Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2.299 din 14 decembrie 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2.299 din 14 decembrie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 18 ianuarie 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 60/2004 privind reglementãrile referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea cãilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 402/2004 ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementãrile referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea cãilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 14 decembrie 2004.
Nr. 2.299.

ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
60/2004 privind reglementãrile referitoare la construirea,
întreţinerea, repararea şi exploatarea cãilor
ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţionalã
de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A.

ART. 1
Sunt considerate linii ferate industriale, denumite în continuare LFI, urmãtoarele linii:
a) linii cu acces la infrastructura feroviarã:
- linii ferate cu racordare directã la liniile infrastructurii feroviare publice, în staţii de cale feratã sau în linie curentã;
- linii ferate cu racordare directã la liniile infrastructurii feroviare private;
- linii ferate cu racordare indirectã la infrastructura feroviarã publicã sau privatã (prin intermediul altei LFI ori prin intermediul unor linii din depouri sau revizii de vagoane aparţinând unor operatori de manevrã ori de transport feroviar privaţi);
b) linii fãrã acces la infrastructura feroviarã:
- linii ferate pe care se efectueazã transport feroviar public (de cãlãtori sau de marfã) şi/sau manevrã feroviarã;
- linii ferate pe care se efectueazã transport feroviar în interes propriu şi care intersecteazã alte cãi de comunicaţie.
ART. 2
(1) LFI se clasificã de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, denumitã în continuare AFER, în baza urmãtoarelor criterii:
a) accesul la infrastructura feroviarã:
- LFI cu acces direct sau indirect la infrastructura feroviarã administratã de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., denumitã în continuare CFR, racordate la staţii CFR, linii curente sau staţii de triaj;
- LFI fãrã acces la infrastructura feroviarã publicã sau privatã a statului, pe care se efectueazã transport feroviar public sau în interes propriu, dacã intersecteazã alte cãi de comunicaţii;
b) tipul de transport desfãşurat pe LFI;
- transport feroviar de cãlãtori;
- transport feroviar de marfã;
- transport feroviar mixt;
c) sistemul de remorcare a vehiculelor feroviare utilizat pe LFI:
- electric;
- diesel electric;
- diesel hidraulic;
- diesel mecanic;
- alt sistem;
d) ecartamentul LFI:
- ecartament normal;
- ecartament larg;
- ecartament îngust;
- linii încãlecate;
e) amplasarea LFI faţã de zonele de siguranţã sau de protecţie a infrastructurii feroviare publice:
- LFI în afara zonelor de siguranţã sau de protecţie a infrastructurii feroviare publice;
- LFI în zona de siguranţã a infrastructurii feroviare publice;
- LFI în zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice.
(2) Încadrarea LFI în clasificarea prevãzutã la art. 1 şi alin. (1) al acestui articol, încadrarea în categorii, documentaţia tehnicã necesarã clasificãrii, precum şi modul în care se organizeazã evidenţa LFI se stabilesc prin proceduri specifice ale AFER, aprobate prin decizie a directorului general şi publicate în Buletinul AFER.
ART. 3
În cazul în care proprietarul doreşte sã exploateze LFI în alte condiţii tehnice decât cele proiectate iniţial, acesta este obligat sã solicite AFER schimbarea clasificãrii LFI, urmând a suporta toate cheltuielile aferente întocmirii şi obţinerii avizelor şi autorizaţiilor necesare.
ART. 4
Prevederile prezentelor norme metodologice nu se aplicã liniilor ferate neracordate la infrastructura feroviarã publicã, pe care nu se desfãşoarã transport feroviar public şi care nu intersecteazã alte cãi de comunicaţii.
ART. 5
(1) LFI se pot construi, modifica sau desfiinţa numai cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) Dupã obţinerea aprobãrii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, proiectul tehnic aferent lucrãrii de construcţie, modificare sau desfiinţare se întocmeşte conform normativelor de proiectare a LFI.
(3) Proiectele tehnice pentru construirea de LFI noi, de modificare sau desfiinţare totalã ori parţialã se întocmesc de cãtre furnizori feroviari autorizaţi de AFER, în condiţiile legii.
(4) Procedurile privind modul de obţinere a aprobãrii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pentru construirea, modificarea sau desfiinţarea unei LFI, documentaţia necesarã, componenţa comisiei de examinare a documentaţiei, obţinerea autorizaţiei de lucru în zona de siguranţã sau de protecţie a infrastructurii feroviare publice administrate de C.F.R., precum şi termenele de soluţionare, inclusiv a eventualelor contestaţii, se elaboreazã de cãtre AFER şi se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, cu respectarea legislaţiei în vigoare, şi se actualizeazã prin ordin al aceluiaşi ministru, care va fi emis în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice.
ART. 6
(1) Toate elementele LFI aflate în exploatare trebuie sã asigure siguranţa circulaţiei şi securitatea transporturilor feroviare la vitezele şi sarcinile maxime stabilite prin Regulamentul tehnic de exploatare a LFI.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) elementele dezafectate, scoase din funcţiune sau aflate în conservare, consemnate în evidenţe, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 7
(1) Construcţiile, instalaţiile specifice existente şi aflate în exploatare, care la data construirii şi punerii în funcţiune nu îndeplineau în totalitate prevederile normelor tehnice în vigoare, dar care nu afecteazã siguranţa circulaţiei şi securitatea transporturilor, pot fi exploatate în aceste condiţii pânã la executarea lucrãrilor de reparaţii capitale, modernizare, reînnoiri de echipamente şi altele similare lor.
(2) Dupã efectuarea lucrãrilor de reparaţii capitale, modernizare, reînnoiri de echipamente şi altele similare lor la construcţiile şi instalaţiile feroviare prevãzute la alin. (1), îndeplinirea cerinţelor impuse de normele tehnice în vigoare este obligatorie.
ART. 8
(1) Orice intervenţie la LFI, care afecteazã zona de siguranţã a infrastructurii feroviare publice, este permisã unui agent economic prestator de servicii numai dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) este autorizat şi deţine agrementul tehnic emis de AFER pentru tipul de lucrãri necesar a fi executat;
b) deţine autorizaţie de lucru în zona de siguranţã şi protecţie a infrastructurii feroviare publice, obţinutã de la CFR;
c) are nominalizat pe timpul executãrii lucrãrilor personal de specialitate propriu responsabil cu siguranţa circulaţiei.
(2) Pentru lucrãri de intervenţie la o LFI fãrã acces la infrastructura feroviarã pe care se efectueazã transport feroviar public de cãlãtori ori de marfã sau transport feroviar în interes propriu, care intersecteazã alte cãi de comunicaţii, autorizaţia de lucru se emite de AFER.
(3) În cazul în care LFI intersecteazã alte cãi de comunicaţie, sunt necesare şi avizele gestionarilor acestora.
ART. 9
(1) La solicitarea proprietarului LFI, CFR va comunica în termen de 10 zile acordul de racordare şi va preciza dacã sunt necesare lucrãri de mãrire a capacitãţii staţiei CFR în care se face racordarea.
(2) În cazul în care sunt necesare lucrãri de dezvoltare a staţiei CFR, pe baza acceptului proprietarului LFI, CFR va comanda elaborarea documentaţiei aferente acestui scop, cu termen de finalizare a acesteia de 60 de zile.
(3) Dupã finalizare şi stabilirea valorii tarifului de racordare, pe baza documentaţiei aprobate conform alin. (2), CFR va supune acest tarif aprobãrii Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care va emite avizul în maximum 20 de zile de la primirea acesteia.
(4) Solicitãrile de modificare sau de desfiinţare a unei LFI se analizeazã de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în termen de maximum 30 de zile de la primirea documentaţiei complete.
(5) Dupã executarea lucrãrilor la LFI nou-construite sau modernizate, AFER autorizeazã punerea în funcţiune şi omologheazã sau agrementeazã elemente constructive ale acestora, dupã caz, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 10
(1) Pentru construirea unei LFI noi care va avea acces indirect la infrastructura feroviarã administratã de CFR, prin racordarea la o LFI existentã, solicitantul trebuie sã obţinã acordul scris al proprietarului acesteia din urmã.
(2) Acordul scris al proprietarului constituie document primar în vederea obţinerii avizului Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 11
(1) Regulamentul tehnic de exploatare a unei LFI racordate la infrastructura feroviarã publicã se întocmeşte de cãtre proprietarul acesteia, se avizeazã de CFR şi se aprobã de AFER.
(2) Regulamentul tehnic de exploatare a unui grup de LFI cu mai mulţi proprietari, accesul efectuându-se prin aceeaşi LFI de tranzit cu racord la infrastructura feroviarã publicã, se întocmeşte în comun de cãtre toţi proprietarii şi se înainteazã de oricare dintre aceştia în vederea avizãrii de cãtre CFR şi a aprobãrii de cãtre AFER.
ART. 12
Regulamentul tehnic de exploatare a unei LFI fãrã acces la infrastructura feroviarã se întocmeşte de cãtre proprietar şi se aprobã de AFER.
ART. 13
Regulamentul tehnic de exploatare a LFI trebuie sã conţinã şi sã respecte principiile prevãzute în Regulamentul de exploatare tehnicã feroviarã utilizat la exploatarea infrastructurii feroviare administrate de CFR şi cuprinde, în principal urmãtoarele:
a) datele de identificare a racordului LFI la staţia CFR sau la LFI de tranzit - poziţii kilometrice, semnale de acoperire, aparate de cale, saboţi de deraiere etc.;
b) clasificarea şi datele tehnice ale LFI - lungime, poziţii kilometrice, staţii, antestaţii, declivitãţi, aparate de cale, tipul şinei;
c) date privind tonaje şi viteze maxime la manevrã sau circulaţie, procente de frânare, sarcina maximã admisã pe osie;
d) gabarite utilizate, date tehnice privind tipul vehiculelor feroviare motoare care sunt admise pe LFI sã execute operaţiuni de transport feroviar şi manevrã;
e) date despre afectarea liniilor, fronturi de încãrcare-descãrcare, capacitatea teoreticã calculatã pentru încãrcãri-descãrcãri;
f) date tehnice despre linii cu afectãri specializate - linii de reparaţie, linie cântar etc.;
g) duratele principalelor procese tehnologice la manevrã, introducere-scoatere de la front etc.;
h) zonele periculoase sau cu gabarit redus;
i) instalaţiile de siguranţã a circulaţiei utilizate, aflate sau nu în interdependenţã cu instalaţiile de siguranţã din staţia CFR, modul de lucru în cazul defectãrii sau scoaterii acestora din funcţiune;
j) alte sisteme de siguranţã utilizate pentru manevrã feroviarã sau pentru circulaţie;
k) sistemul de semnalizare utilizat în desfãşurarea activitãţilor de manevrã şi circulaţie (semnale mecanice, semnale luminoase, semnale transmise cu ajutorul instrumentelor portabile);
l) date privind intersectarea altor cãi de comunicaţii - drumuri naţionale, drumuri judeţene, treceri la nivel etc.;
m) evidenţierea categoriilor de mãrfuri periculoase manevrate şi afectarea fronturilor la care se pot încãrca, descãrca şi depozita;
n) modul de asigurare a comunicaţiilor cu staţia CFR la care este racordatã LFI;
o) date de identificare a LFI de tranzit, dacã aceasta existã;
p) alte date specifice LFI sau activitãţii desfãşurate pe aceasta.
ART. 14
(1) Dupã aprobarea Regulamentului tehnic de exploatare a LFI, activitatea de gestionare a LFI şi de desfãşurare a operaţiunilor de manevrã şi/sau de transport feroviar pe LFI pânã la semnalul ori macazul (vârful sau marca de siguranţã a acestuia, dupã caz) care delimiteazã incinta staţiei CFR la care este racordatã LFI este permisã numai dupã obţinerea autorizaţiei de exploatare a LFI.
(2) Autorizaţia de exploatare a LFI, care defineşte activitatea de gestionare a LFI şi de desfãşurare a operaţiunilor de manevrã şi/sau de transport feroviar pe LFI, se elibereazã de AFER, la solicitarea agenţilor economici.
(3) Autorizaţia de exploatare a LFI stabileşte: porţiunile liniei industriale de tranzit, precizându-se şi deţinãtorii acestora - proprietari sau chiriaşi -, modul de desfãşurare a operaţiunilor de transport feroviar pe LFI sau pe un grup de LFI cu mai mulţi proprietari, accesul la staţia CFR efectuându-se în acest caz prin aceeaşi LFI de tranzit, modul de avizare a evenimentelor feroviare, mijloacele tehnice utilizate pentru îndepãrtarea urmãrilor evenimentului feroviar, coordonarea manevrelor, inclusiv pe LFI de tranzit, derularea transporturilor cu mãrfuri periculoase, precum şi modul în care se asigurã accesul nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare utilizate în cadrul operaţiunilor de manevrã sau de transport pentru deţinãtorii de LFI din amonte.
ART. 15
(1) Proprietarul LFI care doreşte sã aibã acces la infrastructura feroviarã publicã administratã de CFR va înainta proiectul contractului de exploatare a LFI, însoţit de Regulamentul tehnic de exploatare şi autorizaţia de exploatare, cãtre CFR, în vederea semnãrii.
(2) CFR va analiza şi va semna contractul de exploatare şi anexele în maximum 20 de zile de la primirea documentaţiei complete.
(3) În cazul nerespectãrii termenului prevãzut la alin. (2), persoanele responsabile de depãşirea acestuia vor fi sancţionate pe cale administrativã, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 16
(1) Contractul de exploatare a LFI încheiat de proprietarul LFI cu CFR va conţine, în principal, date despre:
a) datele de identificare a aparatului de cale şi a semnalului, care permit accesul în şi din staţia CFR (în linie curentã, dacã este cazul);
b) modul de deservire şi de verificare a stãrii tehnice a macazului care dã acces în staţia CFR;
c) zonele de manevrã şi liniile din staţia CFR la care este permis accesul;
d) alte prevederi cu caracter obligatoriu (fişe din planul tehnic de exploatare a staţiei CFR) şi care trebuie respectate la accesul şi efectuarea manevrei în staţia CFR;
e) modul de notificare a închiderii/redeschiderii circulaţiei pe LFI;
f) alte servicii furnizate de CFR sau de gestionarul liniei de cale feratã neinteroperabile (în cazul în care racordarea se face la liniile gestionate de acesta);
g) clauze specifice privind: rãspunderea pãrţilor în cazul producerii unui eveniment feroviar, restricţionarea accesului pe infrastructura feroviarã, forţa majorã, soluţionarea litigiilor şi rezilierea contractului de exploatare a LFI.
(2) În cazul în care un proprietar de LFI de tranzit nu încheie contractul de exploatare cu CFR, acesta are obligaţia sã acorde drept de tranzit tuturor proprietarilor de LFI situaţi în amonte.
ART. 17
(1) Pentru asigurarea continuitãţii şi a accesului liber şi nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare, proprietarul LFI de tranzit va încheia contracte de exploatare cu proprietarii LFI din amonte, potrivit legii.
(2) În situaţia în care proprietarul LFI de tranzit nu îndeplineşte condiţia impusã de alin. (1) în termen de 15 zile de la data depunerii contractelor, se considerã cã acceptã în mod tacit clauzele contractelor prezentate de solicitanţi.
(3) Accesul liber şi nediscriminatoriu va fi asigurat pe LFI de tranzit pentru operatorii de transport feroviar şi de manevrã care au încheiate contracte cu proprietarii de LFI din amonte.
ART. 18
Pentru asigurarea accesului liber şi nediscriminatoriu al tuturor proprietarilor de LFI pe LFI de tranzit, proprietarul va îndeplini urmãtoarele condiţii:
a) sã nu blocheze prin nici un mijloc, inclusiv cu material rulant, LFI de tranzit;
b) sã nu închidã LFI de tranzit fãrã luarea mãsurilor de remediere, dacã este cazul;
c) sã colaboreze cu toţi proprietarii de LFI în vederea elaborãrii Regulamentului tehnic de exploatare şi a autorizaţiei de exploatare;
d) sã permitã accesul pe LFI de tranzit al oricãrui operator de transport sau de manevrã care are contract cu proprietarii LFI din amonte;
e) sã încheie contracte de exploatare cu proprietarii de LFI din amonte, potrivit legii.
ART. 19
În condiţiile prezentelor norme metodologice, accesul nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare ale operatorilor care au contracte de transport cu proprietarii de LFI aflaţi în amonte este permis dacã se face dovada cã pentru vehiculele feroviare utilizate în cadrul operaţiunilor de manevrã sau de transport de cãtre ceilalţi deţinãtori de LFI din amonte existã unul dintre urmãtoarele documente:
a) scrisoare de trãsurã pentru o LFI deservitã de cãtre o staţie CFR industrialã identificatã cu cod SIRUES;
b) contract-cadru de încãrcare-descãrcare şi listã de predare-primire a grupului de vagoane;
c) plan de manevrã şi arãtarea vagoanelor, care constituie şi listã de predare-primire.
ART. 20
Solicitarea eliberãrii autorizaţiei de exploatare se adreseazã la AFER de cãtre oricare dintre proprietarii de LFI, iar acolo unde existã mai multe LFI care au acces la infrastructura feroviarã publicã prin aceeaşi LFI de tranzit, solicitarea se va efectua cu informarea proprietarului LFI de tranzit.
ART. 21
(1) În autorizaţia de exploatare a LFI se vor evidenţia, în principal, urmãtoarele:
a) funcţiile şi numãrul minim de personal propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, conform activitãţii desfãşurate în regie proprie;
b) modul de executare a manevrei pe LFI - componenţa minimã a partidei;
c) modul de circulaţie a convoaielor de manevrã şi a trenurilor pe LFI;
d) nominalizarea operatorului de manevrã sau de transport feroviar, care asigurã desfãşurarea operaţiunilor de manevrã şi de transport feroviar, dacã este cazul;
e) delimitarea zonelor de manevrã pe LFI;
f) seria şi numãrul vehiculelor feroviare motoare care efectueazã operaţiuni de manevrã, precum şi de transport feroviar pentru cazurile în care operaţiunile de manevrã nu se efectueazã de operatori feroviari;
g) modul specific de asigurare pentru menţinerea pe loc sau contra fugirii vehiculelor feroviare;
h) modul de asigurare a întreţinerii şi reparãrii liniei şi instalaţiilor - în regie proprie sau cu furnizori feroviari;
i) modul de asigurare a întreţinerii şi reparãrii vehiculelor feroviare proprii utilizate în activitatea de transport sau de manevrã;
j) nominalizarea responsabilului cu siguranţa circulaţiei, inclusiv atunci când salariatul este încadrat şi în altã funcţie;
k) autorizarea întregului personal cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei;
l) personalul abilitat sã înscrie în Registrul de revizie a liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei;
m) modul de avizare a evenimentelor feroviare, precum şi mijloacele tehnice utilizate pentru îndepãrtarea urmãrilor evenimentului feroviar;
n) modul în care se asigurã accesul nediscriminatoriu pentru vehiculele feroviare utilizate în cadrul operaţiunilor de manevrã sau de transport pentru deţinãtorii de LFI din amonte;
o) coordonarea activitãţii de manevrã pe LFI;
p) porţiunile de linie sau elementele dezafectate, scoase din funcţiune ori aflate în conservare, conform prevederilor legale în vigoare, şi consemnate în evidenţe;
q) categoriile de mãrfuri periculoase manevrate şi afectarea fronturilor la care acestea se pot încãrca, descãrca şi depozita, nominalizarea consilierului de siguranţã.
(2) Procedurile specifice privind acordarea, completarea/modificarea, suspendarea sau retragerea autorizaţiei de exploatare se aprobã prin ordin al ministrului transportului, construcţiilor şi turismului.
ART. 22
(1) Exploatarea unei LFI din punct de vedere al operaţiunilor de manevrã şi de transport feroviar se poate face de cãtre:
a) proprietarul sau chiriaşul care exploateazã LFI, cu personal propriu autorizat;
b) un operator de manevrã feroviarã deţinãtor de autorizaţie pentru manevrã feroviarã şi certificat de operare pentru manevrã;
c) un operator de transport feroviar deţinãtor de licenţã de transport, certificat de siguranţã şi certificat de operare pentru manevrã feroviarã.
(2) În scopul asigurãrii condiţiilor de siguranţã a circulaţiei şi a securitãţii operaţiunilor de manevrã şi transport, prevederile contractului de exploatare a LFI şi ale autorizaţiei de exploatare vor fi aduse la cunoştinţã operatorului de manevrã şi operatorului de transport, în vederea aplicãrii corespunzãtoare, în situaţia în care aceştia realizeazã operaţiunile de manevrã şi de transport de LFI.
ART. 23
(1) Proprietarul sau chiriaşul unei LFI este obligat sã aibã încadrat un salariat în funcţia de responsabil cu siguranţa circulaţiei.
(2) Exercitarea funcţiei de responsabil cu siguranţa circulaţiei se poate face direct sau prin cumul cu alte funcţii cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei.
ART. 24
Responsabilul cu siguranţa circulaţiei pe LFI are, în principal, urmãtoarele atribuţii specifice:
a) organizeazã şi efectueazã controlul propriu privind desfãşurarea operaţiunilor de manevrã sau de transport feroviar;
b) avizezã imediat orice eveniment sau accident feroviar produs pe LFI, asigurã evidenţa personalului LFI vinovat de producerea evenimentelor/accidentelor, a vehiculelor feroviare implicate şi a cauzelor care au condus la producerea acestora;
c) participã în comisia de verificare a stãrii tehnice a LFI;
d) urmãreşte remedierea deficienţelor constatate cu ocazia verificãrii stãrii tehnice a LFI;
e) urmãreşte efectuarea reparaţiilor planificate la termenele scadente la LFI şi la vehiculele feroviare deţinute în exploatare;
f) urmãreşte autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei;
g) urmãreşte efectuarea examinãrii medicale şi psihologice periodice a personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei;
h) urmãreşte atestarea din punct de vedere tehnic a vehiculelor feroviare motoare şi a vehiculelor feroviare tractate, dacã este cazul;
i) organizeazã efectuarea manevrei, în cazul în care LFI proprie nu este deservitã de impiegatul de mişcare, întocmeşte planul de manevrã, dacã prin autorizaţia de exploatare nu s-a stabilit altã modalitate, şi dispune oprirea (retragerea) manevrei;
j) reprezintã agentul economic pe probleme de siguranţa circulaţiei la analizele de siguranţa circulaţiei organizate conform legislaţiei în vigoare, la care a fost convocat în scris;
k) ţine la zi evidenţele specifice şi întocmeşte anual un raport privind activitatea şi starea tehnicã a LFI, evidenţiind, dacã este cazul, şi joncţiunile cu alte cãi de comunicaţie.
ART. 25
(1) Deţinãtorii de LFI pe care se desfãşoarã transport de mãrfuri periculoase şi operaţiuni de încãrcaredescãrcare a acestora sunt obligaţi sã aibã un consilier de siguranţã pentru transportul mãrfurilor periculoase, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(2) Personalul care deţine funcţia de responsabil cu siguranţa circulaţiei poate fi atestat şi consilier de siguranţã pentru transportul mãrfurilor periculoase.
ART. 26
(1) În cazul în care proprietarul LFI asigurã întreţinerea acesteia şi efectuarea operaţiunilor de transport feroviar, responsabilitãţile privind asigurarea cerinţelor tehnice de siguranţã şi de securitate necesare desfãşurãrii operaţiunilor de transport feroviar, atestarea, autorizarea şi examinarea personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, precum şi întocmirea şi pãstrarea evidenţelor privind activitatea desfãşuratã îi revin în totalitate acestuia, în condiţiile legii.
(2) În cazul în care întreţinerea este asiguratã de proprietarul LFI, iar efectuarea operaţiunilor de transport feroviar se face de cãtre un operator de manevrã feroviarã sau de cãtre un operator de transport feroviar, responsabilitãţile sunt stabilite astfel:
1. pentru proprietarul LFI:
a) asigurarea cerinţelor tehnice pentru LFI şi pentru instalaţiile de siguranţã ale acesteia;
b) asigurarea cerinţelor tehnice pentru vehiculele feroviare motoare sau tractate, aflate în exploatare, deţinute în proprietate sau cu chirie, dacã este prevãzut astfel prin contractul de închiriere a vehiculelor feroviare;
c) asigurarea atestãrii, autorizãrii şi examinãrii profesionale a personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei;
d) întocmirea şi pãstrarea evidenţelor privind activitatea desfãşuratã pe LFI:
- Regulamentul tehnic de exploatare a LFI, autorizaţia de exploatare a LFI şi contractul de exploatare a LFI;
- verificarea stãrii tehnice a LFI şi a instalaţiilor de siguranţã, a elementelor dezafectate, scoase din funcţiune sau aflate în conservare, consemnate în Registrul de revizie a liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei;
- evenimentele sau accidentele feroviare produse pe LFI, cauzele producerii acestora;
- înmatricularea şi atestarea vehiculelor feroviare proprii aflate în exploatare, dacã este cazul;
- examinarea profesionalã periodicã, atestarea şi autorizarea personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei;
2. pentru operatorul de manevrã feroviarã sau operatorul de transport feroviar:
a) asigurarea cerinţelor de siguranţã şi de securitate necesare pentru desfãşurarea operaţiunilor de manevrã şi/sau de transport feroviar pe LFI, respectiv pe liniile din staţia CFR pe care are acces;
b) asigurarea cerinţelor tehnice pentru vehiculele feroviare motoare sau tractate, aflate în exploatare, deţinute în proprietate sau cu chirie, dacã este cazul;
c) asigurarea atestãrii, autorizãrii şi examinãrii profesionale a personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei;
d) întocmirea şi pãstrarea evidenţelor privind activitatea desfãşuratã pe LFI:
- o copie a autorizaţiei de exploatare a LFI;
- extrase necesare desfãşurãrii activitãţii din Regulamentul tehnic de exploatare a LFI şi din contractul de acces pe infrastructura feroviarã publicã încheiat de proprietar cu CFR;
- evenimentele sau accidentele feroviare produse pe LFI, în care a fost implicat personal propriu sau vehicule feroviare manevrate, cauzele producerii acestora;
- înmatricularea şi atestarea vehiculelor feroviare proprii aflate în exploatare, dacã este cazul;
- examinarea profesionalã periodicã, atestarea şi autorizarea personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei.
ART. 27
(1) În cazul în care LFI a fost închiriatã unui agent economic care întreţine LFI şi efectueazã operaţiuni de transport feroviar, obligaţiile privind asigurarea cerinţelor tehnice de siguranţã şi de securitate necesare desfãşurãrii operaţiunilor de transport feroviar, atestarea, autorizarea şi examinarea personalului propriu cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, precum şi întocmirea şi pãstrarea evidenţelor privind activitatea desfãşuratã îi revin acestuia, dacã nu se prevede altfel prin contractul de închiriere a LFI.
(2) În cazul în care chiriaşul nu asigurã şi efectuarea operaţiunilor de transport feroviar, obligaţiile acestuia sunt prevãzute la art. 26 alin. (2).
ART. 28
(1) Verificarea stãrii tehnice a liniei, a aparatelor de cale şi a instalaţiilor de siguranţã aferente desfãşurãrii operaţiunilor de transport feroviar pe LFI se face lunar, în cazul circulaţiei trenurilor, şi trimestrial, în cazul manevrei şi expedierii de trenuri-convoaie de manevrã, de cãtre o comisie compusã din:
a) responsabilul cu siguranţa circulaţiei din partea proprietarului sau a chiriaşului LFI;
b) un reprezentant de specialitate privind verificarea stãrii tehnice a LFI din partea proprietarului sau a chiriaşului LFI, dacã acesta existã;
c) un reprezentant al furnizorului feroviar autorizat, atunci când întreţinerea, repararea şi verificarea tehnicã a LFI sunt efectuate de cãtre acesta pe bazã de contract.
(2) Comisia poate fi completatã şi cu alţi membri, respectiv un reprezentant al operatorului de transport şi/sau de manevrã feroviarã, care, dupã caz, asigurã înscrierea în parc a vagoanelor proprietarului de LFI, preluarea vagoanelor, efectuarea transportului sau a manevrei, numai la solicitarea scrisã a operatorului feroviar.
ART. 29
(1) Rezultatele verificãrii stãrii tehnice a LFI se consemneazã sub semnãturã într-un proces-verbal de constatare, încheiat în câte un exemplar pentru fiecare membru al comisiei.
(2) În cazul în care se constatã defectãri, prinderi necorespunzãtoare sau uzuri ale elementelor infrastructurii, dar care nu impun închiderea circulaţiei şi interzicerea accesului în/din staţia CFR, comisia stabileşte şi consemneazã în procesul-verbal mãsurile şi termenele de remediere, precum şi mãsurile suplimentare pentru desfãşurarea în siguranţã a operaţiunilor de transport feroviar, precum: limitãri sau restricţii de vitezã, limitarea tonajelor maxime admise. Membrii comisiei sunt direct rãspunzãtori de înscrisurile consemnate în procesul-verbal.
(3) Pe LFI unde activitatea este coordonatã de cãtre un impiegat de mişcare, rezultatele verificãrii stãrii tehnice, mãsurile şi termenele de remediere, precum şi mãsurile suplimentare pentru desfãşurarea în siguranţã a operaţiunilor de transport feroviar se înscriu de cãtre responsabilul cu siguranţa circulaţiei în Registrul de revizie a liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei.
(4) Mãsurile suplimentare pentru desfãşurarea în siguranţã a operaţiunilor de transport feroviar se aduc în mod obligatoriu la cunoştinţã personalului care asigurã coordonarea şi desfãşurarea manevrei feroviare pe LFI (impiegat de mişcare, conducãtor manevrã, mecanic de locomotivã).
(5) În cazul în care comisia constatã ieşirea din parametri a aparatului de cale care asigurã accesul în staţia CFR sau a instalaţiilor de siguranţã aferente LFI, aflate în interdependenţã cu instalaţiile de siguranţã din staţia CFR, de naturã sã necesite stabilirea altor condiţii de circulaţie mai restrictive decât cele prevãzute în contractul de exploatare a LFI, acestea se înscriu în mod obligatoriu în Registrul de revizie a liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei al staţiei CFR şi se aduc obligatoriu la cunoştinţã, în vederea aplicãrii corespunzãtoare, personalului care asigurã coordonarea şi desfãşurarea operaţiunilor de transport feroviar la şi de la LFI (impiegat de mişcare, conducãtor manevrã, mecanic de locomotivã).
(6) Pânã la remedierea deficienţelor şi aducerea în parametrii legali a stãrii tehnice a LFI, a macazului de acces la staţia CFR sau a instalaţiilor de siguranţã aferente, desfãşurarea operaţiunilor de transport feroviar pe LFI se va face conform autorizaţiei de exploatare completate cu condiţiile mai restrictive înscrise în procesul-verbal de constatare şi în Registrul de revizie a liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei.
ART. 30
(1) În cazul în care, în termen de maximum 6 luni de la data constatãrii deficienţelor, acestea nu au fost remediate, proprietarul sau/şi chiriaşul LFI, dupã caz, este obligat/sunt obligaţi sã solicite modificarea/completarea autorizaţiei de exploatare a LFI şi a contractului de exploatare a LFI cu condiţiile de siguranţã impuse de situaţia realã din teren.
(2) Modificarea/completarea autorizaţiei de exploatare se efectueazã doar dupã o nouã verificare a stãrii tehnice a LFI de cãtre comisie, la care participã şi un reprezentant al AFER.
(3) AFER va dispune închiderea operativã a circulaţiei pe LFI şi suspendarea sau retragerea autorizaţiei de exploatare, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul în care nu s-au remediat deficienţele constatate în termenul prevãzut la alin. (1) şi nu s-a solicitat modificarea/completarea autorizaţiei de exploatare conform alin. (1);
b) în cazul în care, în urma verificãrii tehnice prevãzute la alin. (2), s-a constatat un pericol pentru siguranţa circulaţiei sau pentru securitatea transportului feroviar.
(4) Închiderea operativã a circulaţiei pe LFI se face prin notificarea în scris a CFR pentru închiderea circulaţiei feroviare pe LFI şi restricţionarea accesului în/din staţia CFR.
(5) Consemnarea în scris a închiderii operative a circulaţiei feroviare pe LFI şi/sau restricţionarea accesului în/din staţia CFR, prevãzute la alin. (4), se fac de cãtre CFR, conform reglementãrilor specifice în vigoare la infrastructura feroviarã publicã.
ART. 31
Redeschiderea circulaţiei pe LFI, respectiv permiterea accesului la şi de la staţia CFR, se face de cãtre CFR, dupã verificarea tehnicã a liniei şi obţinerea avizului scris al AFER.
ART. 32
Închiderea şi redeschiderea circulaţiei la şi de la LFI se consemneazã în Registrul de revizie a liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei a staţiei CFR care deserveşte LFI respectivã; aceastã prevedere se include în contractul de exploatare a LFI.
ART. 33
În situaţia în care proprietarul sau chiriaşul nu poate asigura readucerea în parametrii proiectaţi, prevãzuţi în Regulamentul tehnic de exploatare a LFI, se poate scoate din funcţiune sau conserva LFI numai în cazul în care nu constituie o LFI de tranzit care sã împiedice accesul nediscriminatoriu pentru vehiculele feroviare utilizate în cadrul operaţiunilor de manevrã sau de transport pentru ceilalţi deţinãtori de LFI din amonte; în cazul în care LFI constituie o LFI de tranzit, deţinãtorul acesteia va permite deţinãtorilor LFI din amonte sã efectueze lucrãrile de remediere a deficienţelor pentru aducerea în parametrii normali.
ART. 34
(1) Proprietarii sau chiriaşii de LFI au obligaţia sã permitã accesul specialiştilor AFER pentru a verifica starea tehnicã a LFI şi condiţiile de desfãşurare a operaţiunilor de transport feroviar, în conformitate cu normele în vigoare, şi sã punã la dispoziţie toate documentele specifice LFI solicitate, obligaţii consemnate în autorizaţia de exploatare a LFI.
(2) Programele de efectuare periodicã a verificãrii tehnice a LFI se stabilesc în comun de cãtre AFER, CFR şi deţinãtorul/deţinãtorii de LFI prevãzut/prevãzuţi în autorizaţia de exploatare.
ART. 35
(1) În cazul în care operatorul feroviar considerã cã tariful de acces solicitat de un proprietar de LFI este nejustificat, agentul economic respectiv poate sesiza/solicita în scris AFER în vederea medierii situaţiei/luãrii mãsurilor corespunzãtoare în conformitate cu Regulamentul tehnic de exploatare a LFI.
(2) AFER va analiza sesizarea/solicitarea în termen de maximum 30 de zile de la primirea sesizãrii/solicitãrii şi va rãspunde petentului.
ART. 36
(1) În cazul în care o LFI de tranzit îşi schimbã deţinãtorul, ca urmare a aplicãrii prevederilor <>art. 16 alin. (1) lit. b) şi c) din Ordonanţa Guvernului nr. 60/2004 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 402/2004 , noul deţinãtor este obligat sã notifice AFER şi deţinãtorilor de LFI din amonte dacã este de acord sã exploateze LFI de tranzit respectivã în aceleaşi condiţii ca şi vechiul deţinãtor.
(2) Între noul deţinãtor al LFI de tranzit şi deţinãtorii de LFI din amonte se încheie contracte de exploatare în condiţiile art. 17.
(3) În cazul în care noul deţinãtor al LFI de tranzit nu rãspunde în termen de 15 zile de la data primirii la solicitãrile pentru încheierea contractelor prevãzute la alin. (2), se considerã cã acceptã în mod tacit prevederile contractelor încheiate de vechiul deţinãtor.
(4) Pânã la încheierea contractelor prevãzute la alin. (2), noul deţinãtor trebuie sã asigure accesul nediscriminatoriu pe LFI de tranzit pentru vehiculele feroviare utilizate în cadrul operaţiunilor de manevrã sau de transport de cãtre ceilalţi deţinãtori de LFI din amonte.
ART. 37
Pentru situaţiile prevãzute la art. 36 AFER va actualiza Regulamentul tehnic de exploatare şi autorizaţia de exploatare a LFI, dupã o procedurã simplificatã, care se stabileşte conform art. 5 alin. (4).
ART. 38
În cazul în care noul deţinãtor al unei LFI de tranzit nu este una dintre persoanele juridice prevãzute la <>art. 16 alin. (1) lit. b) şi c) din Ordonanţa Guvernului nr. 60/2004 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 402/2004 , sau nu este de acord sã exploateze LFI de tranzit în aceleaşi condiţii ca şi vechiul deţinãtor potrivit art. 36 alin. (1), pentru avizarea şi aprobarea Regulamentului tehnic de exploatare şi pentru actualizarea autorizaţiei de exploatare a LFI se vor aplica procedurile aprobate potrivit legislaţiei în vigoare, AFER neputând aplica în aceste situaţii procedura simplificatã.
ART. 39
În cazul în care se constatã fapte contravenţionale, AFER aplicã sancţiunile prevãzute de legislaţia în vigoare.
ART. 40
AFER va desemna personalul cu atribuţii de control şi va transmite propunerile Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care va emite legitimaţiile speciale de control, constatare şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale.
ART. 41
AFER şi CFR vor elabora, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri, proceduri specifice proprii pentru aplicarea acesteia. Procedurile se aprobã prin decizie a directorului general şi se publicã în Buletinul AFER şi în Foaia Oficialã CFR.
ART. 42
Contractele şi regulamentele de exploatare a LFI existente, întocmite în baza Decretului nr. 431/1952 şi a instrucţiunilor de aplicare a acestuia, îşi prelungesc valabilitatea timp de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri; în acest termen titularii contractelor de exploatare a LFI existente vor întocmi şi vor depune la AFER documentaţia completã necesarã aprobãrii Regulamentului tehnic de exploatare şi eliberãrii autorizaţiei de exploatare şi vor încheia cu CFR contractul de exploatare a LFI, în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016