Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 22 din 16 ianuarie 2003 pentru abrogarea unor dispozitii legale, precum si pentru modificarea si completarea unor metodologii contabile si fiscale
ART. 1 Pe data de 1 ianuarie 2003 se abroga: a) <>Hotãrârea Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor mãsuri de executare a <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 22 decembrie 1993; b) punctul A din monografia cuprinsã în anexa nr. 3 la Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 54/1997 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 909/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 8 ianuarie 1998; c) anexa nr. 2 - Înregistrarea în contabilitate a diferenţelor rezultate în urma reevaluarii imobilizarilor corporale - la normele aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea imobilizarilor corporale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 7 iunie 2000. ART. 2 Instrucţiunile privind metodologia de calcul al impozitului pe profit, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 859/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 29 august 2002, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Punctul 1.16 va avea urmãtorul cuprins: "1.16. Persoanele juridice romane fãrã scop patrimonial care obţin venituri din activitãţi economice plãtesc impozit pe profit pentru profitul corespunzãtor veniturilor ce depãşesc limitele stabilite la art. 1 alin. (4) din lege. În scopul determinãrii impozitului pe profit datorat pentru activitatea economicã impozabilã se face ponderea veniturilor economice neimpozabile în total venituri din activitãţi economice. Ponderea rezultatã se aplica la valoarea impozitului pe profit calculat la nivelul întregii activitãţi economice, în vederea stabilirii impozitului datorat pentru activitatea economicã impozabilã. Cursul de schimb valutar euro/ROL este cel de la data înregistrãrii veniturilor în contabilitate." 2. Punctul 2.13 va avea urmãtorul cuprins: "2.13. În cazul exporturilor complexe cota redusã de impozit pe profit se acorda atât contractantului general, cat şi subcontractanţilor definiţi potrivit legii, proporţional cu contribuţia la realizarea exportului. Prin export complex, în sensul legii, se înţelege exportul de echipamente, instalaţii sau pãrţi de instalaţii, separat sau împreunã cu tehnologii, licenţe, know-how, asistenta tehnica, proiectare, construcţii-montaj, lucrãri de punere în funcţiune şi recepţie, precum şi piesele de schimb şi materialele aferente. De asemenea, sunt considerate exporturi complexe lucrãrile geologice de proiectare-explorare, lucrãrile de exploatare pentru zãcãminte minerale, construcţii de reţele electrice, executarea de foraje de sonde, construcţii de schele, de instalaţii şi conducte de transport, de depozitare şi de distribuire a produselor petroliere şi a gazelor naturale, precum şi realizarea de nave complete, de obiective în domeniile agriculturii, imbunatatirilor funciare, amenajãrilor hidrotehnice, silvice, organizarea exploatarilor forestiere şi altele asemenea." 3. Punctul 7.1 se completeazã cu un nou alineat cu urmãtorul cuprins: "Veniturile şi cheltuielile reprezentând dobânzi sau penalitãţi prevãzute în contractele comerciale pentru neefectuarea plãţilor la data scadentei, determinate pe baza dobânzii de referinta a Bãncii Naţionale a României şi/sau a evoluţiei cursului unor valute, sunt venituri impozabile, respectiv cheltuieli deductibile, la data încasãrii sau plãţii acestora." 4. Punctul 9.1 se completeazã cu 3 noi alineate cu urmãtorul cuprins: "Cheltuielile de reclama şi publicitate reprezintã cheltuielile efectuate în scopul popularizarii firmei, produsului sau serviciului, utilizând mijloace de informare în baza unui contract scris, precum şi costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ în categoria cheltuielilor de reclama şi publicitate şi bunurile care se acorda în cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru încercarea produselor şi demonstratii la punctele de vânzare, precum şi alte bunuri acordate cu scopul stimulãrii vânzãrilor. Sunt considerate ca fiind aferente realizãrii veniturilor, potrivit art. 9 alin. (1) din lege, şi cheltuielile cu ambalajele pe durata de viata stabilitã de cãtre contribuabil." 5. Punctul 9.5 se completeazã cu un nou alineat cu urmãtorul cuprins: "Rezervele constituite reprezentând facilitãţi fiscale acordate în baza unor acte normative nu sunt distribuibile actionarilor sau asociaţilor şi nu se utilizeazã pentru majorarea capitalului social şi acoperirea pierderilor contabile. Acelaşi regim se aplica şi sumelor reprezentând facilitãţi fiscale care la schimbarea sistemului contabil au fost preluate în rezultatul reportat." 6. Punctul 9.7 se completeazã cu doua noi alineate cu urmãtorul cuprins: "Sunt nedeductibile cheltuielile cu impozitul pe profit, inclusiv cele reprezentând diferenţe din anii precedenti sau din anul curent, precum şi impozitele plãtite în strãinãtate. Sunt nedeductibile şi impozitele cu reţinere la sursa plãtite în numele persoanelor fizice şi juridice nerezidente pentru veniturile realizate din România. Majorãrile, amenzile şi penalitãţile datorate cãtre autoritãţi strãine ori în cadrul contractelor economice încheiate cu autoritãţi strãine sau persoane nerezidente în România, care potrivit convenţiilor de evitare a dublei impuneri sunt tratate ca dobânzi, sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil." 7. Punctul 10.2 va avea urmãtorul cuprins: "10.2. În vederea determinãrii valorii deductibile a cheltuielilor cu dobânzile se efectueazã mai întâi ajustarile conform art. 10 alin. (5) din lege. Valoarea cheltuielilor cu dobânzile care excede nivelul de deductibilitate permis conform art. 10 alin. (5) este consideratã nedeductibila, fãrã a mai fi luatã în calcul în perioadele urmãtoare. În cazul în care capitalul propriu are o valoare negativa sau gradul de indatorare este mai mare ori egal cu 1, contribuabilul aplica limitarea prevãzutã la art. 10 alin. (2) din lege. Intra sub incidenta art. 10 alin. (3) din lege pierderea neta din diferenţe de curs valutar aferente capitalului împrumutat. Instituţiile de credit autorizate sunt cele autorizate, potrivit legii, de Banca Nationala a României." 8. Punctul 10.3 va avea urmãtorul cuprins: "10.3. Gradul de indatorare al capitalului se determina ca raport între capitalul împrumutat şi capitalul propriu. Prin capital împrumutat se înţelege totalul creditelor şi împrumuturilor cu termen de rambursare peste un an, respectiv credite bancare, împrumuturi de la instituţii financiare, împrumuturi de la acţionari, asociaţi sau alte persoane, credite furnizori. Capitalul propriu cuprinde capitalul social, rezervele legale, alte rezerve, profitul nedistribuit, rezultatul exerciţiului şi alte elemente de capital propriu constituite potrivit reglementãrilor legale.
Capital împrumutat Gradul de indatorare = ────────────────── Capital propriu
Pentru calculul deductibilitatii cheltuielilor cu dobânzile se vor avea în vedere urmãtoarele: a) Pentru împrumuturile angajate de la alte entitãţi decât instituţiile de credit autorizate se va aplica limita prevãzutã la art. 10 alin. (5) din lege, indiferent de perioada în care au fost contractate. b) Cheltuielile cu dobanda aferentã împrumuturilor contractate dupã data de 1 iulie 2002 sunt deductibile aplicând limita de deductibilitate prevãzutã la art. 10 alin. (2) din lege dupã aplicarea limitei de deductibilitate prevãzute la art. 10 alin. (5), dupã caz. c) În scopul aplicãrii art. 10 alin. (5) din lege nivelul ratei dobânzilor recunoscute la calculul profitului impozabil este: - rata dobânzii de referinta este cea din ultima luna a trimestrului pentru care se calculeazã impozitul pe profit, publicatã de Banca Nationala a României în Monitorul Oficial al României, Partea I; - ratele dobânzilor LIBOR şi EURIBOR sunt cele din ultima zi a trimestrului pentru care se calculeazã impozitul pe profit corespunzãtor perioadei contractuale. Ministerul Finanţelor Publice publica, prin ordin al ministrului finanţelor publice, nivelul ratelor dobânzilor LIBOR şi EURIBOR. d) Modul de calcul al dobânzii conform art. 10 alin. (5) din lege va fi cel corespunzãtor modului de calcul al dobânzii aferente împrumuturilor. e) Rezultatul exerciţiului luat în calcul la determinarea capitalului propriu pentru sfârşitul perioadei este cel înregistrat de contribuabil înainte de calculul impozitului pe profit. Cheltuielile cu dobânzile insumate cu pierderea neta din diferenţele de curs valutar aferente împrumuturilor cu termen de rambursare mai mare de un an, luate în considerare la calculul gradului de indatorare, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil în limitele prevãzute la art. 10 alin. (2) din lege." 9. Dupã punctul 10.9 se introduce punctul 10.10 cu urmãtorul cuprins: "10.10. În aplicarea art. 10 alin. (7) din lege, persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi de leasing financiar, precum şi societãţile de credit ipotecar sunt asimilate instituţiilor de credit." 10. Punctul 35.2 se completeazã cu un nou alineat cu urmãtorul cuprins: "Contribuabilii care înregistreazã în situaţiile financiare la 31 decembrie 2002 provizioane pentru diferenţe nefavorabile de curs valutar aferente creanţelor şi datoriilor în devize, potrivit Regulamentului de aplicare a <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 704/1993 , deduc din punct de vedere fiscal cheltuiala cu provizionul la nivelul pierderii nete din diferenţe de curs." ART. 3 Normele de aplicare a <>Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 598/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 22 iunie 2002, se modifica dupã cum urmeazã: 1. Litera b) de la alineatul (1) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins: "b) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati sau a altor cauze de forta majorã, perisabilitatile în limitele prevãzute prin normele aprobate prin hotãrâre a Guvernului;" 2. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 5. - (1) Potrivit prevederilor art. 3 alin. (7) din lege, aportul în natura la capitalul social al unei societãţi comerciale, efectuat între doua persoane impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, în situaţia în care beneficiarul are drept de deducere integral a taxei pe valoarea adãugatã, nu constituie livrare de bunuri. Persoana impozabilã care a adus aportul în natura are drept de deducere a taxei pe valoarea adãugatã potrivit prevederilor art. 22 alin. (4) lit. e) din lege, dacã a dedus total sau parţial taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor acordate ca aport în natura sau pãrţilor lor componente." 3. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 7 se abroga. 4. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 29. - În sensul prevederilor art. 11 alin. (1) lit. c) din lege sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã transporturile de marfa şi/sau de persoane, efectuate cu nave sau aeronave sub pavilion romanesc, comandate de beneficiari din strãinãtate, direct sau prin case de expediţie, în şi din porturile şi aeroporturile din România. Justificarea scutirii se face cu documentele care confirma efectuarea transportului. Pentru transporturile de marfa şi/sau de persoane, efectuate cu nave sau aeronave sub pavilion romanesc, comandate de beneficiari din strãinãtate, direct sau prin case de expediţie, efectuate între doua porturi/aeroporturi din strãinãtate, locul prestãrii este în strãinãtate, iar transportatorii beneficiazã de dreptul de deducere potrivit art. 22 alin. (4) lit. d) din lege." 5. Alineatul (2) al articolului 66 va avea urmãtorul cuprins: "(2) Garanţia se constituie printr-un depozit banesc sau printr-o scrisoare de garanţie bancarã emisã de o banca autorizata de Banca Nationala a României, astfel: a) pentru sume de rambursat cuprinse între 1 şi 10 miliarde lei inclusiv, garanţia se va constitui în procent de 20% din suma pentru care s-a aprobat rambursarea; b) pentru sume de rambursat de peste 10 miliarde lei exclusiv, garanţia se va constitui în procent de 30% din suma pentru care s-a aprobat rambursarea." 6. Punctul 7 din "Fişa de analiza de risc pentru rambursarea taxei pe valoarea adãugatã cu control ulterior", prevãzutã în anexa nr. 3, se abroga.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
─────────────── Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu
Bucureşti, 16 ianuarie 2003. Nr. 22.
─────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email