Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 3 din 20 octombrie 2009 referitoare la contestatia privind respingerea inregistrarii candidaturii domnului Cornel Cernoschi la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 722 din 26 octombrie 2009
HOTĂ?RÂRE nr. 3 din 20 octombrie 2009
referitoare la contestaţia privind respingerea înregistrãrii candidaturii domnului Cornel Cernoschi la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 722 din 26 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef
La data de 19 octombrie 2009 a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã contestaţia formulatã de domnul Cornel Cernoschi împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 8/D din 17 octombrie 2009 privind respingerea înregistrãrii candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.792 F/2009, la care au fost ataşate propunerea de candidaturã a domnului Cornel Cernoschi, împreunã cu decizia contestatã, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa înregistratã la Curtea Constituţionalã cu nr. J5.771 din 19 octombrie 2009.
În temeiul dispoziţiilor <>art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei, domnul Cornel Cernoschi susţine cã nu poate fi îngrãdit dreptul de a candida al unei persoane pe considerente ce ţin de vârsta acesteia. În opinia sa, aceastã condiţie constituţionalã nu se justificã, întrucât nu existã un test sau studiu ştiinţific care sã ateste "cã o persoanã cu cât este mai în vârstã este mai deşteaptã". Ca urmare, <>art. 37 alin. (2) din Constituţie "intrã în contradicţie" cu dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (5), potrivit cãrora "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie", ale art. 26 alin. (2), potrivit cãrora "Persoana fizicã are dreptul sã dispunã de ea însãşi, dacã nu încalcã drepturile şi libertãţile altora, ordinea publicã sau bunele moravuri" şi ale <>art. 81 Alegerea Preşedintelui. Se susţine, totodatã, cã "Legea nr. 370/2004 , privind lista susţinãtorilor, este neconstituţionalã" faţã de aceleaşi articole din Constituţie anterior menţionate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, arãtând cã în mod corect Biroul Electoral Central a respins înregistrarea candidaturii domnului Cornel Cernoschi, întrucât acesta nu îndeplineşte condiţia de vârstã impusã de prevederile constituţionale şi, de asemenea, propunerea sa de candidaturã nu este însoţitã de lista de susţinãtori.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. f) din Constituţie , ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , precum şi celor ale <>art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrãrii candidaturii domnului Cornel Cernoschi pentru funcţia de Preşedinte al României.
Curtea reţine cã, potrivit <>art. 10 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu pot candida pentru aceastã funcţie "persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 37 din Constituţia României [...]", iar, potrivit <>art. 37 alin. (2) din Constituţie , "Candidaţii trebuie sã fi împlinit, pânã în ziua alegerilor inclusiv, [...] vârsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României".
Astfel cum rezultã din actele dosarului, domnul Cornel Cernoschi, nãscut la data de 22 septembrie 1978, nu îndeplineşte aceastã condiţie de eligibilitate stabilitã de textul constituţional. Ca urmare, respingerea de cãtre Biroul Electoral Central a înregistrãrii candidaturii sale este conformã cu dispoziţiile constituţionale şi legale mai sus citate.
Consideraţiile contestatorului privind lipsa de relevanţã a vârstei candidatului şi contradicţia dintre dispoziţiile <>art. 37 alin. (2) din Constituţie şi alte prevederi constituţionale pot constitui cel mult propuneri de revizuire a <>Constituţiei , care nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale, iar nu argumente în sensul nerespectãrii procedurii pentru alegerea Preşedintelui României.
Curtea constatã, totodatã, cã prin decizia contestatã s-a mai reţinut cã propunerea de candidaturã a domnului Cornel Cernoschi nu este însoţitã de lista susţinãtorilor prevãzutã de dispoziţiile <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 , potrivit cãrora "candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacã sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegãtori. [...]", respectiv de cele ale <>art. 9 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, care stabilesc cã propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacã: "(2) [...] c) sunt însoţite [...] de lista susţinãtorilor, al cãror numãr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegãtori." În opinia contestatorului, dispoziţiile <>Legii nr. 370/2004 "privind lista susţinãtorilor" sunt neconstituţionale în raport de prevederile <>art. 1 alin. (5) , <>art. 26 alin. (2) şi <>art. 81 din Legea fundamentalã .
Asemenea critici nu pot fi reţinute, deoarece exercitarea controlului posterior de constituţionalitate privind legile şi ordonanţele se poate realiza numai pe calea excepţiei de neconstituţionalitate, în cadrul atribuţiei prevãzute de dispoziţiile <>art. 146 lit. d) din Constituţie , potrivit cãrora Curtea Constituţionalã "hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicatã şi direct de Avocatul Poporului", cu respectarea procedurii prevãzute de <>Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, iar nu şi în cadrul atribuţiei prevãzute de <>art. 146 lit. f) din Constituţie , potrivit cãruia Curtea Constituţionalã "vegheazã la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmã rezultatele sufragiului".
Faţã de prevederile legale citate şi situaţia mai sus arãtatã, aşa cum rezultã din actele dosarului, Curtea Constituţionalã constatã cã respingerea de cãtre Biroul Electoral Central a înregistrãrii candidaturii domnului Cornel Cernoschi la alegerile pentru Preşedintele României este legalã, iar contestaţia formulatã de acesta împotriva deciziei privind respingerea înregistrãrii candidaturii este nefondatã.
Pentru considerentele arãtate, în temeiul <>art. 146 lit. f) din Constituţie , al <>art. 11 alin. (1) lit. B.a) , al <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , precum şi al <>art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
HOTÃRÃŞTE:
Respinge contestaţia formulatã împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 8/D din 17 octombrie 2009 privind respingerea înregistrãrii candidaturii domnului Cornel Cernoschi la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.
Hotãrârea este definitivã, se comunicã Biroului Electoral Central şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: