localã sau de cãtre întreprinzãtori privaţi în condiţiile prevãzute de lege.
(4) Zonele publice pot fi concesionate sau închiriate de autoritatea publicã localã întreprinzãtorilor privaţi, conform reglementãrilor legale, cu respectarea structurii comerciale prevãzute în Planul de urbanism general.

CAP. II
Organizarea comerţului în zone publice

ART. 5
(1) Comerţul cu amãnuntul sau prestarea de servicii în zone publice se desfãşoarã în pieţe locale şi/sau în teritorii delimitate, special amenajate, dotate corespunzãtor specificului fiecãrei activitãţi, având asigurate, prin serviciile de administrare a zonelor publice, utilitãţile generale: apã, canal, electricitate, gaze, dupã caz.
(2) Desfãşurarea operaţiunilor comerciale în structuri de vânzare cu sediu permanent, temporar sau sezonier, dupã caz, în zone publice se face numai în baza autorizaţiei autoritãţii administraţiei publice locale.
ART. 6
(1) În zonele publice îşi poate/pot desfãşura activitatea:
a) orice persoanã juridicã care desfãşoarã activitate de comercializare cu amãnuntul a produselor;
b) asociaţiile familiale, precum şi persoanele fizice autorizate, inclusiv meşteşugarii;
c) producãtorii agricoli individuali şi asociaţiile acestora, care îşi comercializeazã propriile produse agricole şi agroalimentare;
d) persoanele fizice care îşi vând ocazional bunurile proprii în pieţe organizate în acest scop.
(2) Cei care îşi desfãşoarã activitatea în zone publice, prevãzuţi la alin. (1), sunt denumiţi în continuare utilizatori.

CAP. III
Organizarea comerţului în pieţe şi târguri

ART. 7
(1) Tipurile de pieţe ce pot fi organizate în zone publice sunt:
a) pieţe agroalimentare: structuri de vânzare destinate comercializãrii legumelor, fructelor, laptelui şi produselor locale, cãrnii şi produselor din carne, ouãlor, mierii şi produselor apicole, produselor conservate, peştelui, florilor, inclusiv artificiale, şi a articolelor pentru acestea, seminţelor, cerealelor, pãsãrilor şi animalelor mici, inclusiv a articolelor pentru acestea, precum şi a unor articole de uz gospodãresc, realizate de mica industrie sau de micii meşteşugari, ca şi a unor articole nealimentare de cerere curentã;
b) târguri: structuri de vânzare destinate comercializãrii legumelor, fructelor, animalelor vii, inclusiv a articolelor necesare acestora, lânii, furajelor, cerealelor, seminţelor, produselor artizanale şi meşteşugãreşti, produselor industriale şi a materialelor de construcţii;
c) bâlciuri: structuri de vânzare destinate comercializãrii produselor agroalimentare şi nealimentare, artizanale, meşteşugãreşti şi activitãţilor de agrement destinate petrecerii timpului liber;
d) pieţe mixte: structuri de vânzare destinate comercializãrii produselor şi serviciilor specifice pieţelor agroalimentare şi târgurilor;
e) pieţe volante: structuri de vânzare având utilitãţile asigurate, respectiv apã, canal, electricitate, destinate exercitãrii comerţului cu amãnuntul şi prestãrii de servicii cãtre consumatori, din rulote, autovehicule speciale sau standuri dotate corespunzãtor;
f) talciocuri: locuri delimitate de autoritãţile publice locale, organizate sãptãmânal sau periodic, destinate vânzãrii obiectelor personale ale persoanelor fizice.
(2) În funcţie de perioada de funcţionare, pieţele agroalimentare sunt de urmãtoarele tipuri:
a) pieţe permanente, amplasate dupã necesitãţile locale de regulã în zonele de atracţie comercialã;
b) pieţe volante, amplasate dupã necesitãţile locale şi având o duratã limitã de funcţionare în timpul zilei, organizate în zone stabilite de administraţia publicã localã.
(3) Târgurile pot fi:
a) generale - cuprinzând alãturi de grupe de produse specifice agroalimentare şi o gamã diversificatã de produse industriale;
b) specializate - oferind spre vânzare o diversitate de produse din sectorul industrial sau organizate pentru o grupã de produse individualizatã, cum ar fi: târgul de animale, târgul de maşini auto, târgul de ceramicã, târgul de animale de companie etc.
(4) Tipurile de pieţe prevãzute la alin. (1) sunt denumite în continuare piaţã.

CAP. IV
Amplasarea şi funcţionarea pieţelor

ART. 8
La amplasarea şi la realizarea pieţei se va ţine seama şi de urmãtoarele principii:
a) încadrarea, inclusiv din punct de vedere constructiv şi de protejare a mediului, în planul urbanistic general şi în planul de urbanism zonal;
b) accesul facil al consumatorilor şi utilizatorilor în piaţã;
c) asigurarea de legãturi cu arterele principale de acces;
d) rezervarea unui spaţiu suficient pentru desfãşurarea activitãţii;
e) existenţa locurilor de parcare atât pentru autovehicule destinate utilizatorilor pieţei, pentru a permite aprovizionarea la punctele de vânzare, cât şi pentru consumatori, semnalizate corespunzãtor;
f) existenţa, dupã caz, a spaţiilor de depozitare a mãrfurilor şi echipamentelor necesare în dotarea pieţelor.
ART. 9
(1) Pieţele pot funcţiona în baza autorizaţiei de funcţionare eliberate de autoritãţile publice locale, dupã obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare şi a celorlalte autorizaţii speciale potrivit reglementãrilor legale şi cu respectarea prezentelor prevederi.
(2) Pieţele se organizeazã şi funcţioneazã pe baza regulamentelor proprii, elaborate în funcţie de tipul acestora, în conformitate cu dispoziţiile prezentei hotãrâri şi cu respectarea modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. Regulamentul este supus avizãrii autoritãţilor publice locale.
ART. 10
(1) Piaţa funcţioneazã dupã un program cu grafic orar stabilit de administratorul acesteia, care va fi înscris în regulamentul pentru funcţionarea pieţei, cu respectarea reglementãrilor privind liniştea şi ordinea publicã şi în conformitate cu solicitãrile autoritãţilor administraţiei publice locale privind continuitatea unor activitãţi comerciale sau de prestãri de servicii.
(2) Pentru corecta informare a utilizatorilor pieţei, precum şi a cumpãrãtorilor orarul de funcţionare va fi afişat la loc vizibil, în punctele principale de acces în piaţã.
(3) În cazul pieţei volante administratorul acesteia va asigura echipamentul comercial mobil şi amplasarea acestuia cu maximum douã ore înainte de începerea activitãţii prevãzute în orarul de funcţionare al pieţei, precum şi eliberarea şi salubrizarea zonei în vederea reluãrii destinaţiei iniţiale în maximum douã ore de la terminarea activitãţii.

CAP. V
Condiţiile de funcţionare a pieţelor

ART. 11
(1) Administratorul pieţei asigurã buna funcţionare a acesteia, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) ansamblul unei pieţe se constituie dintr-un platou, acoperit sau descoperit, dimensionat în raport cu un anumit numãr de locuri de vânzare pentru producãtori şi comercianţi, precum şi, unde este cazul, cu hale, structuri de vânzare, exploatate de persoane fizice autorizate, asociaţii familiale sau persoane juridice;
b) platoul pieţei este o platformã impermeabilizatã, cu utilitãţi, dotãri şi echipamente corespunzãtoare desfacerii mãrfurilor, şi anume: grup sanitar, iluminat electric, apã potabilã şi canalizare, mobilier specific; copertine; punct cu mijloace iniţiale de intervenţie pentru P.S.I., punct de colectare a deşeurilor rezultate din activitatea comercialã etc.;
c) platoul este strict sectorizat pentru: produse agroalimentare, respectiv legume, fructe, flori, seminţe; produse alimentare ambalate; produse nealimentare. În cadrul pieţelor cu profil agroalimentar spaţiul destinat comercializãrii produselor de uz gospodãresc poate fi de maximum 10% din suprafaţa comercialã a platoului;
d) mobilierul din dotarea platourilor va fi construit din mese realizate din plãci de beton sclivisit, mozaicat sau fibrã armatã, fixate pe schelet metalic sau postament din beton, având prevãzute sub blaturi spaţii de pãstrare a mãrfurilor, cu posibilitate de aerisire, închidere şi protecţie a acestora. Pentru pieţele volante mobilierul trebuie sã fie realizat din materiale corespunzãtoare, uşor lavabile, demontabile şi mobile;
e) comercializarea laptelui şi produselor lactate se face în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât sã fie asigurate normele de igienã în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producãtor;
f) comercializarea cãrnii şi produselor din carne, a peştelui şi produselor de peşte, ouãlor se face în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât sã fie asigurate normele de igienã în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producãtor;
g) platoul târgului conţine sectoare distincte pentru vânzarea pãsãrilor şi a animalelor, dotate corespunzãtor cu cuşti, ţarcuri, dupã caz, cu adãpãtori, ţãruşi pentru legarea animalelor etc.
(2) La pieţele din localitãţile fãrã reţele de apã şi/sau canalizare, aprovizionarea cu apã şi evacuarea reziduurilor lichide se vor face în conformitate cu prescripţiile autoritãţilor locale de sãnãtate publicã.

CAP. VI
Cerinţele de dotare a pieţelor

ART. 12
(1) Pieţele, cu excepţia celor ce comercializeazã animale vii, vor fi asigurate cu servicii care sã faciliteze desfãşurarea activitãţii în condiţii optime, potrivit legii, dimensionate în funcţie de numãrul locurilor de vânzare şi de tipul de piaţã, respectiv:
a) spaţii pentru depozitarea mãrfurilor şi a ambalajelor;
b) spaţii pentru pãstrarea şi închirierea cântarelor şi a echipamentelor de protecţie;
c) locuri pentru amplasarea cântarelor de control;
d) bazine compartimentate pentru spãlarea legumelor şi fructelor;
e) fântâni cu jeturi de apã potabilã, amplasate pe platou, sau alte surse de apã potabilã;
f) birou administrativ;
g) spaţii pentru pãstrarea materialelor de întreţinere şi de curãţenie;
h) locuri de parcare;
i) punct de colectare a deşeurilor rezultate din activitatea comercialã;
j) punct cu mijloace iniţiale de intervenţie pentru P.S.I.;
k) WC-uri publice.
(2) Administratorul pieţei are obligaţia de a asigura pentru închiriere producãtorilor agricoli care comercializeazã legume, fructe, cereale şi seminţe un numãr de cântare în stare de funcţionare egal cu cel al locurilor de vânzare destinate acestora din cadrul pieţei.
(3) Administratorul pieţei, cu excepţia pieţei volante, are obligaţia de a asigura funcţionarea în cadrul acesteia a unui numãr de cântare tip balanţã sau basculã cu capacitate de peste 30 kg la o singurã cântãrire, necesare cântãririi mãrfurilor vândute/achiziţionate în cantitate mare. Acest serviciu se presteazã gratuit.
ART. 13
(1) Pieţele în care se comercializeazã animale vii vor fi dotate cu servicii specifice care sã faciliteze desfãşurarea respectivei activitãţi în condiţii optime, potrivit legii, şi anume:
a) fântâni cu jeturi de apã potabilã, amplasate pe platou, sau alte surse de apã potabilã;
b) WC-uri publice;
c) birou administrativ;
d) spaţii pentru pãstrarea materialelor de întreţinere şi de curãţenie;
e) locuri de parcare;
f) punct de colectare a deşeurilor;
g) punct cu mijloace iniţiale de intervenţie pentru P.S.I.;
h) punct de control veterinar;
i) spaţiu special amenajat pentru animalele suspecte de a fi bolnave;
j) containere ermetice din materile protejate anticorosiv, pentru animale moarte;
k) fose septice pentru reziduuri de naturã organicã;
l) alte dotãri prevãzute de legislaţia veterinarã.
(2) În cazul pieţelor mixte, în care se comercializeazã şi animale vii, prevederile alin. (1) se cumuleazã cu prevederile art. 12.
ART. 14
(1) Activitatea de prestãri de servicii de alimentaţie publicã, ce se realizeazã în incinta pieţei, se organizeazã numai în structuri de vânzare specializate, cu respectarea prevederilor privind condiţiile igenico-sanitare şi de protecţie a vieţii, sãnãtãţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(2) În cazul în care activitatea de comercializare se desfãşoarã în pieţe cu specific agroalimentar sau în cadrul sectoarelor din pieţe destinate desfacerii produselor agroalimentare, administratorul pieţei nu va admite accesul în piaţã sau în sectorul respectiv al persoanelor care nu fac dovada îndeplinirii condiţiilor legale pentru exercitarea activitãţii de comercializare a altor produse în afara celor agroalimentare sau de uz gospodãresc.
ART. 15
Administratorul pieţei stabileşte tarifele pentru serviciile prestate, cu respectarea prevederilor legale, şi asigurã informarea corespunzãtoare a utilizatorilor pieţei, prin afişarea acestor tarife în locuri vizibile, uşor accesibile utilizatorilor.
ART. 16
Administratorul pieţei atribuie locuri de vânzare producãtorilor agricoli şi comercianţilor produselor de uz gospodãresc, în ordinea solicitãrilor şi în limita locurilor de vânzare existente în sectorul din piaţã destinat desfacerii acestor produse, în conformitate cu regulamentul pieţei.
ART. 17
Pentru desfãşurarea unui comerţ civilizat şi pentru menţinerea unor raporturi corecte între utilizatorii pieţei şi consumatori, administratorul pieţei are obligaţia:
a) sã asigure verificarea periodicã, din punct de vedere metrologic, a cântarelor pe care le oferã spre închiriat utilizatorilor pieţei;
b) sã controleze dacã mijloacele de mãsurare din proprietatea utilizatorilor pieţei sunt verificate din punct de vedere metrologic şi sã interzicã folosirea celor care nu corespund prevederilor legale în vigoare;
c) sã asigure gratuit cântare de control, verificate metrologic conform actelor normative în vigoare, pentru verificarea de cãtre cumpãrãtori a corectitudinii cântãririlor.
ART. 18
Administratorul pieţei va asigura salubrizarea acesteia zilnic şi ori de câte ori este necesar.

CAP. VII
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor pieţelor

ART. 19
(1) Activitãţile de comercializare şi de prestãri de servicii în pieţe sau din cadrul pieţelor se realizeazã numai în spaţiile şi în structurile de vânzare destinate comercializãrii produselor şi serviciilor de piaţã, atribuite comercianţilor/producãtorilor agricoli individuali/prestatorilor de servicii de piaţã.
(2) Comercializarea produselor agroalimentare de cãtre producãtorii agricoli, precum şi comercializarea celorlalte produse se fac numai în spaţiile destinate acestui scop, prevãzute în regulamentul-cadru.
ART. 20
Comercianţii persoane fizice autorizate, asociaţiile familiale sau persoanele juridice, precum şi producãtorii agricoli individuali sau asociaţiile acestora, care vând în piaţã, sunt obligaţi sã deţinã documentele care atestã calitatea de producãtor/comerciant acordate conform legislaţiei în vigoare.
ART. 21
(1) Utilizatorii pieţelor sunt obligaţi sã respecte legislaţia în vigoare în domeniul comercializãrii produselor şi a serviciilor de piaţã, precum şi în domeniul protecţiei consumatorilor.
(2) Se interzice cedarea folosinţei structurilor de vânzare deţinute prin contract de închiriere sau asociere cu administraţia pieţei, prin orice formã de contracte cu terţi, precum şi a locurilor de vânzare atribuite producãtorilor agricoli sau comercianţilor de produse de uz gospodãresc.
(3) Utilizatorii pieţei vor efectua cântãrirea şi mãsurarea mãrfurilor numai cu mijloacele de mãsurare legale, verificate metrologic.
ART. 22
Persoanele fizice autorizate, asociaţiile familiale sau persoanele juridice, care desfãşoarã activitate de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã în perimetrul pieţei, sunt obligate sã afişeze numele/denumirea, iar pentru societãţile comerciale şi sediul social, astfel cum au fost înregistrate în registrul comerţului.
ART. 23
Este interzisã vânzarea în piaţã a substanţelor toxice, inflamabile sau explozive, precum şi a armelor de foc şi a muniţiei.
ART. 24
(1) Administratorul pieţei are obligaţia sã elaboreze regulamentul propriu pentru funcţionarea pieţei, prevãzut la art. 9 alin. (2).
(2) Administratorul şi utilizatorii sunt obligaţi sã respecte prevederile regulamentului pieţei.
ART. 25
Administratorul pieţei va asigura afişarea la loc vizibil şi în mod lizibil a regulamentului propriu pentru funcţionarea pieţei, în perimetrul biroului administrativ al pieţei, precum şi în alte locuri accesibile informãrii comercianţilor şi consumatorilor.
ART. 26
Administraţia pieţei va sprijini organele de control autorizate în activitatea acestora.

CAP. VIII
Organizarea comerţului în pasaje publice, drumuri publice şi strãzi sau în orice zonã de altã naturã destinatã folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special, în alte condiţii decât în pieţe

ART. 27
Comerţul în pasaje publice, drumuri publice şi strãzi sau în orice zonã de altã naturã destinatã folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special, în alte condiţii decât în pieţe, se realizeazã în baza strategiei de dezvoltare a fiecãrei localitãţi, adoptatã de autoritãţile administraţiei publice locale, şi care are în vedere dezvoltarea şi animarea strãzilor cu vad comercial, revitalizarea unor vaduri comerciale.
ART. 28
Autoritãţile publice locale vor asigura pentru comerţul în aceste zone publice utilitãţile necesare: apã, canal, electricitate, gaze.
ART. 29
Strategia de dezvoltare a activitãţii comerciale cu amãnuntul în zonele publice prevãzute la art. 27, stabilitã de autoritãţile publice locale, va trebui sã rãspundã urmãtoarelor cerinţe:
a) sã satisfacã o nevoie stringentã a populaţiei din zonã sau aflate în tranzit;
b) sã nu afecteze circulaţia pietonilor sau a mijloacelor de transport din aceste zone;
c) sã nu polueze mediul;
d) sã nu împiedice libera concurenţã;
e) sã asigure concurenţa loialã.
ART. 30
În funcţie de natura activitãţilor comerciale din zonele publice prevãzute la art. 27, administraţia publicã localã va stabili un orar de funcţionare cu respectarea reglementãrilor legale.
ART. 31
(1) Comercializarea produselor nealimentare noi, uzate sau recondiţionate şi alimentare preambalate ori ambalate, în structuri de vânzare cu locaţie fixã sau temporarã din zonele publice, este permisã cu respectarea urmãtoarelor cerinţe, dupã caz:
a) asigurarea condiţiilor de pãstrare cerute de producãtor pentru a se menţine caracteristicile iniţiale ale produselor şi a se preveni perisabilitatea acceleratã a acestora;
b) asigurarea condiţiilor impuse de normele sanitare;
c) asigurarea condiţiilor cerute de legislaţie pentru produsele industriale de a fi probate sau verificate;
d) respectarea condiţiilor de amplasament stabilite de autoritatea publicã localã.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele comercializate în talciocuri.

CAP. IX
Sancţiuni

ART. 32
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) funcţionarea pieţei fãrã autorizaţie de funcţionare eliberatã de autoritãţile publice locale;
b) funcţionarea pieţei fãrã un regulament propriu, în funcţie de tipul acesteia, elaborat de administratorul pieţei şi avizat de autoritatea publicã localã;
c) acordarea de cãtre administratorul pieţei cu profil agroalimentar a unui procent mai mare de 10% din suprafaţa comercialã a platoului pentru comercializarea produselor de uz gospodãresc;
d) neasigurarea de cãtre administratorul pieţei a unui numãr de cântare în stare de funcţionare egal cu cel al locurilor de vânzare destinate închirierii pentru micii producãtori agricoli care comercializeazã legume, fructe, cereale şi seminţe;
e) neasigurarea de cãtre administratorul pieţei a cântarelor cu capacitate de peste 30 kg la o singurã cântãrire, exceptând piaţa volantã şi talciocul;
f) neafişarea de cãtre administratorul pieţei a tarifelor pentru serviciile practicate în cadrul pieţei;
g) nerespectarea de cãtre administrator a tipului de piaţã stabilit prin regulamentul pentru funcţionarea acesteia;
h) neatribuirea de cãtre administratorul pieţei a locurilor de vânzare, destinate producãtorilor agricoli şi comercianţilor produselor de uz gospodãresc, în ordinea solicitãrilor şi în limita locurilor disponibile existente în sectorul de piaţã destinat produselor oferite spre vânzare de cãtre solicitanţi;
i) neverificarea de cãtre administratorul pieţei a actelor care sã ateste dacã cântarele proprii ale comercianţilor sunt verificate din punct de vedere metrologic;
j) neasigurarea de cãtre administratorul pieţei a cântarului de control, verificat metrologic conform actelor normative, pentru verificarea de cãtre cumpãrãtori a corectitudinii cântãririlor;
k) cedarea, prin orice formã de contracte cu terţi, de cãtre comercianţii deţinãtori prin contract de închiriere sau asociere cu administratorul pieţei, a structurilor de vânzare obţinute în folosinţã, precum şi a locurilor de vânzare atribuite producãtorilor agricoli;
l) neafişarea la locul de desfãşurare a activitãţii din zona publicã, de cãtre persoane fizice, asociaţii familiale sau persoane juridice, a numelui/denumirii, iar pentru societãţile comerciale şi a sediului social, aşa cum au fost înregistrate în registrul comerţului;
m) neafişarea de cãtre administratorul pieţei în locuri uşor accesibile a regulamentului propriu pentru funcţionarea pieţei;
n) neasigurarea de cãtre administratorul pieţei a condiţiilor de comercializare în piaţã, conform prevederilor din regulamentul propriu pentru funcţionarea pieţei;
o) nerespectarea de cãtre administratorul pieţei volante a duratei de amplasare şi/sau de eliberare a spaţiului care i-a fost atribuit, precum şi neefectuarea igienizãrii suprafeţei pe care a fost amplasatã piaţa volantã;
p) neafişarea la loc vizibil a orarului de funcţionare al pieţei, la punctele principale de acces în piaţã;
q) desfãşurarea, în incinta pieţei, a activitãţilor de prestãri de servicii de alimentaţie publicã în structuri de vânzare nespecializate;
r) neasigurarea cerinţelor legale pentru produse industriale de a fi probate sau verificate pentru produsele comercializate de cãtre persoane fizice autorizate, asociaţii familiale sau persoane juridice, în zone publice, în structuri cu locaţie fixã sau temporarã.
ART. 33
Contravenţiile prevãzute la art. 32 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) faptele prevãzutã la lit. a), cu amendã de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) faptele prevãzute la lit. b), k), n) şi o), cu amendã de la 60.000.000 lei la 80.000.000 lei;
c) faptele prevãzute la lit. c), g), h) şi q), cu amendã de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei;
d) faptele prevãzute la lit. p), cu amendã de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei;
e) faptele prevãzute la lit. d), e), f), i), j), m) şi r), cu amendã de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei;
f) faptele prevãzute la lit. l), cu amendã de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei.
ART. 34
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 32 şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 33 se realizeazã dupã cum urmeazã:
a) de cãtre împuterniciţii prefectului şi ai preşedintelui consiliului judeţean, în cazurile prevãzute la art. 32 lit. a)-j) şi m)-o);
b) de cãtre împuterniciţii primarului, în cazurile prevãzute la art. 32 lit. a)-p);
c) de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în cazurile prevãzute la art. 32 lit. l), p), q) şi r).
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii, agentul constatator fãcând menţiunea despre aceastã posibilitate în procesul-verbal, cu excepţia contravenţiei prevãzute la art. 32 lit. p).
ART. 35
Dispoziţiile privind contravenţiile prevãzute la <>art. 33 şi 34 se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. X
Dispoziţii finale

ART. 36
Prezenta hotãrâre se aplicã şi pieţelor ce funcţioneazã pe domeniul privat, având în vedere caracterul lor de interes public.
ART. 37
(1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 19/1996 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a pieţelor, târgurilor şi oboarelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, precum şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.103/2002 privind unele mãsuri de comercializare a produselor alimentare ambalate sau preambalate şi a produselor nealimentare în cadrul altor spaţii decât cele cu destinaţie prestabilitã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 17 octombrie 2002.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Întreprinderi Mici
şi Mijlocii şi Cooperaţie,
Eugen Ovidiu Chirovici

p. Ministrul sãnãtãţii,
Cristian Celea,
secretar de stat

Ministru de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul delegat
pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

Bucureşti, 18 martie 2004.
Nr. 348.

ANEXĂ

REGULAMENT - CADRU
pentru funcţionarea pieţei

CAP. I
Prevederi generale

1. Denumirea pieţei
2. Sediul pieţei
3. Denumirea administratorului pieţei
4. Hotãrârea consiliului local privind localizarea pieţei şi a specificului acesteia
5. Autorizaţia de funcţionare acordatã de autoritatea publicã localã

CAP. II
Tipul pieţei şi categoria de mãrfuri comercializate

1. Tipul pieţei, conform cu prevederile prezentei hotãrâri.
2. Natura produselor şi serviciilor de piaţã care se comercializeazã:





──────────────────────────────────────────────────────────────────
Produse/servicii comercializate CAEN/CPSA
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Exemplu: - legume şi fructe
- de uz gospodãresc
- alimentare
- flori
- nealimentare
- etc.
──────────────────────────────────────────────────────────────────



3. Periodicitatea pieţei
4. Orarul de funcţionare

CAP. III
Planul pieţei

1. Cãi principale de acces în zonã
2. Spaţii de parcare
3. Sectorizarea platoului pieţei pe specific de produse comercializate, cu indicarea amplasãrii punctelor de vânzare, de exemplu:
a) producãtori agricoli;
b) produse de uz gospodãresc;
c) produse alimentare;
d) produse nealimentare;
e) animale vii.
4. Indicarea cãilor de acces a cumpãrãtorilor la punctele de vânzare
5. Amplasarea structurilor de vânzare pentru comercializarea produselor alimentare, nealimentare şi de alimentaţie publicã
6. Amplasarea halelor
7. Localizarea cântarului pieţei, spaţiului de închiriere a cântarelor şi echipamentului de protecţie, grupurilor sanitare etc., precum şi a celorlalte servicii oferite în cadrul pieţei
8. Localizarea reţelei electrice, reţelei de apã şi de canalizare, precum şi a racordurilor de branşare a utilitãţilor pieţei la acestea
9. Spaţiile de depozitare a deşeurilor
10. Alte obiective considerate ca necesare a fi înscrise în planul pieţei

CAP. IV
Prezentarea ansamblului pieţei şi a platoului

1. Suprafaţa totalã - mp
2. Suprafaţa totalã a platoului - mp , din care suprafaţã acoperitã - mp
3. Materialul din care este realizat pavimentul platoului pieţei
4. Enumerarea sectoarelor existente în piaţã destinate desfacerii de produse, precum şi numãrul de locuri de vânzare aferent fiecãrui sector
5. Descrierea mobilierului utilizat pentru fiecare sector al platoului pieţei: materialul din care este realizat, mãrimea etc.
6. Alte precizãri considerate necesare.

CAP. V
Serviciile prestate utilizatorilor pieţei

1. Tipul serviciului oferit de administratorul pieţei
.............................................................
2. Serviciile care faciliteazã desfãşurarea activitãţii în cadrul pieţei, conform art. 12 alin. (1) şi art. 13 din hotãrâre.
3. Racordarea pieţei la reţeaua electricã, la reţeaua de apã sau la o sursã de apã potabilã, la reţeaua de canalizare sau fose septice, la reţeaua de gaz (unde este cazul).

CAP. VI
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor pieţei

Drepturile:
1. sã se poatã informa facil asupra tarifelor practicate în piaţã;
2. producãtorii agricoli sã aibã asiguratã posibilitatea de a închiria de la administraţia pieţei cântare verificate metrologic;
3. sã aibã acces gratuit la cântarul de 30 kg la o singurã cântãrire;
4. sã poatã practica preţurile pe care le considerã optime pentru mãrfurile pe care le comercializeazã;
5. sã aibã acces la toate serviciile oferite de administraţia pieţei;
6. sã fie informat asupra perioadei şi orarului de funcţionare a pieţei;
7. alte drepturi oferite de administratorul pieţei.
Obligaţiile:
1. afişarea preţurilor pentru produsele oferite la vânzare conform prevederilor legale;
2. respectarea legislaţiei privitoare la desfacerea produselor;
3. etalarea instrumentelor de mãsurã;
4. folosirea numai a cântarelor verificate din punct de vedere metrologic;
5. inscripţionarea denumirii persoanei juridice, persoanei fizice autorizate sau asociaţiei familiale la loc vizibil, uşor de citit, care sã nu poatã fi ştearsã;
6. menţinerea permanentã a curãţeniei la locul de vânzare şi în jurul acestuia şi transportarea gunoiului la locurile special amenajate în cadrul pieţei, ori de câte ori este cazul;
7. sã nu expunã mãrfurile în afara locului de vânzare alocat;
8. sã nu ofere spre vânzare mãrfurile din mers;
9. sã nu ofere spre vânzare produsele înainte de deschiderea pieţei şi dupã închiderea acesteia;
10. alte obligaţii.

CAP. VII
Drepturile şi obligaţiile administratorului pieţei

Administratorul pieţei are urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
1. elaboreazã regulamentul pentru funcţionarea pieţei şi îl supune spre avizare autoritãţilor publice locale;
2. verificã dacã utilizatorii pieţei au calitatea de producãtor/comerciant, conform prevederilor legale, şi nu permite accesul altor comercianţi;
3. verificã dacã utilizatorii pieţei au afişate numele şi sediul social;
4. afişeazã la loc vizibil şi în mod lizibil regulamentul-cadru, orarul de funcţionare, precum şi tarifele practicate în piaţã;
5. sprijinã organele de control autorizate;
6. nu admite în piaţã un numãr de utilizatori mai mare decât limita locurilor de vânzare existente în sectorul de piaţã destinat desfacerii produselor oferite de aceştia;
7. stabileşte tarifele pentru serviciile prestate şi asigurã afişarea acestora;
8. asigurã evidenţa solicitãrilor locurilor de vânzare şi asigurã atribuirea acestora producãtorilor agricoli şi comercianţilor produselor de uz gospodãresc în ordinea solicitãrilor;
9. controleazã dacã mijloacele de mãsurare proprietatea utilizatorilor pieţei sunt verificate din punct de vedere metrologic şi interzice folosirea celor care nu corespund prevederilor legale în domeniu;
10. asigurã verificarea periodicã, din punct de vedere metrologic, a cântarelor pe care le oferã spre închiriat utilizatorilor pieţei;
11. asigurã un numãr de cântare în stare de funcţionare egal cu cel al locurilor de vânzare din piaţã destinate comercializãrii de cãtre producãtorii agricoli a legumelor, fructelor, cerealelor şi seminţelor;
12. asigurã gratuit cântare de control pentru verificarea de cãtre cumpãrãtori a corectitudinii cântãririlor;
13. asigurã salubrizarea pieţei zilnic şi ori de câte ori este necesar;
14. asigurã, în mod gratuit, funcţionarea unor cântare tip balanţã sau basculã cu capacitate de peste 30 kg la o singurã cântãrire, necesare mãrfurilor vândute în cantitate mare de cãtre utilizatorii pieţei;
15. alte drepturi şi obligaţii cuprinse în prevederile prezentei hotãrâri.
Instituţiile cu atribuţii de control, competente conform legislaţiei în vigoare, vor veghea la respectarea drepturilor şi obligaţiilor utilizatorilor pieţei, aşa cum sunt prevãzute în regulamentul-cadru.

___________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016