Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 271 din 21 martie 2002  pentru aprobarea Regulamentului privind utilizarea sistemelor computerizate de rezervare in transportul aerian    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 271 din 21 martie 2002 pentru aprobarea Regulamentului privind utilizarea sistemelor computerizate de rezervare in transportul aerian

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 2 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 57 pct. 5 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , cu amendamentele ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind utilizarea sistemelor computerizate de rezervare în transportul aerian, denumit în continuare regulament, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
(1) Controlul respectãrii de cãtre furnizorii de sistem, transportatori şi abonati a prevederilor regulamentului prevãzut la art. 1 se efectueazã de cãtre persoane desemnate prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei.
(2) Furnizorii de sistem, transportatorii şi abonatii au obligaţia de a pune la dispoziţie persoanelor menţionate la alin. (1) toate documentele solicitate de acestea, necesare efectuãrii acţiunii de control dispuse prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei.
ART. 3
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea de cãtre furnizorii de sistem a prevederilor art. 3 alin. (2) şi (3) lit. a) şi b), ale art. 6 alin. (2) şi (4), ale art. 7 alin. (2), ale art. 8 alin. (2) şi (3), ale art. 11 alin. (2) şi (3), ale art. 13 alin. (2), ale art. 15 alin. (1) şi (3) şi ale art. 17 din regulament;
b) nerespectarea de cãtre transportatori a prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a), ale art. 10 şi ale art. 14 alin. (2) din regulament;
c) nerespectarea de cãtre abonati a prevederilor art. 12 din regulament.
ART. 4
Contravenţiile prevãzute la art. 3 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) contravenţiile prevãzute la lit. a), cu amenda de 100.000.000 lei;
b) contravenţiile prevãzute la lit. b), cu amenda de 50.000.000 lei;
c) contravenţiile prevãzute la lit. c), cu amenda de 20.000.000 lei.
ART. 5
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale, de cãtre persoanele împuternicite prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei.
ART. 6
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 3 li se aplica dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 7
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei,
Dan Nica

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

REGULAMENT
privind utilizarea sistemelor computerizate de rezervare în transportul aerian

ART. 1
(1) Prezentul regulament cuprinde normele de utilizare a sistemelor computerizate de rezervare, care conţin produse de transport aerian, utilizate pe teritoriul României, indiferent de:
a) statutul sau naţionalitatea furnizorului de sistem;
b) sursa de informaţii utilizata sau localizarea unitãţii centrale de procesare a datelor;
c) localizarea geograficã a aeroporturilor între care este efectuat transportul aerian.
(2) Prezentul regulament se aplica şi în cazul în care în afisajul principal al sistemelor de rezervare menţionate la alin. (1) sunt încorporate şi produse de transport feroviar.
ART. 2
În sensul prezentului regulament, prin urmãtorii termeni se înţelege:
a) produs de transport aerian independent - transportul pe calea aerului al unui pasager între doua aeroporturi, incluzând orice servicii auxiliare aferente şi avantaje suplimentare oferite spre vânzare şi/sau vândute ca parte integrantã a produsului respectiv;
b) produs de transport aerian combinat - o combinatie prestabilita între un produs de transport aerian independent şi alte servicii care nu sunt auxiliare transportului aerian, oferite spre vânzare şi/sau vândute împreunã, incluse în acelaşi tarif;
c) produs de transport aerian - atât produsele de transport aerian independente, cat şi cele combinate;
d) serviciu aerian regulat - o serie de zboruri având urmãtoarele caracteristici:
- sunt efectuate de o aeronava pentru transportul de pasageri, marfa şi/sau de posta, contra cost, de o asemenea maniera încât pentru fiecare zbor locurile sunt oferite consumatorilor spre vânzare individual, fie direct de transportatorul aerian, fie de agenţii autorizaţi ai acestuia;
- sunt operate astfel încât sa asigure traficul între aceleaşi doua sau mai multe puncte:
● dupã un orar publicat; sau
● prin zboruri cu o regularitate sau frecventa care îi conferã caracterul unei serii sistematice;
e) tarif - preţul plãtit pentru produsele de transport aerian independente şi condiţiile de aplicare a preţului respectiv;
f) sistem computerizat de rezervare, denumit în continuare SCR, - un sistem computerizat care conţine, printre altele, informaţii despre transportatorii aerieni, referitoare la orare, disponibilitati, tarife şi servicii conexe, oferind sau neoferind facilitãţi prin care se pot face rezervari ori se pot emite bilete, în mãsura în care unele sau toate aceste servicii sunt puse la dispoziţie abonatilor;
g) facilitãţi de distribuţie - facilitãţile asigurate de cãtre un furnizor de sistem pentru oferirea de informaţii despre orarele transportatorilor, disponibilitati, tarife şi servicii conexe, precum şi pentru efectuarea de rezervari, emiterea de bilete sau orice alte servicii aferente;
h) furnizor de sistem - orice persoana juridicã, inclusiv filialele acesteia, responsabilã de exploatarea sau comercializarea unui SCR;
i) transportator principal - orice transportator aerian care, direct sau indirect, singur sau împreunã cu alţii, deţine sau are controlul efectiv asupra unui furnizor de sistem, precum şi orice transportator aerian pe care transportatorul principal îl deţine sau pe care îl controleazã efectiv;
j) control efectiv - o relatie constituitã din drepturi, contracte sau orice alte mijloace care, separat ori împreunã şi în conformitate cu prevederile legale aplicabile, oferã posibilitatea de exercitare directa sau indirecta a unei influente decisive asupra unei întreprinderi - transportatori şi/sau furnizori de sistem - prin:
- dreptul de a utiliza parţial sau în totalitate activele întreprinderii;
- drepturi sau contracte care conferã o influenta decisiva în privinta componentei, votului ori deciziilor structurilor de conducere ale întreprinderii sau conferã în orice alt mod influenta decisiva în conducerea afacerilor întreprinderii;
k) transportator afiliat - transportatorul aerian care are un contract cu un furnizor de sistem pentru distribuirea produselor de transport aerian prin intermediul unui SCR. În mãsura în care un transportator principal utilizeazã facilitãţile propriului SCR, el va fi considerat transportator afiliat;
l) abonat - o persoana, alta decât un consumator sau transportator afiliat, care utilizeazã un SCR în baza unui contract sau a oricãrui alt aranjament financiar încheiat cu un furnizor de sistem. Un aranjament financiar exista atunci când se efectueazã o plata specifica pentru serviciile unui furnizor de sistem sau atunci când se achiziţioneazã un produs de transport aerian;
m) consumator - orice persoana care este în cãutare de informaţii cu privire la un produs de transport aerian şi/sau intenţioneazã sa cumpere un astfel de produs pentru folos personal;
n) afisaj principal - o expunere cuprinzatoare şi neutra de date privitoare la serviciile de transport aerian pe perechi de oraşe, pentru o anumitã perioada;
o) durata cãlãtoriei - diferenţa de timp dintre ora programata a plecãrii şi cea a sosirii;
p) îmbunãtãţirea serviciului - orice produs sau serviciu, altul decât facilitãţile de distribuţie, oferit abonatilor de cãtre un furnizor de sistem în nume propriu şi care are legatura cu un SCR;
q) produs de transport feroviar independent - transportul pe calea feratã al unui pasager între doua gãri, incluzând orice servicii auxiliare aferente şi avantajele suplimentare oferite spre vânzare sau vândute ca parte integrantã a produsului respectiv;
r) produs de transport feroviar combinat - o combinatie prestabilita a unui produs de transport feroviar independent cu alte servicii care nu sunt auxiliare transportului feroviar, oferitã spre vânzare sau vândutã în acelaşi tarif;
s) produs de transport feroviar - atât produsele de transport feroviar independent, cat şi cele combinate;
t) bilet - un document valabil care da dreptul la transport ori un echivalent al acestuia, inclusiv sub forma electronica, eliberat sau autorizat de cãtre transportator ori de agentul sau autorizat;
u) rezervare dubla - situaţia în care doua sau mai multe rezervari sunt efectuate pentru acelaşi pasager, dar în care este evident ca pasagerul respectiv nu va putea utiliza decât una dintre acestea.
ART. 3
(1) Furnizorul de sistem poate încheia contracte sau alte acte juridice cu transportatori principali, transportatori afiliati şi abonati. Furnizorul de sistem va avea personalitate juridicã, respectiv calitatea de a acţiona şi de a fi acţionat în justiţie, în nume propriu, în condiţiile legii.
(2) Furnizorul de sistem va permite oricãrui transportator aerian sa beneficieze, în mod egal şi nediscriminatoriu, de facilitãţile sale de distribuţie, în limitele capacitãţii sistemului respectiv şi în funcţie de orice alte constrângeri de ordin tehnic aflate în afarã controlului furnizorului.
(3) a) Furnizorul de sistem este obligat:
- sa nu impunã condiţii nerezonabile şi discriminatorii în contractul încheiat cu transportatorul afiliat;
- sa nu solicite acceptarea unor condiţii suplimentare care, prin natura lor sau potrivit uzantelor comerciale, nu au legatura cu participarea la respectivul SCR;
- sa aplice aceleaşi condiţii pentru servicii de nivel similar.
b) Furnizorul de sistem nu va impune drept condiţie de afiliere a unui transportator la propriul SCR neparticiparea acestui transportator, în acelaşi timp, la un alt sistem.
c) Transportatorul afiliat va putea sa rezilieze contractul încheiat cu un furnizor de sistem printr-un preaviz de cel puţin 6 luni, care nu va expira însã înainte de sfârşitul primului an al contractului. În acest caz furnizorul de sistem va avea dreptul sa recupereze numai cheltuielile direct determinate de rezilierea contractului.
(4) În situaţia în care furnizorul de sistem decide sa imbunatateasca facilitãţile de distribuţie oferite sau echipamentul utilizat pentru asigurarea facilitãţilor, acesta va asigura informarea corespunzãtoare şi va oferi aceste îmbunãtãţiri tuturor transportatorilor, începând cu aceeaşi data şi în aceleaşi condiţii, fiind limitat numai de constrangerile de ordin tehnic aflate în afarã controlului furnizorului de sistem, şi într-o asemenea maniera încât sa nu existe nici o diferenţa între transportatorii principali şi cei afiliati în ceea ce priveşte perioada de implementare a noilor îmbunãtãţiri.
ART. 4
(1) a) Transportatorul principal nu va trata discriminatoriu un SCR concurent prin refuzul de a pune la dispoziţie acestuia, la cerere şi cu aceeaşi promptitudine ca şi în cazul propriului SCR, informaţii privind orarele, tarifele şi disponibilitãţile referitoare la propriile servicii de transport aerian, similare cu cele pe care le pune la dispoziţie propriului SCR, sau prin refuzul de a distribui produsele sale de transport aerian printr-un alt SCR şi de a accepta sau confirma cu promptitudine o rezervare facuta printr-un SCR concurent pentru oricare dintre produsele sale de transport aerian distribuite şi prin propriul SCR. Cu toate acestea, transportatorul principal nu va fi obligat sa accepte şi sa confirme acele rezervari care nu sunt conforme cu tarifele şi condiţiile practicate de el.
b) Transportatorul principal nu este obligat sa suporte costurile generate de activitãţile prevãzute la lit. a), excepţie fãcând costurile cu reproducerea informaţiilor de furnizat şi costurile pentru rezervarile acceptate. Tariful pentru rezervare datorat unui SCR pentru o rezervare acceptatã, efectuatã conform dispoziţiilor prezentului articol, nu trebuie sa depãşeascã tariful solicitat de acelaşi SCR transportatorilor afiliati, pentru o tranzacţie echivalenta.
c) Transportatorul principal va avea dreptul sa efectueze controale pentru a se asigura ca cerinţele prevãzute la art. 7 alin. (1) sunt respectate de orice SCR concurent.
(2) Obligaţia impusa prin prezentul articol nu se aplica în favoarea unui SCR concurent în cazul în care respectivul SCR nu respecta dispoziţiile art. 6 sau 8 privind accesul neautorizat al transportatorilor principali la informaţii.
ART. 5
(1) Transportatorii afiliati şi orice alţi furnizori de produse de transport aerian se vor asigura ca datele pe care le pun la dispoziţie unui SCR sunt corecte, nu induc în eroare, sunt la fel de clare şi de cuprinzatoare ca şi cele puse la dispoziţie altor SCR. Aceste date vor da posibilitatea furnizorului de sistem sa îndeplineascã cerinţele privind criteriile de clasificare menţionate în anexa nr. 1. Datele transmise prin intermediari nu vor putea fi manipulate de aceştia într-o maniera care sa conducã la informaţii incorecte, confuze sau discriminatorii. Cerinţele stabilite în prezentul alineat se aplica şi serviciilor feroviare în ceea ce priveşte datele transmise pentru a fi incluse în afisajul principal.
(2) Furnizorul de sistem nu va putea sa utilizeze datele menţionate la alin. (1) într-o maniera care ar putea duce la oferirea de informaţii incorecte, confuze sau discriminatorii.
(3) Furnizorul de sistem va introduce şi va procesa datele oferite de transportatorii afiliati cu egala grija şi promptitudine, sub rezerva constrangerilor impuse de metoda de încãrcare a datelor aleasã de cãtre fiecare transportator afiliat şi de formatele standard utilizate de respectivul furnizor.
ART. 6
(1) Facilitãţile de încãrcare a datelor şi/sau de procesare oferite de un furnizor de sistem vor fi puse la dispoziţie tuturor transportatorilor principali şi afiliati, fãrã discriminare. În cazul în care exista standarde general acceptate ale industriei de transport aerian, furnizorii de sistem vor oferi facilitãţi compatibile cu acestea.
(2) Furnizorul de sistem nu va rezerva o anumitã procedura de încãrcare a datelor şi/sau de procesare şi nici o alta facilitate de distribuţie numai pentru unul sau mai mulţi dintre transportatorii sãi principali.
(3) Furnizorul de sistem se va asigura ca facilitãţile sale de distribuţie sunt separate, în mod clar şi verificabil, de inventarul sau privat, precum şi de facilitãţile de management şi marketing ale oricãrui transportator. Separarea se va realiza fie logic, prin mijloace software, fie fizic, într-o asemenea maniera încât orice legatura între facilitãţile de distribuţie şi facilitãţile private sa se realizeze numai printr-o interfata de tip "de la aplicaţie la aplicaţie". În cazul în care exista standarde general acceptate ale industriei de transport aerian, furnizorul de sistem va oferi interfete compatibile cu acestea.
(4) Indiferent de metoda de separare adoptatã furnizorul de sistem va pune interfata prevãzutã la alin. (3) la dispoziţie tuturor transportatorilor principali şi afiliati în mod nediscriminatoriu, aceştia bucurandu-se de un tratament egal în ceea ce priveşte procedurile, intrãrile şi ieşirile din sistem.
(5) Furnizorul de sistem va urmãri ca oricare dintre terţii care furnizeazã în numele sau toate sau o parte din facilitãţile propriului SCR sa respecte dispoziţiile prezentului regulament.
ART. 7
(1) a) Afisajele generate de un SCR vor fi clare şi nediscriminatorii.
b) Furnizorul de sistem nu va afişa în mod intentionat sau din neglijenţa informaţii incorecte sau confuze în propriul SCR.
(2) Furnizorul de sistem are obligaţia:
a) sa punã la dispoziţie un afisaj sau afisaje principale pentru fiecare tranzacţie individualã efectuatã prin propriul SCR şi sa includã în acestea datele furnizate de transportatorii afiliati cu privire la orarele de zbor, tipurile de tarife şi locurile disponibile, într-o maniera clara şi cuprinzatoare, fãrã discriminare sau preferinţe, în special în ceea ce priveşte ordinea în care sunt prezentate informaţiile;
b) sa ofere consumatorului, la cererea acestuia, un afisaj principal limitat numai la serviciile regulate sau la cele neregulate;
c) în compunerea şi selectarea zborurilor pentru o anumitã pereche de oraşe în scopul includerii în afisajul principal, sa nu facã nici o discriminare între aeroporturile care deservesc acelaşi oraş;
d) sa asigure clasificarea optiunilor de zbor în afisajul principal în conformitate cu prevederile anexei nr. 1;
e) sa aplice criteriile folosite la clasificare, în mod nediscriminatoriu, tuturor transportatorilor afiliati.
(3) În cazul în care furnizorul de sistem oferã informaţii referitoare la tarife, afişarea va fi neutra şi nediscriminatorie şi va include cel puţin tarifele practicate pe toate zborurile transportatorilor afiliati incluşi în afisajul principal. Sursa acestor informaţii va trebui sa fie acceptatã de transportatorii afiliati şi de furnizorul de sistem implicat.
(4) Informaţiile privind produsele combinate, referitoare, printre altele, la organizatorul cãlãtoriei, tarife şi disponibilitati, nu vor fi incluse în afisajul principal.
(5) Nu se va considera o încãlcare a prezentului regulament schimbarea de cãtre un SCR a unui afisaj în scopul satisfacerii cerinţelor specifice ale unui consumator.
ART. 8
(1) Punerea la dispoziţie a informaţiilor dintr-un SCR, statistic sau în alta maniera, de cãtre un furnizor de sistem se va face cu respectarea urmãtoarelor cerinţe:
a) informaţiile asupra rezervarilor individuale identificabile se furnizeazã numai transportatorului sau transportatorilor aerieni care participa la serviciul vizat prin rezervarea respectiva şi abonatilor implicaţi în aceasta rezervare. Informaţiile de care dispune furnizorul de sistem, referitoare la rezervarile individuale identificabile, se arhiveaza off-line (într-o baza de date cu acces restrictionat) în termen de 72 de ore de la momentul în care a fost finalizatã ultima formalitate aferentã rezervarii individuale şi se distrug dupã o perioada de 3 ani. Accesul la aceste date nu este autorizat decât în caz de divergenta cu privire la modul de facturare a serviciilor SCR;
b) orice date referitoare la marketing, rezervari sau vânzãri se furnizeazã cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
(i) datele se oferã nediscriminatoriu şi cu aceeaşi promptitudine tuturor transportatorilor afiliati şi principali;
(ii) datele pot acoperi şi, la cerere, acoperã toţi transportatorii afiliati şi/sau abonatii, dar nu vor include nici o informaţie personalã privind un pasager sau o persoana juridicã beneficiara şi nici un fel de element care sa permitã, direct sau indirect, identificarea acestora;
(iii) toate solicitarile privind furnizarea unor astfel de date sunt tratate cu aceeaşi atentie şi promptitudine, în funcţie de metoda de transmitere aleasã de fiecare transportator;
(iv) informaţiile se comunica, la cerere, transportatorilor afiliati şi/sau abonatilor într-o maniera globalã şi în acelaşi timp selectiva din punct de vedere al pieţei pe care aceştia îşi exercita activitatea;
(v) un grup de companii aeriene şi/sau de abonati este îndreptãţit sa cumpere datele în vederea unei prelucrari comune.
(2) Furnizorul de sistem nu va pune la dispoziţie altor persoane care nu au legatura cu tranzacţia informaţii personale referitoare la un pasager, fãrã acordul respectivului pasager.
(3) Furnizorul de sistem va asigura, prin mijloace tehnice şi/sau prin mãsuri de siguranta cuprinzând cel puţin mijloacele software, respectarea prevederilor alin. (1) şi (2), astfel încât informaţiile oferite de cãtre sau create pentru transportatorii aerieni sa nu poatã fi accesate de unul sau de mai mulţi transportatori principali, cu excepţia situaţiilor permise de prezentul articol.
ART. 9
(1) Obligaţiile furnizorului de sistem fata de transportatori, stipulate la art. 3, 5, 6, 7 şi 8, nu se vor aplica în cazul transportatorului al cãrui SCR propriu, care funcţioneazã în afarã teritoriului României, nu oferã transportatorilor aerieni romani un tratament egal cu cel prevãzut de prezentul regulament.
(2) Obligaţiile transportatorilor principali sau afiliati, prevãzute la art. 4, 5 şi 10, nu se vor aplica în cazul unui SCR controlat de unul sau de mai mulţi transportatori aerieni strãini în mãsura în care, în afarã teritoriului României, transportatorilor principali sau afiliati nu li se acorda de respectivul SCR un tratament echivalent cu cel prevãzut de prezentul regulament.
(3) Transportatorii aerieni principali sau afiliati care opereazã în România vor informa Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei cu privire la neaplicarea de cãtre un SCR concurent, pe teritoriul altui stat, a unui tratament echivalent cu cel prevãzut în prezentul regulament, precum şi cu privire la identitatea entitatilor care controleazã respectivul SCR. În cazul în care constata o discriminare în înţelesul alin. (1) şi (2), Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va informa în acest sens toţi furnizorii de sistem care funcţioneazã în România, precum şi transportatorii aerieni implicaţi.
(4) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate solicita unui SCR care respecta prevederile prezentului regulament pe teritoriul României, dar care în afarã teritoriului României nu acorda transportatorilor principali sau afiliati romani un tratament echivalent cu cel prevãzut de prezentul regulament, sa îşi modifice modul de operare, în scopul eliminãrii respectivelor discriminãri.
ART. 10
(1) Transportatorul principal nu va conditiona, direct sau indirect, utilizarea unui anumit SCR de cãtre un abonat de primirea vreunui comision sau a altei facilitãţi pentru vânzarea produselor de transport aerian disponibile pe zborurile sale.
(2) Transportatorul principal nu va solicita unui abonat, direct sau indirect, utilizarea unui anumit SCR pentru vânzarea sau emiterea de bilete pentru oricare dintre produsele de transport aerian oferite, direct sau indirect, de respectivul transportator.
(3) Orice condiţie pe care un transportator aerian ar putea sa o impunã unui agent de turism atunci când îl autorizeaza sa vândã şi sa emita bilete pentru produsele sale de transport aerian nu va putea sa aducã atingere alin. (1) şi (2).
ART. 11
(1) Furnizorul de sistem va pune la dispoziţie oricãrui abonat, fãrã discriminare, toate facilitãţile de distribuţie ale unui SCR.
(2) Furnizorul de sistem nu va solicita unui abonat sa semneze un contract de exclusivitate şi nici nu va impiedica, direct sau indirect, un abonat sa utilizeze ori sa se aboneze şi la alt sistem.
(3) O imbunatatire a serviciului acordatã unui abonat va fi oferitã de furnizorul de sistem tuturor abonatilor, fãrã discriminare.
(4) a) Furnizorul de sistem nu va impune condiţii nejustificate în contractele cu abonatii pentru a le permite utilizarea propriului SCR.
Abonatul va putea rezilia contractul încheiat cu un furnizor de sistem printr-un preaviz de cel puţin 3 luni, care nu va expira înainte de sfârşitul primului an al contractului. În acest caz furnizorul de sistem va avea dreptul sa recupereze numai cheltuielile direct determinate de rezilierea contractului.
b) La rezilierea contractului furnizorul de sistem va recupera eventualele cheltuieli cu asigurarea echipamentului tehnic pus la dispoziţie abonatului.
(5) Furnizorul de sistem va trebui sa prevadã în fiecare contract încheiat cu abonatul urmãtoarele condiţii:
a) afisajul principal, care se conformeazã prevederilor art. 7, sa fie accesat pentru fiecare tranzacţie individualã, cu excepţia cazului în care un consumator solicita informaţii referitoare la un singur transportator aerian sau doar la produse de transport aerian combinat;
b) abonatul sa utilizeze datele puse la dispoziţie prin SCR într-o maniera care sa nu conducã la o prezentare incorectã, confuza sau discriminatorie a informaţiilor cãtre consumatori.
(6) Furnizorul de sistem nu va obliga un abonat sa accepte o oferta de echipament tehnic sau software, dar va putea cere ca echipamentul tehnic şi software utilizate sa fie compatibile cu propriul sistem.
ART. 12
(1) a) În ceea ce priveşte informaţiile furnizate printr-un SCR, abonatul va utiliza un afisaj neutru în conformitate cu art. 7 alin. (2), cu excepţia cazului în care este necesar un afisaj special pentru satisfacerea solicitãrii unui consumator.
b) Nici un abonat nu va utiliza informaţiile furnizate printr-un SCR într-un mod care sa conducã la o prezentare incorectã, confuza sau discriminatorie a acestor informaţii cãtre consumator.
c) Abonatul va efectua rezervari şi va elibera bilete în conformitate cu informaţiile conţinute în sistemul de rezervare utilizat sau asa cum a fost autorizat de transportatorul implicat.
d) Abonatul va informa fiecare consumator despre orice schimbare de mijloc de transport pe ruta în cauza, despre numãrul de escale prevãzute, identitatea transportatorului aerian care opereazã efectiv zborul şi despre toate schimbãrile de aeroport necesare pe orice itinerar furnizat, în mãsura în care aceste informaţii sunt afişate de SCR. Un abonat va informa consumatorul despre numele şi adresa furnizorului de sistem, despre scopul procesarii datelor, durata de pãstrare a informaţiilor individuale, precum şi despre mijloacele prin care îşi poate exercita drepturile de acces la date.
e) Abonatul are obligaţia de a pune la dispoziţie consumatorului o copie printata a afisajului unui SCR, în cazul în care nu i se oferã un afisaj paralel, care sa prezinte imaginea afişatã în acel moment abonatului.
f) Orice persoana are dreptul sa aibã acces efectiv şi gratuit la datele care o privesc, indiferent dacã aceste date sunt depozitate de un SCR sau de un abonat al acestuia.
(2) Abonatul va utiliza facilitãţile de distribuţie ale unui SCR conform anexei nr. 2.
ART. 13
(1) a) Tarifele solicitate de un furnizor de sistem unui transportator afiliat vor fi nediscriminatorii, structurate în mod rezonabil în raport cu costul serviciului furnizat şi utilizat şi, în special, vor fi aceleaşi pentru un nivel similar al serviciului prestat.
Facturarea serviciilor unui SCR va fi suficient de detaliatã pentru ca transportatorii afiliati sa poatã identifica exact ce fel de servicii au fost utilizate şi tarifele solicitate pentru acestea; facturile aferente tarifelor de rezervare vor conţine cel puţin urmãtoarele informaţii pentru fiecare segment de cãlãtorie:
(i) tipul de rezervare SCR;
(ii) numele pasagerului;
(iii) ţara de origine;
(iv) codul IATA-ARC de identificare a agentului;
(v) codul oraşului;
(vi) perechea de oraşe care formeazã segmentul în cauza;
(vii) data rezervarii (a tranzacţiei);
(viii) data zborului;
(ix) numãrul zborului;
(x) codificarea statutului rezervarii;
(xi) tipul (clasa) de servicii;
(xii) indicatorul de recunoaştere a numelui clientului (PNR);
(xiii) codul de rezervare/anulare.
Informaţiile cuprinse în factura se oferã pe suport magnetic. Tariful pentru informaţiile cuprinse în factura, furnizate pe suport magnetic, nu trebuie sa depãşeascã costul suportului propriu-zis, majorat cu costurile pentru transportul acestuia.
Transportatorului aerian afiliat i se va oferi facilitatea de a fi informat când se efectueazã orice rezervare sau tranzacţie pentru care urmeazã sa fie încasat un tarif de rezervare. Dacã un transportator decide sa primeascã astfel de informaţii, acestuia i se va oferi şi opţiunea de a refuza o rezervare sau o tranzacţie, în afarã de cazul în care rezervarea sau tranzacţia a fost deja acceptatã. În cazul unui astfel de refuz transportatorul aerian nu va fi tarifat pentru respectiva rezervare sau tranzacţie.
b) Orice tarif solicitat unui abonat de cãtre un furnizor de sistem pentru închirierea echipamentului sau pentru alt serviciu va fi nediscriminatoriu, structurat rezonabil în raport cu costul serviciului furnizat şi utilizat şi, în special va fi acelaşi pentru un nivel similar al serviciului. Primele de productivitate acordate abonatilor de furnizorii de sistem sub forma reducerii taxelor de închiriere sau plãţii unor comisioane vor fi considerate ca fãcând parte din costurile de distribuţie ale furnizorilor de sistem şi vor fi fundamentate pe segmentele pentru care biletele au fost eliberate. În cazul în care, sub rezerva prevederilor pct. 5 din anexa nr. 2, furnizorul de sistem nu ştie dacã un bilet a fost sau nu emis, acesta va lua în considerare notificarea numãrului de bilet primitã de la abonat.
Facturarea serviciilor unui SCR va fi suficient de detaliatã pentru ca abonatii sa poatã vedea exact ce fel de servicii au fost utilizate şi ce tarife au fost solicitate pentru acestea.
(2) Furnizorul de sistem va comunica pãrţilor interesate, inclusiv consumatorilor, la cerere, precizãri privind procedurile în vigoare, tarifele şi facilitãţile oferite de sistem, inclusiv informaţii privind interfatarea, editarea şi criteriile de afişare utilizate. Pentru consumatori aceste informaţii se furnizeazã gratuit şi privesc procesarea datelor individuale. Totuşi prezenta dispoziţie nu va obliga un furnizor de sistem sa divulge informaţii care fac obiectul unui drept de proprietate, cum ar fi cele referitoare la software.
(3) Orice modificãri ale nivelului tarifelor, ale condiţiilor sau facilitãţilor oferite, precum şi motivele care au stat la baza acestor modificãri vor fi comunicate tuturor transportatorilor afiliati şi abonatilor, fãrã discriminare.
ART. 14
(1) Prevederile art. 7, ale art. 11 alin. (5) şi ale anexelor nu se aplica în cazul unui SCR utilizat de un transportator aerian sau un grup de transportatori aerieni:
- în biroul sau birourile proprii şi la ghiseele de vânzare clar identificate ca atare; sau
- în vederea furnizarii informaţiilor şi/sau a facilitãţilor accesibile prin intermediul unei reţele publice de telecomunicaţii, asigurând identificarea furnizorilor de informaţii, în mod clar şi fãrã întrerupere.
(2) În cazul în care un transportator aerian efectueazã direct rezervarea, acesta va trebui sa respecte toate obligaţiile ce revin unui abonat conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) şi f).
ART. 15
(1) Furnizorul de sistem se va asigura ca supravegherea conformitatii tehnice a propriului SCR cu cerinţele art. 6 şi 8 este realizatã de un auditor autorizat independent, pe parcursul unui an calendaristic. În acest scop auditorul va avea acces, în orice moment, la toate programele, procedurile, operaţiunile şi memorizarile efectuate pe calculatoarele sau sistemele informatice prin care furnizorul de sistem asigura distribuirea facilitãţilor sale. Fiecare furnizor de sistem va transmite Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în termen de 4 luni de la sfârşitul anului calendaristic luat în considerare, raportul de inspecţie întocmit de auditor, însoţit de concluziile acestuia.
(2) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va analiza raportul prevãzut la alin. (1) şi va dispune luarea mãsurilor necesare pentru respectarea prevederilor prezentului regulament, inclusiv efectuarea unor controale şi aplicarea de sancţiuni, în cazul în care se constata încãlcãri ale acestuia.
(3) Furnizorul de sistem va notifica transportatorilor afiliati, precum şi Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei identitatea auditorului cu cel puţin 3 luni înaintea desemnãrii acestuia şi cu cel puţin 3 luni înainte de fiecare reconfirmare anuala a desemnãrii.
(4) Dacã în termen de o luna de la notificare vreunul dintre transportatorii afiliati emite obiecţii cu privire la capacitatea auditorului de a realiza atribuţiile ce îi revin potrivit alin. (1), în urmãtoarele doua luni şi dupã consultãri cu auditorul, cu furnizorul de sistem şi cu orice alta parte care este legitim interesatã, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate decide înlocuirea auditorului de cãtre furnizorul de sistem.
ART. 16
(1) În conformitate cu prevederile acestui articol prezentul regulament se aplica şi în cazul includerii produselor de transport feroviar în afisajul unui SCR.
(2) Un furnizor de sistem poate decide sa includã servicii feroviare în afisajul principal al propriului SCR.
(3) În situaţia în care furnizorul de sistem decide sa includã produsele feroviare în afisajul principal al propriului SCR, va respecta cerinţele prevãzute la art. 3.
(4) Un operator de transport feroviar este asimilat, dupã caz, unui transportator principal sau unui transportator afiliat, în sensul prezentului regulament, în mãsura în care a încheiat un acord cu un furnizor de sistem pentru distribuirea produselor sale prin utilizarea afisajului principal al unui SCR sau în mãsura în care propriul sau sistem de rezervari este un SCR astfel cum este definit la art. 2 lit. f). Sub rezerva respectãrii dispoziţiilor alin. (5), aceste produse se trateazã ca produse de transport aerian şi pot fi încorporate în afisajul principal al unui SCR în conformitate cu criteriile prezentate în anexa nr. 1.
(5) a) În cazul aplicãrii dispoziţiilor pct. 1 şi 2 din anexa nr. 1 la serviciile de transport feroviar, furnizorul de sistem va ajusta principiile de clasament în afisajul principal, ţinând seama de necesitatea de a informa consumatorii într-un mod adecvat cu privire la serviciile feroviare care reprezintã o soluţie concurentiala alternativa la serviciile aeriene. Furnizorii de sistem pot clasifica serviciile feroviare care comporta un numãr limitat de opriri scurte la fel ca serviciile aeriene fãrã escala.
b) Furnizorii de sistem vor defini criterii clare pentru aplicarea prezentului articol în cazul serviciilor de transport feroviar. Aceste criterii vor reflecta în primul rând durata cãlãtoriei şi vor avea în vedere necesitatea de a evita afişarea unui exces de informaţii. Criteriile se transmit Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, pentru informare, cu cel puţin doua luni înainte de punerea lor în aplicare.
(6) În aplicarea prezentului articol orice referire la zboruri facuta în prezentul regulament este consideratã ca vizeazã, în mod egal, şi serviciile de transport feroviar, iar orice referire la produsele de transport aerian este consideratã ca include şi produsele de transport feroviar.
ART. 17
Furnizorii de sistem care oferã facilitãţi de distribuţie pe teritoriul României sunt obligaţi sa transmitã Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin scrisoare recomandatã, urmãtoarele informaţii:
a) adresa sediului central;
b) adresa eventualelor filiale situate pe teritoriul României;
c) persoanele fizice sau juridice care deţin controlul efectiv asupra furnizorului de sistem, cu indicarea cetateniei, respectiv a naţionalitãţii, precum şi a adresei acestora.
ART. 18
(1) Prezentul regulament se aplica fãrã a prejudicia reglementãrile în vigoare referitoare la securitatea şi protecţia datelor sau a informaţiilor.
(2) Beneficiarii drepturilor care decurg din prevederile art. 3 alin. (4), ale art. 6, 8 şi 15 nu pot renunţa la aceste drepturi pe cale contractualã sau prin alte mijloace.
ART. 19
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.


ANEXA 1
--------
la regulament
-------------

CRITERII
de clasificare a zborurilor*) în afisajul principal

1. În afarã cazului în care un consumator solicita o ordine diferita pentru o tranzacţie individualã, în afisajul principal al unui SCR clasificarea optiunilor de zbor pentru ziua sau zilele solicitate se face în ordinea urmãtoare:
a) zborurile directe, fãrã escale, între perechile de oraşe implicate;
b) zborurile directe, cu escale, între perechile de oraşe implicate, fãrã schimbare de avion sau de tren;
c) zborurile de conexiune.
2. Unui consumator trebuie sa i se ofere cel puţin posibilitatea de a obţine, la cerere, un afisaj principal cuprinzând o clasificare a zborurilor în ordinea cronologicã a plecarilor sau a sosirilor şi/sau în funcţie de durata totalã a cãlãtoriei. În afarã cazului în care un consumator solicita un afisaj special, afisajul principal trebuie sa conţinã o clasificare în ordinea cronologicã a plecarilor pentru zborurile menţionate la pct. 1 lit. a) şi în funcţie de durata totalã a cãlãtoriei pentru zborurile menţionate la pct. 1 lit. b) şi c).
3. În cazul în care un furnizor de sistem opteazã sa afiseze, pentru orice pereche de oraşe, informaţii referitoare la orarele sau la tarifele transportatorilor neafiliati, fiind înţeles ca aceste informaţii nu se pot referi la toţi aceşti transportatori, astfel de informaţii trebuie prezentate într-un mod clar şi corect, care sa nu producã nici o discriminare între transportatorii afisati.
4. În situaţia în care, în baza datelor cunoscute de un furnizor de sistem, informaţiile privitoare la numãrul serviciilor aeriene regulate directe şi la identitatea transportatorilor aerieni implicaţi nu sunt considerate complete, acest fapt trebuie sa fie semnalat în mod clar în afisajul corespunzãtor.
5. Zborurile, altele decât serviciile aeriene regulate, vor fi clar identificate.
6. Zborurile cu escale pe ruta vor fi clar identificate.
7. În cazul în care zborurile sunt asigurate de un transportator aerian, altul decât cel indicat prin codul de identificare a transportatorului aerian, operatorul care asigura efectiv zborul trebuie sa fie clar identificat. Aceasta solicitare este obligatorie în toate cazurile, cu excepţia aranjamentelor încheiate ad-hoc, pe termen scurt.
8. Furnizorul de sistem nu va utiliza spaţiul unui ecran dintr-un afisaj principal în asa fel încât sa ofere un loc excesiv de important unei anumite optiuni de voiaj sau prezentând optiuni de cãlãtorie nerealiste.
9. Sub rezerva pct. 10 se aplica urmãtoarele principii:
a) în cazul serviciilor directe nici un zbor nu va figura mai mult de o data într-un afisaj principal;
b) în cazul serviciilor cu tronsoane multiple, care implica o schimbare de aeronava, nici o combinatie de zboruri nu va figura mai mult de o data într-un afisaj principal;
c) zborurile care implica o schimbare de aeronava sunt tratate şi afişate ca zboruri de conexiune, câte o linie pentru fiecare tronson operat de o aeronava.
Cu toate acestea, printr-un SCR se va emite numai un cupon de zbor şi se va taxa o singura rezervare în cazul în care astfel de zboruri sunt operate de un singur transportator, utilizând acelaşi numãr de zbor, iar transportatorul aerian respectiv solicita un singur cupon de zbor şi o singura rezervare.
10. 1) În cazul în care transportatorii afiliati s-au asociat sau au încheiat alte aranjamente care, conform contractului, prevãd ca 2 sau mai mulţi dintre ei îşi asuma responsabilitãţi distincte în ceea ce priveşte oferirea şi vânzarea produselor de transport aerian pentru un zbor sau o combinatie de zboruri, termenii zbor (pentru servicii directe) şi combinatie de zboruri (pentru servicii cu tronsoane multiple), utilizaţi la pct. 9, vor fi interpretati într-un mod care sa permitã ca fiecare transportator implicat - nu mai mult de 2 - sa figureze separat pe afisaj, cu codul sau de identificare ca transportator.
2) În cazul în care sunt implicaţi mai mult de 2 transportatori, transportatorul care asigura efectiv zborul îi va desemna pe cei 2 transportatori care urmeazã sa beneficieze de prevederile pct. 10. 1). În absenta unor informaţii suficiente din partea transportatorului care asigura efectiv zborul, furnizorul de sistem îi va desemna pe cei 2 transportatori, pe o baza nediscriminatorie.
11. Afisajul principal va include, în mãsura posibilului, zborurile de conexiune cu serviciile regulate care sunt operate de transportatorii afiliati şi pentru construcţia cãrora sunt utilizate cel puţin 9 puncte de conexiune. Furnizorul de sistem va accepta orice cerere a unui transportator afiliat pentru a include un zbor indirect, cu condiţia ca lungimea rutei sa nu depãşeascã 130% din distanta ortodromica ce separa cele doua aeroporturi sau cu condiţia ca aceasta sa nu conducã la excluderea zborurilor cu o durata totalã a timpului de cãlãtorie mai scurta decât a zborului indirect respectiv.

-------------
*) Referirile la termenul zboruri din prezenta anexa au în vedere şi prevederile art. 16 alin. (6) din regulament.


ANEXA 2
-------
la regulament
-------------


UTILIZAREA
facilitãţilor de distribuţie de cãtre abonati

1. Abonatul va tine o evidenta precisa a tuturor operaţiunilor de rezervare efectuate printr-un SCR. Aceasta evidenta implica în special extrasul numerelor de zbor, numerelor de identificare a rezervarilor, datei de cãlãtorie, orelor de plecare şi de sosire, statutului tronsoanelor de zbor, numelui şi initialelor pasagerilor, cu adresa şi/sau cu numãrul lor de telefon, şi al categoriei de tarifare. În cazul rezervarii sau anulãrii de spaţiu abonatul va avea grija ca numãrul de identificare a rezervarii sa corespundã tarifului plãtit de pasager.
2. Abonatul nu va efectua, în mod deliberat, o dubla rezervare pentru unul şi acelaşi pasager. În cazul în care nu este disponibil un spaţiu confirmat care sa rãspundã alegerii clientului, pasagerul poate fi pus pe o lista de asteptare pentru zborul în cauza (dacã o lista de asteptare este disponibilã) şi confirmat pentru un zbor alternativ.
3. În cazul în care un pasager anuleazã o rezervare, abonatul trebuie sa elibereze imediat spaţiul respectiv.
4. În cazul în care un pasager modifica itinerarul, abonatul va avea grija ca spaţiul şi toate serviciile conexe oferite în legatura cu acest spaţiu sa fie anulate în momentul în care sunt efectuate noile rezervari.
5. În mãsura posibilului abonatul va solicita sau va efectua toate rezervarile aferente unui itinerar dat, precum şi toate modificãrile ulterioare privitoare la acest itinerar, prin intermediul unui singur SCR.
6. Nici un abonat nu va solicita sau nu va vinde spaţiu pe o companie aerianã decât dacã este solicitat de cãtre un consumator.
7. Abonatul vegheazã ca fiecare bilet sa fie eliberat în funcţie de situaţia rezervarii fiecãrui tronson şi conform termenelor aplicabile. Abonatul nu va elibera un bilet care sa menţioneze o rezervare confirmatã şi un zbor determinat fãrã sa fi obţinut confirmarea respectivei rezervari.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016