────────────
*) A se vedea Instr. nr. 803/1969 de aplicare a acestui Regulament publ. în B. Of. nr. 97-98 din 3 septembrie 1969.
PARTEA I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul regulament se aplica în raporturile de furnizare şi vînzare de energie electrica dintre o întreprindere furnizoare de energie electrica - denumita în continuare "furnizor" - pe de o parte şi consumatorii racordati direct la reţelele sale - denumiţi în continuare "consumatori" - pe de alta parte.
(2) Prin întreprinderi furnizoare de energie electrica se înţelege întreprinderile de sub îndrumarea şi controlul Ministerului Energiei Electrice, care au drept unul dintre obiectele principale ale activitãţii lor distribuţia, furnizarea şi vînzarea energiei electrice.
(3) Prin consumatori se înţelege persoanele juridice sau fizice ale cãror instalaţii electrice sînt legate direct la reţelele unui furnizor, chiar dacã ele nu consuma ci livreaza energie electrica în reţelele furnizorului.
ART. 2
(1) Dispoziţiile referitoare la raporturile dintre un furnizor şi consumatorii sãi se aplica şi în raporturile de furnizare şi vînzare de energie electrica dintre consumatorii furnizorului pe de o parte şi subconsumatorii acestora pe de alta parte cu excepţia cazurilor în care regulamentul de fata se prevede altfel.
(2) Prin subconsumatori se înţelege persoanele juridice sau fizice ale cãror instalaţii electrice sînt racordate la instalaţiile unui consumator, cu excepţia cazului cînd racordarea se face într-o statie electrica a consumatorului alimentata direct din reţelele furnizorului; în asemenea cazuri se considera ca racordarea este facuta direct la reţelele furnizorului.
(3) Se considera de asemenea subconsumatori cei care apar prin divizarea unui consumator iniţial în mai multe întreprinderi, chiar dacã acestea sînt racordate într-o statie alimentata direct din reţelele furnizorului.
(4) Subconsumatorii stabilesc raporturi contractuale cu consumatorii la care sînt racordati.
ART. 3
Prevederile regulamentului se aplica de asemenea la stabilirea regimului şi modului de consum al energiei electrice, la proiectarea, executarea, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor consumatoare şi de producere de energie electrica ale consumatorilor, precum şi la controlul acestor instalaţii şi al utilizãrii energiei electrice.
ART. 4
(1) Prevederile regulamentului nu se aplica în raporturile dintre furnizori şi în raporturile privind importul şi exportul de energie electrica.
(2) De asemenea se excepteazã de la prevederile regulamentului cazurile în care:
a) un consumator are o centrala electrica proprie care constituie sursa de baza a unei reţele electrice izolate a unui furnizor;
b) o întreprindere nelegata la reţelele unui furnizor are o centrala electrica proprie din care livreaza energie electrica la terţi;
c) un consumator livreaza unor subconsumatori energie electrica sub forma de curent continuu.
(3) În cazurile de la literele a-c, raporturile dintre pãrţi vor fi reglementate pe baza de contracte speciale, cu respectarea prevederilor tarifare din prezentul regulament.
(4) În cazul de la litera a, contractul dintre furnizor şi consumatorul cu centrala electrica proprie se va putea încheia numai cu avizul favorabil al Ministerului Energiei Electrice şi al organului central sau local în subordinea cãruia se afla consumatorul; contractele dintre furnizor şi consumatorii racordati la reţeaua izolata se vor încheia numai cu avizul favorabil al Ministerului Energiei Electrice.
ART. 5
(1) Furnizorul este obligat sa ia mãsuri de a alimenta din instalaţiile sale pe toţi consumatorii şi subconsumatorii, cu excepţia subconsumatorilor situati în incinta unui consumator.
(2) Satele alimentate din instalaţiile unui consumator vor fi preluate în alimentare de cãtre furnizor împreunã cu instalaţiile de distribuţie, inclusiv racordul acestora la instalaţiile consumatorului. În cazul cînd alimentarea acestor sate nu va mai putea fi realizatã din instalaţiile consumatorului, racordarea lor directa la reţelele sistemului energetic se va face cu respectarea prevederilor Hotãrîrii Consiliului de Miniştri nr. 299 din 6 martie 1958 privind intensificarea acţiunii de electrificare a satelor.
(3) Subconsumatorii existenţi la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, alţii decît cei ai Ministerului Petrolului, racordati la reţelele proprii ale santierelor petroliere de extracţie, precum şi la reţelele proprii cu caracter definitiv ale santierelor petroliere de foraj, vor fi treptat preluati de furnizorii în raza cãrora se gãsesc, în termenele ce se vor stabili prin protocoale încheiate între Ministerul Energiei Electrice şi Ministerul Petrolului.
ART. 6
(1) Consumatorii şi subconsumatorii pot avea unu sau mai multe puncte de consum.
(2) Prin punct de consum se înţelege instalaţiile unui aceluiaşi consumator, inclusiv instalaţiile subconsumatorilor sãi, situate într-o aceeaşi incinta sau în incinte vecine legate între ele prin reţelele consumatorului, ale subconsumatorilor sãi sau ale furnizorului, indiferent de faptul ca alimentarea lor din reţeaua furnizorului sau din centralele electrice proprii ale consumatorului se face pe una sau mai multe cai, în unu sau mai multe puncte geografice.
(3) Prevederile prezentului regulament se aplica consumatorilor în raport cu fiecare punct de consum luat separat.
(4) Ansamblul santierelor petroliere de foraj sau extracţie care fac parte din aceeaşi întreprindere de foraj sau extracţie şi care sînt alimentate de un acelaşi furnizor se considera drept un singur punct de consum.
ART. 7
(1) Consumatorul de energie electrica se considera, în raport cu fiecare punct de consum al sau, ca mare consumator, dacã absoarbe, fãrã transformator, din reţeaua de joasa tensiune a furnizorului - pînã la 380 V între faze - o putere de 50 kW sau mai mare, sau racordeaza la reţeaua de inalta tensiune a furnizorului o putere de 50 KVA sau mai mare, sau are o centrala electrica proprie cu o putere instalata de 50 kW sau mai mare.
(2) Consumatorii care nu se încadreazã în condiţiile de la alineatul precedent se considera mici consumatori.
(3) Prin consumatori industriali şi similari acestora - denumiţi în continuare "consumatori industriali" - se înţelege întreprinderile industriale - ca: uzine, fabrici, baze şi întreprinderi de reparaţii, cariere, mine, exploatãri forestiere, exploatãri petroliere şi de gaze naturale, exploatãri de ape minerale şi altele asemenea - staţiile de pompare, inclusiv cele pentru irigaţii, ale gospodariilor comunale, ale unitãţilor agricole şi ale Comitetului de Stat al Apelor, silozurile - în afarã de cele ale unitãţilor agricole -, santierele de construcţii, de foraj şi de deschideri miniere, unitãţile de transporturi feroviare, rutiere, navale şi aeriene, întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii, atelierele de prototipuri, staţiile experimentale cu producţie industriala, baile şi spãlãtoriile publice, unitãţile de tracţiune electrica urbana şi interurbana, studiourile de radio şi televiziune, precum şi unitãţile agricole sau alte unitãţi care, conform avizului inspecţiei generale energetice, au caracter de producţie industriala.
(4) Consumatorii care nu se încadreazã în prevederile alineatului precedent se considera consumatori neindustriali.
PARTEA a II-a
Furnizarea energiei electrice cãtre marii consumatori industriali şi utilizarea ei de cãtre aceştia
CAP. 1
Condiţii de contractare a energiei electrice
ART. 8
Furnizarea energiei electrice cãtre marii consumatori industriali se face exclusiv pe baza de contracte economice încheiate anual de cãtre aceştia cu furnizorul de energie electrica, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale instrucţiunilor de aplicare a acestuia, în termenele stabilite de Consiliul de Miniştri.
ART. 9
(1) Furnizorii încheie anual contracte directe, reglementate obligatorii, numai cu consumatorii direcţi, separat pentru fiecare punct de consum.
(2) Contractele se încheie numai pentru instalaţiile electrice prevãzute cu bransamente sau racorduri electrice directe la reţelele furnizorilor.
ART. 10
(1) Pentru neîndeplinirea în termen a obligaţiilor ce le revin la încheierea contractelor, pãrţile în culpa vor plati pentru fiecare zi de intirziere o penalitate de 50 lei, în urmãtoarele cazuri:
- netrimiterea în termen a comenzilor de cãtre beneficiari;
- netrimiterea în termen a proiectelor contractelor de cãtre furnizor beneficiarului;
- nerestituirea în termen de cãtre beneficiar a contractelor semnate;
- neîndeplinirea în termen a celorlalte obligaţii ce revin pãrţilor în vederea încheierii contractelor, cu excepţia obligaţiei de sesizare a organelor de arbitraj în cazul ivirii unor divergenţe.
(2) Penalitatea nu va putea depãşi în total 2.000 lei, indiferent de numãrul zilelor de intirziere.
ART. 11
(1) În contractele de de furnizare de energie electrica se vor stabili, defalcat pe trimestre, atît cantitãţile de energie electrica necesare consumatorului, cît şi cele care se preiau sau se livreaza de consumatori din sau în reţelele furnizorului, precum şi puterile maxime ce pot fi absorbite de consumatori din reţelele furnizorului.
(2) Puterile maxime totale pe care consumatorul le poate absorbi în condiţiile existente la data încheierii contractului diferenţiat în timpul orelor de virf de dimineata şi în timpul orelor de virf de seara ale sistemului energetic, se vor stabili printr-o anexa la contract, conform prevederilor alineatelor 5, 7, 8 şi 9.
(3) Pentru cazul consumului de energie electrica al instalaţiilor de tracţiune electrica urbana şi interurbana, puterile maxime ce pot fi absorbite din reţelele furnizorului nu se diferentiaza dupã ora de consum.
(4) Orele de virf ale sistemului energetic se fixeazã anual prin ordinul ministrului energiei electrice şi se comunica ministerelor şi celorlalte organe centrale, precum şi comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, cel mai tirziu pînã la 30 septembrie al anului anterior celui la care se referã ordinul.
(5) Puterile maxime totale ce pot fi absorbite de consumatori în orele de virf se vor stabili pentru fiecare consumator în parte de cãtre inspecţia energetica regionala, cu consultarea consumatorilor, şi pot fi modificate oricind, la cererea pãrţilor contractante sau din initiativa inspecţiei energetice regionale.
(6) Puterile maxime ce pot fi absorbite de consumatori din reţelele furnizorului se stabilesc pentru fiecare consumator de cãtre furnizor împreunã cu consumatorul respectiv şi pot fi modificate oricind de cãtre furnizor la cererea consumatorului.
(7) Pentru consumatorii noi sau consumatorii a cãror putere instalata se mãreşte cu mai mult de 20%, inspecţia energetica regionala poate fixa, cel mult pentru primele 2 luni de la intrarea în funcţiune a noilor instalaţii, puteri maxime cu caracter provizoriu.
(8) Pentru cazurile de calamitati ca inundatii, viituri, incendii şi altele asemenea, Inspecţia generalã energetica va putea majorã retroactiv puterile aprobate anterior de inspectiile energetice regionale pentru orele de virf, de la data apariţiei calamitatii şi pe durata efectelor acesteia.
(9) De asemenea, Inspecţia generalã energetica va putea majorã retroactiv puterile aprobate anterior de cãtre inspectiile energetice regionale pentru orele de virf şi pentru alte cazuri speciale decît cele prevãzute la alineatul precedent, pe baza documentaţiei justificative.
ART. 12
Ministerul Energiei Electrice are dreptul sa dispunã, pentru cazuri excepţionale de deficit de putere de lungã durata în sistemul energetic, ca prin acte adiţionale la contracte, furnizorul împreunã cu consumatorii sa stabileascã:
- cu cel puţin 15 zile înaintea fiecãrui trimestru, cantitãţile de energie electrica lunare, în limita prevederilor trimestriale;
- cu cel puţin 5 zile înaintea fiecãrei luni, defalcarea cantitãţilor de energie electrica ce se vor consuma în luna urmãtoare - în limita prevederilor lunare din defalcarea trimestriala - pe zile şi pe schimburi de lucru. Procentele de încãrcare pe schimburi se stabilesc de inspecţia energetica regionala, pe baza propunerilor consumatorilor, corelate cu puterile maxime stabilite pentru orele de virf, astfel încît sa se încarce cît mai mult posibil schimbul de noapte.
ART. 13
(1) Furnizorul va asigura consumatorilor cantitãţile de energie electrica prevãzute în contracte, la parametrii nominali, cu abaterile prevãzute la articolul 14, care vor putea fi absorbite în limitele maxime de putere aprobate.
(2) Consumatorii care furnizeazã energie electrica din centralele electrice proprii, vor asigura furnizorului cantitãţile de energie electrica prevãzute în contracte, la parametrii nominali, cu abaterile prevãzute la articolul 14.
(3) Consumatorii vor putea furniza în reţelele furnizorului cantitãţi mai mari de energie electrica decît cele prevãzute în alineatul precedent, în mãsura în care acestea corespund prevederilor articolului 99 sau în mãsura în care suplimentul de energie electrica este solicitat sau acceptat de cãtre furnizor.
ART. 14
(1) Furnizorul este obligat sa furnizeze energie electrica în mod continuu, cu excepţia cazului cînd contractul încheiat cu consumatorul prevede limitarea timpului de furnizare a energiei electrice. Puterea ţinuta de furnizor la dispoziţia consumatorului poate fi diferenţiatã dupã ora de consum, luni sau trimestre, conform prevederilor articolului 11.
(2) Furnizorul este obligat sa menţinã în punctele de furnizare a energiei electrice tensiunea nominalã, cu o abatere de maximum +/- 5% dacã tensiunea nominalã de furnizare este de maximum 60 kV, respectiv de +/- 7% dacã tensiunea nominalã de furnizare este de minimum 110 kV. Tensiunea nominalã şi abaterile convenite vor fi prevãzute în contract.
(3) În cazul cînd consumatorilor existenţi la intrarea în vigoare a prezentului regulament, cãrora li se furnizeazã energia electrica la tensiunea nominalã de minimum 110 kV, abaterea de +/- 7% nu le permite, în schema de alimentare existenta, o funcţionare normalã a receptoarelor, aceştia pot cere furnizorului întocmirea unui studiu tehnico-economic, care sa determine soluţia cea mai eficienta pentru rezolvarea acestei probleme. În cazul în care din acest studiu rezulta ca soluţia cea mai eficienta este cea care se poate lua de cãtre consumatori în instalaţiile lor, realizarea soluţiei se va face de cãtre aceştia; în cazul în care soluţia cea mai eficienta este cea care urmeazã a se lua în sistemul energetic, furnizorul va lua mãsuri ca sa asigure o tensiune corespunzãtoare cu abateri fata de tensiunea nominalã stabilite de la caz la caz între +/- 5% şi +/- 7%.
(4) În cazuri speciale, la tensiuni de furnizare nominale de maximum 60 kV, prin contractul de furnizare a energiei electrice cu consumatorii existenţi la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, abaterea admisibilã va putea fi stabilitã la o mãrime diferita de cea prevãzutã la alineatul 2, în funcţie de posibilitãţile furnizorului şi de necesitãţile consumatorului; abateri admisibile mai mari de + 5% şi - 10% nu se pot prevedea decît cu acordul consumatorilor.
(5) Pentru consumatorii ale cãror instalaţii de alimentare cu energie electrica se vor proiecta dupã intrarea în vigoare a prezentului regulament, în contractele de furnizare se vor putea de asemenea prevedea abateri admisibile maxime mai mici decît cele prevãzute la alineatul 2, în mãsura în care aceste abateri au fost cerute şi justificate de consumatori prin tema pentru studiul tehnico-economic de alimentare şi numai dacã abaterea mai mica se poate realiza mai economic în sistemul energetic decît prin instalaţii adecvate proprii ale consumatorilor.
(6) Abaterile prevãzute la alineatele precedente sînt valabile numai dacã factorul de putere al consumatorului este de cel puţin 0,85. Pentru cazurile cînd factorul de putere are o valoare mai mica, limitele de abatere prevãzute la alineatele precedente se majoreazã prin multiplicarea cu coeficientul de mai jos: