Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 30 din 12 noiembrie 2009  privind contestatia formulata de domnul Eduard Manole, candidat la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009, cu privire la impiedicarea sa de a-si desfasura campania electorala in conditiile legii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 30 din 12 noiembrie 2009 privind contestatia formulata de domnul Eduard Manole, candidat la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009, cu privire la impiedicarea sa de a-si desfasura campania electorala in conditiile legii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 781 din 16 noiembrie 2009

Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

La data de 11 noiembrie 2009 a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã contestaţia formulatã de domnul Eduard Manole prin care solicitã constatarea discriminãrii, pe cale de consecinţã, obligarea Birourilor permanente ale celor douã Camere ale Parlamentului şi Societãţii Naţionale de Televiziune de a acorda aceiaşi timpi de antenã şi aceeaşi grilã de programe precum cele acordate celorlalţi candidaţi la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 8.048F/2009.
În temeiul dispoziţiilor <>art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei formulate de domnul Eduard Manole se aratã cã, prin <>Hotãrârea nr. 25 din 4 noiembrie 2009 , Curtea Constituţionalã a obligat Birourile permanente reunite ale celor douã Camere ale Parlamentului şi reprezentanţii serviciilor publice de radio şi televiziune sã stabileascã orarul pentru campania electoralã şi repartizarea timpilor de antenã, fãrã sã facã nicio menţiune care sã îngrãdeascã, sã limiteze sau sã cenzureze orarul şi repartizarea timpilor de antenã. Motivarea soluţiei pronunţate de Curte se întemeiazã în mod explicit pe caracterul nediscriminatoriu al dispoziţiilor privind acordarea timpilor de antenã pentru candidaţii la preşedinţie, numai acest fapt asigurând accesul egal şi gratuit al acestora, prin prezentarea platformelor, programelor politice şi ofertelor electorale. Hotãrârea Curţii reglementeazã caracterul unitar al timpilor de antenã ce trebuie acordaţi, astfel cã drepturile conferite prin legea electoralã nu pot fi limitate printr-o interpretare abuzivã a S.N.TV., potrivit cãreia un candidat poate beneficia de timpi de antenã parţiali.
Prin urmare, timpii de antenã pierduţi printr-un abuz de autoritate şi printr-o greşitã aplicare a legii de cãtre S.N.TV. trebuie completaţi cu timpii de antenã rãmaşi, pentru cã numai aşa vocaţia dreptului câştigat şi esenţa sa pot fi corect valorificate şi respectate. În mod evident, acordarea timpilor de antenã diminuat cu perioada scursã pânã la data pronunţãrii hotãrârii Curţii prin care este recunoscut dreptul candidatului este în mod flagrant o încãlcare a dispoziţiilor <>Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 853 din 29 septembrie 2009 , care consacrã principiile desfãşurãrii campaniei electorale: echitate, echilibru şi imparţialitate.
În motivarea contestaţiei, autorul invocã şi dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, precum şi dispoziţiile Protocolului nr. 12 la Convenţie referitoare la interzicerea discriminãrii.
În concluzie, contestatorul solicitã Curţii Constituţionale sã constate discriminarea al cãrei subiect este, prin aplicarea Deciziei Birourilor permanente ale celor douã Camere ale Parlamentului din 9 noiembrie 2009, precum şi a grilei de alocare a spaţiilor de emisie comunicate de S.N.TV. în aceeaşi datã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei ca nefondatã, criticile aduse de autorul acesteia referitoare atât la intervalele orare repartizate, cât şi la durata timpilor de antenã nefiind susţinute de documentele aflate la dosarul cauzei. <>Hotãrârea Curţii Constituţionale nr. 25 din 4 noiembrie 2009 nu are caracter retroactiv, ea este obligatorie şi produce efecte numai pentru viitor de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, precum şi celor ale <>art. 19^3 alin. (7) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind împiedicarea unui candidat la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009 de a-şi desfãşura campania electoralã în condiţiile legii.
Examinând contestaţia, Curtea constatã urmãtoarele:
Campania electoralã şi desfãşurarea alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României sunt reglementate prin <>Legea nr. 370/2004 . Conform art. 16 alin. (1) din lege, "Pentru candidaţii la alegerea Preşedintelui României, accesul la serviciile publice de radio şi televiziune este egal şi gratuit". În acest sens, legea prevede cã "Orarul pentru campania electoralã şi repartizarea timpilor de antenã [...] se fac, dupã încheierea perioadei de depunere a candidaturilor, de birourile permanente reunite ale celor douã Camere ale Parlamentului, împreunã cu reprezentanţii serviciilor publice de radio şi televiziune şi cu participarea candidaţilor".
În temeiul <>art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , Consiliul Naţional al Audiovizualului a emis <>Decizia nr. 853 din 29 septembrie 2009 privind regulile de desfãşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 5 octombrie 2009. Acest act normativ, emis în exercitarea atribuţiilor Consiliului Naţional al Audiovizualului, concretizeazã o serie de dispoziţii legale cu privire la campania electoralã şi, în plus, reglementeazã şi modalitãţile de acces al candidaţilor la posturile publice de radio şi televiziune.
Astfel, în temeiul art. 12 alin. (2) din Decizia C.N.A., "Dupã 29 octombrie 2009, data rãmânerii definitive a candidaturilor, şi pânã la data de 31 octombrie 2009, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitãrile primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) şi le vor comunica în scris Consiliului Naţional al Audiovizualului [...]". Aşa fiind, la data de 31 octombrie 2009, grila de program a postului public de televiziune cuprindea intervalele de timp de difuzare a emisiunilor de promovare a candidaţilor şi de dezbateri cu participarea acestora şi/sau a reprezentanţilor lor.
La data de 9 noiembrie 2009, în temeiul <>Hotãrârii Curţii Constituţionale nr. 25 din 4 noiembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 760 din 9 noiembrie 2009, Birourile permanente reunite ale celor douã Camere ale Parlamentului au examinat propunerile Societãţii Române de Televiziune privind completarea orarului pentru desfãşurarea campaniei electorale şi repartizarea timpilor de antenã în ceea ce îl priveşte pe candidatul independent Eduard Manole la alegerile pentru Preşedintele României, acceptând prin vot aceste propuneri.
În ceea ce priveşte criticile aduse postului public de televiziune TVR, Curtea constatã cã autorul contestaţiei se plânge, pe de o parte, de modul de repartizare a timpilor de antenã, şi anume de durata acestora, şi, pe de altã parte, de intervalele orare în care a fost repartizat în vederea apariţiilor în emisiunile televizate.
Curtea reţine cã, prin <>Hotãrârea nr. 25 din 4 noiembrie 2009 , a statuat cã "acordarea timpilor de antenã constituie expresia recunoaşterii dreptului candidaţilor de a accede egal şi gratuit la serviciile publice de radio şi televiziune în scopul de a se face cunoscuţi şi de a-şi prezenta platformele, programele politice şi ofertele electorale, astfel cã invocarea a însuşi dreptului de cãtre candidatul la alegeri în conţinutul cererii adresate conducerii serviciilor publice de radio şi televiziune, coroboratã cu îndeplinirea cumulatã a celorlalte condiţii impuse de lege, îndreptãţeşte persoana în cauzã de a-şi exercita dreptul câştigat în mod legitim". Accesul egal la serviciul public de televiziune al candidaţilor se manifestã inclusiv printr-o duratã egalã şi pe intervale orare similare a timpilor de antenã, deci a spaţiilor de emisie de care candidaţii la alegerile pentru Preşedintele României beneficiazã în virtutea legii. Potrivit dispoziţiile <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, hotãrârile Curţii Constituţionale se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.
Pe de altã parte, Curtea reţine cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 26^1 lit. m) din Legea nr. 370/2004 , nerespectarea hotãrârilor instanţei constituţionale constituie contravenţie, care, în temeiul art. 26^2 lit. f) din lege, poate fi constatatã de împuterniciţii preşedintelui Autoritãţii Electorale Permanente, în cazul în care fapta este sãvârşitã de autoritãţi ale administraţiei publice centrale.
Prin urmare, aspectele privind aplicarea în concret a hotãrârilor Curţii Constituţionale şi constatarea unor eventuale fapte care pot fi calificate drept contravenţii excedeazã competenţei acestei instanţe, critica cu un astfel de obiect fiind inadmisibilã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , precum şi al <>art. 19^3 alin. (7) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, contestaţia formulatã de domnul Eduard Manole, candidat la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009, cu privire la împiedicarea sa de a-şi desfãşura campania electoralã în condiţiile legii.
Hotãrârea este definitivã, se comunicã Biroului Electoral Central şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016