Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 32 din 12 ianuarie 2011 privind desemnarea Biroului pentru prevenirea criminalitatii si de cooperare cu oficiile de recuperare a creantelor din statele membre ale Uniunii Europene din cadrul Ministerului Justitiei, in calitate de oficiu national pentru recuperarea creantelor in domeniul urmaririi si identificarii produselor provenite din savarsirea de infractiuni sau a altor bunuri avand legatura cu infractiunile
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 20 ianuarie 2011
Având în vedere obligaţiile ce revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeanã şi obligaţia de a înfiinţa sau desemna un oficiu naţional de recuperare a creanţelor, în scopul de a facilita urmãrirea şi identificarea produselor provenite din sãvârşirea de infracţiuni şi a altor bunuri având legãturã cu infracţiunile şi care ar putea face obiectul unei dispoziţii de indisponibilizare, sechestru sau confiscare emise de o autoritate judiciarã competentã în cursul unor proceduri penale, conform prevederilor Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre în domeniul urmãririi şi identificãrii produselor provenite din sãvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legãturã cu infracţiunile, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 332 din 18 decembrie 2007,
luând în considerare prevederile <>art. 6 pct. VIII subpct. 4^1 din Hotãrârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1
(1) Se desemneazã Biroul pentru prevenirea criminalitãţii şi de cooperare cu oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre ale Uniunii Europene din cadrul Ministerului Justiţiei, denumit în continuare Biroul, drept oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre în domeniul urmãririi şi identificãrii produselor provenite din sãvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legãturã cu infracţiunile.
(2) Scopul înfiinţãrii Biroului este acela de a facilita urmãrirea şi identificarea produselor provenite din sãvârşirea de infracţiuni şi a altor bunuri având legãturã cu infracţiunile şi care ar putea face obiectul unei dispoziţii de indisponibilizare, sechestru sau confiscare emise de o autoritate judiciarã competentã în cursul unor proceduri penale.
ART. 2
(1) Biroul are urmãtoarele atribuţii:
a) coopereazã cu oficiile de recuperare a creanţelor sau cu autoritãţile cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin asigurarea schimbului de date şi informaţii, în scopul prevãzut la art. 1 alin. (2);
b) realizeazã schimb de bune practici cu oficiile de recuperare a creanţelor sau cu autoritãţile cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, în domeniul sãu de competenţã;
c) coopereazã cu autoritãţile şi instituţiile publice române competente, în vederea urmãririi şi identificãrii produselor provenite din sãvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legãturã cu infracţiunile;
d) solicitã instituţiilor române competente efectuarea unor analize de specialitate pentru facilitarea urmãririi şi identificãrii fondurilor provenite din sãvârşirea de infracţiuni şi a altor fonduri având legãturã cu infracţiunile;
e) analizeazã, trimestrial, modul şi gradul de valorificare a bunurilor care fac obiectul confiscãrii speciale, în cazul infracţiunilor prevãzute la <>art. 85 alin. (1) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciarã internaţionalã în materie penalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; în exercitarea acestei atribuţii Biroul solicitã informaţii şi date statistice de la autoritãţile şi instituţiile publice române competente;
f) efectueazã analize şi studii, prin sintetizarea, sistematizarea şi interpretarea datelor statistice privitoare la activitatea pe care o desfãşoarã;
g) asigurã reprezentarea României la Reţeaua Interagenţii Camden de Recuperare a Creanţelor (CARIN);
h) participã la reuniunile organismelor şi organizaţiilor regionale şi internaţionale în domeniile luptei împotriva corupţiei şi a criminalitãţii organizate, precum şi al recuperãrii bunurilor;
i) elaboreazã anual un raport de activitate, care prezintã constatãrile, evoluţiile şi recomandãrile în domeniul sãu de competenţã.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute mai sus, Biroul dezvoltã o bazã de date proprie.
ART. 3
(1) Transmiterea datelor şi informaţiilor solicitate de alte oficii de recuperare a creanţelor sau autoritãţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene se realizeazã în cazurile şi în termenele prevãzute de <>art. 23 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 103/2006 privind unele mãsuri pentru facilitarea cooperãrii poliţieneşti internaţionale, aprobatã prin <>Legea nr. 104/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Dacã datele sau informaţiile solicitate potrivit prevederilor alin. (1) nu pot fi transmise cu respectarea acestor termene, oficiul sau autoritatea solicitantã va fi informatã prin intermediul formularului prevãzut în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 103/2006, aprobatã prin <>Legea nr. 104/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
(1) Biroul transmite datele şi informaţiile pe care le deţine, fie spontan, fie la cererea unui oficiu de recuperare a creanţelor sau a unei autoritãţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene ori a unei autoritãţi judiciare române.
(2) Transmiterea spontanã a datelor şi informaţiilor are loc, fãrã a fi necesarã o cerere prealabilã, atunci când Biroul apreciazã cã acestea ar conduce la facilitarea urmãririi şi identificãrii bunurilor de cãtre aceste oficii sau autoritãţi.
ART. 5
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Biroul coopereazã cu:
a) Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
b) Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã;
c) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
d) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor;
e) Autoritatea Naţionalã a Vãmilor;
f) Garda Financiarã;
g) Banca Naţionalã a României;
h) Inspectoratul General al Poliţiei Române;
i) Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã;
j) orice altã autoritate sau instituţie publicã, inclusiv cele responsabile de gestionarea, administrarea şi valorificarea bunurilor asupra cãrora au fost instituite mãsuri asigurãtorii, precum şi a celor care fac obiectul confiscãrii speciale.
(2) În vederea transmiterii datelor şi informaţiilor solicitate potrivit prevederilor art. 3, în condiţii de celeritate, la nivelul instituţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a)-i) se desemneazã persoane responsabile pentru comunicarea datelor şi informaţiilor solicitate de Birou.
(3) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, între Ministerul Justiţiei şi instituţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-i) se încheie protocoale de cooperare prin care se stabilesc modalitãţile concrete de cooperare şi categoriile de date şi informaţii ce pot fi transmise.
(4) Instituţiile prevãzute la alin. (1) pot detaşa sau delega, la solicitarea Ministerului Justiţiei, personal care sã asigure buna funcţionare a Biroului şi relaţia cu instituţiile de la care provine.
ART. 6
(1) În cazul în care, pentru a obţine anumite date şi informaţii necesare îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a), este necesarã o autorizaţie specialã, Biroul are obligaţia de a depune toate diligenţele pentru obţinerea respectivei autorizaţii, în condiţiile legii.
(2) În cazul în care datele şi informaţiile solicitate sunt obţinute de la un alt stat membru al Uniunii Europene sau o ţarã terţã şi sunt supuse principiului specialitãţii, transmiterea acestora cãtre oficiul ori autoritatea solicitantã se poate face numai dupã obţinerea acordului statului membru al Uniunii Europene sau al ţãrii terţe care le-a comunicat.
ART. 7
(1) Biroul poate solicita date şi informaţii unui oficiu de recuperare a creanţelor sau unei autoritãţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, atunci când are indicii cã oficiul sau autoritatea solicitatã deţine datele şi informaţiile respective.
(2) Solicitarea se face prin intermediul formularului prevãzut în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 103/2006, aprobatã prin <>Legea nr. 104/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cuprinde indiciile deţinute, furnizeazã explicaţii cu privire la scopul pentru care informaţiile sunt solicitate, indicã legãtura dintre scop şi persoana care face obiectul acestor date şi informaţii.
ART. 8
(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege, autoritãţile şi instituţiile publice pot solicita date şi informaţii fie Biroului, fie altor oficii de recuperare a creanţelor sau autoritãţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin intermediul Biroului.
(2) Solicitarea se face prin intermediul formularului prevãzut în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 103/2006, aprobatã prin <>Legea nr. 104/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Solicitarea va cuprinde în mod obligatoriu obiectul, motivul cererii, precum şi informaţii detaliate cu privire la bunurile vizate ori cãutate şi/sau persoanele fizice sau juridice despre care se presupune cã sunt implicate.
(3) În situaţiile în care obţinerea datelor şi informaţiilor excedeazã cadrului facilitãrii urmãririi şi identificãrii bunurilor, Biroul informeazã instituţiile sau autoritãţile ce au solicitat aceste date cu privire la procedura de urmat potrivit reglementãrilor din domeniul cooperãrii judiciare internaţionale în materie penalã.
ART. 9
(1) Biroul poate refuza transmiterea datelor şi informaţiilor solicitate în situaţiile prevãzute de <>art. 23^4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 103/2006, aprobatã prin <>Legea nr. 104/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Biroul refuzã transmiterea datelor şi informaţiilor solicitate dacã instituţia sau autoritatea competentã a refuzat eliberarea autorizaţiei prevãzute la art. 6 alin. (1) sau dacã nu s-a obţinut acordul prevãzut la art. 6 alin. (2).
ART. 10
(1) În scopul prevãzut la art. 1 alin. (2), Biroul prelucreazã şi transmite altor oficii de recuperare a creanţelor sau autoritãţi cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene date şi informaţii referitoare la persoane fizice identificate sau identificabile.
(2) Datele cu caracter personal se prelucreazã în conformitate cu principiile prevãzute de <>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de <>Legea nr. 682/2001 privind ratificarea <>Convenţiei pentru protejarea persoanelor faţã de prelucrarea automatizatã a datelor cu caracter personal, adoptatã la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, cu modificãrile ulterioare, precum şi de alte reglementãri legale incidente în domeniu.
(3) Persoanele vizate beneficiazã de drepturile garantate de dispoziţiile legale prevãzute la alin. (2).
(4) Biroul aplicã mãsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificãrii, dezvãluirii ori accesului neautorizat, în special dacã prelucrarea respectivã comportã transmisii de date în cadrul unei reţele, precum şi împotriva oricãrei forme de prelucrare ilegalã.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul justiţiei,
Cãtãlin Marian Predoiu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Preşedintele Oficiului Naţional de Prevenire
şi Combatere a Spãlãrii Banilor,
Adrian Cucu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Bucureşti, 12 ianuarie 2011.
Nr. 32
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: