Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 329 din 20 martie 2003 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 4 aprilie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 7 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 519/2002 , cu modificãrile ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1
Se aproba regulamentele-cadru de organizare şi funcţionare a instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute în anexele nr. 1-5 care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) În exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 519/2002 , cu modificãrile ulterioare, Guvernul, consiliile judeţene, consiliile locale, precum şi celelalte persoane juridice prevãzute de lege pot infiinta şi organiza instituţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
(2) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap se înfiinţeazã şi funcţioneazã ca instituţii de interes public, cu personalitate juridicã, sub forma de centrepilot, centre de îngrijire şi asistenta, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, centre de zi, precum şi sub alte forme specifice, în condiţiile legii.
ART. 3
(1) Guvernul, consiliile judeţene, consiliile locale, precum şi celelalte persoane juridice prevãzute de lege aproba, prin hotãrâre, Regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap pe care le înfiinţeazã, pe baza prevederilor regulamentului-cadru specific fiecãrui centru, aprobat prin prezenta hotãrâre.
(2) Atribuţiile fiecãrui tip de centru, prevãzute în regulamentul-cadru, se completeazã şi cu alte atribuţii, în funcţie de nevoile şi de caracteristicile sociale ale unitãţilor administrativ-teritoriale în care îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 4
Pentru instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, înfiinţate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Guvernul, consiliile judeţene, consiliile locale, precum şi celelalte persoane juridice prevãzute de lege vor aproba, prin hotãrâre, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, regulamentele de organizare şi funcţionare specifice pentru fiecare instituţie de protecţie specialã a persoanelor cu handicap pe care au înfiinţat-o sau pe care o finanţeazã în condiţiile legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap,
Constantin Stoenescu
Bucureşti, 20 martie 2003.
Nr. 329.
ANEXA 1
REGULAMENTUL - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrelor-pilot
ART. 1
Centrele-pilot sunt instituţii de interes public cu personalitate juridicã, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperãrii şi integrãrii acestora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
ART. 2
(1) Centrele-pilot pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâre a cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Centrele-pilot pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevãzute la alin. (1).
ART. 3
În vederea realizãrii atribuţiilor ce le revin, centrele-pilot îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specialã a persoanelor cu handicap, prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum şi pentru integrarea lor socioprofesionala.
ART. 4
Principiile care stau la baza activitãţii centrelor-pilot sunt:
a) principiul egalitãţii de sanse;
b) principiul respectãrii demnitãţii;
c) principiul asigurãrii autonomiei;
d) principiul asigurãrii intimitatii;
e) principiul asigurãrii confidenţialitãţii;
f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
g) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;
h) principiul cooperãrii şi parteneriatului;
i) principiul recunoaşterii valorii fiecãrei fiinţe umane şi valorizarii ei, indiferent de handicap.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a centrelor-pilot, numãrul de personal, precum şi bugetul se aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, hotãrâre a consiliului judeţean sau local, dupã caz, hotãrâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor-pilot se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numãrul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor-pilot care sunt înfiinţate de instituţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor centrelor-pilot se asigura din:
a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor-pilot;
b) bugetele locale ale autoritãţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor-pilot;
c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
ART. 8
Conducerea centrelor-pilot este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
ART. 9
(1) Postul de director al centrului-pilot se ocupa prin concurs sau, dupã caz, prin examen, în condiţiile legii.
(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolvenţi cu diploma de licenta ai învãţãmântului superior de lungã durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupã caz, de examinare se stabileşte prin:
a) ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;
c) dispoziţie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
(4) Concursul sau, dupã caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specialã a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului-pilot.
ART. 10
(1) Directorul centrului-pilot asigura conducerea executivã a acestuia şi rãspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin directorul centrului-pilot emite dispoziţii.
ART. 11
Directorul centrului-pilot îndeplineşte, în condiţiile legii, urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã centrul-pilot în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
b) exercita atribuţiile ce revin centrului-pilot în calitate de persoana juridicã;
c) exercita funcţia de ordonator de credite;
d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului-pilot şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizãrii comitetului director;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din cadrul centrului-pilot, în condiţiile legii;
f) controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
g) elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului-pilot şi stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
h) prezintã informãri la cererea autoritãţilor sau persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul-pilot, cu privire la activitatea desfasurata;
i) realizeazã şi propune proiecte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
k) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizeazã protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 12
(1) Comitetul director este alcãtuit din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) directorul centrului-pilot, care este şi preşedintele comitetului;
b) contabilul-şef sau, dupã caz, asistentul medical şef;
c) un reprezentant al autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul-pilot;
d) un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiazã de indemnizaţie.
(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinarã ori de câte ori este necesar.
ART. 13
Comitetul director îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) propune autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul-pilot, aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
c) analizeazã activitatea centrului-pilot şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului-pilot, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;
e) aproba statul de funcţii;
f) aproba programele de activitate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrâre a autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul-pilot.
ART. 14
Sancţionarea disciplinarã sau eliberarea din funcţie a directorului centrului-pilot, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de cãtre:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) preşedintele consiliului judeţean;
c) primar;
d) conducãtorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
ART. 15
Centrele-pilot funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercita în condiţiile legii.
ART. 16
Centrele-pilot îndeplinesc urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura cazarea, realizarea activitãţilor de recuperare a persoanelor cu handicap prin programe de terapie aplicate în mod direct prin munca în ateliere şi prin terapii asociate;
b) elaboreazã programe proprii de recuperare şi integrare socioprofesionala şi familialã, colaborand cu centre similare, cu organizaţii neguvernamentale din ţara şi din strãinãtate;
c) asigura aplicarea politicilor şi strategiilor naţionale, judeţene şi locale, în concordanta cu specificul centrelorpilot, întocmind proiecte şi programe proprii care sa asigure creşterea calitãţii activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap asistate;
d) monitorizeazã şi analizeazã situaţia persoanelor cu handicap, ulterior finalizarii proiectelor şi programelor de recuperare şi integrare profesionalã sau socialã;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele proprii de recuperare;
f) întocmesc rapoarte de ancheta psihosociala şi asigura includerea acestora în programe şi proiecte de recuperare;
g) asigura îndeplinirea standardelor de calitate a serviciilor şi a standardelor ocupationale specifice personalului încadrat în centrele-pilot;
h) identifica mediile în care poate fi integrata orice persoana cu handicap care a parcurs programele sau proiectele de recuperare;
i) acorda sprijin şi asistenta de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranta persoanelor cu handicap asistate;
j) dezvolta parteneriate şi colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale, alţi reprezentanţi ai societãţii civile, în vederea diversificãrii serviciilor de asistenta specialã, în funcţie de realitatile şi specificul local;
k) promoveazã dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
ART. 17
(1) În centrele-pilot pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Condiţiile de internare şi asistare în centrele-pilot se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevãzute de prezentul regulament-cadru.
ART. 18
Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa punã la dispoziţie centrelor-pilot toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de cãtre acestea a atribuţiilor ce le revin şi sa permitã accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
ART. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor-pilot sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborãrii regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadreazã în categoria centrelor-pilot.
ANEXA 2
REGULAMENTUL - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrelor
de îngrijire şi asistenta
ART. 1
Centrele de îngrijire şi asistenta sunt instituţii de interes public cu personalitate juridicã, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperãrii şi integrãrii acestora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
ART. 2
(1) Centrele de îngrijire şi asistenta pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâre a cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Centrele de îngrijire şi asistenta pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevãzute la alin. (1).
ART. 3
În vederea realizãrii atribuţiilor ce le revin, centrele de îngrijire şi asistenta îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora.
ART. 4
Principiile care stau la baza activitãţii centrelor de îngrijire şi asistenta sunt:
a) principiul respectãrii drepturilor omului;
b) principiul respectãrii demnitãţii;
c) principiul asigurãrii autonomiei;
d) principiul asigurãrii intimitatii;
e) principiul asigurãrii dreptului de a alege;
f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
g) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;
h) principiul cooperãrii şi parteneriatului;
i) principiul recunoaşterii valorii fiecãrei fiinţe umane şi valorizarii ei, indiferent de tipul de handicap.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a centrelor de îngrijire şi asistenta, numãrul de personal, precum şi bugetul se aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, hotãrâre a consiliului judeţean sau local, dupã caz, hotãrâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de îngrijire şi asistenta se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numãrul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de îngrijire şi asistenta care sunt înfiinţate de instituţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor centrelor de îngrijire şi asistenta se asigura din:
a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor de îngrijire şi asistenta;
b) bugetele locale ale autoritãţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor de îngrijire şi asistenta;
c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
ART. 8
Conducerea centrelor de îngrijire şi asistenta este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
ART. 9
(1) Postul de director al centrului de îngrijire şi asistenta se ocupa prin concurs sau, dupã caz, prin examen, în condiţiile legii.
(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolvenţi cu diploma de licenta ai învãţãmântului superior de lungã durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupã caz, de examinare se stabileşte prin:
a) ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;
c) dispoziţie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
(4) Concursul sau, dupã caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specialã a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului de îngrijire şi asistenta.
ART. 10
(1) Directorul centrului de îngrijire şi asistenta asigura conducerea executivã a acestuia şi rãspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin directorul centrului de îngrijire şi asistenta emite dispoziţii.
ART. 11
Directorul centrului de îngrijire şi asistenta îndeplineşte, în condiţiile legii, urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã centrul de îngrijire şi asistenta în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
b) exercita atribuţiile ce revin centrului de îngrijire şi asistenta în calitate de persoana juridicã;
c) exercita funcţia de ordonator de credite;
d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului de îngrijire şi asistenta şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizãrii comitetului director;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din cadrul centrului de îngrijire şi asistenta, în condiţiile legii;
f) controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
g) elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de îngrijire şi asistenta, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
h) prezintã informãri la cererea autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta;
i) realizeazã şi propune proiecte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
k) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizeazã protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii pregazute de lege.
ART. 12
(1) Comitetul director este alcãtuit din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) directorul centrului de îngrijire şi asistenta, care este şi preşedintele comitetului;
b) contabilul-şef sau, dupã caz, asistentul medical şef;
c) un reprezentant al autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta;
d) un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiazã de indemnizaţie.
(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinarã ori de câte ori este necesar.
ART. 13
Comitetul director îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) propune autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
c) analizeazã activitatea centrului de îngrijire şi asistenta şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de îngrijire şi asistenta, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;
e) aproba statul de funcţii;
f) aproba programele de activitate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrâre a autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta.
ART. 14
Sancţionarea disciplinarã sau eliberarea din funcţie a directorului centrului de îngrijire şi asistenta, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de cãtre:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) preşedintele consiliului judeţean;
c) primar;
d) conducãtorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
ART. 15
Centrele de îngrijire şi asistenta funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercita în condiţiile legii.
ART. 16
Centrele de îngrijire şi asistenta au urmãtoarele atribuţii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul şi condiţiile igienico-sanitare corespunzãtoare persoanelor cu handicap asistate, precum şi întreţinerea şi folosirea eficienta a bazei materiale şi a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicalã curenta şi de specialitate, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanenta persoanelor cu handicap asistate;
c) întocmesc proiecte şi programe proprii care sa asigure creşterea calitãţii activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, în concordanta cu specificul centrului de îngrijire şi asistenta, potrivit politicilor şi strategiilor naţionale, judeţene şi locale;
d) organizeazã activitãţi cultural-educative şi de socializare atât în interiorul centrelor de îngrijire şi asistenta, cat şi în afarã acestora;
e) organizeazã activitãţi de ergoterapie în raport cu restantul funcţional al persoanelor internate;
f) acorda sprijin şi asistenta de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranta persoanelor cu handicap;
g) dezvolta parteneriate şi colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societãţii civile, în vederea diversificãrii serviciilor de asistenta specialã, în funcţie de realitati şi de specificul local;
h) asigura consiliere şi informare atât familiilor, cat şi asistatilor, privind problematica socialã (probleme familiale, psihologice etc.);
i) intervin în combaterea şi prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
j) intervin în sensibilizarea comunitãţii la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap;
k) asigura respectarea standardelor şi indicatorilor stabiliţi de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
l) promoveazã dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
ART. 17
(1) În centrele de îngrijire şi asistenta pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Condiţiile de internare şi asistare în centrele de îngrijire şi asistenta se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevãzute de prezentul regulament-cadru.
ART. 18
Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa punã la dispoziţie centrelor de îngrijire şi asistenta toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de cãtre acestea a atribuţiilor ce le revin şi sa permitã accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
ART. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de îngrijire şi asistenta sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborãrii regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadreazã în categoria centrelor de îngrijire şi asistenta.
ANEXA 3
REGULAMENTUL - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrelor
de recuperare şi reabilitare
ART. 1
Centrele de recuperare şi reabilitare sunt instituţii de interes public cu personalitate juridicã, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperãrii şi integrãrii acestora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
ART. 2
(1) Centrele de recuperare şi reabilitare pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâre a cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Centrele de recuperare şi reabilitare pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevãzute la alin. (1).
ART. 3
În vederea realizãrii atribuţiilor ce le revin, centrele de recuperare şi reabilitare îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie prin asigurarea mijoacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specialã a persoanelor cu handicap, prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum şi pentru integrarea lor socioprofesionala.
ART. 4
Principiile care stau la baza activitãţii centrelor de recuperare şi reabilitare sunt:
a) principiul respectãrii drepturilor omului;
b) principiul respectãrii demnitãţii;
c) principiul asigurãrii autonomiei;
d) principiul asigurãrii intimitatii;
e) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
f) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;
g) principiul cooperãrii şi parteneriatului;
h) principiul recunoaşterii valorii fiecãrei fiinţe umane şi valorizarii ei, indiferent de handicap.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a centrelor de recuperare şi reabilitare, numãrul de personal, precum şi bugetul se aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, hotãrâre a consiliului judeţean sau local, dupã caz, hotãrâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de recuperare şi reabilitare se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numãrul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de recuperare şi reabilitare care sunt înfiinţate de instituţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor centrelor de recuperare şi reabilitare se asigura din:
a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor de recuperare şi reabilitare;
b) bugetele locale ale autoritãţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor de recuperare şi reabilitare;
c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
ART. 8
Conducerea centrelor de recuperare şi reabilitare este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
ART. 9
(1) Postul de director al centrului de recuperare şi reabilitare se ocupa prin concurs sau, dupã caz, prin examen, în condiţiile legii.
(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolvenţi cu diploma de licenta ai învãţãmântului superior de lungã durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupã caz, de examinare se stabileşte prin:
a) ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;
c) dispoziţie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
(4) Concursul sau, dupã caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specialã a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului de recuperare şi reabilitare.
ART. 10
(1) Directorul centrului de recuperare şi reabilitare asigura conducerea executivã a acestuia şi rãspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin directorul centrului de recuperare şi reabilitare emite dispoziţii.
ART. 11
Directorul centrului de recuperare şi reabilitare îndeplineşte, în condiţiile legii, urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã centrul de recuperare şi reabilitare în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
b) exercita atribuţiile ce revin centrului de recuperare şi reabilitare în calitate de persoana juridicã;
c) exercita funcţia de ordonator de credite;
d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului de recuperare şi reabilitare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizãrii comitetului director;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din cadrul centrului de recuperare şi reabilitare, în condiţiile legii;
f) controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
g) elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de recuperare şi reabilitare, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
h) prezintã informãri la cererea autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de recuperare şi reabilitare, cu privire la activitatea desfasurata;
i) realizeazã şi propune proiecte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
k) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizeazã protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 12
(1) Comitetul director este alcãtuit din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) directorul centrului de recuperare şi reabilitare, care este şi preşedintele comitetului;
b) contabilul-şef sau, dupã caz, asistentul medical şef;
c) un reprezentant al autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de recuperare şi reabilitare;
d) 2 reprezentanţi ai unor organizaţii neguvernamentale care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiazã de indemnizaţie;
(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinarã ori de câte ori este necesar.
ART. 13
Comitetul director îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) propune autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de recuperare şi reabilitare aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
c) analizeazã activitatea centrului de recuperare şi reabilitare şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de recuperare şi reabilitare, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;
e) aproba statul de funcţii;
f) aproba programele de activitate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrâre a autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de recuperare şi reabilitare.
ART. 14
Sancţionarea disciplinarã sau eliberarea din funcţie a directorului centrului de recuperare şi reabilitare, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de cãtre:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, sau împuternicitul legal al acestuia;
b) preşedintele consiliului judeţean;
c) primar;
d) conducãtorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
ART. 15
Centrele de recuperare şi reabilitare funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercita în condiţiile legii.
ART. 16
Centrele de recuperare şi reabilitare au urmãtoarele atribuţii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul şi condiţiile igienico-sanitare corespunzãtoare persoanelor cu handicap asistate, precum şi întreţinerea şi folosirea eficienta a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicalã curenta şi de specialitate, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanenta a persoanelor cu handicap internate;
c) asigura programe individuale de recuperare specifice handicapului şi persoanei;
d) elaboreazã programe de recuperare, individuale şi de grup, adaptate afectiunilor fiecãrei persoane;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programul de recuperare;
f) organizeazã activitãţi de ergoterapie în raport cu restantul funcţional al persoanelor internate;
g) organizeazã activitãţi psihosociale şi culturale;
h) monitorizeazã şi analizeazã situaţia persoanelor cu handicap internate, ulterior finalizarii programului de recuperare;
i) asigura consiliere şi informare privind problematica socialã (probleme familiale, psihologice etc.);
j) acorda sprijin şi asistenta de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranta persoanelor cu handicap;
k) dezvolta parteneriate şi colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societãţii civile, în vederea diversificãrii şi îmbunãtãţirii programelor de recuperare oferite persoanelor cu handicap, în funcţie de realitatile şi de specificul local;
l) intervin în combaterea şi prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
m) intervin în sensibilizarea comunitãţii la nevoile specifice persoanelor cu handicap instituţionalizate;
n) asigura respectarea standardelor şi indicatorilor stabiliţi de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
o) promoveazã dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
ART. 17
(1) În centrele de recuperare şi reabilitare pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Condiţiile de internare şi asistare în centrele de recuperare şi reabilitare se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevãzute de prezentul regulament-cadru.
ART. 18
Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa punã la dispoziţie centrelor de recuperare şi reabilitare toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de cãtre acestea a atribuţiilor ce le revin şi sa permitã accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
ART. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de recuperare şi reabilitare sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborãrii regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadreazã în categoria centrelor de recuperare şi reabilitare.
ANEXA 4
REGULAMENTUL - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrelor de integrare
prin terapie ocupationala
ART. 1
Centrele de integrare prin terapie ocupationala sunt instituţii de interes public cu personalitate juridicã, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperãrii şi integrãrii acetora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
ART. 2
(1) Centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâre a cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevãzute la alin. (1).
ART. 3
În vederea realizãrii atribuţiilor ce le revin, centrele de integrare prin terapie ocupationala îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specialã a persoanelor cu handicap, prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum şi pentru integrarea lor socioprofesionala.
ART. 4
Principiile care stau la baza activitãţii centrelor de integrare prin terapie ocupationala sunt:
a) principiul respectãrii drepturilor omului;
b) principiul respectãrii demnitãţii;
c) principiul asigurãrii autonomiei;
d) principiul asigurãrii intimitatii;
e) principiul asigurãrii dreptului la munca în funcţie de restantul funcţional al fiecãrui asistat;
f) principiul remunerãrii echitabile în funcţie de munca depusa;
g) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
h) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;
i) principiul cooperãrii şi parteneriatului;
j) principiul recunoaşterii valorii fiecãrei fiinţe umane şi valorizarii ei, indiferent de handicap.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a centrelor de integrare prin terapie ocupationala, numãrul de personal, precum şi bugetul se aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, hotãrâre a consiliului judeţean sau local, dupã caz, hotãrâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de integrare prin terapie ocupationala se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numãrul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de integrare prin terapie ocupationala care sunt înfiinţate de instituţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor centrelor de integrare prin terapie ocupationala se asigura din:
a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor de integrare prin terapie ocupationala;
b) bugetele locale ale autoritãţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor de integrare prin terapie ocupationala;
c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
ART. 8
Conducerea centrelor de integrare prin terapie ocupationala este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
ART. 9
(1) Postul de director al centrului de integrare prin terapie ocupationala se ocupa prin concurs sau, dupã caz, prin examen, în condiţiile legii.
(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolvenţi cu diploma de licenta ai învãţãmântului superior de lungã durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupã caz, de examinare se stabileşte prin:
a) ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;
c) dispoziţie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
(4) Concursul sau, dupã caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specialã a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului de integrare prin terapie ocupationala.
ART. 10
(1) Directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala asigura conducerea executivã a acestuia şi rãspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala emite dispoziţii.
ART. 11
Directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala îndeplineşte, în condiţiile legii, urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã centrul de integrare prin terapie ocupationala în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
b) exercita atribuţiile ce revin centrului de integrare prin terapie ocupationala în calitate de persoana juridicã;
c) exercita funcţia de ordonator de credite;
d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului de integrare prin terapie ocupationala şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizãrii comitetului director;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din cadrul centrului de integrare prin terapie ocupationala, în condiţiile legii;
f) controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
g) elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de integrare prin terapie ocupationala, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
h) prezintã informãri la cererea autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de integrare prin terapie ocupationala, cu privire la activitatea desfasurata;
i) realizeazã şi propune proiecte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
k) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizeazã protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 12
(1) Comitetul director este alcãtuit din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala, care este şi preşedintele comitetului;
b) contabilul-şef sau, dupã caz, asistentul medical şef;
c) un reprezentant al autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de integrare prin terapie ocupationala;
d) un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiazã de indemnizaţie.
(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinarã ori de câte ori este necesar.
ART. 13
Comitetul director îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) propune autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de integrare prin terapie ocupationala aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
c) analizeazã activitatea centrului de integrare prin terapie ocupationala şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de integrare prin terapie ocupationala, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;
e) aproba statul de funcţii;
f) aproba programele de activitate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrâre a autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de integrare prin terapie ocupationala.
ART. 14
Sancţionarea disciplinarã sau eliberarea din funcţie a directorului centrului de integrare prin terapie ocupationala, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de cãtre:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) preşedintele consiliului judeţean;
c) primar;
d) conducãtorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
ART. 15
Centrele de integrare prin terapie ocupationala funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercita în condiţiile legii.
ART. 16
Centrele de integrare prin terapie ocupationala au urmãtoarele atribuţii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul şi condiţiile igienico-sanitare corespunzãtoare persoanelor cu handicap asistate, precum şi întreţinerea şi folosirea eficienta a bazei materiale şi a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicalã curenta şi de specialitate, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanenta persoanelor cu handicap internate;
c) întocmesc proiecte şi programe proprii care sa asigure creşterea calitãţii activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, în concordanta cu specificul centrului, potrivit politicilor şi strategiilor naţionale, judeţene şi locale;
d) elaboreazã programe individualizate sau de grup de terapie ocupationala şi alte tipuri de terapie, în vederea integrãrii socioprofesionale şi familiale, colaborand în acest sens cu centre similare şi cu organizaţii neguvernamentale din ţara şi din strãinãtate;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele de terapie şi asigura includerea lor în aceste programe;
f) întocmesc rapoarte de ancheta psihosociala;
g) asigura realizarea activitãţilor de recuperare a persoanelor cu handicap prin implementarea programelor de terapie menţionate mai sus;
h) monitorizeazã şi analizeazã situaţia persoanelor cu handicap ulterior finalizarii programelor de terapie;
i) identifica mediile în care poate fi integrata orice persoana cu handicap care a parcurs programele de terapie;
j) asigura condiţiile necesare desfãşurãrii programelor de terapie în vederea integrãrii socioprofesionale a persoanelor cu handicap;
k) asigura echipamentul de munca şi protecţie şi organizeazã activitãţi de cunoaştere şi respectare a normelor de protecţie şi igiena a muncii;
l) acorda sprijin şi asistenta de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranta persoanelor cu handicap;
m) asigura autofinantarea centrului prin valorificarea serviciilor şi produselor realizate în cadrul acestuia;
n) asigura remunerarea asistatilor, în funcţie de munca depusa şi de beneficiile obţinute;
o) organizeazã activitãţi cultural-educative şi de socializare atât în interiorul centrelor, cat şi în afarã acestora;
p) asigura prin intermediul psiho- şi socioterapeutilor integrarea persoanelor cu handicap în grupuri mici şi mixte, prin realizarea unor relaţii interumane cu valoare instructiva şi educativã;
r) dezvolta parteneriate şi colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societãţii civile, în vederea diversificãrii serviciilor de asistenta specialã, în funcţie de realitatile şi de specificul local;
s) asigura consiliere şi informare atât familiilor, cat şi asistatilor, privind problematica socialã (probleme familiale, psihologice etc.);
s) intervin în combaterea şi prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
t) intervin în sensibilizarea comunitãţii la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap, în vederea integrãrii acestora într-o viata normalã;
t) asigura respectarea standardelor şi indicatorilor stabiliţi de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
u) promoveazã dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
ART. 17
(1) În centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Condiţiile de internare şi asistare în centrele de integrare prin terapie ocupationala se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevãzute de prezentul regulament-cadru.
ART. 18
Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa punã la dispoziţie centrelor de integrare prin terapie ocupationala toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de cãtre acestea a atribuţiilor ce le revin şi sa permitã accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
ART. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de integrare prin terapie ocupationala sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborãrii regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadreazã în categoria centrelor de integrare prin terapie ocupationala.
ANEXA 5
REGULAMENTUL - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrelor de zi
ART. 1
Centrele de zi sunt instituţii de interes public cu personalitate juridicã, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperãrii şi integrãrii acestora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
ART. 2
(1) Centrele de zi pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâri ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Centrele de zi pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevãzute la alin. (1).
ART. 3
În vederea realizãrii atribuţiilor ce le revin, centrele de zi îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specialã a persoanelor cu handicap, prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum şi integrarea lor socioprofesionala.
ART. 4
Principiile care stau la baza activitãţii centrelor de zi sunt:
a) principiul respectãrii drepturilor omului;
b) principiul normalizarii vieţii persoanelor cu handicap;
c) principiul egalitãţii de sanse;
d) principiul asigurãrii serviciilor de sprijin în mediul cel mai puţin restrictiv posibil;
e) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;
f) principiul cooperãrii şi parteneriatului.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a centrelor de zi, numãrul de personal, precum şi bugetul se aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, hotãrâre a consiliului judeţean sau local, dupã caz, hotãrâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de zi se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numãrul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de zi care sunt înfiinţate de instituţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor centrelor de zi se asigura din:
a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor de zi;
b) bugetele locale ale autoritãţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor de zi;
c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
ART. 8
Conducerea centrelor de zi este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
ART. 9
(1) Postul de director al centrului de zi se ocupa prin concurs sau, dupã caz, prin examen, în condiţiile legii.
(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolvenţi cu diploma de licenta ai învãţãmântului superior de lungã durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupã caz, de examinare se stabileşte prin:
a) ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;
c) dispoziţie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
(4) Concursul sau, dupã caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specialã a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului de zi.
ART. 10
(1) Directorul centrului de zi asigura conducerea executivã a acestuia şi rãspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin directorul centrului de zi emite dispoziţii.
ART. 11
Directorul centrului de zi îndeplineşte, în condiţiile legii, urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã centrul de zi în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
b) exercita atribuţiile ce revin centrului de zi în calitate de persoana juridicã;
c) exercita funcţia de ordonator de credite;
d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului de zi şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizãrii comitetului director;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din cadrul centrului de zi, în condiţiile legii;
f) controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
g) elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de zi şi stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
h) prezintã informãri la cererea autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de zi;
i) realizeazã şi propune proiecte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
k) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizeazã protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 12
(1) Comitetul director este alcãtuit din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) directorul centrului de zi, care este şi preşedintele comitetului;
b) contabilul-şef;
c) un reprezentant al autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de zi;
d) un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al persoanelor asistate sau al reprezentanţilor legali ai acestora, dupã caz.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiazã de indemnizaţie.
(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinarã ori de câte ori este necesar.
ART. 13
Comitetul director îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) propune autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, finanţeazã centrul de zi aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
c) analizeazã activitatea centrului de zi şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de zi, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;
e) aproba statul de funcţii;
f) aproba programele de activitate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrâre a autoritãţilor ori instituţiilor care au înfiinţat, sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de zi.
ART. 14
Sancţionarea disciplinarã sau eliberarea din funcţie a directorului centrului de zi, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de cãtre:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) preşedintele consiliului judeţean;
c) primar;
d) conducãtorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
ART. 15
Centrele de zi funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercita în condiţiile legii.
ART. 16
Centrele de zi îndeplinesc urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura activitãţile instructiv-educative, de dezvoltare a abilitãţilor şi disponibilitãţilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale şi social-adaptative, conform planului de intervenţie individualizat;
b) elaboreazã programe proprii de dezvoltare a abilitãţilor şi disponibilitãţilor cognitive, psihomotorii, afectivrelationale şi social-adaptative, colaborand cu centre similare, cu organizaţii neguvernamentale din ţara şi din strãinãtate;
c) asigura aplicarea politicilor şi strategiilor naţionale, judeţene şi locale, în concordanta cu specificul centrelor de zi, întocmind proiecte şi programe proprii care sa asigure creşterea calitãţii activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap asistate;
d) monitorizeazã şi analizeazã situaţia persoanelor cu handicap asistate ulterior finalizarii proiectelor şi programelor de recuperare şi integrare profesionalã sau socialã;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele proprii, întocmesc rapoarte de ancheta psihosociala şi asigura includerea acestora în programe şi proiecte instructiv-educative, de dezvoltare a abilitãţilor şi disponibilitãţilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale şi social-adaptative;
f) asigura îndeplinirea standardelor de calitate a serviciilor oferite şi a standardelor ocupationale specifice personalului încadrat;
g) identifica mediile în care poate fi integrata orice persoana cu handicap beneficiara a programelor centrelor de zi;
h) acorda sprijin şi asistenta de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranta persoanelor cu handicap;
i) dezvolta parteneriate şi colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale, cu alţi reprezentanţi ai societãţii civile, precum şi cu unitãţile protejate, în vederea integrãrii în munca a persoanelor cu handicap şi a diversificãrii serviciilor oferite;
j) promoveazã dezinstitutionalizarea prin strategii specifice;
k) pun accent pe stimularea autonomiei personale şi dezvolta încrederea în sine a persoanei cu handicap;
l) dezvolta un cod al conduitei cu familia, comunica şi întreţin relaţia permanenta cu aceasta, dezvolta servicii de consiliere şi orientare;
m) rezolva probleme specifice persoanei cu handicap în legatura cu ortezarea/protezarea;
n) acorda servicii de tip comunitar la domiciliul persoanei cu handicap;
o) dezvolta programe de sensibilizare a comunitãţii cu privire la nevoile specifice ale persoanei cu handicap;
p) asigura monitorizarea şi evaluarea programelor proprii;
r) intervin în combaterea şi prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
s) asigura respectarea standardelor şi indicatorilor stabiliţi de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 17
(1) În centrele de zi pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Condiţiile de asistare în centrele de zi se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevãzute de prezentul regulament-cadru.
ART. 18
Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa punã la dispoziţie centrelor de zi toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de cãtre acestea a atribuţiilor ce le revin şi sa permitã accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
ART. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de zi sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborãrii regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadreazã în categoria centrelor de zi.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: