Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 2 din 20 octombrie 2004 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Traian Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor Antonia Constantin - procuror Claudia Miu - prim-magistrat-asistent
La data de 19 octombrie 2004 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, contestaţia înregistratã la nr. 2/CT din 17 octombrie 2004, formulatã de Partidul România Mare, care priveşte înregistrarea candidaturii domnului Traian Bãsescu pentru funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 28 noiembrie 2004, şi formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 569F/2004. La data de 20 octombrie 2004 Alianţa "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat a depus la Curtea Constituţionalã un "memoriu în apãrare", înregistrat la Alianţã sub nr. 103 din 19 octombrie 2004, prin care se solicitã respingerea ca neîntemeiatã a contestaţiei formulate de Partidul România Mare. La memoriu este anexatã propunerea Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat privind candidatura domnului Traian Bãsescu la funcţia de Preşedinte al României, semnatã de copreşedinţia Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. P.N.L.-P.D. - preşedinte P.N.L., Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu, şi preşedinte P.D., Traian Bãsescu, propunere înregistratã la Biroul Electoral Central sub nr. 2/P din 17 octombrie 2004. În temeiul dispoziţiilor art. 20 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum a fost modificat, Curtea a considerat util sã fie invitaţi reprezentanţi ai contestatorului - Partidul România Mare, precum şi ai Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat. Dând curs invitaţiei, la dezbateri se prezintã, din partea Partidului România Mare, domnul vicepreşedinte Lucian Bolcaş, iar din partea Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat, domnii avocaţi Ion Dragne şi Robert Roşu, cu delegaţie la dosar. Reprezentanţii Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat au depus, în copie, urmãtoarele acte: - Extras din procesul-verbal al lucrãrilor Congresului extraordinar al Partidului Naţional Liberal din 24-25 august 2002, Bucureşti; - Statut - Regulamentul de aplicare a Statutului Codul etic al Partidului Naţional Liberal - extras (art. 4982); - Protocolul încheiat între Partidul Naţional Liberal şi Partidul Democrat la data de 28 septembrie 2003, împreunã cu documentele care au stat la baza acestuia; - Sentinţa civilã nr. 3 din 14 ianuarie 2004 a Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã, prin care s-a dispus înregistrarea în Registrul alianţelor politice al Tribunalului Bucureşti a Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat; - Delegarea de competenţe a preşedintelui Partidului Naţional Liberal, semnatã de domnul Theodor Dumitru Stolojan la 2 octombrie 2004; - Hotãrârea nr. 15 din 4 octombrie 2004 a Delegaţiei Permanente a Partidului Naţional Liberal. Reprezentantul Partidului România Mare cere sã se ia act cã nu contestã actele depuse. Domnul avocat Ion Dragne, reprezentant al Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal Partidul Democrat, ridicã excepţia lipsei calitãţii procesuale a reprezentantului Partidului România Mare, întrucât acesta nu este preşedintele partidului. Reprezentantul Partidului România Mare solicitã plenului sã dispunã respingerea excepţiei ridicate, arãtând cã legitimarea sa procesualã se întemeiazã pe prevederile art. 40 din Statutul Partidului România Mare, care prevãd cã preşedintele acestuia poate delega competenţa de reprezentare. Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei lipsei calitãţii procesuale a reprezentantului contestatorului, ca fiind neîntemeiatã. Reprezentantul Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat declarã cã renunţã la excepţia ridicatã. Având cuvântul pe fond, reprezentantul Partidului România Mare solicitã admiterea contestaţiei şi, pe cale de consecinţã, sã se constate neregularitatea formalitãţilor de depunere a candidaturii domnului Traian Bãsescu la funcţia de Preşedinte al României. În esenţã, contestatorul aratã cã propunerea a cãrei înregistrare se contestã este semnatã de domnii Traian Bãsescu, în calitate de preşedinte al Partidului Democrat, şi de Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu, în calitate de preşedinte interimar al Partidului Naţional Liberal, acesta din urmã neavând abilitarea legalã sã semneze, în numele Partidului Naţional Liberal, propunerea de candidaturã la Preşedinţia României a domnului Traian Bãsescu. Aceasta deoarece, potrivit <>art. 9 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, se impune ca respectiva propunere sã fie semnatã de conducerea partidului sau a alianţei politice, iar potrivit dispoziţiilor <>art. 10 lit. j) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 sunt competente sã depunã astfel de candidaturi numai organele împuternicite prin statut. Conform <>Legii partidelor politice nr. 14/2003 , Partidul Naţional Liberal avea obligaţia sã solicite înscrierea la tribunal, printre alte funcţii de conducere, şi pe aceea de preşedinte interimar. Numai în acest mod preşedintele interimar putea dobândi şi calitatea de copreşedinte al Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal Partidul Democrat. În plus, contestatorul mai susţine cã delegarea de competenţe nu are forţã juridicã, având în vedere cã Theodor Dumitru Stolojan, preşedintele Partidului Naţional Liberal, s-a retras din activitatea politicã la o datã anterioarã delegãrii de competenţe cãtre domnul Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu, vicepreşedinte al Partidului Naţional Liberal. La rândul sãu, reprezentantul Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat solicitã respingerea contestaţiei, arãtând cã delegarea de competenţe a preşedintelui Partidului Naţional Liberal cãtre Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu, vicepreşedinte al aceluiaşi partid, s-a fãcut cu respectarea dispoziţiilor art. 68 alin. (1) lit. h) şi alin. (2) al aceluiaşi articol din Statutul Partidului Naţional Liberal. Faţã de aceastã situaţie, susţine cã propunerea candidaturii domnului Traian Bãsescu s-a fãcut cu respectarea prevederilor <>art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 . Astfel, propunerea de candidaturã a fost depusã şi înregistratã la Biroul Electoral Central sub semnãtura domnului Traian Bãsescu, preşedinte al Partidului Democrat, şi a domnului Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu, cãruia, la data de 2 octombrie 2004, domnul Theodor Dumitru Stolojan, preşedintele Partidului Naţional Liberal, i-a delegat toate atribuţiile de preşedinte al Partidului Naţional Liberal "prevãzute de lege, Statut, Regulamentul de aplicare a Statutului şi celelalte regulamente adoptate de Delegaţia Permanentã, precum şi atribuţiile prevãzute de Protocolul Alianţei, în calitate de copreşedinte al Alianţei politice «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal Partidul Democrat". Delegaţia Permanentã a Partidului Naţional Liberal a luat act de decizia preşedintelui Theodor Dumitru Stolojan de a se retrage din activitatea politicã prin Hotãrârea nr. 15 din 4 octombrie 2004, deci dupã delegarea de competenţe cãtre vicepreşedintele partidului. Cu privire la susţinerea cã domnul Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu "nu este automat şi copreşedinte al Alianţei «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat", se aratã cã, în temeiul <>art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 , propunerea de candidaturã trebuie sã fie semnatã de conducerile partidelor ce alcãtuiesc Alianţa "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat şi nu neapãrat de cãtre conducerea acestei alianţe. Totodatã, se aratã cã, şi în calitate de vicepreşedinte al Partidului Naţional Liberal, domnul Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu ar fi putut semna propunerea de candidaturã, fãcând parte din conducerea partidului. În ceea ce priveşte susţinerea cã propunerea privind candidatura domnului Traian Bãsescu a fost fãcutã cu nerespectarea prevederilor <>art. 10 lit. j) din Legea nr. 14/2003 , reprezentantul Alianţei [...] apreciazã cã aceasta este neîntemeiatã, având în vedere cã dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României prevãd, în mod expres, cã propunerile se fac de cãtre conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, solicitã respingerea contestaţiei, întrucât delegarea de competenţe este legalã, ţinând seama de faptul cã preşedintele Partidului Naţional Liberal a dispus delegarea de competenţe, în conformitate cu prevederile art. 68 lit. h) din statutul aceluiaşi partid înainte ca Delegaţia Permanentã sã ia act de decizia preşedintelui Theodor Dumitru Stolojan de a se retrage din activitatea politicã.
CURTEA,
analizând contestaţia formulatã de Partidul România Mare privind înregistrarea candidaturii domnului Traian Bãsescu pentru funcţia de Preşedinte al României, în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, actele depuse la dosar şi vãzând susţinerile reprezentanţilor Partidului România Mare şi ai Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat, precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine urmãtoarele: Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Traian Bãsescu pentru funcţia de Preşedinte al României. În motivarea contestaţiei se invocã dispoziţiile <>art. 9 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, potrivit cãrora propunerile de candidaţi "sunt admisibile dacã sunt semnate de conducerea partidului sau alianţei politice". De asemenea, prin contestaţie se susţine cã, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 10 lit. j) din Legea nr. 14/2003 , depunerea de candidaturi este de competenţa numai a acelor organe împuternicite, respectiv preşedinte, preşedintele executiv sau delegaţiile permanente ale partidelor componente ce ţin de alianţã. În raport cu aceste dispoziţii legale, autorul contestaţiei susţine cã "domnul Tãriceanu Cãlin Popescu, în calitatea sa de preşedinte interimar al Partidului Naţional Liberal, nu îndeplineşte condiţiile impuse de lege pentru a semna, în numele Partidului Naţional Liberal, propunerea", astfel cã "propunerea aceasta este nulã, interimatul neconferindu-i asemenea abilitãri". Totodatã, în contestaţie se aratã cã "acelaşi domn Cãlin Popescu-Tãriceanu, în calitatea sa de preşedinte interimar al Partidului Naţional Liberal, nu este automat şi copreşedinte al Alianţei «Dreptate şi Adevãr», atât timp cât aceastã situaţie nu a fost înregistratã la tribunal, prevedere impusã de lege". Apreciind cã propunerea privind candidatura domnului Traian Bãsescu a fost depusã de o persoanã care nu avea împuternicire în acest sens, aşa cum prevede <>art. 10 lit. j) din Legea nr. 14/2003 , spre deosebire de celelalte partide, unde înscrierile s-au fãcut de cãtre candidaţi, atât personal, cât şi în calitatea lor de preşedinţi ai partidelor care i-au propus pentru funcţia de preşedinte al României, autorul sesizãrii cere sã se constate cã propunerea privind candidatura respectivã "este fãcutã cu încãlcarea dispoziţiilor legale, fiind lovitã de nulitate". Prin memoriul-întâmpinare înregistrat la Curtea Constituţionalã la 20 octombrie 2004, Alianţa "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat susţine, în esenţã, cã domnul Traian Bãsescu a fost desemnat în mod legal şi în conformitate cu procedurile statutare ale alianţei formate din Partidul Naţional Liberal şi Partidul Democrat drept candidat la funcţia de Preşedinte al României. Totodatã, în memoriu se aratã cã propunerea de candidaturã respectã întocmai prevederile <>art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 , care stabilesc cã propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României "vor fi primite numai dacã sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, dupã caz, de candidatul independent". Referitor la îndreptãţirea domnului Cãlin PopescuTãriceanu de a depune şi de a înregistra la Biroul Electoral Central candidatura în cauzã, în memoriu se aratã cã "în data de 2.10.2004, Preşedintele Partidului Naţional Liberal, domnul Theodor Dumitru Stolojan, i-a delegat toate atribuţiile de preşedinte al Partidului Naţional Liberal prevãzute de lege, Statut, Regulamentul de aplicare a Statutului şi celelalte regulamente adoptate de Delegaţia Permanentã, precum şi atribuţiile prevãzute de Protocolul Alianţei, în calitate de copreşedinte al Alianţei Politice «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal Partidul Democrat". Pe de altã parte, în întâmpinare se susţine cã "o analizã atentã a <>art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 conduce la ideea cã propunerea de candidaturã trebuie sã fie semnatã de conducerile partidelor ce alcãtuiesc alianţa şi nu neapãrat de cãtre conducerea Alianţei «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat, utilizarea de cãtre legiuitor a conjuncţiei «ori» nefiind relevantã în acest sens". În orice caz, se afirmã, de autorii memoriului, cã "chiar dacã, ad absurdum, s-ar ajunge la concluzia cã domnul Cãlin Popescu-Tãriceanu nu putea semna, în numele Alianţei [...], neavând vreo calitate în acest sens, semnãtura sa era oricum suficientã în virtutea puterilor conferite de art. 68 lit. h) din Statutul Partidului Naţional Liberal". Din examinarea actelor depuse la dosar de reprezentanţii Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat - înscrisul intitulat "Delegare de competenţe" din 2 octombrie 2004 şi Hotãrârea nr. 15 a Delegaţiei Permanente a Partidului Naţional Liberal din 4 octombrie 2004 - rezultã cã preşedintele Partidului Naţional Liberal, Theodor Dumitru Stolojan, a delegat "toate atribuţiile de preşedinte al Partidului Naţional Liberal, prevãzute de lege, Statut, Regulamentul de aplicare a Statutului şi celelalte regulamente adoptate de Delegaţia Permanentã, precum şi atribuţiile prevãzute de Protocolul Alianţei «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat pentru preşedintele Partidului Naţional Liberal, în calitate de copreşedinte al Alianţei «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat, domnului Cãlin Popescu-Tãriceanu", iar Delegaţia Permanentã a Partidului Naţional Liberal, prin Hotãrârea nr. 15 din 4 octombrie 2004, a luat "act de decizia preşedintelui Theodor Dumitru Stolojan de a se retrage din activitatea politicã şi de a-şi delega toate competenţele, în calitate de preşedinte al P.N.L. şi copreşedinte al Alianţei «Dreptate şi Adevãr» D.A. Partidul Naţional Liberal - Partidul Democrat, preşedintelui interimar, Cãlin Popescu-Tãriceanu". Prin aceeaşi hotãrâre, "Delegaţia Permanentã îşi manifestã sprijinul unanim pentru preşedintele interimar desemnat". În cele douã documente menţionate se folosesc atât formularea "delegare de competenţe", cât şi aceea de "interimat al funcţiei de preşedinte", prevãzute în textele diferite ale Statutului Partidului Naţional Liberal, depus în extras, respectiv art. 68 alin. (1) lit. h), potrivit cãruia preşedintele partidului "îşi poate delega unele competenţe", şi art. 68 alin. (2), potrivit cãruia "Dacã funcţia de preşedinte devine vacantã sau preşedintele este în imposibilitate de a-şi exercita funcţia, interimatul se asigurã de cãtre unul din vicepreşedinţi". Curtea constatã, din cuprinsul celor douã documente, cã vicepreşedintele Partidului Naţional Liberal, domnul Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu, a fost desemnat preşedinte interimar al partidului, învestit cu plenitudinea atribuţiilor funcţiei de preşedinte al acestuia, precum şi cu atribuţiile prevãzute de Protocolul Alianţei D.A. P.N.L.-P.D. pentru preşedintele P.N.L., în calitate de copreşedinte al Alianţei D.A. P.N.L.-P.D. De altfel, calitatea domnului Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu de preşedinte interimar al Partidului Naţional Liberal este recunoscutã de însuşi autorul contestaţiei, în cuprinsul acesteia. Curtea mai reţine cã, în calitatea sa de preşedinte interimar al Partidului Naţional Liberal, în virtutea cãreia exercitã toate atribuţiile preşedintelui, domnul Cãlin Constantin Anton Popescu-Tãriceanu putea semna, alãturi de preşedintele celuilalt partid component al Alianţei "Dreptate şi Adevãr" D.A. Partidul Naţional Liberal Partidul Democrat, propunerea de candidaturã pentru alegerea Preşedintelui României, în conformitate cu prevederile <>art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 , potrivit cãrora aceste propuneri "sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, dupã caz, de candidatul independent". În raport cu aceastã dispoziţie legalã, Curtea reţine cã nu are relevanţã în soluţionarea contestaţiei de faţã invocarea dispoziţiilor <>art. 10 lit. j) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , potrivit cãrora statutul partidelor politice trebuie sã cuprindã, în mod obligatoriu, "organele împuternicite sã prezinte candidaturi în alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale". De asemenea, nici dispoziţiile <>art. 34 din Legea nr. 14/2003 , potrivit cãrora "orice modificare în componenţa alianţei politice sau în protocolul de asociere se comunicã la Tribunalul Bucureşti pentru înregistrare, potrivit prevederilor art. 28 şi 29", nu au incidenţã pentru soluţionarea contestaţiei de faţã. În consecinţã, Curtea urmeazã sã respingã ca nefondatã contestaţia care formeazã obiectul prezentei cauze.
Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Traian Bãsescu pentru funcţia de Preşedinte al României, formulatã de Partidul România Mare. Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent, Claudia Miu
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email