Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 26 din 10 noiembrie 2004  privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Gheorghe Dinu pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 26 din 10 noiembrie 2004 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Gheorghe Dinu pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.095 din 24 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

La data de 9 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, Contestaţia înregistratã la nr. 100/CT din 8 noiembrie 2004, formulatã de doamna Monica Tudor, care priveşte înregistrarea candidaturii domnului Gheorghe Dinu pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 28 noiembrie 2004.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 647F/2004.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În cuprinsul contestaţiei, autoarea acesteia, doamna Monica Tudor, aratã cã "semnul electoral al candidatului Gheorghe Dinu cuprinde imaginea-simbol a unuia dintre sfinţii prãznuiţi de Biserica Ortodoxã Românã, Sfântul Gheorghe, aşa cum apare acesta reprezentat în icoanele ce îi sunt închinate", fiind încãlcate astfel dispoziţiile <>art. 50 alin. (3) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, dispoziţii care reglementeazã condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã semnele electorale.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, aratã cã, în realitate, contestaţia doamnei Monica Tudor nu priveşte înregistrarea candidaturii domnului Gheorghe Dinu, ci înregistrarea semnului electoral al acestui candidat, astfel încât, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 50 alin. (6) din Legea nr. 373/2004 , competenţa de soluţionare a contestaţiei revine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, iar nu Curţii Constituţionale.

CURTEA,

examinând contestaţia formulatã de doamna Monica Tudor privind înregistrarea candidaturii domnului Gheorghe Dinu pentru funcţia de Preşedinte al României, în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând documentele aflate la dosar, precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, precum şi celor ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Gheorghe Dinu pentru funcţia de Preşedinte al României.
În motivarea contestaţiei se susţine cã semnul electoral al candidatului Gheorghe Dinu nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de dispoziţiile <>art. 50 alin. (3) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, întrucât reproduce un simbol al unui cult religios.
Examinând contestaţia sub acest aspect, Curtea constatã cã atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ de dispoziţiile art. 37, art. 36 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 40 alin. (3) şi art. 81 alin. (4) din Legea fundamentalã, texte al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi aleşi cetãţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevãzute în articolul 16 alineatul (3), dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).
(2) Candidaţii trebuie sã fi împlinit, pânã în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puţin 23 de ani pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele administraţiei publice locale, vârsta de cel puţin 33 de ani pentru a fi aleşi în Senat şi vârsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României.";
- Art. 36 alin. (2): "Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã, la pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 16 alin. (3): "Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetãţenia românã şi domiciliul în ţarã. Statul român garanteazã egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi demnitãţi.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã.";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoanã nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult douã mandate. Acestea pot fi şi succesive."
În speţã, examinând motivele invocate de contestatoare, Curtea constatã cã acestea nu se regãsesc în conţinutul prevederilor constituţionale anterior menţionate. Aceste motive, privind semnul electoral al candidatului Gheorghe Dinu, ar fi putut fi invocate, eventual, în cadrul unei contestaţii privind înregistrarea semnului electoral, întemeiatã pe dispoziţiile <>art. 50 alin. (6) din Legea nr. 373/2004 , a cãrei soluţionare este de competenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
În consecinţã, Curtea urmeazã sã respingã ca neîntemeiatã contestaţia ce formeazã obiectul prezentului dosar.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Gheorghe Dinu pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de doamna Monica Tudor.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016