Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 23 din 3 noiembrie 2000  privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Gyorgy Frunda pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 23 din 3 noiembrie 2000 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Gyorgy Frunda pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 603 din 24 noiembrie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

La data de 2 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, Contestaţia nr. 300 din 2 noiembrie 2000, formulatã de domnul Adrian D. Munteanu.
Contestaţia priveşte înregistrarea candidaturii domnului Gyorgy Frunda pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 26 noiembrie 2000 şi formeazã obiectul Dosarului nr. 359D/2000.
Potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum a fost modificat prin <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 19 din 17 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestaţia se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei se arata ca, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 69/1992 , pentru funcţia de Preşedinte al României se pot prezenta candidaţi propuşi de partide sau formaţiuni politice ori candidaţi independenţi. În cazul candidatului Gyorgy Frunda aceste dispoziţii sunt incalcate, deoarece "U.D.M.R. la aceasta data nu este partid politic, nu este înregistrat [...] şi, deci, nu se regaseste în registrul partidelor politice din România, asa cum prevede <>Legea partidelor politice nr. 27/1996 ". De asemenea, contestatorul considera ca "alegatorii din România nu pot cunoaşte cu certitudine numele şi prenumele acestui candidat", întrucât atât numele, cat şi prenumele sunt "grafiate folosind un alfabet al unei limbi strãine, altul decât cel al limbii romane care este limba oficialã în România, conform art. 13 din Constituţie, şi în care, potrivit uzantelor, se redacteazã toate actele de identitate [...]".
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, apreciazã ca motivele invocate nu pot fi reţinute, deoarece acestea nu se referã la condiţiile prevãzute de lege pentru eligibilitatea în funcţia de Preşedinte al României. În final, se solicita respingerea contestaţiei.

CURTEA,

analizând contestaţia prin raportare la prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile ulterioare, şi vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, retine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 26 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 , Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii pentru funcţia de Preşedinte al României.
În opinia contestatorului, domnul Gyorgy Frunda nu poate candida la funcţia de Preşedinte al României, deoarece pana în prezent nu se cunoaşte "dacã este susţinut şi propus de vreun partid politic sau formaţiune politica sau este independent" şi nici "identitatea persoanei propusã ilegal de U.D.M.R.".
Analizând contestaţia, Curtea constata ca, în temeiul dispoziţiilor <>art. 4 alin. (2) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, potrivit cãrora "Organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participa la alegeri sunt echivalate juridic, în ce priveşte operaţiunile electorale, cu partidele politice", dispoziţii coroborate cu cele ale <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 27/1996 , precum şi cu cele ale <>art. 3 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României ("La alegerile pentru Preşedintele României se pot prezenta candidaţi propuşi de partide şi formaţiuni politice sau candidaţi independenţi."), candidatura domnului Gyorgy Frunda poate fi propusã şi susţinutã de Uniunea Democrata a Maghiarilor din România.
În legatura cu susţinerea contestatorului referitoare la modul de indicare a numelui şi prenumelui candidatului, ceea ce ar putea crea confuzii privind identitatea acestuia, Curtea Constituţionalã retine ca cercetarea acestor probleme nu intra în competenta sa. De altfel, atât condiţiile de eligibilitate, cat şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) şi la art. 81 alin. (4) din Constituţie, texte al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 35: "(1) Au dreptul de a fi aleşi cetãţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevãzute în articolul 16 alineatul (3), dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidaţii trebuie sa fi împlinit, pana în ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel puţin 23 de ani, pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele locale, şi varsta de cel puţin 35 de ani, pentru a fi aleşi în Senat sau în funcţia de Preşedinte al României.";
- Art. 34 alin. (2): "Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotãrâre judecãtoreascã definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 16 alin. (3): "Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara.";
- Art. 37 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã.";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoana nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi şi succesive."
În speta, examinând motivele invocate de contestator, Curtea constata ca acestea nu se regãsesc în conţinutul prevederilor constituţionale anterior menţionate.
În consecinta, contestaţia ce face obiectul prezentei cauze urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 16, 26 şi 27 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 ,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Gyorgy Frunda pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de domnul Adrian D. Munteanu. Hotãrârea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016