Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 20 din 6 septembrie 2006 pentru aprobarea Normei nr. 8/2006 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 784 din 15 septembrie 2006
În baza prevederilor art. 3 alin. (1), art. 16, 21 şi ale <>art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
conform <>Hotãrârii Parlamentului României nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 15 alin. (7) şi (8), art. 35, art. 81 alin. (2) şi (3), art. 83 lit. d) şi ale <>art. 125 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative,
în baza hotãrârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 6 septembrie 2006,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite urmãtoarea hotãrâre:
ART. 1
Se aprobã <>Norma nr. 8/2006 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Norma menţionatã la art. 1 intrã în vigoare la data publicãrii acesteia şi a prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicatã şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
ART. 3
Departamentul autorizare-reglementare împreunã cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotãrâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea
Bucureşti, 6 septembrie 2006.
Nr. 20.
ANEXĂ
<>NORMA Nr. 8/2006
privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative
În baza prevederilor art. 15 alin. (7) şi (8), art. 35, art. 81 alin. (2) şi (3) şi ale <>art. 83 lit. d) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 470 din 31 mai 2006, denumitã în continuare Lege,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumitã în continuare Comisie, emite prezenta normã.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta normã reglementeazã procedura de acordare şi retragere a avizului auditorului financiar pentru fondurile de pensii facultative.
ART. 2
Prezenta normã se adreseazã auditorilor financiari certificaţi de Camera Auditorilor Financiari din România.
ART. 3
Auditorii prevãzuţi la art. 81 alin. (3) din Lege sunt obligaţi sã prezinte Comisiei documentaţia care atestã faptul cã sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, precum şi documentaţia care atestã cã au fost autorizaţi, avizaţi sau supuşi unei proceduri similare, în vederea funcţionãrii ca auditor pe piaţa pensiilor private, într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
ART. 4
Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normã au semnificaţia prevãzutã la art. 2 din Lege.
CAP. II
Condiţii privind avizarea auditorului financiar
ART. 5
Pentru a fi avizaţi în vederea auditãrii situaţiilor financiare ale fondurilor de pensii facultative, auditorii financiari trebuie sã îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sã aibã calitatea de auditor financiar activ, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) sã fi funcţionat minimum 4 ani, cu excepţia persoanelor juridice rezultate dintr-o fuziune sau o divizare, caz în care acest termen include şi funcţionarea persoanei/persoanelor juridice din care acestea provin, precum şi sã nu fi înregistrat pierderi în ultimele douã exerciţii financiare;
c) sã fi participat la auditarea situaţiilor financiare ale societãţilor de asigurãri, ale societãţilor de administrare a investiţiilor sau a fondurilor de pensii private pe o perioadã de cel puţin 2 ani;
d) sã aibã încheiat un contract de asigurare de rãspundere civilã profesionalã cu o societate de asigurãri autorizatã de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor ori de o instituţie similarã dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, suma asiguratã trebuind sã fie la nivelul maxim, în funcţie de riscul asumat pentru activitatea desfãşuratã;
e) sã nu fi fost sancţionaţi de cãtre autoritãţi române sau strãine din domeniul financiar cu interdicţia de a desfãşura activitãţi în sistemul financiar-bancar sau cu interdicţia temporarã de a desfãşura astfel de activitãţi;
f) sã nu aibã menţiuni în cazierul fiscal, în cazul auditorilor persoane juridice, şi sã nu aibã menţiuni în cazierul judiciar şi cel fiscal, în cazul auditorilor persoane fizice;
g) sã nu aibã datorii cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale;
h) sã îndeplineascã cerinţele legale şi profesionale referitoare la activitatea de audit şi sã nu se afle într-o situaţie de incompatibilitate sau de conflict de interese prevãzutã de legislaţia în vigoare;
i) sã fi achitat taxa pentru avizare.
CAP. III
Documentaţia necesarã avizãrii auditorului financiar
ART. 6
(1) Decizia de avizare ca auditor al fondurilor de pensii facultative se elibereazã în baza Cererii pentru avizarea auditorului financiar, întocmitã conform anexei nr. 1.
(2) Cererea, însoţitã de documentaţia completã, se depune şi se înregistreazã la Comisie de cãtre societãţile de audit sau auditorii financiari persoane fizice care intenţioneazã sã solicite avizarea ca auditor financiar al unui fond de pensii facultative.
ART. 7
Cererea pentru avizarea auditorului financiar este însoţitã de urmãtoarele documente:
a) certificatul eliberat de Camera Auditorilor Financiari din România care atestã calitatea de membru activ al acesteia;
b) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în copie;
c) copiile situaţiilor financiare ale auditorului financiar pentru ultimele douã exerciţii financiare, din care sã rezulte cã nu a înregistrat pierderi;
d) documente din care sã reiasã cã îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 5 lit. c);
e) contract de asigurare de rãspundere civilã profesionalã, conform art. 5 lit. d), în copie;
f) cazierul fiscal, în original;
g) declaraţia în forma prezentatã în anexa nr. 2.1, în cazul persoanelor juridice, sau conform anexei nr. 2.2, în cazul persoanelor fizice, completatã şi semnatã de reprezentantul legal al societãţii de audit financiar, respectiv de auditorul financiar persoanã fizicã;
h) dovada plãţii taxei de avizare.
CAP. IV
Acordarea sau respingerea avizului auditorului financiar
ART. 8
Comisia hotãrãşte cu privire la eliberarea unei decizii de avizare a auditorului financiar în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
ART. 9
(1) Orice solicitare a Comisiei de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevãzut la art. 8, un nou termen începând sã curgã de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificãri, depunere care nu poate fi fãcutã mai târziu de 30 de zile de la data solicitãrii Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constatã depunerea acestora într-o formã necorespunzãtoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre completare sau înlocuire, dupã caz.
ART. 10
(1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevãzute în prezenta normã duce la respingerea cererii pentru avizare ca auditor financiar al fondurilor de pensii facultative.
(2) Decizia de respingere, scrisã şi motivatã, se comunicã în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestatã în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii ei, în conformitate cu legislaţia contenciosului administrativ.
ART. 11
O nouã cerere de avizare poate fi adresatã Comisiei numai dacã au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a cererii iniţiale.
ART. 12
Orice modificare a informaţiilor şi/sau a documentelor care au stat la baza avizãrii auditorului financiar va fi comunicatã de cãtre acesta Comisiei în termen de 5 zile de la data producerii modificãrii.
CAP. V
Atribuţiile şi obligaţiile auditorului financiar
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile auditorului financiar
ART. 13
(1) Auditorul financiar întocmeşte un raport de audit financiar, în conformitate cu standardele de audit emise de Camera Auditorilor Financiari din România, care va conţine cel puţin urmãtoarele:
a) auditarea anualã a valorii activului net şi a valorii unitãţii de fond, auditorul financiar având obligaţia de a-şi exprima opinia în ceea ce priveşte respectarea metodologiei de calcul a indicatorilor financiari specifici fondurilor de pensii facultative;
b) identificarea situaţiilor financiare anuale care fac obiectul auditului financiar, împreunã cu cadrul de raportare financiarã care a fost aplicat la întocmirea acestora;
c) descrierea ariei auditului financiar, cu respectarea standardelor internaţionale de audit conform cãrora a fost efectuat auditul;
d) opinia auditorului financiar care sã exprime în mod clar punctul de vedere potrivit cãruia situaţiile financiare anuale oferã o imagine fidelã a activitãţii fondului de pensii facultative şi care este conformã cadrului relevant de raportare financiarã, cu respectarea cerinţelor legale;
e) opinia de audit poate fi: fãrã rezerve, cu rezerve, contrarã sau imposibil de exprimat, dacã auditorii financiari nu au fost în mãsurã sã exprime o opinie de audit;
f) o opinie privind aspectele asupra cãrora auditorii financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fãrã ca opinia de audit sã fie cu rezerve;
g) o opinie privind gradul de conformitate a raportului administratorului cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi exerciţiu financiar;
h) o opinie cu privire la respectarea prevederilor legale privind metodologia de calcul şi evidenţã a rezervelor tehnice ale fondului de pensii facultative, precum şi a categoriilor de active admise sã acopere rezervele tehnice şi regulile de dispersie a plasamentelor;
i) o opinie privind respectarea prevederilor legale privind marja de solvabilitate a fondului de pensii facultative;
j) o opinie privind practicile şi procedurile controlului şi auditului intern al administratorului, precum şi eventualele deficienţe constatate şi recomandãrile fãcute pentru remedierea acestora. Aceastã opinie, cuprinsã în raportul de audit, trebuie înaintatã administratorului printr-un document separat de opinia de audit, denumit "Scrisoare cãtre conducerea societãţii".
(2) Auditorul financiar întocmeşte, în termen de 30 de zile, pe baza informaţiilor prezentate de administratori, rapoarte suplimentare, în conformitate cu standardele de audit financiar şi cu cadrul de raportare definit prin standardele internaţionale de contabilitate şi prin reglementãrile Comisiei referitoare la operaţiunile reclamate de acţionarii reprezentând cel puţin 5% din totalul drepturilor de vot. Administratorii sunt obligaţi sã furnizeze auditorilor financiari toate informaţiile solicitate.
(3) Dacã administratorii şi auditorii financiari prevãzuţi la alin. (2) nu dau curs solicitãrii în termenul prevãzut sau dacã raportul publicat nu cuprinde informaţiile din cadrul de raportare, acţionarii se vor putea adresa instanţei din raza teritorialã unde îşi are sediul societatea de administrare, în vederea numirii unui alt auditor financiar pentru reluarea procedurii de întocmire şi prezentare a unui raport suplimentar, urmând ca raportul sã fie înaintat instanţei şi comunicat pãrţilor.
(4) Raportul de audit se semneazã de cãtre auditorii financiari persoane fizice sau de cãtre reprezentanţii legali ai societãţilor de audit, persoane fizice, şi se dateazã.
(5) Auditorul financiar poate furniza servicii suplimentare, inclusiv rapoartele solicitate de Comisie conform alin. (2), în condiţiile respectãrii principiului independenţei.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile auditorului financiar
ART. 14
Auditorul financiar, la solicitarea scrisã a Comisiei, are obligaţia sã furnizeze orice detalii, clarificãri şi explicaţii referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale fondului de pensii facultative.
ART. 15
(1) Auditorul financiar al unui fond de pensii facultative trebuie sã informeze Comisia de îndatã ce, în exercitarea atribuţiilor sale, a luat cunoştinţã de acte sau fapte ale administratorului, care:
a) reprezintã încãlcãri ale prevederilor legii şi/sau ale reglementãrilor ori normelor emise de Comisie în aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite condiţiile de autorizare şi de desfãşurare a activitãţii fondului de pensii facultative;
b) sunt de naturã sã afecteze situaţia patrimonialã a fondului de pensii facultative sau buna sa funcţionare.
(2) Transmiterea cãtre Comisie a informaţiilor prevãzute la alin. (1) nu constituie o încãlcare a obligaţiei de pãstrare a secretului profesional, neputând atrage rãspunderea auditorului financiar în cauzã.
CAP. VI
Interdicţii
ART. 16
Este interzis auditorului financiar sã fie soţ, rudã sau afin pânã la gradul al patrulea inclusiv cu oricare dintre acţionarii societãţii de pensii, societãţii de administrare a investiţiilor şi societãţii de asigurare, membrii consiliului de administraţie sau conducãtorii societãţii care administreazã fondul de pensii facultative.
ART. 17
Auditorul financiar nu poate fi persoanã afiliatã angajatorului participantului la fondul de pensii facultative, administratorului sau depozitarului.
CAP. VII
Sancţiuni
ART. 18
În cazul constatãrii nerespectãrii prevederilor prezentei norme, Comisia informeazã Camera Auditorilor Financiari din România, solicitând acesteia adoptarea mãsurilor care se impun pentru remedierea acestor încãlcãri, şi poate retrage avizul acordat auditorilor financiari în cauzã.
ART. 19
Comisia are dreptul sã retragã avizul emis în urmãtoarele condiţii:
a) dacã acesta a fost obţinut pe baza unor informaţii sau documente false, eronate şi care au indus în eroare;
b) dacã auditorul financiar nu respectã dispoziţiile legale privind activitãţile, obligaţiile şi rãspunderea unui auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România;
c) dacã auditorului financiar i-a fost retras certificatul de Camera Auditorilor Financiari din România ori de autoritatea competentã din statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, care i-a eliberat avizul de funcţionare;
d) la solicitarea auditorului financiar;
e) la solicitarea administratorului, în baza unor documente prin care sã justifice cã auditorul financiar nu îşi respectã obligaţiile contractuale;
f) dacã fondul de pensii facultative a intrat în regim de administrare specialã, în condiţiile în care auditorul financiar nu a sesizat cauza/cauzele care a/au condus la aceastã situaţie;
g) în situaţia în care nu se mai îndeplinesc condiţiile pentru avizarea auditorului financiar.
ART. 20
Nerespectarea de cãtre administratori a prevederilor prezentei norme poate conduce la instituirea de cãtre Comisie a procedurii de supraveghere specialã.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 21
(1) Perioada de auditare a unui fond de pensii facultative de cãtre acelaşi auditor financiar este de maximum 4 ani.
(2) Administratorul de fonduri de pensii facultative are obligaţia de a încheia un nou contract cu un alt auditor financiar la expirarea perioadei de 4 ani.
ART. 22
Cuantumul taxei de avizare a auditorului financiar este prevãzut în norma privind taxele de autorizare, avizare şi administrare în sistemul pensiilor facultative, emisã de Comisie.
ART. 23
Anexele nr. 1, 2.1 şi 2.2 fac parte integrantã din prezenta normã.
ANEXA 1
-------
la normã
--------
CERERE
pentru avizarea auditorului financiar
Societatea de audit financiar/Auditorul financiar persoanã fizicã ....., cu sediul/domiciliul în ....., solicit avizarea în vederea desfãşurãrii activitãţii de audit financiar pentru fonduri de pensii facultative.
1. Date de identificare a auditorului financiar
Denumirea societãţii de audit financiar/Numele şi prenumele auditorului financiar persoanã fizicã .....
Forma juridicã ........................................................................................
Adresa sediului social/domiciliului ...................................................................
Codul de înregistrare fiscalã .........................................................................
Numãrul autorizaţiei de funcţionare eliberate de Camera Auditorilor Financiari din România.............
Informaţii de contact (telefon, fax, e-mail) ..........................................................
2. Date privind reprezentantul legal al societãţii de audit financiar (numai pentru societatea de audit financiar)
Numele şi prenumele ...................................................................................
Funcţia ...............................................................................................
Informaţii de contact (telefon, fax, e-mail) .........
3. Informaţii suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea societãţii de audit financiar/auditorului financiar persoanã fizicã
.......................................................................................................
.......................................................................................................
Subsemnatul, cunoscând prevederile privind falsul în declaraţii din Codul penal, declar pe propria rãspundere, sub sancţiunea legii, cã toate rãspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea şi cã nu existã alte fapte relevante asupra cãrora Comisia ar trebui informatã. Totodatã, în numele societãţii pe care o reprezint, mã angajez sã comunic Comisiei orice modificare privind informaţiile furnizate.
Reprezentantul legal al societãţii de audit financiar/Auditorul financiar persoanã fizicã
Numele şi prenumele ...............................................
Semnãtura şi ştampila ..............................................
NOTĂ:
Comisia va pãstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în prezenta cerere, cu excepţia cazurilor prevãzute de lege.
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot constitui încãlcãri ale legii penale.
ANEXA 2.1
---------
la normã
--------
DECLARAŢIE
Subsemnatul ......, reprezentant legal al Societãţii de Audit Financiar ........., în calitate de auditor financiar al fondului de pensii facultative ............, declar cã societatea de audit financiar menţionatã nu se aflã în vreuna dintre situaţiile prevãzute la <>art. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile ulterioare, în altã situaţie de incompatibilitate sau de conflict de interese prevãzutã de legislaţia în vigoare şi de prevederile Normei privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative.
Data ..........................................
Semnãtura şi ştampila ............
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot constitui încãlcãri ale legii penale.
ANEXA 2.2
---------
la normã
--------
DECLARAŢIE
Subsemnatul ........, persoanã fizicã ........., în calitate de auditor financiar al fondului de pensii facultative ........, declar cã nu mã aflu în vreuna dintre situaţiile prevãzute la <>art. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile ulterioare, în altã situaţie de incompatibilitate sau de conflict de interese prevãzutã de legislaţia în vigoare şi de prevederile Normei privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative.
Data ..........................................
Semnãtura şi ştampila ............
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot constitui încãlcãri ale legii penale.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: