Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 213 din 28 februarie 2007  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin   Hotararea Guvernului nr. 44/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 213 din 28 februarie 2007 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 153 din 2 martie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
A. Titlul II - Impozitul pe profit
1. Punctul 70^1 va avea urmãtorul cuprins:
"70^1. Pentru determinarea profitului impozabil începând cu anul fiscal 2007, nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile în valutã este de 7%."
B. Titlul VI - Taxa pe valoarea adãugatã
1. Alineatele (13) şi (16) ale punctului 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"(13) Prevederile art. 126 alin. (8) lit. b) din codul fiscal se aplicã pentru livrarea de bunuri efectuatã de cãtre un furnizor care este înregistrat în scopuri de TVA în primul stat membru cãtre un cumpãrãtor revânzãtor care este înregistrat în scopuri de TVA în al doilea stat membru, altul decât cel din care începe transportul efectiv al bunurilor, şi care este urmatã de livrarea aceloraşi bunuri de cãtre cumpãrãtorul revânzãtor cãtre beneficiarul livrãrii, care este înregistrat în scopuri de TVA în al treilea stat membru, dacã se îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) bunurile sunt expediate sau transportate direct din primul stat membru al furnizorului cãtre al treilea stat membru al beneficiarului livrãrii; şi
b) relaţia de transport al bunurilor din România în al treilea stat membru trebuie sã existe între furnizor şi cumpãrãtorul revânzãtor, oricare dintre aceştia putând fi responsabil pentru transportul bunurilor, în conformitate cu condiţiile Incoterms sau în conformitate cu prevederile contractuale.
(...)
(16) Dacã în situaţia prevãzutã la alin. (13) România este al treilea stat membru al beneficiarului livrãrii, achiziţia intracomunitarã de bunuri efectuatã de cumpãrãtorul revânzãtor, care ar avea locul în România conform art. 132^1 alin. (1) din Codul fiscal, nu este operaţiune impozabilã în România, dacã se îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) cumpãrãtorul revânzãtor nu este stabilit în România, ci în al doilea stat membru;
b) achiziţia intracomunitarã de bunuri este efectuatã de cumpãrãtorul revânzãtor, în vederea efectuãrii unei livrãri ulterioare a acestor bunuri în România;
c) beneficiarul livrãrii este o persoanã impozabilã sau o persoanã juridicã neimpozabilã, înregistratã în scopuri de TVA în România conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal;
d) beneficiarul livrãrii este obligat, conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, la plata taxei pentru livrarea efectuatã de cumpãrãtorul revânzãtor care nu este înregistrat în scopuri de TVA în România;
e) beneficiarul livrãrii înscrie achiziţia efectuatã în rubrica «Achiziţii intracomunitare» din decontul de taxã prevãzut la art. 156^2 sau la art. 156^3 din Codul fiscal, precum şi în declaraţia recapitulativã pentru achiziţii intracomunitare de bunuri, prevãzutã la art. 156^4 alin. (2) din Codul fiscal."
2. Alineatul (1) al punctului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"22. (1) În contractele încheiate între pãrţi trebuie menţionat dacã pentru decontãri va fi utilizat cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României sau cursul de schimb al unei bãnci comerciale. În cazul încasãrii de avansuri înainte de livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, altele decât cele pentru achiziţii intracomunitare sau livrãri intracomunitare de bunuri, cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã la data încasãrii avansurilor va rãmâne neschimbat la data definitivãrii operaţiunii.
Exemplu: O persoanã impozabilã înregistratã în scopuri de TVA conform art. 153 din codul fiscal încaseazã 1.000 euro drept avans pentru livrarea unui automobil de la o altã societate B. A va emite o facturã cãtre B la cursul de 3,5 lei/euro, valabil la data încasãrii avansului.
Baza de impozitare a TVA = 1.000 euro x 3,5 lei/euro = 3.500 lei.
Taxa pe valoarea adãugatã aferentã avansului = 3.500 x 19% = 665 lei.
Dupã o perioadã de 3 luni are loc livrarea automobilului, care costã 5.000 euro. Cursul din data livrãrii bunului este de 3,6 lei/euro. Baza de impozitare TVA se determinã astfel:
[(1.000 euro x 3,5 lei/euro) + (4.000 euro x 3,6 lei/euro)] x 19% = 17.900 x 19% = 3.401 lei."
3. Exemplele 1 şi 2 cuprinse în alineatul (8) al punctului 54 vor avea urmãtorul cuprins:
"Exemplul 1: O persoanã impozabilã cumpãrã un mijloc fix a cãrui duratã normalã de funcţionare este de 7 ani, la data de 30 noiembrie 2007, în valoare de 10.000 lei + TVA (19% = 1.900), şi deduce 1.900 lei. La data de 2 decembrie 2009, mijlocul fix este casat. În acest caz, existã o ajustare în favoarea statului, în valoare de douã cincimi din 1.900 lei, respectiv 760 lei.
Exemplul 2: O persoanã impozabilã cumpãrã un mijloc fix a cãrui duratã de funcţionare este de 3 ani, la data de 30 noiembrie 2007, în valoare de 10.000 lei + TVA (19% = 1.900 lei), şi deduce 1.900 lei. La data de 2 decembrie 2009, mijlocul fix este casat. În acest caz, existã o ajustare în favoarea statului, în valoare de douã cincimi din 1.900 lei, respectiv 760 lei."
4. Punctul 60 va avea urmãtorul cuprins:
"60. Obligaţiile beneficiarului prevãzute la art. 151^2 alin. (1) din codul fiscal nu afecteazã exercitarea dreptului de deducere în condiţiile prevãzute la art. 145 din Codul fiscal."
5. Alineatul (2) al punctului 63 se abrogã.
6. La punctul 71 alineatul (1), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA acordat de autoritãţile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizeazã transferul, precum şi adresa exactã a locului în care au fost transferate bunurile."
7. Alineatele (1) şi (2) ale punctului 72 vor avea urmãtorul cuprins:
"72. (1) Factura prevãzutã la art. 155 alin. (5) din codul fiscal va fi întocmitã în orice limbã oficialã a statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de control trebuie asiguratã traducerea în limba românã. Baza de impozitare poate fi înscrisã în valutã, dar dacã operaţiunea nu este scutitã de taxã, suma taxei trebuie înscrisã şi în lei. Pentru înregistrarea în jurnalele de vânzãri, baza impozabilã va fi convertitã în lei utilizând cursul de schimb prevãzut la art. 139^1 din Codul fiscal.
(2) În situaţia în care denumirea bunurilor livrate/serviciilor prestate nu poate fi înscrisã pe o singurã paginã, elementele prevãzute la art. 155 alin. (5), cu excepţia informaţiilor prevãzute la lit. k), m), n) şi p), din codul fiscal se înscriu numai pe prima paginã a facturii. În aceastã situaţie este obligatorie înscrierea pe prima paginã a facturii a numãrului de pagini pe care le conţine factura şi a numãrului total de poziţii cuprinse în factura respectivã. Pe facturile emise şi achitate prin numerar pe bazã de bonuri fiscale emise conform Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, nu este necesarã menţionarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fiind suficientã menţiunea «conform bon fiscal nr./data»."
8. La punctul 80 alineatul (2), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul art. 156^1 alin. (7) din Codul fiscal, organele fiscale competente pot aproba, la solicitarea justificatã a persoanei impozabile, o altã perioadã fiscalã, respectiv:".
9. Punctul 81 va avea urmãtorul cuprins:
"81.(1) În scopul aplicãrii prevederilor art. 157 alin. (4) din Codul fiscal, organele vamale nu vor solicita plata taxei pe valoarea adãugatã pentru importuri de bunuri persoanelor care fac dovada cã sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Nu se aplicã aceste prevederi în cazul persoanelor care sunt înregistrate în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare conform art. 153^1 din Codul fiscal, care fac plata taxei în conformitate cu prevederile art. 157 alin. (3) din Codul fiscal.
(2) În cursul perioadei fiscale, importatorii care sunt persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din codul fiscal reflectã taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestor importuri în jurnalele pentru cumpãrãri pe baza declaraţiei vamale de import sau, dupã caz, a actului constatator emis de autoritatea vamalã.
Contabil, taxa aferentã importului se înregistreazã concomitent atât ca taxã colectatã, cât şi ca taxã deductibilã. În decontul de taxã pe valoarea adãugatã, taxa se evidenţiazã atât ca taxã colectatã, cât şi ca taxã deductibilã, în limitele şi în condiţiile prevãzute la art. 145, 146, 147 şi 147^1 din Codul fiscal.
(3) În situaţia în care organele fiscale competente, cu ocazia verificãrilor efectuate, constatã cã nu s-au îndeplinit obligaţiile prevãzute la art. 157 alin. (2) sau, în cazul importurilor, la art. 157 alin. (5) din Codul fiscal, vor proceda astfel:
a) dacã achiziţiile sunt destinate exclusiv realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, dispun aplicarea prevederilor art. 157 alin. (2) din codul fiscal sau, în cazul importurilor, dispun aplicarea prevederilor art. 157 alin. (5) din Codul fiscal, în perioada fiscalã în care s-a finalizat controlul;
b) dacã achiziţiile sunt destinate realizãrii de operaţiuni care sunt supuse pro-rata, vor calcula diferenţa dintre taxa colectatã şi taxa dedusã potrivit pro-rata aplicabilã la data efectuãrii operaţiunii. În cazul în care controlul are loc în cursul anului fiscal în care operaţiunea a avut loc, pentru determinarea diferenţei menţionate se va avea în vedere pro-rata provizorie aplicatã. Dacã controlul are loc într-un alt an fiscal decât cel în care a avut loc operaţiunea, pentru determinarea diferenţei menţionate se va avea în vedere pro-rata definitivã calculatã pentru anul în care a avut loc operaţiunea. Diferenţele astfel stabilite vor fi achitate în termenele prevãzute de normele procedurale în vigoare;
c) dacã achiziţiile sunt destinate realizãrii de operaţiuni care nu dau drept de deducere, vor stabili taxa datoratã bugetului de stat, care va fi achitatã în termenele prevãzute de normele procedurale în vigoare.
(4) Pentru sumele evidenţiate în actele constatatoare emise de organele vamale dupã data de 1 ianuarie 2007 pentru importuri realizate anterior acestei date, se aplicã prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal."
C. Titlul VII - Accize şi alte taxe speciale
1. Dupã alineatul (2) al punctului 2^2 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Acciza se considerã suspendatã atunci când produsele supuse accizelor provin din sau sunt destinate unor terţe ţãri sau unor teritorii menţionate la art. 163^1 din Codul fiscal."
2. Dupã punctul 4^2 se introduce un nou punct, punctul 4^3, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Produse energetice
Art. 175. - [...]
(2) Intrã sub incidenţa prevederilor secţiunilor a 4-a şi a 5-a ale cap. I din prezentul titlu doar urmãtoarele produse energetice:
[...]
c) produsele cu codurile NC de la 2710 11 la 2710 19 69. Pentru produsele cu codurile NC 2710 11 21, 2710 11 25 şi 2710 19 29, prevederile secţiunii a 5-a se vor aplica numai circulaţiei comerciale în vrac;
Norme metodologice:
4^3. În înţelesul prezentelor norme, prin circulaţie comercialã în vrac se înţelege transportul produsului în stare vãrsatã fie prin cisterne, rezervoare sau alte containere similare, care fac parte integrantã din mijlocul de transport - camion-cisternã, vagon-cisternã, nave petroliere etc. -, fie prin tancuri ISO. De asemenea, circulaţia comercialã în vrac include şi transportul produselor în stare vãrsatã efectuat prin alte containere mai mari de 210 litri în volum."
3. Dupã alineatul (1) al punctului 5^1.1 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Intrã sub incidenţa prevederilor alin. (1) şi operatorii economici care efectueazã achiziţii intracomunitare sau importã astfel de produse, exigibilitatea accizelor luând naştere la momentul livrãrii produselor respective cãtre beneficiari."
4. Punctul 5^1.3 va avea urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Excepţii
Art. 175^4. - (1) Prevederile privind accizarea nu se vor aplica pentru: [...]
2. urmãtoarele utilizãri de produse energetice şi energie electricã:
a) produsele energetice utilizate în alte scopuri decât în calitate de combustibil pentru motor sau combustibil pentru încãlzire;
b) utilizarea dualã a produselor energetice.
[...]
d) energia electricã, atunci când reprezintã mai mult de 50% din costul unui produs, potrivit prevederilor din norme;
e) procesele mineralogice, potrivit prevederilor din norme.
(2) Nu se considerã producţie de produse energetice:
a) operaţiunile pe durata cãrora sunt obţinute accidental mici cantitãţi de produse energetice, potrivit prevederilor din norme; [...]
Norme metodologice:
5^1.3 (1) Operatorii economici care achiziţioneazã produse energetice de natura celor prevãzute la art. 175 alin. (2) din Codul fiscal, în vederea utilizãrii în unul dintre scopurile prevãzute la art. 175^4 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) şi e) din codul fiscal vor depune în vederea înregistrãrii o cerere la autoritatea fiscalã teritorialã. Autoritatea fiscalã elibereazã o autorizaţie de utilizator final, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 20, în care va fi menţionat ca temei legal art. 175^4 din Codul fiscal. Circulaţia acestor produse de la antrepozitul fiscal la utilizator va fi însoţitã de documentul administrativ de însoţire, potrivit procedurii prevãzute la pct. 14.
(2) Autorizaţia de utilizator final are o valabilitate de un an de la data emiterii. Cantitatea de produse accizabile înscrisã într-o autorizaţie de utilizator final poate fi suplimentatã în situaţii bine justificate, în cadrul aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(3) Operatorii economici care achiziţioneazã produse energetice, altele decât cele prevãzute la alin. (2) al art. 175 din Codul fiscal, în vederea utilizãrii în unul dintre scopurile prevãzute la art. 175^4 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) şi e) se înregistreazã la autoritatea fiscalã teritorialã prin depunerea unei declaraţii pe propria rãspundere, întocmitã în 3 exemplare, privind scopul în care urmeazã a fi achiziţionate produsele respective. Din cele 3 exemplare, cu numãrul de înregistrare la autoritatea fiscalã, unul se pãstreazã de cãtre beneficiar, altul de cãtre furnizor, iar al treilea de cãtre autoritatea fiscalã.
(4) Atât în cazul autorizaţiei de utilizator final, cât şi al declaraţiei pe propria rãspundere, numãrul autorizaţiei sau declaraţiei atribuit de cãtre autoritatea fiscalã teritorialã va fi precedat de indicativul RO urmat de indicativul judeţului. Acest numãr este cel care, în cazul prevãzut la alin. (1), se comunicã antrepozitului fiscal furnizor de cãtre beneficiar, în vederea înscrierii în cãsuţa 4 a documentului administrativ de însoţire.
(5) Autoritãţile fiscale teritoriale vor ţine o evidenţã a operatorilor economici prevãzuţi la alin. (1) şi (3) prin înscrierea acestora în registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând aceşti operatori economici, listã care va fi actualizatã lunar pânã la data de 15 a fiecãrei luni.
(6) În înţelesul prezentelor norme, prin costul unui produs se înţelege suma tuturor achiziţiilor de bunuri şi servicii la care se adaugã cheltuielile de personal şi consumul de capital fix la nivelul unei activitãţi, aşa cum este definitã la pct. 5^1.4. Acest cost este calculat ca un cost mediu pe unitate. În înţelesul prezentelor norme, prin costul energiei electrice se înţelege preţul efectiv de cumpãrare al energiei electrice sau costul de producţie al energiei electrice, dacã este realizatã în activitate.
(7) În înţelesul prezentelor norme, prin procese mineralogice se înţelege procesele clasificate în nomenclatura CAEN sub codul DI 26 «fabricarea altor produse din minerale nemetalice», în conformitate cu Regulamentul Consiliului nr. 3037/90 din 9 octombrie 1990 privind clasificarea statisticã a activitãţilor economice în Comunitatea Europeanã.
(8) În înţelesul prezentelor norme nu se considerã producţie de produse energetice operaţiunile pe durata cãrora sunt obţinute mici cantitãţi de produse energetice."
5. Dupã alineatul (1) al punctului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Intrã sub incidenţa regimului de antrepozitare producţia şi/sau depozitarea de arome alimentare; extracte şi concentrate alcoolice care au o concentraţie alcoolicã ce depãşeşte 1,2% în volum."
6. La punctul 7 alineatul (5), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
"d) livrãrile de produse energetice în scopurile prevãzute la art. 175 4 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal."
7. Dupã alineatul (5) al punctului 8 se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Persoanele care intenţioneazã sã fie autorizate ca antrepozitari de depozitare şi care efectueazã operaţiuni exclusive de îmbuteliere bãuturi spirtoase trebuie sã deţinã în proprietate sau sã deţinã contracte de leasing pentru instalaţiile de îmbuteliere."
8. La punctul 9 alineatul (1), litera h) va avea urmãtorul cuprins:
"h) produse energetice - 2.500.000 kg. Aceastã cantitate minimã nu este obligatorie în cazul antrepozitelor fiscale de depozitare destinate exclusiv aprovizionãrii aeronavelor şi, respectiv, a navelor şi a ambarcaţiunilor."
9. La punctul 9 alineatul (1), dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
"i) arome alimentare, extracte şi concentrate alcoolice - 1.500 litri de alcool pur."
10. Alineatul (3) al punctului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În situaţia unui antrepozitar autorizat de depozitare, care pe durata unei perioade continue de 6 luni nu respectã prevederile alin. (1), autorizaţia se revocã.
Revocarea autorizaţiei se face de cãtre autoritatea fiscalã centralã."
11. Dupã alineatul (4) al punctului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Antrepozitarii autorizaţi pentru depozitare vor înregistra în evidenţele proprii toate operaţiunile efectuate privind achiziţiile şi livrãrile de produse accizabile şi vor depune lunar la autoritatea fiscalã teritorialã în raza cãreia îşi au domiciliul fiscal câte o situaţie centralizatoare a acestor operaţiuni, pânã pe data de 15 a lunii urmãtoare celei la care se referã situaţia. Modelul situaţiei centralizatoare este similar celui prevãzut în anexa nr. 14."
12. La alineatul 6 al punctului 9^1, fraza a doua se abrogã.
13. Alineatul (3) al punctului 12 se abrogã.
14. Alineatele (1), (5) şi (7) ale punctului 12^1 vor avea urmãtorul cuprins:
"12^1. (1) Mãsura suspendãrii - cu excepţia cazului de la alin. (4) -, a revocãrii sau a anulãrii autorizaţiilor se va dispune de cãtre Comisia instituitã în cadrul autoritãţii fiscale centrale, în baza actelor de control emise de organele de specialitate, prin care s-au consemnat încãlcãri ale prevederilor legale care atrag aplicarea acestor mãsuri.
[...]
(5) Atunci când deficienţele care atrag mãsura revocãrii nu au consecinţe fiscale şi sunt remediate în termen de 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii actului de control de cãtre organele cu atribuţii în acest sens, acestea vor comunica operativ comisiei instituite în cadrul autoritãţii fiscale centrale faptul cã deficienţele au fost remediate, situaţie în care aceastã comisie nu va mai dispune mãsura de revocare.
[...]
(7) În toate situaţiile privind suspendarea, revocarea sau anularea autorizaţiei, aceasta atrage suspendarea activitãţii şi, dupã caz, aplicarea sigiliilor pe instalaţiile de producţie, operaţiune care va fi efectuatã de autoritatea fiscalã teritorialã în raza cãreia îşi desfãşoarã activitatea antrepozitarul autorizat."
15. La punctul 12^1, alineatul (6) se abrogã.
16. Dupã alineatul (9) al punctului 12^1 se introduc douã noi alineate, alineatele (10) şi (11), cu urmãtorul cuprins:
"(10) În cazul anulãrii sau revocãrii autorizaţiei, cererea pentru o nouã autorizaţie poate fi depusã numai dupã o perioadã de 5 ani, respectiv 6 luni de la data la care decizia de anulare sau revocare a autorizaţiei devine definitivã în sistemul cãilor administrative de atac sau de la data hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
(11) Cererea de renunţare la un antrepozit fiscal, în care se vor menţiona şi motivele acesteia, se depune la organul fiscal teritorial. Organul fiscal teritorial are obligaţia de a verifica dacã la data depunerii cererii antrepozitarul autorizat deţine stocuri de produse accizabile şi dacã au fost respectate prevederile legale în materie. Dupã verificare, cererea de renunţare, însoţitã de actul de verificare, va fi transmisã autoritãţii fiscale centrale."
17. Alineatul (15) al punctului 12^2 va avea urmãtorul cuprins:
"(15) Autorizaţia de operator înregistrat are valabilitate 5 ani, cu începere de la data de 1 a lunii urmãtoare celei în care operatorul înregistrat face dovada constituirii garanţiei în cuantumul şi în forma aprobate de autoritatea fiscalã competentã."
18. Alineatul (3) al punctului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul deplasãrii în regim suspensiv a produselor accizabile dintr-un antrepozit fiscal din România cãtre un stat membru, inclusiv în cazul deplasãrii cãtre un birou vamal de ieşire din teritoriul comunitar, containerele în care se deplaseazã produsele respective trebuie sã poarte şi sigiliile aplicate de reprezentantul desemnat de autoritatea fiscalã teritorialã din raza cãreia pleacã produsul sau de autoritatea competentã dintr-un alt stat membru, în situaţiile în care se impun desigilarea şi resigilarea containerelor. În situaţia în care vãmuirea se efectueazã la un birou vamal din teritoriul comunitar, sigiliile aplicate de reprezentantul autoritãţii fiscale vor fi înlocuite, dupã caz, cu sigiliile vamale."
19. Dupã alineatul (5) al punctului 13 se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Prevederile alin. (2) al art. 186 din codul fiscal se aplicã şi circulaţiei intracomunitare a produselor supuse accizelor cu o cotã zero care nu au fost eliberate în consum."
20. Dupã alineatul (11) al punctului 14 se introduc douã noi alineate, alineatele (12) şi (13), cu urmãtorul cuprins:
"(12) Prevederile alin. (1) al art. 187 din codul fiscal nu sunt aplicabile în cazul prevãzut la alin. (2) şi (3) ale pct. 2^2.
(13) Circulaţia intracomunitarã a produselor accizabile supuse marcãrii potrivit prevederilor art. 202 din Codul fiscal, dintr-un alt stat membru cãtre România, produse care sunt destinate vânzãrii în România, va fi însoţitã de documentul administrativ de însoţire."
21. Dupã alineatul (1) al punctului 14^2 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Obligaţiile de a înştiinţa autoritatea fiscalã competentã de neprimirea în termen de cãtre antrepozitul fiscal expeditor a documentului administrativ de însoţire certificat, precum şi de a plãti accizele corespunzãtoare revin antrepozitarului autorizat."
22. Dupã punctul 18^2 se introduce un nou punct, punctul 18^2.1, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Produse cu accize plãtite, utilizate în scopuri comerciale în România
Art. 192^4. - [...]
(3) Acciza este datoratã, dupã caz, de cãtre comerciantul din România sau de persoana care primeşte produsele pentru utilizare în România.
Norme metodologice:
18^2.1. - (1) Pentru aromele alimentare, extractele şi concentratele alcoolice, accizele plãtite de cãtre comerciantul din România ca urmare a achiziţiei de la un furnizor dintr-un alt stat membru pot fi restituite la cererea comerciantului care s-a conformat cerinţelor prevãzute la alin. (5) al art. 192^4 din Codul fiscal.
(2) Cererea de restituire va fi însoţitã de:
a) documentul care sã ateste cã acciza a fost plãtitã; şi
b) copia documentelor care atestã cã livrarea s-a efectuat cãtre un antrepozit fiscal de producţie bãuturi alcoolice la preţuri fãrã accize; sau
c) copia documentelor care atestã cã livrarea s-a efectuat cãtre un operator economic producãtor de bãuturi nealcoolice ori produse alimentare, în care sã fie înscrisã menţiunea «scutit de accize»."
23. La punctul 18^5, alineatul (2) litera B), punctul 4) va avea urmãtorul cuprins:
"4) bere - 110 litri."
24. Alineatele (5) şi (7) ale punctului 20 vor avea urmãtorul cuprins:
"(5) Garanţia poate fi sub formã de depozit în numerar şi/sau de garanţii personale.
[...]
(7) În cazul garanţiei personale se aplicã urmãtoarele reguli:
a) garantul trebuie sã fie o societate bancarã din teritoriul comunitar;
b) sã existe o scrisoare de garanţie bancarã în favoarea autoritãţii fiscale la care operatorul economic este înregistrat ca plãtitor de impozite, taxe şi alte contribuţii."
25. Dupã alineatul (8) al punctului 20 se introduc trei noi alineate, alineatele (8^1), (8^2) şi (8^3), cu urmãtorul cuprins:
"(8^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (8), un antrepozitar autorizat pentru producţie, transformare şi/sau depozitare de tutunuri prelucrate are obligaţia de a depune o garanţie corespunzãtoare unei cote de 8,33% din suma accizelor aferente mediei ieşirilor anuale de produse accizabile din antrepozitul fiscal, în ultimii 3 ani calendaristici.
(8^2) În toate situaţiile, valoarea accizelor care constituie baza de calcul pentru stabilirea garanţiei se determinã prin aplicarea cotelor de accizã în vigoare la momentul constituirii garanţiei.
(8^3) În situaţiile prevãzute la alin. (8) şi (8^1), nivelul garanţiei se reduce dupã cum urmeazã:
a) cu 50%, în cazul în care Comisia instituitã în cadrul autoritãţii fiscale centrale stabileşte cã în ultimii 3 ani consecutivi de activitate în calitate de antrepozitar autorizat s-a conformat prevederilor legale privind accizele;
b) cu 75%, în cazul în care Comisia instituitã în cadrul autoritãţii fiscale centrale stabileşte cã în ultimii 5 ani consecutivi de activitate în calitate de antrepozitar autorizat s-a conformat prevederilor legale privind accizele."
26. Alineatele (9)-(12) şi (18) ale punctului 20 vor avea urmãtorul cuprins:
"(9) Orice antrepozitar autorizat prevãzut la alin. (8) şi (8^1) are obligaţia constituirii unei garanţii corespunzãtoare unei cote de 2,5% din suma accizelor aferente cantitãţilor de produse accizabile deplasate în regim suspensiv cãtre un alt stat membru în anul anterior constituirii garanţiei.
(10) În situaţia în care suma garanţiei constituite potrivit prevederilor alin. (8) şi (8^1) este mai mare decât suma garanţiei constituite potrivit prevederilor alin. (9), aceasta din urmã se va considera deja constituitã.
(11) Orice operator înregistrat are obligaţia de a depune o garanţie corespunzãtoare unei cote de 6% sau de 8,33% în cazul tutunului prelucrat, din suma totalã a accizelor aferente produselor achiziţionate în anul anterior.
(12) În situaţia unui nou antrepozitar autorizat sau a unui nou operator înregistrat, garanţia va reprezenta 6% sau 8,33% în cazul tutunului prelucrat, din accizele estimate, aferente produselor ce urmeazã a fi realizate ori achiziţionate pe parcursul unui an.
[...]
(18) Nivelul garanţiei se analizeazã anual de cãtre autoritatea fiscalã teritorialã, în vederea actualizãrii în funcţie de schimbãrile intervenite în volumul afacerii, în activitatea antrepozitarului/operatorului înregistrat sau în nivelul accizei datorate. În acest sens, antrepozitarul autorizat/operatorul înregistrat trebuie sã depunã anual, pânã la data de 15 ianuarie a anului urmãtor, la autoritatea fiscalã teritorialã o declaraţie privind informaţiile necesare analizei. Cuantumul garanţiei stabilit prin actualizare se va comunica antrepozitarului autorizat/ operatorului înregistrat prin decizie emisã de autoritatea fiscalã teritorialã, care va face parte integrantã din autorizaţia de antrepozit fiscal. Termenul de constituire a garanţiei astfel stabilite va fi de cel mult 30 de zile de la data comunicãrii."
27. Alineatul (13) al punctului 20 se abrogã.
28. Dupã alineatul (5) al punctului 21.3 se introduc şase noi alineate, alineatele (6)-(11), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Scutirea de la plata accizelor se acordã direct beneficiarilor scutirilor în baza certificatului de scutire prevãzut în anexa nr. 17 şi în cazul produselor accizabile achiziţionate de la un importator pentru care accizele au fost plãtite de acesta în vamã.
(7) Certificatul de scutire se întocmeşte de beneficiar în douã exemplare vizate de autoritatea fiscalã care deserveşte beneficiarul, pentru fiecare operaţiune în parte.
(8) Un exemplar al certificatului de scutire de accize însoţeşte transportul produselor accizabile de la importator cãtre beneficiar şi se pãstreazã de cãtre acesta, iar al doilea exemplar se pãstreazã de cãtre importator.
(9) Importatorul livreazã beneficiarului scutirii produsele accizabile la preţuri fãrã accize şi va solicita compensarea/restituirea accizelor aferente cantitãţilor astfel livrate, potrivit prevederilor Codului de procedurã fiscalã.
(10) În vederea restituirii sumelor reprezentând accizele, importatorul va depune pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se solicitã restituirea, la autoritatea fiscalã teritorialã la care este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe, urmãtoarele documente:
a) cererea de restituire de accize;
b) copia facturilor de livrare cãtre beneficiarul scutirii, în care este înscrisã menţiunea "scutit de accize";
c) dovada plãţii accizelor în vamã;
d) copia certificatului de scutire, aferent fiecãrei operaţiuni.
(11) Modelul cererii de restituire a accizei este cel din anexa nr. 19."
29. La punctul 22 alineatul (8), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) operaţiunea de denaturare se consemneazã într-un registru special, care se pãstreazã în antrepozitul fiscal, în care se vor înscrie: data efectuãrii operaţiunii, cantitatea denaturatã, substanţele şi cantitãţile utilizate pentru denaturare, precum şi numele şi semnãtura reprezentantului autoritãţii fiscale."
30. La punctul 22 alineatul (13), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) situaţiile prevãzute la art. 200 alin. (1) lit. a), b), d), f) şi g) din Codul fiscal;".
31. La punctul 22 alineatul (18), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) dovada constituirii unei garanţii în favoarea autoritãţii fiscale, care sã reprezinte 3% din accizele aferente cantitãţii aprobate. Aceastã dovadã se depune la autoritatea fiscalã emitentã în termen de 15 zile de la data aprobãrii autorizaţiei. Forma şi modul de constituire a garanţiei sunt cele prevãzute la pct. 20 alin. (5), (6) şi (7). Garanţia nu se constituie în cazul antrepozitarilor autorizaţi care funcţioneazã în sistem integrat."
32. Alineatul (20) al punctului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"(20) Dupã eliberarea autorizaţiilor, autoritãţile fiscale teritoriale vor ţine o evidenţã strictã a acestora prin înscrierea în registrele speciale ale autorizaţiilor de utilizatori finali eliberate în domeniul alcoolului etilic şi produselor alcoolice. De asemenea, vor asigura publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând aceşti operatori economici, listã care va fi actualizatã lunar pânã la data de 15 a fiecãrei luni."
33. Alineatele (2), (4), (5) şi (8) ale punctului 23.1 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Se pot aproviziona cu produse energetice destinate exclusiv utilizãrii drept combustibil pentru motor pentru aeronave la preţuri de livrare fãrã accize:
a) operatorii economici care deţin certificate de autorizare ca distribuitor expres pentru produse aeronautice civile şi/sau de contracte de prestãri de servicii cu societãţi deţinãtoare de certificate de autorizare ca distribuitor expres pentru produse aeronautice civile;
b) persoana care deţine certificat de autorizare ca operator aerian.
[...]
(4) Se pot aproviziona cu produse energetice destinate exclusiv utilizãrii drept combustibil pentru motor pentru navigaţia în apele comunitare şi pentru navigaţia pe cãile navigabile interioare la preţuri de livrare fãrã accize:
a) operatorii economici care deţin autorizaţii ca distribuitori de combustibil pentru motor pentru navigaţie;
b) persoana care deţine certificat de autorizare pentru navigaţie.
(5) Operatorii economici prevãzuţi la alin. (2) lit. a) şi alin. (4) lit. a) trebuie sã se autorizeze ca antrepozite fiscale de depozitare. Aceastã obligaţie revine operatorilor economici care dispun de spaţii de depozitare corespunzãtoare şi efectueazã operaţiuni de alimentare cu combustibil pentru motor a aeronavelor, precum şi a navelor şi ambarcaţiunilor.
[...]
(8) Operatorii economici prevãzuţi la alin. (5) vor înregistra zilnic toate cantitãţile intrate şi ieşite în jurnalele privind intrãrile şi ieşirile de combustibil pentru motor destinate utilizãrii exclusive pentru aeronave şi nave, întocmite potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 22."
34. Alineatele (1)-(7), (14), (18) şi (19) ale punctului 23.2 vor avea urmãtorul cuprins:
"23.2 (1) În situaţiile prevãzute la art. 201 alin. (1) lit. c), d) şi h) din Codul fiscal, scutirea se acordã direct, cu condiţia ca energia electricã sã provinã de la operatori economici autorizaţi de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar produsele energetice sã fie aprovizionate direct de la un antrepozit fiscal, de la un operator înregistrat, de la un importator, din operaţiuni proprii de import, de la companii de extracţie a cãrbunelui sau alţi operatori economici care comercializeazã acest produs ori de la un distribuitor autorizat, în cazul gazului natural.
(2) Pentru aplicarea scutirii, titularii centralelor de producţie de energie electricã, ai centralelor combinate de energie electricã şi termicã, precum şi operatorii economici utilizatori ai produselor energetice prevãzute la art. 201 alin. (1) lit. h) din codul fiscal vor solicita autoritãţii fiscale teritoriale în raza cãreia îşi au sediul autorizaţii de utilizator final pentru produse energetice.
(3) Nu intrã sub incidenţa prevederilor alin. (2) energia electricã şi gazul natural.
(4) Autorizaţiile de utilizator final se elibereazã la cererea scrisã a beneficiarului, însoţitã de:
a) actul de constituire - în copie şi original - din care sã rezulte cã societatea desfãşoarã o activitate de producţie de energie electricã sau producţie combinatã de energie electricã şi termicã;
b) fundamentarea cantitãţilor ce urmeazã a fi achiziţionate în regim de scutire de plata accizelor.
(5) Autorizaţiile de utilizator final se emit de autoritatea fiscalã teritorialã, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 20, şi au o valabilitate de 3 ani.
(6) Autorizaţiile de utilizator final se emit în 3 exemplare, cu urmãtoarele destinaţii:
a) primul exemplar se pãstreazã de cãtre utilizatorul final;
b) al doilea exemplar se pãstreazã de cãtre autoritatea fiscalã teritorialã emitentã;
c) al treilea exemplar se pãstreazã de cãtre antrepozitul fiscal expeditor, de cãtre operatorul înregistrat sau de cãtre importator.
(7) Cantitãţile de produse scutite de plata accizelor, înscrise într-o autorizaţie pentru fiecare an de valabilitate a acesteia, vor reprezenta media anualã a cantitãţilor utilizate în ultimii 3 ani. Pentru operatorii economici care nu au activitate de minimum 3 ani, cantitãţile vor fi estimate pe baza normelor de consum şi a producţiei preconizate a se realiza.
[...]
(14) Dacã în termen de 45 de zile lucrãtoare de la expedierea produsului antrepozitul fiscal expeditor nu primeşte copia documentului administrativ de însoţire certificat, va înştiinţa despre acest fapt autoritatea fiscalã emitentã a autorizaţiei în termen de 5 zile. Autoritatea fiscalã emitentã va verifica în urmãtoarele 3 zile realitatea informaţiei şi în cazul în care aceasta se va dovedi realã, va analiza motivele care au generat acest fapt şi va dispune încasarea accizelor aferente cantitãţilor înscrise în document.
[...]
(18) Operatorii înregistraţi, importatorii sau operatorii economici care achiziţioneazã produse energetice în vederea livrãrii în regim de scutire directã cãtre centralele de producţie de energie electricã sau producţie combinatã de energie electricã şi termicã vor livra produsele cãtre aceste centrale la preţuri fãrã accize şi vor solicita autoritãţii fiscale competente restituirea accizelor aferente cantitãţilor livrate cu aceastã destinaţie, care au fost plãtite la momentul recepţiei, importului sau al achiziţiei. Nu intrã sub incidenţa acestor prevederi beneficiarii scutirilor care utilizeazã produse energetice provenite din operaţiuni proprii de import, pentru care scutirea se acordã direct.
(19) În vederea restituirii accizelor în situaţia prevãzutã la alin. (18), operatorul înregistrat, importatorul sau operatorul economic va depune la autoritatea fiscalã competentã la care a efectuat plata o cerere de scutire de accize al cãrei model va fi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice. Cererea va fi însoţitã de copia autorizaţiei de utilizator final a centralei beneficiare a scutirii şi de documentul care atestã plata accizelor de cãtre operatorul înregistrat, importator sau operatorul economic."
35. Alineatul (22) al punctului 23.2 se abrogã.
36. Alineatul (4) al punctului 23.3 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul organizaţiilor de caritate, scutirea se acordã în baza autorizaţiei de utilizator final emise de autoritatea fiscalã teritorialã la care este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe beneficiarul scutirii, mai puţin în cazul gazului natural, pentru care nu este obligatorie deţinerea acestei autorizaţii."
37. Alineatul (2) al punctului 23.7 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Scutirea se acordã în baza autorizaţiei de utilizator final emise de autoritatea fiscalã teritorialã la care este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe beneficiarul scutirii, mai puţin în cazul gazului natural, pentru care nu este obligatorie deţinerea acestei autorizaţii."
38. Dupã punctul 23.10 se introduce un nou punct, punctul 23.11, cu urmãtorul cuprins:
"23.11. (1) În toate situaţiile în care se elibereazã autorizaţii de utilizator final, autoritãţile fiscale teritoriale vor ţine o evidenţã strictã a acestora prin înscrierea în registrele speciale a autorizaţiilor de utilizator final eliberate în domeniul produselor energetice. De asemenea, vor asigura publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând aceşti operatori economici, listã care va fi actualizatã lunar pânã la data de 15 a fiecãrei luni.
(2) Cantitatea de produse accizabile înscrisã într-o autorizaţie de utilizator final de produse energetice poate fi suplimentatã în situaţii bine justificate în cadrul aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(3) În toate situaţiile în care scutirea de la plata accizelor este condiţionatã de constituirea garanţiei, forma şi modul de constituire a garanţiei sunt cele prevãzute la alin. (5), (6) şi (7) de la pct. 20."
39. La punctul 24 alineatul (1), dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera f), cu urmãtorul cuprins:
"f) aromele alimentare, extractele şi concentratele alcoolice."
40. Alineatul (9) al punctului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Fiecãrui operator economic cu drept de marcare i se atribuie un cod de marcare de 13 caractere. În cazul antrepozitarilor autorizaţi şi al operatorilor înregistraţi, codul de marcare este codul de accizã. În cazul importatorilor autorizaţi şi al operatorilor neînregistraţi, codul de marcare este format din douã caractere alfanumerice aferente codului de ţarã, conform standardului ISO 3166, din care se face importul sau achiziţia intracomunitarã, dupã caz, urmate de codul de identificare fiscalã format din 11 caractere alfanumerice. Atunci când codul de identificare fiscalã nu conţine 11 caractere alfanumerice, acesta va fi precedat de cifra «0», astfel încât numãrul total de caractere sã fie de 11. Codul de marcare se va regãsi inscripţionat pe marcajele tipãrite ce vor fi aplicate pe produsele destinate comercializãrii pe teritoriul României."
41. Dupã alineatul (2) al punctului 27 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Orice importator are obligaţia de a constitui o garanţie corespunzãtoare unei cote de 6% sau de 8,33%, în cazul tutunului prelucrat, din suma totalã a accizelor aferente produselor importate în anul anterior. În situaţia unui nou importator autorizat, garanţia va reprezenta 6% sau 8,33%, în cazul tutunului prelucrat, din accizele estimate, aferente produselor ce urmeazã a fi importate pe parcursul unui an. Forma şi modul de constituire a garanţiei sunt cele prevãzute la alin. (5), (6) şi (7) de la pct. 20."
42. Alineatele (3) şi (4) ale punctului 28 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul antrepozitarului autorizat, operatorului înregistrat şi al importatorului autorizat, fiecare notã de comandã se aprobã - total sau parţial - de cãtre autoritatea fiscalã competentã prevãzutã la alin. (1), în funcţie de:
a) datele din situaţia lunarã privind evidenţa achiziţionãrii, utilizãrii şi returnãrii marcajelor, prezentatã de solicitant la autoritatea fiscalã, potrivit alin. (9);
b) livrãrile de produse accizabile marcate, efectuate în ultimele 60 de zile faţã de data solicitãrii unei noi note de comandã;
c) garanţia stabilitã la autorizare, în cazul bãuturilor alcoolice supuse marcãrii, care trebuie sã acopere valoarea accizelor aferente cantitãţilor de produse pentru care s-au comandat banderole. Pentru antrepozitarul autorizat şi operatorul înregistrat, nivelul garanţiei stabilite la autorizare este cel determinat potrivit alin. (8), (11) şi (12) ale pct. 20, iar pentru importatorul autorizat, nivelul garanţiei stabilite la autorizare este cel determinat potrivit alin. (2^1) al pct. 27. Valoarea accizelor care trebuie sã fie acoperitã de garanţie reprezintã valoarea accizelor care se fac venit la bugetul de stat, determinatã potrivit prevederilor pct. 1 alin. (4). Atunci când valoarea acestor accize depãşeşte garanţia stabilitã la autorizare, nota de comandã poate fi aprobatã integral numai cu condiţia constituirii de cãtre solicitantul banderolelor a unei garanţii suplimentare care sã acopere diferenţa de accize.
(4) În situaţia în care se solicitã o cantitate de marcaje mai mare decât media lunarã a livrãrilor din ultimele 60 de zile, se va depune un memoriu justificativ în care vor fi explicate motivele care au generat necesitãţile suplimentare."
43. Alineatul (5) al punctului 30^2 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Autorizaţia de operator economic pentru achiziţii intracomunitare are valabilitate 3 ani, cu începere de la data de 1 a lunii urmãtoare celei în care operatorul economic face dovada constituirii garanţiei în cuantumul şi în forma aprobate de autoritatea fiscalã competentã. Orice astfel de operator are obligaţia de a depune o garanţie corespunzãtoare unei cote de 3% din suma totalã a accizelor aferente produselor achiziţionate în anul anterior. În cazul unui nou operator, garanţia va reprezenta 3% din accizele estimate, aferente produselor ce urmeazã a se achiziţiona pe parcursul unui an. Forma şi modul de constituire a garanţiei sunt cele prevãzute la alin. (5), (6) şi (7) de la pct. 20."
44. Dupã punctul 31 se introduce un nou punct, punctul 31^a, cu urmãtorul cuprins:
"Codul fiscal:
Exigibilitatea
Art. 211. - [...]
(3) În cazul persoanelor fizice care achiziţioneazã produse de natura celor prevãzute la art. 207 lit. h), exigibilitatea ia naştere la momentul înregistrãrii la autoritãţile competente, potrivit legii.
Norme metodologice:
31^a. Persoanele fizice care achiziţioneazã din teritoriul comunitar arme de natura celor prevãzute la art. 207 lit. h) din codul fiscal efectueazã plata accizelor la unitãţile Trezoreriei Statului din cadrul unitãţilor fiscale în raza cãrora îşi au domiciliul, iar în cazul importului, la organul vamal sau la unitatea Trezoreriei Statului în raza cãreia funcţioneazã primul birou vamal de intrare în ţarã."
45. Alineatul (1) al punctului 31^1 va avea urmãtorul cuprins:
"31^1. (1) Taxa specialã se aplicã atât autoturismelor şi autovehiculelor comerciale noi, cât şi celor rulate."
46. Punctul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"32. Impozitul la ţiţeiul din producţia internã se plãteşte la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care impozitul devine exigibil."
47. Dupã alineatul (2) al punctului 58 se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul scutirilor directe de la plata accizelor, pentru care s-au eliberat autorizaţii de utilizator final în anul 2006, iar de la data de 1 ianuarie 2007 au intrat sub incidenţa prevederilor art. 175^4 alin. (1) pct. 2 lit. a) din Codul fiscal, valabilitatea autorizaţiilor fiind prelungitã pânã la data de 1 martie 2007, dupã aceastã datã se aplicã prevederile pct. 5^1.3. Beneficiarii regimului de neaccizare care au achiziţionat produsele energetice la preţuri cu accize au dreptul la restituirea accizelor plãtite cãtre furnizori.
(4) Beneficiarii scutirilor directe de la plata accizelor prevãzuţi la pct. 23, care dupã data de 1 ianuarie 2007 şi pânã la data obţinerii autorizaţiei de utilizator final au achiziţionat produse energetice la preţuri cu accize, pot solicita restituirea accizelor plãtite cãtre furnizori. De asemenea, pot solicita restituirea accizelor şi operatorii economici care au achiziţionat dupã data de 1 ianuarie 2007 produse energetice la preţuri cu accize pe care le-au livrat la preţuri fãrã accize, pânã la obţinerea autorizaţiei de utilizator final de cãtre beneficiarul scutirii.
(5) În cazurile prevãzute la alin. (3) şi (4), restituirea accizelor se face potrivit prevederilor Codului de procedurã fiscalã, în baza unei cereri depuse la autoritatea fiscalã teritorialã, însoţitã de:
a) copia facturii de achiziţie a produselor energetice în care acciza este evidenţiatã distinct, dovada plãţii accizelor cãtre furnizor şi, dupã caz, copia facturii de livrare a produselor respective la preţuri fãrã accize;
sau
b) documentul de platã a accizelor la momentul importului şi copia facturilor de livrare a produselor energetice la preţuri fãrã accize."
48. Punctul 61 va avea urmãtorul cuprins:
"61. (1) Toţi antrepozitarii autorizaţi pânã la data de 31 decembrie 2006, care deţin autorizaţii valabile dupã data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia ca pânã la data de 31 martie 2007, inclusiv, sã comunice Comisiei instituite în cadrul autoritãţii fiscale centrale nivelul garanţiei determinate potrivit alin. (8) şi (8^1) ale pct. 20 şi datele care au stat la baza stabilirii acestui nivel, în vederea actualizãrii garanţiilor deja constituite. Comisia va stabili pentru fiecare antrepozitar autorizat nivelul garanţiei actualizate şi, dupã caz, al garanţiei reduse, precum şi diferenţa de constituit ce va fi comunicatã antrepozitarului. Diferenţa de garanţie astfel stabilitã va fi constituitã de antrepozitarul autorizat în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa acestuia de cãtre Comisie.
(2) Importatorii autorizaţi de produse accizabile supuse marcãrii, care deţin autorizaţii valabile dupã data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia ca pânã la data de 31 martie 2007, inclusiv, sã comunice Comisiei instituite în cadrul autoritãţii fiscale centrale nivelul garanţiei determinate potrivit alin. (2^1) al pct. 27 şi datele care au stat la baza calculului acestui nivel, în vederea stabilirii nivelului garanţiei de constituit. Garanţia stabilitã va fi constituitã de importatorul autorizat în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa acestuia de cãtre Comisie.
(3) Antrepozitarii autorizaţi pânã la data de 31 decembrie 2006, exclusiv pentru activitatea de îmbuteliere a bãuturilor alcoolice, care deţin autorizaţii valabile dupã data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia de a se conforma prevederilor alin. (3) al pct. 2 pânã la data de 30 septembrie 2007.
(4) Toţi antrepozitarii autorizaţi pânã la data de 31 decembrie 2006, care deţin autorizaţii valabile dupã data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia de a se conforma prevederilor pct. 8 alin. (5) şi (5^1) pânã la data de 30 septembrie 2007."
49. Dupã alineatul (3) al punctului 62 se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Marcajele achiziţionate de la Compania Naţionalã «Imprimeria Naţionalã» - S.A. de cãtre antrepozitarii autorizaţi şi importatorii autorizaţi pentru produse accizabile supuse marcãrii, în baza notelor de comandã aprobate de autoritatea fiscalã competentã în anul 2006, vor putea fi utilizate pânã la epuizare, dar nu mai târziu de 30 iunie 2007. Intrã sub incidenţa acestor prevederi şi banderolele destinate marcãrii buteliilor sau cutiilor cu o capacitate ce depãşeşte 3 litri şi, implicit, comercializarea de cãtre producãtori şi importatori a bãuturilor alcoolice astfel marcate. Dupã aceastã datã se interzice comercializarea de cãtre producãtori şi importatori a bãuturilor alcoolice astfel marcate, iar banderolele neutilizate vor fi predate cãtre Compania Naţionalã «Imprimeria Naţionalã» - S.A. în vederea distrugerii. Cheltuielile legate de distrugere se suportã de cãtre antrepozitarul autorizat sau importatorul autorizat.
(5) Antrepozitarii autorizaţi pentru producţie de bãuturi alcoolice, precum şi importatorii de astfel de produse, care la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme deţin în stoc banderole neutilizate sau au expediate cãtre furnizorul extern banderole destinate marcãrii buteliilor ori cutiilor cu o capacitate ce depãşeşte 3 litri, au obligaţia ca în termen de 15 zile de la aceastã datã sã prezinte autoritãţii fiscale teritoriale la care sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe o situaţie care sã cuprindã numãrul de banderole neutilizate/expediate, precum şi stocul de produse marcate şi îmbuteliate în butelii mai mari de 3 litri înregistrat de cãtre producãtor/importator, inclusiv cel existent la furnizorul extern."
ART. II
În mãsura în care aplicarea prevederilor titlului VII «Accize şi alte taxe speciale» va impune precizãri suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. III
<>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotãrâre, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat

Bucureşti, 28 februarie 2007.
Nr. 213.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016