Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 244 din 22 mai 2008 privind aprobarea Normei pentru finantarea proiectelor prioritare, in numele si in contul statului (NI-FIN-07-I/0)
EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 416 din 3 iunie 2008
În baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, analizând propunerea privind aprobarea Normei pentru finanţarea proiectelor prioritare, în numele şi în contul statului (NI-FIN-07-I/0), şi ţinând seama de:
● <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã;
● Nota de aprobare nr. 273 din 19 mai 2008, întocmitã de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
● discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din data de 22 mai 2008 de cãtre membrii Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,
Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, întrunit în plenul şedinţei din data de 22 mai 2008, hotãrãşte:
ARTICOL UNIC
Se aprobã Norma pentru finanţarea proiectelor prioritare, în numele şi în contul statului (NI-FIN-07-I/0), cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
p. Preşedintele
Comitetului Interministerial de Finanţãri,
Garanţii şi Asigurãri,
Carmen Radu
Bucureşti, 22 mai 2008.
Nr. 244.
ANEXĂ
NORMĂ
pentru finanţarea proiectelor prioritare, în numele şi în contul statului (NI-FIN-07-I/0)
Prezenta normã este elaboratã în conformitate cu <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã*1), cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului*2), cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
_________
*1) Republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
*2) Publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.
CAP. I
Obiectul finanţãrii
ART. 1
Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EXIMBANK, acordã operatorilor economici finanţãri în lei, în numele şi în contul statului, destinate susţinerii proiectelor prioritare, inclusiv a celor care beneficiazã de finanţare din fonduri structurale europene. Finanţãrile pentru proiecte prioritare acordate de EXIMBANK, în numele şi în contul statului, vor susţine cu precãdere proiectele din sectoarele de activitate productivã şi servicii, cu valoare adãugatã mare şi impact asupra creşterii competitivitãţii şi alinierii la standardele Uniunii Europene.
ART. 2
Prezenta normã reglementeazã acordarea de cãtre EXIMBANK, în numele şi în contul statului, a finanţãrilor în lei pentru proiecte prioritare, care se implementeazã pentru:
a) dezvoltarea infrastructurii;
b) dezvoltarea utilitãţilor de interes public;
c) dezvoltarea regionalã;
d) susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare;
e) protecţia mediului înconjurãtor;
f) ocuparea şi formarea personalului;
g) susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii.
ART. 3
(1) Pentru finanţarea acordatã conform prezentei norme, EXIMBANK acţioneazã, în numele şi în contul statului, ca administrator al fondurilor statului. Sursa de finanţare a acestor operaţiuni este, potrivit <>art. 10 lit. c) din Legea nr. 96/2000 , republicatã, "fondul destinat stimulãrii operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale".
(2) Fondul prevãzut la alin. (1) va putea fi angajat în limita maximã de expunere stabilitã de Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, denumit în continuare C.I.F.G.A.
CAP. II
Descrierea finanţãrii
ART. 4
Finanţarea pentru proiecte prioritare nu este o mãsurã de natura ajutorului de stat şi respectã prevederile legislaţiei comunitare care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) operatorul economic nu se aflã în dificultate financiarã;
b) operatorul economic este, în principiu, capabil sã obţinã un/o credit/garanţie în condiţii de piaţã de pe pieţe financiare, fãrã intervenţia statului;
c) acordarea finanţãrii se realizeazã pe baza evaluãrii riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plãtite de operatorul economic sã asigure autofinanţarea schemei de finanţare;
d) comisioanele plãtite de operatorul economic acoperã atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea finanţãrii, cât şi costurile administrative şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului iniţial;
e) schema de acordare a finanţãrilor pentru proiecte prioritare va fi analizatã cel puţin o datã pe an.
ART. 5
Finanţarea pentru proiecte prioritare se acordã în completarea surselor de finanţare proprii sau atrase ale operatorului economic.
CAP. III
Eligibilitate
ART. 6
Un operator economic este eligibil pentru a beneficia de finanţare în lei pentru proiecte prioritare, dacã la data depunerii cererii de finanţare îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii:
a) nu se aflã în dificultate financiarã, în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind ajutorul pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*3);
________
*3) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C244/2004.
b) nu figureazã cu credite restante în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare (CRB)*4);
_________
*4) În cazul în care din verificarea CRB rezultã existenţa unui credit restant, iar solicitantul creditului prezintã documente din care sã reiasã cã a achitat restanţa, se considerã criteriul îndeplinit.
c) nu figureazã cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni, în baza de date a Centralei Incidentelor de Plãţi (CIP)*5);
_______
*5) În cazul în care solicitantul figureazã cu incidente de platã accidentale, care nu denotã un comportament financiar defectuos, se poate accepta la finanţare, cu justificarea corespunzãtoare.
d) nu înregistreazã datorii restante cãtre bugetul general consolidat al statului, al cãror mod de platã nu a fost reglementat (convenţii de eşalonare, amânare, compensare cu TVA de recuperat etc.);
e) nu s-a instituit procedura judiciarã a insolvenţei, conform legislaţiei în vigoare;
f) nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu instituţiile statului, inclusiv cu EXIMBANK;
g) contribuie din surse proprii la finanţarea proiectului cu cel puţin 20% din costul total al acestuia.
ART. 7
Sunt excluse de la finanţare urmãtoarele:
a) activitãţile definite ca fiind ilegale sau dãunãtoare mediului ecologic, conform legislaţiei în vigoare;
b) activitãţile de natura jocurilor de noroc;
c) activitãţile de producţie, comerţ şi servicii în domeniul armamentului;
d) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
e) investiţiile în titluri de valoare;
f) investiţiile financiare (fonduri de investiţii, fonduri mutuale de ajutor reciproc etc.);
g) tranzacţiile imobiliare (cumpãrarea/construirea de imobile în scopul vânzãrii/închirierii).
ART. 8
Sunt eligibile pentru finanţare urmãtoarele cheltuieli aferente proiectelor prioritare:
- achiziţia de echipamente şi lucrãri de construcţii-montaj aferente acestora (noi capacitãţi de producţie, precum şi dezvoltarea, modernizarea şi/sau retehnologizarea celor existente etc.);
- terenurile şi construcţiile (achiziţia şi construirea de clãdiri, unitãţi de producţie/servicii, dezvoltarea şi modernizarea construcţiilor existente, achiziţia de terenuri în scopul realizãrii proiectului de investiţii etc.);
- imobilizãrile necorporale (licenţe, brevete, programe informatice, documentaţii etc.);
- cheltuielile diverse legate de implementarea proiectului, de maximum 15% din valoarea finanţãrii.
CAP. IV
Condiţii de finanţare
ART. 9
(1) În funcţie de complexitatea şi caracteristicile proiectului prioritar şi de riscurile asociate, se stabilesc condiţiile de acordare a finanţãrii:
a) obiectul;
b) valoarea;
c) durata;
d) dobânda compusã din rata de bazã şi marja de risc;
e) comisioanele;
f) garanţiile;
g) alte condiţii specifice de acordare.
(2) Pentru finanţarea acordatã, operatorul economic va plãti EXIMBANK comisioane conform Caietului de comisioane al EXIMBANK.
CAP. V
Documentaţia, analiza şi aprobarea finanţãrii
ART. 10
Operatorii economici vor depune la EXIMBANK:
a) cererea de finanţare;
b) documentele privind situaţia juridicã, financiarã şi comercialã;
c) documentele aferente proiectului de finanţat;
d) documentele aferente garanţiilor propuse;
e) declaraţia pe propria rãspundere a operatorului economic privind faptul cã la data solicitãrii nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu instituţiile statului, inclusiv cu EXIMBANK;
f) alte documente solicitate de EXIMBANK, în funcţie de specificul finanţãrii.
ART. 11
Operatorii economici care solicitã finanţare au obligaţia deschiderii unui cont curent la EXIMBANK.
ART. 12
La cererea operatorului economic, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EXIMBANK poate emite o scrisoare de intenţie/confort.
ART. 13
(1) EXIMBANK va analiza, potrivit reglementãrilor proprii, solicitarea de finanţare pe urmãtoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiarã a operatorului economic;
b) proiectul (studiul de fezabilitate, plan de afaceri etc.);
c) garanţiile propuse;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea finanţãrii.
(2) EXIMBANK are dreptul sã solicite operatorului economic informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de finanţare şi în documentaţia furnizatã nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de finanţare.
ART. 14
Acordarea finanţãrii se realizeazã pe baza aprobãrii C.I.F.G.A.
ART. 15
EXIMBANK monitorizeazã finanţãrile, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadã de acordare a acestora.
CAP. VI
Recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului
ART. 16
(1) În cazul în care împrumutatul nu îşi achitã obligaţiile asumate prin contractul de finanţare, EXIMBANK poate rezilia de plin drept contractul, fãrã a mai fi necesarã îndeplinirea vreunei alte formalitãţi, fãrã punerea în întârziere şi fãrã intervenţia instanţelor judecãtoreşti, declarându-se finanţarea scadentã şi exigibilã cu toate dobânzile şi celelalte sume datorate.
(2) Recuperarea prin executare silitã se efectueazã prin Corpul executorilor fiscali al EXIMBANK, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind Codul de procedurã fiscalã şi prevederilor normelor interne privind recuperarea creanţelor administrate de EXIMBANK în numele şi în contul statului. EXIMBANK va lua toate mãsurile necesare pentru recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului, atât împotriva împrumutatului, cât şi împotriva oricãrei alte persoane asupra cãreia acesta şi-a transferat obligaţiile.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 17
În scopul aplicãrii prezentei norme, EXIMBANK va emite proceduri de lucru care vor fi supuse aprobãrii C.I.F.G.A.
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: