Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 2.201 din 30 noiembrie 2004 privind functionarea si atributiile Comitetului tehnic interministerial si a grupurilor de lucru organizate in conformitate cu dispozitiile Legii-cadru privind descentralizarea nr. 339/2004
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.277 din 30 decembrie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 21 din Legea-cadru privind descentralizarea nr. 339/2004 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I
Definiţii şi atribuţii ale structurilor implicate în procesul de descentralizare
ART. 1
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) Cartea verde - documentul prin care se analizeazã şi se formuleazã soluţii tehnice cu privire la anumite aspecte ale procesului de descentralizare, care este supus dezbaterii publice şi consultãrii tuturor instituţiilor implicate în acest proces, precum şi a reprezentanţilor societãţii civile;
b) Cartea albã - documentul care conţine propunerile de acţiuni privitoare la anumite aspecte ale procesului de descentralizare.
ART. 2
Comitetul tehnic interministerial, înfiinţat în conformitate cu <>art. 20 lit. a) din Legea-cadru nr. 339/2004 , are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã activitatea grupurilor de lucru în descentralizarea sectorialã;
b) asigurã un forum de dezbatere şi consultare asupra soluţiilor de descentralizare prezentate în format de Carte verde;
c) analizeazã şi hotãrãşte asupra creãrii de noi grupuri de lucru, la propunerea ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii;
d) informeazã trimestrial Consiliul Superior pentru Reforma Administraţiei Publice, Coordonarea Politicilor Publice şi Ajustare Structuralã asupra progresului implementãrii strategiei de descentralizare, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.623/2003 ;
e) informeazã periodic Cancelaria Primului-Ministru cu privire la stadiul de desfãşurare a procesului de descentralizare;
f) elaboreazã Raportul anual pe care Guvernul îl prezintã în faţa Parlamentului, privind stadiul descentralizãrii;
g) asistã Ministerul Administraţiei şi Internelor în organizarea Forumului anual pe tema descentralizãrii;
h) îndeplineşte şi atribuţiile prevãzute la art. 9 lit. c) şi g) şi la art. 10 lit. c), e) şi l).
ART. 3
(1) Comitetul tehnic interministerial este compus din urmãtorii membri cu statut permanent:
a) ministrul administraţiei şi internelor, în calitate de preşedinte, în conformitate cu <>art. 20 lit. a) din Legea-cadru nr. 339/2004 ;
b) şeful Cancelariei Primului-Ministru, în calitate de vicepreşedinte;
c) câte un secretar de stat din partea Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Finanţelor Publice şi a celorlalte ministere implicate în procesul de descentralizare;
d) conducãtorii ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii, la nivelul cãrora s-au constituit grupuri de lucru;
e) preşedintele Federaţiei Autoritãţilor Locale din România;
f) preşedintele Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România;
g) conducãtorul Unitãţii Centrale pentru Reforma Administraţiei Publice;
h) conducãtorul Unitãţii pentru Politici Publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului, numit prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
(2) În funcţie de ordinea de zi, membrii Comitetului tehnic interministerial pot invita sã participe la şedinţe, cu statut de observator, reprezentanţi ai principalelor organisme internaţionale finanţatoare, reprezentanţi ai grupurilor de lucru, alţi reprezentanţi ai asociaţilor autoritãţilor administraţiei publice locale şi ai corpurilor profesionale, reprezentanţi ai societãţii civile, precum şi alţi experţi.
(3) Comitetul tehnic interministerial se întruneşte trimestrial în şedinţe sau ori de câte ori este nevoie, la propunerea unuia dintre membri, aprobatã de preşedinte.
(4) Decizia în cadrul Comitetului tehnic interministerial se ia prin vot, cu majoritate simplã.
ART. 4
Grupurile de lucru constituite în conformitate cu prevederile <>art. 20 lit. b) din Legea-cadru nr. 339/2004 au urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã procesul de formulare şi implementare a politicilor publice în domeniul descentralizãrii, astfel cum este definit la cap. II;
b) efectueazã analize de impact şi formuleazã propuneri cu privire la descentralizarea anumitor competenţe, cu sprijinul comitetelor tehnice judeţene;
c) elaboreazã sistemul de monitorizare a implementãrii strategiilor sectoriale cu privire la descentralizare, care sã includã mecanismul de raportare;
d) formuleazã propuneri de acte normative şi coordoneazã procesul de actualizare a legislaţiei necesare implementãrii strategiilor sectoriale cu privire la descentralizare, pe care le înainteazã Comitetului tehnic interministerial;
e) identificã surse de finanţare, interne sau externe, pentru studiile necesare în procesul de descentralizare şi întreprinde demersurile necesare atragerii acestor fonduri;
f) elaboreazã rapoarte periodice referitoare la stadiul descentralizãrii şi la activitatea proprie, pe care le înainteazã cãtre Unitatea Centralã pentru Reforma Administraţiei Publice;
g) îndeplinesc şi atribuţiile prevãzute la art. 9 lit. a), b), e) şi f) şi la art. 10 lit. b), d), g), h), j) şi k).
ART. 5
(1) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale grupurilor de lucru constituite la nivelul ministerelor care gestioneazã domeniile supuse procesului descentralizãrii se stabilesc prin ordin al conducãtorilor instituţiilor respective.
(2) Grupul de lucru este constituit din 3 specialişti din cadrul ministerului care gestioneazã domenii supuse procesului de descentralizare şi din câte un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi al Ministerului Finanţelor Publice, desemnaţi prin ordin al ministrului.
(3) Grupul de lucru este condus de cãtre un director general sau un director din cadrul ministerului care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii şi se reuneşte în şedinţã lunar sau ori de câte ori este nevoie, la propunerea unuia dintre membrii sãi.
(4) La procesul de formulare a politicilor publice în domeniul descentralizãrii, grupurile de lucru pot invita experţi din partea societãţii civile, cu statut de observator.
(5) Ministerele cu responsabilitãţi în procesul de descentralizare propun Comitetului tehnic interministerial înfiinţarea grupurilor de lucru, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri. În termen de 5 zile de la primirea aprobãrii din partea Comitetului tehnic interministerial, conducãtorii instituţiilor emit ordinele de constituire a grupurilor de lucru.
(6) Ordinele prevãzute la alin. (1) se transmit secretariatului tehnic al Comitetului tehnic interministerial, în termen de 5 zile de la data la care au fost emise, pentru centralizare şi asigurarea coordonãrii procesului de descentralizare.
ART. 6
(1) În domeniul descentralizãrii financiare se constituie grupul de lucru privind finanţele publice, la nivelul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Grupul de lucru privind finanţele publice are urmãtoarele atribuţii:
a) exercitã rol intersectorial şi asistã grupurile de lucru, direct sau prin intermediul reprezentanţilor Ministerului Finanţelor Publice desemnaţi sã facã parte din aceste grupuri, în ceea ce priveşte fundamentarea soluţiilor de descentralizare din punct de vedere financiar;
b) elaboreazã analize şi opţiuni de politici publice privind aspecte ale descentralizãrii financiare şi fiscale;
c) avizeazã propunerile, din punct de vedere financiar, prevãzute de Cartea verde, elaborate de grupurile de lucru, înainte ca acestea sã fie transmise cãtre Comitetul tehnic interministerial;
d) propune modificãri legislative în domeniul financiar, care sã sprijine procesul de descentralizare, în general, precum şi, pentru fiecare sector, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Grupul de lucru privind finanţele publice are urmãtoarea componenţã: câte 3 reprezentanţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor şi ai Ministerului Finanţelor Publice, câte un reprezentant al Federaţiei Autoritãţilor Locale din România, al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România şi al Asociaţiei Directorilor Economici.
(4) Grupul de lucru este condus de un director general din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 7
Decizia în cadrul grupurilor de lucru se ia prin consens. În cazul în care, în termen de 15 zile, nu se poate ajunge la consens, conducãtorul grupului de lucru decide asupra problemei nesoluţionate.
ART. 8
Unitatea Centralã pentru Reforma Administraţiei Publice are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial;
b) realizeazã sistemul de monitorizare a implementãrii strategiei de descentralizare;
c) monitorizeazã implementarea strategiilor sectoriale cu sprijinul grupurilor de monitorizare a reformei din cadrul ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii;
d) elaboreazã rapoarte şi minute asupra progresului implementãrii strategiei de descentralizare, care sunt înaintate Comitetului tehnic interministerial, Cancelariei Primului-Ministru şi Consiliului Superior pentru Reforma Administraţiei Publice, Coordonarea Politicilor Publice şi Ajustare Structuralã, precum şi ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii;
e) organizeazã, împreunã cu grupurile de lucru de la nivelul ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii, reuniuni de lucru ale reprezentanţilor Mecanismului de coordonare a organismelor finanţatoare internaţionale;
f) evalueazã, împreunã cu grupurile de lucru, necesarul de formare în vederea dezvoltãrii capacitãţii grupurilor de lucru pentru implementarea strategiilor sectoriale în domeniul descentralizãrii;
g) promoveazã, împreunã cu grupurile de lucru, activitatea acestora şi a Comitetului tehnic interministerial;
h) disemineazã, împreunã cu grupurile de lucru şi cu grupurile de monitorizare a reformei, soluţiile de descentralizare adoptate în urma dezbaterilor din cadrul şedinţelor Comitetului tehnic interministerial;
i) monitorizeazã evoluţia dezbaterilor publice organizate de cãtre grupurile de lucru constituite la nivelul ministerelor, în baza legii transparenţei;
j) elaboreazã strategia de comunicare, împreunã cu reţeaua naţionalã de modernizatori şi cu grupurile de lucru, care sã asigure transparenţa procesului de descentralizare la nivelul societãţii civile.
CAP. II
Procesul de formulare şi implementare a politicilor publice în domeniul descentralizãrii
ART. 9
Procesul de formulare a politicilor publice în domeniul descentralizãrii parcurge urmãtoarele etape:
a) grupul de lucru coordoneazã elaborarea de studii privind stadiul descentralizãrii şi repartizarea competenţelor pe diverse niveluri şi structuri ale administraţiei publice;
b) grupul de lucru identificã soluţii alternative de descentralizare şi înainteazã cãtre Comitetul tehnic interministerial, cu cel puţin 5 zile înainte de şedinţa acestuia, un dosar cuprinzând soluţiile identificate, precum şi studii care sã releve impactul presupus al acestei soluţii;
c) Comitetul tehnic interministerial analizeazã soluţiile alternative propuse de grupurile de lucru şi o alege pe cea care este supusã dezbaterii publice sub forma Cãrţii verzi;
d) dezbaterea Cãrţii verzi este realizatã în conformitate cu procedura prevãzutã de <>Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã şi este organizatã de cãtre ministerul care gestioneazã domenii supuse procesului de descentralizare;
e) Grupul de lucru centralizeazã rezultatele dezbaterii Cãrţii verzi şi întocmeşte un raport de consultare;
f) Grupul de lucru propune Comitetului tehnic interministerial un proiect de Carte albã însoţit de studii care sã releve impactul presupus al soluţiei identificate;
g) Comitetul tehnic interministerial avizeazã proiectul de Carte albã propus de grupul de lucru şi îl înainteazã pentru aprobare Guvernului.
ART. 10
Implementarea politicilor publice în domeniul descentralizãrii se realizeazã astfel:
a) dupã aprobarea Cãrţii Albe, ministerul care gestioneazã domenii supuse procesului de descentralizare demareazã implementarea fazelor-pilot;
b) Grupul de lucru recomandã Comitetului tehnic interministerial criteriile de selecţie a judeţelor care deruleazã fazele-pilot;
c) Comitetul tehnic interministerial aprobã criteriile de selecţie a judeţelor care deruleazã fazele-pilot, la recomandarea grupurilor de lucru;
d) Grupul de lucru propune spre aprobarea Comitetului tehnic interministerial, în baza criteriilor adoptate, o listã a judeţelor sau a localitãţilor în care se deruleazã fazele-pilot. Autoritãţile administraţiei publice locale vizate sunt consultate cu privire la includerea lor în aceastã listã;
e) Comitetul tehnic interministerial selecteazã din lista propusã de grupul de lucru judeţele sau localitãţile în care se desfãşoarã proiectele-pilot, înaintând lista finalã ministerului care gestioneazã domenii supuse procesului de descentralizare;
f) ministerul care gestioneazã domenii supuse procesului de descentralizare adoptã ordinul de planificare a fazelor-pilot şi îl înainteazã grupului de lucru;
g) grupul de lucru planificã programele de pilotare împreunã cu comitetele tehnice judeţene, întocmind un plan de lucru detaliat care conţine obiectivele, activitãţile aferente, instituţia responsabilã, data de începere şi de finalizare, costurile aferente, precum şi indicatorii de monitorizare;
h) grupurile de lucru coordoneazã activitatea comitetelor tehnice judeţene privind implementarea programelor prevãzute în Cartea albã;
i) comitetele tehnice judeţene participã la negocieri directe cu ministerele privind transferul de competenţe şi responsabilitãţi de la nivel central la nivel local;
j) grupurile de lucru monitorizeazã implementarea programelor prevãzute în Cartea albã;
k) grupurile de lucru întocmesc rapoarte de evaluare a implementãrii programelor prevãzute de Cartea albã şi formuleazã recomandãri de ajustare a acesteia şi a legilor aferente. Aceste recomandãri pot include: rezultatele pilotãrii, comentariile societãţii civile şi ale altor beneficiari relevanţi, ca urmare a publicãrii şi a implementãrii Cãrţii albe;
l) Comitetul tehnic interministerial dezbate, alege şi înainteazã Guvernului propuneri privind ajustarea componentei de descentralizare din cadrul Strategiei actualizate a Guvernului României privind accelerarea reformei administraţiei publice.
CAP. III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 11
Grupurile de lucru deja constituite la nivelul ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului descentralizãrii se reorganizeazã în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 12
Descentralizarea serviciilor având caracter intersectorial este coordonatã de grupurile de lucru ale ministerelor care gestioneazã domenii supuse procesului de descentralizare, reunite, care formuleazã politicile publice în domeniul descentralizãrii acestor servicii.
ART. 13
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, se înfiinţeazã comitete tehnice judeţene, prin hotãrâri ale consiliilor judeţene, în conformitate cu prevederile <>art. 20 lit. c) din Legea-cadru nr. 339/2004 .
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gheorghe Emacu
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucureşti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.201.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: