Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 233 din 27 martie 2012 privind serviciile si activitatile ce pot fi desfasurate de catre organismele private romane in cadrul procedurii adoptiei interne, precum si metodologia de autorizare a acestora
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 218 din 2 aprilie 2012
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 75 alin. (4) din Legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta hotãrâre reglementeazã metodologia de autorizare a organismelor private române sã desfãşoare servicii şi activitãţi în domeniul adopţiei interne, precum şi serviciile şi activitãţile ce pot fi desfãşurate de acestea în cadrul procedurii adopţiei interne.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, prin organisme private se înţelege asociaţiile, fundaţiile, federaţiile, precum şi filialele acestora, înfiinţate în condiţiile legii.
ART. 3
Autorizarea prevãzutã la art. 1 se realizeazã de cãtre Oficiul Român pentru Adopţii, denumit în continuare Oficiu, şi se acordã pentru o perioadã de un an de la data emiterii ei, specificându-se serviciile şi activitãţile pe care organismul privat le poate desfãşura.
ART. 4
(1) Pentru prestarea/desfãşurarea efectivã a serviciilor şi activitãţilor pentru care a fost autorizat, organismul privat are obligaţia de a încheia contracte de colaborare cu direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului, denumite în continuare DGASPC, în a cãror razã administrativ-teritorialã urmeazã sã îşi desfãşoare activitatea.
(2) Organismul privat are obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încheierea contractelor de colaborare prevãzute la alin. (1), sã transmitã o fotocopie a acestora Oficiului.
CAP. II
Condiţii de autorizare
ART. 5
Organismele private române care solicitã autorizarea în vederea desfãşurãrii de servicii şi activitãţi în domeniul adopţiei interne trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie persoane juridice române, fãrã scop lucrativ, constituite în condiţiile legii;
b) sã aibã înscris în statut desfãşurarea de activitãţi în domeniul adopţiei şi în domeniul protecţiei drepturilor copilului;
c) scopul şi obiectul de activitate, înscrise în statut, sã fie în conformitate cu prevederile legislaţiei române;
d) sã dispunã de resursele materiale necesare pentru desfãşurarea activitãţilor a cãror autorizare o solicitã sau sã demonstreze capacitatea de a atrage resursele necesare;
e) sã aibã relaţii contractuale pe perioada pentru care se solicitã autorizaţia cu cel puţin 3 specialişti, absolvenţi ai învãţãmântului universitar cu diplomã de licenţã - unul în specializarea asistenţã socialã, unul în specializarea psihologie şi unul în drept sau ştiinţe juridice;
f) persoanele din conducerea organismului privat, precum şi cele prevãzute la lit. e) sã nu fi fost condamnate definitiv pentru o infracţiune sãvârşitã cu intenţie şi pentru care nu a intervenit reabilitarea;
g) sã aibã proceduri/metodologii de lucru adecvate şi conforme cu principiile şi prevederile legale în materia adopţiei, precum şi proceduri de evaluare periodicã a satisfacţiei beneficiarilor;
h) sã aibã prevãzutã în regulamentele proprii obligativitatea pãstrãrii confidenţialitãţii de cãtre persoanele angajate şi colaboratori a datelor şi informaţiilor la care au acces referitoare la copiii adoptaţi, adoptatori şi pãrinţii fireşti;
i) sã asigure mãsurile necesare în vederea protecţiei datelor şi informaţiilor prevãzute la lit. h).
CAP. III
Procedura de autorizare
ART. 6
În vederea obţinerii autorizaţiei, organismele private vor depune o cerere însoţitã de urmãtoarele documente:
a) actul constitutiv şi statutul, în copie legalizatã sau certificatã;
b) încheierea judecãtoreascã prin care s-a admis cererea de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau, dupã caz, în Registrul federaţiilor a organismului privat; ...
c) regulamentul intern al organismului privat solicitant;
d) lista personalului care va realiza activitãţile în domeniul adopţiei, însoţitã de cv-urile acestora, diplomele de studii şi contractele în baza cãrora îşi vor desfãşura activitatea; diplomele de studii şi contractele se depun în copie legalizatã sau certificatã;
e) documentele prevãzute de lege pentru exercitarea profesiei, în cazul persoanelor prevãzute la art. 5 lit. e);
f) angajamentul personalului din conducerea organismului privat, al persoanelor angajate, precum şi al colaboratorilor, care au acces la date şi informaţii referitoare la copiii adoptaţi, adoptatori, pãrinţii fireşti şi rudele biologice ale adoptatului, cu privire la pãstrarea confidenţialitãţii acestor date;
g) document de prezentare a organismului privat care sã cuprindã şi descrierea activitãţilor planificate şi a metodologiilor/procedurilor de lucru utilizate;
h) certificatele de cazier judiciar ale persoanelor din conducerea organismului privat, precum şi ale persoanelor prevãzute la art. 5 lit. e);
i) declaraţia reprezentantului legal al organismului privat prin care se obligã sã prezinte Oficiului raportul anual de activitate în vederea reînnoirii autorizaţiei, precum şi rapoarte periodice, la cererea acestuia;
j) angajamentul reprezentantului legal de a informa Oficiul cu privire la schimbãrile în urma cãrora condiţiile de autorizare nu mai sunt îndeplinite, în maximum 15 zile de la data la care a luat cunoştinţã de producerea acestora.
ART. 7
În vederea autorizãrii, Oficiul poate solicita de la organismul privat sau de la alte autoritãţi competente orice alte informaţii pe care le va considera pertinente.
ART. 8
(1) Oficiul va soluţiona cererea de eliberare a autorizaţiei în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii.
(2) Pentru motive temeinice, la iniţiativa Oficiului sau a solicitantului, termenul prevãzut la alin. (1) poate fi prelungit o singurã datã pentru o perioadã de maximum 15 zile. Prelungirea termenului prevãzut la alin. (1), precum şi durata acestei prelungiri, în cazul în care iniţiativa aparţine Oficiului, se motiveazã în mod corespunzãtor şi se notificã solicitantului înainte de expirarea termenului iniţial.
(3) În situaţia în care documentaţia depusã nu este completã, solicitantul este informat de cãtre Oficiu, în termen de maximum 10 zile de la înregistrarea cererii, în vederea completãrii documentelor.
ART. 9
(1) Analizarea cererii şi a documentaţiei depuse se realizeazã de cãtre persoanele desemnate prin ordin al preşedintelui Oficiului, care întocmesc un raport ce conţine propunerea privind eliberarea autorizaţiei sau respingerea cererii de autorizare.
(2) În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile legale, preşedintele Oficiului emite un ordin prin care autorizeazã organismul privat sã desfãşoare servicii şi activitãţi în domeniul adopţiei interne.
(3) Autorizaţia este valabilã pentru o perioadã de un an de la data emiterii.
(4) În ordinul prevãzut la alin. (2) se vor menţiona serviciile şi activitãţile pe care organismul privat a fost autorizat sã le desfãşoare în cadrul procedurii adopţiei interne.
(5) În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile legale de autorizare, ordinul prin care se respinge cererea de autorizare a solicitantului va conţine şi indicarea expresã a motivelor care justificã aceastã soluţie.
(6) Ordinul privind eliberarea autorizaţiei sau respingerea cererii de autorizare se transmite solicitantului în maximum 5 zile lucrãtoare de la data emiterii lui.
ART. 10
Ordinul preşedintelui Oficiului, prin care a fost soluţionatã cererea de autorizare, poate fi atacat în contencios administrativ, în condiţiile legii.
ART. 11
(1) Autorizaţia poate fi reînnoitã, la solicitarea organismului privat, fiind însoţitã de documentele prevãzute la art. 6, de un raport anual de activitate, precum şi de un raport întocmit de DGASPC/DGASPC-urile cu care a colaborat, vizând modul în care organismul privat a desfãşurat activitãţile pentru care a fost autorizat.
(2) La soluţionarea cererii privind reînnoirea autorizaţiei se va avea în vedere şi modul în care organismul privat a implementat eventualele propuneri şi recomandãri formulate ca urmare a realizãrii unor acţiuni de control de cãtre Oficiu.
ART. 12
(1) Autorizaţia acordatã în condiţiile prezentei hotãrâri poate fi suspendatã de cãtre Oficiu în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile de autorizare prevãzute la art. 5 lit. d), e) şi g).
(2) Suspendarea autorizaţiei poate fi dispusã şi în situaţia în care Oficiul constatã cã organismul privat nu dã curs propunerilor şi recomandãrilor formulate ca urmare a realizãrii unor acţiuni de control de cãtre aceastã instituţie.
(3) Ordinul privind suspendarea autorizaţiei se comunicã atât organismului privat, cât şi DGASPC/DGASPC-urilor care se aflã în relaţie contractualã cu acesta în maximum 5 zile lucrãtoare de la data emiterii.
(4) În perioada de suspendare a autorizaţiei, organismul privat nu mai poate desfãşura activitãţi în domeniul adopţiei.
(5) Ordinul privind suspendarea autorizaţiei poate fi revocat dacã organismul privat face dovada încetãrii cauzelor care au stat la baza luãrii acestei mãsuri.
ART. 13
(1) Autorizaţia poate fi retrasã de cãtre Oficiu, prin ordin, în urmãtoarele situaţii:
a) nu mai sunt îndeplinite condiţiile de autorizare prevãzute la art. 5 lit. a) - c), f);
b) nerespectarea de cãtre personalul din conducerea organismului privat, precum şi de cãtre persoanele prevãzute la art. 5 lit. e) a obligaţiei vizând pãstrarea confidenţialitãţii datelor şi informaţiilor la care au acces referitoare la copiii adoptaţi, adoptatori şi pãrinţii fireşti;
c) nerespectarea angajamentului prevãzut la art. 6 lit. j).
(2) Ordinul privind retragerea autorizaţiei se comunicã organismului privat, cât şi DGASPC/DGASPC-urilor care se aflã în relaţie contractualã cu acesta în maximum 5 zile lucrãtoare de la data emiterii.
ART. 14
Autorizaţia înceteazã de drept în urmãtoarele situaţii:
a) divizarea, transformarea, fuzionarea sau dizolvarea organismului privat;
b) împlinirea termenului pentru care a fost acordatã.
ART. 15
Ordinul vizând suspendarea sau retragerea autorizaţiei poate fi atacat în contencios administrativ, în condiţiile legii.
CAP. IV
Serviciile şi activitãţile ce pot fi prestate/desfãşurate de organismele private autorizate în cadrul procedurii adopţiei interne
ART. 16
Beneficiarii serviciilor şi activitãţilor prestate/ desfãşurate în cadrul procedurilor de adopţie internã de cãtre organismele private care îndeplinesc condiţiile de autorizare prevãzute la art. 5 sunt:
a) copiii care au fost sau urmeazã sã fie adoptaţi;
b) adoptatorii;
c) pãrinţii fireşti şi familia extinsã;
d) comunitatea - persoanele fizice, precum şi membrii organizaţi ai colectivitãţilor locale.
ART. 17
(1) Activitãţile ce pot fi desfãşurate de cãtre organismele private, adresate copiilor care au fost sau urmeazã sã fie adoptaţi, sunt:
a) informarea şi consilierea copilului cu privire la modificarea obiectivelor planului individualizat de protecţie şi includerea adopţiei interne ca finalitate a acestuia, precum şi referitor la procesul de adopţie, la implicaţiile şi consecinţele adopţiei, etapele, procedurile şi activitãţile specifice;
b) informarea şi consilierea copilului cu privire la modul şi consecinţele exprimãrii consimţãmântului la adopţie, sau, dupã caz, în vederea exprimãrii opiniei sale în cadrul procedurilor de adopţie, precum şi cu privire la motivul pentru care opinia sa nu a fost luatã în considerare;
c) participarea la potrivirea dintre copil şi persoana/familia adoptatoare, întreprinderea demersurilor necesare acomodãrii copilului cu familia potenţial adoptatoare şi întocmirea unor rapoarte în acest sens, pe care le înainteazã DGASPC;
d) asistenţa de specialitate a copilului pentru care nu s-a putut identifica o familie adoptatoare potrivitã, în cazul în care demersurile de adopţie ale copilului au eşuat sau adopţia a încetat;
e) întocmirea unor materiale de informare adresate copiilor cu privire la procedurile, demersurile şi efectele adopţiei;
f) consilierea şi pregãtirea adoptatului pentru realizarea contactelor acestuia cu pãrinţii fireşti şi/sau rudele biologice;
g) activitãţile postadopţie prevãzute de lege.
(2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) lit. a) - c) pot fi realizate de cãtre organismele private autorizate doar în cazul în care copilul beneficiazã de o mãsurã de protecţie specialã dispusã în condiţiile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificãrile ulterioare, la un asistent maternal angajat al acestuia sau, dupã caz, la un serviciu rezidenţial al organismului privat.
ART. 18
Activitãţile ce pot fi desfãşurate de cãtre organismele private destinate adoptatorilor sunt:
a) informarea familiilor/persoanelor care îşi exprimã intenţia de a adopta cu privire la documentaţia necesarã, la demersurile şi la durata procedurilor adopţiei interne;
b) pregãtirea adoptatorilor pentru asumarea în cunoştinţã de cauzã a rolului de pãrinte;
c) informarea şi consilierea adoptatorilor cu privire la demersurile legale necesare dezvãluirii, în condiţiile legii, a identitãţii pãrinţilor fireşti ai copilului şi, dupã caz, necesare contactãrii acestora şi/sau a rudelor biologice de cãtre copil;
d) activitãţile postadopţie prevãzute de lege.
ART. 19
Activitãţile ce pot fi desfãşurate de cãtre organismele private, destinate pãrinţilor fireşti şi familiei extinse a copiilor care au fost sau urmeazã sã fie adoptaţi, sunt:
a) asigurarea de asistenţã de specialitate în situaţia încetãrii adopţiei;
b) consilierea şi pregãtirea pãrinţilor fireşti şi/sau a rudelor biologice pentru realizarea contactelor cu adoptatul.
ART. 20
(1) Serviciile ce pot fi prestate de cãtre organismele private destinate comunitãţii vizeazã informarea şi promovarea adopţiei interne în scopul conştientizãrii problematicii şi nevoilor beneficiarilor şi creşterii numãrului adopţiilor interne.
(2) În vederea realizãrii serviciilor prevãzute la alin. (1) pot fi organizate întâlniri, conferinţe, comunicãri, campanii de mediatizare, editare de publicaţii, precum şi orice alte servicii de promovare a adopţiei interne.
(3) În cazul în care se solicitã autorizarea doar pentru realizarea serviciilor prevãzute la alin. (1), nu este aplicabilã condiţia prevãzutã la art. 5 lit. e).
CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 21
(1) Organismele private care, la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, desfãşoarã activitãţi în domeniul adopţiei pe teritoriul României în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 1.442/2004 privind serviciile şi activitãţile ce pot fi desfãşurate de cãtre organismele private române în cadrul procedurii adopţiei interne au obligaţia ca pânã la data de 7 iunie 2012 sã solicite obţinerea autorizaţiei în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre.
(2) Nerespectarea obligaţiei în termenul prevãzut la alin. (1) atrage, de drept, imposibilitatea continuãrii activitãţilor în cadrul procedurii adopţiei interne, iniţiate anterior în baza convenţiilor de parteneriat încheiate cu DGASPC.
(3) Organismele private prevãzute la alin. (1), care au solicitat obţinerea autorizaţiei pânã la data de 7 iunie 2012, îşi pot continua activitãţile aflate în derulare, pânã la soluţionarea cererii de autorizare.
(4) În cazul obţinerii autorizaţiei, organismele private au obligaţia încheierii unor noi contracte de colaborare cu DGASPC-urile în a cãror razã administrativ-teritorialã urmeazã sã îşi desfãşoare activitatea şi sã transmitã Oficiului o fotocopie a acestora în termen de 5 zile de la încheierea lor.
ART. 22
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data de 7 aprilie 2012.
PRIM-MINISTRU
MIHAI-RĂZVAN UNGUREANU
Contrasemneazã:
---------------
Secretarul general al Guvernului,
Dezsi Attila
Oficiul Român pentru Adopţii,
Bogdan Adrian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Caprã,
secretar de stat
Bucureşti, 27 martie 2012.
Nr. 233.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: