Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 197 din 9 februarie 2006 privind aprobarea programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor persoanelor cu handicap, precum si in domeniul asistentei sociale a persoanelor varstnice, persoanelor fara adapost si persoanelor victime ale violentei in familie si a finantarii acestor programe
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 4 lit. D.n) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al <>art. 50^1 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 515/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi al <>art. 4^3 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 239/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 (1) Se aprobã programele de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap, precum şi în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice, persoanelor fãrã adãpost şi persoanelor victime ale violenţei în familie şi finanţarea acestora. (2) Programele de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap sunt prevãzute în anexele nr. 1-5. (3) Programele de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice şi persoanelor fãrã adãpost sunt prevãzute în anexele nr. 6 şi 7. (4) Programele de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor victime ale violenţei în familie sunt prevãzute în anexele nr. 8 şi 9. ART. 2 Fondurile necesare pentru finanţarea programelor de interes naţional, prevãzute la art. 1, se asigurã de la bugetul de stat prin bugetul aprobat Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei. ART. 3 (1) Finanţarea programelor de interes naţional prevãzute la art. 1 se realizeazã în baza proiectelor elaborate de furnizorii de servicii sociale publici sau privaţi ori în parteneriat, în urma unui proces de evaluare şi selecţie. (2) Evaluarea şi selecţia proiectelor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap pentru programele de interes naţional prevãzute la art. 1 alin. (2), de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei pentru programele de interes naţional prevãzute la art. 1 alin. (3) şi de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Familiei pentru programele de interes naţional prevãzute la art. 1 alin. (4). (3) Metodologia de evaluare, selectare şi de finanţare a proiectelor prevãzute la alin. (1) se aprobã în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri prin ordin al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei pentru programele de interes naţional prevãzute la art. 1 alin. (3) şi (4) şi prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pentru programele de interes naţional prevãzute la art. 1 alin. (2), care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 4 (1) Monitorizarea implementãrii şi controlul fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap se asigurã de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap. (2) Monitorizarea implementãrii şi controlul utilizãrii fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice şi persoanelor fãrã adãpost se realizeazã de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, prin departamentele specializate şi direcţiile teritoriale de muncã, solidaritate socialã şi familie. (3) Monitorizarea implementãrii şi controlul fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor victime ale violenţei în familie se asigurã de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Familiei. ART. 5 Anexele nr. 1-9 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: --------------- Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu
Ministrul administraţiei şi internelor, Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 9 februarie 2006. Nr. 197.
ANEXA 1
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL
"Restructurarea instituţiilor de tip vechi destinate persoanelor adulte cu handicap şi crearea de servicii alternative de tip rezidenţial"
Scop: a) implementarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale specializate de tip rezidenţial; b) iniţierea de servicii sociale specializate pentru persoanele adulte cu handicap la nivelul consiliilor judeţene, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti; c) întãrirea capacitãţii instituţionale la nivelul consiliilor judeţene, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru asumarea responsabilitãţii în abordarea problematicii persoanelor adulte cu handicap; d) gestionarea eficientã a resurselor umane şi financiare implicate în sistemul de protecţie a persoanei adulte cu handicap.
Obiectiv general: - Continuarea reformei instituţionale a sistemului de protecţie a persoanelor adulte cu handicap prin implementarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socialã a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.175/2005 .
Obiective specifice: a) reducerea numãrului instituţiilor rezidenţiale de mari dimensiuni; b) respectarea angajamentelor de aderare asumate prin Programul naţional de aderare la Uniunea Europeanã.
Indicatori fizici: a) reducerea cu douã a numãrului instituţiilor rezidenţiale publice cu capacitate de peste 250 de persoane; b) creşterea cu cel puţin 8 a numãrului de servicii alternative de tip rezidenţial, cum ar fi, de exemplu, centre de tip respiro, centre de pregãtire pentru o viaţã independentã, locuinţe protejate, centre de integrare prin terapie ocupaţionalã etc. pentru persoanele cu handicap, nou-înfiinţate în vederea preluãrii beneficiarilor din instituţiile rezidenţiale de mare capacitate ce urmeazã sã fie restructurate conform planurilor judeţene de restructurare aprobate.
Indicatori de eficienţã: - Creşterea calitãţii vieţii pentru un numãr de minimum 400 de persoane cu handicap instituţionalizate, beneficiare ale serviciilor sociale alternative de tip rezidenţial.
Indicatori de rezultate: - Standardele minime de calitate sunt aplicate, în condiţiile legii, în cel puţin 8 servicii nou-create prin program.
Perioadã de derulare - Programul se deruleazã pe o perioadã de 3 ani.
Buget Bugetul aferent acestui program de interes naţional este de 13.800 mii lei, repartizat astfel: ● 4.600 mii lei pentru anul 2006; ● 4.600 mii lei pentru anul 2007; ● 4.600 mii lei pentru anul 2008.
ANEXA 2
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL
"Crearea şi dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu handicap din familie în vederea prevenirii instituţionalizãrii şi sprijinirii integrãrii sau reintegrãrii adultului cu handicap în societate: îngrijiri la domiciliu"
Scop: a) prevenirea instituţionalizãrii adultului cu handicap din familia biologicã prin crearea şi dezvoltarea serviciilor sociale de îngrijiri la domiciliu; b) prevenirea abuzului, neglijãrii şi excluziunii sociale a adultului cu handicap aflat în îngrijirea şi protecţia familiei; c) iniţierea procesului de descentralizare, de la nivel judeţean la nivel local, prin susţinerea dezvoltãrii serviciilor publice de asistenţã socialã de la nivelul consiliilor locale din municipii şi oraşe, precum şi a angajãrii persoanelor cu atribuţii în asistenţa socialã la nivelul consiliilor locale municipale; d) responsabilizarea autoritãţilor locale privind mãsurile de sprijin şi protecţie a familiilor aparţinãtoare persoanelor cu handicap.
Obiective: a) promovarea dreptului persoanei cu handicap de a fi îngrijitã în familia sa; b) sprijinirea familiei biologice pentru evitarea situaţiilor de crizã.
Indicatori fizici - unitate de mãsurã: a) crearea centrelor de îngrijiri şi asistenţã la domiciliu pentru persoanele cu handicap în 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an; b) reducerea cu cel puţin 25% a cererilor de instituţionalizare pentru persoanele cu handicap aflate pe listele de aşteptare.
Indicatori de eficienţã: a) reducerea indicelui de instituţionalizare pentru persoanele cu handicap aflate pe listele de aşteptare în 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an; b) existenţa planului individual de servicii pentru 100% din persoanele cu handicap aflate în familie în cele 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an.
Indicatori de rezultate: a) cel puţin 700 de familii şi persoane cu handicap din 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an beneficiazã de serviciile de îngrijire la domiciliu create; b) standardele de calitate pentru serviciile de îngrijire la domiciliu a persoanei cu handicap sunt aplicate.
Perioadã de derulare Programul se deruleazã pe o perioadã de 3 ani.
Buget Bugetul anual pentru acest program de interes naţional este de 1.000 mii lei.
ANEXA 3
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Formare profesionalã în vederea integrãrii în muncã a persoanelor cu handicap"
Scop: Formarea profesionalã/reabilitarea persoanelor cu handicap neinstituţionalizate, care se aflã în cãutarea unui loc de muncã.
Obiective: a) evaluarea persoanei cu handicap sub aspectul abilitãţilor profesionale; b) identificarea tipului de handicap, a profesiilor şi meseriilor care pot fi practicate de persoanele din grupul-ţintã - formarea în meseriile care oferã cele mai mari şanse de angajare pe termen scurt şi mediu; c) consilierea persoanelor cu handicap în ceea ce priveşte drepturile acordate de lege pentru persoanele cu handicap angajate în muncã; d) consilierea familiilor persoanelor cu handicap în ceea ce priveşte sprijinul acordat deplasãrii la locul de muncã şi importanţa activitãţii pentru persoana cu handicap; e) prospectarea pieţei muncii sub aspectul oportunitãţilor de angajare şi al disponibilitãţii operatorilor economici de a angaja persoane cu handicap; f) informarea operatorilor economici cu privire la facilitãţile legale acordate de lege la angajarea în muncã a unei persoane cu handicap; g) întãrirea colaborãrii cu agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncã în vederea identificãrii de oportunitãţi de angajare.
Indicatori de performanţã: a) creşterea oportunitãţilor de angajare în muncã a persoanelor cu handicap; b) creşterea numãrului de persoane cu handicap formate în profesii cãutate pe piaţa muncii; c) creşterea numãrului de persoane cu handicap angajate în muncã cu contract de muncã pe perioadã nedeterminatã; d) dezvoltarea unei reţele de informare şi consultanţã pentru persoanele cu handicap şi pentru operatorii economici; e) reducerea ratei de inactivitate în rândul persoanelor cu handicap neinstituţionalizate.
Indicatori fizici: - Îmbunãtãţirea pregãtirii profesionale a unui numãr de minimum 300 de persoane cu handicap care pot desfãşura activitate salarialã.
Perioadã de derulare - Programul se deruleazã pe o perioadã de un an.
Buget - Bugetul pentru acest program de interes naţional este de 300 mii lei.
ANEXA 4
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Dezvoltarea serviciilor sociale specializate pentru persoanele adulte cu handicap: centre de servicii de recuperare neuromotorie - de tip ambulatoriu"
Scop: a) iniţierea de servicii sociale specializate: centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu - pentru persoanele adulte cu handicap, la nivelul fiecãrui judeţ/consiliu local al municipiului Bucureşti; b) prevenirea fenomenelor care pot determina instituţionalizarea adultului cu handicap; c) întãrirea capacitãţii instituţionale la nivel judeţean pentru asumarea responsabilitãţii în abordarea problematicii persoanelor adulte cu handicap; d) implementarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale specializate: centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu; e) scãderea presiunii asupra caselor teritoriale de pensii pentru bilete gratuite de tratament şi recuperare balnearã pentru persoanele cu handicap.
Obiective: a) asigurarea implementãrii programelor individuale de reabilitare şi integrare socialã elaborate de comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap; b) asigurarea condiţiilor necesare pentru recuperarea persoanelor adulte cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie.
Indicatori fizici: - Înfiinţarea unui numãr de 47 de centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu pentru persoanele cu handicap, care oferã servicii de recuperare şi reabilitare pentru persoanele cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie.
Indicatori de eficienţã: - Creşterea cu 47 a numãrului de servicii sociale specializate pentru persoanele cu handicap.
Indicatori de rezultate: - Creşterea cu 2.350 a numãrului de persoane adulte cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie, beneficiare ale serviciilor sociale specializate create prin program.
Perioadã de derulare: - Programul se deruleazã pe o perioadã de un an.
Buget: - Bugetul aferent pentru acest program de interes naţional este de 4.300 mii lei.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Formare pentru personalul implicat în protecţia persoanei cu handicap"
Scop: Instruirea personalului implicat în protecţia persoanelor cu handicap, în conformitate cu prevederile Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socialã a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.175/2005 , şi a Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 363/2005.
Obiective: a) realizarea instruirii pentru un numãr de 150 de persoane cu funcţii de conducere, angajate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; b) asigurarea fondului de cunoştinţe şi informaţii specifice, depãşind modelul medical, referitoare la încurajarea activitãţii şi participãrii persoanelor cu handicap la viaţa comunitãţii, la dezvoltarea abilitãţilor de trai independent şi la abordarea problematicii handicapului în contextul creat de aprobarea prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.175/2005 a Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socialã a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013; c) crearea, pentru un numãr de 150 de persoane, a competenţelor necesare transferului de cunoştinţe însuşite în baza Programei-cadru de instruire specificã a personalului implicat în protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap, prevãzute în anexa nr. 2 la Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 363/2005; d) elaborarea şi editarea de materiale necesare în procesul de instruire specificã.
Indicatori fizici - unitate de mãsurã: - 150 de persoane cu funcţie de conducere angajate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap instruite în conformitate cu prevederile Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socialã a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 şi a Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008.
Indicatori de eficienţã: - Creşterea numãrului de persoane instruite în problematica handicapului.
Indicatori de rezultate: - Formarea unui grup de 150 de instructori recunoscuţi de Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap.
Perioadã de derulare: - Programul se deruleazã pe o perioadã de un an.
Buget: - Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de interes naţional este de 154,12 mii lei.
ANEXA 6
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Dezvoltarea serviciilor de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice dependente"
Scop: a) menţinerea autonomiei pe o perioadã cât mai lungã şi prevenirea agravãrii situaţiei de dependenţã a persoanei vârstnice; b) diminuarea costurilor induse de îngrijirea de lungã duratã în regim rezidenţial; c) creşterea responsabilitãţii autoritãţilor locale faţã de persoanele vârstnice care necesitã îngrijire şi suport pentru a-şi continua viaţa în propria familie şi locuinţã şi întãrirea capacitãţii acestora de a rãspunde acestui obiectiv; d) îmbunãtãţirea calitãţii serviciilor de îngrijire furnizate; e) suportul acordat familiei care are în îngrijire persoane vârstnice dependente, pentru a asigura continuitatea serviciilor pe perioade de lungã duratã.
Obiective: a) creşterea calitãţii vieţii persoanelor vârstnice dependente, respectarea demnitãţii şi a libertãţii de a alege a acestei categorii de populaţie aflate în nevoie; b) prevenirea spitalizãrilor repetate şi a instituţionalizãrii persoanelor vârstnice care suferã de afecţiuni cronice, generatoare de dependenţã; c) formarea de personal calificat care sã ofere îngrijiri la domiciliul persoanelor asistate; d) angajarea personalului calificat, format de cãtre autoritãţile locale direct sau prin contractare cu organizaţiile neguvernamentale, pentru a asigura serviciile necesare.
Indicatori cantitativi: a) formarea şi acreditarea unui numãr de 10.000 de îngrijitori la domiciliu; b) angajarea unui numãr de 10.000 de îngrijitori de cãtre autoritãţile locale, direct sau prin contractare cu organizaţiile neguvernamentale, pentru a asigura serviciile sociale necesare; c) asigurarea de servicii de îngrijire la domiciliu pentru un numãr de aproximativ 40.000 de persoane vârstnice dependente, cu domiciliul în municipii şi sectoarele municipiului Bucureşti; d) existenţa unui numãr cuantificabil de planuri de îngrijire şi asistenţã, elaborate pentru fiecare beneficiar.
Indicatori de eficienţã: a) reducerea numãrului de persoane vârstnice aflate în situaţia de a fi încadrate, în evoluţie, într-un grad mai înalt de dependenţã faţã de cel evaluat la data începerii implementãrii programului; b) asigurarea unor servicii de calitate, în baza planurilor individuale de îngrijire şi asistenţã; c) reducerea numãrului de spitalizãri/an/persoanã vârstnicã dependentã, precum şi a solicitãrilor de admitere în cãminele pentru persoane vârstnice.
Indicatori de rezultate: a) 40.000 de persoane vârstnice dependente continuã sã îşi trãiascã viaţa, cu demnitate, în propria locuinţã, în mijlocul familiei şi al comunitãţii, ca urmare a furnizãrii de servicii de îngrijire la domiciliu; b) 10.000 de persoane sunt calificate şi angajate în sistemul de servicii sociale; c) o serie de instituţii tip cãmin pentru persoane vârstnice nu se mai aflã sub presiunea solicitãrilor de internare, reuşind astfel sã se înscrie în programele de reabilitare şi modernizare, pentru a asigura servicii sociale de calitate, în regim rezidenţial, doar pentru persoanele care nu pot fi îngrijite la domiciliu.
Perioadã de derulare: - Programul se deruleazã pe o perioadã de 2 ani.
Buget: a) bugetul total al acestui program de interes naţional este de 7.400 mii lei; b) planificarea este multianualã, cu un buget anual de 3.700 mii lei, din care 2.000 mii lei pentru asigurarea formãrii personalului calificat care va furniza servicii de îngrijire la domiciliul persoanelor vârstnice şi 1.700 mii lei pentru asigurarea salarizãrii acestora; c) pentru anul 2006 bugetul este de 3.700 mii lei.
ANEXA 7
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Combaterea excluziunii sociale a persoanelor fãrã adãpost prin crearea de centre sociale de urgenţã"
Scop: a) integrarea socialã a persoanelor fãrã adãpost; b) creşterea responsabilitãţii autoritãţilor locale faţã de persoanele fãrã adãpost; c) îmbunãtãţirea calitãţii serviciilor sociale furnizate; d) creşterea accesibilitãţii la serviciile direct orientate spre reintegrarea socialã a persoanelor aflate în stradã şi prevenţia abuzului şi violenţei; e) creşterea numãrului de centre sociale de urgenţã pentru persoanele fãrã adãpost.
Obiective: a) prevenirea excluziunii sociale şi asigurarea protecţiei sociale a persoanelor fãrã adãpost; b) crearea de centre sociale de urgenţã pentru persoane fãrã adãpost, care vor asigura, în principal, servicii de gãzduire şi de îngrijire; c) crearea şi dezvoltarea unor centre de sprijin şi consiliere pe termen lung, în vederea integrãrii sociale a persoanelor fãrã adãpost; d) elaborarea şi implementarea unei metodologii pentru identificarea şi evaluarea persoanelor care trãiesc în stradã; e) monitorizarea, pe baza unor date reale, a numãrului de persoane fãrã adãpost, precum şi a procentului de rezolvare a cazurilor existente.
Indicatori cantitativi: a) înfiinţarea în sectoarele municipiului Bucureşti şi în oraşele reşedinţã de judeţ, prin reabilitarea unor spaţii corespunzãtoare şi dotarea cu mobilier şi echipamente strict necesare, a unui numãr de 50 de centre sociale de urgenţã; b) acordarea de servicii sociale în cadrul centrelor sociale de urgenţã pentru un numãr de aproximativ 10.000 de persoane fãrã adãpost; c) creşterea numãrului persoanelor fãrã adãpost care beneficiazã de servicii sociale.
Indicatori de eficienţã: a) asigurarea unor condiţii minimale de viaţã, respectiv gãzduire, îngrijire, consiliere, suport în vederea integrãrii sociale, în vederea combaterii marginalizãrii sociale a acestei categorii de persoane; b) reintegrarea socialã a unui numãr de persoane fãrã adãpost prin gãsirea unui loc de muncã, gãsirea unui spaţiu de locuit, posibilitatea acordãrii unor cursuri de calificare şi recalificare, educaţie pentru sãnãtate.
Indicatori de rezultate: a) 50 de centre sociale de urgenţã înfiinţate în sectoarele municipiului Bucureşti şi în oraşele reşedinţã de judeţ şi dotate cu mobilier şi echipamente strict necesare; b) aproximativ 10.000 de persoane fãrã adãpost beneficiazã de servicii sociale în centrele sociale de urgenţã.
Perioadã de derulare: - Programul se deruleazã pe o perioadã de 3 ani.
Buget: a) bugetul total al acestui program de interes naţional este de 36.500 mii lei; b) planificarea este multianualã, cu un buget de 28.000 mii lei pentru asigurarea înfiinţãrii şi dotãrii centrelor sociale de urgenţã pentru persoanele fãrã adãpost şi de 8.500 mii lei pentru asigurarea furnizãrii serviciilor sociale pentru anul urmãtor înfiinţãrii centrelor sociale de urgenţã; c) pentru anul 2006, bugetul este de 10.000 mii lei pentru înfiinţarea şi dotarea unor centre sociale.
ANEXA 8
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Susţinerea sistemului de servicii specializate prin finanţarea în parteneriat de proiecte destinate dezvoltãrii şi menţinerii unitãţilor pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie"
Scop: a) facilitarea accesului victimelor la unitãţile pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, prin promovarea serviciilor oferite de aceasta la nivelul comunitãţilor locale; b) dezvoltarea de servicii specializate oferite în cadrul unitãţilor pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie; c) crearea şi dezvoltarea de servicii oferite în cadrul acestor centre de tipul: gãzduire temporarã, asistenţã medicalã, îngrijire şi consiliere psihologicã, conform standardelor de calitate pentru serviciile sociale din domeniul protecţiei victimelor violenţei în familie; d) implicarea tuturor instituţiilor publice locale şi a organizaţiilor neguvernamentale în oferirea de servicii sociale şi suport victimelor violenţei în familie.
Obiective: a) înfiinţarea în anii 2006-2007 a câte 6 unitãţi de prevenire şi combatere a violenţei în familie prin cofinanţarea proiectelor depuse de organizaţii neguvernamentale şi/sau instituţii publice locale. Judeţele eligibile: Alba, Arad, Argeş, Bihor, Bistriţa-Nãsãud, Botoşani, Buzãu, Cãlãraşi, Caraş-Severin, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Olt, Prahova, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea; b) susţinerea financiarã a cel puţin 8 unitãţi de prevenire şi combatere a violenţei în familie, respectiv adãposturi existente, dar rãmase fãrã finanţare, din Bucureşti, Braşov, Buftea, Baia Mare, Cluj-Napoca, Deva, Târgu Mureş. Obiectivul propus se referã la adãposturi înfiinţate de organizaţii neguvernamentale, cu sprijin financiar extern, care au desfãşurat o activitate susţinutã în domeniu şi care au acumulat o experienţã valoroasã în domeniu, experienţã care trebuie valorificatã în continuare. Atât adãposturile care se vor înfiinţa, cât şi cele ce urmeazã a fi susţinute financiar vor reprezenta reţeaua de unitãţi furnizoare de servicii sociale necesare în situaţii de crizã familialã.
Indicatori de eficienţã: a) reducerea cu 25% a costurilor medii destinate reintegrãrii victimelor violenţei în familie; b) reducerea cu cel puţin 20% a numãrului mediu de cazuri de vãtãmare corporalã şi vãtãmare corporalã gravã, ca urmare a actelor de violenţã în familie.
Indicatori de rezultat: a) creşterea cu 20% anual a numãrului de beneficiari ai serviciilor specializate în prevenirea şi combaterea violenţei în familie; b) îmbunãtãţirea anualã cu 25% a calitãţii serviciilor destinate beneficiarilor.
Buget: Bugetul aferent acestui program se referã la urmãtoarele tipuri de cheltuieli: a) drepturi cu caracter social, cum ar fi: certificate medico-legale, taxe judiciare/notariale, transportul beneficiarilor etc.; b) hranã; c) medicamente şi materiale sanitare; d) cheltuieli pentru întreţinere şi gospodãrie, cum ar fi: încãlzire, electricitate, apã, canal, salubritate, materiale igienico-sanitare; e) obiecte de inventar de micã valoare sau scurtã duratã şi întreţinere a spaţiului, cum ar fi: lenjerie şi accesorii de pat, piese de schimb, mic mobilier etc.; f) reparaţii curente; g) materiale de promovare. Programul se va derula pe parcursul a 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri şi va avea un buget total de 1.080 mii lei, din care 540 mii lei pentru anul 2006.
ANEXA 9
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL "Dezvoltarea serviciilor de recuperare şi reintegrare socialã destinate agresorilor familiali"
Scop: a) responsabilizarea agresorilor asupra consecinţelor comportamentului violent în familie; b) informarea şi educarea agresorilor prin mijloacele specifice asupra responsabilitãţilor şi riscurilor pe care le comportã actele de violenţã în familie; c) instituirea de mãsuri de protecţie specialã a membrilor familiei în raport cu agresorul.
Obiective: a) înfiinţarea în anii 2006-2007 a 10 unitãţi de recuperare şi reintegrare socialã şi susţinerea financiarã a acestora, în principiu, pe lângã catedrele de specialitate din centrele universitare; b) oraşe eligibile: Bucureşti, Alba Iulia, Craiova, Galaţi, Iaşi, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Oradea, Timişoara, Constanţa.
Indicatori de eficienţã: a) reducerea cu 50% a repetabilitãţii cazurilor de violenţã în familie; b) reducerea cu 50% a numãrului de cazuri de violenţã în familie soldate cu vãtãmare corporalã şi vãtãmare corporalã gravã, rezultate din actele de violenţã în familie.
Indicatori de rezultate: - Tratarea a cel puţin 2.000 de cazuri de violenţã în familie în unitãţile înfiinţate în cadrul acestui program.
Buget: Bugetul aferent acestui program va fi de 540 mii lei/an, repartizat pe urmãtoarele tipuri de cheltuieli: a) drepturi cu caracter social, cum ar fi, de exemplu, obţinerea de certificate medico-legale, taxe judiciare/ notariale, transportul beneficiarilor; b) hranã; c) cheltuieli pentru întreţinere şi gospodãrie, cum ar fi încãlzire, electricitate, apã-canal, salubritate, materiale igienico-sanitare; d) obiecte de inventar de micã valoare sau scurtã duratã şi întreţinere a spaţiului, cum ar fi lenjerie şi accesorii de pat, piese de schimb, mic mobilier; e) materiale de promovare. Programul se va derula pe parcursul a 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi va avea un buget total de 1.080 mii lei, din care 540 mii lei în anul 2006. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email