Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 2.075 din 24 noiembrie 2004 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 238/2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 63 din Legea petrolului nr. 238/2004 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Normele metodologice pentru aplicarea <>Legii petrolului nr. 238/2004 , prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>art. 1 şi anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 1.265/1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea <>Legii petrolului nr. 134/1995 şi modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele mãsuri în domeniul cooperãrii cu parteneri strãini la explorarea de ţiţei şi gaze în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 320 din 2 decembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã: ------------- p. Ministrul de stat, ministrul economiei şi comerţului, Gavril Baican, secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice, Maria Manolescu, secretar de stat
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, Maria Iuliana Stratulat
Bucureşti, 24 noiembrie 2004. Nr. 2.075.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE pentru aplicarea <>Legii petrolului nr. 238/2004
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 În înţelesul prezentelor norme, sunt folosiţi urmãtorii termeni şi abrevieri: a) A.N.R.M. - Agenţia Naţionalã pentru Resurse Minerale; b) date şi informaţii - datele şi informaţiile referitoare la resursele/rezervele de petrol; c) F.G.N. - Fondul geologic naţional; d) F.N.R./R.P. - Fondul naţional de resurse/rezerve de petrol; e) informaţii clasificate - informaţiile, datele şi documentele care pot avea caracter de secret de stat sau secret de serviciu, în sensul <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate; f) Legea petrolului - <>Legea petrolului nr. 238/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004; g) oferta alternativã - situaţia depunerii de cãtre un ofertant a douã sau mai multe oferte pentru unul şi acelaşi perimetru.
CAP. II Accesul la date şi informaţii
ART. 2 Totalitatea datelor privind resursele şi rezervele minerale obţinute din activitãţi miniere şi petroliere, indiferent de natura suportului de stocare, constituie F.G.N. ART. 3 Totalitatea resurselor/rezervelor evidenţiate şi înregistrate de cãtre A.N.R.M., pentru fiecare tip de resursã de petrol a ţãrii, determinate conform reglementãrilor specifice, constituie F.N.R./R.P. ART. 4 A.N.R.M. organizeazã, gestioneazã şi valorificã F.G.N. şi F.N.R./R.P. ART. 5 Datele şi informaţiile care constituie F.G.N. şi F.N.R./R.P. aparţin statului român şi au, dupã caz, caracter de informaţii clasificate sau de informaţii de interes public, în condiţiile legii. ART. 6 Clasificarea datelor şi informaţiilor din F.G.N. şi din F.N.R./R.P. se face conform prevederilor legale. ART. 7 Protecţia, pãstrarea, gestionarea şi circulaţia datelor şi informaţiilor din F.G.N. şi din F.N.R./R.P. se fac cu respectarea prevederilor legale. ART. 8 Protecţia datelor şi informaţiilor clasificate din F.G.N. şi din F.N.R./R.P. revine, prin structura de securitate, instituţiilor implicate, agenţilor economici sau persoanelor fizice implicate, care le emit, le utilizeazã sau intrã în posesia acestora, conform legii. ART. 9 (1) Datele şi informaţiile din F.G.N. şi din F.N.R./R.P. se pãstreazã, se depoziteazã şi li se asigurã protecţia fizicã în arhivele A.N.R.M. sau în arhivele agenţilor economici ori ale autoritãţilor/instituţiilor publice care le-au elaborat sau la care se aflã în pãstrare. (2) Datele şi informaţiile din F.G.N. şi din F.N.R./R.P., care au caracter de informaţii clasificate, se pãstreazã şi se depoziteazã în compartimentele cu documente clasificate ale instituţiilor implicate, cu respectarea normelor de protecţie fizicã, conform legii. ART. 10 (1) Accesul la date şi informaţii se face în baza unei solicitãri scrise, aprobatã de A.N.R.M., cu respectarea condiţiilor impuse de legislaţia privind informaţiile clasificate, în termen de 10 zile de la depunerea solicitãrii, a semnãrii acordului de confidenţialitate şi în condiţiile achitãrii de cãtre solicitant a taxelor de consultare şi utilizare a datelor şi informaţiilor stabilite de A.N.R.M. (2) Solicitarea de acces la date şi informaţii se poate adresa în scopul elaborãrii documentaţiilor tehnice, anterior concesiunii sau în perioada de valabilitate a acesteia. (3) Pentru accesul la date şi informaţii care fac obiectul unor acorduri petroliere aflate în derulare este necesarã şi aprobarea titularului acestor acorduri. (4) Titularii acordurilor petroliere au dreptul sã deţinã şi sã utilizeze, fãrã plata taxelor, datele şi informaţiile referitoare la perimetrele concesionate, pe durata de valabilitate a acordurilor petroliere, doar în scopurile realizãrii operaţiunilor petroliere convenite prin acestea, cu respectarea condiţiilor impuse de legislaţia privind informaţiile clasificate şi a clauzelor contractuale privind confidenţialitatea datelor şi informaţiilor. (5) Titularii acordurilor petroliere au obligaţia sã pãstreze atât datele şi informaţiile date în custodie pe durata acordurilor petroliere, cât şi pe cele obţinute prin activitatea proprie, în condiţiile impuse de legislaţia privind informaţiile clasificate şi sã le transmitã A.N.R.M. la data expirãrii acordurilor petroliere. Titularii acordurilor petroliere vor pãstra, completate la zi, inventare ale datelor şi informaţiilor deţinute, pentru fiecare perimetru, şi vor transmite A.N.R.M. copii ale acestora, la sfârşitul fiecãrui an calendaristic, pentru a fi incluse în Cartea petrolierã. ART. 11 (1) În vederea pãstrãrii, depozitãrii şi asigurãrii protecţiei datelor şi informaţiilor existente sau care intrã ulterior în arhivele titularilor acordurilor petroliere, ale autoritãţilor/instituţiilor publice sau ale altor persoane juridice, A.N.R.M. va încheia cu aceştia contracte de pãstrare, depozitare şi pazã a datelor şi informaţiilor respective. Datele şi informaţiile care fac obiectul contractelor vor fi depozitate distinct de arhivele proprii. În situaţia în care datele şi informaţiile au caracter de informaţii clasificate, contractele de pãstrare, depozitare şi pazã vor respecta şi prevederile actelor normative referitoare la astfel de documente. (2) Persoanele juridice care au în pãstrare, deţin sau care solicitã accesul la date şi informaţii clasificate vor obţine, dacã este cazul, şi acordul autoritãţii competente în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate. ART. 12 Deţinãtorii arhivelor au obligaţia de a preda A.N.R.M. bunurile care reprezintã obiectul contractului de pãstrare, depozitare şi pazã a unor date şi informaţii clasificate, la locul stabilit de aceasta, fãrã a putea invoca dreptul de retenţie pentru eventualele cheltuieli ori pierderi - pagube ocazionate de executarea contractului, cu excepţia celor cauzate din culpa A.N.R.M. ART. 13 (1) A.N.R.M. are dreptul de a controla modul de pãstrare, depozitare şi protecţie a datelor şi informaţiilor, precum şi modul de utilizare a acestora de cãtre deţinãtorii arhivelor. (2) A.N.R.M. are drept de acces la date şi informaţii, indiferent de locul de depozitare, în mod liber şi neîngrãdit. ART. 14 Datele şi informaţiile deţinute în arhivele persoanelor juridice sunt confidenţiale şi nu vor fi divulgate fãrã acordul scris, prealabil, al A.N.R.M. ART. 15 În situaţia în care titularul acordului petrolier este o persoanã juridicã strãinã, acesta va avea obligaţia sã pãstreze în arhiva sucursalei sau filialei sale din România exemplarele originale ale datelor şi informaţiilor. Titularul are dreptul sã transmitã la sediul sãu, al operatorului sau al unui subcontractant din strãinãtate, cu aprobarea A.N.R.M., copii ale acestora, în vederea realizãrii obligaţiilor contractuale. ART. 16 Studiile de evaluare a resurselor geologice şi rezervelor, cuprinzând date şi informaţii cu privire la resursele/rezervele de petrol ce constituie F.N.R/R.P., se elaboreazã de cãtre titularii acordurilor petroliere şi se transmit pentru verificare şi înregistrare la A.N.R.M. ART. 17 (1) Titularii acordurilor petroliere au obligaţia sã raporteze la A.N.R.M., anual, evidenţa şi mişcarea resurselor/ rezervelor de petrol. (2) Raportarea se face în baza formularelor-tip de raportare, însoţite de o notã explicativã, ale cãror modele şi mod de completare se stabilesc de A.N.R.M. prin instrucţiuni tehnice. Nota explicativã cuprinde elementele necesare fundamentãrii resurselor/rezervelor de petrol înscrise în formular la sfârşitul perioadei de referinţã şi mişcãrii acestora în cursul anului pentru care se face raportarea. (3) Raportarea se face separat pentru fiecare dintre perimetrele concesionate. (4) Raportarea va fi transmisã cel mai târziu pânã la data de 15 martie a anului urmãtor celui la care se referã. ART. 18 A.N.R.M. întocmeşte anual situaţii centralizate la nivel naţional privind resursele/rezervele de petrol. ART. 19 (1) Titularii au obligaţia de a transmite la A.N.R.M. rapoarte trimestriale, anuale şi finale privind activitatea desfãşuratã, precum şi cheltuielile aferente acesteia, în termen de 30 de zile de la terminarea perioadei pentru care se face raportarea. (2) Rapoartele trimestriale, anuale şi finale, inclusiv rapoartele aferente activitãţilor de prospecţiune, împreunã cu datele şi informaţiile referitoare la resursele/rezervele de petrol obţinute anterior intrãrii în vigoare a prezentelor norme, în urma desfãşurãrii operaţiunilor petroliere, fac parte din F.G.N. ART. 20 Raportul final va fi transmis în termen de 60 de zile de la data notificãrii de cãtre titular sau A.N.R.M. a încetãrii concesiunii.
CAP. III Regimul concesiunilor petroliere
ART. 21 (1) Perimetrele petroliere de prospecţiune, explorare, dezvoltare-exploatare sau de exploatare se definesc prin coordonate topogeodezice în sistemul Stereo╒70 şi se stabilesc prin permisul de prospecţiune, respectiv prin acordul petrolier. (2) Delimitarea şi fundamentarea perimetrelor de prospecţiune, de explorare sau de exploatare se realizeazã în documentaţii al cãror conţinut va fi stabilit prin instrucţiuni tehnice emise de A.N.R.M. ART. 22 (1) Actele emise de A.N.R.M. în exercitarea atribuţiilor stabilite prin Legea petrolului sunt, în principal, urmãtoarele: a) acorduri petroliere, aprobate prin hotãrâre a Guvernului; b) acte aprobate de conducãtorul A.N.R.M. (2) Acordurile petroliere aprobate prin hotãrâre a Guvernului sunt: a) acord petrolier de concesiune pentru explorare-dezvoltare-exploatare; b) acord petrolier de concesiune pentru dezvoltare-exploatare; c) acord petrolier de concesiune pentru exploatare; d) acord petrolier de concesiune a depozitelor de înmagazinare subteranã a gazelor naturale; e) acord petrolier de concesiune a sistemului naţional de conducte; f) acord petrolier de concesiune a terminalelor petroliere; g) acte adiţionale la acordurile petroliere. (3) Actele aprobate de conducãtorul A.N.R.M. sunt: a) permisul de prospecţiune; b) acordul de asociere a titularului cu alte persoane juridice, în vederea executãrii operaţiunilor petroliere; c) transferul parţial sau total al unui acord petrolier cãtre altã persoanã juridicã; d) decizia de încetare a concesiunii; e) aprobãri de modificare a unor prevederi ale acordurilor petroliere de naturã tehnicã, aflate exclusiv sub incidenţa atribuţiilor A.N.R.M.; f) avize de execuţie a unor lucrãri de explorare; g) programe anuale de exploatare; h) confirmarea resurselor geologice şi a rezervelor de petrol; i) alte acte, cu excepţia celor prevãzute la alin. (2), date prin lege în competenţa A.N.R.M. (4) Aprobãrile de modificare a unor prevederi ale acordurilor petroliere de naturã tehnicã, aflate exclusiv sub incidenţa atribuţiilor A.N.R.M., sunt, în principal, urmãtoarele: a) programe de lucrãri; b) extinderi ale duratei unei faze de explorare, dezvoltare sau exploatare, fãrã a se depãşi însã durata legalã a acordului petrolier; c) extinderi ale perimetrului în zone adiacente cu statut de zone libere, în situaţia evidenţierii extinderii structurii geologice în afara limitelor iniţiale ale acestuia; d) modificarea volumului resurselor şi rezervelor geologice de petrol. ART. 23 A.N.R.M. elaboreazã clauzele şi condiţiile de întocmire a acordurilor petroliere, în vederea negocierii acestora.
CAP. IV Organizarea şi desfãşurarea apelului public de ofertã pentru concesiunea de operaţiuni petroliere
SECŢIUNEA 1 Principiile apelului public de ofertã şi etapele acestuia
ART. 24 Principiile care stau la baza organizãrii şi desfãşurãrii apelului public de ofertã pentru concesiunea operaţiunilor petroliere sunt: a) valorificarea eficientã a resurselor de petrol, proprietate publicã a statului; b) transparenţa organizãrii şi desfãşurãrii apelului public de ofertã pentru concesiunea operaţiunilor petroliere; c) egalitatea ofertanţilor, indiferent de ţara de origine a acestora sau de natura capitalului; d) concurenţa în obţinerea concesiunii operaţiunilor petroliere; e) confidenţialitatea datelor şi informaţiilor cunoscute sau aduse la cunoştinţã cu ocazia desfãşurãrii apelului public de ofertã. ART. 25 În scopul evidenţei documentelor şi informaţiilor cu privire la organizarea şi desfãşurarea apelului public de ofertã pentru concesiunea operaţiunilor petroliere, A.N.R.M. organizeazã, completeazã şi pãstreazã urmãtoarele instrumente de evidenţã; a) registrul privind cererile de concesiune a operaţiunilor petroliere; b) registrul privind ofertele depuse pentru concesiunea operaţiunilor petroliere; c) registrul privind evidenţa actelor referitoare la deschiderea şi evaluarea ofertelor şi negocierea acordurilor de concesiune a operaţiunilor petroliere; c) dosarul concesiunii, în care sunt pãstrate toate documentele referitoare la sau în legãturã cu apelul public de ofertã. ART. 26 (1) Etapele apelului public de ofertã sunt urmãtoarele: a) iniţierea concesiunii operaţiunilor petroliere; b) pregãtirea ofertei; c) depunerea ofertelor şi desemnarea câştigãtorului. (2) Etapa iniţierii concesiunii operaţiunilor petroliere cuprinde: a) înregistrarea solicitãrilor persoanelor juridice române sau strãine, însoţite de fişa perimetrului sau, dupã caz, de aprobarea de cãtre preşedintele A.N.R.M. a referatului privind oportunitatea iniţierii unui apel public de ofertã; b) verificarea documentaţiilor existente în F.G.N., referitoare la perimetrul solicitat, în termen de 45 de zile de la înregistrarea solicitãrii şi definitivarea listei perimetrelor oferite; c) emiterea ordinului preşedintelui A.N.R.M. privind aprobarea listei perimetrelor oferite în cadrul respectivului apel public de ofertã, în termen de 15 zile de la data definitivãrii listei; d) publicarea ordinului preşedintelui A.N.R.M. în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) Etapa pregãtirii ofertei cuprinde: a) elaborarea procedurii de organizare a apelului public de ofertã, care va fi întocmitã pentru fiecare rundã de ofertare, în baza prevederilor prezentelor norme; b) aprobarea procedurii de organizare a apelului public de ofertã prin ordin al preşedintelui A.N.R.M.; c) elaborarea listei datelor şi informaţiilor referitoare la perimetrele oferite, care se pun la dispoziţie persoanelor juridice interesate şi/sau, dupã caz, a pachetului de date referitor la perimetrul oferit, în termen de 30-90 de zile de la data iniţierii concesiunii, prin publicarea ordinului preşedintelui A.N.R.M. în Monitorul Oficial al României, Partea I; d) înregistrarea solicitãrilor de participare la apelul public de ofertã, de achiziţie a datelor sau a pachetului de date; e) semnarea acordului de confidenţialitate, al cãrui model este prevãzut în anexa la procedura de organizare a apelului public de ofertã; f) transmiterea datelor/pachetelor de date la firmele solicitante, dupã achitarea tarifului prevãzut în anexa la procedura de organizare a apelului public de ofertã; g) accesul la date suplimentare în baza tarifelor aprobate prin ordin al preşedintelui A.N.R.M.; h) transmiterea, la cererea ofertantului, modelului-cadru al acordului petrolier. (4) Etapa depunerii ofertelor şi desemnãrii câştigãtorului cuprinde: a) depunerea ofertelor în termenul stabilit prin procedura de organizare a apelului public de ofertã; b) aprobarea, prin ordin al preşedintelui A.N.R.M., a comisiilor de deschidere a ofertelor, de evaluare a acestora şi de rezolvare a eventualelor contestaţii; c) deschiderea ofertelor şi consemnarea prin proces-verbal, semnat de membrii comisiei de deschidere a ofertelor şi de reprezentanţii autorizaţi ai firmelor ofertante, a modului în care au fost îndeplinite cerinţele prezentelor norme metodologice şi ale procedurii de organizare a apelului public de ofertã; o copie a procesului-verbal se pune la dispoziţie ofertantului, la cerere; d) transmiterea ofertei/ofertelor calificate la comisia de evaluare; e) evaluarea ofertelor în termen de 15-30 de zile, în funcţie de complexitatea evaluãrii şi de numãrul ofertelor evaluate; f) desemnarea câştigãtorului şi consemnarea prin proces-verbal al comisiei de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere, semnat de membrii acesteia, a rezultatului apelului public de ofertã; g) notificarea ofertanţilor cu privire la câştigãtorul apelului public de ofertã şi transmiterea, la cerere, a unei copii a procesului-verbal; h) începerea negocierilor acordului petrolier cu firma câştigãtoare pentru fiecare perimetru, cu excepţia perimetrelor pentru care au fost formulate contestaţii. (5) Termenul de depunere a ofertelor este de 3-6 luni, acesta stabilindu-se prin procedura de organizare a apelului public de ofertã. (6) Conţinutul ofertelor este cel stabilit prin prezentele norme metodologice, precum şi, dupã caz, prin procedura de organizare a apelului public de ofertã.
SECŢIUNEA a 2-a Iniţierea concesiunii operaţiunilor petroliere
ART. 27 Concesiunea operaţiunilor petroliere poate fi iniţiatã de cãtre persoanele juridice române sau strãine interesate ori de cãtre A.N.R.M. ART. 28 (1) Persoanele juridice române sau strãine interesate pot iniţia concesiunea prin înaintarea unei cereri cãtre A.N.R.M., care va fi însoţitã de fişa perimetrului, întocmitã în conformitate cu instrucţiunile tehnice. (2) Cererile de concesiune se înregistreazã, în ordinea primirii lor, în registrul prevãzut la art. 25 lit. a). ART. 29 (1) A.N.R.M. verificã şi stabileşte suprafaţa perimetrului, coordonatele topogeodezice ale acestuia şi decide asupra oportunitãţii concesiunii, în termen de 45 de zile de la data înregistrãrii cererii de concesiune. (2) Decizia A.N.R.M. se comunicã solicitantului în termen de 5 zile de la momentul în care a fost luatã. ART. 30 (1) Lista perimetrelor oferite pentru concesiune prin apel public de ofertã se aprobã prin ordin al conducãtorului A.N.R.M. şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Dupã aderarea României la Uniunea Europeanã lista perimetrelor oferite pentru concesiune se va publica şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. ART. 31 Ordinul preşedintelui A.N.R.M. privind aprobarea listei perimetrelor oferite pentru concesiune prin apel public de ofertã cuprinde urmãtoarele: a) denumirea şi sediul A.N.R.M.; b) categoria de operaţiuni petroliere ce urmeazã sã fie concesionate; c) perimetrele în cuprinsul cãrora urmeazã sã fie concesionate operaţiunile petroliere, cu menţionarea coordonatelor topogeodezice; d) termenul în care persoanele juridice interesate pot intra în posesia procedurii apelului public de ofertã; e) alte date şi informaţii considerate necesare.
SECŢIUNEA a 3-a Conţinutul ofertelor
ART. 32 (1) Ofertele sunt redactate în limba românã şi vor fi depuse în douã exemplare, respectiv original şi copie. (2) Copiile ofertelor nu se returneazã ofertanţilor, acestea urmând sã fie pãstrate de cãtre A.N.R.M. ART. 33 (1) Pentru fiecare perimetru cuprins în lista aprobatã potrivit art. 30, un ofertant poate depune o singurã ofertã. (2) Ofertele alternative nu sunt admise. ART. 34 (1) Oferta cuprinde un plic exterior şi unul interior, conţinând menţiunile şi documentele prevãzute de prezentele norme metodologice, precum şi de procedura apelului public de ofertã. (2) Pe plicul exterior se va indica perimetrul din lista publicatã la care se referã oferta, precum şi data stabilitã pentru desfãşurarea şedinţei de deschidere. Acesta va trebui sã conţinã urmãtoarele: a) declaraţie de participare, semnatã şi ştampilatã de ofertant, fãrã ştersãturi sau adãugãri, care va cuprinde angajamentul de a menţine valabilitatea ofertei, menţionarea perimetrului la care se referã, respectiv denumirea, poziţia din lista publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi coordonatele topogeodezice, aşa cum au fost publicate, precum şi asumarea rãspunderii ofertantului asupra datelor şi declaraţiilor din ofertã; b) date şi informaţii privind ofertantul, respectiv denumirea, sediul social, codul unic de înregistrare sau codul fiscal, dacã astfel de coduri se aplicã ofertantului, capitalul social, asociaţii/acţionarii, precum şi numele, funcţia, telefonul/faxul persoanei împuternicite de ofertant, cãtre care se vor face comunicãrile; c) copii, certificate pentru conformitate, de pe actul constitutiv şi de pe certificatul de înregistrare ale ofertantului, sau documente echivalente, în cazul persoanelor juridice strãine; d) certificat constatator emis de oficiul registrului comerţului, în termen de valabilitate, sau în cazul ofertanţilor persoane juridice strãine un document echivalent; e) lista cuprinzând menţionarea datelor şi informaţiilor incluse în F.G.N. şi/sau în F.N.R./R.P., utilizate la elaborarea ofertei. În cazul utilizãrii de date şi informaţii publice referitoare la resurse petroliere se va indica sursa din care provin acestea; f) dovada privind deţinerea legalã a datelor şi informaţiilor incluse în F.G.N. şi/sau în F.N.R./R.P., utilizate la elaborarea ofertei, respectiv factura emisã de cãtre A.N.R.M. şi ordinul de platã sau chitanţa corespunzãtoare; g) scrisoare de bonitate din partea bãncii ofertantului sau a altor instituţii şi organizaţii la care este înregistrat sau cu care lucreazã ofertantul, inclusiv auditorii sau contabilii autorizaţi independenţi ai acestuia, cuprinzând situaţia indicatorilor privind lichiditatea globalã, solvabilitatea patrimonialã, rata profitului brut şi rentabilitatea financiarã; în cazul în care ofertantul este o persoanã juridicã nou-înfiinţatã, se vor furniza aceleaşi date privind acţionarul/acţionarii sau asociatul/asociaţii principali al/ai ofertantului; h) certificate constatatoare/adeverinţe emise de autoritãţile/instituţiile publice care administreazã bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetul asigurãrilor pentru accidente de muncã şi boli profesionale şi bugetele locale şi din care sã reiasã disciplina financiar-fiscalã, sub aspectul situaţiei executãrii de cãtre ofertant a obligaţiilor prevãzute de acestea. În cazul firmelor strãine fãrã activitate anterioarã în România, se va prezenta ultimul raport anual auditat al ofertantului sau, dupã caz, al acţionarului/acţionarilor ori al asociatului/asociaţilor principali al/ai acestuia; ART. 35 Plicul interior, pe care se vor menţiona denumirea şi sediul ofertantului, conţine oferta propriu-zisã, respectiv programul operaţiunilor petroliere propuse şi, dupã caz, o estimare a rezervelor care urmeazã sã fie descoperite sau promovate, o evaluare a costurilor acestora, etapizarea lucrãrilor, estimarea impactului asupra mediului şi programul de refacere a acestuia, programul de perfecţionare a personalului şi de transfer de tehnologie.
SECŢIUNEA a 4-a Depunerea ofertelor
ART. 36 (1) Ofertele se depun/se transmit la sediul A.N.R.M. în plic sigilat şi vor fi înregistrate în ordinea primirii lor. (2) Ofertanţii sunt rãspunzãtori de integritatea ofertelor şi de depunerea acestora la termenele stabilite. ART. 37 Pânã la desfãşurarea şedinţei publice de deschidere a ofertelor, acestea vor fi pãstrate sigilate, de cãtre A.N.R.M., cu asigurarea confidenţialitãţii. ART. 38 Ofertele depuse dupã împlinirea termenului stabilit de A.N.R.M., prin procedura de desfãşurare a apelului public de ofertã, nu se înregistreazã şi sunt înapoiate ofertanţilor fãrã a fi deschise.
SECŢIUNEA a 5-a Comisiile de deschidere, evaluare şi negociere
ART. 39 Deschiderea ofertelor, evaluarea acestora şi negocierea condiţiilor şi clauzelor acordurilor petroliere se realizeazã de comisii numite prin ordin al conducãtorului A.N.R.M., pentru fiecare apel public de ofertã. ART. 40 (1) Comisia de deschidere a ofertelor este formatã dintr-un numãr de 5 membri titulari şi 2 membri supleanţi, reprezentanţi ai A.N.R.M. (2) Conducerea comisiei de deschidere a ofertelor este asiguratã de un preşedinte numit de conducãtorul A.N.R.M. ART. 41 (1) Comisia de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere este formatã dintr-un numãr de 5 membri titulari şi 2 membri supleanţi, reprezentanţi ai A.N.R.M. (2) Conducerea comisiei este asiguratã de un preşedinte numit de conducãtorul A.N.R.M. (3) Membrii comisiei de deschidere a ofertelor pot face parte şi din comisia de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere. ART. 42 Consemnarea activitãţii comisiilor este asiguratã de un secretar, care nu are calitatea de membru al acestora. ART. 43 (1) Nu pot avea calitatea de membru al comisiei de deschidere a ofertelor sau de evaluare şi de negociere a acordurilor petroliere persoanele care sunt soţ/soţie, rudã sau afin pânã la gradul al IV-lea inclusiv cu asociaţii/acţionarii ori cu administratorii sau cenzorii ofertantului. (2) Dupã împlinirea termenului de depunere, dar nu mai târziu de şedinţa publicã de deschidere a ofertelor, membrii comisiilor vor da o declaraţie pe propria rãspundere privind compatibilitatea. (3) Dacã situaţia de incompatibilitate intervine dupã data şedinţei de deschidere a ofertelor, persoanele în cauzã vor înştiinţa de îndatã preşedintele comisiei de deschidere a ofertelor, care va lua mãsurile necesare înlocuirii acestora. (4) Situaţiile de incompatibilitate pot fi sesizate preşedintelui comisiei de deschidere a ofertelor şi de cãtre oricare persoanã interesatã, prevederile art. (3) aplicându-se corespunzãtor. ART. 44 Comisia de deschidere a ofertelor are urmãtoarele atribuţii principale: a) validarea îndeplinirii condiţiilor de depunere a ofertelor, respectiv termen, numãr de exemplare, integritatea ofertelor; b) deschiderea şi desemnarea ofertelor admise în vederea evaluãrii; c) întocmirea proceselor-verbale ale şedinţei de deschidere; d) supunerea spre validare preşedintelui A.N.R.M. a procesului-verbal; e) transmiterea cãtre ofertant a unei copii a procesului-verbal; f) transmiterea ofertelor admise comisiei de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere. ART. 45 Comisia de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere are urmãtoarele atribuţii principale: a) evaluarea ofertei, cu respectarea criteriilor stabilite prin prezentele norme metodologice şi prin procedura de organizare a apelului public de ofertã; b) desemnarea ofertei câştigãtoare; c) întocmirea procesului-verbal de consemnare a deciziei acesteia; d) supunerea spre validare preşedintelui A.N.R.M. a procesului-verbal; e) notificarea ofertanţilor cu privire la rezultatul evaluãrii; f) transmiterea cãtre ofertant a unei copii de pe procesul-verbal; g) negocierea clauzelor şi condiţiilor concesiunii; h) elaborarea acordului petrolier, iniţializarea acestuia şi prezentarea pentru semnare de cãtre preşedintele A.N.R.M. şi reprezentantul autorizat al concesionarului. i) alte atribuţii stabilite de conducãtorul A.N.R.M. ART. 46 (1) Comisia de deschidere a ofertelor şi, respectiv, de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere se considerã legal întrunite numai în prezenţa tuturor membrilor titulari. (2) În cazul imposibilitãţii de participare a unui membru titular al comisiei de deschidere a ofertelor/al comisiei de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere, acesta este înlocuit cu unul dintre membrii supleanţi desemnaţi în condiţiile art. 40 alin. (1). (3) Hotãrârile comisiei de deschidere a ofertelor/de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere se adoptã în mod autonom, cu votul majoritãţii membrilor sãi; opiniile separate vor fi consemnate în procesul-verbal. ART. 47 Membrii comisiei de deschidere a ofertelor/de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere şi secretarii acestora sunt obligaţi sã pãstreze confidenţialitatea datelor şi informaţiilor cuprinse în oferte.
SECŢIUNEA a 6-a Criteriile de selectare şi punctajele corespunzãtoare
ART. 48 Comisia de evaluare şi de negociere a acordurilor petroliere realizeazã evaluarea având în vedere criteriile stabilite prin prezentele norme metodologice şi precizãrile din procedura de desfãşurare a fiecãrui apel public de ofertã. ART. 49 (1) În vederea evaluãrii ofertelor depuse pentru concesiunea perimetrelor de explorare, dezvoltare şi exploatare petrolierã, criteriile de evaluare sunt urmãtoarele: A. Programul minim de explorare propus; între 40 şi 60 de puncte, dintre care: a) programul din prima fazã, obligatorie: între 25 şi 35 de puncte; b) program din fazele opţionale: între 15 şi 25 de puncte; B. Capacitatea tehnicã şi financiarã a ofertantului: între 20 şi 30 de puncte, dintre care: a) capacitatea financiarã: între 10 şi 15 puncte; b) capacitatea tehnicã: între 10 şi 15 puncte. C. Impactul asupra mediului şi programul pentru refacerea acestuia: între 10 şi 20 de puncte. D. Programe de transfer de tehnologie şi de perfecţionare a personalului: 10 puncte. (2) În vederea evaluãrii ofertelor depuse pentru concesiunea perimetrelor de dezvoltare-exploatare sau de exploatare petrolierã, criteriile de evaluare sunt urmãtoarele: A. Studiu de prefezabilitate: între 10 şi 25 de puncte. B. Programul minim propus: între 30 şi 50 de puncte, dintre care: a) programul din prima fazã, obligatorie: între 20 şi 40 de puncte; b) program din fazele opţionale: între 10 şi 15 puncte. C. Capacitatea tehnicã şi financiarã a ofertantului: între 15 şi 25 de puncte, dintre care: a) capacitatea financiarã: între 10 şi 20 de puncte; b) capacitatea tehnicã: între 5 şi 15 puncte. D. Impactul asupra mediului şi programul pentru refacerea acestuia: între 10 şi 20 de puncte. E. Programe de transfer de tehnologie şi de perfecţionare a personalului: între 5 şi 10 puncte. ART. 50 (1) În funcţie de specificul perimetrelor oferite în cadrul fiecãrui apel public de ofertã, punctajul este fixat în limitele menţionate la art. 49, astfel încât totalul punctelor atribuite sã fie 100. (2) Evaluarea ofertelor, pe baza criteriilor de evaluare şi a punctajelor prevãzute prin procedurã, se face prin notarea fiecãrui criteriu de evaluare. Evaluarea se face de membrii comisiei de evaluare şi de negociere a acordurilor petroliere. (3) Evaluarea ofertei şi punctarea acesteia cu mai puţin de jumãtate din totalul punctajului maxim ori obţinerea unui punctaj mai mic de 50% din punctajul maxim al unui criteriu conduc la descalificarea ofertei. (4) La punctaje totale egale va fi declaratã câştigãtoare oferta cu punctaj mai mare la criteriul "Program minim propus pentru prima fazã, obligatorie".
SECŢIUNEA a 7-a Deschiderea ofertelor
ART. 51 (1) Şedinţa de deschidere a ofertelor este publicã. (2) Ofertele închise şi sigilate vor fi predate comisiei de deschidere a ofertelor la data, ora şi locul fixate prin procedura fiecãrui apel public de ofertã. (3) La deschiderea plicului exterior comisia de deschidere a ofertelor verificã existenţa documentelor solicitate şi consemneazã situaţia constatatã într-un proces-verbal semnat de membrii comisiei şi de secretar, precum şi de reprezentanţii ofertantului. (4) Lipsa oricãrui document din plicul exterior atrage descalificarea ofertei, fãrã a se mai proceda la deschiderea plicului interior. (5) Deschiderea plicului interior şi verificarea existenţei documentelor solicitate se consemneazã de cãtre comisia de deschidere a ofertelor într-un proces-verbal semnat în condiţiile alin. (3). (6) Lipsa oricãrui document din plicul interior atrage descalificarea ofertei. (7) Exemplarul original al ofertei descalificate se transmite ofertantului. (8) În cazul lipsei reprezentanţilor ofertantului sau dacã aceştia refuzã semnarea proceselor-verbale, acestea se semneazã de membrii comisiei şi de 2 martori dintre persoanele care participã la şedinţa publicã de deschidere, altele decât reprezentanţii A.N.R.M. (9) Lipsa martorilor sau refuzul acestora de semnare a proceselor-verbale va fi menţionat în cuprinsul acestora, urmând ca aceastã împrejurare sã fie certificatã, prin semnare, de cãtre membrii comisiei de deschidere a ofertelor şi de secretarul acesteia. (10) Procesele-verbale aprobate de conducãtorul A.N.R.M. se înmâneazã în copie, sub semnãturã de primire, reprezentanţilor ofertanţilor sau, în lipsa acestora, se comunicã în termen de douã zile lucrãtoare de la data şedinţei publice de deschidere. (11) Ofertele admise în vederea evaluãrii se transmit de îndatã comisiei de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere. (12) Evaluarea ofertei se consemneazã de cãtre comisie într-un proces-verbal, care se comunicã în copie ofertantului.
SECŢIUNEA a 8-a Contestarea apelului public de ofertã
ART. 52 Ofertanţii pot formula contestaţii privind modul de respectare a prevederilor legale referitoare la organizarea şi desfãşurarea apelului public de ofertã, distinct, atât cu privire la faza de deschidere, cât şi cu privire la faza de evaluare a ofertelor, în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea procesului-verbal prin care este validatã decizia comisiei de deschidere a ofertelor sau a comisiei de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere. ART. 53 În termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea contestaţiei, A.N.R.M. este obligatã sã soluţioneze contestaţia şi sã comunice rãspunsul sãu cãtre ofertantul contestatar. ART. 54 (1) Contestaţiile sunt soluţionate de o comisie de contestaţii, formatã din 3 membri reprezentanţi ai A.N.R.M., care nu au fãcut parte din comisiile de deschidere sau evaluare. (2) Membrii comisiei de contestaţii sunt desemnaţi prin ordin al conducãtorului A.N.R.M. (3) Dispoziţiile art. 43 se aplicã în mod corespunzãtor. ART. 55 (1) Comisia de contestaţii analizeazã toate documentele emise de comisia de deschidere a ofertelor, respectiv, dupã caz, de comisia de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere, şi verificã respectarea procedurii de organizare a apelului public de ofertã pentru concesiunea operaţiunilor petroliere. (2) În cazul în care comisia apreciazã contestaţia ca fiind fondatã, aceasta propune conducãtorului A.N.R.M. urmãtoarele: a) revocarea hotãrârii de descalificare, în cazul contestaţiilor formulate în faza de deschidere şi transmiterea ofertei cãtre comisia de evaluare a ofertelor şi de negociere a acordurilor petroliere; b) revocarea hotãrârii de desemnare a câştigãtorului şi organizarea unui nou apel public de ofertã pentru concesiunea operaţiunilor petroliere corespunzãtoare perimetrului respectiv, în cazul contestaţiilor formulate în faza de evaluare. (3) Comisia de contestaţii nu reevalueazã ofertele. (4) Soluţia de admitere a contestaţiei se comunicã tuturor ofertanţilor care au depus oferte pentru perimetrul respectiv. (5) În cazul respingerii contestaţiei, ofertantul poate recurge la instanţa judecãtoreascã competentã, potrivit legii. (6) Contestarea, inclusiv în faţa instanţei, suspendã procedura de concesiune a operaţiunilor petroliere, pânã la soluţionarea definitivã şi irevocabilã. (7) Suspendarea va fi încuviinţatã numai cu dare de cauţiune, al cãrei cuantum îl va fixa instanţa. ART. 56 (1) Pe baza analizãrii aspectelor contestate, în raport cu normele care reglementeazã organizarea şi desfãşurarea apelului public de ofertã pentru concesiunea de operaţiuni petroliere, comisia de contestaţii întocmeşte un raport prin care propune modul de soluţionare a contestaţiei. (2) Raportul comisiei de contestaţii este supus aprobãrii conducãtorului A.N.R.M., înãuntrul termenului prevãzut la art. 53.
CAP. V Clasificarea operaţiunilor petroliere, a resurselor şi rezervelor
SECŢIUNEA 1 Prospecţiunea
ART. 57 Lucrãrile de prospecţiune se executã într-un perimetru determinat, pe baza unui permis de prospecţiune neexclusiv, eliberat de A.N.R.M. la cererea persoanelor juridice române sau strãine interesate, în termen de maximum 30 de zile de la data constatãrii îndeplinirii condiţiilor acordãrii acestui drept, care constau în: a) prezentarea fişei perimetrului solicitat şi delimitarea acestuia în coordonate Stereo ╒70; b) perimetrul solicitat sã nu se suprapunã peste un perimetru petrolier deja atribuit în concesiune sau care constituie obiect al unui apel public de ofertã în curs; c) prezentarea programului de lucrãri propus şi precizarea duratei pentru care se solicitã permisul de prospecţiune; d) prezentarea documentelor din care sã reiasã cã solicitantul are capacitatea tehnicã şi financiarã sã realizeze operaţiunile petroliere propuse. ART. 58 Pe baza permisului de prospecţiune pot fi executate studii de evaluare şi interpretare a informaţiilor preexistente şi lucrãri de cartare geologicã, de geochimie, magnetometrie, radiometrie, electrometrie, gravimetrie, seismometrie, teledetecţie, foraje, determinãri de laborator şi alte lucrãri pentru stabilirea potenţialului petroligen al perimetrului de prospecţiune. ART. 59 Titularul permisului de prospecţiune, care, pe parcursul derulãrii acestuia sau dupã prezentarea raportului final, în termen de 60 de zile, solicitã iniţierea concesiunii pentru obţinerea unui acord petrolier de explorare, are obligaţia sã prezinte, o datã cu cererea de iniţiere a concesiunii, şi un raport cuprinzând metodele de investigaţie aplicate, lucrãrile executate, justificarea valorii acestora, precum şi rezultatele obţinute, numai pentru perimetrul pentru care solicitã iniţierea concesiunii.
SECŢIUNEA a 2-a Explorarea
ART. 60 (1) Lucrãrile de explorare desemneazã ansamblul de studii şi operaţiuni care se realizeazã pentru cunoaşterea condiţiilor geologice de acumulare a petrolului şi cuprinde identificarea zãcãmintelor, evaluarea cantitativã şi calitativã a acestora, precum şi determinarea condiţiilor tehnice şi economice de valorificare. (2) Scopul lucrãrilor de explorare este de a fundamenta decizia cu privire la oportunitatea valorificãrii zãcãmântului, de a furniza datele necesare proiectãrii şi executãrii lucrãrilor de deschidere, pregãtire şi exploatare, cu menţinerea unui grad de asigurare cu resurse/rezerve de petrol corespunzãtor exploatãrii. (3) Lucrãrile de explorare cuprind lucrãri geochimice, geofizice, de cartare geologicã, foraje de explorare - deschidere şi explorare-evaluare, documentaţii corespunzãtoare acestora, de exploatare experimentalã, precum şi de cercetare ştiinţificã. ART. 61 Cercetarea ştiinţificã constã în sistematizarea, analizarea şi interpretarea tuturor datelor geologice, geofizice, biostratigrafice, sedimentologice, geochimice şi altele asemenea, obţinute prin lucrãrile de cercetare anterioare, în vederea fundamentãrii geologice şi proiectãrii în condiţii eficiente de noi lucrãri de explorare. ART. 62 În faza de identificare a zãcãmintelor se realizeazã operaţiuni petroliere de explorare geologicã, geofizicã şi geochimicã şi foraje de deschidere, care au ca obiectiv identificarea unor noi acumulãri de petrol; ART. 63 (1) În cazul descoperirii unor acumulãri de petrol pe baza datelor obţinute prin foraje de deschidere şi, dupã caz, prin lucrãri geologice, geofizice şi geochimice, se poate declara descoperire de zãcãmânt comercial. (2) Dupã prima sondã cu rezultat, se elaboreazã, de cãtre titularul acordului petrolier, proiectul de evaluare a acumulãrii de petrol prin lucrãri geofizice detaliate şi/sau, dupã caz, prin sonde. Proiectul operaţiunilor petroliere de evaluare a acumulãrii descoperite de aprobã de A.N.R.M. ART. 64 (1) În faza de evaluare cantitativã şi calitativã a zãcãmintelor se realizeazã sãparea sondelor de explorare-evaluare şi exploatare experimentalã, prin care se stabilesc extinderea suprafeţelor productive, parametrii geologo-fizici, potenţialul zãcãmintelor descoperite, precum şi condiţiile tehnico-economice de exploatare. (2) Datele obţinute în aceastã fazã trebuie sã asigure elaborarea studiilor de zãcãmânt cu calculul rezervelor şi a studiilor de fezabilitate tehnico-economicã, în vederea fundamentãrii deciziei de trecere la faza de dezvoltare. ART. 65 Prin acordurile petroliere vor fi stabilite volumele şi valorile programului minimal de lucrãri necesare precizãrii perspectivelor petroliere din perimetru, cu stabilirea termenelor de execuţie. ART. 66 Volumul şi termenele de execuţie ale lucrãrilor de explorare, în afara programului minimal, se stabilesc în urma negocierii cu A.N.R.M. şi sunt aprobate prin acordul petrolier. ART. 67 Lucrãrile de explorare din programul minimal şi cele din afara acestuia se executã în baza unor proiecte elaborate de titular şi aprobate de A.N.R.M. ART. 68 (1) Exploatarea experimentalã se executã pe baza unui proiect elaborat de titular, iar condiţiile de realizare vor fi stipulate în acord. (2) În situaţia în care prin exploatarea experimentalã se constatã cã acumularea evidenţiatã nu constituie un zãcãmânt comercial care poate fi dezvoltat în continuare, titularul poate sã solicite avizul de exploatare prin sonda de explorare, pe durata în care considerã cã acest proces este realizabil din punct de vedere tehnic şi/sau economic. ART. 69 Regimul sondelor de explorare se stabileşte prin instrucţiuni tehnice elaborate de A.N.R.M. ART. 70 (1) Partea din perimetrul de explorare, datã în concesiune, în care, în urma lucrãrilor efectuate, nu s-au pus în evidenţã zãcãminte comerciale conform prevederilor acordului petrolier, va fi pusã la dispoziţie A.N.R.M., liberã de orice fel de obligaţii. (2) Termenul de renunţare şi punere la dispoziţie este data la care se încheie perioada de explorare prevãzutã în acord, dacã prin acesta nu s-au stabilit termene intermediare.
SECŢIUNEA a 3-a Dezvoltarea şi exploatarea
ART. 71 (1) Lucrãrile de dezvoltare şi exploatare a zãcãmintelor de petrol se pot executa numai pentru rezerve confirmate de A.N.R.M. (2) Confirmarea resurselor geologice şi a rezervelor de petrol se face pe baza instrucţiunilor tehnice emise de A.N.R.M. ART. 72 Faza de dezvoltare începe de la data aprobãrii proiectului de exploatare, pe baza rezervelor confirmate şi a declarãrii caracterului comercial al zãcãmântului. ART. 73 (1) Proiectul de exploatare care stã la baza executãrii lucrãrilor de dezvoltare şi de exploatare trebuie sã conţinã toate datele necesare pentru evaluarea resurselor şi rezervelor de petrol, ţinându-se seama de tehnologiile de exploatare aplicabile, de costurile şi preţurile existente la data evaluãrii şi de evoluţia acestora în perspectivã, şi se pune în aplicare cu avizul A.N.R.M. (2) Proiectul va cuprinde şi delimitarea perimetrului de exploatare. ART. 74 Trecerea la exploatare se poate face numai dupã obţinerea acordului de mediu şi asigurarea condiţiilor de captare a petrolului, de evacuare a apelor reziduale şi, dacã este cazul, de ardere la coş a gazelor asociate care nu fac obiectul valorificãrii. ART. 75 Începerea operaţiunilor de exploatare se autorizeazã de cãtre A.N.R.M.
SECŢIUNEA a 4-a Clasificarea rezervelor de petrol
ART. 76 Zãcãmântul reprezintã o acumulare naturalã de petrol, caracterizatã, de regulã, printr-un sistem unitar hidrodinamic, localizatã în limitele unei structuri. ART. 77 Zãcãmânt comercial reprezintã acumularea sau ansamblul acumulãrilor naturale de petrol a cãror valorificare unitarã este justificatã din punct de vedere tehnic şi economic. ART. 78 Resursa geologicã de petrol reprezintã totalitatea cantitãţilor sau volumelor de petrol din acumulãrile naturale descoperite şi a celor presupuse a fi descoperite prin viitoarele operaţiuni petroliere. ART. 79 Rezerva de petrol reprezintã partea din resursa geologicã estimatã ca putând fi extrasã în condiţiile tehnice şi economice existente la data la care a fost calculatã. ART. 80 Evaluarea resurselor geologice şi a rezervelor de petrol se face prin studii întocmite pentru date de referinţã. ART. 81 Dupã gradul de certitudine ce li se poate atribui, rezervele pot fi clasificate în urmãtoarele categorii: dovedite, probabile şi posibile. ART. 82 Clasificarea rezervelor în categorii, dupã gradul de certitudine, şi în grupe, dupã mecanismul şi sursa de energie de dislocare a petrolului, subclasificãri dupã alte criterii, precum şi condiţiile tehnice de clasificare în categorii şi grupe, respectiv conţinutul-cadru al studiilor de evaluare a resurselor geologice şi a rezervelor, se fac prin instrucţiuni tehnice emise de A.N.R.M. ART. 83 (1) A.N.R.M. constituie F.N.R./R.P. pe baza rezervelor confirmate, a mişcãrii anuale a resurselor geologice şi a rezervelor prin lucrãri efectuate, raportate de titularii acordurilor petroliere. (2) Modul de constituire şi de urmãrire a evoluţiei F.N.R./R.P., precum şi raportarea datelor referitoare la evoluţia Fondului naţional de resurse geologice şi rezerve de petrol se fac în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de A.N.R.M. (3) Datele oficiale privind F.N.R./R.P. sunt cele înscrise în evidenţele A.N.R.M.
CAP. VI Cartea petrolierã
ART. 84 Cartea petrolierã este instrumentul de evidenţã care cuprinde toate datele privind regimul juridic al suprafeţelor aferente perimetrului de dezvoltare şi exploatare, proprietatea, situaţia topograficã a lucrãrilor aferente operaţiunilor petroliere, a resurselor/rezervelor de petrol şi de producţie, precum şi date referitoare la delimitarea perimetrelor şi operaţiunilor petroliere efectuate în fazele de prospecţiune şi explorare. ART. 85 Cartea petrolierã conţine: a) registrul cu datele privind regimul juridic al suprafeţelor aferente perimetrului de dezvoltare şi exploatare şi proprietatea acestor suprafeţe, precum şi cele privind acordul petrolier şi avizele/autorizaţiile emise pentru efectuarea operaţiunilor petroliere; b) registrul cu datele tehnice şi economice ale perimetrului, cuprinzând situaţia topogeodezicã a lucrãrilor corespunzãtoare operaţiunilor petroliere, situaţia resurselor/rezervelor de petrol şi a producţiei pentru perimetrele de dezvoltare şi exploatare, precum şi date referitoare la delimitarea perimetrelor şi operaţiunilor petroliere efectuate în fazele de prospecţiune şi explorare; c) hãrţi şi planuri de situaţie necesare susţinerii înscrisurilor din registre. ART. 86 Conţinutul de detaliu al Cãrţii petroliere, precum şi modul de întocmire a acesteia se vor stabili prin instrucţiuni tehnice emise de A.N.R.M.
CAP. VII Obligaţiile titularilor acordurilor petroliere care efectueazã operaţiuni petroliere
ART. 87 Titularii acordurilor petroliere, care executã lucrãri de explorare, au urmãtoarele obligaţii: a) sã înceapã lucrãrile de explorare numai pe baza unor proiecte geologice de execuţie, elaborate în conformitate cu prevederile acordului petrolier şi avizate de A.N.R.M.; b) sã respecte prevederile proiectelor geologice, sã execute integral operaţiunile prevãzute de investigare geologicã şi geofizicã în gãurile de sonde şi sã adapteze cercetarea la condiţiile geologice întâlnite, cu informarea prealabilã a A.N.R.M.; c) sã efectueze punerea în producţia de probã a sondelor de explorare numai cu aprobarea prealabilã a A.N.R.M.; d) sã nu înceapã exploatarea de probã înainte de asigurarea captãrii lichidelor produse prin sonde; e) sã asigure conservarea probelor de teren prelevate din sondele de explorare, conform prevederilor din acorduri; f) sã efectueze mãsurãtorile topografice şi sã realizeze transpunerea pe planuri a sondelor de explorare executate şi sã transmitã anual A.N.R.M. planul topografic actualizat al perimetrului care face obiectul acordului petrolier; g) sã ia toate mãsurile necesare prevenirii degradãrii zãcãmintelor şi pierderilor de rezerve prin erupţii libere la sonde şi prin emanaţii de gaze în spatele coloanelor sondelor; h) sã abandoneze sondele de explorare numai cu avizul A.N.R.M. şi cu luarea mãsurilor de protecţie a zãcãmintelor şi a suprafeţei; i) sã anunţe A.N.R.M., în termen de 24 de ore, despre erupţiile libere la sonde; j) sã anunţe A.N.R.M. despre începerea activitãţii de explorare într-un perimetru cu cel puţin 15 zile înainte şi încetarea activitãţii de explorare cu o anticipaţie de maximum 60 de zile. ART. 88 Titularii acordurilor petroliere, care executã lucrãri de dezvoltare şi exploatare, au urmãtoarele obligaţii: a) sã înceapã lucrãrile de dezvoltare şi exploatare numai pe rezerve confirmate şi pe baza studiilor tehnico-economice de exploatare întocmite în conformitate cu prevederile acordului petrolier şi avizate de A.N.R.M.; b) sã respecte prevederile studiilor tehnico-economice de exploatare şi sã întocmeascã programe anuale de exploatare pe care sã le transmitã spre avizare A.N.R.M. pânã la data de 31 decembrie a anului anterior celui la care se referã; c) sã ţinã evidenţa zilnicã a cantitãţilor de ţiţei, condensat şi de gaze extrase, pe sonde, zãcãminte şi perimetre de exploatare, în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de A.N.R.M.; d) sã utilizeze numai tehnologiile de exploatare avizate de A.N.R.M.; e) sã raporteze A.N.R.M. modificãrile importante ale comportãrii zãcãmintelor în procesul de exploatare, în raport cu prevederile studiilor sau proiectelor tehnice de exploatare; f) sã anunţe la A.N.R.M. producerea de erupţii libere la sonde în termen de 24 de ore; g) sã solicite aprobarea A.N.R.M. pentru injectarea apelor reziduale în subsol, în cazul când aceasta se executã prin alte sonde decât cele prevãzute în studiul tehnico-economic avizat de A.N.R.M.; h) sã abandoneze sondele de exploatare numai cu avizul A.N.R.M. şi cu luarea mãsurilor de protecţie a zãcãmintelor şi a suprafeţei. ART. 89 Titularii sunt obligaţi sã înceapã operaţiunile petroliere la datele prevãzute prin acordul de concesiune. ART. 90 (1) În cazurile în care, prin lucrãrile executate, se constatã extinderea zãcãmântului în unul sau în mai multe perimetre adiacente pe care opereazã titulari diferiţi, la solicitarea A.N.R.M. aceştia sunt obligaţi sã asigure întocmirea unor studii unitare de evaluare a rezervelor şi studii tehnico-economice de exploatare, care sã se refere la întregul zãcãmânt. (2) Operaţiunile petroliere vor fi executate de fiecare titular, conform modului de operare precizat prin studiul prevãzut la alin. (1).
CAP. VIII Regimul redevenţei petroliere, tarifelor şi sumelor datorate bugetului de stat pentru programe nerealizate din motive imputabile titularului
ART. 91 Titularii acordurilor petroliere cãrora li s-a acordat dreptul de a efectua operaţiuni petroliere de exploatare, inclusiv exploatare experimentalã, sau de operare a conductelor ce constituie Sistemul naţional de transport al petrolului ori de operare a terminalelor petroliere, aflate în proprietatea publicã a statului, sunt plãtitori de redevenţã petrolierã. ART. 92 (1) Începerea operaţiunilor petroliere, reprezentând data de la care este datoratã redevenţa petrolierã, semnificã: a) momentul realizãrii producţiei, în cazul exploatãrii, inclusiv în faza de exploatare experimentalã; b) momentul operãrii, în cazul conductelor magistrale ce constituie Sistemul naţional de transport al petrolului, precum şi în cazul terminalelor petroliere. (2) Preţul de referinţã pentru calculul contravalorii redevenţei petroliere datorate bugetului de stat se stabileşte de cãtre A.N.R.M. prin instrucţiuni tehnice. (3) Redevenţa petrolierã este plãtibilã trimestrial, cu scadenţã la data de 25 a primei luni a trimestrului urmãtor. (4) Redevenţa petrolierã, în cazul operaţiunilor petroliere de exploatare a zãcãmintelor petroliere, se calculeazã astfel: Redevenţa = valoarea producţiei brute extrase x cota procentualã stabilitã de <>Legea petrolului nr. 238/2004 , unde: valoarea producţiei brute extrase = producţia brutã x preţul de referinţã. (5) Redevenţa petrolierã, în cazul operaţiunilor petroliere de transport şi tranzit al petrolului prin sistemele naţionale de transport al petrolului, precum şi în cazul operaţiunilor petroliere efectuate prin terminalele petroliere aflate în proprietatea publicã a statului, se calculeazã prin aplicarea cotei prevãzute de <>Legea petrolului nr. 238/2004 la valoarea veniturilor brute realizate, în cursul unui trimestru, din operaţiunile petroliere menţionate. ART. 93 (1) Pentru neplata în termen a redevenţei petroliere se datoreazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere, conform legislaţiei fiscale în vigoare. (2) În cazul în care se constatã întârzieri de peste 6 luni în achitarea redevenţei petroliere, A.N.R.M. poate rezilia concesiunea petrolierã. ART. 94 (1) Taxele şi tarifele calculate şi percepute de A.N.R.M. constituie venituri la bugetul de stat, cu excepţia unei cote de pânã la 20% destinate acordãrii de stimulente personalului A.N.R.M. (2) Taxele şi tarifele prevãzute de <>art. 52 alin. (1) şi (2) din Legea petrolului nr. 238/2004 se fundamenteazã, se aprobã şi se încaseazã potrivit instrucţiunilor emise de conducãtorul A.N.R.M. (3) Cota de pânã la 20%, prevãzutã de <>art. 52 alin. (4) din Legea petrolului nr. 238/2004 , constituie Fondul destinat stimulãrii personalului A.N.R.M. şi se diferenţiazã dupã cum urmeazã: a) 20% în cazul taxelor şi tarifelor de pânã la 10 milioane lei; b) 18% în cazul taxelor şi tarifelor între 10 şi 50 milioane lei; c) 15% în cazul taxelor şi tarifelor de peste 50 milioane lei. (4) Taxele şi tarifele încasate în mod necuvenit de cãtre A.N.R.M. se restituie din fondul prevãzut la alin. (3). (5) Fondul destinat stimulãrii personalului A.N.R.M. se constituie lunar prin aplicarea cotei procentuale prevãzute la alin. (3). (6) Disponibilitãţile existente la sfârşitul anului în soldul contului "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" se reporteazã pentru anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie. (7) Modalitãţile şi criteriile de repartizare a sumelor ce constituie Fondul destinat stimulãrii personalului A.N.R.M., cuantumul stimulentelor individuale, precum şi modul de aprobare şi utilizare se stabilesc de cãtre conducãtorul A.N.R.M. prin instrucţiuni. ART. 95 Activitãţile aferente transferului de tehnologie şi perfecţionãrii profesionale, prevãzute la <>art. 48 alin. (1) lit. k) din Legea petrolului nr. 238/2004 , vor fi convenite de A.N.R.M. şi de titular, în conformitate cu prevederile acordului petrolier, şi au drept scop realizarea urmãtoarelor acţiuni: a) achiziţie de echipamente şi servicii necesare desfãşurãrii activitãţii acestora; b) participarea personalului acestora la programele de pregãtire profesionalã în domeniile de specialitate (geologie, geofizicã, petrol), mediu, legislaţie, negocieri etc.; c) schimb de experienţã şi participarea personalului acestora la evenimentele organizate de firme specializate, organisme şi organizaţii internaţionale, în scopul promovãrii imaginii externe a României în domeniul petrolier; d) transfer de know-how. ART. 96 Sumele reprezentând contravaloarea lucrãrilor prevãzute în programul de lucrãri convenite prin acordul petrolier, scadente la data renunţãrii la concesiune şi neexecutate din motive imputabile titularului, se vor vira la bugetul de stat în termen de 90 de zile de la data încetãrii concesiunii.
CAP. IX Transferul drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate prin acorduri petroliere
ART. 97 (1) Titularul de acord petrolier poate transfera, parţial sau total, unei alte persoane juridice drepturile dobândite şi obligaţiile asumate, numai cu aprobarea prealabilã, în scris, a A.N.R.M. (2) Transferul realizat fãrã aprobarea A.N.R.M. este nul de drept. ART. 98 Pentru aprobarea transferului drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate este necesarã îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor criterii: a) acordul petrolier sã fie în vigoare; b) persoana juridicã românã la care urmeazã sã fie transferate drepturile dobândite şi obligaţiile asumate sã nu înregistreze debite restante la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetul asigurãrilor pentru accidente de muncã şi boli profesionale şi bugetele locale; c) obligaţiile asumate de cãtre titular prin acordul petrolier sã fie îndeplinite în raport cu durata derulatã din acesta sau persoana juridicã cãtre care se realizeazã transferul sã se angajeze sã preia şi obligaţiile neexecutate; d) persoana juridicã la care se realizeazã transferul sã aibã capacitatea tehnicã şi capacitatea financiarã necesare preluãrii obligaţiilor stabilite prin acordul petrolier; e) prin transfer sã se menţinã condiţiile existente ale concesiunii, astfel cum sunt stabilite prin acordul petrolier; f) persoana juridicã la care urmeazã sã fie transferate drepturile dobândite şi obligaţiile asumate prin acordul petrolier sã fie specializatã pentru executarea de operaţiuni petroliere sau sã desemneze ca operator o firmã autorizatã care sã deţinã capacitate tehnicã adecvatã operaţiunilor petroliere prevãzute prin acordul transferat. ART. 99 (1) Transferul se solicitã în scris de cãtre titular împreunã cu persoana juridicã la care urmeazã a fi transferate drepturile dobândite şi obligaţiile asumate. (2) Cererea, semnatã şi ştampilatã de reprezentanţii legali ai celor douã persoane juridice, este însoţitã de urmãtoarele documente: a) certificat constatator emis de oficiul registrului comerţului privind persoana juridicã la care urmeazã sã fie transferat acordul sau altã formã echivalentã în cazul firmelor strãine; b) hotãrârile organelor de conducere ale celor douã persoane juridice, prin care aprobã transferul drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate; c) copie, certificatã pentru conformitate, de pe actul constitutiv şi de pe certificatul de înregistrare ale persoanei juridice la care urmeazã sã fie transferate drepturile dobândite şi obligaţiile asumate; d) acte privind capacitatea tehnicã şi capacitatea financiarã ale persoanei juridice la care urmeazã sã fie transferate drepturile dobândite şi obligaţiile asumate; e) raport privind operaţiunile petroliere desfãşurate de titular pânã la momentul solicitãrii aprobãrii transferului drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate, cu menţionarea expresã a stadiului de îndeplinire a obligaţiilor stabilite prin acordul de concesiune şi a rezultatelor obţinute. ART. 100 (1) A.N.R.M. analizeazã solicitarea de aprobare a transferului drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate şi hotãrãşte modul de soluţionare, în termen de 30 de zile. (2) La transfer, prin acordul pãrţilor, se pot modifica unele condiţii ale acordului petrolier prin încheierea unui act adiţional între noul titular şi A.N.R.M. ART. 101 Transferul drepturilor dobândite şi al obligaţiilor asumate prin acordul petrolier se aprobã de conducãtorul A.N.R.M. prin ordin, iar documentaţiile care au stat la baza aprobãrii transferului se pãstreazã în arhiva A.N.R.M.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email