Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 9 alin. (1) şi (2), al <>art. 17 şi 18 din Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în baza prevederilor <>Legii nr. 40/2007 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, destinat finanţãrii Proiectului privind incluziunea socialã, semnat la Bucureşti la 4 iulie 2006, Consiliul director al Fondului Român de Dezvoltare Socialã hotãrãşte: ART. I Aprobarea modificãrii şi completãrii Manualului de operare pentru implementarea Programului de intervenţii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune socialã, finanţat de cãtre Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Guvernul României, aprobat prin <>Hotãrârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socialã nr. 2/II/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 şi 575 bis din 22 august 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. La punctul 1.1.4 "Specificul intervenţiei", primul paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Populaţia romã se confruntã cu multiple probleme sociale, pentru a cãror rezolvare este necesarã o abordare adecvatã, ţinând cont de resursele disponibile. Prin intermediul PIP, FRDS îşi propune sã contribuie la reducerea diferenţelor dintre condiţiile de trai din comunitãţile rome şi cele din comunitãţile învecinate, precum şi la crearea premiselor de dezvoltare a acestor comunitãţi, motiv pentru care intervenţiile sale se vor concentra pe rezolvarea unor nevoi punctuale, specifice." 2. Punctul 1.1.6.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "1.1.6.2. Pe baza informaţiilor existente, cu douã luni înainte de organizarea unei runde de competiţie pentru proiecte, ANR transmite FRDS sau, dupã caz, actualizeazã Lista comunitãţilor rome propuse pentru a fi sprijinite în cadrul programului. Lista cuprinde un numãr de maximum 120 de comunitãţi locuite preponderent de romi şi menţioneazã toate datele necesare identificãrii comunitãţilor eligibile în cadrul programului (judeţ, municipiu/oraş/comunã, cartier/sat/cãtun, denumirea utilizatã de localnici pentru identificarea comunitãţii, amplasament/ localizare, numãr de gospodãrii, numãr de locuitori etc.)." 3. Punctul 1.1.6.3 se eliminã şi, ca urmare a renumerotãrii, punctul 1.1.6.4 devine punctul 1.1.6.3. 4. La punctul 1.2 "Principii urmãrite de FRDS în implementarea PIP", subpunctul i se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "i. eficientizarea resurselor disponibile prin focalizarea pe cele mai sãrace grupuri şi comunitãţi rome;". 5. Punctul 1.2.1.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "1.2.1.1. Fondurile destinate finanţãrii de proiecte pot fi prealocate pe runde de competiţie şi/sau pe regiuni de dezvoltare/judeţe. Prealocarea pe regiuni de dezvoltare/judeţe se poate face în funcţie de numãrul de locuitori ai comunitãţilor eligibile din respectiva regiune/judeţ." 6. La punctul 1.3 "Componentele PIP", primul paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "PIP se adreseazã comunitãţilor de romi care se confruntã cu un nivel ridicat de sãrãcie şi are patru (4) componente:". 7. La punctul 1.3 "Componentele PIP", litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "a) finanţarea intervenţiilor prioritare, acordatã sub formã de granturi atribuite pe bazã de competiţie, pentru realizarea unor proiecte cu abordare integratã în comunitãţile de romi. Componenta este abordatã în capitolele doi şi trei ale prezentului manual." 8. La punctul 1.3 "Componentele PIP", litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "c) sprijin pentru creşterea capacitãţilor de accesare a fondurilor europene. În cazul în care a fost identificatã necesitatea realizãrii unor obiective destinate îmbunãtãţirii condiţiilor de trai în comunitãţile rome şi aceste obiective pot face obiectul finanţãrii prin programele susţinute din fonduri europene, FRDS poate oferi sprijin pentru elaborarea proiectelor (de exemplu: asistenţã tehnicã, instruire, elaborarea studiilor de fezabilitate pentru lucrãri de micã anvergurã). Componenta este abordatã în capitolul cinci al prezentului manual." 9. La punctul 1.4 "Etapele programului PIP", litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "b) Desfãşurarea unor campanii de informare, educare şi facilitare Comunitãţile din lista propusã de ANR vor fi vizitate de facilitatori cu scopul de a informa populaţia despre oportunitatea de a participa la acest program, de a verifica criteriile de eligibilitate şi de a oferi asistenţã pentru elaborarea proiectelor integrate. În urma verificãrii criteriilor de eligibilitate, rezultã lista comunitãţilor eligibile pentru a solicita finanţare, denumitã în continuare lista." 10. La punctul 1.4 "Etapele programului PIP" litera g) "Implementarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor", prima liniuţã a paragrafului 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- la primul nivel se aflã monitorizarea realizatã de compartimentul de specialitate al FRDS care va realiza monitorizarea de proces şi de impact şi, dacã este cazul, va contracta evaluãrile externe care vor mãsura impactul programului la nivel comunitar;". 11. La punctul 2.1.1 "Tipuri de activitãţi eligibile" litera A "Componenta micã infrastructurã", a şasea liniuţã a paragrafului 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- Reabilitarea componentelor de mediu şi refacerea cadrului natural în zonele şi în perimetrele în care s-au fãcut intervenţii care au afectat cadrul natural iniţial (de exemplu: curãţarea, regularizarea şi/sau reabilitarea cursurilor naturale de ape pentru refacerea mediului natural, curãţarea şi drenarea terenurilor insalubre);". 12. La punctul 2.1.1 "Tipuri de activitãţi eligibile" litera A "Componenta micã infrastructurã", a noua liniuţã a paragrafului 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- Racordarea la reţelele electrice de distribuţie de interes public a utilizatorilor din imobilele cu destinaţia de locuinţã, în condiţiile legii (fãrã reţeaua electricã interioarã)." 13. La punctul 2.1.1 "Tipuri de activitãţi eligibile" litera A "Componenta micã infrastructurã", dupã ultima liniuţã a paragrafului 2 se introduce o nouã liniuţã cu urmãtorul cuprins: "- Repararea pãrţilor de construcţii de folosinţã comunã (învelitoare, faţadã, casa scãrii, subsol) din blocuri de locuinţe, fãrã intervenţii la structura de rezistenţã; valoarea lucrãrilor nu poate depãşi, în medie, pe fiecare apartament/gospodãrie, suma de 1.500 EURO;". 14. La punctul 2.1.1 "Tipuri de activitãţi eligibile" litera B "Componenta servicii sociale comunitare", prima liniuţã a subpunctului i) "Centre de zi" al paragrafului 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- centre educative, complementare reţelei de învãţãmânt, care sã sprijine integrarea şi reintegrarea şcolarã a copiilor defavorizaţi (de exemplu: centru educativ pentru copiii care nu au fost înscrişi în învãţãmântul de stat, preşcolar şi şcolar, pentru copiii care au abandonat şcoala sau care sunt în pericol de abandon şcolar);". 15. La punctul 2.1.1 "Tipuri de activitãţi eligibile" litera B "Componenta servicii sociale comunitare", a doua liniuţã a subpunctului i) "Centre de zi" al paragrafului 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- înfiinţarea/reamenajarea unor cluburi publice în care sã se desfãşoare activitãţi de artã, culturã şi, eventual, sport pentru copii şi tineri defavorizaţi. Aceste centre au ca scop creşterea nivelului de informare, educaţie şi instruire, îmbunãtãţirea abilitãţilor de comunicare şi relaţionare, dezvoltarea personalitãţii copiilor şi tinerilor, precum şi petrecerea utilã a timpului liber." 16. La punctul 2.1.1 "Tipuri de activitãţi eligibile" litera B "Componenta servicii sociale comunitare", subpunctul v) "Centre culturale comunitare" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "v) Centre cultural-educative comunitare - înfiinţarea/reamenajarea unor centre de resurse la nivel comunitar, adresate adulţilor şi care au ca scop dezvoltarea nivelului de educaţie generalã, promovarea culturii şi tradiţiilor locale, a diversitãţii, a cunoaşterii interculturale." 17. La punctul 2.1.3.2, a patra liniuţã a paragrafului 2 "Bunuri şi materiale" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- echipamente specifice pentru dotarea centrelor cultural-educative comunitare (de exemplu: mobilier, echipamente audiovideo);". 18. La punctul 2.1.3.2, prima liniuţã a paragrafului 3 "Costuri operaţionale" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- salariile/onorariile profesioniştilor care furnizeazã servicii directe beneficiarilor (personal de îngrijire/educare/suport social şi care nu este încadrat în categoria funcţionarilor publici);". 19. La punctul 2.1.3.3, prima liniuţã de la primul paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- salarii/onorarii pentru coordonatorul de proiect (maximum 300 EURO/lunã, inclusiv taxele aferente) şi contabil (maximum 200 EURO/lunã, inclusiv taxele aferente) pe perioada de derulare a proiectului, dar nu mai mult de 20 de luni, dupã caz;". 20. La punctul 2.1.4 "Exemple de obiective, operaţiuni şi costuri neeligibile", a doua liniuţã a primului paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- documentaţia tehnicã şi avizele necesare pentru realizarea racordãrii utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie de interes public şi pentru extinderea reţelelor electrice;". 21. La punctul 2.1.4 "Exemple de obiective, operaţiuni şi costuri neeligibile", a patra liniuţã a primului paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- lucrãri pentru execuţia cãrora nu existã acordul proprietarului/administratorului, indiferent de forma de proprietate a clãdirii/terenului pe care se executã acestea;". 22. La punctul 2.1.4 "Exemple de obiective, operaţiuni şi costuri neeligibile", a şasea liniuţã a primului paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- lucrãri de reabilitare a unor clãdiri, respectiv construcţii pe terenuri care nu se aflã în proprietatea publicã sau privatã a statului; de la aceastã regulã sunt exceptate urmãtoarele: lucrãrile de reparaţii pentru locuinţele individuale; lucrãrile de racordare a imobilelor cu destinaţia de locuinţã la reţelele electrice de distribuţie de interes public; lucrãrile de reabilitare a unor clãdiri, respectiv construcţiile pe terenurile puse la dispoziţie pentru desfãşurarea serviciilor sociale comunitare, în condiţiile prevãzute de Ghidul pentru completarea dosarului de solicitare a finanţãrii;". 23. La punctul 2.1.4 "Exemple de obiective, operaţiuni şi costuri neeligibile", dupã ultima liniuţã a primului paragraf se introduce o nouã liniuţã cu urmãtorul cuprins: "- execuţia reţelelor electrice de distribuţie, în condiţiile în care autoritatea publicã localã nu îşi ia angajamentul cã va pãstra, dupã finalizarea lucrãrilor, obiectivul de investiţie în proprietatea sa şi nu prezintã documente în acest sens;". 24. Punctul 2.2.2 "Valoarea contribuţiei minime" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Contribuţia localã trebuie sã fie de cel puţin 6% din suma cerutã ca finanţare de la FRDS pentru un proiect integrat (dar nu mai mult de 50% din suma solicitatã). Contribuţia localã va viza în mod obligatoriu ambele componente/activitãţi." 25. La punctul 2.3.1, prima liniuţã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- Lista comunitãţilor rome propuse de ANR pentru a primi sprijin în cadrul programului;". 26. La punctul 2.3.1, dupã prima liniuţã se introduce o nouã liniuţã cu urmãtorul cuprins: "- Lista comunitãţilor eligibile pentru a solicita finanţare (lista), pe care o publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi o afişeazã pe pagina web (inclusiv modificãrile ulterioare ale acesteia);". 27. La punctul 2.3.2.1, a doua şi a treia liniuţã se eliminã. 28. Punctul 2.6.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "2.6.1. Formularul de cerere de finanţare şi Ghidul pentru completarea dosarului de solicitare a finanţãrii se distribuie solicitanţilor, în urma solicitãrilor formulate în scris de aceştia, fie direct la sediul FRDS, la sediul sucursalelor (pentru judeţele arondate acestora) sau prin intermediul facilitatorilor FRDS, fie prin poştã." 29. La punctul 2.6.3, a patra bulinã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "● Dovezi ale angajamentelor privind contribuţia localã la realizarea proiectului;". 30. La punctul 2.6.3, a cincea bulinã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "● Documentaţia tehnicã a proiectului;". 31. La punctul 2.6.3, a şasea bulinã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "● Acordul de parteneriat dintre cele trei entitãţi, dupã caz (primãria localã, grupul de iniţiativã şi organizaţia neguvernamentalã);". 32. La punctul 2.6.3, a şaptea bulinã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "● Documente privind evaluarea capacitãţii solicitantului;". 33. La punctul 3.1.2.2, litera (a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "(a) campanii iniţiale - organizate cu scopul lansãrii rundelor de competiţie şi focalizate pe informarea potenţialilor beneficiari cu privire la contextul general al decadei de incluziune a romilor, principiile de lucru în SIP şi beneficiile pe care le aduce acesta, condiţiile de accesare a finanţãrilor în cadrul PIP, sprijinul acordat de FRDS pentru realizarea proiectelor etc. Aceste campanii pot avea caracter naţional, regional şi/sau local." 34. Punctul 3.1.4.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "3.1.4.1. Pe parcursul realizãrii campaniilor de informare şi educare sau dupã modificarea listei comunitãţilor rome propuse de ANR, facilitatorii FRDS verificã pe teren dacã comunitatea propusã respectã criteriile enunţate în anexa nr. 4 la prezentul manual şi stabilesc astfel, pentru întreaga duratã de implementare a programului, eligibilitatea comunitãţii pentru a solicita finanţare pentru proiecte integrate şi a beneficia de sprijin şi asistenţã tehnicã în cadrul PIP." 35. Punctul 3.1.4.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "3.1.4.2. În cazul în care o comunitate romã nu respectã criteriile stabilite la întocmirea listei, devine neeligibilã pentru runda în curs (deja lansatã), iar FRDS sesizeazã ANR asupra acestui aspect, pentru a fi înlocuitã." 36. Dupã punctul 3.1.4.2 se introduce un nou punct, punctul 3.1.4.3, cu urmãtorul cuprins: "3.1.4.3. Comunitãţile adãugate pe lista propusã de ANR (care le înlocuiesc pe cele neeligibile) sau cele pentru care sunt necesare informaţii suplimentare pentru a stabili eligibilitatea în cadrul PIP vor fi evaluate, respectiv reevaluate de cãtre facilitatori." 37. La punctul 3.2.3 "Tipuri de facilitare", litera a de la primul paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "a. facilitarea de pregãtire se deruleazã în perioada de iniţiere şi de definire a ideii de dezvoltare comunitarã prin intermediul unui proiect şi dupã depunerea proiectului, în mãsura în care, în urma evaluãrii, comunitãţii i se cere de cãtre FRDS sã aducã completãri proiectului depus. Dacã o comunitate facilitatã nu a reuşit sã depunã un proiect în cadrul unei runde de competiţie, aceasta poate solicita şi beneficia de extinderea facilitãrii de pregãtire în cadrul unei alte runde de finanţare;". 38. La punctul 3.2.3. "Tipuri de facilitare", litera b a primului paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "b. facilitarea de implementare poate interveni fie dupã recomandarea de aprobare/amânare a proiectului, pentru stimularea coeziunii comunitãţii şi refacerea încrederii în capacitatea de a realiza proiectul, fie în perioada de implementare a proiectului de cãtre comunitate, în vederea creşterii gradului de implicare a membrilor comunitãţii la realizarea proiectului, a reducerii riscurilor producerii conflictelor sau scãderii capitalului de încredere în comunitate, pentru buna implementare a proiectului (se estimeazã cã o comunitate eligibilã va putea beneficia, cumulat, de circa 30 de zile de facilitare, indiferent de tipul facilitãrii);". 39. Dupã punctul 3.2.6 "Solicitarea facilitãrii de pregãtire a proiectelor PIP" se introduce un nou punct, punctul 3.2.7, cu urmãtorul cuprins: "3.2.7. Controlul procesului de facilitare În cazul în care va considera necesar, FRDS poate efectua prin sondaj vizite în teren, care au ca scop verificarea calitãţii procesului de facilitare la nivel comunitar, acest tip de verificare putând fi efectuatã de cãtre personalul permanent al departamentului de specialitate şi/sau de colaboratori desemnaţi ai FRDS." 40. Punctul 3.3.4.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "3.3.4.2. a) În situaţia în care se constatã cã dosarul de solicitare a finanţãrii nu este complet şi/sau documentele solicitate nu sunt întocmite corect, conform cerinţelor menţionate în Ghidul pentru completarea dosarului de solicitare a finanţãrii, FRDS poate solicita revizuirea unor documente şi completarea dosarului. În acest sens, FRDS va comunica solicitanţilor termenele-limitã pentru primirea documentelor, cu încadrarea în termenul stabilit pentru încheierea respectivei etape de verificare a proiectelor. b) La rândul lor, solicitanţii se vor asigura de recepţionarea documentelor de cãtre FRDS, cu respectarea termenelor-limitã. c) Documentele recepţionate de FRDS dupã expirarea termenelor-limitã anunţate nu vor mai fi luate în considerare. d) Proiectele care nici dupã expirarea termenelor-limitã anunţate de FRDS nu conţin toate documentele solicitate, completate corespunzãtor pe formularele FRDS, şi conforme cerinţelor menţionate în Ghidul pentru completarea dosarului de solicitare a finanţãrii vor fi respinse în aceastã fazã." 41. La punctul 3.4.1.2, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Solicitanţilor care au depus proiecte neeligibile li se comunicã motivele respingerii, în termen de 14 zile de la încheierea procesului de verificare a eligibilitãţii proiectelor." 42. La punctul 3.5.2.3, prima bulinã a primului paragraf se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "● conformitatea datelor tehnice şi metodologice înscrise în documentele proiectului cu situaţia din teren;". 43. La punctul 3.5.2.3, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "În prima parte a vizitei de evaluare în teren, evaluatorii verificã conformitatea datelor tehnice, mijloacele şi metodologia de realizare a serviciilor sociale, a planurilor şi mãsurãtorilor din documentaţia tehnicã cu situaţia existentã la faţa locului, precum şi estimarea costurilor, raportate la costurile unitare de piaţã, în baza informaţiilor privind costurile acoperite în proiecte similare finanţate de FRDS." 44. Punctul 3.5.3.4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "3.5.3.4. Pentru proiectele amânate pentru care s-a identificat posibilitatea finanţãrii se poate efectua o evaluare de teren pentru verificarea respectãrii condiţiilor de finanţare la momentul respectiv (aspecte legate de implicarea comunitãţii, valabilitatea parteneriatelor, pãstrarea condiţiilor tehnice de realizare a lucrãrilor etc.)." 45. Dupã punctul 3.6.4.2 se introduce un nou punct, punctul 3.6.4.3, cu urmãtorul cuprins: "3.6.4.3. Solicitanţii care au depus proiecte ce au fost respinse de la finanţare şi care doresc recuperarea documentelor depuse în original la dosarul cererii de finanţare (de exemplu: studii de fezabilitate, documente de constituire a grupului de iniţiativã etc.) pot solicita în scris acest lucru, în termen de maximum 65 de zile lucrãtoare de la data primirii rãspunsului privind rezoluţia proiectului. În acest caz, FRDS va pãstra la dosar o copie a respectivelor documente." 46. Dupã punctul 4.2.3.2 se introduce un nou punct, punctul 4.2.4, cu urmãtorul cuprins: "4.2.4. Verificarea calitãţii procesului de supervizare În cazul în care va considera necesar, FRDS poate efectua prin sondaj vizite în teren, care au ca scop verificarea calitãţii procesului de supervizare. Controlul poate fi efectuat de cãtre personalul permanent al compartimentelor de specialitate şi/sau de colaboratori desemnaţi ai FRDS." 47. La punctul 4.3.2 "Creşteri ale valorii grantului", preambulul se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "În cazuri justificate şi pe bazã de documente, Agentul de gestiune poate sã solicite o creştere a valorii grantului aprobat de FRDS, inclusiv peste limita maximã a grantului care poate fi solicitat de cãtre o comunitate, în considerarea resurselor alocate granturilor destinate finanţãrii intervenţiilor prioritare." 48. La capitolul 5 "Sprijin pentru creşterea capacitãţilor de accesare a fondurilor europene", preambulul se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "În cadrul PIP, FRDS poate acorda sprijin tehnic şi instruire pentru pregãtirea documentaţiei necesare elaborãrii proiectelor de dezvoltare localã destinate îmbunãtãţirii situaţiei romilor din comunitãţile din listã, proiecte ce urmeazã a fi finanţate din alte fonduri, în special din fonduri europene. Obiectivul componentei de asistenţã este acela de a creşte capacitatea actorilor locali de a accesa alte finanţãri, cu precãdere cele din fonduri europene, în folosul comunitãţilor de romi. FRDS poate furniza asistenţã tehnicã pentru elaborarea unor proiecte adresate comunitãţilor rome dupã ce iniţiatorii lor au identificat obiective eligibile şi demonstreazã cã au intenţia şi capacitatea de a derula astfel de proiecte." 49. Punctul 5.2 "Identificarea comunitãţilor beneficiare" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "În cadrul procesului de identificare a nevoilor de asistenţã tehnicã, facilitatorul culege informaţii privind nevoile comunitãţii şi intenţiile primãriei locale sau ale altor factori interesaţi în dezvoltare de a derula un proiect cu finanţare europeanã ce rãspunde acestor nevoi. În funcţie de informaţiile colectate, facilitatorul încurajeazã transformarea intenţiilor identificate în proiecte şi apreciazã necesitatea şi oportunitatea ca FRDS sã se implice în acordarea asistenţei tehnice pentru elaborarea acestora. Identificarea comunitãţilor care pot beneficia de sprijin pentru creşterea capacitãţii de accesare a fondurilor europene se poate face în mai multe etape: a) în timpul derulãrii procesului de facilitare; b) cu ocazia evaluãrii proiectelor şi în timpul implementãrii proiectelor, dacã se identificã necesitatea realizãrii unor obiective eligibile pentru fonduri europene; c) la terminarea proiectelor, dupã ce comunitãţile au devenit mai active şi încrezãtoare în posibilitatea dezvoltãrii locale." 50. La punctul 5.3 "Acordarea asistenţei tehnice", preambulul se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Solicitanţii pentru acest tip de asistenţã sunt primãria localã şi/sau alţi factori interesaţi în dezvoltarea comunitãţilor de romi (organizaţii neguvernamentale, servicii publice descentralizate, alte entitãţi juridice, cu sediul în România), care au iniţiat sau intenţioneazã sã iniţieze, în baza unei idei clare, un proiect care aduce beneficii cel puţin unei comunitãţi de romi din listã, a cãrui finanţare poate fi fãcutã din alte fonduri, în special din fonduri europene. Modalitatea de selectare a beneficiarilor şi de acordare a asistenţei tehnice face obiectul unor proceduri specifice. Iniţiatorii proiectelor îşi vor exprima intenţia de a primi sprijin printr-o solicitare adresatã FRDS." 51. Punctul 5.3.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "5.3.1. Solicitarea de asistenţã tehnicã va fi transmisã în scris, pe un formular standard furnizat de FRDS." 52. Punctul 5.3.1.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "5.3.1.1. Acordarea asistenţei pentru realizarea documentaţiei tehnice şi pregãtirea proiectelor se va face în ordinea primirii solicitãrilor, pe principiul «primul venit, primul servit», în limita fondurilor şi a resurselor umane disponibile/alocate pentru aceastã componentã." 53. Punctul 5.3.1.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "5.3.1.2. Aprobarea solicitãrilor de asistenţã tehnicã se face de cãtre Consiliul director, la propunerea compartimentului de specialitate, în urma procesului de verificare a eligibilitãţii şi de evaluare." 54. Punctul 5.3.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "5.3.2. Asistenţa tehnicã va fi acordatã de cãtre facilitatorii FRDS şi/sau de cãtre unul ori mai mulţi consultanţi (persoane fizice sau firme) şi personal FRDS, dupã caz, şi va fi coordonatã la nivelul programului de cãtre un specialist din cadrul compartimentelor de specialitate. Exemple de activitãţi de asistenţã tehnicã: - pregãtirea documentaţiei de fundamentare a proiectului (de exemplu, elaborarea studiului de fezabilitate, expertizã tehnicã - în cazul intervenţiilor la construcţii existente -,realizarea analizei de nevoi pentru grupurile ţintã ale proiectului, elaborarea unor studii/analize privind oferta de educaţie/instruire, elaborarea unor studii/analize privind piaţa muncii, alte nevoi legate de documentaţia de fundamentare a proiectului); - asistenţã tehnicã şi instruire pentru elaborarea cererii de finanţare specifice programelor finanţate din fonduri europene (de exemplu, suport teoretic şi practic pentru elaborarea cererii de finanţare, elaborarea sau actualizarea strategiei de dezvoltare localã)." 55. Dupã punctul 5.3.2 se introduce un nou punct, punctul 5.3.3, cu urmãtorul cuprins: "5.3.3. În urma aprobãrii solicitãrilor de CD, FRDS încheie cu solicitanţii un acord de furnizare de asistenţã tehnicã, în care sunt definite responsabilitãţile pãrţilor (angajamentul solicitantului de a pune la dispoziţie informaţii, date şi persoane care se ocupã de elaborarea proiectului, condiţiile de furnizare a asistenţei tehnice, angajamentul solicitantului de a depune proiectul elaborat etc.)." 56. Punctul 6.2.1.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "6.2.1.2. Pe bunurile rezultate din executarea contractelor beneficiarii (FRDS sau comunitãţile) au obligaţia de a aplica la vedere elementele distinctive ale programului, stabilite prin reglementãrile FRDS." 57. Punctul 6.3.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "6.3.1. Procedurile de achiziţii şi metodele care vor fi utilizate de cãtre agenţii de gestiune a proiectelor sunt descrise şi detaliate în «Ghidul de achiziţii pentru proiecte finanţate de Fondul Român de Dezvoltare Socialã în cadrul Programului de intervenţii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune socialã» (ghidul). Ghidul a fost elaborat în concordanţã cu prevederile din «Liniile directoare pentru achiziţii în cadrul împrumuturilor BIRD şi creditelor AID», publicate de Banca Mondialã (BM) în luna mai 2004 (Liniile directoare pentru achiziţii), din «Liniile directoare pentru selecţia şi angajarea consultanţilor în cadrul împrumuturilor Bãncii Mondiale» (Liniile directoare pentru servicii), publicate de BM în luna mai 2004, având la bazã «Manualul pentru conducerea achiziţiilor de valori foarte mici din cadrul granturilor mici, împrumuturilor şi creditelor acordate de Banca Mondialã/AID - autor N.A. Khan, septembrie 2001, şi revizuit în septembrie 2005». Ghidul cuprinde: (i) Partea I, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 815 din 29 noiembrie 2007, în care sunt descrise procedurile obligatorii, metodele aplicabile, responsabilitãţile fiecãrui factor implicat în procesele de selecţie, precum şi modul de administrare şi pãstrare a documentelor privind achiziţiile necesare în cadrul proiectului, modul de planificare şi raportare cu privire la achiziţii etc.; (ii) Partea a- II-a, în care sunt descrise condiţiile de participare la ofertare, condiţiile de eligibilitate şi criteriile de evaluare a ofertanţilor, documentele obligatorii pentru ofertare (Invitaţie la cotaţie - în cazul achiziţiilor de lucrãri; Cerere de propuneri - în cazul selectãrii firmelor de proiectare/consultanţã; Invitaţie - în cazul achiziţiilor de bunuri şi servicii de consultanţã individualã) şi sunt prezentate modelele şi formularele utilizate în procesele de achiziţii, precum şi lecţii învãţate ori studii de caz." 58. Punctul 6.3.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "6.3.2. Ghidul este anexã la Acordul de grant." 59. La punctul 6.3.7.2, a treia liniuţã a literei a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "- metoda «Selecţie la preţul cel mai mic» (Least Cost Selection) - în cazul angajãrii serviciilor de proiectare în construcţii, pentru tehnologii de fabricaţie a unor produse simple, pentru refacerea mediului înconjurãtor sau similare acestora, selecţia firmei se face în urma evaluãrii propunerilor primite ca rãspuns la Cererea de propuneri transmisã consultanţilor din Lista scurtã, fiind recomandat sã se evalueze cel puţin trei (3) propuneri;". 60. Punctul 6.3.11.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "6.3.11.1. Avizul prealabil al BM este obligatoriu înainte de semnarea contractului pentru achiziţiile efectuate prin contractare directã sau selecţie dintr-o singurã sursã (firme sau consultanţi individuali) şi a cãrui valoare depãşeşte 8.000 EURO, precum şi pentru orice alte contracte conform Planului de achiziţii agreat cu BM." 61. Punctul 6.3.11.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "6.3.11.2. Achiziţiile care nu sunt supuse avizului prealabil al BM pot fi supuse avizului ulterior. În acest sens, Agentul de gestiune va pãstra toate documentele licitaţiilor cel puţin 2 ani de la data terminãrii Acordului de împrumut şi va permite accesul FRDS şi al BM la acestea." 62. La punctul 6.4.1 "Obiective, abordãri, metode şi surse de date", litera C "Metode şi surse de date" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Pentru documentarea progresului, calitãţii, rezultatelor şi impactului programului vor fi utilizate atât date interne (înregistrate în MIS sau culese în cadrul unor anchete de teren derulate de departamentul de specialitate), cât şi, dacã va fi cazul, date rezultate în urma unor evaluãri externe, realizate de consultanţi independenţi. În funcţie de obiective, principalele surse de date utilizate în monitorizarea şi evaluarea programului vor fi urmãtoarele:
┌────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Obiectiv │ Sursã de date │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Documentarea atingerii rezultatelor │Baza de date a FRDS (MIS) │
│intermediare (de etapã) │Studii de evaluare a beneficiarilor, │
│ │realizate anual de │
│ │compartimentul de specialitate al │
│ │FRDS şi, eventual, de evaluatori │
│ │independenţi │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Evaluarea proceselor derulate │Studii şi analize specifice, │
│în cadrul programului │realizate de compartimentul de │
│ │specialitate al FRDS şi, eventual, │
│ │de experţi independenţi │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Evaluarea impactului programului │Studii de impact realizate de │
│ │evaluatori externi, angajaţi de ANR" │
└────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘
63. La punctul 6.4.2 "Sistemul de indicatori de monitorizare şi evaluare" litera C "Indicatori de monitorizare a progresului", subpunctul v) al punctului 2 "Indicatori de progres, pe faze din ciclul proiectelor" se eliminã şi urmãtoarele subpuncte se renumeroteazã. 64. La punctul 6.4.2 "Sistemul de indicatori de monitorizare şi evaluare" litera C "Indicatori de monitorizare a progresului", subpunctul vi) al punctului 2 "Indicatori de progres, pe faze din ciclul proiectelor" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "vi) Numãrul de proiecte pentru care s-a acordat sprijin pentru accesarea fondurilor europene (total şi pe categorii de asistenţã);". 65. La punctul 6.4.2 "Sistemul de indicatori de monitorizare şi evaluare", litera C "Indicatori de monitorizare a progresului", dupã subpunctul xi) al punctului 2 "Indicatori de progres, pe faze din ciclul proiectelor" se introduce un nou subpunct, subpunctul xii), cu urmãtorul cuprins: "xii) Numãrul de solicitãri de sprijin pentru accesarea fondurilor europene;". 66. La punctul 6.4.2. "Sistemul de indicatori de monitorizare şi evaluare" litera C "Indicatori de monitorizare a progresului", la punctul 2 "Indicatori de progres, pe faze din ciclul proiectelor", dupã subpunctul xii) se introduce un nou subpunct, subpunctul xiii), cu urmãtorul cuprins: "xiii) Numãrul de proiecte eligibile pentru care s-a acordat sprijin pentru accesarea fondurilor europene, din care depuse pânã la terminarea programului." 67. La punctul 6.4.2. "Sistemul de indicatori de monitorizare şi evaluare" litera C "Indicatori de monitorizare a progresului", subpunctul v) al punctului 4 "Indicatori financiari" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "v) valoarea asistenţei destinate accesãrii fondurilor europene, pe categorii de cheltuieli, pe total, pe fiecare proiect şi pe fiecare comunitate (studii de fezabilitate, alte studii, scrierea proiectelor, instruire etc);". 68. La punctul 6.4.2. "Sistemul de indicatori de monitorizare şi evaluare", litera C "Indicatori de monitorizare a progresului", subpunctul vi) al punctului 4 "Indicatori financiari" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "vi) valoarea asistenţei tehnice destinate accesãrii fondurilor europene, acordatã pentru pregãtirea proiectelor eligibile pe total, pe fiecare proiect şi pe fiecare comunitate." 69. În anexa nr. 3 "Acord de grant" la manualul de operare, punctul 2.2 al capitolului 2 "Contribuţia localã" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "2.2. Contribuţia în bani, reprezentând contribuţia localã în cadrul proiectului integrat descris la pct. 1.2, se plãteşte din contul/subcontul Agentului de gestiune nr. ......., deschis la banca/trezoreria .......... ." 70. Anexa nr. 4 "Grila de evaluare a problemelor cu care se confruntã comunitatea" la manualul de operare se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. 4
──────────────
la manualul de operare
──────────────────────
┌─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┬─────┐
│ Nr. │ │ │
│ crt. │ Criteriu │DA/NU│
├─────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Criteriul I. NUMĂRUL DE GOSPODĂRII │
├─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│Subcriteriul 1.1.│Comunitatea cuprinde cel puţin 20 de gospodãrii, │ │
│ │fiecare gospodãrie având în componenţã persoane de │ │
│ │etnie romã │ │
├─────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Criteriul II. ACCESIBILITATE │
├─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│Subcriteriul 2.1.│Comunitatea este situatã la marginea/periferia │ │
│ │localitãţii de care aparţine │ │
├─────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│Subcriteriul 2.2.│Comunitatea se aflã în apropierea unei gropi de gunoi │ │
├─────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│Subcriteriul 2.3.│Drumul de acces practicabil spre/dinspre comunitate │ │
│ │nu este pietruit sau asfaltat │ │
├─────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Dacã cel puţin la unul dintre cele 3 subcriterii rãspunsul este DA, │
│criteriul Accesibilitate este îndeplinit. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Criteriul III. INFRASTRUCTURĂ │
├─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│Subcriteriul 3.1.│Mai mult de 50% din gospodãriile din comunitate nu au │ │
│ │acces la o sursã de apã potabilã în apropiere │ │
├─────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│Subcriteriul 3.2.│Mai mult de 50% din gospodãriile din comunitate sunt │ │
│ │neracordate la reţeaua de energie electricã │ │
├─────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Dacã cel puţin la unul dintre cele 2 subcriterii rãspunsul este DA, │
│criteriul Infrastructurã este îndeplinit. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Criteriul IV. SURSE DE VENIT │
├─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┬─────┤
│Subcriteriul 4.1.│Pentru mai mult de 50% dintre gospodãriile din │ │
│ │comunitate principala sursã de venit o reprezintã VMG │ │
│ │sau activitãţile ocazionale │ │
├─────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┴─────┤
│Dacã rãspunsul la subcriteriul 1 este DA, criteriul Surse de venit este │
│îndeplinit. │
│1 este DA, criteriul Surse de venit este îndeplinit." │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ART. II Se împuterniceşte conducerea executivã a Fondului Român de Dezvoltare Socialã în vederea publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socialã, Valentina Conţescu Bucureşti, 24 aprilie 2008. Nr. 3/III. __________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.