Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 274 din 15 decembrie 2011  privind modificarea si completarea Hotararii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar  si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 274 din 15 decembrie 2011 privind modificarea si completarea Hotararii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 86 din 2 februarie 2012
    În temeiul prevederilor:
    - art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotãrârea Guvernului României nr. 433/2011,

    Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 15 decembrie 2011, hotãrãşte:

    ART. I
    Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calitãţii activitãţii de audit financiar şi a altor activitãţi desfãşurate de auditorii financiari, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856 şi 856 bis din 21 decembrie 2010, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 9 se modificã şi va avea cuprinsul prevãzut în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    2. La anexa nr. 1 capitolul VI, la litera B punctul 36, dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera h), cu urmãtorul cuprins:
    "h) Pânã la data de 15 februarie a fiecãrui an, Camera Auditorilor Financiari din România va publica pe site-ul propriu nivelul mediu al onorariului orar rezultat din inspecţiile de calitate efectuate în exerciţiul anterior;"
    3. Anexa nr. 7 se modificã şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. II
    Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã va urmãri punerea în aplicare a prezentei hotãrâri.
    ART. III
    Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                Preşedintele Camerei Auditorilor
                    Financiari din România,
                         Horia Neamţu

    Bucureşti, 15 decembrie 2011.
    Nr. 274.

    ANEXA 1




┌────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┐
│Nr. │ Obiective ale revizuirii calitãţii activitãţii desfãşurate de cãtre membrii CAFR, auditori │ DA/NU │
│crt.│ persoane fizice şi firme de audit, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea │ Explicaţii │
│ │ ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit relevante │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ II │Verificarea conformitãţii activitãţii desfãşurate cu declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de │ │
│ │exercitare a profesiei. Raportarea veniturilor, îndeplinirea îndatoririlor faţã de Camerã │ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┬─────────┼────────────┤
│ 9 │Documentarea modului de stabilire şi plata cotizaţiilor fixe şi variabile, potrivit Hotãrârii CAFR│Raportat │Calculat │ │
│ │nr. 140/2009. Proceduri analitice de verificare a bazei de calcul: │de auditor│la │ │
│ │ │ │inspecţie│ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤
│ a) │verificarea, pe baza documentelor justificative, a onorariilor facturate în cursul perioadei de │ │ │ │
│ │raportare pentru toate activitãţile desfãşurate de auditorul financiar; │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤
│ b) │verificarea, pe baza documentelor justificative, a sumelor nete (fãrã taxa pe valoarea adãugatã), │ │ │ │
│ │cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei Auditorilor │ │ │ │
│ │Financiari din România (Camera), în cursul perioadei de raportare pentru toate activitãţile desfã-│ │ │ │
│ │şurate de auditorul financiar, conform art. 3 alin. (3) din Hotãrârea Consiliului Camerei │ │ │ │
│ │Auditorilor Financiari din România nr. 261/2011; │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤
│ c) │stabilirea sumelor finale datorate cu titlu de cotizaţii variabile, prin aplicarea cotei procen- │ │ │ │
│ │tuale prevãzute la art. 3 alin. (3) din Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din │ │ │ │
│ │România nr. 262/2011 la totalul onorariilor facturate în cursul perioadei de raportare, din care │ │ │ │
│ │se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari │ │ │ │
│ │membri ai Camerei, şi care nu includ taxa pe valoarea adãugatã, conform art. 3 alin. (4) din │ │ │ │
│ │reglementarea respectivã; │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤
│ d) │determinarea mãsurilor pentru corectarea eventualelor erori de calcul şi vãrsarea în contul │ │ │ │
│ │Camerei a diferenţelor de cotizaţii stabilite în plus. │ │ │ │
└────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┴─────────┴────────────┘



    ANEXA 2
    (Anexa nr. 7 la Hotãrârea nr. 182/2010)

     Lista de obiective pentru revizuirea calitãţii misiunilor
            pe baza efectuãrii procedurilor convenite
           privind informaţiile financiare (ISRS 4400)




┌─────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┐
│ Nr. │ Obiective ale revizuirii calitãţii activitãţii desfãşurate de cãtre membrii Camerei Auditorilor Financiari │ DA/NU │
│crt. │din România (Camera), auditori persoane fizice şi firme de audit, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare │ │
│ │la aplicarea Standardului Internaţional de Audit 220 (ISA 220), Standardului Internaţional privind controlul │ │
│ │calitãţii 1 (ISQC1) şi a Standardelor Internaţionale privind serviciile conexe 4400 (ISRS 4400) │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ I │Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor misiunilor pe baza efectuãrii procedurilor convenite şi │ │
│ │concordanţa acestora cu ISRS 4400 │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ A │OBIECTIVE GENERALE │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │Sunt anexate la dosarul misiunii copii ale informaţiilor financiare asupra cãrora s-a convenit efectuarea │ │
│ │unor proceduri, potrivit naturii misiunii, semnate şi ştampilate de conducerea entitãţii? (Secţiunea A 1 │ │
│ │"Copie dupã situaţiile financiare semnate" din Ghidul privind auditul calitãţii) │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │Conţine dosarul misiunii: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │- scrisoarea de acceptare a misiunii sau contractul de prestãri servicii, care confirmã acceptarea de cãtre │ │
│ │auditor a numirii lui şi ajutã la prevenirea neînţelegerilor privind unele probleme (obiectivele, aria de aplica- │ │
│ │bilitate a misiunii, aria de cuprindere a responsabilitãţilor auditorului, forma raportului final)? │ │
│ │- raportul de constatãri efective prezentat conducerii entitãţii, întocmit conform paragrafului 18 din ISRS 4400? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ A1 │Proceduri specifice contractãrii misiunilor pe bazã de proceduri convenite, prin participare la licitaţii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │Conţine dosarul misiunii oferta financiarã, oferta tehnicã, anexele specifice prevãzute în documentaţia de atri- │ │
│ │buire a contractului, precum şi corespondenţa privind participarea la licitaţie, adjudecarea contractului şi alte │ │
│ │comunicãri primite din partea sau transmise cãtre titularul proiectului? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ B │Termenii misiunii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │Conţine scrisoarea misiunii sau contractul de prestãri servicii referiri cu privire la natura misiunii pe baza │ │
│ │efectuãrii procedurilor convenite? Aceasta poate consta în: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ a) │informaţii financiare de natura: │ │
│ │- elementelor individuale ale datelor financiare (de exemplu: datorii comerciale, conturi de creanţe, │ │
│ │tranzacţii cu pãrţile afiliate, profitul unui segment de activitate); │ │
│ │- unei componente a situaţiilor financiare (exemplu: bilanţ); │ │
│ │- unui set complet de situaţii financiare; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ b) │informaţii nefinanciare, despre care auditorul are cunoştinţe adecvate şi existã criterii rezonabile pe care │ │
│ │sã îşi bazeze constatãrile; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │Conţine scrisoarea de angajament/contractul de prestãri servicii referiri cu privire la obiectivul │ │
│ │misiunii, respectiv: │ │
│ │- efectuarea de cãtre auditor a procedurilor ce ţin de natura unui audit la care auditorul, entitatea şi │ │
│ │oricare terţe pãrţi îndreptãţite au convenit? │ │
│ │- raportarea de cãtre auditor asupra constatãrilor efective? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 3 │Conţine scrisoarea de angajament sau contractul de servicii financiare elementele prevãzute în anexa 1 la │ │
│ │ISRS 4400? Aceste elemente sunt: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │- referire la ISRS 4400 (sau standardele ori practicile naţionale relevante) aplicabil misiunilor privind │ │
│ │procedurile convenite; │ │
│ │- enumerarea procedurilor care trebuie efectuate ca proceduri convenite între pãrţi; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã distribuirea raportului de constatãri efective va fi restrânsã la pãrţile │ │
│ │specificate care au convenit asupra procedurilor ce trebuie efectuate; │ │
│ │- precizarea faptului cã nu se va emite un raport de audit (o opinie), ci un raport al constatãrilor │ │
│ │efective, al cãrui model poate fi ataşat la scrisoarea misiunii; │ │
│ │- natura informaţiilor ce trebuie furnizate şi semnate de cãtre clientul de audit, în funcţie de obiectul │ │
│ │misiunii. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ B1 │Proceduri specifice contractãrii misiunilor pe bazã de proceduri convenite, prin participare la licitaţii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │Dacã auditorul a documentat revizuirea contractului de finanţare şi a anexelor sale, precum şi a actelor adiţiona-│ │
│ │le la contractul de finanţare, dupã cum urmeazã: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ a) │revizuirea ca formã a documentelor de mai sus, în sensul cã acestea trebuie: │ │
│ │- sã respecte modelul de contract specificat în manualul beneficiarului; │ │
│ │- sã respecte numerotarea paginilor (sã nu fie pagini lipsã); │ │
│ │- sã fie semnat şi ştampilat pe fiecare paginã, atât de autoritatea contractantã, cât şi de beneficiar. │ │
│ │În cazul în care existã acord de parteneriat, acte adiţionale, notificãri sau alte completãri sau modificãri aduse│ │
│ │contractului iniţial, acestea trebuie sã respecte legislaţia naţionalã a contractelor cu finanţare nerambursabilã │ │
│ │în vigoare ;a data semnãrii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ b) │obţinerea şi documentarea în dosarul misiunii a urmãtoarelor informaţii de fond: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │- nominalizarea finanţatorului; │ │
│ │- legislaţia care reglementeazã finanţarea respectivului proiect; │ │
│ │- partea eliginilã şi partea neeligibilã a proiectului; │ │
│ │- cota procentualã şi suma de cofinanţare sau de participare a beneficiarului la implementarea proiectului; │ │
│ │- structura bugetului, care sunt liniile bugetare ale proiectului; │ │
│ │- în ce monedã se face finanţarea şi cursul de conversie în lei sau în valutã utilizat; │ │
│ │- dacã se primeşte prefinanţare sau nu, în ce proporţie, care sunt condiţiile de recuperare a prefinanţãrii. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ c) │a revizuit auditorul baza legalã a finanţãrii nerambursabile, pentru a înţelege suficient termenii şi condiţiile │ │
│ │contractului de finanţare a proiectului (condiţiile generale şi speciale ale contractului de finanţare şi anexa 1 │ │
│ │la contractul de finanţare)? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │Dacã scrisoarea de angajament sau contractul de prestãri servicii conţine referiri cu privire la onorariul aferent│ │
│ │misiunii, respectiv: │ │
│ │- suma prevãzutã în bugetul proiectului pentru care s-a organizat licitaţia, pentru efectuarea procedurilor │ │
│ │convenite; │ │
│ │- oferta financiarã a auditorului pentru realizarea misiunii; │ │
│ │- bugetul de timp alocat misiunii, avut în vedere la fundamentarea onorariului licitat, personalul necesar şi │ │
│ │calificarea acestuia. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ VI │Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisã a misiunii pe baza efectuãrii de │ │
│ │proceduri convenite privind informaţiile financiare, în conformitate cu ISRS 4400 şi cu termenii │ │
│ │misiunii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ A │Planificarea auditului │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │Au fost documentate de cãtre auditor aspectele legate de independenţã, conform cerinţelor Codului etic │ │
│ │al profesioniştilor contabili şi testelor din cadrul secţiunii B 2 "Acceptarea desemnãrii sau a redesemnãrii" │ │
│ │din Ghidul privind auditul calitãţii? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │În urma documentãrii secţiunii B2, în situaţia în care a rezultat cã auditorul nu este independent │ │
│ │faţã de clientul angajamentului, a fost stipulat acest lucru în Raportul constatãrilor efective? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 3 │Auditorul a documentat faptul ca s-a asigurat, împreunã cu reprezentanţii entitãţii şi cu pãrţile │ │
│ │specificate care vor primi copii ale viitorului raport de constatãri efective, cã existã un acord clar privind │ │
│ │procedurile stabilite şi condiţiile misiunii, conform prevederilor paragrafului 9 din ISRS 4400? │ │
│ │Problemele asupra cãrora trebuie sã se convinã sunt urmãtoarele: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │- natura misiunii, inclusiv faptul cã procedurile efectuate nu vor constitui un audit sau o revizuire şi, │ │
│ │prin urmare, nu va fi exprimatã nici o asigurare; │ │
│ │- scopul declarat al misiunii; │ │
│ │- identificarea informaţiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite; │ │
│ │- natura, coordonarea şi extensia procedurilor specifice care trebuie aplicate; │ │
│ │- forma anticipatã a raportului constatãrilor efective; │ │
│ │- limitãrile existente în distribuirea şi utilizarea raportului constatãrilor efective. Dacã o asemenea │ │
│ │limitare existã şi este în contradicţie cu cerinţele legale, auditorul nu trebuie sã accepte misiunea. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 4 │În cazul neparticipãrii unor pãrţi beneficiare ale raportului, la stabilirea procedurilor, a documentat │ │
│ │auditorul aplicarea unor proceduri alternative, cum sunt: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │- discutarea procedurilor care trebuie aplicate cu reprezentanţii adecvaţi ai tuturor pãrţilor implicate? │ │
│ │- revizuirea corespondenţei relevante cu aceste pãrţi? │ │
│ │- trimiterea cãtre aceste pãrţi a unei schiţe a tipului de raport care va fi emis? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 5 │A fost documentatã de auditor, actualizarea cunoaşterii generale a activitãţii clientului, conform cerinţelor │ │
│ │secţiunii B 3 "Cunoaşterea clientului şi evaluarea riscurilor" din Ghidul privind auditul calitãţii? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 6 │A întocmit un plan de abordare a procedurilor convenite, astfel încât sã efectueze un angajament eficient, │ │
│ │conform cerinţelor paragrafului 13 din ISRS 4400 şi ale secţiunii B9 "Planificarea auditului" din Ghidul privind │ │
│ │auditul calitãţii? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 7 │S-a desfãşurat şi documentat discuţia iniţialã cu clientul, pentru prezentarea planificãrii misiunii şi a │ │
│ │discuţiilor asupra aspectelor cerute de secţiunea "Lista de verificare a planificãrii" (secţiunile B1/3 - B1/7)? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 8 │S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, în funcţie de natura misiunii (de exemplu întocmirea │ │
│ │unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturilor)? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 9 │Dacã în urma procedurilor convenite, la efectuarea propriu-zisã a testelor de audit, auditorul financiar │ │
│ │foloseşte un prag de semnificaţie şi o dimensiune a eşantionului, atunci auditorul a prezentat: │ │
│ │- descrierea raţionamentului profesional dupã care au fost stabilite cele douã elemente? │ │
│ │- procentul în care s-a testat soldul sau rulajul respectiv? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ A1* │Proceduri specifice contractãrii misiunilor pe bazã de proceduri convenite, prin participare la licitaţii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │Verificarea modului de fundamentare a bugetului de timp alocat misiunii pe baza procedurilor convenite, cunoscând │ │
│ │cã, în vederea planificãrii, desfãşurãrii şi finalizãrii unei misiuni de calitate, este necesar un fond de timp de│ │
│ │minimum 70 de ore pentru fiecare cerere de rambursare, precum şi alte 10 ore pentru raportul final, structurate │ │
│ │astfel: │ │
│ │- acceptarea misiunii şi planificarea - minimum 30 de ore; │ │
│ │- desfãşurarea misiunii - minimum 20 de ore; │ │
│ │- revizuirea misiunii - minimum 10 ore; │ │
│ │- întocmirea raportului de constatãri efective - minimum 10 ore; │ │
│ │- întocmirea raportului final - minimum 10 ore. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │Verificarea modului în care auditorul proiectului a fundamentat necesarul de personal şi competenţele acestuia, în│ │
│ │funcţie de cerinţele profesionale şi complexitatea proiectului │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 3 │Verificarea modului în care auditorul proiectului a fundamentat volumul cheltuielilor necesare pentru delegarea/ │ │
│ │detaşarea personalului angajat pentru misiunea pe proceduri convenite în vederea documentãrii adecvate a misiunii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 4 │Verificarea modului în care auditorul proiectului a fundamentat onorariul licitat, ţinând cont de cerinţele │ │
│ │prezentate la punctele 1-3. Stabilirea procentului pe care onorariul oferit îl deţine faţã de suma bugetatã │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 5 │În cazul oferirii unor onorarii care diferã semnificativ de sumele alocate de autoritatea contractantã pentru │ │
│ │realizarea misiunii, care au fost înscrise în bugetul proiectului, echipa de inspecţie va proceda la verificarea │ │
│ │modului în care auditorii financiari au documentat, în cadrul secţiunii B "Planificare" din Ghidul privind auditul│ │
│ │calitãţii din dosarul misiunii, urmãtoarele aspecte: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ a) │motivele situãrii ofertei financiare cu mai mult de 15% sub suma prevãzutã în bugetul proiectului cu destinaţia │ │
│ │"onorarii audit"; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ b) │identificarea ameninţãrilor generate de interesul propriu la adresa competenţei profesionale şi a atenţiei cuve- │ │
│ │nite, generate, dacã onorariul perceput este atât de mic încât ar putea fi dificil sã se realizeze misiunea în │ │
│ │conformitate cu standardele tehnice şi profesionale aplicabile; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ c) │evaluarea importanţei ameninţãrii generate de practicarea unui onorariu foarte mic în funcţie de factorii prevã- │ │
│ │zuţi de secţiunea 240 din Codul etic, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din │ │
│ │România nr. 161/2010*), respectiv: │ │
│ │- natura misiunii; │ │
│ │- limitele valorilor posibile ale onorariului; │ │
│ │- baza pentru determinarea onorariului; │ │
│ │- dacã rezultatul tranzacţiei va fi revizuit de o terţã parte independentã. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ d) │documentarea aplicãrii mãsurilor de protecţie pentru eliminarea sau reducerea ameninţãrii la un nivel acceptabil, │ │
│ │recomandate de Codul etic, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din │ │
│ │România nr. 161/2010*). │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ * │Documentarea aspectelor cuprinse la capitolul VI A1 va fi luatã în considerare cu ocazia inspecţiei de calitate, │ │
│ │ocupând 50% din procentajul atribuit în vederea evaluãrii activitãţii auditorului financiar inspectat. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ B │Activitatea de efectuare a procedurilor convenite │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │A fost întocmit dosar de lucru, care sã conţinã documentarea aspectelor importante în furnizarea │ │
│ │probelor care susţin raportul de constatãri efective, precum şi probele conform cãrora misiunea a fost │ │
│ │efectuatã în conformitate cu ISRS 4400 şi termenii misiunii, conform cerinţelor paragrafului 14 din ISRS 4400? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │Au fost utilizate procedurile specifice pentru obţinerea probelor de audit prevãzute de paragraful 16 din │ │
│ │ISA 4400 (investigaţii şi analize; recalculãri, comparãri şi alte verificãri ale acurateţei redactãrii, observãri;│ │
│ │inspecţii; obţinerea de confirmãri)? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 3 │A documentat auditorul financiar, în funcţie de natura misiunii pe bazã de proceduri convenite, cerinţele │ │
│ │specifice ale fiecãrei secţiuni aplicabile şi a procedurilor de audit efectuate în conformitate cu Ghidul │ │
│ │privind auditul calitãţii (secţiunile aplicabile nominalizate de la "D" la "U")? │ │
│ │Obiectivele şi referinţele concrete, pe fiecare secţiune în parte, sunt prezentate în cadrul procedurilor │ │
│ │aferente activitãţii de audit al situaţiilor financiare cu scop general. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 4 │Se confirmã cã auditorul financiar utilizeazã un sistem de referenţiere adecvat care permite evidenţa │ │
│ │probelor de audit? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 5 │Se confirmã cã auditorul financiar efectueazã verificarea calculelor matematice şi existã un sistem de bifare; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 6 │A fost respectatã structura foilor de lucru (denumire client, exerciţiul auditat, data desfãşurãrii activitãţii, │ │
│ │referinţa, obiectivul, procedurile, activitatea desfãşuratã, rezultat, concluziile şi propunerile, semnãtura celui│ │
│ │care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului)? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 7 │A fost obţinutã declaraţia conducerii, semnatã şi ştampilatã de client, pentru asumarea responsabilitãţii │ │
│ │acesteia pentru realitatea informaţiilor financiare care fac obiectul misiunii pe bazã de proceduri convenite, │ │
│ │conform ISA 580 "Declaraţii scrise"? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 8 │S-a efectuat revizuirea analiticã a informaţiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ B1 │Proceduri specifice contractãrii misiunilor pe bazã de proceduri convenite prin participare la licitaţii │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │A fost verificatã lucrarea prezentatã spre auditare [Raportul financiar intermediar (final) sau cererea de rambur-│ │
│ │sare intermediarã sau finalã] în primul rând în ceea ce priveşte conformitatea de formã? A urmãrit auditorul │ │
│ │financiar ca: │ │
│ │- informaţiile din antet sã fie corect şi complet înscrise, fãrã prescurtãri? │ │
│ │- titlul şi simbolul proiectului sã fie corect şi complet înscrise, fãrã prescurtãri? │ │
│ │- lucrarea sã aibã toate siglele care trebuie sã însoţeascã documentele de raportare, aşa cum prevede Manualul de │ │
│ │vizibilitate? │ │
│ │- perioada de referinţã sã fie corect indicatã? │ │
│ │- persoana care semneazã formularele (raport financiar intermediar sau final sau cerere de rambursare interme- │ │
│ │diarã sau finalã) sã fie reprezentantul legal al beneficiarului? │ │
│ │- sumele înscrise în raportul financiar intermediar (final) sau cererea de rambursare intermediarã sau finalã sã │ │
│ │fi fost calculate cu respectarea procentelor stabilite prin contractul de finanţare (procentul de finanţare din │ │
│ │Uniunea Europeanã, procentul de finanţare din bugetul de stat, procentul de cofinanţare)? La toate întrebãrile │ │
│ │de mai sus, dacã apare o neconformitate (un NU), aceasta se menţioneazã într-o foaie de lucru şi în raportul de │ │
│ │audit, ca rãspuns la întrebarea din TOR - Termenii de referinţã sau din ST - Specificaţiile tehnice: "a fost co- │ │
│ │rect completat raportul financiar intermediar (final) sau cererea de rambursare intermediarã sau finalã?" │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │A documentat auditorul financiar verificarea asigurãrii concordanţei elaborãrii cererii de rambursare cu condi- │ │
│ │ţiile contractului de finanţare? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 3 │Este formularul folosit [de raport financiar intermediar (final) sau de cerere de rambursare intermediarã sau │ │
│ │finalã] cel indicat de finanţator, fie în anexe la contract, fie în instrucţiuni emise de acesta? În cazul necon- │ │
│ │formitãţii (un NU), se va verifica dacã auditorul a menţionat aceasta într-o foaie de lucru şi în raportul de │ │
│ │audit, ca rãspuns la întrebarea din TOR - Termenii de referinţã sau din ST - Specificaţiile tehnice: "dacã formu- │ │
│ │larul folosit a fost cel corect indicat de finanţator", împreunã cu anexarea formularului în blanc şi cu efectua- │ │
│ │rea de comentarii asupra diferenţelor: a coloanelor sau rândurilor în plus sau în minus, a informaţiilor lipsã sau│ │
│ │incomplete, precum şi asupra impactului asupra rezultatului raportat etc. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 4 │A documentat auditorul financiar verificarea conformitãţii evidenţelor contabile ale beneficiarului cu regulile │ │
│ │pentru pãstrarea înregistrãrilor şi cu regulile contabile din contractul de finanţare, în scopul de: │ │
│ │- a evalua dacã o verificare eficientã şi efectivã a cheltuielilor este fezabilã? │ │
│ │- a raporta excepţii importante şi puncte slabe cu privire la contabilitate, pãstrarea înregistrãrilor, cerinţele │ │
│ │documentaţiei, astfel încât beneficiarul sã poatã întreprinde mãsuri ulterioare pentru corectarea şi îmbunãtãţirea│ │
│ │acestora pe perioada de implementare rãmasã? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 5 │A raportat auditorul excepţiile importante şi punctele slabe cu privire la contabilitate, pãstrarea înregistrãri- │ │
│ │lor, cerinţele documentaţiei şi a fãcut recomandãri beneficiarului astfel încât acesta sã poatã întreprinde mãsuri│ │
│ │ulterioare pentru corectarea şi îmbunãtãţirea activitãţii pe perioada de implementare rãmasã a acţiunii? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 6 │A efectuat auditorul financiar reconcilierea plãţilor din jurnalul de plãţi prin bancã şi casã în format electro- │ │
│ │nic cu sumele înscrise în cererea de rambursare a cheltuielilor şi verificarea faptului dacã: │ │
│ │- toate plãţile efectuate într-o perioadã (de referinţã pentru acea cerere) au fost incluse în cererea de rambur- │ │
│ │sare a cheltuielilor aferentã perioadei de referinţã? │ │
│ │- au fost fãcute plãţi în perioada anterioarã, neprinse sau nevalidate din perioada anterioarã, care pot fi │ │
│ │cuprinse în perioada curentã? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 7 │Verificarea dacã informaţiile din cererea de rambursare se reconciliazã cu sistemul de contabilitate şi înregis- │ │
│ │trãrile beneficiarului (de exemplu: balanţa de verificare, înregistrãri din conturile analitice şi sintetice). │ │
│ │Balanţele de verificare analitice ale beneficiarului şi ale partenerilor (când este cazul) trebuie sã aibã │ │
│ │evidenţiate distinct tranzacţiile şi cheltuielile ce privesc programul de finanţare şi sã permitã verificarea efi-│ │
│ │cientã şi eficace a cheltuielilor înscrise în evidenţa cheltuielilor şi în cererea de rambursare. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 8 │A menţionat auditorul financiar în raportul de audit diferenţele constatate ca urmare a verificãrii cheltuielile │ │
│ │efectuate, respectiv dacã acestea: │ │
│ │- sunt reflectate în contabilitate? │ │
│ │- sunt sprijinite de documente justificative? │ │
│ │- sunt înregistrate în balanţele de verificare? │ │
│ │- sunt în perioada cererii de rambursare şi se reconciliazã cu cheltuielile eligibile din cererea de rambursare a │ │
│ │cheltuielilor? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 9 │Verificarea aplicãrii ratelor de schimb corecte pentru conversiile monedei, unde este cazul, şi în conformitate cu│ │
│ │legislaţia naţionalã aplicabilã (când finanţarea sau rambursarea cheltuielilor este efectuatã în valutã şi când │ │
│ │existã unul sau mai mulţi parteneri transnaţionali). Toate abaterile de la regulile stabilite constatate de │ │
│ │auditor reprezintã cheltuieli neeligibile. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 10 │A verificat auditorul financiar conformitatea cheltuielilor cu bugetul şi revizuirea analiticã a încadrãrii în │ │
│ │fiecare linie de finanţare, având în vedere toate amendamentele la bugetul contractului de finanţare, cu prezen- │ │
│ │tarea cheltuielilor neeligibile? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 11 │A efectuat auditorul verificarea costurilor directe, pe baza documentelor justificative aferente acestora, sub │ │
│ │aspectele: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ a) │eligibilitãţii cu termenele şi condiţiile contractului de finanţare şi condiţiile generale şi speciale? Atunci │ │
│ │când auditorul constatã abateri de la regulile de eligibilitate, acestea reprezintã cheltuieli neeligibile şi sunt│ │
│ │menţionate în raportul auditorului, individualizate pe fiecare categorie de cheltuieli în parte. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ b) │acurateţei şi înregistrãrii? Auditorul verificã dacã cheltuielile pentru o tranzacţie sau acţiune au fost înregis-│ │
│ │trate corespunzãtor în sistemul contabil al beneficiarului şi în cererea de rambursare a cheltuielilor şi dacã │ │
│ │sunt sprijinite de evidenţe adecvate şi documente-suport justificative. Auditorul constatã dacã înregistrãrile în │ │
│ │sistemul contabil al beneficiarului, în evidenţa cheltuielilor şi în cererea de rambursare a cheltuielilor, din │ │
│ │facturile primite, a plãţilor prin ordine de platã, a cheltuielilor din ştatele de platã şi a încasãrilor şi plã- │ │
│ │ţilor prin extrase de cont au fost reflectate cu exactitate; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ c) │clasificãrii sau încadrãrii în cheltuieli? Auditorul verificã încadrarea corectã în categoriile şi tipurile de │ │
│ │cheltuieli privind o tranzacţie sau o acţiune în evidenţa cheltuielilor şi în cererea de rambursare; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ d) │realitãţii efectuãrii cheltuielilor, prin obţinerea de probe adecvate şi suficiente privind verificarea cheltuie- │ │
│ │lilor efectuate şi - dacã este cazul - pentru existenţa activelor; │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ e) │conformitãţii cu regulile privind achiziţiile publice? Când auditorul descoperã aspecte de neconformitate cu regu-│ │
│ │lile de achiziţii publice, acesta prezintã în raportul de audit natura şi impactul lor financiar în termeni de │ │
│ │cheltuieli neeligibile. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 12 │A efectuat auditorul verificarea încadrãrii cheltuielilor generale de administraţie? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ C │Finalizarea angajamentului │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 1 │A documentat firma de audit secţiunea A "Finalizarea auditului" din Ghidul privind auditul calitãţii şi │ │
│ │componentele sale (secţiunile A3-A14); │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 2 │S-a documentat revizuirea concluziilor ce decurg din probele de audit obţinute, ca bazã a întocmirii Raportului │ │
│ │de constatãri efective(Secţiunea A14 "Raportul de audit", adaptatã)? │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 4 │S-a întocmit un raport al auditorului ca urmare a efectuãrii angajamentului, cuprinzând elementele de bazã │ │
│ │prevãzute de paragraful 18 din ISRS 4400? Aceste elemente sunt: │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │- destinatarul (clientul care a angajat auditorul sã efectueze proceduri convenite); │ │
│ │- identificarea informaţiilor financiare sau nefinanciare specifice asupra cãrora au fost aplicate │ │
│ │procedurile convenite; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã procedurile efectuate au fost acelea asupra cãrora s-a convenit cu clientul; │ │
│ │- o declaraţie a faptului ca angajamentul a fost efectuat în conformitate cu Standardul Internaţional de │ │
│ │servicii conexe aplicabil angajamentelor privind procedurile convenite sau cu standardele şi practicile │ │
│ │naţionale relevante; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã auditorul nu este independent faţã de entitate (dupã caz); │ │
│ │- identificarea scopului pentru care au fost efectuate procedurile agreate; │ │
│ │- o enumerare a procedurilor specifice efectuate; │ │
│ │- o descriere a constatãrilor efective ale auditorului, incluzând suficiente detalii cu privire la erori şi │ │
│ │excepţiile gãsite; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã procedurile efectuate nu constituie nici audit, nici revizuire şi de aceea nu │ │
│ │este exprimatã nici o asigurare; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã, dacã auditorul ar fi efectuat proceduri suplimentare, un audit sau o │ │
│ │revizuire, ar fi putut apãrea alte probleme care ar fi fost raportate; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã raportul este adresat în mod strict acelor pãrţi care au convenit asupra │ │
│ │procedurilor ce trebuie efectuate; │ │
│ │- o declaraţie a faptului cã raportul se referã numai la elementele, conturile, articolele sau informaţiile │ │
│ │financiare şi nefinanciare specificate şi cã acesta nu se extinde asupra situaţiilor financiare ale entitãţii, │ │
│ │considerate în ansamblu. │ │
├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ 5 │S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea B 11), privind problemele constatate în realizarea │ Actualiz. │
│ │angajamentului privind procedurile convenite? │ procedurii │
└─────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────┘




───────
    *) Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 161/2010 nu a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    NOTĂ:
    Sunt aplicabile şi procedurile cuprinse în capitolele II, III, IV, V şi VII prevãzute în cadrul procedurilor de revizuire a calitãţii activitãţii de audit financiar.

                         ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016