Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 32 din 3 decembrie 2004 privind cererea de anulare a alegerilor din 28 noiembrie 2004 pentru functia de Presedinte al Romaniei formulata de Partidul Noua Generatie
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.163 din 8 decembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
La data de 30 noiembrie 2004, Partidul Noua Generaţie, prin preşedintele sãu, domnul George Becali, a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, cererea de anulare a alegerilor prezidenţiale şi parlamentare din data de 28 noiembrie 2004, Cerere înregistratã la nr. 6.663 din 1 decembrie 2004.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cererea se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea cererii de anulare a alegerilor prezidenţiale şi parlamentare se susţine cã "numãrul voturilor nule a scãzut în cursul zilei de 29 noiembrie 2004, într-un mod inexplicabil matematic şi statistic, în condiţiile în care creştea numãrul voturilor care erau centralizate şi nu se fãcea o verificare a voturilor nule. Astfel, la ora 12,00 au fost anunţate 392.447 voturi nule la Preşedinţie, 489.182 la Senat şi 507.159 la Camera Deputaţilor. La ora 17,00 se înregistrau 232.597 voturi nule la Preşedinţie, 377.333 la Senat şi 405.954 la Camera Deputaţilor. Rezultã cã numãrul a scãzut în decurs de 5 ore cu peste 100.000 de voturi în fiecare caz. Este evident cã datele cuprinse în procesele-verbale de la secţiile de votare nu justificã în nici un caz aceastã diferenţã între numãrul persoanelor care s-au prezentat la vot şi cel al buletinelor gãsite în urnã". Totodatã se invocã şi faptul cã "în judeţul Prahova, în mai multe secţii de votare din Ploieşti apar pe listele speciale numeroşi votanţi care au domiciliul în localitãţi învecinate (Pãuleşti, Bãrcãneşti, Golgota), aflate la distanţe ce pot fi parcurse pe jos în mai puţin de o orã". Se susţine, de asemenea, cã "hârtia de foarte proastã calitate a buletinelor de vot a permis imprimarea tuşului ştampilei pe mai multe pagini. S-a constatat în mai multe secţii de votare cã voturi care trebuiau acordate Partidului Noua Generaţie au fost atribuite partidului a cãrui listã era tipãritã pe verso. Preşedinţii de secţie au refuzat sã ia în considerare cererea fãcutã de delegaţii Partidului Noua Generaţie şi au contabilizat respectivele voturi la alte partide". În sfârşit se aratã cã "Partidul Noua Generaţie a fost defavorizat de o serie de posturi de televiziune care au refuzat, în mod sistematic, sã acorde timpi de antenã candidaţilor acestui partid. Astfel, pânã la închiderea campaniei electorale, postul B1 TV nu a acordat timpi de antenã nici în urma solicitãrii din partea Consiliului Naţional al Audiovizualului".
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, solicitã respingerea cererii de anulare a alegerilor prezidenţiale şi parlamentare din data de 28 noiembrie 2004. În acest sens, aratã cã cererea de anulare formulatã de Partidul Noua Generaţie nu întruneşte condiţiile prevãzute de <>art. 24 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 .
CURTEA,
analizând cererea în raport cu prevedereile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând documentele aflate la dosar, precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale <>art. 37 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , precum şi ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 24 din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã sã soluţioneze numai cererea formulatã de Partidul Noua Generaţie de anulare a alegerilor din data de 28 noiembrie 2004 pentru funcţia de Preşedinte al României.
Cu privire la solicitarea Partidului Noua Generaţie de anulare a alegerilor parlamentare pentru fraudã electoralã, Curtea constatã cã, în conformitate cu prevederile <>art. 32 alin. (5) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi Senatului, o astfel de cerere este de competenţa Biroului Electoral Central şi, în consecinţã, urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
De asemenea, în legãturã cu aspectele legate de acordarea timpilor de antenã partidelor politice de cãtre posturile de televiziune, Curtea constatã cã, potrivit <>art. 16 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, repartizarea timpilor de antenã pentru accesul egal şi gratuit al candiaţilor la serviciile publice de radio şi televiziune priveşte perioada campaniei electorale. Conform prevederilor art. 17 din aceeaşi lege, contestaţiile referitoare la împiedicarea unui partid sau a unei alianţe politice ori a unui candidat de a-şi desfãşura campania electoralã se soluţioneazã de Curtea Constituţionalã, în termen de 3 zile de la sesizare. Faţã de aceste prevederi legale, contestarea aspectelor menţionate dupã încheierea primului tur de scrutin al alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României este tardivã şi urmeazã a fi respinsã. De altfel, Curtea constatã cã în speţã critica priveşte un post privat de televiziune, care nu intrã sub incidenţa dispoziţiilor legale privind accesul egal şi gratuit al candidaţilor la serviciile publice de radio şi televiziune.
Curtea mai reţine cã în motivarea cererii de anulare a alegerilor din data de 28 noiembrie 2004 pentru funcţia de Preşedinte al României se susţine, în esenţã, cã numãrul voturilor nule a scãzut în cursul zilei de 29 noiembrie 2004, la ora 12,00 fiind anunţate 392.447 voturi nule, iar la ora 17,00 se înregistrau 232.597 voturi nule, de unde rezultã cã numãrul a scãzut, în decurs de 5 ore, cu peste 100.000 de voturi. Astfel fiind, datele cuprinse în proceseleverbale de la secţiile de votare nu justificã diferenţa dintre numãrul persoanelor care s-au prezentat la vot şi cel al buletinelor gãsite în urnã. Totodatã, hârtia de foarte proastã calitate a buletinelor de vot a permis imprimarea tuşului ştampilei pe mai multe pagini, ceea ce a determinat ca voturile care trebuiau acordate Partidului Noua Generaţie sã fie atribuite partidului a cãrui listã era tipãritã pe verso.
Examinând cererea formulatã de Partidul Noua Generaţie sub aceste aspecte, Curtea Constituţionalã constatã cã, potrivit <>art. 24 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, "Curtea Constituţionalã anuleazã alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudã de naturã sã modifice atribuirea mandatului sau, dupã caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. În aceastã situaţie Curtea va dispune repetarea turului de scrutin în a doua duminicã de la data anulãrii alegerilor.
Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele şi candidaţii care au participat la alegeri, în termen de cel mult 3 zile de la închiderea votãrii; cererea trebuie motivatã şi însoţitã de dovezile pe care se întemeiazã."
În temeiul acestor prevederi legale Curtea reţine cã anularea alegerilor poate sã intervinã numai în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudã, iar aceasta este de naturã sã modifice atribuirea mandatului sau, dupã caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin, precum şi faptul cã cererea de anulare a alegerilor trebuie motivatã şi însoţitã de dovezile pe care se întemeiazã. Or, prezenta cerere de anulare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României, contrar prevederilor legale menţionate, nu este însoţitã de dovezi în sprijinul solicitãrii formulate.
În speţã, Curtea Constituţionalã mai constatã cã datele din cuprinsul cererii Partidului Noua Generaţie sunt preluate din materiale de informare a opiniei publice cu privire la voturile exprimate pe parcursul numãrãrii lor. Aceste materiale informative privesc rezultate parţiale, care sunt variabile în timp şi nu au caracter definitiv. Singurele rezultate care pot fi contestate sunt cele finale, cuprinse în procesele-verbale întocmite potrivit legii. De altfel, aceste rezultate parţiale nu reprezintã probe în sensul legii, care sã justifice, în temeiul <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 , anularea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României din data de 28 noiembrie 2004. Tot astfel, Curtea constatã cã nici susţinerile autorului cererii privind calitatea hârtiei buletinelor de vot nu constituie dovezi de naturã sã demonstreze faptul cã votarea şi stabilirea rezultatelor alegerilor au avut loc prin fraudã.
Faţã de cele arãtate, nefiind întrunite condiţiile prevãzute de <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 , cererea de anulare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României urmeazã sã fie respinsã.
Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 37 din Legea nr. 47/1992 , precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 24 din Legea nr. 370/2004 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:
1. Respinge, ca inadmisibilã, cererea de anulare a alegerilor din data de 28 noiembrie 2004 pentru Camera Deputaţilor şi Senat, formulatã de Partidul Noua Generaţie.
2. Respinge cererea de anulare a alegerilor din data de 28 noiembrie 2004 pentru funcţia de Preşedinte al României, formulatã de Partidul Noua Generaţie.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: