────────────────
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Mihail Hãrdãu
Bucureşti, 16 februarie 2006.
Nr. 234.
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncã
ART. 1
Prezentele norme metodologice, denumite în continuare norme, reglementeazã punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncã.
ART. 2
(1) Contractul de ucenicie la locul de muncã trebuie sã conţinã elementele obligatorii ale contractului individual de muncã prevãzute de <>Legea nr. 53/2003 Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi clauzele prevãzute la <>art. 4 alin. (4) din Legea nr. 279/2005 , denumitã în continuare lege.
(2) Contractul de ucenicie la locul de muncã poate conţine şi alte clauze specifice, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(3) Contractul de ucenicie la locul de muncã se încheie obligatoriu în formã scrisã, în limba românã, conform art. 4 alin. (3) din lege, şi se evidenţiazã în registrul general de evidenţã a salariaţilor, cu menţiunea "CULM".
(4) Contractul de ucenicie la locul de muncã se încheie pe duratã determinatã potrivit art. 7 alin. (1) din lege. Durata contractului de ucenicie la locul de muncã reprezintã durata necesarã dobândirii competenţelor/ calificãrii de cãtre ucenic, inclusiv perioada necesarã evaluãrii finale a ucenicului.
(5) Programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã constituie parte integrantã a contractului de ucenicie la locul de muncã.
(6) Contractul de ucenicie la locul de muncã nu poate fi cumulat cu un alt contract de ucenicie la locul de muncã.
(7) Pãrţile sunt libere şi egale la negocierea clauzelor şi la încheierea contractului de ucenicie la locul de muncã.
(8) Modelul-cadru al contractului de ucenicie la locul de muncã este prevãzut în anexa nr. 1.
ART. 3
Contractul de ucenicie la locul de muncã poate înceta în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
Verificarea îndeplinirii condiţiilor pe care trebuie sã le întruneascã o persoanã pentru a fi încadratã ca ucenic se face de cãtre angajator, pe baza urmãtoarelor documente:
a) actul de identitate, certificatul de naştere şi actul de studii care atestã îndeplinirea condiţiilor de acces la formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, pentru persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) din lege;
b) actul de identitate, certificatul de naştere, acordul scris al pãrinţilor sau, dupã caz, al reprezentanţilor legali şi actele de studii care atestã îndeplinirea condiţiilor de acces la formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, pentru persoanele prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege;
c) paşaportul şi permisul de muncã, precum şi actele de studii care atestã îndeplinirea condiţiilor de acces la formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, pentru persoanele prevãzute la art. 5 alin. (3) din lege.
ART. 5
Persoanele care urmeazã a fi încadrate în muncã în calitate de ucenici vor da o declaraţie pe propria rãspundere cã nu deţin o calificare pentru ocupaţia în care se organizeazã ucenicia la locul de muncã.
ART. 6
Femeile aflate în situaţia prevãzutã la art. 5 alin. (4) din lege au toate drepturile şi obligaţiile prevãzute de dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternitãţii la locurile de muncã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 25/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 7
Durata contractului de ucenicie la locul de muncã se stabileşte în funcţie de ocupaţia/calificarea pentru care urmeazã sã se pregãteascã ucenicul şi de competenţele dobândite anterior de cãtre ucenic, fãrã a putea fi mai micã de:
a) 6 luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncã se organizeazã pentru dobândirea unei calificãri de nivel 1;
b) 12 luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncã se organizeazã pentru dobândirea unei calificãri de nivel 2 sau pentru dobândirea competenţelor specifice ocupaţiilor cuprinse în grupele majore 5, 6, 7 şi 8 din Clasificarea ocupaţiilor din România;
c) 24 de luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncã se organizeazã pentru dobândirea unei calificãri de nivel 3 sau pentru dobândirea competenţelor specifice ocupaţiilor cuprinse în grupele majore 3 şi 4 din Clasificarea ocupaţiilor din România.
ART. 8
Perioada de probã la care poate fi supus ucenicul face parte integrantã din durata pentru care se încheie contractul de ucenicie la locul de muncã.
ART. 9
(1) Contractul de ucenicie la locul de muncã poate înceta din iniţiativa angajatorului la data expirãrii perioadei de probã, atunci când se constatã cã ucenicul nu corespunde procesului de pregãtire prin muncã.
(2) În cazul în care contractul de ucenicie la locul de muncã înceteazã dupã expirarea perioadei de probã, dar înaintea expirãrii termenului pentru care a fost încheiat, angajatorul este obligat sã acorde ucenicului toate drepturile stabilite prin contract, pentru perioada lucratã.
(3) Pe acelaşi loc de muncã nu pot fi angajaţi succesiv mai mult de 3 ucenici pe perioada de probã.
ART. 10
(1) La cererea ucenicului care are domiciliul în altã localitate, fãrã posibilitãţi de navetã zilnicã, angajatorul are obligaţia de a asigura condiţii de cazare şi masã în condiţiile legii.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) ucenicul are obligaţia, potrivit art. 7 alin. (8) din lege, de a achita contravaloarea serviciilor de cazare, fãrã ca aceastã sumã sã depãşeascã 50% din venitul net salarial realizat de ucenic la locul de muncã, conform contractului de ucenicie la locul de muncã.
(3) Unitãţile de profil autorizate, prevãzute la art. 7 alin. (7) din lege, sunt unitãţi autorizate conform dispoziţiilor legale sã ofere servicii de cazare şi masã, respectiv: cãmine, cantine, pensiuni şi hoteluri.
ART. 11
(1) Pentru coordonarea activitãţii de formare profesionalã a ucenicului, angajatorul desemneazã un maistru de ucenicie atestat pentru aceastã activitate.
(2) Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile maistrului de ucenicie în raport cu activitatea de coordonare a activitãţii de formare profesionalã a ucenicului se stabilesc prin act adiţional la contractul individual de muncã al maistrului de ucenicie.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, maistrul de ucenicie are în principal urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure condiţiile necesare pregãtirii practice a ucenicului şi sã îl îndrume profesional, în concordanţã cu standardul ocupaţional sau cu standardul de pregãtire profesionalã conform cãruia se realizeazã pregãtirea;
b) sã evalueze periodic progresul înregistrat de ucenic în pregãtirea practicã;
c) sã menţinã permanent legãtura şi sã colaboreze cu furnizorul de formare profesionalã care asigurã pregãtirea teoreticã a ucenicului;
d) sã menţinã legãtura cu pãrinţii sau cu tutorele ucenicului minor pentru a se informa reciproc cu privire la evoluţia profesionalã a acestuia;
e) sã monitorizeze permanent evoluţia ucenicului şi sã raporteze periodic angajatorului stadiul de pregãtire al acestuia;
f) sã nu dispunã ucenicului sarcini care nu au legãturã cu programa de pregãtire profesionalã;
g) sã nu punã în pericol viaţa, integritatea şi persoana ucenicului;
h) sã asigure respectarea tuturor drepturilor ucenicului la locul de muncã;
i) sã elaboreze programul de pregãtire în concordanţã cu standardul ocupaţional sau cu standardul de pregãtire profesionalã.
(4) În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, maistrul de ucenicie are în principal urmãtoarele drepturi:
a) sã coordoneze activitatea de pregãtire profesionalã a ucenicului;
b) sã stabileascã sarcinile de lucru ale ucenicului în conformitate cu programa de pregãtire;
c) sã propunã acordarea de stimulente sau sancţionarea ucenicului;
d) sã solicite furnizorului de formare profesionalã care asigurã pregãtirea teoreticã a ucenicului informãri cu privire la progresele înregistrate de acesta;
e) sã solicite angajatorului asigurarea condiţiilor necesare dobândirii de cãtre ucenic a competenţelor specifice ocupaţiei/calificãrii pentru care a fost încheiat contractul de ucenicie la locul de muncã;
f) sã aibã acces prioritar la formarea profesionalã în domeniul sãu de activitate.
ART. 12
(1) Ucenicul poate fi delegat în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul în care maistrul de ucenicie este delegat şi la angajatorul cesionar se poate organiza activitatea în aşa fel încât se poate asigura pregãtirea teoreticã şi practicã a ucenicului;
b) în cazul în care raporturile de muncã ale maistrului de ucenicie se suspendã sau înceteazã şi angajatorul are posibilitatea sã asigure în continuare pregãtirea ucenicului în altã locaţie;
c) în cazul în care pregãtirea teoreticã sau practicã impune delegarea ucenicului.
(2) Ucenicul nu poate fi detaşat.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a), angajatorul de ucenici este obligat sã anunţe direcţiei de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti modificarea condiţiilor de desfãşurare a programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, cu minimum 30 de zile calendaristice înaintea producerii acestora.
ART. 13
Autorizarea angajatorului prevãzutã la art. 11 din lege reprezintã procesul în urma cãruia angajatorii care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezentele norme pot organiza formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã şi încheia contracte de ucenicie la locul de muncã.
ART. 14
(1) Autorizarea angajatorilor se realizeazã, potrivit art. 11 din lege, de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei prin direcţiile de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene sau a municipiului Bucureşti, pentru o perioadã de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire.
(2) Autorizarea se face în baza îndeplinirii criteriilor de evaluare stabilite de legislaţia în vigoare pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionalã pentru fiecare dintre ocupaţiile/calificãrile pentru care angajatorul doreşte sã organizeze ucenicie la locul de muncã.
(3) În cazul în care angajatorul nu poate asigura condiţiile necesare dobândirii tuturor competenţelor prevãzute de standardul ocupaţional/standardul de pregãtire profesionalã se poate prezenta pentru autorizare în parteneriat cu alţi angajatori sau furnizori de formare profesionalã autorizaţi în condiţiile prevãzute de legislaţia privind formarea profesionalã a adulţilor.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3) angajatorul care solicitã autorizarea poartã responsabilitatea pentru formarea profesionalã a ucenicului, atribuţiile fiecãruia dintre parteneri fiind stabilite prin contracte de colaborare.
(5) Criteriile de evaluare a angajatorilor care solicitã autorizarea pentru formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã vizeazã:
a) programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã;
b) resursele necesare desfãşurãrii programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã.
ART. 15
Angajatorul care solicitã autorizarea trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã dispunã de resurse materiale, umane şi financiare necesare organizãrii şi desfãşurãrii uceniciei la locul de muncã;
b) sã dispunã de un program de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã pentru ocupaţia/calificarea pentru care doreşte sã angajeze ucenici.
ART. 16
Resursele materiale, umane şi financiare ale angajatorului reprezintã:
a) resursele materiale - spaţiile şi dotãrile necesare pentru dobândirea de cãtre ucenic a tuturor competenţelor prevãzute de programa de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã;
b) resursele umane - persoanele cu atribuţii în pregãtirea teoreticã şi practicã, denumite în continuare formatori şi maiştri de ucenicie;
c) resursele financiare - resursele care sã îi permitã angajatorului plata salariului şi a celorlalte drepturi cãtre ucenic.
ART. 17
Angajatorul care solicitã autorizarea va depune direct sau prin poştã, cu confirmare de primire, la direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti pe a cãrei razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, un dosar care conţine urmãtoarele documente:
a) cerere;
b) documentele privind organizarea şi funcţionarea angajatorului potrivit legislaţiei în vigoare;
c) dovada cã angajatorul îşi îndeplineşte obligaţiile eligibile de platã a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor, potrivit legislaţiei în vigoare;
d) avize pentru funcţionare şi autorizaţii, în copie, dupã cum urmeazã:
- autorizaţia PSI;
- autorizaţia de mediu;
- autorizaţia de protecţia muncii;
- autorizaţia sanitar-veterinarã;
- autorizaţia de la autoritatea de reglementare a domeniului de activitate, obligatorie în cazul în care ocupaţia/calificarea pentru care se organizeazã programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã face parte din categoria ocupaţiilor/calificãrilor reglementate sub aspectul formãrii;
e) dovada resurselor:
(i) materiale:
- prezentarea spaţiilor în care se va desfãşura pregãtirea teoreticã şi practicã a ucenicului şi a echipamentelor aferente acestora, precum şi a documentelor care atestã deţinerea acestora cel puţin pentru perioada de 4 ani pentru care se solicitã autorizarea;
- contractele de colaborare încheiate cu alţi angajatori sau furnizori de formare profesionalã autorizaţi, în cazul în care angajatorul nu are condiţii pentru a asigura dobândirea tuturor competenţelor prevãzute de standardul ocupaţional/standardul de pregãtire profesionalã;
(ii) umane:
- un CV al fiecãrui formator şi maistru de ucenicie, însoţit de documentul (în copie) prin care a fost atestat pentru calificarea/ ocupaţia pentru care se solicitã autorizarea şi de acordul scris al acestuia pentru a coordona formarea profesionalã a ucenicului;
(iii) financiare:
- bilanţul contabil pentru anul anterior solicitãrii autorizãrii şi balanţa contabilã pentru luna precedentã solicitãrii;
f) programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã.
ART. 18
În cazul în care se constatã cã documentaţia este incompletã sau prezintã unele nereguli, direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti atenţioneazã angajatorul, în scris, în termen de 5 zile, acesta având dreptul de a completa documentaţia sau de a remedia neregulile în termen de 30 de zile.
ART. 19
Direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti transmite dosarul, de îndatã ce documentaţia este completã şi corectã, comisiei de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã, solicitându-i acesteia avizul.
ART. 20
(1) Pentru eliberarea avizului comisia de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã desemneazã 2 specialişti a cãror pregãtire şi experienţã au legãturã directã cu ocupaţia/calificarea respectivã, pentru a analiza îndeplinirea criteriilor de evaluare.
(2) Desemnarea specialiştilor pentru evaluarea angajatorilor se face din listele nominale de specialişti aprobate de comisiile de autorizare.
(3) Specialiştii desemnaţi pentru evaluarea unui angajator sunt obligaţi sã dea declaraţii pe propria rãspundere cã nu se aflã în nici una dintre urmãtoarele situaţii de incompatibilitate:
a) nu se aflã în raport de rudenie pânã la gradul al III-lea inclusiv cu angajatorul sau, dupã caz, cu reprezentantul legal al acestuia;
b) nu se aflã într-un raport patrimonial cu angajatorul sau, dupã caz, cu reprezentantul legal al acestuia;
c) nu au participat la elaborarea programului de formare profesionalã supus avizãrii;
d) nu au calitatea de formator sau de maistru de ucenicie în cadrul acestui program.
ART. 21
(1) Fiecare specialist verificã în mod independent dacã sunt îndeplinite criteriile de acordare a avizului, atât prin analiza documentaţiei din dosarul de autorizare, cât şi prin deplasare la locul de desfãşurare a pregãtirii teoretice şi practice a ucenicului.
(2) Specialiştii consemneazã independent rezultatele evaluãrii într-un raport de evaluare, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 2.
(3) În cazul în care specialiştii constatã neîndeplinirea unor criterii de evaluare, consemneazã acest fapt în raportul de evaluare şi le comunicã de îndatã angajatorului, acesta având dreptul ca în termen de maximum 30 de zile sã aducã dovezi de remediere a neregulilor constatate.
ART. 22
(1) Comisia de autorizare analizeazã documentaţia depusã de angajator şi rapoartele de evaluare întocmite de specialişti şi decide acordarea sau neacordarea avizului pentru autorizarea angajatorului.
(2) Comisia de autorizare soluţioneazã solicitarea de eliberare a avizului în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrãrii acesteia sau de la data remedierii neregulilor constatate de specialişti.
ART. 23
Comisia de autorizare transmite direcţiei de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti dosarul de autorizare însoţit de decizia de acordare ori neacordare a avizului şi motivarea acesteia, în termen de 5 zile de la luarea ei.
ART. 24
(1) Direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti emite şi comunicã angajatorului decizia de acordare ori neacordare a autorizaţiei pentru organizarea formãrii profesionale prin ucenicie la locul de muncã şi încheierea contractelor de ucenicie la locul de muncã, în termen de 5 zile de la primirea avizului comisiei de autorizare.
(2) Autorizaţia se identificã prin serie, numãr şi data deciziei de acordare a autorizaţiei, iar modelul acesteia este prevãzut în anexa nr. 3.
(3) Autorizaţia se elibereazã de cãtre direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti reprezentantului legal al angajatorului, în termen de cel mult 30 de zile de la data emiterii deciziei.
(4) În cazul pierderii, sustragerii sau deteriorãrii autorizaţiei, angajatorul poate solicita eliberarea unui duplicat al autorizaţiei în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare.
ART. 25
(1) Angajatorul cãruia i s-a respins cererea de autorizare ca urmare a avizului nefavorabil acordat de cãtre comisia de autorizare poate contesta aceastã decizie la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii.
(2) Angajatorul nemulţumit de rãspunsul primit de la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei în soluţionarea contestaţiei se poate adresa instanţelor judecãtoreşti competente în condiţiile prevãzute de <>Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 26
Angajatorii autorizaţi sunt monitorizaţi prin evaluarea periodicã a modului de îndeplinire a criteriilor care au stat la baza procesului de autorizare.
ART. 27
(1) Monitorizarea angajatorilor autorizaţi se realizeazã de echipe de monitorizare formate din minimum douã persoane desemnate prin decizie a directorului direcţiei de muncã, solidaritate socialã şi familie.
(2) Echipa de monitorizare verificã modul în care sunt respectate de cãtre angajator toate condiţiile de autorizare şi întocmeşte un raport de monitorizare.
(3) Nerespectarea condiţiilor de autorizare a angajatorilor pentru formarea profesionalã a ucenicilor la locul de muncã poate determina retragerea autorizaţiei.
(4) Direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie analizeazã raportul de monitorizare şi poate decide menţinerea sau retragerea autorizaţiei.
ART. 28
(1) Retragerea autorizaţiei se face de cãtre direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti care a eliberat-o.
(2) Retragerea autorizaţiei poate avea loc în urmãtoarele cazuri:
a) în urma constatãrii nerespectãrii condiţiilor de autorizare de cãtre echipa de monitorizare, dacã angajatorul nu a luat mãsuri de remediere a deficienţelor în termen de 30 de zile de la data procesului-verbal întocmit de cãtre echipa de monitorizare;
b) în cazul în care la douã serii consecutive de ucenici se constatã o ratã de abandon mai mare de 50% sau o ratã de promovare mai micã de 70%;
c) la sesizarea inspectorilor de muncã pentru încãlcarea prevederilor privind încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului de ucenicie la locul de muncã;
d) în cazul în care se constatã încãlcarea de 3 ori într-un an de cãtre angajator a dispoziţiilor prevãzute la art. 4 alin. (3), art. 5 alin. (1), (2) şi (4), art. 6 alin. (1) şi (3), art. 7 alin. (1, (2), (4)-(8), art. 9, art. 10 alin. (1) şi (2), art. 15, art. 17 alin. (3) din lege, sancţionate contravenţional conform art. 26 alin. (1) din lege.
(3) În cazul retragerii autorizaţiei în situaţiile prevãzute la alin. (2) lit. d) se suspendã dreptul de a obţine o nouã autorizaţie pentru o perioadã de 4 ani de la data retragerii acesteia.
(4) Retragerea autorizaţiei poate fi contestatã de cãtre angajator la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(5) Solicitantul nemulţumit de rãspunsul primit de la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei în soluţionarea contestaţiei se poate adresa instanţelor judecãtoreşti competente în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
(6) În cazul în care angajatorii autorizaţi au fost sancţionaţi contravenţional de 3 ori într-un an pentru faptele prevãzute la art. 26 alin. (1) din lege, direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie care a eliberat autorizaţia declanşeazã, la solicitarea inspectorilor de muncã, procedura de retragere a acesteia.
ART. 29
Persoana care solicitã atestarea ca maistru de ucenicie trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii cumulative:
a) sã deţinã o calificare pentru ocupaţia/calificarea pentru care doreşte sã obţinã atestarea;
b) sã aibã o experienţã profesionalã de cel puţin 3 ani din ultimii 5 ani în ocupaţia/calificarea pentru care solicitã atestarea; în cazul persoanelor fizice autorizate sã desfãşoare activitãţi economice, sã aibã o experienţã profesionalã de 1 an din ultimii 2 ani;
c) sã fi participat la cursuri de formare a formatorilor, finalizate cu certificate;
d) sã nu aibã cazier judiciar;
e) sã fie apt din punct de vedere medical.
ART. 30
(1) Solicitantul atestatului de maistru de ucenicie va depune la direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti un dosar cu urmãtoarele documente:
a) cerere;
b) copie a actului de identitate;
c) copie legalizatã de pe documentul care atestã calificarea profesionalã;
d) copie certificatã pentru conformitate a carnetului de muncã sau adeverinţã din care sã reiasã experienţa profesionalã;
e) copie de pe documentul care atestã participarea la un program de formare a formatorilor, cu excepţia persoanelor fizice autorizate şi a membrilor asociaţiei familiale;
f) cazier judiciar;
g) adeverinţã medicalã din care sã reiasã cã persoana este aptã din punct de vedere medical;
h) recomandare de la locul de muncã, cu excepţia persoanelor fizice autorizate.
(2) În cazul în care persoana care solicitã atestarea ca maistru de ucenicie este persoanã fizicã autorizatã sau membru al asociaţiei familiale, calificarea profesionalã se atestã cu documentele prin care aceasta şi-a dobândit calificarea în vederea obţinerii autorizaţiei pentru desfãşurarea de activitãţi economice în mod independent sau în cadrul unei asociaţii familiale.
ART. 31
(1) Direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti solicitã avizul comisiei de autorizare a furnizorilor de formare profesionalã, cãreia îi transmite dosarul solicitantului, în termen de 3 zile de la data depunerii dosarului complet.
(2) În urma analizãrii cererii şi dosarului solicitantului, comisia de autorizare decide acordarea sau neacordarea avizului, în termen de 30 de zile de la data solicitãrii avizului de cãtre direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie.
(3) Decizia de acordare sau neacordare a avizului se transmite, împreunã cu dosarul solicitantului, la direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, care elibereazã atestatul ori respinge cererea, expunând motivele, în termen de 5 zile de la data comunicãrii deciziei comisiei de autorizare.
(4) Modelul atestatului de maistru de ucenicie este prevãzut în anexa nr. 4.
(5) Decizia de respingere a cererii poate fi contestatã de cãtre solicitant la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(6) Solicitantul nemulţumit de rãspunsul primit de la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei în soluţionarea contestaţiei se poate adresa instanţelor judecãtoreşti competente în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 32
(1) Calificãrile pentru care se poate organiza ucenicia la locul de muncã sunt cele prevãzute de Nomenclatorul calificãrilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare, aprobat prin Ordinul ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului nr. 35/3.112/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 4 februarie 2004.
(2) Ocupaţiile pentru care se poate organiza ucenicia la locul de muncã sunt cele cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor din România la grupele majore 3, 4, 5, 6, 7 şi 8.
ART. 33
(1) Organizarea uceniciei la locul de muncã se face în conformitate cu programul de ucenicie la locul de muncã pentru care a fost autorizat angajatorul.
(2) Responsabilitatea elaborãrii şi desfãşurãrii programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã revine angajatorului care solicitã autorizarea.
(3) Pentru elaborarea programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, angajatorul poate colabora cu alţi angajatori, asociaţii profesionale sau furnizori de formare profesionalã autorizaţi.
ART. 34
(1) Programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã cuprinde planul şi programa de pregãtire pentru ocupaţia/calificarea respectivã şi se elaboreazã pe baza standardului ocupaţional sau pe baza standardului de pregãtire profesionalã, aprobate în condiţiile prevederilor legale.
(2) Planul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã conţine cel puţin urmãtoarele elemente:
a) ocupaţia/calificarea pentru care se organizeazã programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã;
b) condiţiile de acces la programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã;
c) obiectivele urmãrite, exprimate în competenţele pe care ucenicul trebuie sã le dobândeascã, identificate conform standardului ocupaţional/standardului de pregãtire profesionalã;
d) durata totalã a programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, exprimatã în ore, şi repartizarea acesteia pe luni, sãptãmâni şi zile, precum şi raportul teorie/practicã;
e) modalitatea de dobândire a competenţelor (teorie/practicã) şi numãrul de ore alocat dobândirii fiecãreia dintre competenţele identificate;
f) locul de desfãşurare a pregãtirii teoretice şi practice pentru fiecare dintre competenţele urmãrite;
g) periodicitatea evaluãrii şi modalitatea de realizare a acesteia;
h) certificarea formãrii profesionale prin ucenicie la locul de muncã.
(3) Programa de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã conţine cel puţin urmãtoarele elemente:
a) competenţele ce urmeazã a fi dobândite de ucenic;
b) conţinutul pregãtirii teoretice/practice;
c) metodele şi tehnicile de formare utilizate pentru dobândirea competenţelor;
d) mijloacele şi materialele utilizate;
e) criteriile de evaluare.
(4) Maistrul de ucenicie consemneazã observaţiile sale cu privire la realizarea programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, precum şi progresele înregistrate de fiecare dintre ucenici în Jurnalul de ucenicie.
(5) Jurnalul de ucenicie are regimul documentelor cu regim special şi se pãstreazã în arhiva unitãţii 5 ani.
(6) Modelul Jurnalului de ucenicie este prevãzut în anexa nr. 5.
ART. 35
(1) În cazul programelor de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã organizate pentru calificãrile cuprinse în Nomenclatorul calificãrilor pentru care se pot organiza programe de formare profesionalã finalizate cu certificate de calificare, condiţiile de acces sunt cele prevãzute în anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 522/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul programelor de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã organizate pentru ocupaţiile cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor din România la grupele majore 3, 4, 5, 6, 7 şi 8, condiţiile de acces sunt date de nivelul educaţional, astfel:
a) pentru grupele majore 3 şi 4 - minimum liceul cu diplomã de bacalaureat;
b) pentru grupele majore 5, 6, 7 şi 8 - minimum învãţãmântul obligatoriu.
ART. 36
(1) Evaluarea finalã a activitãţii de formare profesionalã a ucenicului este organizatã de angajatorul cu care acesta a încheiat contractul de ucenicie la locul de muncã.
(2) Angajatorul va comunica comisiei de autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu cel puţin 30 de zile înainte de data evaluãrii finale, data propusã pentru susţinerea probelor de evaluare şi va solicita nominalizarea comisiei de examinare.
ART. 37
(1) Solicitarea angajatorului de nominalizare a comisiei de examinare va conţine urmãtoarele elemente:
a) datele de identificare ale angajatorului;
b) domeniul ocupaţional, calificarea/ocupaţia în care se pregãteşte ucenicul;
c) data, ora şi locul unde va avea loc evaluarea;
d) numãrul ucenicilor care vor fi evaluaţi;
e) numele maistrului de ucenicie care a asigurat pregãtirea ucenicului.
(2) Dupã primirea solicitãrii din partea angajatorului, comisia de autorizare judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, va selecta din listele de specialişti douã persoane, care, împreunã cu maistrul de ucenicie, vor alcãtui comisia de examinare.
(3) Decizia privind componenţa comisiei de examinare va fi comunicatã angajatorului cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilitã pentru evaluarea finalã.
(4) Angajatorul poate participa personal sau printr-un reprezentant, în calitate de invitat, la evaluarea finalã.
ART. 38
(1) Comisia de examinare este alcãtuitã din maistrul de ucenicie şi cei 2 specialişti nominalizaţi de cãtre comisia de autorizare, unul dintre aceştia având şi calitatea de preşedinte.
(2) În cadrul comisiei de examinare au drept de notare numai cei 2 membri ai comisiei.
(3) Comisia de examinare are urmãtoarele atribuţii:
a) verificã condiţiile tehnice de desfãşurare a evaluãrii ucenicului, iar în cazul în care constatã cã acestea nu sunt corespunzãtoare, decide amânarea evaluãrii;
b) aprobã graficul de desfãşurare a evaluãrii şi îl comunicã angajatorului şi ucenicului;
c) selecteazã subiectele pentru proba practicã, care nu poate depãşi 3 ore, pe baza variantelor de subiecte propuse de angajator;
d) selecteazã subiectele propuse de angajator pentru proba teoreticã, astfel încât sã se acopere integral programa de pregãtire;
e) asigurã confidenţialitatea subiectelor pânã la comunicarea lor participanţilor la evaluarea finalã;
f) stabileşte rezultatul evaluãrii finale şi îl comunicã angajatorului şi ucenicului;
g) întocmeşte procesul-verbal cu privire la modul de desfãşurare şi rezultatele obţinute de ucenic, conform modelului prevãzut în anexa nr. 6, pe baza cãruia comisia de autorizare va elibera documentele de absolvire.
(4) Activitatea comisiei de examinare se desfãşoarã în prezenţa tuturor membrilor acesteia.
ART. 39
(1) Costurile prilejuite de evaluarea finalã a ucenicului sunt suportate de angajator.
(2) Pentru a asigura o bunã desfãşurare a evaluãrii finale, angajatorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã punã la dispoziţia comisiei de examinare lista cu numele, prenumele şi datele personale ale ucenicului ce urmeazã sã fie evaluat şi documentele care atestã parcurgerea programului de pregãtire;
b) sã prezinte comisiei de examinare 3 variante de subiecte atât pentru proba teoreticã, cât şi pentru proba practicã, conform programului de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã;
c) sã asigure condiţiile necesare desfãşurãrii probelor de evaluare;
d) sã întocmeascã documentaţia privind evaluarea ucenicului şi sã asigure pãstrarea acesteia pentru o perioadã de 5 ani.
ART. 40
(1) Evaluarea finalã a pregãtirii ucenicului se realizeazã printr-o probã teoreticã şi o probã practicã sau numai printr-o probã practicã, atunci când programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã prevede numai pregãtirea practicã.
(2) Modalitatea de susţinere a probelor de evaluare se stabileşte prin programa de pregãtire profesionalã a ucenicului, astfel:
a) pentru proba practicã, realizarea unei lucrãri practice în faţa comisiei de examinare, în condiţii reale de muncã;
b) pentru proba teoreticã, lucrare scrisã/examinare oralã.
ART. 41
(1) Aprecierea rezultatelor la probele de examinare se face cu note de a 1 la 10.
(2) Notarea pentru fiecare probã se face în mod independent de cãtre membrii comisiei de examinare, nota finalã reprezentând media aritmeticã a mediei notelor acordate pentru fiecare probã.
(3) Media finalã la examenul de absolvire reprezintã media aritmeticã a notelor acordate la cele douã probe şi se consemneazã în procesul-verbal de examinare.
(4) Ucenicul care a obţinut minimum nota finalã 6 la probele de examinare este declarat "promovat" şi primeşte certificatul prevãzut de legislaţia în vigoare.
ART. 42
(1) Dupã încheierea evaluãrii finale a ucenicului, comisia de examinare încheie în termen de 24 de ore un proces-verbal.
(2) Procesul-verbal se întocmeşte în douã exemplare; un exemplar rãmâne la angajator, iar celãlalt se înainteazã la direcţia de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, pentru a fi pãstratã la dosarul de autorizare.
(3) În baza procesului-verbal prevãzut la alin. (1), angajatorul care a organizat evaluarea finalã a ucenicilor preia de la comisia de autorizare, contra cost, certificatele şi anexele la acestea, pe bazã de proces-verbal de predare-primire, le pãstreazã în condiţii de siguranţã şi ţine evidenţa lor.
ART. 43
(1) Absolvenţilor programelor de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, organizate pentru calificãrile cuprinse în Nomenclatorul calificãrilor pentru care se pot organiza programe de formare profesionalã finalizate cu certificate de calificare, li se elibereazã certificate de calificare profesionalã.
(2) Absolvenţilor programelor de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã, organizate pentru ocupaţiile cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor din România la grupele majore 3, 4, 5, 6, 7 şi 8, li se elibereazã certificate de absolvire, având valoarea unor certificate de calificare parţialã.
(3) Modelul certificatelor de calificare profesionalã şi de absolvire este prevãzut în anexele nr. 4 şi 5 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 522/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Certificatele de calificare profesionalã şi de absolvire sunt însoţite de suplimentul descriptiv al certificatului, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 6 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 44
(1) Completarea certificatelor ce vor fi înmânate ucenicilor declaraţi promovaţi se face de cãtre o persoanã desemnatã de angajator, pe baza datelor din contractul de ucenicie la locul de muncã.
(2) Preşedintele comisiei de examinare semneazã certificatele şi rãspunde de corectitudinea datelor înscrise.
(3) Certificatele completate greşit sau deteriorate se anuleazã şi se depun la comisia de autorizare.
(4) În cazul pierderii sau distrugerii certificatului, angajatorul poate elibera la cerere un duplicat întocmit pe baza documentelor arhivate.
(5) Termenul maxim de completare a certificatelor absolvenţilor este de maximum 30 de zile de la data organizãrii evaluãrii finale.
(6) Înainte de a fi eliberate absolvenţilor, certificatele de calificare vor fi prezentate la secretariatul tehnic al comisiei de autorizare însoţite de un borderou în douã exemplare, în vederea aplicãrii timbrului sec.
(7) Pe borderou se face menţiunea "s-a aplicat timbrul sec pe un numãr de .... certificate", data, numele, prenumele şi semnãtura persoanei care a aplicat timbrul sec.
ART. 45
(1) Pentru acordarea sumelor prevãzute la art. 17 alin. (1) din lege, angajatorii vor încheia cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncã judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data expirãrii perioadei de probã cuprinse în contractul de ucenicie la locul de muncã, o convenţie conform modelului prevãzut în anexa nr. 7.
(2) Termenul prevãzut la alin. (1) este termen de decãdere din dreptul de a beneficia de sumele prevãzute la art. 17 alin. (1) din lege.
(3) În vederea încheierii convenţiei prevãzute la alin. (1) angajatorii vor depune urmãtoarele documente:
a) actul de identitate al ucenicului, în copie;
b) contractul de ucenicie la locul de muncã, în copie;
c) acordul scris al pãrinţilor sau al reprezentanţilor legali cu privire la încadrarea în muncã în calitate de ucenic al persoanelor care au vârsta sub 16 ani împliniţi, dupã caz, în copie;
d) declaraţie pe propria rãspundere, din care sã rezulte cã anterior încheierii contractului de ucenicie la locul de muncã nu au avut încheiat cu persoana în cauzã un alt contract de ucenicie la locul de muncã;
e) documente prin care se face dovada derulãrii pregãtirii teoretice a ucenicului la un furnizor de formare profesionalã autorizat conform prevederilor legale în vigoare pentru calificarea sau ocupaţia respectivã şi prin care se atestã contravaloarea acestor servicii, dupã caz, în copie.
ART. 46
(1) Convenţia prevãzutã la art. 45 se încheie pentru fiecare contract de ucenicie la locul de muncã pentru care angajatorul solicitã sumele prevãzute la art. 17 alin. (1) din lege.
(2) Sumele prevãzute la art. 17 alin. (1) din lege se acordã de la data expirãrii perioadei de probã cuprinse în contractul de ucenicie la locul de muncã.
(3) Sumele prevãzute la art. 17 alin. (1) lit. b) din lege se acordã angajatorilor care fac dovada derulãrii pregãtirii teoretice a ucenicului la un furnizor de formare profesionalã autorizat conform prevederilor legale în vigoare pentru calificarea sau ocupaţia respectivã.
(4) Prin salariu de bazã minim brut pe ţarã, în vigoare, prevãzut la art. 17 alin. (1) din lege, se înţelege salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, în vigoare în luna în care se face plata.
ART. 47
(1) Pentru verificarea şi acordarea sumelor cuvenite lunar conform art. 17 alin. (1) din lege angajatorii sunt obligaţi sã depunã la agenţia pentru ocuparea forţei de muncã judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, odatã cu declaraţia lunarã privind evidenţa nominalã a asiguraţilor şi a obligaţiilor de platã la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, aferentã lunii respective, un tabel nominal cu persoanele pentru care beneficiazã de aceste sume, conform modelului din anexa la convenţia prevãzutã la art. 45 alin. (1), copie de pe fişa de evidenţã zilnicã a salariaţilor şi statul de platã aferente lunii respective şi, dupã caz, documente justificative, în copie, care sã ateste contravaloarea lunarã a serviciilor de instruire teoreticã a ucenicilor.
(2) Pentru luna pentru care angajatorii nu depun documentele prevãzute la alin. (1) pânã la expirarea termenului prevãzut de lege pentru depunerea declaraţiei lunare privind evidenţa nominalã a asiguraţilor şi a obligaţiilor de platã la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, aferentã lunii respective, sau le completeazã altfel decât potrivit prevederilor legale ori cu date eronate, sumele cuvenite potrivit art. 17 alin. (1) din lege nu se acordã.
(3) Perioada pentru care nu se acordã sumele cuvenite potrivit art. 17 alin. (1) din lege din motivele prevãzute la alin. (2) face parte din perioada de acordare a acestor sume.
(4) Stabilirea şi încetarea drepturilor angajatorilor de a beneficia de sumele cuvenite potrivit art. 17 alin. (1) din lege se fac în baza dispoziţiilor emise de directorul executiv al agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(5) Debitele provenite din acordarea sumelor prevãzute la art. 17 alin. (1) din lege se recupereazã potrivit prevederilor legale.
ART. 48
(1) Sumele cuvenite conform art. 17 alin. (1) din lege se deduc de cãtre angajator din contribuţia pe care acesta este obligat, conform legii, sã o vireze lunar în contul bugetului asigurãrilor pentru şomaj.
(2) În cazul în care suma cuvenitã este mai mare, diferenţa se recupereazã prin intermediul agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã judeţene sau a municipiului Bucureşti, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii documentelor prevãzute la art. 47.
ART. 49
(1) În vederea aplicãrii prevederilor art. 20 din lege, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã judeţene sau a municipiului Bucureşti vor stabili, cu consultarea partenerilor sociali, lista calificãrilor/ competenţelor profesionale solicitate pe piaţa muncii de la nivel local din judeţul respectiv pentru anul calendaristic urmãtor şi o vor transmite Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã.
(2) Calificãrile/competenţele profesionale pentru care se acordã sumele prevãzute la art. 17 din lege în anul calendaristic urmãtor se aprobã anual prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 50
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce le revin în procesul de autorizare a angajatorilor de ucenici şi de atestare a maiştrilor de ucenicie, direcţiile de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti înfiinţeazã Registrul angajatorilor de ucenici autorizaţi la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti şi Registrul maiştrilor de ucenicie atestaţi la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti.
(2) Modelul Registrului angajatorilor de ucenici autorizaţi la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti este prevãzut în anexa nr. 8.
(3) Modelul Registrului maiştrilor de ucenicie atestaţi la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti este prevãzut în anexa nr. 9.
ART. 51
Modul de aplicare a reglementãrilor cu privire la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului de ucenicie la locul de muncã este supus controlului Inspecţiei Muncii prin inspectorii de muncã, potrivit art. 23 din lege.
ART. 52
(1) Direcţiile de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti ţin evidenţa sancţiunilor contravenţionale aplicate angajatorilor autorizaţi.
(2) În acest sens, organele de control au obligaţia de a comunica direcţiilor de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene sau a municipiului Bucureşti, care au eliberat autorizaţia, o copie a procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi aplicare a sancţiunii contravenţionale necontestate în termenul prevãzut de lege sau o copie a hotãrârii judecãtoreşti rãmase definitivã şi irevocabilã, prin care s-a soluţionat contestaţia angajatorului autorizat cu privire la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi aplicare a sancţiunii contravenţionale.
ART. 53
În îndeplinirea atribuţiilor de control inspectorii de muncã au obligaţiile şi drepturile prevãzute de <>art. 18 şi 19 din Legea nr. 108/1999 privind înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicatã.
ART. 54
Inspectorii de muncã sunt competenţi sã constate sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la art. 26 alin. (1) din lege şi sã aplice sancţiunile contravenţionale prevãzute de legislaţia în vigoare referitoare la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncã.
ART. 55
Controlul asupra modului în care este organizatã şi se desfãşoarã ucenicia la locul de muncã se realizeazã, în conformitate cu prevederile art. 24 din lege, de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei prin direcţiile de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ART. 56
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantã din prezentele norme.
ANEXA 1
Modelul cadru al contractului de ucenicie la locul de muncã
CONTRACT DE UCENICIE LA LOCUL DE MUNCĂ
A. Pãrţile contractante:
1. Angajatorul, persoanã juridicã/fizicã/asociaţie familialã .............
cu sediul/domiciliul în ......., înregistratã la Registrul Comerţului/
autoritãţile administraţiei publice locale din ....... sub numãrul .......
cod fiscal ........ cod unic de înregistrare ........ telefon ...........,
reprezentatã legal prin ........, în calitate de .........................
şi
2. Ucenicul, dl./d-na ........, domiciliat/a în localitatea .............,
str. ......, nr. ...., bloc ...., apartament ...., sector/judeţ .........,
posesor al Bl/CI/paşaport seria ...... nr. ....., eliberat/ã de ..........
la data de ......., CNP .......... (permis de muncã) .....................
Am încheiat prezentul contract de ucenicie la locul de muncã, prin care am
convenit asupra urmãtoarelor clauze:
B. Obiectul contractului: ................................................
..........................................................................
C. Durata contractului: de la data de ....... la data de .................
D. Calificarea/competentele care urmeazã a fi dobânditã/e de ucenic: .....
E. Pregãtirea ucenicului urmeazã sã fie coordonatã de ......., în calitate
de maistru de ucenicie, având atestatul nr. .................
F. 1. Locul de desfãşurare a activitãţii de pregãtire teoreticã ..........
2. Locul de desfãşurare a activitãţii de pregãtire practicã ..............
G. Tipul certificatului obţinut la absolvirea programului de formare
profesionalã prin ucenicie la locul de muncã: ...........................
H. Repartizarea programului de pregãtire teoreticã şi practicã:
1). Durata zilnicã a pregãtirii practice ........ între orele ...........
2). Durata zilnicã a pregãtirii teoretice ....... între orele ...........
I. Durata totalã a programului de formare profesionalã prin ucenicie la
locul de muncã:
J. Atribuţiile ucenicului ...............................................
K. Durata concediului de odihnã anual: ..................................
L. Durata concediului suplimentar: ......................................
M. Durata concediului plãtit pentru studii: .............................
N. Salarizare
1) Ucenicul urmeazã sã beneficieze de un salariu de bazã lunar de .......
lei la care se adaugã:
a) sporuri ..............................
b) indemnizaţii .........................
c) alte adaosuri ........................
d) alte avantaje în naturã ..............
2) data/ datele la care se achitã drepturile salariale sunt: ............
3) data/ datele la care se acordã adaosurile şi avantajele în naturã: .....
O. Drepturi specifice legate de sãnãtatea si securitatea în muncã:
1) echipamentul de protecţie: ...........................................
2) echipamentul de lucru: ...............................................
3) antidoturi: ..........................................................
4) alimentaţie suplimentarã de protecţie: ...............................
5) alte drepturi şi obligaţii privind sãnãtatea şi securitatea în
muncã: ..................................................................
P. Alte clauze:
1) perioada de probã ....................................................
2) perioada de preaviz în cazul în care încetarea raporturilor de muncã
se face din iniţiativa angajatorului este de ............................
3) perioada de preaviz în cazul în care încetarea raporturilor de muncã
se face din iniţiativa angajatului este de ..............................
4) se interzice ucenicului minor sã presteze activitate în condiţii
grele, vãtãmãtoare sau periculoase
5) se interzice ucenicului minor sã presteze muncã de noapte şi muncã
suplimentarã
6) alte clauze: .........................................................
R. Riscurile specifice locului de desfãşurare a activitãţii practice şi
teoretice
S. Drepturile şi obligaţiile pãrţilor contractante:
1) Ucenicul are în principal, urmãtoarele drepturi:
a) de a se pregãti profesional;
b) de a fi salarizat pentru munca depusã;
c) la un concediu de odihnã anual, pentru munca efectiv prestatã;
d) la repaus zilnic şi sãptãmânal;
e) la egalitate de şanse şi de tratament;
f) la demnitate în muncã;
g) la securitate şi sãnãtate în muncã;
h) la acces pentru formare profesionalã suplimentarã;
i) la informare şi consultare;
j) de a constitui sau de a adera la un sindicat;
k) de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor de muncã
şi a mediului de muncã;
l) la protecţie în caz de concediere;
m) de a participa la acţiuni colective;
n) la negociere individualã şi colectivã;
o) la protecţie în cazul în care raporturile de muncã ale maistrului se
suspendã sau înceteazã, şi acest lucru afecteazã direct pregãtirea
profesionalã a ucenicului;
2) Ucenicului îi revin, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) de a realiza norma de muncã sau, dupã caz, de a îndeplini atribuţiile
ce îi revin conform fişei postului;
b) de a respecta disciplina muncii;
c) de a respecta prevederile cuprinse în regulamentul intern, în contractul
colectiv de muncã aplicabil, precum şi în contractul de ucenicie la locul
de muncã;
d) de fidelitate faţã de angajator în executarea atribuţiilor de serviciu;
e) de a respecta mãsurile de securitate şi sãnãtate a muncii în unitate;
f) de a respecta secretul de serviciu sau secrete de fabricaţie;
g) de a se pregãti profesional;
h) de a respecta indicaţiile maistrului de ucenicie;
3) Angajatorul are, în principal urmãtoarele drepturi:
a) sã stabileascã organizarea şi funcţionarea unitãţii;
b) sã stabileascã atribuţiile corespunzãtoare pentru fiecare ucenic, în
condiţiile legii;
c) sã dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru ucenic, sub rezerva
legalitãţii lor;
d) sã exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de
serviciu;
e) sã constate sãvârşirea abaterilor disciplinare şi sã aplice sancţiunile
corespunzãtoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncã aplicabil
şi regulamentului intern;
4) Angajatorului în revin, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure toate condiţiile pentru ca maistrul de ucenicie sã-şi
îndeplineascã sarcinile în ceea ce priveşte formarea ucenicului;
b) sã informeze ucenicul asupra condiţiilor de muncã şi asupra elementelor
care privesc desfãşurarea relaţiilor de muncã;
c) sã asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice avute în
vedere la elaborarea normelor de muncã şi condiţiile corespunzãtoare de
muncã;
d) sã acorde ucenicului toate drepturile ce decurg din lege, din contractul
colectiv de muncã aplicabil şi din contractele individuale de muncã;
e) sã se consulte cu sindicatul sau, dupã caz, cu reprezentanţii
salariaţilor în privinţa deciziilor susceptibile sã afecteze substanţial
drepturile şi interesele acestora;
f) sã plãteascã toate contribuţiile şi impozitele aflate în sarcina sa,
precum şi sã reţinã şi sã vireze contribuţiile şi impozitele datorate de
ucenic, în condiţiile legii;
g) sã înfiinţeze registrul general de evidenţã a salariaţilor şi sã opereze
înregistrãrile prevãzute de lege;
h) sã elibereze, la cerere, toate documentele care atestã calitatea de
ucenic a solicitantului;
i) sã asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale
ucenicului.
j) sã asigure pregãtirea profesionalã a ucenicului;
k) sã asigure accesul gratuit al ucenicului la servicii de medicinã sau
medicinã a muncii;
1) sã asigure verificarea periodicã a locului de desfãşurare a activitãţii
ucenicului;
m) sã îl sprijine pe ucenic în toate acţiunile sale care privesc pregãtirea
teoreticã şi practicã;
n) sã asigure ucenicului, în cazul în care raporturile maistrului de
ucenicie se suspendã sau înceteazã, continuarea pregãtirii profesionale;
o) sã nu îl utilizeze pe ucenic la prestarea unor munci care nu au legãturã
cu calificarea sau ocupaţia pentru care se pregãteşte;
p) sã îl supunã pe ucenic la cel puţin 2 examene medicale gratuite pe an;
r) sã elibereze ucenicului care a absolvit ucenicia la locul de muncã
certificatul de calificare potrivit legislaţiei în vigoare.
Ş. Alte clauze:
T. Dispoziţii finale:
1) Prevederile prezentului contract de ucenicie se completeazã cu
dispoziţiile legii privind ucenicia la locul de muncã, cu cele ale Legii
nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
şi cu cele ale contractului colectiv de muncã aplicabil la nivelul .......
şi înregistrat la ....... sub numãrul ........./.........
2) Programul de formare profesionalã prin ucenicie la locul de muncã face
parte integrantã din prezentul contract de ucenicie şi este prezentat în
anexã la contract.
3) Orice modificare privind clauzele din prezentul contract, în timpul
executãrii acestuia, impune încheierea unui act adiţional, conform
dispoziţiilor legale.
4) Prezentul contract de ucenicie la locul de muncã se încheie în 3
exemplare, câte unul pentru fiecare parte, iar unul se va depune la
inspectoratul teritorial de muncã.
5) Conflictele în legãturã cu încheierea, executarea, modificarea,
suspendarea şi încetarea raporturilor de muncã ale ucenicului sunt
soluţionate de instanţa judecãtoreascã competentã material şi teritorial,
potrivit legii.
Ucenic, Angajator,