───────────────
Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian
Ministrul delegat pentru comerţ,
Iuliu Winkler
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 21 martie 2007.
Nr. 296.
ANEXĂ
MECANISME
de derulare a acţiunilor din Programul de promovare a exportului, administrat de Ministerul Economiei şi Comerţului
CAP. I
Participarea la târguri şi expoziţii internaţionale
ART. 1
(1) Participarea operatorilor economici la târguri şi expoziţii internaţionale se realizeazã pe pieţe de interes, prin organizarea de pavilioane naţionale, standuri specializate pe produse sau miniexpoziţii, pe bazã de programe anuale elaborate de Ministerul Economiei şi Comerţului, în consultare cu patronatele de ramurã, aprobate de Consiliul de export.
(2) Selectarea târgurilor şi expoziţiilor prevãzute în programul anual se face în baza urmãtoarelor criterii:
a) asigurarea expansiunii şi diversificãrii geografice a exportului românesc pe pieţe cu potenţial de import ridicat;
b) promovarea produselor şi serviciilor cu valoare adãugatã ridicatã;
c) importanţa târgurilor respective pe plan internaţional;
d) performanţele obţinute de participanţii români la ediţiile anterioare ale târgurilor respective.
ART. 2
(1) Administrarea programului de participare la târguri şi expoziţii internaţionale se face cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului împreunã cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, prin delegarea cãtre acesta a operaţiunilor de încheiere, finanţare şi derulare a contractelor de prestãri de servicii pentru realizarea acţiunilor respective.
(2) Contractele de prestãri de servicii pentru organizarea participãrii la târguri şi expoziţii internaţionale se încheie de cãtre Centrul Român pentru Promovarea Comerţului cu operatori economici specializaţi, denumiţi în continuare societate organizatoare, selectaţi în conformitate cu metodologia aprobatã în condiţiile legii de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, pe baza caietelor de sarcini pentru selectarea societãţii organizatoare, elaborate de Ministerul Economiei şi Comerţului, Centrul Român pentru Promovarea Comerţului şi patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale. Patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale vor defini detaliile de arhitecturã şi/sau de execuţie ale standului, care vor constitui anexã la caietul de sarcini pentru selectarea societãţii organizatoare.
3) Cheltuielile aferente publicãrii anunţului privind organizarea procedurii de selecţie a societãţii organizatoare a participãrii la târguri şi expoziţii internaţionale se suportã din sumele bugetare alocate pentru realizarea programului de participare la târguri şi expoziţii internaţionale.
(4) Programele promoţionale, cum sunt seminarii, mese rotunde, întâlniri de afaceri şi altele asemenea, de publicitate, reclamã comercialã şi de negocieri se realizeazã cu ocazia manifestãrilor expoziţionale prevãzute la art. 1 de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului, în colaborare cu patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale şi Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, în limita cheltuielilor prevãzute cu aceastã destinaţie în contractul de prestãri de servicii.
ART. 3
(1) Beneficiarii programului de participare la târguri şi expoziţii internaţionale sunt operatorii economici, persoane juridice române, care îndeplinesc urmãtoarele condiţii de eligibilitate:
a) sunt înregistraţi conform <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi îşi desfãşoarã activitatea în România;
b) nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autoritãţilor locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat, sã depãşeascã echivalentul în lei a 200.000 euro;
c) nu se aflã în procedurã de executare silitã, reorganizare judiciarã, faliment, închidere operaţionalã, dizolvare, lichidare sau în alte situaţii reglementate de lege;
d) la data depunerii cererii de înscriere pentru participare la târgul internaţional sã nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, sau provenind din neplata contribuţiilor de asigurãri sociale, a contribuţiilor de asigurãri pentru şomaj, a contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncã şi boli profesionale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurãri sociale de sãnãtate;
e) nu sunt consideraţi firme în dificultate. O firmã este consideratã ca fiind în dificultate în urmãtoarele situaţii: în cazul unei societãţi cu rãspundere limitatã, când se constatã pierderea a mai mult de jumãtate din capitalul social şi mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni, sau în cazul unei societãţi în care cel puţin o parte dintre asociaţi sunt ţinuţi responsabili pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumãtate din capitalul propriu şi mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni, ori pentru întreprinderile de orice formã juridicã, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusã unei proceduri prevãzute de legislaţia privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului;
f) nu sunt firme împotriva cãrora a fost emisã o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacã aceastã decizie de recuperare nu a fost deja executatã;
g) au în obiectul de activitate operaţiuni de export;
h) nomenclatorul de export corespunde cu profilul târgului la care se solicitã participarea;
i) produsele sunt de concepţie şi/sau marcã proprie, de calitate şi cu valoare adãugatã ridicatã;
j) au rezultate pozitive privind eficienţa participãrii la târguri şi expoziţii cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenţei la astfel de acţiuni anterioare;
k) numãrul de participãri ale unui operator economic la târguri internaţionale cu sprijin de la bugetul de stat este de maximum 4 pe an. Un operator economic poate fi selectat pentru participare la un numãr mai mare de târguri internaţionale numai în cazul în care pentru târgul respectiv se înregistreazã un numãr redus de cereri de participare din partea operatorilor economici, comparativ cu numãrul de participanţi necesar pentru utilizarea integralã a spaţiului de expunere angajat;
l) respectarea de cãtre solicitant a prevederilor normelor privind principalele activitãţi/acţiuni care vor fi realizate de societãţile comerciale participante la târguri şi expoziţii internaţionale finanţate parţial de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei şi Comerţului în cazul prezenţei acestuia la astfel de acţiuni anterioare.
(2) Selectarea operatorilor economici participanţi la târguri şi expoziţii internaţionale se face de o comisie numitã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, formatã din reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Comerţului, ai patronatelor de ramurã/asociaţiilor profesionale şi ai Centrului Român pentru Promovarea Comerţului, în funcţie de suprafaţa de expunere disponibilã pentru fiecare acţiune şi de îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate prevãzute la alin. (1).
(3) Participanţii la târguri şi expoziţii internaţionale depun o garanţie în valoare de 2.000 de lei la Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, iar documentul care atestã depunerea garanţiei se va anexa la cererea de înscriere pentru selecţia firmelor participante la târgul respectiv. Garanţia se restituie firmelor selectate dupã încheierea manifestãrii expoziţionale sau se executã în cazul neparticipãrii operatorului economic la acţiunea respectivã. În situaţia în care valoarea cheltuielilor efectuate de societatea organizatoare pentru operatorul economic neparticipant este mai mare decât valoarea garanţiei, operatorul economic va plãti diferenţa pânã la acoperirea integralã a cheltuielilor ce îi revin. Pentru operatorii economici care nu au fost selectaţi pentru participarea la târgul respectiv, garanţia se restituie în termen de 14 zile de la data hotãrârii Comisiei de selecţie a participanţilor la târguri internaţionale.
(4) Operatorii economici participanţi la târguri internaţionale au obligaţia sã respecte prevederile normelor privind principalele activitãţi/acţiuni care vor fi realizate de societãţile comerciale participante la târguri şi expoziţii internaţionale finanţate parţial de la bugetul de stat, aprobate prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
(5) În cazul în care operatorul economic nu respectã prevederile normelor privind principalele activitãţi/acţiuni care vor fi realizate de societãţile comerciale participante la târguri şi expoziţii internaţionale finanţate parţial de la bugetul de stat, acesta nu va mai putea accesa acest instrument de promovare a exportului pentru o perioadã de 2 ani de la data constatãrii neîndeplinirii prevederilor respective.
ART. 4
Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea programului de participare la târguri şi expoziţii internaţionale se asigurã Centrului Român pentru Promovarea Comerţului de Ministerul Economiei şi Comerţului, în baza unui contract de finanţare încheiat în acest scop. Sumele astfel repartizate se utilizeazã pentru acoperirea parţialã sau totalã a unor categorii de cheltuieli, dupã cum urmeazã:
a) 50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea şi asigurarea medicalã pentru un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
b) 100% din cheltuielile pentru transportul, asigurarea şi manipularea exponatelor, mostrelor şi materialelor publicitare, formalitãţile vamale aferente acestora, depozitarea ambalajelor aferente exponatelor pe perioada desfãşurãrii acţiunii promoţionale, elaborarea proiectului de execuţie a standului, închirierea, construirea şi/sau amenajarea spaţiului expoziţional, transportul materialelor aferente, cheltuielile generale pe perioada de desfãşurare a acţiunilor promoţionale, cheltuielile de reprezentare şi de protocol, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizeazã şi coordoneazã acţiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea patronatului de ramurã sau a asociaţiei profesionale care contribuie la realizarea acţiunii respective, a cãror perioadã de deplasare va fi stabilitã prin caietul de sarcini al acţiunii, cheltuielile pentru materialele publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter economic general şi pentru mediatizarea prezenţei româneşti la acţiunile promoţionale, cheltuielile aferente comisionului prevãzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a pavilioanelor naţionale, standurilor specializate pe produse şi miniexpoziţiilor, precum şi alte cheltuieli care se justificã a fi alocate pentru realizarea târgurilor şi expoziţiilor internaţionale, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
ART. 5
(1) Operatorii economici participanţi la târgurile şi expoziţiile internaţionale în cadrul programului administrat de Ministerul Economiei şi Comerţului împreunã cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului asigurã finanţarea în cotã de 50% a cheltuielilor prevãzute la art. 4 lit. a).
(2) Cota de 50% din cheltuielile de transport, cazare şi asigurare medicalã pentru un delegat al firmei participante se va deconta de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, prin societatea organizatoare, pe bazã de documente justificative, dupã aprobarea decontului final al acţiunii. Cheltuielile pentru cazare vor fi decontate pentru numãrul de zile aferente perioadei oficiale de desfãşurare a manifestãrii expoziţionale, plus douã nopţi înainte de începerea acesteia sau plus 3 nopţi în cazul în care aceasta se desfãşoarã în ţãri care necesitã un timp de transport mai mare şi o noapte dupã închiderea acesteia.
(3) Transportul exponatelor va fi efectuat de cãtre o firmã de specialitate, selectatã pe baze concurenţiale de cãtre societatea organizatoare. Volumul exponatelor aferent fiecãrui expozant va fi corelat cu suprafaţa de expunere repartizatã în cadrul pavilionului expoziţional. Operatorii economici vor efectua plata integralã a transportului exponatelor cãtre firma transportatoare selectatã, urmând ca decontarea sã se facã de cãtre societatea organizatoare în baza documentelor vamale de încheiere a operaţiunii de export temporar şi a documentelor de platã a transportului exponatelor, dupã aprobarea decontului final al acţiunii de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, cu excepţia exponatelor şi mostrelor fãrã valoare comercialã, care se oferã cu titlu gratuit partenerilor externi, a materialelor de publicitate şi reclamã şi a produselor de protocol achiziţionate din România, pentru care decontarea se va face pe baza documentelor vamale de expediţie şi a documentelor de platã a transportului pânã la standul expoziţional.
(4) Decontarea cheltuielilor în valutã efectuate de operatorul economic şi de societatea organizatoare se face de cãtre Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, în lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil la data efectuãrii plãţilor de cãtre aceştia, conform documentelor financiar-contabile prezentate. Pentru ţãrile a cãror monedã oficialã nu este dolarul SUA ori euro, decontarea cheltuielilor în valutã se va efectua în baza chitanţei de schimb valutar prezentate, valabilã la data efectuãrii plãţilor de cãtre operatorul economic sau de cãtre societatea organizatoare.
ART. 6
Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizeazã pentru oferirea unor trataţii în limita echivalentului în lei al sumei de 500 de euro/acţiune. În situaţii justificate, suma poate fi majoratã, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Cheltuielile se referã la achiziţionarea de produse alimentare pentru trataţii curente şi pentru cocteil, apã mineralã, bãuturi rãcoritoare şi slab alcoolizate, produse de patiserie şi cofetãrie şi altele asemenea. Bãuturile alcoolice se achiziţioneazã numai în cazul organizãrii de cocteiluri.
ART. 7
Ministerul Economiei şi Comerţului poate modifica sau completa programul anual de participare la târguri şi expoziţii cu alte acţiuni de interes pentru promovarea exporturilor româneşti, în baza consultãrii cu patronatele de ramurã şi cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, cu aprobarea Consiliului de export, în limita plafonului de cheltuieli alocat cu aceastã destinaţie.
CAP. II
Organizarea de misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului în strãinãtate
ART. 8
(1) Misiunile economice sunt acţiuni organizate în scopul explorãrii, consolidãrii, valorificãrii şi dezvoltãrii oportunitãţilor de afaceri pe pieţe externe cu potenţial de import.
(2) Acţiunile de promovare a exportului se referã la prezentãri de produse, miniexpoziţii, reuniuni de afaceri, seminarii economice şi zile economice.
(3) Misiunile economice şi acţiunile de promovare a exportului se organizeazã în ţãri de interes pentru exportatorii români şi se stabilesc în baza consultãrii Ministerului Economiei şi Comerţului cu patronatele de ramurã sau cu asociaţiile profesionale şi cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, având în vedere urmãtoarele criterii:
a) expansiunea şi diversificarea geograficã a exportului românesc pe pieţe cu potenţial de import ridicat;
b) promovarea produselor şi serviciilor cu valoare adãugatã ridicatã.
(4) Misiunile economice şi acţiunile de promovare a exportului se administreazã şi se coordoneazã de Ministerul Economiei şi Comerţului împreunã cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, prin delegarea cãtre acesta a operaţiunilor de încheiere, finanţare şi derulare a contractelor de prestãri de servicii pentru realizarea acţiunilor respective.
(5) Contractele de prestãri de servicii pentru organizarea misiunilor economice şi a acţiunilor de promovare a exportului se încheie de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului cu operatori economici specializaţi, denumiţi în continuare societate organizatoare, selectaţi în conformitate cu metodologia aprobatã în condiţiile legii de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, pe baza caietelor de sarcini pentru selectarea societãţii organizatoare, elaborate de Ministerul Economiei şi Comerţului, Centrul Român pentru Promovarea Comerţului şi patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale, pentru fiecare acţiune în parte.
(6) Cheltuielile aferente publicãrii anunţului privind organizarea procedurii de selecţie a societãţii organizatoare a participãrii la misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului în strãinãtate se suportã din sumele bugetare alocate pentru realizarea acestor acţiuni de promovare.
(7) Programe promoţionale, cum sunt seminarii, mese rotunde, întâlniri de afaceri şi altele asemenea, de publicitate şi reclamã comercialã şi de negocieri se realizeazã cu ocazia misiunilor economice de Ministerul Economiei şi Comerţului, în colaborare cu patronatele de ramurã sau cu asociaţiile profesionale şi cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, în limita cheltuielilor prevãzute în contractul de prestãri de servicii cu aceastã destinaţie.
ART. 9
Participarea operatorilor economici la aceste manifestãri promoţionale se face pe baza urmãtoarelor criterii de eligibilitate:
a) sunt înregistraţi conform <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autoritãţilor locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat, sã depãşeascã echivalentul în lei a 200.000 de euro;
c) nu se aflã în procedurã de executare silitã, reorganizare judiciarã, faliment, închidere operaţionalã, dizolvare, lichidare sau în alte situaţii reglementate de lege;
d) la data depunerii cererii de finanţare sã nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, sau provenind din neplata contribuţiilor de asigurãri sociale, a contribuţiilor de asigurãri pentru şomaj, a contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncã şi boli profesionale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurãrile sociale de sãnãtate;
e) nu sunt consideraţi firme în dificultate. O firmã este consideratã ca fiind în dificultate în urmãtoarele situaţii: în cazul unei societãţi cu rãspundere limitatã, când se constatã pierderea a mai mult de jumãtate din capitalul social şi mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni, sau în cazul unei societãţi în care cel puţin o parte dintre asociaţi sunt ţinuţi responsabili pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumãtate din capitalul propriu şi mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni, ori pentru întreprinderile de orice formã juridicã, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusã unei proceduri prevãzute de legislaţia privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului;
f) nu sunt firme împotriva cãrora a fost emisã o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacã aceastã decizie de recuperare nu a fost deja executatã;
g) au prevãzut în obiectul de activitate operaţiuni de export;
h) nomenclatorul de export corespunde domeniilor prevãzute în tematica misiunii economice sau a acţiunii de promovare;
i) produsele sunt de concepţie şi/sau marcã proprie, de calitate şi cu valoare adãugatã ridicatã;
j) au înregistrat rezultate concrete ca urmare a participãrii la astfel de acţiuni anterioare.
ART. 10
Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea misiunilor economice şi a acţiunilor de promovare a exportului se asigurã Centrului Român pentru Promovarea Comerţului de Ministerul Economiei şi Comerţului, în baza contractului de finanţare încheiat în acest scop. Sumele astfel repartizate se utilizeazã pentru acoperirea parţialã sau totalã a unor categorii de cheltuieli, dupã cum urmeazã:
a) 50% din cheltuielile de transport extern, cazare şi asigurare medicalã pentru un participant de la fiecare firmã, la nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
b) 100% din cheltuielile privind transportul în interiorul ţãrii de destinaţie, pentru persoanele care participã la acţiunile respective, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizeazã şi coordoneazã acţiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea patronatului de ramurã sau a asociaţiei profesionale care contribuie la realizarea acţiunii respective, cheltuielile pentru închirierea spaţiilor aferente întâlnirilor de afaceri şi a dotãrilor necesare desfãşurãrii acestora, cum sunt TV, video, retroproiector, computer şi altele asemenea, cheltuielile de reprezentare şi protocol, cheltuielile pentru elaborarea, transportul şi asigurarea materialelor de promovare şi de prezentare, cum sunt cataloage, pliante, ecusoane şi altele asemenea, cheltuielile pentru transportul şi asigurarea mostrelor, cheltuielile pentru formalitãţile vamale aferente materialelor de promovare şi de prezentare, precum şi mostrelor, cheltuielile pentru mediatizarea acţiunii pe plan local, cheltuielile aferente comisionului prevãzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunii economice sau a acţiunii de promovare, precum şi alte cheltuieli care se justificã a fi alocate pentru realizarea acţiunilor respective, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
ART. 11
(1) Operatorii economici participanţi la misiuni economice şi la acţiuni de promovare a exportului asigurã finanţarea cotei de 50% din cheltuielile prevãzute la art. 10 lit. a).
(2) Cota de 50% din cheltuielile de transport, cazare şi asigurare medicalã pentru un delegat al firmei participante se va deconta de cãtre Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, pe bazã de documente justificative, dupã aprobarea de cãtre acesta a decontului final, prezentat de societatea organizatoare a acţiunii. Cota de 50% din cheltuielile pentru cazare va fi decontatã pentru perioada de desfãşurare a manifestãrii promoţionale, stabilitã prin contractul cu societatea organizatoare.
(3) Decontarea cheltuielilor în valutã efectuate de operatorul economic şi societatea organizatoare se face de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, în lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil la data efectuãrii plãţilor de cãtre aceştia, conform documentelor financiar-contabile prezentate. Pentru ţãrile a cãror monedã oficialã nu este dolarul SUA sau euro, decontarea cheltuielilor în valutã se va efectua în baza chitanţei de schimb valutar prezentate, valabilã la data efectuãrii plãţilor de cãtre operatorul economic sau de cãtre societatea organizatoare.
ART. 12
Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizeazã pentru oferirea unor trataţii în limita echivalentului în lei al sumei de 500 de euro/acţiune. În situaţii justificate, suma poate fi majoratã, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Cheltuielile se referã la achiziţionarea de produse alimentare pentru trataţii curente şi pentru cocteil, apã mineralã, bãuturi rãcoritoare şi slab alcoolizate, produse de patiserie şi cofetãrie şi altele asemenea. Bãuturile alcoolice se achiziţioneazã numai în cazul organizãrii de cocteiluri.
CAP. III
Realizarea de studii de piaţã şi pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, pe baze concurenţiale, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu finanţare în cotã de 50% din cheltuielile aferente
ART. 13
Mecanismul şi etapele de realizare şi finanţare a studiilor de piaţã şi pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, sunt urmãtoarele:
a) prezentarea la Ministerul Economiei şi Comerţului de cãtre patronatul de ramurã sau asociaţia profesionalã, în calitate de beneficiar, de propuneri pentru realizarea de studii, însoţite de conţinutul tematicii aferente acestora;
b) selectarea propunerilor se face de o comisie numitã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, în funcţie de urmãtoarele criterii de eligibilitate: existenţa potenţialului de absorbţie al pieţei respective pentru produsul respectiv şi capacitatea beneficiarului de a susţine financiar realizarea studiului;
c) încheierea protocolului de cofinanţare pentru realizarea studiului între Ministerul Economiei şi Comerţului şi beneficiarul studiului selectat, cu privire la modalitãţile de finanţare, organizarea concursului de oferte, încheierea contractului de servicii şi efectuarea plãţilor cãtre prestatorul de servicii selectat;
d) elaborarea de cãtre beneficiar împreunã cu Ministerul Economiei şi Comerţului a caietului de sarcini;
e) organizarea concursului de oferte pentru selectarea prestatorului de servicii pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului economiei şi comerţului. Cheltuielile aferente publicãrii anunţului privind organizarea procedurii de selecţie a prestatorului de servicii se suportã din sumele bugetare alocate pentru realizarea de studii;
f) încheierea contractului pentru realizarea studiului între Ministerul Economiei şi Comerţului, beneficiar şi prestatorul de servicii;
g) efectuarea plãţii contravalorii studiului de cãtre beneficiar şi Ministerul Economiei şi Comerţului.
ART. 14
Plata cheltuielilor pentru realizarea studiului se face de Ministerul Economiei şi Comerţului în proporţie de 50% din cheltuielile totale, în contul prestatorului de servicii, în baza urmãtoarelor documente:
a) contractul pentru realizarea studiului, încheiat între Ministerul Economiei şi Comerţului, beneficiar şi prestatorul de servicii;
b) procesul-verbal încheiat între beneficiar şi prestatorul de servicii privind recepţia şi acceptarea studiului;
c) copia ordinului de platã emis de beneficiar cãtre prestatorul de servicii pentru plata cotei sale de 50% din valoarea studiului;
d) factura emisã de prestatorul de servicii pentru cota de 50% aferentã Ministerului Economiei şi Comerţului.
CAP. IV
Realizarea de acţiuni de publicitate şi reclamã cu caracter general, pe pieţe de interes pentru exportul românesc, pe baze concurenţiale, cu suportarea totalã a cheltuielilor, inclusiv a cheltuielilor pentru distribuirea materialelor de publicitate şi reclamã cu caracter general în strãinãtate şi la ambasadele strãine din România
ART. 15
Acţiunile de publicitate şi reclamã cu caracter general constau în realizarea de cataloage, broşuri, CD-uri, expoziţii virtuale, site/portal şi altele asemenea, având ca destinaţie mediul de afaceri din ţãri de interes pentru exportul românesc, crearea şi promovarea mãrcilor etc., în conformitate cu Strategia naţionalã de export.
ART. 16
Mecanismul de realizare şi finanţare a materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general cuprinde urmãtoarele:
a) prezentarea de cãtre patronatele de ramurã şi asociaţiile profesionale la Ministerul Economiei şi Comerţului a cererilor pentru realizarea materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general;
b) selectarea proiectelor care se finanţeazã din fonduri bugetare se face de comisia numitã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului;
c) elaborarea de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului, în colaborare cu patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale solicitante, a caietului de sarcini privind conţinutul, structura şi condiţiile tehnice de realizare a materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general;
d) organizarea concursului de oferte pentru selectarea prestatorului de servicii pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului economiei şi comerţului. Cheltuielile aferente publicãrii anunţului privind organizarea procedurii de selecţie a prestatorului de servicii se suportã din sumele bugetare alocate pentru realizarea materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general;
e) încheierea contractului dintre Ministerul Economiei şi Comerţului şi prestatorul de servicii selectat, referitor la condiţiile tehnico-economice şi financiare de realizare a materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general;
f) încheierea procesului-verbal pentru bun de tipar între Ministerul Economiei şi Comerţului, patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale beneficiare şi prestatorul de servicii, pentru recepţia machetei materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general;
g) încheierea procesului-verbal între Ministerul Economiei şi Comerţului, patronatele de ramurã sau asociaţiile profesionale beneficiare şi prestatorul de servicii, pentru recepţia finalã a materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general;
h) decontarea cheltuielilor aferente realizãrii şi distribuirii materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general se face de Ministerul Economiei şi Comerţului, pe baza contractului pentru realizarea proiectului, a facturii emise de prestatorul de servicii şi a procesului-verbal de recepţie prevãzut la lit. g).
ART. 17
Distribuirea în strãinãtate şi la ambasadele strãine din România a materialelor de publicitate şi reclamã comercialã cu caracter general se face de prestatorul de servicii cãtre reprezentanţele diplomatice şi comerciale ale României în strãinãtate, instituţiile şi organizaţiile cu atribuţii în promovarea schimburilor comerciale internaţionale, partenerii externi, delegaţiile participante la manifestãri promoţionale organizate în strãinãtate, precum şi la instituţii guvernamentale, patronate de ramurã şi asociaţii profesionale, pentru a fi utilizate în cadrul întâlnirilor cu reprezentanţii mediului de afaceri din strãinãtate, pe baza repartiţiei stabilite de Ministerul Economiei şi Comerţului şi beneficiar.
CAP. V
Realizarea pe baze concurenţiale a unui portal de informaţii de comerţ exterior, cu suportarea integralã a cheltuielilor, inclusiv a celor de administrare, din fonduri bugetare
ART. 18
Structura, informaţiile şi serviciile aferente portalului vor fi stabilite de Ministerul Economiei şi Comerţului împreunã cu patronatele de ramurã şi cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului.
ART. 19
(1) Realizarea şi administrarea portalului se vor face de o firmã specializatã, selectatã de Ministerul Economiei şi Comerţului, în conformitate cu prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice.
(2) Informaţiile conţinute de portal sunt destinate accesului liber şi nediscriminatoriu al tuturor operatorilor economici interesaţi.
CAP. VI
Susţinerea financiarã a unor acţiuni de promovare a exportului organizate de birourile consilierului economic ale Ministerului Economiei şi Comerţului în ţãrile de reşedinţã
ART. 20
Acţiunile de promovare se organizeazã de consilierul economic al Ministerului Economiei şi Comerţului în ţara de reşedinţã şi constau în participarea acestuia la unele târguri şi expoziţii internaţionale, altele decât cele cuprinse în Programul anual de participare a României la târguri şi expoziţii internaţionale, la care organizatorii oferã gratuit un spaţiu pentru prezentarea ofertei de export româneşti.
ART. 21
Metodologia privind procedura de selecţie şi finanţare a acţiunilor promoţionale prevãzute la art. 20 se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
CAP. VII
Finanţarea unor categorii de cheltuieli pentru organizarea în România a acţiunilor de promovare a exportului, la care participã firme strãine, potenţial importatoare de bunuri şi servicii româneşti
ART. 22
(1) Acţiunile de promovare a exportului organizate în România se realizeazã în scopul identificãrii de oportunitãţi pentru valorificarea ofertei de export.
(2) Acţiunile de promovare a exportului sunt focalizate pe atragerea unor firme strãine cu potenţial semnificativ de import, interesate în dezvoltarea relaţiilor economice cu firme din România prin contractarea de bunuri şi servicii româneşti sau cooperarea în producţie. Acţiunile sunt organizate cu ocazia desfãşurãrii unor târguri sau expoziţii internaţionale în România, care au ca obiect promovarea de bunuri şi servicii pentru export, precum şi cu ocazia organizãrii în România a unor misiuni economice strãine, cu scopul achiziţiei şi/sau contractãrii de bunuri şi servicii româneşti.
(3) Acţiunile de promovare a exportului în România sunt organizate de Ministerul Economiei şi Comerţului împreunã cu patronatele de ramurã sau cu asociaţiile profesionale şi cu Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, în baza recomandãrii reprezentantului biroului consilierului economic al Ministerului Economiei şi Comerţului din strãinãtate, având în vedere: capacitatea de import a firmelor strãine, posibilitãţile de diversificare a structurii exportului şi penetrarea pe noi pieţe.
(4) Categoriile de cheltuieli finanţate integral de la bugetul statului pentru realizarea acţiunilor de promovare a exportului sunt urmãtoarele: cheltuieli pentru închirierea spaţiilor de desfãşurare a programului acţiunii de promovare şi a dotãrilor aferente, cum sunt: TV, video, retroproiector, computer şi altele asemenea, cheltuieli de reprezentare şi protocol, cheltuieli pentru elaborarea de materiale de promovare şi de prezentare, cum sunt: cataloage, pliante, CD-uri, bannere, ecusoane şi altele asemenea, cheltuieli pentru mediatizarea acţiunii, cheltuieli de transport pe teritoriul României la obiective economice de interes, pentru îndeplinirea scopului acţiunii de promovare a exportului, la nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice, alte cheltuieli care se justificã a fi alocate pentru realizarea acţiunii respective, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
(5) Ministerul Economiei şi Comerţului deleagã Centrului Român pentru Promovarea Comerţului activitãţile de contractare şi derulare a operaţiunilor prevãzute la alin. (2).
(6) Contractele de prestãri de servicii pentru realizarea operaţiunilor prevãzute la alin. (2) se încheie de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului cu operatori economici specializaţi, selectaţi în conformitate cu metodologia aprobatã în condiţiile legii de Centrul Român pentru Promovarea Comerţului, pentru fiecare acţiune în parte.
ART. 23
Fondurile bugetare repartizate anual pentru finanţarea cheltuielilor prevãzute la art. 22 alin. (4) se asigurã Centrului Român pentru Promovarea Comerţului de Ministerul Economiei şi Comerţului, în baza contractului de finanţare încheiat în acest scop.
ART. 24
Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizeazã pentru oferirea unor trataţii în limita echivalentului în lei al sumei de 500 de euro/acţiune. În situaţii justificate, suma poate fi majoratã, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Cheltuielile se referã la achiziţionarea de produse alimentare pentru trataţii curente şi pentru cocteil, apã mineralã, bãuturi rãcoritoare şi slab alcoolizate, produse de patiserie şi cofetãrie şi altele asemenea. Bãuturile alcoolice se achiziţioneazã numai în cazul organizãrii de cocteiluri.
_________