Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 34 din 30 mai 2011 cu privire la propunerea de Regulament al Consiliului privind competenta, legea aplicabila, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materia parteneriatelor inregistrate COM (2011) 127 final
EMITENT: SENATUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 14 iunie 2011
Având în vedere Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri nr. 274 din 19 mai 2011,
în temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicatã, şi ale Protocolului nr. 2 anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeanã şi a Tratatului de instituire a Comunitãţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
Senatul adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1
Senatul constatã cã propunerea de Regulament al Consiliului privind competenţa, legea aplicabilã, recunoaşterea şi executarea hotãrârilor judecãtoreşti în materia parteneriatelor înregistrate nu respectã nici principiul subsidiaritãţii şi nici pe cel al proporţionalitãţii pentru urmãtoarele considerente:
1. În ceea ce priveşte încãlcarea principiului subsidiaritãţii de cãtre propunerea de regulament, motivele au în vedere legislaţia în vigoare a României. Legea nr. 287/2009 privind Codul civil prevede în cuprinsul art. 277 alin. (3) cã "parteneriatele civile dintre persoane de sex opus sau de acelaşi sex încheiate sau contractate în strãinãtate fie de cetãţeni români, fie de cetãţeni strãini nu sunt recunoscute în România". Legea nr. 4/1953 Codul familiei, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu prevede posibilitatea încheierii de parteneriate civile. Singura modalitate legalã de consfinţire în faţa autoritãţilor statului a unei legãturi între douã persoane este cea a familiei, rezultatã în urma cãsãtoriei între un bãrbat şi o femeie.
Chiar în condiţiile apartenenţei la spaţiul european, se considerã cã respectarea valorilor sociale, ale celor de entitate naţionalã, convieţuirea în respect faţã de ordinea şi tradiţia juridicã consacratã trebuie sã aibã o aplicabilitate continuã, neîntreruptã şi sã nu fie afectatã în domenii definitorii pentru naţiune.
Numai o parte dintre statele membre UE recunosc instituţia parteneriatului înregistrat, astfel proiectul de regulament nu poate aduce plus de valoare din punctul de vedere al reglementãrilor juridice aplicabile în spaţiul european.
Luând în considerare eficienţa reglementãrii prin acţiunea la nivelul UE se constatã cã nu se justificã intervenţia legislativã la acest nivel, deoarece parteneriatele nu sunt recunoscute de toate statele membre. Aşadar, folosirea ca temei juridic a art. 81 alin. 3 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care reglementeazã adoptarea de mãsuri din dreptul familiei cu implicaţii transfrontaliere, nu poate fi aplicat în ceea ce priveşte competenţa, legea aplicabilã, recunoaşterea şi executarea hotãrârilor judecãtoreşti în materia parteneriatelor înregistrate.
Constituţia României, republicatã, consacrã prin dispoziţiile art. 26 cã autoritãţile publice respectã şi ocrotesc viaţa intimã, familialã şi privatã, precum şi faptul cã persoana fizicã are dreptul sã dispunã de ea însãşi, dacã nu încalcã drepturile şi libertãţile altora, ordinea publicã sau bunele moravuri.
Se considerã cã actul legislativ poate fi un instrument juridic foarte bun, dar cu aplicabilitate numai în ţãrile care recunosc parteneriatele înregistrate, pentru ţara noastrã nefiind necesar unul atât timp cât parteneriatele înregistrate nu sunt recunoscute din punct de vedere legal.
2. În ceea ce priveşte încãlcarea principiului proporţionalitãţii de cãtre propunerea de regulament, motivele au în vedere faptul cã acest tip de instrument juridic are o forţã juridicã obligatorie, sub toate elementele şi prevederile sale, în acest fel particularitãţile şi specificitatea reglementãrilor fiecãrui stat membru al UE nu mai pot fi avute în vedere. De aceea, se manifestã rezerve, având în vedere considerente de legislaţie şi de reglementare naţionalã, a alegerii acestui tip de instrument în detrimentul unei directive, care ar fi lãsat o marjã în ceea ce priveşte obţinerea rezultatului scontat.
Respectând principiului recunoaşterii reciproce a hotãrârilor judecãtoreşti dintr-un stat membru în altul, se considerã cã art. 18 din regulament intervine asupra a ceea ce ar trebui definit şi acceptat de fiecare stat prin conceptul de "ordine publicã".
ART. 2
Avizul motivat cuprins în prezenta hotãrâre se transmite cãtre instituţiile europene şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Aceastã hotãrâre a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 30 mai 2011, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANÃ
Bucureşti, 30 mai 2011.
Nr. 34.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: