În temeiul prevederilor <>art. 55 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, Guvernul României hotãrãşte: ARTICOL UNIC Se aproba Normele metodologice privind tehnica de calcul şi formularistica necesare pentru accize şi pentru impozitul la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. PRIM-MINISTRU MUGUR CONSTANTIN ISARESCU Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul finanţelor, Sebastian Vladescu, secretar de stat ANEXA 1 NORME METODOLOGICEprivind tehnica de calcul şi formularistica necesare pentru accize şi pentru impozitul la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna ORDONANTA Art. 2. - Produsele pentru care se datoreazã accize sunt: a) alcoolul brut, alcoolul etilic rafinat, bãuturile alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic; b) produsele din tutun; c) produsele petroliere; d) alte produse şi grupe de produse, prevãzute în anexa nr. 2. NORME 1. Produsele supuse accizelor din cadrul grupelor prevãzute la art. 2 din ordonanta, pe poziţii şi pe coduri tarifare corespunzãtoare, sunt nominalizate în anexele nr. 1 şi 2 la prezentele norme metodologice. În categoria bãuturilor spirtoase sunt asimilate alcoolul etilic rafinat îmbuteliat şi esentele alimentare cu conţinut de alcool etilic rafinat mai mare de 0,5% în volum. ORDONANTA Art. 3 lit. a) alin. 3. - Alcoolul brut, în acceptia acestei ordonanţe, este alcoolul obţinut prin fermentarea alcoolicã şi distilarea lichidelor zaharoase rezultate din materii prime agricole de origine vegetala, având concentratia alcoolicã mai mica de 95,5% în volum. NORME 2. În categoria alcoolului brut, conform definitiei redate în ordonanta, se includ orice tip de alcool cu o concentraţie mai mica de 95,5% în volum, indiferent sub ce denumire se comercializeazã, precum şi alcoolul etilic denaturat cu orice concentraţie. Prin alcool etilic denaturat se înţelege alcoolul etilic rafinat care este denaturat prin introducerea unor substanţe specifice fiecãrei destinaţii, alta decât consumul alimentar, astfel încât sa nu poatã fi utilizat la obţinerea bãuturilor alcoolice. Alcoolul tehnic rezultat ca produs secundar din procesul de rafinare a alcoolului brut, care datoritã compoziţiei sale nu poate fi utilizat în industria alimentara, nu intra sub incidenta accizelor. ORDONANTA Art 4. - (1) Plãtitorii de accize pentru produsele prevãzute la art. 3 sunt agenţii economici - persoane juridice, asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate - care produc sau importa astfel de produse. NORME 3. Pentru toate produsele menţionate la art. 3 din ordonanta, inclusiv pentru produsele aflate în stoc la data de 15 februarie 2000, livrate începând cu aceasta data de agenţii economici producãtori, se datoreazã bugetului de stat accizele prevãzute în anexa nr. 1 la ordonanta, cu exercitarea dreptului de deducere a accizelor aferente materiei prime achiziţionate şi utilizate în prelucrare. ORDONANTA Art. 5. - (1) Pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1 se datoreazã bugetului de stat o acciza specifica de baza exprimatã în echivalent euro pe hectolitru alcool pur, la care se adauga o acciza procentualã de 1% aplicatã asupra preţului cu amãnuntul maxim declarat. NORME 4. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru bãuturile alcoolice spirtoase se determina dupã cum urmeazã:
Total acciza datoratã = A1 + A2,
în care:
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza procentualã;
C K x R
A1 = ─── x ───── x Q1;
100 100
A2 = 1% x PA x Q2,
în care:
C = concentratia alcoolicã exprimatã în procente de
volum;
K = acciza specifica unitarã prevãzutã la nr. crt. 1.3 din
anexa nr. 1 la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
PA = preţul maxim cu amãnuntul declarat pe butelie;
Q1 = cantitatea (în litri);
Q2 = numãrul de butelii aferent lui Q1.
ORDONANTA Art. 5. - (2) Pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4, 2, 3.1-3.4 şi 4 din anexa nr. 1 accizele sunt stabilite în sume fixe exprimate în echivalent euro pe unitatea de mãsura, astfel: a) euro pe hectolitru alcool pur - pentru produsele prevãzute la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4 şi 2 din anexa nr. 1; b) euro pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele prevãzute la nr. crt. 3.1-3.4 şi 4 din anexa nr. 1. NORME 5. a) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru: alcool brut; alcool etilic rafinat; alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic, cu o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe baza de vin şi produse pe baza de distilat din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac şi vinars, precum şi pentru bãuturi alcoolice naturale se determina dupã cum urmeazã:
C K x R
A = ─── x ───── x Q,
100 100
în care:
A = cuantumul accizei;
C = concentratia alcoolicã exprimatã în procente de
volum;
K = acciza specifica unitarã prevãzutã la nr. crt. 1.1, 1.2,
1.4 şi 2 din anexa nr. 1 la ordonanta, în funcţie de natura
produsului;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (în litri).
b) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru vinuri şi produse pe baza de vin, precum şi pentru bere se determina dupã cum urmeazã:
K x R
A = C x ───── x Q,
100
în care:
A = cuantumul accizei;
C = numãrul de grade alcoolice conţinute;
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 3.1-3.4 şi 4 din
anexa nr. 1 la ordonanta, în funcţie de natura produsului;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (în litri).
În anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice sunt prezentate exemple privind metodologia de calcul al accizelor. ORDONANTA Art. 6. - (8) Ori de câte ori se intenţioneazã modificarea preţurilor minime stabilite, precum şi a preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, asociaţiile patronale ale producãtorilor de bãuturi alcoolice, agenţii economici producãtori interni sau importatori, dupã caz, au obligaţia sa renotifice sau sa declare integral listele cuprinzând preţurile, indiferent dacã modificarea intervine la unul sau mai multe produse. Renotificarea sau redeclararea preţurilor, dupã caz, se face în condiţiile prevãzute la alin. (3), (5) şi (6). NORME 6. a) Agenţii economici producãtori interni sau importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat şi de bãuturi alcoolice spirtoase, care pentru anul în curs nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare, dar înregistreazã în depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse deja marcate, pentru care au declarat preţuri maxime de vânzare cu amãnuntul, vor putea sa renotifice aceste preţuri. Preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul renotificate pot fi practicate numai pentru stocul de produse înregistrat la data de 31 decembrie a anului precedent, stoc comunicat pe sortimente de produse şi organului fiscal teritorial în a cãrui raza îşi desfãşoarã activitatea. Ori de câte ori intervin modificãri ale preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, aferente stocurilor înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, acestea vor fi notificate organului fiscal. La notificare se vor prezenta atât situaţia stocului existent la 31 decembrie, cat şi situaţia stocului rãmas la data redeclararii. Pentru anul intrãrii în vigoare a ordonanţei agenţii economici producãtori interni sau importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat şi de bãuturi alcoolice spirtoase, care nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare pentru anul 2000, dar înregistreazã stocuri de astfel de produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente aceste stocuri, iar un exemplar al listelor de inventar va fi transmis organului fiscal teritorial în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. În vederea comercializãrii acestor stocuri agenţii economici în cauza vor putea sa notifice organului fiscal preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, cu minimum doua zile înainte de data practicãrii acestor preţuri. b) În situaţia în care agenţii economici importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat şi de bãuturi alcoolice spirtoase practica la data comercializãrii acestor produse pe piata interna preţuri maxime de vânzare cu amãnuntul renotificate mai mari decât cele declarate şi în vigoare la momentul importului vor vira la bugetul de stat diferenţa dintre acciza procentualã datoratã la momentul livrãrii şi acciza procentualã datoratã la momentul importului, corespunzãtor cantitãţii efectiv livrate, cu noile preţuri. Momentul în care aceste diferenţe sunt datorate este momentul livrãrii produselor pe piata interna, plata efectuandu-se lunar pana la data de 25 a lunii urmãtoare. c) Pentru alcoolul etilic rafinat îmbuteliat şi pentru bãuturile alcoolice spirtoase care fac obiectul comercializãrii în regim duty-free, în situaţiile în care organele vamale au obligaţia sa calculeze, sa urmãreascã şi sa încaseze accizele, sumele reprezentând accizele aferente cotelor procentuale vor fi calculate pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate de agenţii economici producãtori interni sau importatori de astfel de produse. Aceste preţuri reprezintã baza de calcul pentru produsele care se regãsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate. În cazul produselor care nu se regãsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul, calculul accizelor procentuale se va face pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate de producãtorii interni şi importatori pentru produse similare. ORDONANTA Art. 6. - (10) Este interzisã comercializarea alcoolului etilic rafinat îmbuteliat şi a produselor prevãzute la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1, de cãtre orice agent economic autorizat sa comercializeze astfel de produse, la preţuri mai mari decât preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, în vigoare. Preţurile de vânzare cu amãnuntul nu pot fi mai mici decât preţurile minime stabilite pe produse, la care se mai adauga acciza determinata pe baza preţului maxim de vânzare cu amãnuntul, plus taxa pe valoarea adãugatã aferentã. NORME 7. Toţi agenţii economici autorizaţi sa comercializeze produse pentru care s-au declarat preţuri maxime de vânzare cu amãnuntul vor anexa la factura fiscalã lista cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul în vigoare la data livrãrii, pentru produsele înscrise în factura. ORDONANTA Art. 7. - (5) Jurnalul privind cumpãrãrile de materii prime şi cel privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se vor întocmi pentru fiecare luna calendaristicã în parte, în baza documentelor de evidenta operativã. NORME 8. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, în baza datelor cuprinse în Jurnalul privind cumpãrãrile de materii prime şi în Jurnalul privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se va întocmi situaţia prevãzutã în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice. ORDONANTA Art. 8. - (1) Toate livrãrile de alcool efectuate de agenţii economici producãtori interni şi importatori, precum şi livrãrile de bãuturi alcoolice efectuate de cãtre agenţii economici producãtori interni, importatori şi comercianţi în sistem angro vor fi facturate în momentul livrãrii, utilizându-se pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale. Transferurile de produse între gestiuni se vor efectua pe baza de avize de însoţire a mãrfii. NORME 9. Avizele de însoţire a mãrfii se utilizeazã numai pentru transferurile de produse între gestiunile aceluiaşi agent economic. Trecerea bãuturilor alcoolice ale unui agent economic furnizor în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii bãuturilor alcoolice respective cãtre comercianţii en dAtail, reprezintã un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, însoţitorul transportului fiind mandatarul furnizorului. ORDONANTA Art. 11. - (1) Pentru tigarete, indiferent de provenienta şi de calitatea acestora, se datoreazã bugetului de stat o acciza specifica, stabilitã în echivalent euro pe 1.000 de tigarete, la care se adauga o cota procentualã aplicatã asupra preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate. NORME 10. Sumele datorate bugetului de stat drept acciza pentru tigarete se determina dupã cum urmeazã:
Total acciza datoratã = A1 + A2,
în care:
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza procentualã;
A1 = K x R x Q1;
A2 = 20% x PA x Q2,
în care:
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 5 din anexa nr. 1
la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
PA = preţul de vânzare cu amãnuntul maxim declarat;
Q1 = cantitatea exprimatã în unitãţi de 1.000 de tigarete;
Q2 = numãrul de pachete de tigarete aferente lui Q1.
ORDONANTA Art. 11. - (8) Ori de câte ori se intenţioneazã modificãri ale preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, agenţii economici producãtori interni sau importatori au obligaţia sa redeclare preţurile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent dacã modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea se face pe baza aceluiaşi model de declaraţie şi cu respectarea termenelor prevãzute la alin. (6) şi (7). NORME 11. a) Agenţii economici producãtori interni sau importatori de tigarete, care pentru anul în curs nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare, dar înregistreazã în depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse deja marcate, pentru care au declarat preţuri maxime de vânzare cu amãnuntul, vor putea sa redeclare aceste preţuri. Preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul redeclarate pot fi practicate numai pentru stocul de produse înregistrat la data de 31 decembrie a anului precedent, stoc comunicat pe sortimente de tigarete şi organului fiscal teritorial în a cãrui raza îşi desfãşoarã activitatea. Ori de câte ori intervin modificãri ale preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, aferente stocurilor înregistrate la data de 31 decembrie, acestea vor fi notificate organului fiscal. La notificare se vor prezenta atât situaţia stocului existent la data de 31 decembrie, cat şi situaţia stocului rãmas la data redeclararii. Pentru anul intrãrii în vigoare a ordonanţei agenţii economici producãtori interni sau importatori de tigarete, care nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare pentru anul 2000, dar înregistreazã stocuri de astfel de produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente aceste stocuri, iar un exemplar al listelor de inventar va fi transmis organului fiscal teritorial în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. În vederea comercializãrii acestor stocuri agenţii economici în cauza vor putea sa notifice organului fiscal preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, cu minimum doua zile înainte de data practicãrii acestor preţuri. b) În situaţia în care agenţii economici importatori de tigarete practica la data comercializãrii acestor produse pe piata interna preţuri maxime de vânzare cu amãnuntul redeclarate mai mari decât cele declarate şi în vigoare la momentul importului vor vira la bugetul de stat diferenţa dintre acciza procentualã datoratã la momentul livrãrii şi acciza procentualã datoratã la momentul importului, corespunzãtor cantitãţii efectiv livrate, cu noile preţuri. Momentul în care aceste diferenţe sunt datorate este momentul livrãrii produselor pe piata interna, plata efectuandu-se lunar pana la data de 25 a lunii urmãtoare. c) Pentru tigaretele care fac obiectul comercializãrii în regim duty-free, în situaţiile în care organele vamale au obligaţia sa calculeze, sa urmãreascã şi sa încaseze accizele, sumele reprezentând accizele aferente cotelor procentuale vor fi calculate pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate de agenţii economici producãtori interni sau importatori de astfel de produse. Aceste preţuri reprezintã baza de calcul pentru produsele care se regãsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate. În cazul produselor care nu se regãsesc în listele cuprinzând preţuri maxime de vânzare cu amãnuntul, calculul accizelor procentuale se va face pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate de producãtorii interni şi importatori pentru produse similare. ORDONANTA Art. 13. - (1) Pentru produsele din tutun, altele decât tigaretele, se datoreazã bugetului de stat accize specifice, stabilite în echivalent euro pe unitatea de mãsura, prevãzute în anexa nr. 1. NORME 12. Sumele datorate bugetului de stat drept acciza se determina dupã cum urmeazã:
a) tigari şi tigari de foi:
A = Q x K x R,
în care:
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimatã în unitãţi de 1.000 de tigari;
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 6 din anexa nr. 1
la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
b) tutun destinat fumatului, tutun de prizat şi tutun de mestecat:
A = Q x K x R,
în care:
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea (în kilograme);
K = acciza unitarã prevãzutã la nr. crt. 7 şi 8 din anexa
nr. 1 la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar.
ORDONANTA Art. 15 alin. (1) lit. b). - Din grupa produselor petroliere se datoreazã accize pentru: .............................................................. b) benzine de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza, în cazul în care acestea nu sunt livrate altor rafinarii pentru procesare; NORME 13. Pentru benzinele de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza nu se datoreazã accize numai în cazul în care aceste produse se livreaza direct de agenţii economici producãtori altor rafinarii în vederea procesarii. ORDONANTA Art. 16. - Plãtitori de accize pentru produsele petroliere sunt agenţii economici producãtori sau importatori de astfel de produse. NORME 14. Transferurile de produse petroliere în cadrul subunitatilor fãrã personalitate juridicã din structura unui agent economic cu personalitate juridicã nu sunt generatoare de plata a accizelor. Aceasta obligaţie se creeazã în momentul transferului dreptului de proprietate. Agenţii economici producãtori de produse petroliere sunt plãtitori de accize pentru toate cantitãţile de astfel de produse obţinute, inclusiv pentru cele rezultate din operaţiuni de procesare efectuate în baza contractelor încheiate între agentul economic prestator şi beneficiarul prestaţiei. Agenţii economici producãtori nu mai datoreazã accize pentru cantitãţile de produse petroliere rezultate din procesarea, în sistem de prestãri de servicii, a benzinelor de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza, pentru care beneficiarul prestaţiei face dovada privind achitarea accizelor aferente acestor materii prime, înscrise în factura de cumpãrare. Documentele justificative vor fi factura de cumpãrare a materiei prime, ordinul de plata şi extrasul de cont. Aceste documente vor fi pãstrate la agentul economic prestator. Pentru benzinele de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza, provenite din import, în cazul în care importul nu este efectuat direct de rafinarie în vederea procesari, plãtitori de accize sunt agenţii economici importatori la momentul efectuãrii formalitãţilor de import. ORDONANTA Art. 17. - Pentru produsele petroliere accizele datorate bugetului de stat sunt stabilite în echivalent euro/tona de produs şi sunt prevãzute în anexa nr. 1. NORME 15. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru produsele petroliere se determina dupã cum urmeazã:
A = K x R x Q,
în care:
A = cuantumul accizei;
K = accizele prevãzute la nr. crt. 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15,
16 şi 17 din anexa nr. 1 la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (în tone).
Pentru cantitãţile de produse petroliere - carburanţi auto, uleiuri pentru motoare auto -, comercializate în litri prin unitãţile de distribuţie, valoarea accizelor datorate se va determina prin transformarea în tone a cantitãţilor vândute, pe baza densitatilor medii de calcul lunar. Pentru cantitãţile de combustibili tip "M" şi tip "P", comercializate în litri prin unitãţile de distribuţie, valoarea accizelor se va determina prin transformarea în tone a cantitãţilor vândute, pe baza densitatii medii de calcul pentru luna precedenta. ORDONANTA Art. 19. - (3) Plãtitori de accize sunt şi persoanele fizice care introduc în ţara bunuri de natura celor prevãzute la nr. crt. 7 din anexa nr. 2. NORME 16. Plãtitori de accize sunt şi persoanele fizice care introduc în ţara autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate), indiferent de capacitatea cilindrica a acestora. Calculul accizelor se efectueazã în funcţie de capacitatea cilindrica a autoturismelor şi în raport cu gradul de poluare (redus sau normal) al autoturismului. Gradul de poluare se stabileşte de Regia Autonomã "Registrul Auto Roman", pe baza verificãrilor efectuate asupra autoturismelor, şi va fi atestat deţinãtorului de autovehicule printr-un înscris. Acest înscris va fi prezentat la organul vamal şi va sta la baza determinãrii cuantumului accizelor. Determinarea gradului de poluare se va efectua în baza reglementãrii naţionale "Condiţii tehnice pentru vehicule rutiere, în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România". ORDONANTA Art. 22. - Pentru cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, accizele se datoreazã o singura data şi se calculeazã prin aplicarea sumelor fixe stabilite în echivalent euro pe unitatea de mãsura, prevãzute în anexa nr. 2, asupra cantitãţilor produse sau importate. NORME 17. Pentru cafea cu inlocuitori şi pentru amestecuri cu cafea solubila acciza se calculeazã prin aplicarea sumelor stabilite în echivalent euro pe unitatea de mãsura asupra întregii cantitãţi de produs finit realizat la intern sau importat ca atare şi nu numai asupra cantitãţii de cafea sau de cafea solubila inclusã în aceste amestecuri. ORDONANTA Art. 23 alin. (5) lit. a). - Exercitarea dreptului de deducere este condiţionatã de existenta urmãtoarelor documente justificative care atesta provenienta legalã a cantitãţilor utilizate ca materie prima, dupã cum urmeazã: a) în cazul achiziţionãrii materiei prime direct de pe piata externa: licenta de import, autorizaţia de comercializare în calitate de agent economic importator, declaraţia vamalã de import, factura externa; NORME 18. Pentru cafea exercitarea dreptului de deducere se va efectua în baza contractului de import. ORDONANTA Art. 23. - (8) Jurnalul privind cumpãrãrile de materii prime şi cel privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor vor fi întocmite pentru fiecare luna calendaristicã în baza documentelor de evidenta operativã. NORME 19. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, în baza datelor cuprinse în Jurnalul privind cumpãrãrile de materii prime şi în Jurnalul privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se va întocmi situaţia prevãzutã în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice. ORDONANTA Art. 24. - (1) Toate livrãrile de cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, efectuate de agenţii economici producãtori interni, importatori şi comercianţi în sistem angro de astfel de produse, vor fi facturate în momentul livrãrii, utilizându-se pentru aceasta facturi fiscale, special tipãrite de cãtre Regia Autonomã "Imprimeria Nationala". Transferurile de produse între gestiuni se vor efectua pe baza de avize de însoţire a mãrfii. NORME 20. Avizele de însoţire a mãrfii se utilizeazã numai pentru transferurile de produse între gestiunile aceluiaşi agent economic. Trecerea cantitãţilor de cafea ale unui agent economic furnizor în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii acestora cãtre comercianţii en dAtail, reprezintã un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, însoţitorul transportului fiind mandatarul furnizorului. ORDONANTA Art. 25 lit. e). - Sunt scutite de la plata accizelor: .............................................................. e) produsele livrate la rezerva de stat şi la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim; NORME 21. Pentru produsele scoase din rezerva de stat sau din rezerva de mobilizare plata accizelor se face de unitãţile deţinãtoare ale acestor stocuri la livrarea produselor cãtre beneficiari. ORDONANTA Art. 26. - Pentru produsele prevãzute la art. 25 lit. b), f), g) şi i), scutirea de la plata accizelor se acorda prin restituirea accizelor plãtite la achiziţionarea acestora, pe baza documentelor justificative şi numai pentru cantitãţile folosite cu destinatiile expres menţionate în prezenta ordonanta. NORME 22.1. În ceea ce priveşte scutirea prevãzutã la art. 25 lit. b): Pentru produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii, sa comercializeze mãrfuri în regim duty-free, restituirea se face în baza cererii-tip prevãzute în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice, adresatã organelor fiscale teritoriale. Restituirea accizelor aferente produselor aprovizionate la preţuri cu accize şi vândute în regim duty-free se va face în urma unei verificãri efective a realitãţii sumelor solicitate sa fie restituite. 22.2. În ceea ce priveşte scutirea prevãzutã la art. 25 lit. f): În situaţiile în care agenţii economici achiziţioneazã alcool etilic rafinat de la producãtori sau importatori, pe care îl utilizeazã în producţia de alcool sanitar, pot solicita restituirea accizelor plãtite la achiziţionarea alcoolului utilizat ca materie prima numai atunci când acest alcool sanitar este destinat livrãrii cãtre unitãţi sanitare şi farmacii. Prin unitãţi sanitare, în acest caz, se înţelege: spitale, sanatorii, policlinici, dispensare, cabinete medicale, laboratoare medicale, precum şi alte unitãţi cu specific sanitar. 22.3. În ceea ce priveşte scutirea prevãzutã la art. 25 lit. g): În situaţiile în care agenţii economici achiziţioneazã alcool etilic rafinat de la producãtori sau importatori, pe care îl utilizeazã în producţia de medicamente şi de oţet alimentar, pot solicita restituirea accizelor plãtite la achiziţionarea alcoolului utilizat ca materie prima. 22.4. Pentru a beneficia de restituire producãtorii prevãzuţi la pct. 22.2 şi 22.3 vor depune la organul fiscal teritorial o cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 7 şi, respectiv, în anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice, dupã caz. Cererea se depune lunar, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, pentru toate cantitãţile de alcool achiziţionate în cursul lunii precedente şi introduse efectiv în fabricaţie. Restituirea se va face în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la organul fiscal teritorial, pe baza verificãrii realitãţii sumelor solicitate. 22.5. Pentru agenţii economici producãtori de alcool sanitar destinat livrãrii cãtre unitãţi sanitare şi farmacii, precum şi pentru agenţii economici producãtori de oţet alimentar, care folosesc pentru realizarea acestor produse alcoolul etilic rafinat fabricat în secţiile proprii, scutirile prevãzute la art. 25 lit. f) şi g) din ordonanta opereazã astfel: - la livrarea alcoolului etilic rafinat din secţia proprie cãtre secţia de prelucrare a alcoolului sanitar sau a oţetului alimentar se calculeazã şi se evidenţiazã acciza aferentã cantitãţilor de alcool introduse în prelucrare. Documentele de transfer al alcoolului cãtre secţia de producţie vor fi centralizate lunar, iar datele cuprinse în centralizator vor sta la baza determinãrii volumului accizelor aferent cantitãţilor de alcool prelucrat în acest scop; - lunar, corespunzãtor cantitãţilor de oţet alimentar şi alcool sanitar efectiv livrate cu destinatiile prevãzute de ordonanta, se vor deduce din suma totalã a accizelor datorate bugetului de stat accizele aferente alcoolului utilizat ca materie prima pentru obţinerea acestor produse. 22.6. În ceea ce priveşte scutirea prevãzutã la art. 25 lit. i): Scutirea de la plata accizelor pentru combustibilii tip "M" şi tip "P" utilizaţi pentru consumul casnic se acorda numai persoanelor fizice. Scutirea se acorda prin restituirea accizelor plãtite la achiziţionarea cantitãţilor de astfel de combustibili. În acest scop la vânzarea acestor combustibili unitãţile de desfacere vor elibera persoanelor fizice cumparatoare facturi sau bonuri fiscale, în care vor fi menţionate numele şi prenumele cumpãrãtorului, codul numeric personal sau seria şi numãrul buletinului/cãrţii de identitate, cantitatea achizitionata, valoarea totalã, precum şi acciza aferentã acestei cantitãţi. Pentru a beneficia de restituire persoana fizica va depune în termen de maximum 60 de zile de la cumpãrare, la organul fiscal în a cãrui raza îşi are domiciliul, o cerere în care se vor mentiona numele şi prenumele, adresa, codul numeric personal sau numãrul şi seria buletinului/cãrţii de identitate, la care se va anexa factura sau bonul fiscal. În cazul în care cumpãrãtorul nu a depus în termen cererea pentru restituirea sumelor reprezentând accizele, acesta îşi pierde dreptul de a beneficia de recuperarea sumelor respective. În baza documentelor justificative prezentate de persoanele fizice, respectiv cererea şi factura sau bonul fiscal, organul fiscal teritorial va restitui acestora, în termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii, contravaloarea accizelor cuprinse în preţul de achiziţie al combustibililor, numai dupã verificarea condiţiilor de utilizare a acestora în scop casnic. În cazul în care organul fiscal teritorial constata schimbarea destinaţiei combustibililor achizitionati, prin utilizarea acestora în alte scopuri decât cel casnic, persoana fizica îşi pierde dreptul de a beneficia de restituirea sumelor reprezentând accizele. ORDONANTA Art. 28. - (7) Pentru fiecare agent economic producãtor de alcool vor fi desemnaţi reprezentanţi permanenţi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumiţi în continuare supraveghetori fiscali. Aceştia vor supraveghea intrãrile zilnice de materii prime, normele de consum, cantitãţile de alcool realizate, destinatiile acestora, calculul, înregistrarea în contabilitate şi virarea la bugetul de stat a accizelor datorate. Recepţia cantitativã a materiei prime se va face cu mijloace de mãsurare legale. Prezenta supraveghetorului fiscal va fi asigurata pe tot parcursul procesului de producţie. NORME 23. Pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii de supraveghere fiscalã Ministerul Finanţelor poate solicita sprijinul altor instituţii publice, în vederea detaşãrii de personal adecvat, în condiţiile prevederilor legale, la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. ORDONANTA Art. 33. - (1) Pentru controlul cantitãţilor de bãuturi alcoolice naturale, pe perioada de nefunctionare cazanele sau celelalte instalaţii de fabricaţie, deţinute de persoane juridice şi de persoane fizice autorizate, vor fi sigilate de cãtre organele fiscale teritoriale. NORME 24. Cazanele (alambicurile) sunt acele instalaţii simple, compuse dintr-un cazan şi un racitor, în care sunt supuse distilarii fructele şi derivatele din fructe constând în borhoturi şi tescovina, drojdie de vin şi altele similare. Distileriile reprezintã acele instalaţii de fabricaţie care sunt formate din unul sau mai multe cazane (denumite baterie) ori sunt formate din mai multe coloane de distilare şi care au o capacitate de producţie mai mare de 400 litri. Cultivatorii de pomi şi de vii, care efectueazã operaţiuni de distilare a producţiei proprii de fructe, marcuri, borhoturi, drojdie şi tescovina la cazanele proprii, iar produsele rezultate sunt destinate comercializãrii, se vor inregistra ca persoane fizice autorizate sa comercializeze aceste produse. ORDONANTA Art. 33 alin. (2) şi (6). - În momentul primirii materiei prime în vederea distilarii deţinãtorii de astfel de instalaţii vor solicita în scris organului fiscal teritorial desigilarea acestora. Data şi ora desigilarii, precum şi capacitatile reale de distilare vor fi consemnate într-un registru destinat acestui scop, care va fi numerotat, vizat de organul fiscal şi pãstrat la producãtor. ............................................................... (6) Momentul sigilarii va fi menţionat, de asemenea, în registrul prevãzut la alin. (2). NORME 25. Pe toatã perioada de funcţionare deţinãtorii de cazane sau de alte instalaţii de fabricaţie au obligaţia sa înscrie zilnic în registrul deschis, potrivit ordonanţei, urmãtoarele date: - cantitatea de materie prima introdusã efectiv în fabricaţie, pe tipuri de fructe şi derivate; - produsele rezultate din fabricaţie, în litri, şi concentratia aferentã fiecãrui produs. Pentru completarea registrului deţinãtorii de cazane sau de alte instalaţii de fabricaţie vor deschide un registru complementar în care vor înscrie materiile prime recepţionate şi introduse în depozit, precum şi cantitãţile scoase din depozit în vederea prelucrãrii în tuica şi în rachiuri naturale. ORDONANTA Art. 34. - (1) Agenţii economici - producãtori interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en dAtail -, care realizeazã venituri din vânzãrile de alcool brut, alcool etilic rafinat, bãuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic rafinat, produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, îşi pot desfasura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare emise de: a) Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului brut şi al alcoolului etilic rafinat; b) direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul bãuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei. NORME 26. A. Emiterea autorizaţiilor de comercializare Emiterea autorizaţiilor de comercializare se efectueazã în baza deciziei unei comisii instituite special în acest scop la Ministerul Finanţelor şi la fiecare direcţie generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana. În ceea ce priveşte emiterea autorizaţiilor de comercializare pentru municipiul Bucureşti, administraţiile financiare de sector au competenta direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene. Agenţii economici din municipiul Bucureşti depun documentaţiile pentru eliberarea autorizaţiilor de comercializare la administraţiile financiare în a cãror raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, acestea indeplinind şi calitatea de emitent al autorizaţiilor de comercializare. Pentru eliberarea autorizaţiilor de comercializare a alcoolului, la Ministerul Finanţelor se va institui o comisie formatã din 5 membri desemnaţi prin ordin al ministrului şi din câte un reprezentant al patronatelor producãtorilor de alcool şi bãuturi alcoolice. Pentru eliberarea autorizaţiilor de comercializare a bãuturilor alcoolice, a produselor din tutun şi a cafelei, la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi al administraţiilor financiare de sector din municipiul Bucureşti se va institui, prin decizie a directorului general, câte o comisie formatã din 5 membri. Cererile şi documentaţiile depuse de agenţii economici în vederea obţinerii autorizaţiei de comercializare vor fi analizate de aceste comisii special instituite. Dupã analizare comisiile vor emite decizii de aprobare sau de respingere a cererilor discutate, iar rezultatele vor fi comunicate în scris agenţilor economici în cauza. În baza deciziei comisiei se vor emite autorizaţiile de comercializare sub semnatura preşedintelui comisiei din Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului, şi a directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a directorului administraţiei financiare de sector pentru municipiul Bucureşti, în cazul bãuturilor alcoolice, produselor din tutun şi al cafelei. B. Regimul de autorizare Intra, de asemenea, sub incidenta regimului de autorizare: - agenţii economici, inclusiv asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, care desfãşoarã activitãţi de comercializare a produselor supuse autorizãrii, în sistem en dAtail sau de alimentaţie publica, prin rulote sau tonete, în târguri, oboare, pieţe; - agenţii economici, inclusiv asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, care desfãşoarã activitãţi de comercializare a bãuturilor alcoolice naturale provenite din uium; - activitatea de comercializare în sistem en dAtail şi în sistem de alimentaţie publica a produselor supuse autorizãrii de cãtre instituţiile publice şi organizaţiile nonprofit, prin unitãţi proprii ale acestora, cu excepţia celor care utilizeazã credite bugetare conform Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare. Autorizaţiile de comercializare se emit de organele care au competenta în acest sens, atât pentru agenţii economici, cat şi pentru fiecare filiala, sucursala şi punct de lucru aflate în subordinea lor. În cazul în care un agent economic comercializeazã produse supuse autorizãrii în sistem de alimentaţie publica prin mai multe unitãţi proprii, situate însã în sedii diferite, se elibereazã autorizaţii, cu plata taxei corespunzãtoare pentru fiecare unitate. În ceea ce priveşte agenţii economici care la acelaşi sediu au organizate mai multe unitãţi de comercializare în sistem de alimentaţie publica ce practica adaosuri de alimentaţie publica diferite, au gestiune sau denumiri diferite, autorizarea se face cu plata taxei corespunzãtoare pentru fiecare unitate. În situaţia în care un agent economic comercializeazã produse supuse autorizãrii - altele decât produsele din tutun -, prin achiziţionarea acestora de la Ministerul Finanţelor, indiferent de modul de achizitionare, ca fiind bunuri confiscate şi devenite proprietate de stat, acesta va obţine autorizaţie de comercializare conform prevederilor de autorizare corespunzãtor formei de comercializare practicate. Valorificarea bunurilor supuse autorizãrii, confiscate şi devenite proprietate a statului, efectuatã prin magazinele proprii ale Ministerului Finanţelor, nu intra sub incidenta prevederilor ordonanţei. Agentul economic care achiziţioneazã în vrac produse supuse autorizãrii - altele decât alcoolul şi bãuturile alcoolice -, pe care le ambaleaza apoi în ambalaje mici, fãrã ca produsele sa sufere vreo modificare sau transformare, în scopul comercializãrii acestora, va fi autorizat, cu plata taxei corespunzãtoare formei de comercializare practicate. Pentru comercianţii în sistem en detail de produse supuse autorizãrii, care deţin unitãţi de desfacere cu sedii diferite, se elibereazã autorizaţii, cu plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate. Se vor autoriza în vederea comercializãrii produselor supuse autorizãrii şi cantinele aparţinând agenţilor economici care desfãşoarã alt gen de activitãţi decât cele de comercializare a produselor supuse autorizãrii. În acest caz se vor elibera autorizaţii nominale pentru cantinele care sunt înregistrate la organele fiscale teritoriale, având cod fiscal distinct, şi care nu au obligaţii fiscale proprii restante fata de bugetul de stat, chiar dacã agenţii economici de care aparţin înregistreazã astfel de obligaţii. Agenţii economici care deţin unitãţi de vânzare cu amãnuntul şi care efectueazã operaţiuni de prajire a cafelei verzi, precum şi de macinare a acesteia în aparate aflate în incinta magazinului, în vederea comercializãrii, vor fi autorizaţi pentru activitatea de comercializare în sistem en detail. Agenţii economici care comercializeazã cafea prin automate amplasate în diverse locuri, inclusiv cei care schimba locul în funcţie de vadul comercial, vor fi asimilaţi din punct de vedere al taxei de autorizare cofetariilor. ORDONANTA Art. 34 alin. (4) lit. c). - Autorizaţia se emite în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 22, şi a urmãtoarelor documente în copii certificate de organul fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea agentul economic: ......................................................................... c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte ca solicitantii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale fata de bugetul de stat. Nu se considera obligaţii fiscale fata de bugetul de stat, în înţelesul acestei prevederi: - sumele pentru care agenţii economici au obţinut de la Ministerul Finanţelor înlesniri la plata acestora; - sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale de specialitate, aflate în diferite stadii de contestare sau în judecata; - sumele care fac obiectul hotãrârilor de suspendare a executãrii, date de instanţele judecãtoreşti; NORME 27. La solicitarea eliberãrii autorizaţiei de comercializare agenţii economici producãtori de alcool care achiziţioneazã instalatia de producere a alcoolului sau anumite coloane de distilare de la alţi agenţi economici producãtori sunt obligaţi sa prezinte, pe lângã propriul certificat de atestare fiscalã, şi o copie de pe certificatul de atestare fiscalã a agentului economic vânzãtor, din care sa rezulte ca acesta nu are obligaţii fiscale reprezentând accize datorate şi neachitate fata de bugetul de stat. ORDONANTA Art. 34 alin. (4) lit. d). - Autorizaţia se emite în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 22, şi a urmãtoarelor documente în copii certificate de organul fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea agentul economic: .............................................................. d) declaraţia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spaţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfãşoarã activitatea, precum şi adresele acestora. Aceasta declaraţie va fi însoţitã de documentele care atesta proprietatea sau deţinerea sub alta forma legalã a spaţiilor declarate; NORME 28. Agenţilor economici producãtori care au sediul social la o adresa, iar producţia efectivã o obţin la sucursale, filiale şi puncte de lucru situate la alte adrese decât sediul social li se vor elibera autorizaţii atât pentru sediul social, cat şi pentru fiecare sucursala, filiala şi punct de lucru, cu plata taxei de autorizare aferente capacitãţii totale de producţie. În vederea obţinerii autorizaţiilor, punctele de lucru ale agenţilor economici producãtori trebuie sa se înregistreze ca plãtitori de accize la organul fiscal teritorial în a cãrui raza îşi desfãşoarã activitatea. Fiecare punct de lucru astfel înregistrat este obligat sa îşi organizeze evidenta contabila în mod corespunzãtor, evidenta pe baza cãreia se vor determina obligaţiile fiscale din accize datorate bugetului de stat. Pentru toate livrãrile de produse ce se efectueazã de punctele de lucru se vor întocmi facturi fiscale speciale, în antetul facturii fiscale fiind înscrise atât denumirea agentului economic, cat şi cea a punctului de lucru unde se desfãşoarã efectiv procesul de producţie. Lunar sucursalele, filialele şi punctele de lucru, aparţinând agenţilor economici producãtori de alcool şi de bãuturi alcoolice spirtoase, au obligaţia sa depunã la organul fiscal teritorial în a cãrui raza îşi desfãşoarã activitatea o situaţie care va cuprinde informaţii privind modul de valorificare a alcoolului şi a bãuturilor alcoolice spirtoase, din care sa rezulte: denumirea şi adresa beneficiarului, numãrul şi data facturii, cantitãţile, preţul unitar şi valoarea totalã. Organele fiscale vor efectua, în baza acestor date, verificãri incrucisate atât la agenţii economici furnizori, cat şi la agenţii economici beneficiari ai acestor produse, urmãrind cu precãdere livrãrile de alcool şi destinaţia data acestuia de agenţii economici cumpãrãtori. Pentru anul în curs, dupã expirarea termenului de 60 de zile calendaristice prevãzut la art. 59 alin. (2) din ordonanta, pentru emiterea autorizaţiilor anuale, în cazul agenţilor economici producãtori şi importatori de alcool şi bãuturi alcoolice spirtoase, organele fiscale vor proceda la inventarierea tuturor punctelor de lucru în care se obţin astfel de produse şi vor verifica dacã acestea au fost înregistrate ca plãtitori de accize şi dacã au fost autorizate în acest sens. Agenţii economici producãtori de alcool şi de bãuturi alcoolice spirtoase, care îşi schimba sediul social sau adresele sucursalelor, filialelor şi punctelor de lucru, vor solicita eliberarea unei noi autorizaţii de comercializare, cu plata taxei corespunzãtoare capacitãţii de producţie de la noua adresa. Nedetinerea autorizaţiei pentru noua adresa presupune ca activitatea desfasurata în acel loc este neautorizata. ORDONANTA Art. 34. - (6) Dacã un agent economic poseda o autorizaţie de comercializare pentru anumite produse şi solicita autorizarea comercializãrii şi pentru alte produse din cadrul aceleiaşi grupe de produse, termenul de completare corespunzãtoare a autorizaţiilor este de maximum 10 zile de la data solicitãrii. Completarea autorizaţiei se face de cãtre organul fiscal care are competenta de eliberare a autorizaţiilor, în baza unei cereri depuse în acest sens de cãtre agentul economic, la care se ataşeazã dovada achitãrii taxelor de autorizare aferente noilor produse. NORME 29. Completarea autorizaţiei agentului economic se face prin emiterea unei anexe suplimentare aferente noii solicitãri. ORDONANTA Art. 37. - (1) Obligaţia plãţii taxelor de autorizare ia naştere în momentul solicitãrii autorizaţiei de comercializare. Plata taxei se poate face în doua transe egale, astfel: prima transa la data solicitãrii autorizaţiei, iar a doua transa, în termen de 6 luni de la data înscrisã pe autorizaţie ca data a emiterii acesteia. NORME 30. Agenţilor economici cãrora, prin decizia data de comisia prevãzutã la pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice, le-a fost respinsã cererea de autorizare din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevãzute de ordonanta sau care solicita retragerea documentaţiei depuse, înainte de a obţine autorizaţia în sine, li se poate restitui taxa de autorizare deja plãtitã. ORDONANTA Art. 38. - Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat şi se vãrsa în contul accizelor, evidentiindu-se în cont distinct. NORME 31. Sumele datorate bugetului de stat drept taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului brut, alcoolului etilic rafinat, bãuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei se vor vira de cãtre agenţii economici, astfel: - în contul 20.14.01.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului, bãuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei", deschis la unitãţile trezoreriei statului; - în contul 60.14.x.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului, bãuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei", deschis la Sucursala sectorului 4 a Bãncii Comerciale Romane - S.A., pentru agenţii economici cu sediul fiscal în judeţul Ilfov. Plãţile se efectueazã cu ordin de plata tip trezorerie, care se completeazã cu toate elementele cuprinse în formular. În mod deosebit se vor avea în vedere: - la poziţia "Banca beneficiarului" se înscrie sucursala judeteana sau a municipiului Bucureşti a Bãncii Naţionale a României, cont 36.128..., dupã caz; - la poziţia "Beneficiar" se înscrie trezoreria municipiului, sectorului, oraşului, comunei, dupã caz, iar pentru judeţul Ilfov - Banca Comercialã Romana - S.A., Sucursala sectorului 4. Organele fiscale asigura evidenta nominalã pe plãtitori a taxelor de autorizare, potrivit normelor în vigoare. ORDONANTA Art. 43. - (1) Pentru titeiul şi gazele naturale din producţia interna agenţii economici autorizaţi datoreazã bugetului de stat impozit în momentul livrãrii. NORME 32. Pentru gazele naturale din producţia interna, provenite din zãcãminte de gaze naturale, din zacamintele de gaze cu condensat şi din zacamintele de ţiţei, impozitul se plãteşte de agentul economic autorizat prin care se realizeazã livrarea la consumatorul final. ORDONANTA Art. 45. - (1) Rãspunderea pentru calcularea şi vãrsarea la bugetul de stat a accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna revine plãtitorilor prevãzuţi în prezenta ordonanta. NORME 33. Agenţii economici plãtitori de accize şi de impozit la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna au obligaţia sa înscrie distinct în facturile de vânzare cuantumul acestor impozite. ORDONANTA Art. 46. - Agenţii economici plãtitori de accize sau de alte impozite indirecte, reglementate prin prezenta ordonanta, sunt obligaţi sa se înregistreze ca plãtitori de astfel de impozite la organele fiscale teritoriale, conform dispoziţiilor legale privind înregistrarea fiscalã. NORME 34. Agenţii economici producãtori de produse supuse autorizãrii, care deţin puncte de lucru la alte adrese decât cea a sediului social, în vederea obţinerii autorizaţiilor de comercializare vor inregistra aceste puncte de lucru ca plãtitori de accize la organele fiscale teritoriale în a cãror raza acestea îşi desfãşoarã activitatea. Plata efectivã la bugetul de stat a accizelor se va efectua de fiecare punct de lucru pentru toatã producţia obţinutã şi livrata de acesta. ORDONANTA Art. 47. - Plãtitorii au obligaţia sa ţinã evidenta accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna, dupã caz, conform normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor în aplicarea prezentei ordonanţe. NORME 35. a) Evidentierea în contabilitate a accizelor calculate şi datorate se efectueazã dupã cum urmeazã:
635 "Cheltuieli cu alte impozite, = 446 "Alte impozite, taxe - cu sumele
taxe şi vãrsãminte asimilate" şi vãrsãminte calculate
asimilate" conform
- analitic distinct preve-
derilor
legale
b) Pentru reflectarea în contabilitate a accizelor calculate pe baza cotelor procentuale aplicate asupra preţurilor maxime de vânzare cu amãnuntul declarate se efectueazã articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite, = 446 "Alte impozite, taxe - cu sumele
taxe şi vãrsãminte asimilate" şi vãrsãminte repre-
asimilate" zentand
- analitic distinct accizele
procentuale
c) Pentru reflectarea în contabilitate a accizelor datorate, în cazul agenţilor economici care beneficiazã de exercitarea dreptului de deducere a accizei aferente materiei prime introduse în prelucrare, se efectueazã articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite, = 446 "Alte impozite, taxe - cu sumele
taxe, şi vãrsãminte asimilate" şi vãrsãminte reprezen-
asimilate" tand accizele
- analitic distinct datorate,
determinate
potrivit
coloanei 5
din anexele
nr. 4 şi 5
la prezentele
norme meto-
dologice
d) Pentru reflectarea în contabilitate a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna se efectueazã articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite, = 446 "Alte impozite, taxe
taxe şi vãrsãminte asimilate" şi vãrsãminte asimilate"
- analitic distinct
ORDONANTA Art. 49. - Plata accizelor şi a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna se efectueazã lunar, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, pe baza declaraţiei privind obligaţiile de plata la bugetul de stat, prin virament sau în numerar, dupã caz, în contul bugetului de stat, deschis la unitãţile teritoriale ale trezoreriei statului, iar pentru produsele din import, la organele vamale, concomitent cu plata taxelor vamale. NORME 36. Sumele datorate bugetului de stat drept accize şi impozit la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna se vor vãrsa de cãtre agenţii economici astfel: a) în toate judeţele şi în sectoarele municipiului Bucureşti conturile sunt deschise la trezoreriile locale din cadrul perceptiilor, circumscriptiilor fiscale şi administraţiilor financiare în a cãror raza teritorialã plãtitorii îşi au sediul, şi anume:
- contul 20.14.01.01 "Accize"
- contul 20.14.01.02 "Impozit pe titeiul din producţia
interna şi gaze naturale"
b) în judeţul Ilfov, unde nu funcţioneazã trezorerie a statului, conturile sunt deschise pe seama unitãţilor fiscale în a cãror raza teritorialã plãtitorii îşi au sediul fiscal, la Sucursala sectorului 4 a Bãncii Comerciale Romane S.A., şi anume:
- contul 60.14.x.01 "Accize"
- contul 60.14.x.02 "Impozit pe titeiul din producţia
interna şi gaze naturale"
Plãţile se efectueazã cu ordin de plata tip trezorerie, care se completeazã cu toate elementele cuprinse în formular. În mod deosebit se vor avea în vedere: - la poziţia "Banca beneficiarului" se înscrie sucursala judeteana sau a municipiului Bucureşti a Bãncii Naţionale a României, cont 36.128..., dupã caz; - la poziţia "Beneficiar" se înscrie trezoreria municipiului, sectorului, oraşului, comunei, dupã caz, iar pentru judeţul Ilfov - Banca Comercialã Romana - S.A., Sucursala sectorului 4. Organele fiscale asigura evidenta nominalã pe plãtitori a accizelor şi impozitelor datorate şi încasate potrivit normelor în vigoare. ORDONANTA Art. 51. - (2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã: - cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei şi anularea autorizaţiei de comercializare, cele de la lit. a), n), o) şi q); NORME 37. Anularea autorizaţiei de comercializare se face de emitentul acesteia, la sesizarea organelor de control care au constatat ca agentul economic autorizat se încadreazã în prevederile art. 51 alin. (1) lit. a), n), o) şi q) din ordonanta. Autorizaţia de comercializare se anuleazã în baza deciziei date de comisiile prevãzute la pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice. Decizia de anulare se hotãrãşte în urma analizarii faptelor constatate. Eliberarea unei noi autorizaţii se efectueazã numai în condiţiile în care agentul economic a achitat toate sumele restante la bugetul de stat, inclusiv cele care au generat anularea. ORDONANTA Art. 59. - (4) Dupã anularea valabilitãţii autorizaţiilor este interzisã orice activitate de comercializare a produselor supuse autorizãrii. NORME 38. Desfãşurarea de activitãţi de comercializare fãrã autorizaţie se sancţioneazã potrivit prevederilor legale prin care este reglementat regimul comercializãrii produselor. 39. Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice. 40. Pe data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice se abroga Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 196/1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.577/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 29 decembrie 1998.
ANEXA 1
LISTA
cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize) pentru produse
şi grupe de produse, pe poziţii şi coduri tarifare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea produsului
crt. sau a grupei de produse U.M. Codul tarifar
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A. Alcool brut, alcool etilic rafinat, bãuturi alcoolice şi orice
alte produse destinate industriei alimentare sau consumului,
care conţin alcool etilic
1. Alcool brut, alcool etilic rafinat;
bãuturi alcoolice şi orice alte
produse destinate industriei
alimentare sau consumului, care
conţin alcool etilic, cu o
concentraţie mai mare de 0,5% în
volum; vinuri, produse pe baza
de vin şi produse pe baza de
distilat din vin, cu o concentraţie
în alcool de peste 22% în volum;
coniac, armaniac şi vinars
1.1. Alcool brut hl alcool ex. 2207.10.00
(cu < 95,5% alcool etilic)
pur 2207.20.00
2208.90.91
2208.90.99
1.2. Alcool etilic rafinat hl alcool ex. 2207.10.00
(cu ≥ 95,5% alcool etilic)
pur
1.3. Bãuturi alcoolice spirtoase hl alcool ex. 2203.00 (cu >
obţinute pe baza de alcool 10% vol. alcool etilic)
etilic rafinat şi pur ex. 22.04 (cu > 22% vol.
bãuturi alcoolice obţinute alcool etilic)
din distilate ex. 22.05 (cu >
de cereale 22% vol. alcool etilic)
ex. 22.06 (cu > 22% vol.
alcool etilic)
2208.30
2208.50
2208.60
2208.70
2208.90.11
2208.90.19
2208.90.41
2208.90.52
2208.90.57
2208.90.69
2208.90.74
2208.90.78
1.4. Alte produse destinate hl alcool ex. 1302.19.30 (cu > 0,5%
industriei alimentare vol. alcool etilic)
sau consumului, care pur ex. 20.08 (cu > 0,5% vol.
conţin alcool etilic, alcool etilic)
cu o concentraţie 2106.90.20
mai mare de 0,5%; vinuri, 2208.20.12
produse pe baza de vin şi 2208.20.14
produse pe baza de distilat ex. 2208.20.29 (cu >
din vin, cu o concentraţie 22% vol. alcool etilic;
în alcool de peste 22% vinars)
în volum; ex. 2208.20.40 (cu >
coniac, armaniac şi vinars 22% vol. alcool
etilic; vinars)
2208.20.62
2208.20.64
ex. 2208.20.89 (cu >
22% vol. alcool
etilic; vinars)
2208.40
3302.10.10
2. Bãuturi alcoolice naturale hl alcool 2208.20.26
pur 2208.20.27
ex. 2208.20.29 (cu ≤
22% vol. alcool
etilic, altele decât
vinarsul)
ex. 2208.20.40 (cu ≤
22% vol. alcool
etilic, altele decât
vinarsul)
2208.20.86
2208.20.87
2208.90.33
2208.90.38
ex. 2208.20.89 (cu ≤
22% vol. alcool
etilic, altele decât
vinarsul)
2208.90.45
2208.90.48
2208.90.71
3. Vinuri şi produse pe baza de vin
3.1. Vinuri nespumoase hl/1 grad ex. 2204.21 (cu ≤ 22%
vol. alcool etilic
alcoolic şi cu < 2,5 bari presiune
în butelie)
ex. 2204.29 (cu ≤ 22%
vol. alcool etilic
şi cu < 2,5 bari presiune
în butelie)
ex. 2204.30 (0,5 < %
vol. alcool
etilic ≤ 22)
3.2. Vinuri spumoase hl/1 grad ex. 2204.10 (cu ≤ 22%
vol. alcool etilic
alcoolic şi cu < 3,5 bari
presiune în butelie)
ex. 2204.21 (cu ≤ 22%
vol. alcool etilic
şi cu ≥ 2,5 bari
presiune în butelie)
ex. 2204.29 (cu ≤
22% vol. alcool etilic
şi cu ≥ 2,5 bari presiune
în butelie)
3.3. Vin spumant hl/1 grad ex. 2204.10 (cu ≤ 22%
vol. alcool etilic
alcoolic şi cu ≥ 3,5 bari
presiune în butelie)
3.4. Vermuturi şi alte produse hl/1 grad ex. 22.05 (cu ≤ 22%
pe baza de vin, cu o vol. alcool etilic)
concentraţie în alcool alcoolic ex. 22.06 (cu ≤ 22%
de pana la 22%, inclusiv vol. alcool etilic)
în volum
4. Bere hl/1 grad ex. 2203.00 (cu ≤ 10%
alcoolic vol. alcool etilic)
B. Produse din tutun
5. Tigarete 1.000 2402.20
tigarete
6. Tigari şi tigari de foi 1.000 tigari 2402.10.00
7. Tutun destinat fumatului kg 2403.10
ex. 2403.91.00 (tutun
destinat fumatului)
ex. 2403.99.90 (tutun
destinat fumatului)
8. Tutun de prizat şi tutun kg 2403.99.10
de mestecat
C. Produse petroliere
9. Benzine - carburanţi auto t ex. 2710.00.34 (altele
decât benzinele fãrã
plumb - carburanţi auto)
ex. 2710.00.36 (altele
decât benzinelefara
plumb - carburanţi auto)
10. Benzine fãrã plumb -
carburanţi auto t 2710.00.27
2710.00.29
2710.00.32
11. Motorina auto t ex. 2710.00.66
(motorina auto)
ex. 2710.00.67
(motorina auto)
ex. 2710.00.68
(motorina auto)
12. Benzina de prima distilare
de DAV, de cocsare şi de piroliza t ex. 2710.00.11
(benzina de prima
distilare de DAV)
ex. 2710.00.34
(benzina de cocsare)
ex. 2710.00.36
(benzina de piroliza)
13. Combustibili tip "M" şi tip "P" t ex. 2710.00.66
(combustibil tip "M")
ex. 2710.00.67
(combustibil tip "M")
ex. 2710.00.68
(combustibil tip "M")
ex. 2710.00.55
(combustibil tip "P")
14. Uleiuri pentru motoare auto t ex. 2710.00.87
(uleiuri minerale pentru
motoare auto)
ex. 2710.00.89
(uleiuri pentru motoare
auto)
ex. 3403.19.91
(uleiuri pentru motoare
auto)
15. Aditivi preparati pentru benzine t ex. 3811.11
aditivi preparati pentru
benzine)
ex. 3811.19.00
(aditivi preparati pentru
benzine)
ex. 3811.90.00
(aditivi preparati pentru
benzine)
16. Vaseline t ex. 2710.00.89 (vaseline)
2712.10
17. Parafine t ex. 2710.00.89 (parafine)
2712.20
ex. 2712.90 (parafine)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTA: Cu prefixul "ex" au fost marcate situaţiile în care, din intreaga poziţie tarifara sau din întregul cod tarifar, sunt supuse accizelor numai produsul sau grupa de produse menţionatã între paranteze.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize) pentru
alte produse, pe poziţii şi coduri tarifare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea produsului
crt. sau a grupei de produse Codul tarifar
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Cafea verde 0901.11.00
0901.12.00
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori 0901.21.00
0901.22.00
0901.90.90
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea 2101.11
solubila ex. 2101.12
(preparate cu
cafea solubila)
4. Confecţii din blanuri naturale (cu excepţia 4303.10.10
celor de iepure, oaie, capra) ex. 4303.10.90
(altele decât de
iepure, oaie, capra)
ex. 6506.92.00
(altele decât de
iepure, oaie, capra)
5. Articole din cristal ex. 7009.91.00 (din
cristal)
ex. 7009.92.00 (din
cristal)
7013.21
7013.31
7013.91
ex. 7018.90 (din
cristal)
ex. 7020.00.80 (din
cristal)
ex. 9405.10.50 (din
cristal)
ex. 9405.20.50 (din
cristal)
ex. 9405.50.00 (din
cristal)
ex. 9405.91 (din
cristal)
6. Bijuterii din aur şi/sau din platina, ex. 7113.19.00
cu excepţia verighetelor (din aur şi/sau din
platina, cu
excepţia
verighetelor)
7. Autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv
din import, rulate):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1601 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.21
(autoturisme şi
autoturisme de
teren, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.22
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
normal de poluare,
sub 1601 cmc )
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
normal de poluare,
sub 1601 cmc )
- cu grad redus de poluare ex. 8703.21
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.22
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, sub 1601 cmc,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, sub 1601 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica
între 1601 şi 1800 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 1800 cmc,
cu grad normal
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 1800 cmc,
cu grad normal
de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 1800 cmc ,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 1800 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica
între 1801 şi 2000 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1801
şi 2000 cmc,
cu grad normal
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1801
şi 2000 cmc,
cu grad normal
de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1801
şi 2000 cmc,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1801
şi 2000 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica
între 2001 şi 2500 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad normal
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad normal
de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica peste 2500 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
2500 cmc,
cu grad normal de
poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
2500 cmc, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.24
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
2500 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.23.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
2500 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.24
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
redus de poluare)
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1601 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.31
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.32.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, sub
1601 cmc, cu
grad normal
de poluare)
ex. 8703.32.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, sub
1601 cmc, cu grad
normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.31
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.32.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, sub
1601 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.32.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, sub
1601 cmc, cu grad
redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica
între 1601 şi 2000 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.32.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 2000 cmc,
cu grad normal
de poluare)
ex. 8703.32.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 2000 cmc,
cu grad normal
de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.32.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 2000 cmc,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.32.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 1601
şi 2000 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica
între 2001 şi 2500 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.32.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad normal
de poluare)
ex. 8703.32.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad normal
de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.32.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.32.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2001
şi 2500 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica
între 2501 şi 3100 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.33.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2501
şi 3100 cmc,
cu grad normal
de poluare)
ex. 8703.33.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2501
şi 3100 cmc,
cu grad normal
de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.33.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2501
şi 3100 cmc,
cu grad redus
de poluare)
ex. 8703.33.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, între 2501
şi 3100 cmc,
cu grad redus
de poluare)
- cu capacitatea cilindrica peste 3100 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.33.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
3100 cmc, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.33.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
3100 cmc, cu grad
normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.33.19
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
3100 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.33.90
(autoturisme
şi autoturisme de
teren, peste
3100 cmc, cu grad
redus de poluare)
8. Parfumuri, ape de colonie şi ape de toaleta 3303.00
9. Aparate video de înregistrat sau de 85.21
reprodus, chiar incorporand un receptor ex. 85.19 (combine
de semnale videofonice; audio)
combine audio ex. 85.20 (combine
audio)
ex. 85.27 (combine
audio)
10. Dubluradiocasetofoane
cu redare de pe ex. 85.27
pe banda magnetica (dubluradiocase-
sau compact disc tofoane cu
redare de pe banda
magnetica sau
compact disc)
11. Camera video 8525.40
12. Cuptoare cu microunde 8516.50.00
13. Aparate pentru aer condiţionat, de perete 8415.10.00
sau de fereastra, formând un singur corp
14. Arme de vanatoare şi arme de uz individual, ex. 9302.00
altele decât cele de uz militar (arme de vanatoare
sau de sport) şi arme de uz
individual, altele
decât cele de uz
militar sau de
sport)
ex. 93.03 (arme
de vanatoare
şi arme de uz
individual, altele
decât cele de uz
militar sau
de sport)
ex. 9304.00.00
(arme de vanatoare
şi arme de uz
individual, altele
decât cele de uz
militar sau
de sport)
ex. 9307.00.00
(arme de vanatoare
şi arme de
uz individual,
altele decât cele
de uz militar sau
de sport)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTA: Cu prefixul "ex" au fost marcate situaţiile în care, din intreaga poziţie tarifara sau din întregul cod tarifar, sunt supuse accizelor numai produsul sau grupa de produse menţionatã. ANEXA 3 EXEMPLE privind metodologia de calcul al accizelor pentru alcool şi bãuturi alcoolice (în condiţiile unui curs de schimb de 18.800 lei/euro şi ale preţurilor minime la alcool şi la bãuturi alcoolice, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 10 februarie 2000) Alcool brut, alcool etilic rafinat; bãuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic cu o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe baza de vin şi produse pe baza de distilat din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac şi vinars
A. Produse imbuteliate
1. Alcool etilic rafinat
a) alcool etilic îmbuteliat în sticle cu capacitate 0,5 l, cu tãrie
alcoolicã de 87% vol.
Acciza
87 180 x 18.800 lei 1
pentru o sticla = ── x ─────────────── x 0,5 l + ─── x 22.200 lei= 14.720 lei +
de 0,5 l, 100 100 100
exclusiv
ambalajul + 222 lei = 14.942 lei
2. Bãuturi alcoolice spirtoase
a) vodca îmbuteliatã în sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tãrie
alcoolicã de 40% vol.
Acciza
pentru 40 180 x 18.800 lei 1
o sticla = ─── x ───────────────── x 0,5 l + ─── x 11.560 lei = 6.768 lei +
de 0,5 l 100 100 100
exclusiv
ambalajul + 116 lei = 6.884 lei
b) rom îmbuteliat în sticle cu capaciate de 0,75 l, cu tãrie
alcoolicã de 30% vol.
Acciza
pentru 30 180 x 18.800 lei 1
o sticla = ──── x ──────────────── x 0,75 l + ─── x 12.768 lei = 7.614 lei +
de 0,75 l, 100 100 100
exclusiv
ambalajul + 128 lei = 7.742 lei
c) brandy îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tãrie
alcoolicã de 45% vol.
Acciza
pentru 45 180 x 18.800 lei 1
o sticla = ──── x ──────────────── x 0,5 l + ─── x 13.568 lei = 7.614 lei +
de 0,5 l, 100 100 100
exclusiv
ambalajul + 136 lei = 7.750 lei
d) coniac îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tãrie
alcoolicã de 42% vol.
Acciza
pentru o 42 180 x 18.800 lei
sticla = ──── x ──────────────── x 0,5 l = 7.106 lei
de 0,5 l, 100 100
exclusiv
ambalajul
3. Bãuturi alcoolice naturale
a) tuica sau rachiu natural îmbuteliat în sticle de 1 l, cu tãrie
alcoolicã de 28% vol.
Acciza
28 180 x 18.800 lei
pentru o sticla = ──── x ──────────────── x 1 l = 9.475 lei
de 1 l 100 100
4. Vinuri şi produse pe baza de vin
a) vin nespumos îmbuteliat în sticle de 0,70 l, cu tãrie
alcoolicã de 11,5% vol.
Acciza
0,55 x 18.800 lei
pentru o sticla = 11,5 (grade tãrie) x ───────-───-────── x 0,70 l = 832 lei
de 0,70 l 100
b) vin spumos îmbuteliat în sticle de 0,70 l, cu tãrie
alcoolicã de 11% vol.
Acciza
2,75 x 18.800 lei
pentru o sticla = 11 (grade tãrie) x ────────────────── x 0,70 l = 3.980 lei
de 0,70 l 100
c) vin spumant îmbuteliat în sticle de 0,70 l, cu tãrie
alcoolicã de 12% vol.
Acciza 2,75 x 18.800 lei
pentru o sticla = 12 (grade tãrie) x ────────────────── x 0,70 l = 4.343 lei
de 0,70 l 100
5. Bere
a) bere îmbuteliatã în sticle de 0,5 l, cu tãrie alcoolicã de 5% vol.
Acciza
1,50 x 18.800 lei
pentru o sticla = 5 (grade tãrie) x ────────────────── x 0,5 l = 705 lei
de 0,5 l 100
b) bere îmbuteliatã în sticle de 0,33 l, cu tãrie alcoolicã de 4,5% vol.
Acciza 1,50 x 18.800 lei
pentru o sticla = 4,5 (grade tãrie) x ────────────────── x 0,33 l = 419 lei
de 0,33 l 100
B. Produse în vrac
1. Alcool brut, alcool etilic rafinat
a) 10.000 l alcool brut cu tãrie alcoolicã de 60% vol.
60 140 x 18.800 lei
Acciza = ──── x ──────────────── x 10.000 l = 157.920.000 lei
100 100
b) 10.000 l alcool etilic rafinat cu tãrie alcoolicã de 96,3% vol.
96,3 160 x 18.800 lei
Acciza = ──── x ──────────────── x 10.000 l = 289.670.400 lei
100 100
2. Bãuturi alcoolice spirtoase
a) 5.000 l vodca cu tãrie alcoolicã de 40% vol.
40 180 x 18.800 lei 1
Acciza = ( ─── x ──────────────── + ─── x 17.920 lei) x 5.000 l =
100 100 100
= 68.575.000 lei
b) 10.000 l rom cu tãrie alcoolicã de 30% vol.
30 180 x 18.800 lei 1
Acciza = ( ──── x ────────────────── + ─── x 11.768 lei) x 10.000 l =
100 100 100
= 102.880.000 lei
c) 1.000 l brandy cu tãrie alcoolicã de 45% vol.
45 180 x 18.800 lei 1
Acciza = ( ──── x ──────────────── + ─── x 12.568 lei) x 1.000 l =
100 100 100
= 15. 354.000 lei
3. Bãuturi alcoolice naturale
a) 1.200 l tuica sau rachiu natural cu tãrie alcoolicã de 28% vol.
28 180 x 18.800 lei
Acciza = ─── x ───────────────── x 1.200 l = 11.370.240 lei
100 100
4. Vinuri şi produse pe baza de vin
a) 10.000 l vin nespumos cu tãrie alcoolicã de 11,5% vol.
0,55 x 18.800 lei
Acciza = 11,5 (grade tãrie) x ───────────────── x 10.000 l = 11.891.000 lei
100
b) 10.000 l vin spumos cu tãrie alcoolicã de 11% vol.
2,75 x 18.800 lei
Acciza = 11 (grade tãrie) x ────────────────── x 10.000 l = 56.870.000 lei
100
c) 10.000 l vin spumant cu tãrie alcoolicã de 12% vol.
2,75 x 18.800 lei
Acciza = 12 (grade tãrie) x ────────────────── x 10.000 l = 62.040.000 lei
100
5. Bere
a) 10.000 l bere cu tãrie alcoolicã de 5% vol.
1,50 x 18.800 lei
Acciza = 5 (grade tãrie) x ────────────────── x 10.000 l = 14.100.000 lei
100
b) 10.000 l bere cu tãrie alcoolicã de 4,5% vol.
1,50 x 18.800 lei
Acciza = 4,5 (grade tãrie) x ────────────────── x 10.000 l = 12.690.000 lei
100
NOTA: 1. Preţurile luate în exemplele de calcul, în cazul determinãrii accizelor aferente alcoolului etilic îmbuteliat şi bãuturilor alcoolice spirtoase, sunt preţuri ipotetice. 2. La calcularea accizelor în lei, rezultatul subunitar va conţine trei zecimale; a treia cifra a zecimalelor se va rotunji ±, în funcţie de mãrimea celei de-a patra zecimale.
ANEXA 4
AGENTUL ECONOMIC
....................................................
Sediul .............................................
Codul plãtitorului de accize .......................
SITUAŢIA
privind determinarea accizelor de virat aferente
lunii .................. anul .............
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acciza Acciza Acciza
Nr. Denumirea Cantitatea*1) datoratã*1) aferentã materiei de virat
crt produselor (hl) (lei) prime utilizate*2 (lei)
livrate (lei )
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 = 3-4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Director, Întocmit,
.................... .........................
(numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)
*1) Cantitatea şi valoarea accizei datorate se preiau din Jurnalul privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 6 la ordonanta. *2) Valoarea accizei aferente materiei prime utilizate, determinata pe baza Jurnalului privind cumpãrãrile de materii prime supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 5 la ordonanta, precum şi pe baza normelor de consum. Pentru determinarea corecta a accizei agenţii economici producãtori vor deschide jurnale ajutatoare.
ANEXA 5
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul plãtitorului de accize .................
SITUAŢIA
privind determinarea accizelor de virat aferente
lunii .................. anul .............
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acciza Acciza Acciza
Nr. Denumirea Cantitatea*1) datoratã*1) aferentã materiei de virat
crt. produselor (hl) (lei) prime utilizate*2) (lei)
livrate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 = 3-4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Director, Întocmit,
.................... .........................
(numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)
*1) Cantitatea şi valoarea accizei datorate se preiau din Jurnalul privind vânzãrile de produse finite supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 12 la ordonanta. *2) Valoarea accizei aferente materiei prime utilizate, determinata pe baza Jurnalului privind cumpãrãrile de materii prime supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 11 la ordonanta, precum şi pe baza normelor de consum. Pentru determinarea corecta a accizei agenţii economici producãtori vor deschide jurnale ajutatoare.
ANEXA 6
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul plãtitorului de accize .................
CERERE
de restituire a accizelor aferente produselor vândute în regim duty-free
luna........................... anul ................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul şi Canti- Valoa- Acciza Canti- Acciza
Nr. data docu- Furnizorul Denumirea tatea U. rea tota- tatea aferen-
crt. mentului de produsului cumpa- M. tota- la van- ta van-
cumpãrare rata la duta zarilor
pentru
care se
solicita
restitu-
irea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Director, Întocmit,
............................ ................................
(numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)
ANEXA 7
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul plãtitorului de accize .................
CERERE
de restituire a accizelor aferente alcoolului utilizat în producţia
de alcool sanitar luna .............. anul ...........
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numãrul Cantitatea Cantitatea Acciza
crt. şi data Furni- achizitionata Valoarea Acciza prelucrata solicitatã
documen- zorul ──────────-─── totalã totalã ─────────────── sa fie
tului de (litri) (tãrie (litri) (tãrie restituitã
cumpa- alcoo- alcoo-
rare lica % lica %
în vol.) în vol.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Director, Întocmit,
........................... ...............................
(numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)
ANEXA 8
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul plãtitorului de accize .................
CERERE
de restituire a accizelor aferente alcoolului utilizat în producţia
de medicamente sau de oţet alimentar
luna ......... anul ............
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numãrul Cantitatea Cantitatea Acciza
crt. şi data Furni- achizitionata Valoarea Acciza prelucrata solicitatã
documen- zorul ──────────-─── totalã totalã ─────────────── sa fie
tului de (litri) (tãrie (litri) (tãrie restituitã
cumpa- alcoo- alcoo-
rare lica % lica %
în vol.) în vol.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Director, Întocmit,
........................... ...............................
(numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)