───────
(Anexa nr. 9 la regulament)
───────────────────────────
CODUL DE ETICĂ
al membrilor Consiliului de mediere
Preambul
● Consiliul de mediere, denumit în continuare Consiliul, este forul care îşi exercitã atribuţiile conform cadrului legal stabilit prin Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Legea, precum şi prin directivele Uniunii Europene, în interes public, asigurând calitatea serviciului de mediere prin organizarea şi administrarea activitãţii de mediere.
● Membrii Consiliului îşi desfãşoarã activitatea cu respectarea normelor de eticã profesionalã prevãzute în cuprinsul prezentului cod.
● În cuprinsul prezentului cod, activitatea membrilor Consiliului trebuie înţeleasã în sensul activitãţii desfãşurate în cadrul Consiliului de mediere ca organ de conducere, precum şi în sensul activitãţii desfãşurate în comisiile în care membrii Consiliului sunt desemnaţi conform legii (Legea, Regulamentul de organizare şi funcţionare, hotãrârile Consiliului), care pot fi: Comisia permanentã, Comisia de disciplinã, precum şi orice alte comisii care pot fi înfiinţate de Consiliu în limitele reglementãrilor cadrului legal.
CAP. I
Libertatea de decizie şi opinie în exercitarea atribuţiilor legale
ART. 1
Libertatea de decizie
(1) Libertatea de decizie în îndeplinirea atribuţiilor conferite membrilor Consiliului de cadrul legal în vigoare trebuie exprimatã în limitele prevãzute de lege şi cu bunã-credinţã.
(2) În exercitarea dreptului la libera decizie, membrii Consiliului vor avea în vedere interesele tuturor celor cãrora decizia le este aplicabilã, în sensul de a produce efecte, precum şi prevenirea situaţiilor de discriminare, tratament inegal sau/şi concurenţã neloialã.
ART. 2
Libertatea de opinie
(1) Libertatea de opinie în luarea deciziilor se exercitã de cãtre membrii Consiliului numai în cadrul dezbaterilor şi discuţiilor ce au loc în Consiliu şi în comisii, fãrã a fi înţeleasã de cãtre aceştia ca un drept de a externaliza dezbaterile contradictorii ce ar putea avea loc în cadrul Consiliului.
(2) Membrii Consiliului vor exprima în afara şedinţelor Consiliului numai opiniile proprii, fãrã a face referiri la opiniile personale ale altor membri ai Consiliului.
(3) Membrii Consiliului se vor abţine de la calificative sau de la judecarea opiniilor ori a activitãţilor celorlalţi membri ai Consiliului, atât în cadrul, cât şi în afara activitãţii din Consiliu.
ART. 3
Exprimarea publicã a opiniilor
(1) În lipsa unui mandat expres dat de Consiliu, membrii acestuia nu pot desfãşura activitãţi în numele şi pentru Consiliu. În cazul în care membrii Consiliului sunt mandataţi de Consiliu sã participe la o acţiune în calitate de reprezentanţi ai acestuia, ei vor face publicã numai poziţia Consiliului sau deciziile acestuia, dupã caz, abţinându-se sã îşi exprime opiniile personale.
(2) În cazul în care membrii Consiliului doresc sã facã publicã opinia personalã în legãturã cu atribuţiile sau activitatea Consiliului, aceştia sunt obligaţi sã facã precizarea expresã cã este o opinie personalã şi cã nu reprezintã poziţia oficialã a Consiliului.
(3) În cazul hotãrârilor luate în cadrul Consiliului în conformitate cu art. 19 alin. (4) din Lege, opiniile diferite se motiveazã şi se consemneazã separat în cuprinsul hotãrârilor.
(4) Membrii Consiliului pot preciza dacã opiniile personale sunt susţinute de organizaţiile din care fac parte sau de cãtre mediatorii care i-au votat.
(5) În lipsa unui mandat expres, membrii Consiliului trebuie sã se abţinã de la afirmarea unei opinii personale ca fiind o opinie a unui grup de mediatori.
(6) În lipsa unui mandat expres, membrii Consiliului trebuie sã se abţinã de la afirmarea unei opinii personale sau a unui grup de mediatori ca fiind o opinie a mediatorilor din România.
CAP. II
Nediscriminarea
ART. 4
(1) În activitatea lor, membrii Consiliului se vor abţine sã producã orice fel de discriminare şi vor acţiona în sensul combaterii oricãrei discriminãri pe motiv de rasã, religie, orientare sexualã sau apartenenţã la o organizaţie.
(2) Membrii Consiliului vor acţiona în toatã activitatea pe care o desfãşoarã pe durata mandatului în conformitate cu principiile prevãzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere, acţionând în sensul asigurãrii unui tratament egal, nediscriminatoriu şi al egalitãţii de şanse faţã de orice persoanã care se adreseazã acestuia.
(3) În aplicarea legii, membrii Consiliului vor acţiona folosind aceeaşi mãsurã şi aceleaşi criterii faţã de toate persoanele, constituindu-se astfel în garanţii nediscriminãrii.
CAP. III
Conflictul de interese
ART. 5
(1) Membrii Consiliului îşi vor declara apartenenţa la asociaţii profesionale în momentul preluãrii mandatului şi oricând pe parcursul mandatului atunci când dobândesc calitatea de membru în cadrul unor astfel organizaţii.
(2) Membrii Consiliului vor preciza asociaţiile şi/sau grupurile de mediatori pe care le reprezintã în sensul precizat la art. 3 alin. (1).
(3) În toate cazurile în care participã la luarea unei hotãrâri în exercitarea atribuţiilor ce le revin în calitate de membrii ai Consiliului, aceştia vor declara orice situaţie în care se aflã în conflict de interese şi se vor abţine de la vot.
(4) Potrivit principiului responsabilitãţii, membrii Consiliului nu vor abuza de dreptul de a se abţine de la vot, fiind responsabili în luarea deciziilor, în asigurarea funcţionãrii Consiliului şi în îndeplinirea atribuţiunilor conferite prin lege.
(5) În cazul blocãrii luãrii unei decizii prin lipsa cvorumului prevãzut de lege, blocaj cauzat de abţinerea membrilor Consiliului de la vot, aceştia vor motiva abţinerea care va fi consemnatã în procesul-verbal.
(6) Persoana care are calitatea de membru al Consiliului se va abţine de la vot dacã hotãrârile Consiliului sau ale comisiilor:
a) soluţioneazã o cerere adresatã Consiliului al cãrui petent este el, soţul sãu, rudã sau afin al sãu pânã la gradul IV inclusiv;
b) soluţioneazã o cerere adresatã Consiliului referitoare la acte şi fapte ce privesc forma de exercitare a profesiei de mediator, asociaţia profesionalã sau furnizorul de formare în care membrul Consiliului îşi desfãşoarã activitatea, iar decizia se ia pe baza opiniilor subiective ale membrilor Consiliului, şi nu în baza unor criterii obiective stabilite prin hotãrâri ale Consiliului;
c) au ca obiect acte sau fapte ce privesc raporturi patrimoniale ale Consiliului cu entitãţi economice în care membrul Consiliului, rudele acestuia pânã la gradul IV inclusiv sau afinii sunt asociaţi sau salariaţi ori deţin funcţii de conducere administrative sau executive. De la prezenta clauzã sunt exceptate donaţiile şi legatele fãcute în favoarea Consiliului şi în beneficiul acestuia.
(7) De la situaţiile prevãzute la alin. (6) lit. a) şi b) fac excepţie actele pur administrative ale Consiliului în care îndeplinirea condiţiilor de fond şi formã a cererii naşte obligaţia legalã a Consiliului de a avea o anumitã conduitã şi, implicit, de a emite o anumitã hotãrâre (de exemplu: autorizarea mediatorului, avizarea formei de exercitare a profesiei, acreditarea formatorilor, examinatorilor, evaluatorilor etc.).
(8) Membrii Consiliului nu sunt în conflict de interese atunci când iau decizii ca instanţã disciplinarã, conform legii, cu privire la o plângere în care petentul sau mediatorul învinuit este membru al unei asociaţii profesionale în care sunt înscrişi ca membri şi membrul/membrii Consiliului. În acest caz, principiul responsabilitãţii prevãzut în Regulamentul de organizare şi funcţionare şi cel al nediscriminãrii prevãzut în prezentul cod guverneazã activitatea membrilor Consiliului în exercitarea atribuţiilor de instanţã disciplinarã şi de asigurarea calitãţii serviciului de mediere în interes public şi în spiritul legii.
CAP. IV
Comportamentul loial şi civilizat faţã de colegii mediatori şi faţã de colegii membri în Consiliu
ART. 6
(1) Membrii Consiliului îşi datoreazã unii altora respect şi sunt garanţii folosirii unui limbaj şi unei atitudini civilizate pe care o vor promova atât în cadrul Consiliului, cât şi în cadrul organizaţiilor din care fac parte.
(2) Membrii Consiliului nu vor iniţia, nu vor susţine, nu vor instiga şi nu vor participa direct sau indirect la acţiuni de denigrare a celorlalţi membri ori a Consiliului ca instituţie.
(3) Membrii Consiliului nu vor iniţia, nu vor susţine şi nu vor instiga direct sau indirect la acţiuni de revocare din Consiliu a unui alt membru al acestuia.
(4) Membrii Consiliului au obligaţia eticã sã acţioneze astfel încât acţiunile de revocare a unui membru sã fie iniţiate numai de cãtre asociaţiile profesionale din care acel membru al Consiliului face parte sau de cãtre una dintre asociaţiile profesionale care au susţinut prin vot desemnarea ca membru în Consiliu.
(5) Membrii Consiliului nu se vor implica în iniţierea şi/sau în susţinerea unor modificãri legislative care nu au fost comunicate în prealabil Consiliului şi nici nu au susţinere din partea acestuia. În cazul în care orice membru al Consiliului are cunoştinţã despre iniţiative legislative în domeniul medierii, care nu au fost comunicate Consiliului, acesta are obligaţia de a notifica Consiliului respectiva iniţiativã legislativã.
CAP. V
Confidenţialitatea şi comunicarea
ART. 7
(1) Membrii Consiliului se vor abţine sã dea publicitãţii luãrile de poziţii ale celorlalţi membri, cu excepţia celor comunicate oficial de Consiliu.
(2) Consiliul va comunica oficial deciziile şi hotãrârile sale prin publicarea pe site-ul propriu a hotãrârilor adoptate.
(3) Membrii Consiliului se vor folosi de canalele de comunicare de care dispun doar în scopul de a-şi comunica propriile opinii sau decizii ori pentru a publica poziţia oficialã a Consiliului în scopul corectei informãri a celor interesaţi.
(4) Membrilor Consiliului le este interzisã crearea unor beneficii de imagine în profesie în virtutea calitãţii pe care o deţin în Consiliu, prin raportarea la poziţiile exprimate în Consiliu sau în comisii de cãtre alţi membri ai Consiliului.
(5) În activitatea desfãşuratã în cadrul Consiliului, membrii acestuia vor respecta toate procedurile şi mãsurile instituite pentru protecţia datelor cu caracter personal de cãtre Consiliu, în calitatea sa de operator de date cu caracter personal conform dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Membrii Consiliului nu vor înregistra sau transmite şedinţele Consiliului, transparenţa acestora fiind reglementatã prin hotãrâri ale Consiliului.
CAP. VI
Promovarea intereselor generale în domeniul medierii
ART. 8
(1) Consiliul îşi exercitã atribuţiile legale promovând interesul public şi al mediatorilor privind calitatea serviciului de mediere şi apãrarea prestigiului profesiei de mediator.
(2) Membrii Consiliului se vor abţine de la a promova interese personale şi de grup, rezultate în baza apartenenţei la structuri profesionale şi la alte structuri asociative, în cazul în care acestea nu converg sau nu sunt prioritare interesului general în profesie.
CAP. VII
Transparenţa decizionalã
ART. 9
(1) Activitatea membrilor Consiliului se desfãşoarã în baza principiului transparenţei, iar în aplicarea acestui principiu, membrii Consiliului, cu respectarea mandatului dat, vor informa persoanele interesate asupra acţiunilor întreprinse, poziţiei şi deciziilor Consiliului.
(2) Principiul enunţat la alin. (1) nu vine în contradicţie cu posibilitatea Consiliului de a decide ca anumite şedinţe sã nu fie publice. În acest context luãrile de poziţie ale membrilor nu pot fi fãcute publice decât de cãtre fiecare membru pentru sine, în sensul art. 7.
(3) În niciun caz membrii Consiliului nu vor dezvãlui poziţiile celorlalţi membri anterior luãrii unei decizii de cãtre Consiliu, respectiv de cãtre comisia din care fac parte.
CAP. VIII
Rãspunderea disciplinarã
ART. 10
(1) În toate cazurile în care membrii Consiliului de mediere încalcã oricare dintre obligaţiile stipulate în prezentul cod, aceştia vor rãspunde disciplinar.
(2) Se considerã abatere disciplinarã încãlcarea cu intenţie, în mod repetat şi neîntemeiat, de cãtre membrii Consiliului, a oricãrei obligaţii prevãzute în sarcina acestora de Lege, de hotãrârile Consiliului şi de prezentul cod.
(3) Orice membru al Consiliului poate sesiza Consiliul cu o plângere împotriva unui alt membru al acestuia în termen de 6 luni de la data sãvârşirii abaterii disciplinare.
(4) Sancţiunile disciplinare se aplicã în funcţie de gravitatea abaterii, precum şi în funcţie de starea de recidivã în sãvârşirea abaterilor şi constau în:
a) observaţia scrisã;
b) amendã de la 100 la 1.000 lei;
c) suspendarea calitãţii de membru al Consiliului pe o duratã de pânã la maximum 6 luni;
d) excluderea din Consiliu.
(5) Cuantumul amenzii poate fi actualizat anual de cãtre Consiliu cu indicele de inflaţie.
(6) Plângerile formulate împotriva unui membru al Consiliului referitoare la nerespectarea unor obligaţii prevãzute în sarcina acestuia de lege, regulamente şi de prezentul cod sunt analizate de Senat, înfiinţat prin hotãrâre a Consiliului.
(7) Consiliul, prin preşedinte, convoacã Senatul în termen de 5 zile lucrãtoare de la înregistrarea plângerii. Convocarea se poate face prin e-mail, fax sau scrisoare recomandatã. Data convocãrii Senatului va fi stabilitã astfel încât de la transmiterea convocãrii cãtre membrii Senatului şi pânã la întrunirea acestuia sã curgã un termen de cel puţin 7 zile lucrãtoare, dar nu mai mult de 14 zile lucrãtoare. Senatul va decide în termen de 30 de zile de la data întrunirii sale dacã plângerea împotriva unui membru al Consiliului este admisibilã.
(8) Pentru a fi admisibilã, plângerea trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie formulatã în scris şi înregistratã la Consiliu în original;
b) sã cuprindã numele, prenumele şi domiciliul petentului sau adresa aleasã pentru comunicarea cu Consiliul şi calitatea în care petentul a formulat plângerea;
c) sã cuprindã numele şi prenumele membrului/membrilor împotriva cãruia/cãrora este formulatã plângerea;
d) sã precizeze care sunt acţiunile sau inacţiunile pe care petentul le considerã ca fiind fapte prin care membrul Consiliului a sãvârşit o abatere disciplinarã;
e) faptele menţionate de petent sã fi fost sãvârşite de membrul/membrii Consiliului în aceastã calitate, astfel cum a fost definitã în preambulul prezentului cod.
(9) Membrii Senatului pot administra orice probe pe care le considerã necesare pentru a decide asupra admisibilitãţii plângerii.
(10) Senatul decide asupra admisibilitãţii plângerii prin vot, lucrãrile Senatului se desfãşoarã în prezenţa a 2/3 din membrii sãi, iar deciziile se iau cu o majoritate calificatã de 2/3 din membrii prezenţi. Opiniile separate vor fi consemnate la cerere, iar decizia Senatului se înainteazã Consiliului în scris, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data adoptãrii acesteia.
(11) Decizia Senatului este act emis de Consiliu şi poate fi contestat conform dispoziţiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(12) În cazul în care plângerea este inadmisibilã, Consiliul va comunica petentului decizia motivatã a Senatului.
(13) În cazul în care plângerea este admisibilã, Consiliul numeşte în prima şedinţã ordinarã o comisie de disciplinã, conform art. 40 din Lege.
(14) Dispoziţiile art. 40 şi 41 din Lege se aplicã corespunzãtor şi în cazul abaterilor sãvârşite de cãtre membrii Consiliului.
(15) Dispoziţiile prezentului capitol referitoare la rãspunderea disciplinarã a membrilor Consiliului se completeazã cu dispoziţiile legii, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare în materia rãspunderii disciplinare, precum şi cu Procedurile de lucru ale Consiliului şi ale comisiei de disciplinã privind rãspunderea disciplinarã a mediatorilor.
(16) În cazul în care abaterea disciplinarã a membrilor Consiliului cauzeazã prejudicii acestui organism, persoana sancţionatã disciplinar poate rãspunde şi material pentru prejudiciul cauzat, conform legii române în vigoare.
CAP. IX
Dispoziţii tranzitorii
ART. 11
Pânã la constituirea Senatului, analiza admisibilitãţii plângerii formulate împotriva unui membru al Consiliului va fi fãcutã în şedinţã de Consiliu de cãtre membrii acestuia.
ANEXA 2
───────
(Anexa nr. 10 la regulament)
────────────────────────────
REGULAMENT
privind normele de organizare a Consiliului de mediere pentru
prelucrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu
legislaţia în domeniu şi reglementãrile în domeniul medierii
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileşte normele de organizare a activitãţii Consiliului de mediere, denumit în continuare Consiliul, pentru garantarea şi protejarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului la viaţa intimã, familialã şi privatã, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu Constituţia României şi Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Adoptarea prezentului regulament a fost impusã de calitatea de "operator de date cu caracter personal" [art. 2 alin. (2) lit. a) şi alin. (4) din Legea nr. 677/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare], acordatã Consiliului de mediere de cãtre Autoritatea Naţionalã de Supraveghere şi Protecţie a Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) prin Notificarea nr. 10.723/2009 şi Regulamentul privind protecţia datelor cu caracter personal aprobat de Consiliu prin hotãrâre în data de 29 ianuarie 2010.
ART. 2
Regulile instituite prin prezentul regulament se aplicã tuturor membrilor Consiliului, indiferent de poziţia ocupatã şi de atribuţiile pe care le îndeplinesc, precum şi mediatorilor sau altor persoane care sunt desemnate sã facã parte din comisii sau grupuri de lucru înfiinţate de Consiliu prin hotãrâri ale acestuia şi care, prin natura activitãţii, au acces la date cu caracter personal.
ART. 3
Toţi mediatorii sunt obligaţi sã cunoascã dispoziţiile prezentului regulament.
CAP. II
Reguli generale privind prelucrarea datelor cu caracter personal
ART. 4
Prelucrarea datelor cu caracter personal este necesarã, în conformitate cu Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru îndeplinirea atribuţiilor Consiliului ca organism de interes public, respectiv:
a) formarea mediatorilor;
b) autorizarea şi avizarea mediatorilor;
c) asigurarea respectãrii legislaţiei în materia medierii şi, în special, a codului de eticã al membrilor Consiliului de mediere de cãtre membrii corpului profesional;
d) autorizarea furnizorilor de formare, formatorilor şi evaluatorilor/examinatorilor în domeniul medierii şi supravegherea calitãţii formãrii;
e) asigurarea calitãţii serviciului de mediere;
f) publicitatea Tabloului de mediatori, a furnizorilor de formare, formatorilor, examinatorilor/evaluatorilor;
g) asigurarea transparenţei decizionale, a participãrii la activitatea desfãşuratã de Consiliu, publicitãţii şedinţelor Consiliului cu excepţiile prevãzute de hotãrârile Consiliului;
h) orice alte atribuţii care revin Consiliului în baza legii pentru organizarea profesiei şi a serviciului de mediere în România.
ART. 5
(1) Accesul la date cu caracter personal al membrilor Consiliului, secretariatului tehnic şi terţilor se face în condiţiile prezentului regulament, condiţii care vor fi comunicate public pentru ca orice solicitant sã fie informat asupra drepturilor pe care le are în privinţa accesului la datele cu caracter personal prelucrate de Consiliu.
(2) Informarea este asiguratã de Consiliu:
a) prin afişare pe site-ul Consiliului;
b) prin afişare la sediul Consiliului (secretariat);
c) prin serviciul sau angajatul responsabil pentru exercitarea drepturilor prevãzute de Legea nr. 677/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 6
Categoriile de date prelucrate de Consiliu sunt:
1. date de identificare:
a) numele şi prenumele;
b) sexul;
c) data şi locul naşterii;
d) cetãţenia;
e) semnãtura;
f) date din acte de stare civilã;
g) numãr de telefon;
h) adresa personalã;
i) adresa de e-mail;
j) profesia;
k) locul de muncã;
l) formarea profesionalã;
m) apartenenţa la asociaţii profesionale;
n) orice alte date necesare îndeplinirii atribuţiilor legale ale Consiliului;
2. date cu caracter special, respectiv:
a) codul numeric personal;
b) seria şi numãrul actului de identitate;
c) date privind starea de sãnãtate;
d) date privind sancţiuni disciplinare;
e) date privind cazierul judiciar;
f) date statistice despre activitatea desfãşuratã în mediere;
g) alte date cu caracter personal stabilite de Consiliu prin hotãrâri date în aplicarea legislaţiei în domeniu.
ART. 7
Surse de colectare a datelor cu caracter personal
Datele cu caracter personal vor fi colectate de Consiliu în exercitarea atribuţiilor legale:
a) de la persoanele vizate;
b) de la reprezentanţi legali, împuterniciţi ai persoanelor vizate;
c) de la alte persoane care îşi exercitã drepturile sau, respectiv, îşi îndeplinesc obligaţiile în conformitate cu dispoziţiile legale în materia medierii.
ART. 8
Persoanele care gestioneazã datele
Urmãtoarele categorii de persoane sunt îndrituite sã prelucreze date cu caracter personal colectate de Consiliu:
a) angajaţii Consiliului;
b) membrii Comisiei permanente;
c) membrii Comisiei de disciplinã;
d) membrii Consiliului;
e) membrii comisiilor de specialitate înfiinţate de Consiliu prin hotãrâri.
ART. 9
Categorii de destinatari
Urmãtoarele categorii de persoane pot fi destinatari legali ai datelor cu caracter personal prelucrate de Consiliu:
a) persoana vizatã;
b) reprezentanţi legali ai persoanei vizate;
c) autoritãţi judecãtoreşti;
d) autoritãţi publice;
e) poliţie;
f) terţi care sunt persoane interesate în a obţine date cu caracter personal prelucrate de Consiliu şi care justificã un interes legitim în a avea acces la acest tip de informaţii.
ART. 10
Garantarea protecţiei datelor cu caracter personal
(1) Datele cu caracter personal sunt prevãzute la art. 6.
(2) Confidenţialitatea acestor date este asiguratã de Consiliu, cu urmãtoarele excepţii:
a) date personale, care sunt necesare sã devinã publice pentru îndeplinirea atribuţiilor Consiliului conform legii, Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere şi hotãrârilor Consiliului;
b) date personale pentru care persoana în cauzã îşi dã consimţãmântul de a se face publice;
c) date personale necesare a fi fãcute publice în situaţia unei suspiciuni de fraudare a legii. Aceste situaţii sunt apreciate de Consiliu prin decizie. Hotãrârea Consiliului va menţiona motivaţia necesitãţii de a se face excepţie de la regula confidenţialitãţii pentru fiecare situaţie particularã;
d) date personale de notorietate a cãror publicitate este asiguratã chiar de persoana titularã a acestora (deţinãtorul de drept) sau de un terţ cu consimţãmântul persoanei titulare. În acest caz, Consiliul nu are nevoie de consimţãmântul persoanei. Notorietatea este apreciatã de Consiliu, ca organism de decizie format din 9 membri conform legii.
(3) Încãlcarea prevederilor cu caracter confidenţial se sancţioneazã disciplinar, administrativ, material sau penal, dupã caz, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 11
Arhivarea datelor prelucrate
Consiliul va arhiva datele cu caracter personal prelucrate pe o perioadã de 3 ani, dupã care acestea sunt distruse. Termenul de 3 ani curge de la momentul colectãrii acestor date la Consiliu, operaţiunea de colectare fiind prima operaţiune de prelucrare a datelor cu caracter personal conform Legii nr. 677/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 12
Transfer de date în strãinãtate
Transferul datelor cu caracter personal în strãinãtate se va efectua de Consiliu în conformitate cu legile interne şi cu legislaţia comunitarã aplicabilã statelor membre.
CAP. III
Reguli generale privind prelucrarea datelor cu caracter personal
ART. 13
Prelucrarea datelor cu caracter personal
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal presupune: colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvãluirea cãtre terţi prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alãturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea.
(2) Prelucrarea datelor cu caracter personal se face prin mijloace neautomate sau automate.
(3) Prelucrarea neautomatã presupune:
a) înregistrarea documentelor în registrul de intrãri;
b) constituirea unei mape a persoanei, care are trecute pe copertã documentele conţinute;
c) analiza de cãtre Secretariatul tehnic a conformitãţii documentelor prezentate cu cerinţele legale, cererea de completare, dupã caz;
d) supunerea documentelor analizei Comisiei permanente;
e) emiterea deciziei şi stocarea documentelor;
f) documentele sunt stocate în dulapuri metalice închise cu cheie şi sigilate;
g) stocarea se face într-un sistem care sã permitã identificarea rapidã a unei persoane în vederea actualizãrii datelor sau, dupã caz, accesul individual la datele personale;
h) analizarea documentelor sau a unor situaţii în care Consiliul se autosesizeazã în cadrul şedinţelor ordinare şi menţionarea acestora în procesele-verbale scrise în caiete numerotate şi înregistrate;
i) documentele persoanelor care înceteazã raporturile cu Consiliul se returneazã sau, dupã caz, se arhiveazã pentru o perioadã de 3 ani, fiind apoi distruse;
j) transmiterea datelor prevãzute de lege cãtre terţi;
k) hotãrâri ale Consiliului sau ale comisiilor înfiinţate de acesta cu privire la persoane.
(4) Prelucrarea automatã a datelor presupune:
a) existenţa unui soft care sã permitã introducerea datelor pentru formarea bazei de date sau actualizarea acesteia de cãtre cei interesaţi, prin internet;
b) extragerea datelor statistice necesare;
c) restricţionarea prin parolare a accesului la datele privind persoana;
d) accesul fiecãrei persoane la propriile date, cu posibilitatea de a le corecta şi actualiza;
e) necesitatea prelucrãrii codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generalã pentru evitarea dublei înregistrãri.
CAP. IV
Descrierea generalã a mãsurilor luate pentru asigurarea securitãţii prelucrãrii
ART. 14
Identificarea şi autentificarea utilizatorului
(1) Procedura de prelucrare a datelor cu caracter personal de cãtre persoanele care au acces la date cu caracter personal se face conform regulamentelor adoptate de Consiliu şi, dacã este cazul, ordinelor interne ale preşedintelui Consiliului emise în aplicarea acestora.
(2) Toate persoanele care au acces la date cu caracter personal prelucrate de Consiliu vor semna un angajament de confidenţialitate. Excepţie fac situaţiile în care se solicitã acces la propriile date cu caracter personal.
ART. 15
Procedura de acces în arhiva Consiliului
În cazul accesului la date cu caracter personal arhivate de Consiliu, persoana îndrituitã va solicita în scris accesul în arhiva Consiliului, care va fi asigurat dupã urmãtoarea procedurã de lucru:
a) solicitarea este adresatã Consiliului şi înscrisã de Secretariatul tehnic în registrul de intrãri al Consiliului;
b) solicitarea este înaintatã de Secretariatul tehnic preşedintelui sau vicepreşedintelui Consiliului. Acesta din urmã va pune rezoluţie pe cerere şi o va înainta persoanei având ca atribuţii de serviciu, conform fişei de post, arhivarea şi accesul la datele cu caracter personal - denumit în continuare arhivar- sau serviciului juridic, dupã caz, pentru formularea unui rãspuns cãtre solicitant;
c) arhivarul va comunica solicitantului rãspunsul Consiliului, invitându-l sã se prezinte la sediul Consiliului în vederea consultãrii documentelor solicitate şi arhivate.
d) arhivarul va înregistra într-un registru special numãrul şi data solicitãrii, persoana care solicitã accesul, datele personale la care se solicitã accesul, data la care a prezentat solicitantului documentele solicitate. Solicitantul va semna în registru primirea documentelor solicitate;
e) documentele originale din arhivã vor fi consultate de solicitant în prezenţa arhivarului, care rãspunde de integritatea arhivei.
ART. 16
Prelucrare automatã
(1) Prelucrarea automatã a datelor personale se efectueazã de personalul cu atribuţii conform fişei de post prin accesarea fişierelor utilizând parola individualã.
(2) Schimbarea parolei la intervale de timp determinate se face prin grija preşedintelui Consiliului.
(3) Blocarea accesului dupã introducerea greşitã a parolei este o mãsurã de siguranţã care asigurã protecţia datelor personale în cazul accesului neautorizat.
___________