Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2.195 din 30 noiembrie 2004  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata si/sau punere in functiune a ambarcatiunilor de agrement    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2.195 din 30 noiembrie 2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata si/sau punere in functiune a ambarcatiunilor de agrement

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 16 din 6 ianuarie 2005


─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Condiţii de vant şi val
─────────────────────────────────────────────
Categoria de proiectare Forta vantului pe scara Înãlţimea
Beaufort valurilor*)
(viteza vantului, km/h) (H1/3, metri)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A - Oceanica Peste 8 peste 4 m
(viteza vantului
peste 74 km/h)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B - Maritima în largul coastei pana la 8 inclusiv pana la 4 m inclusiv
(viteza vantului
pana la 74 km/h)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
C - Maritima în apropierea coastei pana la 6 inclusiv pana la 2 m inclusiv
(viteza vantului
pana la 49 km/h)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
D - Ape protejate pana la 4 inclusiv pana la 0,3 m
(viteza vantului inclusiv
pana la 28 km/h)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Definiţii:
Categoria A - oceanica - ambarcatiune proiectata pentru a efectua voiaje nelimitate, pe parcursul cãrora forta vantului poate depãşi valoarea 8 pe scara Beaufort şi înãlţimea semnificativã a valurilor poate depãşi 4 metri, excluzând totuşi situaţiile extreme.
Categoria B - maritima în largul coastei - ambarcatiune proiectata pentru voiaje în largul coastelor, în condiţii în care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 8 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înãlţime semnificativã de pana la 4 metri inclusiv.
Categoria C - maritima în apropierea coastei - ambarcatiune proiectata pentru voiaje în apropierea coastelor, în golfuri mari, estuare, lacuri şi fluvii, în condiţii în care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 6 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înãlţime semnificativã de pana la 2 metri inclusiv.
Categoria D - ape protejate - ambarcatiune proiectata pentru voiaje în apropierea coastelor protejate, în golfuri mici, pe lacuri mici, râuri şi canale, în condiţii în care forta vantului poate atinge valoarea 4 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înãlţime semnificativã de pana la 0,3 metri inclusiv, cu valuri ocazionale cu o înãlţime maxima de 0,5 m, de exemplu de la navele care trec prin apropiere.
Ambarcatiunile din fiecare categorie vor fi corespunzãtor proiectate, construite şi echipate pentru a corespunde acelor parametri referitori la stabilitate, flotabilitate, precum şi celorlalte cerinţe esenţiale din prezenta anexa, cat şi pentru a avea bune caracteristici de manevrare.
2. Cerinţe generale
Produsele care intra sub incidenta art. 1, alin. (1), lit. a) din hotãrâre vor fi conforme cu cerinţele esenţiale din prezenta anexa în mãsura în care acestea le sunt aplicabile.
2.1. Identificarea ambarcatiunii
Fiecare ambarcatiune va fi marcata cu un numãr de identificare care include urmãtoarele informaţii:
a) codul producãtorului;
b) ţara de fabricaţie;
c) numãrul unic de serie al corpului;
d) anul de fabricaţie;
e) anul modelului.
Standardele aplicabile prevãzute la art. 6 din hotãrâre conţin detalii privind aceste cerinţe.
2.2. Placuta constructorului
Pe fiecare ambarcatiune va exista o placa fixatã permanent, separat de marcajul de identificare a numãrului corpului, care va conţine urmãtoarele informaţii:
a) numele producãtorului;
b) marcajul de conformitate;
c) categoria de proiectare a ambarcatiunii, conform pct. 1;
d) capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor, conform pct. 3.6, exclusiv greutatea conţinutului rezervoarelor fixe atunci când sunt pline;
e) numãrul maxim de persoane recomandat de producãtor pentru transportul cãrora ambarcatiunea a fost proiectata.
2.3. Prevenirea caderilor peste bord şi mijloace care sa permitã revenirea la bord
În funcţie de categoria de proiectare ambarcatiunile vor fi proiectate în asa fel încât sa se reducã la minimum riscurile de cadere peste bord şi sa se asigure urcarea înapoi la bord.
2.4. Vizibilitatea de la postul principal de comanda
Pentru ambarcatiunile cu motor postul principal de comanda va oferi conducatorului, în condiţii normale de utilizare din punct de vedere al vitezei şi al încãrcãrii, o buna vizibilitate în toate direcţiile.
___________
*) Media inaltimilor a 10% din numãrul total de valuri care au cea mai mare înãlţime între gol şi creasta, în cursul unei observaţii de scurta durata.

2.5. Manualul proprietarului
Ambarcatiunile de agrement comercializate pe teritoriul României sunt însoţite de manualul proprietarului, tradus în limba romana.
Acest manual va atrage atenţia în mod special asupra riscurilor de incendiu şi de inundare şi va conţine totodatã informaţiile prevãzute la pct. 2.2, 3.6 şi 4, precum şi masa ambarcatiunii fãrã incarcatura, exprimatã în kg.
3. Cerinţe referitoare la integritate şi structura
3.1. Structura
Alegerea materialelor şi combinarea lor, precum şi felul construcţiei vor asigura robustetea ambarcatiunii, din toate punctele de vedere. Se va acorda o atentie deosebita categoriei de proiectare, conform pct. 1, şi capacitãţii maxime de încãrcare recomandate de producãtor, conform pct. 3.6.
3.2. Stabilitate şi bord liber
Ambarcatiunile vor avea suficienta stabilitate şi bord liber, în funcţie de categoria de proiectare, conform pct. 1, şi de capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor, conform pct. 3.6.
3.3. Plutirea şi flotabilitatea
Ambarcatiunile vor fi construite astfel încât sa se asigure caracteristicile de flotabilitate adecvate categoriei de proiectare, conform pct. 1, şi capacitãţii maxime de încãrcare recomandate de producãtor, conform pct. 3.6.
Toate ambarcatiunile cu mai multe corpuri locuibile vor fi proiectate astfel încât sa aibã suficienta flotabilitate care sa le permitã sa rãmânã în plutire, chiar şi în poziţie rasturnata.
Ambarcatiunile cu o lungime mai mica de 6 metri, la care exista pericolul inundarii atunci când sunt utilizate conform categoriei lor de proiectare, vor fi prevãzute prin construcţie cu mijloace de flotabilitate adecvate care sa le menţinã în plutire dupã inundare.
3.4. Deschideri în corp, punte şi suprastructura
Deschiderile practicate în corp, punte/punti şi suprastructura nu vor afecta integritatea structuralã a ambarcatiunii sau etanseitatea acesteia când sunt închise.
Ferestrele, hublourile, uşile şi bocaportii vor rezista la presiunea apei care este posibil sa apara în locurile în care sunt amplasate aceste deschideri, precum şi la sarcini concentrate reprezentând greutatea persoanelor care se deplaseaza pe punte.
Armaturile destinate sa permitã trecerea apei cãtre sau dinspre interiorul corpului ambarcatiunii, aflate sub linia de plutire corespunzãtoare capacitãţii maxime de încãrcare recomandate de producãtor, conform pct. 3.6, vor fi prevãzute cu dispozitive de închidere uşor accesibile în orice moment.
3.5. Inundarea
Ambarcatiunile vor fi proiectate astfel încât riscul de scufundare sa fie minim. O atentie specialã se va acorda:
a) cockpit-urilor şi altor adancituri în punte, care vor fi cu autodrenare sau sa nu lase apa sa pãtrundã în interiorul ambarcatiunii;
b) sistemelor de ventilare;
c) sistemelor de evacuare a apei cu pompe sau cu alte mijloace.
3.6. Capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor
Capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor: combustibil, apa, provizii, diverse echipamente şi persoane, exprimatã în kg, pentru care a fost proiectata ambarcatiunea, va fi determinata corespunzãtor categoriei de proiectare conform pct. 1, caracteristicilor de stabilitate şi de bord liber conform pct. 3.2 şi caracteristicilor de plutire şi flotabilitate conform pct. 3.3.
3.7. Amplasarea plutelor de salvare
Toate ambarcatiunile de categoriile A şi B, precum şi ambarcatiunile de categoriile C şi D cu o lungime mai mare de 6 metri vor fi prevãzute cu unul sau mai multe amplasamente pentru una sau mai multe plute de salvare, suficient de mari pentru a prelua numãrul de persoane pentru care ambarcatiunea a fost conceputã sa le transporte, asa cum este recomandat de producãtor. Aceste amplasamente vor fi uşor accesibile în orice moment.
3.8. Evacuare
Toate ambarcatiunile cu mai multe spaţii locuibile, cu o lungime mai mare de 12 metri, vor fi prevãzute cu mijloace de evacuare eficiente în caz de rasturnare.
Toate ambarcatiunile cu mai multe spaţii locuibile vor fi prevãzute cu mijloace de evacuare eficiente în caz de incendiu.
3.9. Ancorare, amarare şi remorcare
Toate ambarcatiunile, ţinând seama de categoria de proiectare şi de caracteristicile acestora, vor fi prevãzute cu unul sau mai multe puncte întãrite sau cu alte mijloace capabile sa suporte, în deplina siguranta, solicitarile sistemelor de ancorare, amarare şi remorcare.
4. Caracteristici de conducere şi manevrare
Constructorul va asigura caracteristici de conducere şi de manevrare satisfãcãtoare pentru ambarcatiune, atunci când este echipata cu motorul cel mai puternic pentru care este proiectata şi construitã.
Pentru toate motoarele de uz naval care echipeaza ambarcatiunile de agrement, în manualul proprietarului va fi indicatã puterea maxima a motorului, conform standardelor prevãzute la art. 6 din hotãrâre.
5. Cerinţe referitoare la instalaţii
5.1. Motoare şi spaţii pentru motoare
5.1.1. Motoare instalate în interiorul ambarcatiunii
Toate motoarele instalate permanent în interiorul ambarcatiunii vor fi amplasate într-un spaţiu închis şi izolat de spaţiile pentru locuit, astfel încât sa fie reduse la minimum riscul de producere şi propagare a unor incendii, precum şi riscul oricãror pericole datorate patrunderii fumului toxic şi de propagare a caldurii, a zgomotului sau a vibratiilor în spaţiile pentru locuit.
Pãrţile motorului şi accesoriile care necesita o inspecţie şi/sau o întreţinere frecventa vor fi uşor accesibile.
Materialele izolante utilizate în interiorul compartimentelor pentru motoare vor fi ignifuge.
5.1.2. Ventilatia
Compartimentele pentru motoare vor fi ventilate. Se va preveni pãtrunderea apei prin toate cãile de ventilaţie în compartimentele pentru motoare.
5.1.3. Pãrţile expuse ale motorului
În cazul în care motorul nu este protejat de o carcasa sau nu are un locas propriu închis, pãrţile mobile sau fierbinti ale acestuia, care pot cauza accidente corporale, vor fi protejate local.
5.1.4. Pornirea motoarelor instalate în exteriorul ambarcatiunii
Toate ambarcatiunile echipate cu motoare instalate în exteriorul acestora vor fi prevãzute cu un dispozitiv care sa împiedice pornirea în priza a motorului, cuplat la propulsor, cu excepţia cazurilor în care:
a) tractiunea la punct fix produsã de motor este mai mica de 500 N;
b) motorul este echipat cu un limitator de putere care reduce tractiunea la 500 N în momentul pornirii sale.
5.1.5. Motovehicule nautice funcţionând fãrã pilot
Motovehiculele nautice vor fi echipate cu un dispozitiv de oprire automatã a motorului sau cu un dispozitiv automat care sa permitã ambarcatiunii sa efectueze o mişcare circulara de avans cu viteza redusã atunci când pilotul pãrãseşte voluntar ambarcatiunea sau atunci când cade peste bord.
5.2. Instalatia de alimentare cu combustibil
5.2.1. Generalitati
Amplasarea şi instalarea sistemelor de umplere, inmagazinare, aerisire şi alimentare cu combustibil vor fi concepute în asa fel încât sa reducã la minimum riscurile de incendiu şi de explozie.
5.2.2. Rezervoare pentru combustibil
Rezervoarele, conductele şi furtunurile pentru combustibil vor fi fixate şi separate sau protejate de orice sursa de caldura puternica. Alegerea materialelor constitutive pentru rezervoare şi a metodelor de fabricaţie a acestora va fi corespunzãtoare pentru capacitatea rezervorului şi tipul de combustibil.
Toate spaţiile în care sunt rezervoare vor fi ventilate.
Benzina va fi depozitata în rezervoare independente care sa nu facã parte din corpul ambarcatiunii şi care vor fi:
a) izolate de compartimentul pentru motoare şi de orice alta sursa de aprindere;
b) izolate de spaţiile locuibile de la bordul ambarcatiunii.
Motorina poate fi depozitata în rezervoare integrate în corpul ambarcatiunii.
5.3. Instalaţii şi echipamente electrice
Instalaţiile şi echipamentele electrice vor fi proiectate şi realizate astfel încât sa asigure buna funcţionare a ambarcatiunii în condiţii normale de utilizare, iar riscurile de incendiu şi de electrocutare sa fie reduse la minimum.
Toate circuitele alimentate de la baterii, cu excepţia circuitelor de pornire a motoarelor, vor fi protejate contra suprasarcinilor şi scurtcircuitelor.
Va fi asigurata o ventilaţie corespunzãtoare în scopul prevenirii acumularii gazelor pe care bateriile ar putea sa le degaje. Bateriile vor fi fixate solid şi vor fi protejate impotriva patrunderii apei.
5.4. Sistemul de guvernare
5.4.1. Generalitati
Sistemul de guvernare va fi proiectat, construit şi instalat astfel încât sa permitã transmiterea forţelor de guvernare în condiţii previzibile de funcţionare a ambarcatiunii.
5.4.2. Guvernarea de avarie
Ambarcatiunile cu vele şi ambarcatiunile cu un singur motor instalat în interiorul lor, care sunt dotate cu sistem de guvernare cu comanda de la distanta a carmelor, vor fi prevãzute şi cu un sistem de guvernare de avarie, pentru manevrarea ambarcatiunii la viteza redusã.
5.5. Aparate cu gaz
Aparatele cu gaz pentru uz gospodãresc vor fi de tipul celor cu evacuare de vapori şi vor fi proiectate şi instalate în asa fel încât sa se previnã scurgerile de gaz şi riscurile de explozie şi sa permitã efectuarea verificãrilor de etanseitate. Materialele şi componentele acestora vor fi adecvate tipului de gaz utilizat, pentru a rezista la solicitarile şi acţiunile mediului marin.
Fiecare aparat cu gaz va fi echipat cu un dispozitiv de siguranta la stingerea flacarii, care sa funcţioneze pentru fiecare arzator. Fiecare aparat consumator de gaz va fi alimentat printr-o racordare separatã din sistemul de distribuţie şi fiecare aparat va fi controlat separat printr-un dispozitiv propriu de închidere. Se va asigura o ventilaţie adecvatã pentru a se preveni pericolele datorate scurgerilor de gaz şi de produse rezultate din ardere.
Toate ambarcatiunile care au aparate cu gaz instalate permanent la bord vor fi prevãzute cu o incinta destinatã depozitarii tuturor buteliilor cu gaz. Incinta va fi izolata de spaţiile de locuit, va fi accesibila doar de la exterior şi va fi ventilata în asa fel încât sa se asigure evacuarea gazelor spre exteriorul ambarcatiunii. Orice aparat cu gaz instalat permanent la bord va fi încercat dupã instalare.
5.6. Protecţia contra incendiilor
5.6.1. Generalitati
Tipurile de echipamente instalate la bord şi planul de amenajare al ambarcatiunii vor tine seama de riscurile de incendiu şi de propagare a focului. Se va acorda o atentie specialã zonelor din jurul dispozitivelor cu flacara libera, zonelor fierbinti ale motoarelor şi maşinilor auxiliare, dispozitivelor de deversare a uleiului şi combustibilului, conductelor pentru ulei şi combustibil neacoperite şi se va evita instalarea cablurilor electrice deasupra zonelor fierbinti ale maşinilor.
5.6.2. Echipamente de prevenire şi stingere a incendiilor
Ambarcatiunile vor fi prevãzute cu mijloace de prevenire şi stingere a incendiilor, adecvate riscurilor de incendiu sau trebuie sa fie indicatã poziţia şi capacitatea echipamentului de protecţie contra incendiului corespunzãtor pericolului de incendiu. Ambarcatiunea nu va fi pusã în funcţiune pana când nu este amplasat echipamentul de protecţie contra incendiului. Spaţiile în care sunt amplasate motoarele cu benzina vor fi protejate printr-un sistem de stingere a incendiilor, care sa nu necesite deschiderea respectivelor spaţii în caz de incendiu. Stingatoarele portabile vor fi amplasate în locuri uşor accesibile şi unul dintre acestea va fi amplasat astfel încât sa se poatã ajunge la el cu usurinta de la postul principal de comanda al ambarcatiunii.
5.7. Lumini de navigaţie
Atunci când sunt instalate lumini de navigaţie, acestea vor fi conforme cu reglementãrile internaţionale aplicabile*), dupã caz.
___________
*) "Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare" (Colreg -1972) sau "Codul european al cãilor de navigaţie interioarã" (CEVN1), adoptat prin Rezoluţia CEE-ONU nr. 24 din 15 noiembrie 1985.

5.8. Prevenirea deversarii poluantilor şi instalaţiile care faciliteazã evacuarea reziduurilor la ţãrm.
Ambarcatiunile vor fi construite astfel încât sa se previnã orice deversare accidentala în apa a substanţelor poluante, cum ar fi: ulei, combustibil etc.
Ambarcatiunile dotate cu grupuri sanitare vor fi prevãzute cu:
a) rezervoare de stocare; sau
b) sisteme care sa poatã permite instalarea unor rezervoare de stocare.
Ambarcatiunile dotate cu rezervoare de stocare permanente trebuie sa fie prevãzute cu un racord standard de descãrcare pentru a permite tubulaturii instalaţiilor de recepţie sa fie racordata la tubulatura de evacuare a ambarcatiunii.
În plus, orice tubulatura pentru deversarea dejectiilor în exteriorul ambarcatiunii va fi prevãzutã cu armãturi care sa poatã fi închise cu un dispozitiv de securitate normal închis.

B. Cerinţe esenţiale pentru emisiile de gaze de la motoarele de propulsie

Motoarele de propulsie trebuie sa fie conforme cu cerinţele esenţiale pentru emisiile de gaze.
1. Identificarea motorului
1.1. Fiecare motor trebuie sa fie marcat în mod vizibil cu urmãtoarele informaţii:
a) marca producãtorului motorului sau numele producãtorului,
b) tipul motorului, familia de motoare, dacã este cazul,
c) numãrul unic de identificare a motorului,
d) marcajul CE, dacã s-a cerut conform art. 10 din hotãrâre.
1.2. Aceste marcaje trebuie sa fie durabile pe perioada normalã de viata a motorului şi trebuie sa fie lizibile şi sa nu se stearga. Dacã se utilizeazã etichete sau plãci, acestea trebuie sa fie ataşate asa încât fixarea sa fie durabila pe perioada normalã de viata a motorului şi etichetele/plãcile sa nu poatã fi indepartate fãrã distrugerea sau ştergerea lor.
1.3. Aceste marcaje trebuie sa fie fixate pe o componenta a motorului necesarã functionarii normale a acestuia şi care nu impune înlocuirea pe timpul duratei de viata a motorului.
1.4. Aceste marcaje trebuie sa fie amplasate astfel încât sa fie cu usurinta vazute de cãtre o persoana obişnuitã dupã ce motorul a fost asamblat cu toate componentele necesare pentru funcţionarea sa.
2. Cerinţe privind emisiile de gaze
Motoarele de propulsie trebuie sa fie proiectate, construite şi asamblate astfel încât atunci când sunt instalate corect şi utilizate corespunzãtor, emisiile sa nu depãşeascã valorile limita obţinute din urmãtorul tabel:
Tabelul 1


┌───────────────┬───────────────────┬────────────────────────────┬─────────────┐
│Tipul │Monoxid de carbon │ Hidrocarburi │Oxizi │ Particule │
│ │ CO =A+B/PN^n │ HC=A+B/PN^n │ de │ PT │
│ ├───────┬─────┬─────┼──────┬──────┬─────┤azot │ │
│ │ A │ B │ n │ A │ B │ n │ NO(x) │ │
├───────────────┼───────┼─────┼─────┼──────┼──────┼─────┼────────┼─────────────┤
│Doi timpi cu │ │ │ │ │ │ │ │ Nu se │
│explozie │ 150,0 �,0│ 1,0 │ 30,0 �,0 │ 0,75│ 10,0 │ aplica │
├───────────────┼───────┼─────┼─────┼──────┼──────┼─────┼────────┼─────────────┤
│Patru timpi cu │ │ │ │ │ │ │ │ Nu se │
│explozie │ 150,0 �,0│ 1,0 │ 6,0 │ 50,0 │ 0,75│ 15,0 │ aplica │
├───────────────┼───────┼─────┼─────┼──────┼──────┼─────┼────────┼─────────────┤
│Aprindere prin │ │ │ │ │ │ │ │ │
│compresie │ 5,0 │ 0│ 0 │ 1,5 │ 2,0 │ 0,5 │ 9,8 │ 1,0 │
└───────────────┴───────┴─────┴─────┴──────┴──────┴─────┴────────┴─────────────┘



unde A, B şi n sunt constante indicate în tabel, PN este puterea nominalã a motorului în kW şi emisiile de evacuare sunt mãsurate în conformitate cu standardul roman SR EN ISO 8178 - 1:2001.
Pentru motoarele cu puterea de peste 130 kW se pot utiliza fie cicluri de încercare E3(IMO), fie cicluri de încercare E5 - marin de agrement.
Combustibilul de referinta ce va fi utilizat pentru incercarile privind emisiile la motoarele ce funcţioneazã cu benzina şi motorina va fi asa cum s-a prevãzut în <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2, Anexa IX, tabelele 1 şi 2, iar pentru acele motoare ce funcţioneazã cu gaz petrolier lichefiat asa cum s-a prevãzut în <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1356/2004 pentru modificarea şi completarea Reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2, aprobate prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementãrilor privind conditiiletehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din românia RNTR 2, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
3. Durabilitate
Producãtorul motorului trebuie sa asigure instrucţiunile de instalare şi întreţinere a motorului a cãror aplicare trebuie sa permitã respectarea limitelor indicate mai sus pe durata de viata normalã a motorului şi în condiţii normale de utilizare.
Producãtorul motorului trebuie sa obţinã aceste informaţii prin încercãri prealabile la anduranta, pe baza ciclurilor de funcţionare normalã şi prin calcularea oboselii elementelor constructive astfel încât instrucţiunile necesare pentru întreţinere sa poatã fi întocmite de cãtre producãtor şi puse la dispoziţia utilizatorilor o data cu ansamblul noilor motoare atunci când se introduc pe piata pentru prima oara.
Prin viata normalã a motorului se înţelege:
a) la motoarele interioare sau interioare cu propulsor orientabil cu sau fãrã evacuare integrata: 480 de ore sau 10 ani, în funcţie de care din aceste evenimente survine primul;
b) la motoarele motovehiculelor nautice: 350 de ore sau cinci ani, în funcţie de care din aceste evenimente survine primul;
c) la motoare exterioare: 350 de ore sau 10 ani, în funcţie de care din aceste evenimente survine primul.
4. Manualul proprietarului
Fiecare motor va fi însoţit de manualul proprietarului, redactat sau tradus în limba romana şi în alte limbi strãine stabilite conform prevederilor contractuale între pãrţi. Acest manual trebuie:
a) sa furnizeze instrucţiunile în vederea instalãrii şi întreţinerii necesare pentru a asigura funcţionarea corespunzãtoare a motorului şi satisfacerii în acest mod a cerinţelor de la pct. 3 -durabilitate;
b) sa specifice puterea motorului atunci când s-a mãsurat în conformitate cu standardul armonizat.

C. Cerinţe esenţiale pentru emisiile sonore

Ambarcatiunile de agrement cu motoare interioare sau interioare cu propulsor orientabil fãrã evacuare integrata, motovehiculele nautice şi motoarele exterioare şi interioare cu propulsor orientabil cu evacuare integrata trebuie sa corespundã urmãtoarelor cerinţe esenţiale pentru emisiile sonore.
1. Nivelul emisiilor sonore
1.1. Ambarcatiunile de agrement cu motoare interioare sau interioare cu propulsor orientabil fãrã evacuare integrata, motovehiculele nautice şi motoarele interioare cu propulsor orientabil cu evacuare integrata trebuie sa fie proiectate, construite şi asamblate astfel încât emisiile sonore mãsurate în conformitate cu incercarile definite în standardul roman SR EN ISO 14509:2002 sa nu depãşeascã valorile limita din urmãtorul tabel:
Tabelul 2


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Puterea unui singur motor, Nivelul maxim al presiunii
inkW acustice = I(pASmax)
indB
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
PN ≤ 10 67
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10 < PN ≤ 40 72
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
PN > 40 75
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────


unde Pn = puterea nominalã a motorului în kW în regim nominal şi I(pASmax) = nivelul maxim al presiunii acustice, în dB.
Pentru instalaţiile cu motoare identice şi motoare multiple, indiferent de tipul acestora, se poate aplica o toleranta de 3 dB.
1.2. Ca alternativa la incercarile de mãsurare acustica, ambarcatiunile de agrement dotate cu motor interior sau interior cu propulsor orientabil, fãrã evacuare integrata, se considera ca respecta aceste cerinţe referitoare la zgomot dacã au un numãr Froude ≤ 1,1 şi un raport al P/D ≤ 40 şi dacã motorul şi instalatia de evacuare sunt instalate în conformitate cu specificaţiile producãtorului motorului.
1.3. Numãrul Froude se calculeazã prin împãrţirea vitezei maxime a ambarcatiunii V (m/s) la radacina patrata a produsului dintre lungimea liniei de plutire Lwl (m) şi acceleratia gravitationala data (g=9,8 m/s²)


V
Fn = ────────────
√(g●Lxl



Raportul P/D trebuie sa fie calculat prin împãrţirea puterii motorului P (kW) la deplasamentul ambarcatiunii


P
D(t) = ────
D



1.4. O alta alternativa la incercarile de mãsurare acustica, consta în faptul ca ambarcatiunile de agrement dotate cu motoare interioare sau interioare cu propulsor orientabil fãrã evacuare integrata se considera ca respecta cerinţele de zgomot dacã parametrii lor principali de proiectare sunt identici sau apropiati de cei ai unei ambarcatiuni de referinta certificatã pentru toleranţele specificate în standardul roman SR EN ISO 14509:2002.
1.5. Ambarcatiunea de referinta certificatã reprezintã un ansamblu specific constituit dintr-un corp şi motor interior sau interior cu propulsor orientabil fãrã evacuare integrata despre care s-a constatat ca respecta cerinţele de emisie sonora atunci când acestea sunt mãsurate în conformitate cu pct. 1.1 şi pentru care toate mãsurãtorile parametrilor principali de proiectare şi ale nivelurilor acustice au fost incluse ulterior în lista publicatã a ambarcatiunilor de referinta certificate.
2. Manualul armatorului
Pentru ambarcatiunile de agrement echipate cu motor interior sau motor interior cu propulsor orientabil cu sau fãrã evacuare integrata şi motovehiculele nautice, manualul armatorului, cerut conform anexei nr. 2, partea A, pct. 2.5, trebuie sa cuprindã informaţii necesare pentru menţinerea ambarcatiunii şi instalaţiei de evacuare într-o stare tehnica care, pe cat posibil, sa asigure conformitatea cu valorile limita de zgomot specificate atunci când sunt utilizate în corespunzãtor.
Pentru motoarele exterioare, manualul armatorului, cerut conform anexei nr. 2, partea B, pct. 4 trebuie sa furnizeze instrucţiunile necesare pentru menţinerea motorului exterior într-o stare tehnica care, pe cat posibil, sa asigure conformitatea cu valorile limita de zgomot atunci când sunt utilizate corespunzãtor.


ANEXA 2

COMPONENTE

Componentele pentru ambarcatiunile de agrement sunt:
1. echipamente cu protecţie la aprindere pentru motoare interioare şi motoare interioare cu propulsor orientabil;
2. dispozitive de protecţie la pornire pentru motoare exterioare;
3. timone, mecanisme de guvernare şi ansambluri de cabluri pentru guvernare;
4. rezervoare de combustibil destinate instalaţiilor fixe şi furtunuri pentru combustibil;
5. capace de magazii şi hublouri prefabricate.

ANEXA 3

DECLARAŢIA DE CONFORMITATE

1. Declaraţia de conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri este un document scris, care va însoţi întotdeauna:
a) ambarcatiunea şi motovehiculul nautic şi va fi ataşatã la manualul proprietarului conform pct. 2.5 din anexa nr. 1, partea A;
b) componentele prevãzute în anexa nr. 2;
c) motoarele de propulsie şi va fi ataşatã la manualul proprietarului conform pct. 4 din anexa 1, partea B.
2. Declaraţia de conformitate va fi redactatã în limba romana sau într-o limba strãinã, conform prevederilor pct. 2.5 din anexa nr. 1, partea A, şi va include urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia: numele comercial şi sediul; reprezentantul autorizat va specifica şi numele comercial şi sediul producãtorului;
b) descrierea produsului definit la pct. 1: descrierea execuţiei produsului, tipul, numãrul seriei, dupã caz;
c) referinte privind standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre care au fost utilizate sau specificaţii legate de conformitatea declarata;
d) dupã caz, referinte privind alte acte normative sau directive comunitare aplicate.
e) dupã caz, referinte privind certificatul de examinare EC de tip eliberat de organismul desemnat/ notificat;
f) dupã caz, numele şi adresa organismului notificat;
g) date de identificare a persoanei împuternicite sa semneze în numele producãtorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia
3. Referitor la:
a) motoarele interioare şi motoarele interioare cu propulsor orientabil fãrã evacuare integrata,
b) motoarele care au primit aprobare de tip conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1209/2004 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa şi stabilirea mãsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi particule poluante provenite de la acestea în scopul protecţiei atmosferei şi care corespund etapei a II-a prevãzutã în secţiunea 4.2.3 din anexa nr. 1 din aceasta hotãrâre şi;
c) motoarele care au primit aprobare de tip conform prevederilor <>Ordinului ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; destinate propulsiei vehiculelor şi emisiilor de gaze poluante provenind de la motoarele cu aprindere comandata funcţionând cu gaze naturale sau gaz petrolier lichefiat şi destinate propulsiei vehiculelor; declaraţia de conformitate trebuie sa cuprindã suplimentar fata de informaţiile de la pct. 2, o declaraţie a producãtorului referitor la faptul ca motorul va respecta cerinţele privind emisiile de gaze, atunci când va fi instalat într-o ambarcatiune de agrement, în conformitate cu instrucţiunile producãtorului şi ca acest motor nu trebuie sa fie pus în funcţiune pana când ambarcatiunea de agrement în care urmeazã sa se instaleze nu este declarata conformã, dacã se impune acest lucru, cu prevederile corespunzãtoare din prezenta hotãrâre.

ANEXA 4

DECLARAŢIA
producãtorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului

A. Declaraţia producãtorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, referitoare la ambarcatiunile parţial construite conform prevederilor art. 5 alin. (2) din hotãrâre, va cuprinde urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa producãtorului;
b) numele şi adresa reprezentantului producãtorului sau, dupã caz, ale importatorului;
c) descrierea ambarcatiunii parţial construite;
d) o declaraţie din care sa rezulte ca ambarcatiunea parţial construitã este destinatã sa fie terminatã de alţii şi ca este conformã cu cerinţele esenţiale aplicabile pentru stadiul de construcţie în care se afla.
B. Declaraţia producãtorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din hotãrâre, referitoare la componente, va cuprinde urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa producãtorului;
b) numele şi adresa reprezentantului producãtorului sau, dupã caz, ale importatorului;
c) descrierea componentei;
d) o declaraţie din care sa rezulte conformitatea componentelor cu cerinţele esenţiale aplicabile acestora.

ANEXA 5

DOSARUL TEHNIC DE FABRICAŢIE

Dosarul tehnic de fabricaţie la care se face referire în anexele nr. 6, 8, 9, 10, 11 şi 13 va conţine toate datele sau mijloacele relevante folosite de producãtor pentru a asigura ca ambarcatiunile sau componentele sunt conforme cu cerinţele esenţiale aplicabile.
Dosarul tehnic de fabricaţie va permite înţelegerea proiectului, construcţiei şi a functionarii produsului şi va asigura posibilitatea evaluãrii conformitatii cu cerinţele prezentei hotãrâri.
Dosarul tehnic de fabricaţie va conţine, în mãsura în care sunt relevante pentru evaluare:
a) descrierea generalã a tipului;
b) desene conceptuale de ansamblu, planuri de fabricaţie cu detalii de execuţie, inclusiv desenele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc;
c) explicaţii, descrieri şi precizãri necesare pentru înţelegerea prevederilor de la lit. a) şi b) şi pentru înţelegerea functionarii produsului;
d) lista cu standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre, aplicate total sau parţial, şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru a satisface cerinţele esenţiale, atunci când nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre;
e) rezultatele calculelor de proiectare, examinarile efectuate etc;
f) rapoarte de încercãri sau calcule, în special privind stabilitatea conform pct. 3. 2 şi flotabilitatea conform pct. 3.3 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, partea A;
g) rapoarte de încercãri privind emisiile de gaze din care rezulta respectarea pct. 2 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, partea B;
h) rapoarte de încercãri privind emisiile sonore sau date despre ambarcatiunea de referinta care demonstreaza respectarea punctului 1 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, partea C.

ANEXA 6

CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI

Modulul A
1. Controlul intern al producţiei este procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2, asigura şi declara faptul ca produsele avute în vedere satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, care le sunt aplicabile. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CE pe fiecare produs şi va emite o declaraţie de conformitate.
2. Producãtorul va elabora documentaţia tehnica descrisã la pct. 3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va deţine documentaţia tehnica şi o va pune la dispoziţie organismelor de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, în vederea inspectarii. În cazul în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului.
3. Documentaţia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotãrâri. Dacã este relevant pentru evaluare, documentaţia tehnica se va referi la fazele de proiectare, producţie şi funcţionare a produsului.
4. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra o copie de pe declaraţia de conformitate împreunã cu documentaţia tehnica.
5. Producãtorul va lua toate mãsurile necesare pentru ca procesele de fabricaţie sa asigure conformitatea produselor fabricate cu documentaţia tehnica la care se face referire la pct. 2, precum şi cu cerinţele din prezenta hotãrâre.

ANEXA 7

CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI CU ÎNCERCÃRI SUPLIMENTARE

Modulul Aa, opţiunea 1
Aceasta procedura conţine toate prevederile procedurii prezentate în anexa nr. 6, la care se adauga urmãtoarele cerinţe suplimentare:
A. Proiectare şi construcţie
Producãtorul va efectua direct sau va dispune efectuarea în numele sau, pe una sau mai multe ambarcatiuni care reprezintã fabricatia producãtorului, urmãtoarele încercãri, calcule echivalente sau controale:
a) verificarea stabilitatii conform pct. 3.2 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, partea A;
b) verificarea caracteristicilor de flotabilitate conform pct. 3.3 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 1, partea A.
Prevederi comune pentru cele doua variante:
Incercarile, calculele echivalente sau controalele vor fi efectuate sub responsabilitatea unui organism notificat ales de producãtor.

B. Emisii sonore
Pe ambarcatiunile de agrement prevãzute cu motoare interioare sau interioare cu propulsor orientabil fãrã evacuare integrata şi pentru motovehiculele nautice:
Producãtorul va efectua direct sau va dispune efectuarea în numele sau, pe una sau mai multe ambarcatiuni care reprezintã fabricatia producãtorului, incercarile privind emisiile sonore definite în anexa nr. 1, partea C, sub responsabilitatea unui organism notificat ales de producãtor.
Pentru motoarele exterioare şi motoarele interioare cu propulsor orientabil cu evacuare integrata:
Producãtorul va efectua direct sau va dispune efectuarea în numele sau, pe unul sau mai multe motoare din fiecare familie de motoare care reprezintã fabricatia producãtorului, incercarile privind emisiile sonore definite în anexa nr. 1, partea C, sub responsabilitatea unui organism notificat ales de producãtor.
Atunci când sunt încercate mai multe motoare dintr-o familie, se va aplica metoda statistica descrisã în anexa nr. 16 în vederea asigurãrii conformitatii cu esantionul.

ANEXA 8

EXAMINAREA EC DE TIP

Modulul B
1. Examinarea EC de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere corespunde cerinţelor prezentei hotãrâri, care îi sunt aplicabile.
2. Cererea pentru efectuarea examinãrii EC de tip va fi înaintatã de cãtre producãtor sau de cãtre reprezentantul autorizat al acestuia unui organism notificat, ales de producãtor. Cererea va include:
a) numele şi adresa producãtorului şi, dacã cererea este înaintatã de cãtre reprezentantul autorizat al producãtorului, numele şi adresa acestuia din urma;
b) o declaraţie scrisã potrivit cãreia aceeaşi cerere nu a fost înaintatã nici unui alt organism notificat;
c) documentaţia tehnica prevãzutã la pct. 3.
Solicitantul va pune la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere, denumit în continuare "tip". " Tip"-ul poate sa acopere mai multe variante ale produsului cu condiţia ca diferenţele dintre variante sa nu afecteze gradul de siguranta şi alte cerinţe referitoare la performanta produsului.
Organismul notificat poate cere şi alte exemplare dacã acestea îi sunt necesare pentru realizarea programului de încercãri.
3. Documentaţia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotãrâri. În mãsura în care este relevant pentru evaluarea conformitatii produsului, documentaţia tehnica va cuprinde informaţii privind proiectarea, fabricatia şi funcţionarea produsului conform anexei nr. 5.
4. Organismul notificat are urmãtoarele obligaţii:
a) sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacã tipul este fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre, precum şi componentele care au fost proiectate fãrã a se aplica prevederile din respectivele standarde;
b) sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor satisfac cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre, în cazul în care nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre;
c) sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã standardele au fost aplicate efectiv, în cazul în care producãtorul a ales aplicarea standardelor relevante;
d) sa convinã cu solicitantul cererii asupra locului unde vor fi efectuate examinarile şi incercarile necesare.
5. Dacã tipul corespunde cerinţelor prezentei hotãrâri, organismul notificat va elibera solicitantului un certificat de examinare EC de tip. Certificatul va conţine numele şi sediul producãtorului, concluziile examinãrii, condiţiile pentru valabilitatea certificatului şi datele necesare privind identificarea tipului aprobat.
La certificatul de examinare EC de tip va fi anexatã o lista cuprinzând elementele importante pentru evaluare din documentaţia tehnica, iar organismul notificat va pãstra o copie a acestei liste.
Dacã unui producãtor îi este refuzatã certificarea de tip, organismul notificat va justifica detaliat motivele refuzului.
6. Solicitantul va informa organismul notificat care pãstreazã documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare EC de tip asupra tuturor modificãrilor aduse produsului aprobat, care va obţine o certificare suplimentarã, atunci când astfel de modificãri pot afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau condiţiile prevãzute pentru utilizarea produsului. Aceasta certificare suplimentarã este data sub forma unui act adiţional la originalul certificatului de examinare EC de tip.
7. Fiecare organism notificat va informa alte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare EC de tip şi completãrile la acestea, emise sau retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare EC de tip şi/sau de pe completãrile la acestea. Anexele la certificate se vor pune la dispoziţie celorlalte organisme notificate, la cerere.
9. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra dosarul tehnic de fabricaţie împreunã cu copiile de pe certificatele de examinare EC de tip şi de pe completãrile la acestea o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, conform prevederilor art. 7 din hotãrâre.
În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu sunt stabiliţi în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea de a deţine şi de a pune la dispoziţie organismelor de control documentaţia tehnica, la cerere, revine importatorului.

ANEXA 9

CONFORMITATEA CU TIPUL

Modulul C
1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura şi declara ca produsele avute în vedere sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi satisfac cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre, aplicabile acestora. Producãtorul va aplica marcajul CE pe fiecare produs şi va emite o declaraţie de conformitate potrivit anexei nr. 3.
2. Producãtorul va lua toate mãsurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra un exemplar al declaraţiei de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organismelor de control documentaţia tehnica, la cerere, revine importatorului.
4. Referitor la evaluarea conformitatii cu cerinţele privind emisiile de gaze din prezenta hotãrâre şi dacã producãtorul nu aplica un sistem al calitãţii adecvat, asa cum s-a descris în anexa nr. 14, un organism notificat ales de cãtre producãtor poate efectua sau sa dispunã sa se efectueze în numele sau verificãrile produselor la intervale de timp aleatorii. Atunci când nivelul calitãţii pare nesatisfãcãtor sau atunci când se considera necesar sa se verifice valabilitatea datelor prezentate de cãtre producãtor, se va utiliza urmãtoarea procedura: se ia un motor din seria de fabricaţie şi se supune incercarii descrise în anexa nr. 1, partea B. Motoarele supuse încercãrilor trebuie sa fi funcţionat, parţial sau complet, conform specificatiilor producãtorului. Dacã emisiile de gaze specifice ale motorului luat din seria de fabricaţie depãşesc valorile limita prevãzute de anexa nr. 1 partea B, producãtorul poate cere efectuarea mãsurãtorilor pe un esantion de motoare luat din seria de fabricaţie din care fãcea parte motorul ales iniţial. Pentru a stabili conformitatea esantionului de motoare definit mai sus cu cerinţele acestei hotãrâri, se va aplica metoda statistica descrisã în anexa nr. 16.

ANEXA 10

ASIGURAREA CALITÃŢII PRODUCŢIEI

Modulul D
1. Asigurarea calitãţii producţiei este acea parte a procedurii prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 asigura şi declara ca produsele considerate sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CE pe fiecare produs şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate potrivit anexei nr. 3. Marcajul CE va fi însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul va aplica un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, inspecţie şi încercare finala a produsului, asa cum se prevede la pct. 3; sistemul calitãţii certificat este supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul va inainta o cerere unui organism notificat ales de el, pentru evaluarea propriului sistem al calitãţii, corespunzãtor produselor considerate.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii va conţine:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) dacã este cazul, documentaţia tehnica a tipului aprobat conform anexei nr. 5 şi o copie de pe certificatul de examinare EC de tip.
3.2. Sistemul calitãţii va asigura conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de cãtre producãtor vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calitãţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii va conţine, în special, o descriere adecvatã a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea produselor;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi procesele şi mãsurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate înainte, în timpul şi dupã fabricaţie, precum şi frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc;
e) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii cerute produselor şi a functionarii eficace a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitãţii pentru a determina dacã acesta îndeplineşte cerinţele prevãzute la pct. 3.2. Se presupune conformitatea cu aceste cerinţe pentru sistemele calitãţii care pun în aplicare standardul roman SR EN ISO 9001:2001.
Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în tehnologia de fabricare a produsului considerat. Procedura de evaluare va include o vizita de inspectare la locul de fabricaţie a produsului.
Decizia echipei de audit se va notifica producãtorului. Notificarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia motivatã a evaluãrii.
3.4. Producãtorul se va angaja sa îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficace.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat va evalua modificãrile propuse şi va decide dacã sistemul calitãţii modificat satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
Decizia organismului notificat se va transmite producãtorului. Notificarea va conţine concluziile examinãrii şi motivarea deciziei evaluãrii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul va permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor în incintele de producţie, de control şi încercare şi de depozitare a produselor şi va pune la dispoziţie acestora toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat va efectua audituri periodice pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi va elibera producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevãzute la pct. 4.3 organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producãtor. În timpul acestor vizite organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite efectuarea de încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat va preda producãtorului un proces-verbal al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul va deţine şi va pune la dispoziţie organismului de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, urmãtoarele documente:
a) documentaţia prevãzutã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii prevãzut la pct. 3.4;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4, 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la certificatele privind sistemul calitãţii, emise sau retrase.

ANEXA 11

ASIGURAREA CALITÃŢII PRODUSULUI

MODULUL E
1. Acest modul descrie procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile de la punctul 2 asigura şi declara ca produsele respective corespund tipului descris în certificatul de examinare EC de tip şi îndeplineşte cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CE pe fiecare produs şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate. Marcajul CE va fi însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul va aplica un sistem al calitãţii aprobat pentru inspecţia finala a produsului şi încercãri, dupã cum se specifica la punctul 3 şi va fi supus supravegherii cerute la pct. 4.
3. Sistem de calitate
3.1. Producãtorul va inainta o cerere unui organism notificat ales de el, pentru evaluarea propriului sistem al calitãţii corespunzãtor produselor considerate.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii va conţine:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate,
b) documentaţia privind sistemul calitãţii,
c) dacã este cazul, documentaţia tehnica a tipului aprobat şi o copie de pe certificatul de examinare EC de tip.
3.2. În cadrul sistemului calitãţii, fiecare produs trebuie sa fie examinat şi încercat în mod corespunzãtor asa cum se prevede în standardul sau standardele aplicabile prevãzute la art. 6 sau trebuie efectuate încercãri echivalente pentru a se verifica conformitatea sa cu cerinţele relevante ale prezentei hotãrâri. Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de cãtre producãtor vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calitãţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Ea va conţine în special o descriere adecvatã a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea produselor,
b) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate dupã fabricaţie,
c) mijloacele de urmãrire a functionarii eficace a sistemului calitãţii,
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitãţii pentru a determina dacã acesta îndeplineşte cerinţele prevãzute la pct. 3.2.
Se presupune conformitatea cu aceste cerinţe pentru sistemele calitãţii care pun în aplicare standardul roman SREN ISO 9001:2001.
Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în tehnologia de fabricare a produsului considerat. Procedura de evaluare va include o vizita de inspectare la locul de fabricaţie a produsului.
Decizia echipei de audit se va notifica producãtorului. Notificarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia motivatã a evaluãrii.
3.4. Producãtorul se va angaja sa îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficace.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat va evalua modificãrile propuse şi va decide dacã sistemul calitãţii modificat satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
Decizia organismului notificat se va transmite producãtorului. Notificarea va conţine concluziile examinãrii şi motivarea deciziei evaluãrii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul va permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor în incintele de producţie, de control şi încercare şi de depozitare a produselor şi va pune la dispoziţie acestora toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) documentaţia tehnica;
c) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat va efectua audituri periodice pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi va elibera producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevãzute la pct. 4.3 organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producãtor. În timpul acestor vizite organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite efectuarea de încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat va preda producãtorului un proces-verbal al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul va deţine şi va pune la dispoziţie organismului de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, urmãtoarele documente:
a) documentaţia prevãzutã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii prevãzut la pct. 3.4;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4, 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la certificatele privind sistemul calitãţii, emise sau retrase.

ANEXA 12

VERIFICAREA PRODUSULUI

Modulul F
1. Verificarea produsului este acea procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia verifica şi atesta faptul ca produsele cãrora li se aplica prevederile pct. 3 sunt conforme cu tipul, asa cum este specificat în certificatul de examinare EC de tip, şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
2. Producãtorul va lua mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure conformitatea produselor cu tipul, asa cum este specificat în certificatul de examinare EC de tip, şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CE şi va emite o declaraţie de conformitate potrivit anexei nr. 3.
3. Organismul notificat va efectua examinarile şi incercarile corespunzãtoare pentru a verifica conformitatea produselor cu cerinţele prezentei hotãrâri, fie prin examinarea şi încercarea fiecãrui produs conform prevederilor pct. 4, fie prin examinarea şi încercarea produselor prin metode statistice conform prevederilor pct. 5; metoda de examinare şi încercare a produsului este aleasã de producãtor.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra o copie de pe declaraţia de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
4. Verificarea prin examinare şi încercare a fiecãrui produs
4.1. Toate produsele vor fi examinate individual şi vor fi încercate în mod corespunzãtor conform prevederilor din standardul sau standardele relevante aplicabile, prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau vor fi supuse unor încercãri cu efect echivalent, pentru a se verifica conformitatea acestora cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
4.2. Organismul notificat va aplica sau va solicita aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare produs aprobat şi va emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
4.3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate eliberate de organismul notificat.
5. Verificarea statistica
5.1. Producãtorul va prezenta produsele sale sub forma de loturi omogene şi va lua toate mãsurile necesare pentru ca procedeul de fabricaţie sa asigure omogenitatea fiecãrui lot de produse.
5.2. Toate produsele vor fi disponibile pentru verificare, sub forma de loturi omogene. Din fiecare lot se alege în mod aleatoriu un esantion. Produsele din cadrul esantionului vor fi examinate individual şi vor fi supuse unor încercãri adecvate, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau vor fi supuse unor încercãri cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre, pentru a stabili dacã lotul este acceptat sau respins.
5.3. Procedura statistica va utiliza urmãtoarele elemente:
a) metoda statistica aplicatã;
b) planul de esantionare şi caracteristicile sale operationale.
Pentru evaluarea conformitatii cu cerinţele privind emisiile de gaze, se va aplica procedura definitã în anexa nr. 16.
5.4. În cazul loturilor acceptate organismul notificat aplica sau solicita sa fie aplicat numãrul sau de identificare pe fiecare produs aprobat şi emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate produsele din lot pot fi introduse pe piata, cu excepţia produselor din esantion care au fost gãsite neconforme.
Dacã un lot este respins, organismul notificat sau organismul de control va lua mãsuri corespunzãtoare pentru a impiedica introducerea pe piata a respectivului lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
Producãtorul poate sa aplice numãrul de identificare al organismului notificat în cursul procesului de fabricaţie, sub responsabilitatea organismului notificat.
5.5. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

ANEXA 13

VERIFICAREA UNITÃŢII DE PRODUS

ModululG
1. Verificarea unitãţii de produs este procedura prin care producãtorul asigura şi declara ca produsul supus evaluãrii, pentru care a fost eliberat certificatul prevãzut la pct. 2, este conform cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestuia.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CE pe produs şi va emite o declaraţie de conformitate potrivit anexei nr. 3.
2. Organismul notificat va examina produsul individual şi va efectua incercarile corespunzãtoare, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau va supune produsul unor încercãri cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestuia cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
Organismul notificat va aplica sau va solicita sa fie aplicat numãrul sau de identificare pe produsul aprobat şi va emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
3. Scopul documentaţiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotãrâri şi înţelegerea proiectului, fabricaţiei şi functionarii produsului în conformitate cu prevederile anexei nr. 5.

ANEXA 14

ASIGURAREA TOTALÃ A CALITÃŢII

Modulul H
1. Asigurarea totalã a calitãţii reprezintã procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 asigura şi declara ca produsele supuse evaluãrii satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CE şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate potrivit anexei nr. 3. Marcajul CE va fi însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul va aplica un sistem al calitãţii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricaţie, inspecţie şi încercare finala a produsului, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitãţii aprobat face obiectul supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul va inainta o cerere pentru evaluarea sistemului propriu al calitãţii unui organism notificat ales de el.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii va include:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii.
3.2. Sistemul calitãţii va asigura conformitatea produselor cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
Toate elementele, cerinţele şi mãsurile adoptate de cãtre producãtor vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii va conţine în special o descriere adecvatã a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea proiectãrii şi calitatea produselor;
b) specificaţiile tehnice de proiectare, inclusiv standardele care vor fi aplicate şi, în situaţia în care nu se aplica integral standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre, vor fi descrise mijloacele utilizate pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre;
c) tehnicile de control şi de verificare a proiectului, procesele şi acţiunile sistematice folosite pentru proiectarea produselor care aparţin unei categorii de proiectare;
d) tehnicile corespunzãtoare de fabricaţie, de control şi asigurare a calitãţii, procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate;
e) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate înaintea, în timpul şi dupã fabricaţie, cu indicarea frecvenţei de efectuare a acestora;
f) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor efectuate, datele privind etalonarea aparatelor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc;
g) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii dorite în ceea ce priveşte proiectarea şi realizarea produsului şi, respectiv, funcţionarea efectivã a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitãţii pentru a determina dacã el corespunde cerinţelor enumerate la pct. 3.2.
Se presupune conformitatea cu aceste cerinţe pentru sistemele calitãţii care pun în aplicare standardul roman SR EN ISO 9001:2001.
Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare va include o vizita de evaluare la locul de fabricaţie al producãtorului. Decizia privind evaluarea va fi notificatã producãtorului. Notificarea va conţine concluziile evaluãrii şi motivatiile care stau la baza deciziei de evaluare.
3.4. Producãtorul se va angaja sa îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii aprobat şi sa îl menţinã la un nivel eficient şi corespunzãtor.
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãror intentii de actualizare a acestuia.
Organismul notificat va evalua modificãrile propuse şi va decide dacã sistemul calitãţii modificat continua sa corespundã cerinţelor pct. 3.2. sau dacã este necesarã o noua evaluare.
Acesta va notifica producãtorului asupra deciziei sale. Notificarea va conţine concluziile evaluãrii şi motivele care stau la baza deciziei.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii este de a se asigura îndeplinirea corecta de cãtre producãtor a obligaţiilor ce decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul va permite accesul organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor în locurile în care se proiecteazã, se fabrica, se verifica, se efectueazã incercarile şi se depoziteaza produsele şi va pune la dispoziţie informaţiile necesare, în special în legatura cu:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de sistemul calitãţii la faza de proiectare, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, încercãrilor etc;
c) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de sistemul calitãţii la faza de fabricaţie, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, datele privind etalonarea aparatelor de mãsura, rapoartele privind calificarea personalului folosit etc.
4.3. Organismul notificat va efectua periodic audituri pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi va prezenta producãtorului rapoartele de audit.
4.4. În plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producãtor. Cu ocazia unor astfel de vizite reprezentanţii organismului notificat au dreptul sa efectueze încercãri sau pot solicita efectuarea de încercãri pentru a verifica, atunci când este necesar, dacã sistemul calitãţii funcţioneazã corespunzãtor. Organismul notificat va prezenta producãtorului un proces-verbal al vizitei, precum şi rezultatul încercãrilor, dacã astfel de încercãri s-au efectuat.
5. Producãtorul va tine la dispoziţia autoritãţilor naţionale timp de 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs urmãtoarele:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare menţionate la pct. 3.4;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, menţionate în ultimul alineat al pct. 3.4. şi, respectiv, la pct. 4.3. şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica altor organisme notificate informaţii relevante privind certificatele sistemelor calitãţii emise sau retrase.

ANEXA 15

CRITERII MINIME
avute în vedere la notificarea organismelor

1. Organismul notificat, conducãtorul sau şi personalul cu responsabilitãţi privind efectuarea încercãrilor de verificare nu trebuie sa fie proiectantul, producãtorul, furnizorul sau cel care a instalat produsele prevãzute la art. 1 din hotãrâre care se inspecteaza şi nici reprezentantul autorizat al uneia dintre aceste pãrţi. Totodatã ei nu vor fi implicaţi direct sau ca reprezentanţi autorizaţi în activitãţile de proiectare, construcţie, comercializare sau întreţinere a produselor menţionate. Aceasta nu exclude însã posibilitatea schimbului de informaţii tehnice dintre producãtor şi organismul notificat.
Un organism notificat trebuie sa fie independent şi nu trebuie sa fie controlat de cãtre producãtori sau furnizori.
2. Organismul notificat, respectiv personalul sau va executa incercarile de verificare cu integritate profesionalã şi competenta tehnica, liber de orice presiuni şi influente de ordin financiar, care ar putea sa-i influenteze deciziile sau rezultatele activitãţilor efectuate, din partea unor persoane ori grupuri de persoane interesate de rezultatele verificãrilor şi/sau ale încercãrilor.
3. Organismul notificat va dispune de personal competent şi de dotarea necesarã pentru a fi în mãsura sa îşi îndeplineascã în mod corespunzãtor atribuţiile administrative şi competentele tehnice necesare efectuãrii verificãrilor şi va dispune sau va avea acces la echipamentele impuse pentru efectuarea încercãrilor specifice.
4. Personalul cu responsabilitãţi privind efectuarea verificãrilor va avea:
a) pregãtire tehnica şi experienta profesionalã de specialitate;
b) cunoştinţe corespunzãtoare cerinţelor şi exigenţelor privind incercarile pe care le efectueazã sau la efectuarea cãrora contribuie şi experienta corespunzãtoare în executarea acestor încercãri;
c) capacitatea de a întocmi certificatele, înregistrãrile şi rapoartele necesare pentru autentificarea rezultatelor încercãrilor.
5. Imparţialitatea personalului de inspecţie va fi garantatã. Remunerarea acestuia nu va fi determinata de numãrul încercãrilor realizate sau de rezultatele respectivelor încercãri.
6. Personalul organismului notificat va pãstra secretul profesional, potrivit legii, cu privire la informaţiile pe care le deţine ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu.
7. Organismul notificat va obţine o asigurare corespunzãtoare de rãspundere civilã, pentru cazul în care, potrivit legii, rãspunderea îi revine.

ANEXA 16

EVALUAREA CONFORMITATII PRODUCŢIEI PENTRU EMISIILE DE GAZE
ŞI EMISIILE SONORE

1. Pentru verificarea conformitatii unei familii de motoare, se ia un esantion de motoare din seria de fabricaţie. Producãtorul trebuie sa decidã mãrimea esantionului, de comun acord cu organismul notificat.
2. Media aritmetica X a rezultatelor obţinute plecand de la esantion trebuie sa fie calculatã pentru fiecare componenta reglementatã a emisiilor de gaze şi emisiilor sonore. Se considera ca seriile de fabricaţie corespund cerinţelor ("decizie pozitiva") dacã se respecta urmãtoarea condiţie:
X + k●S≤L
S este abaterea standard, unde:


²
S²= f2Σ (x-X)/(n-1)



X = media aritmetica a rezultatelor
x = unul din rezultatele individuale obţinute cu esantionul
L = valoarea limita adecvatã
n = numãrul de motoare din esantion
k = factorul statistic în funcţie de n (vezi tabelul)


────────────────────────────────────────────────────────────────────────
n 2 3 4 5 6 7 8 9 10
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k 0,973 0,613 0,489 0,421 0,376 0,342 0,317 0,296 0,279
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
n 11 12 13 14 15 16 17 18 19
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
k 0,265 0,253 0,242 0,233 0,224 0,216 0,210 0,203 0,198
────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Dacã n ≥ 20 atunci k =0,860/√ n.

ANEXA 17

MARCAJUL CE

Marcajul de conformitate CE consta din initialele "CE" având urmãtoarea forma:

NOTA CTCE Piatra Neamt
Reprezentarea grafica a marcajului de conformitate CE, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 16 din 6 ianuarie 2005, la pagina 25, a se vedea imaginea asociata.

În cazul în care marcajul trebuie sa fie mãrit sau micşorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate în figura de mai sus.
Componentele C şi E ale marcajului de conformitate CE trebuie sa aibã aceeaşi dimensiune pe verticala, dar aceasta nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm.
Marcajul CE va fi urmat de numãrul de identificare al organismului notificat, dacã acesta intervine în controlul producţiei, precum şi de ultimele doua cifre ale anului în care este aplicat marcajul CE.
__________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016