Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 19 din 28 iunie 2012 privind aprobarea Regulamentului de organizare si desfasurare a examenului de competenta profesionala
EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 681 din 2 octombrie 2012
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (3) şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din data de 28 iunie 2012, hotărăşte:
ART. 1
Se aprobă Regulamentul de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
ART. 2
Departamentul admitere, pregătire continuă şi stagiari va duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
ART. 3
Prezenta hotărâre se comunică Consiliului pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar.
ART. 4
La data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 173/2010 privind aprobarea Regulilor de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională pentru atribuirea calităţii de auditor financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 13 octombrie 2010, se abrogă.
ART. 5
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei
Auditorilor Financiari din România,
Horia Neamţu
Bucureşti, 28 iunie 2012.
Nr. 19.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi desfăşurare
a examenului de competenţă profesională
ART. 1
Potrivit prevederilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011, examenul de competenţă profesională se organizează de către Camera Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare Camera, prin Departamentul admitere, pregătire continuă şi stagiari.
ART. 2
Pentru atribuirea calităţii de auditor financiar, Camera va organiza examenul de competenţă profesională pentru stagiarii în activitatea de audit financiar care au finalizat cei 3 ani de stagiu şi şi-au îndeplinit toate obligaţiile care le revin în calitate de stagiari.
ART. 3
(1) La examen se pot înscrie următoarele categorii de persoane:
- stagiarii care au finalizat perioada de stagiu şi şi-au îndeplinit toate obligaţiile faţă de Cameră;
- stagiarii care au fost respinşi la alte sesiuni de examen, şi-au îndeplinit toate obligaţiile faţă de Cameră şi se află în termenul legal pentru susţinerea examenului.
(2) În vederea înscrierii la examen, candidaţii vor depune, personal sau prin delegat, la sediul Camerei din municipiul Bucureşti, Str. Sirenelor nr. 67-69, următoarele acte:
a) pentru stagiarii care se înscriu prima dată la examenul de competenţă profesională:
- cererea-model - afişată pe site-ul Camerei: www.cafr.ro;
- declaraţia îndrumătorului de stagiu prin care se atestă capacitatea stagiarului de a se prezenta la examen - afişată pe site-ul Camerei: www.cafr.ro. În cazul în care stagiarul a avut mai mult de un îndrumător pe perioada stagiului, trebuie depuse declaraţii ale tuturor îndrumătorilor de stagiu;
- dovada achitării taxei pentru examenul de competenţă profesională;
- copie de pe cartea de identitate;
- 4 fotografii tip 2/3;
b) pentru stagiarii care au fost respinşi la alte sesiuni de examen şi se află în termenul legal pentru susţinerea examenului:
- cererea-model - afişată pe site-ul Camerei: www.cafr.ro;
- dovada achitării taxei pentru examenul de competenţă profesională;
- copie de pe cartea de identitate;
- 4 fotografii tip 2/3.
(3) Departamentul admitere, pregătire continuă şi stagiari va elibera în momentul înscrierii legitimaţia de acces la examen.
ART. 4
(1) Consiliul Camerei va desemna cu cel puţin 30 de zile înaintea datei fixate pentru desfăşurarea examenului comisiile implicate în organizarea examenului: comisia de examinare, comisia de elaborare a subiectelor, comisia de corectare a lucrărilor şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Nu vor fi numite în comisii persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa în acest sens declaraţii pe propria răspundere.
(3) Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (2) se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie Consiliului Camerei, în vederea înlocuirii sale.
(4) Membrii comisiei de examinare nu pot face parte din celelalte comisii.
(5) Membrii comisiei de elaborare a subiectelor nu vor putea face parte din Comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(6) Calitatea de membru al comisiei de corectare a lucrărilor este incompatibilă cu cea de membru al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(7) Cazurile de incompatibilitate prevăzute anterior sunt de strictă interpretare.
(8) Atribuţiile şi structura comisiilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Camerei.
ART. 5
(1) Camera va aproba şi va publica pe site-ul propriu tematica şi bibliografia de examen cu cel puţin 40 de zile înainte de data susţinerii examenului de competenţă profesională.
(2) Data, metodologia, calendarul de desfăşurare a examenului, taxa de înscriere, precum şi centrele de examinare sunt aprobate cu cel puţin 30 de zile înaintea datei fixate pentru desfăşurarea examenului de către Consiliului Camerei.
(3) Camera va publica pe site-ul propriu informaţiile cuprinse la alin. (1) şi (2), precum şi orice alte informaţii suplimentare.
ART. 6
(1) Examenul de competenţă profesională se organizează semestrial.
(2) Examenul va consta în susţinerea de probe scrise, din domeniile prevăzute la art. 34 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011, după cum urmează:
a) prima probă constă în verificarea cunoştinţelor teoretice prin susţinerea unei probe scrise, la materiile prevăzute la art. 34 lit. a)-j) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011;
b) a doua probă constă în susţinerea unui test-grilă ce cuprinde 120 de întrebări din materiile prevăzute la art. 34 lit. k) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011;
c) a treia probă constă în rezolvarea unor cazuri practice pe baza cunoştinţelor teoretice ale candidaţilor, din materiile prevăzute la art. 34 lit. a)-j) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011.
(3) Subiectele pentru examenul de competenţă profesională sunt stabilite de comisia de elaborare a subiectelor, desemnată de către Consiliul Camerei.
ART. 7
(1) Intrarea în sală a candidaţilor se va face cu o jumătate de oră înainte de ora de începere a examenului, pe baza legitimaţiei de acces şi a cărţii de identitate.
(2) Odată cu începerea examenului se interzice intrarea oricărui altui candidat în sala de examen.
(3) Fiecare candidat va primi:
a) pentru proba scrisă - un exemplar cu întrebările de examen şi foi pentru formularea răspunsurilor;
b) pentru proba-grilă - un exemplar al testului-grilă şi o foaie de răspuns-tip;
c) pentru proba practică - un exemplar cu informaţiile şi cerinţele pentru proba practică şi foi pentru formularea răspunsurilor.
(4) Candidaţii vor completa în colţul din dreapta sus, în zona destinată securizării, numele, prenumele, localitatea de domiciliu şi numărul de pe legitimaţia de acces.
(5) Candidaţii nu au voie în sala de examen cu niciun alt material în afară de pix sau stilou. Nu se permite utilizarea pixurilor cu gel la testul-grilă.
(6) Fiecare probă de examen va dura 5 ore.
(7) La ieşirea din sală, candidaţii vor preda toate materialele primite, vor semna pentru predarea lucrării de examen, după care colţul din dreapta sus a lucrării se va îndoi şi se va sigila.
ART. 8
(1) Persoanele depistate că încearcă să fraudeze examenul de competenţă profesională vor fi eliminate din examen.
(2) Persoanele menţionate la alin. (1) nu mai au dreptul să se prezinte la nicio probă de examen din cadrul sesiunii în care au fost depistate că au încercat să fraudeze examenul, li se anulează notele obţinute în sesiunea respectivă şi li se interzice dreptul să se prezinte la următoarele două sesiuni consecutive de examen organizate de Cameră.
(3) În perioada în care li s-a interzis dreptul de a participa la examenul de competenţă profesională, persoanele la care face referire alin. (1) trebuie să respecte toate obligaţiile faţă de Cameră, conform prevederilor legale existente.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) care nu au promovat examenul de competenţă profesională în perioada legală de susţinere a examenului beneficiază de sesiunile de examen din perioada legală, pentru care li s-a interzis dreptul de participare în temeiul prevederilor alin. (2), precum şi de repetarea sesiunii de examen în care le-au fost anulate notele obţinute ca urmare a încercării de fraudare a examenului, după terminarea perioadei legale de susţinere a examenului.
ART. 9
(1) Verificarea tezelor candidaţilor la examen se va face de către o comisie de corectare, desemnată de către Consiliul Camerei.
(2) Nota de promovare a fiecărei probe este minimum 6,00. Pentru promovarea examenului, media celor 3 probe trebuie să fie minimum nota 7,00.
(3) Comisia de corectare va întocmi cataloagele cu rezultatele obţinute pentru fiecare teză de examen.
(4) Rezultatele examenului se validează de comisia de examinare şi se publică pe site-ul propriu.
ART. 10
(1) Rezultatele publicate pe site-ul Camerei se pot contesta o singură dată, în termen de două zile lucrătoare de la publicarea lor. Contestaţiile se depun la sediul Camerei sau se pot transmite şi prin fax.
(2) Camera nu va lua în considerare alte contestaţii decât cele primite în termenul de două zile lucrătoare de la publicarea rezultatelor pe site-ul Camerei.
(3) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(4) Comisia de soluţionare a contestaţiilor va reexamina lucrările şi va proceda la modificarea notelor obţinute de către candidaţi, dacă va fi cazul.
(5) Nota finală acordată la contestaţii nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(6) Decizia comisiei de contestaţii este definitivă.
(7) Rezultatele comisiei de soluţionare a contestaţiilor se vor publica pe site-ul Camerei în termen de maximum 7 zile de la finalizarea termenului de depunere a contestaţiilor.
ART. 11
(1) În situaţia în care, în urma rezultatelor obţinute, un candidat nu promovează examenul, la următoarea sesiune la care se prezintă i se vor recunoaşte probele care au fost promovate.
(2) În cazul în care un candidat optează să susţină la examen o probă care a fost promovată într-o sesiune anterioară de examen, se va lua în considerare la calculul mediei celor 3 probe ultima notă obţinută la proba respectivă.
ART. 12
(1) Camera poate acorda derogări de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţă profesională numai în baza unui protocol încheiat între Cameră şi instituţiile de învăţământ. În acest sens, Camera stabileşte norme proprii, avizate de organismul de supraveghere publică, pentru stabilirea condiţiilor în care pot fi acordate derogări de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examinări, precum şi criteriile care stau la baza încheierii protocoalelor privind acordarea de excepţii.
(2) Nu sunt acceptate excepţii de la testul de aplicare a cunoştinţelor în practică.
ART. 13
Taxa de înscriere la examenul de competenţă profesională nu se rambursează.
ART. 14
Cazurile de fraudare a examenului de competenţă profesională, aflate în curs de soluţionare la momentul publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului regulament se soluţionează conform prevederilor prezentului regulament.
ART. 15
Prezentul regulament se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: