Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 166 din 11 ianuarie 2001  privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 166 din 11 ianuarie 2001 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 18 ianuarie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 29 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, denumita în continuare Autoritatea, se organizeazã şi funcţioneazã ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, prin reorganizarea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor care se desfiinţeazã.
(2) Coordonarea directa a Autoritãţii se asigura de cãtre ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
(3) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti, bd Nicolae Balcescu nr. 21, sectorul 1.
(4) Autoritatea coordoneazã şi realizeazã strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţioneazã pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dauneaza vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(5) Autoritatea evalueaza efectele pe piata ale sistemelor de supraveghere a produselor şi serviciilor destinate consumatorilor.
ART. 2
(1) Autoritatea are urmãtoarele atribuţii principale:
1. participa, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu organismele neguvernamentale de protecţie a consumatorilor, la elaborarea de strategii pe termen scurt, mediu şi lung în domeniul protecţiei consumatorilor;
2. participa, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu reprezentanţi ai asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, la elaborarea programului naţional privind protecţia consumatorilor, asigurând corelarea acestuia cu legislaţia Uniunii Europene în domeniu;
3. propune Guvernului spre adoptare şi avizeazã proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul şi comercializarea produselor, precum şi cu privire la prestarea serviciilor, astfel încât acestea sa nu punã în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori sa afecteze drepturile şi interesele lor legitime;
4. propune spre adoptare Guvernului proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la avizarea specialã pentru fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul şi comercializarea anumitor produse;
5. elaboreazã, împreunã cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfãşurarea activitãţii de protecţie a consumatorilor şi le supune spre adoptare Guvernului;
6. participa la realizarea programelor interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborand cu organizaţii şi instituţii din ţara şi din strãinãtate, conform competentelor ce îi revin potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
7. efectueazã analize şi încercãri în laboratoarele acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate, efectueazã sau finanţeazã studii şi teste comparative cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunostinta publicului;
8. desfãşoarã activitãţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor; editeazã publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor;
9. sprijinã asociaţiile pentru protecţia consumatorilor în vederea atingerii obiectivelor prevãzute de lege;
10. sprijinã autoritãţile administraţiei publice locale şi asociaţiile consumatorilor în acţiunea de înfiinţare de centre de consultanţa, informare şi educare a consumatorilor;
11. informeazã permanent consumatorii asupra produselor care prezintã riscuri pentru sãnãtatea şi securitatea lor;
12. prezintã informãri periodice Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor;
13. controleazã respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor destinate populaţiei, precum şi la apãrarea drepturilor legitime şi a intereselor economice ale acestora, prin efectuarea de controale pe piata la producãtori, importatori, distribuitori, vânzãtori, prestatori de servicii şi în unitãţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depoziteaza ori se comercializeazã produsele sau în care se presteazã serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea;
14. dispune mãsurile de limitare a consecinţelor producerii, importului sau comercializãrii unor produse şi servicii care nu respecta dispoziţiile legale privind protecţia consumatorilor, dupã cum urmeazã: oprirea temporarã sau definitiva a comercializãrii, fabricãrii produsului sau prestãrii serviciului; retragerea de pe piata sau de la consumatori a produselor; distrugerea produselor oprite definitiv de la comercializare, dacã aceasta constituie singurul mijloc care face sa înceteze pericolul; verifica îndeplinirea mãsurilor stabilite;
15. coordoneazã schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind produsele care reprezintã risc pentru sãnãtatea şi securitatea consumatorilor;
16. verifica legalitatea mijloacelor de mãsurare folosite pe piata, utilizarea corecta a acestora şi ia mãsuri pentru interzicerea celor necorespunzãtoare prin retragerea licenţelor de comercializare acordate agenţilor economici autorizaţi, precum şi prin sigilarea produselor necorespunzãtoare;
17. solicita organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, atunci când constata nerespectarea condiţiilor în care acestea au fost acordate;
18. constata contravenţii şi aplica sancţiuni, potrivit legii, în domeniul sau de activitate şi sesizeazã organele de urmãrire penalã ori de câte ori constata încãlcãri ale legii penale;
19. sesizeazã factorii de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calitãţii produselor şi serviciilor, în baza constatãrilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformitãţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunãtãţirea sau elaborarea de reglementãri în domeniu;
20. verifica dacã afirmatiile prezentate prin publicitate, prospecte, cataloage sau altele asemenea sunt în conformitate cu parametrii ce caracterizeazã produsele sau serviciile respective;
21. primeşte şi rezolva sau, dupã caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competentelor, sesizãrile asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizãrile persoanelor fizice privind încãlcarea drepturilor consumatorilor;
22. participa la pregãtirea specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor şi acorda consultanţa în domeniu la solicitarea agenţilor economici;
23. stabileşte şi percepe tarife pentru efectuarea de încercãri în laboratoarele proprii, pentru organizarea de cursuri şi acordarea de consultanţa agenţilor economici;
24. fundamenteazã şi propune în proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizãrii politicilor în domeniul sau de competenta; utilizeazã aceste resurse şi evidenţiazã periodic eficienta folosirii lor.
(2) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul sau de activitate.
ART. 3
(1) Autoritatea este condusã de un secretar de stat, care are calitatea de preşedinte, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Preşedintele Autoritãţii este ordonator principal de credite.
(3) Preşedintele Autoritãţii conduce intreaga activitate a acesteia şi o reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu ministerele şi cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice şi cu persoane juridice şi fizice romane şi strãine. Preşedintele participa ca invitat la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul protecţiei consumatorilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Autoritãţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
ART. 4
(1) Structura organizatoricã a Autoritãţii este prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui se pot organiza şi alte servicii, precum şi birouri şi colective temporare.
(2) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al Autoritãţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia, care se aproba prin ordin al preşedintelui.
(3) Numãrul maxim de posturi în aparatul central al Autoritãţii este de 50, exclusiv demnitarul şi posturile aferente cabinetului acestuia.
(4) Autoritatea are un secretar general, funcţionar public, numit în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte atribuţii încredinţate de preşedinte.
(5) În cazul în care preşedintele nu îşi poate exercita atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de secretarul general.
ART. 5
(1) În cadrul Autoritãţii poate funcţiona un Colegiu consultativ, condus de preşedintele Autoritãţii. Numãrul de membri şi componenta nominalã ale Colegiului consultativ se stabilesc prin ordin al preşedintelui.
(2) Organizarea şi funcţionarea Colegiului consultativ se stabilesc prin regulament propriu de organizare şi funcţionare, aprobat de preşedintele Autoritãţii.
ART. 6
(1) În subordinea Autoritãţii funcţioneazã, ca unitãţi cu personalitate juridicã, oficii judeţene pentru protecţia consumatorilor, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti şi Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti, prevãzute în anexa nr. 2.
(2) În structura Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti funcţioneazã Laboratorul pentru analiza calitãţii vinurilor şi bãuturilor alcoolice, cu sediul în municipiul Bucureşti, Str. Povernei nr. 19-21, sectorul 1.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor, respectiv al municipiului Bucureşti, este de 550.
(4) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru unitãţile subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autoritãţii.
ART. 7
În exercitarea atribuţiilor sale Autoritatea colaboreazã cu ministerele şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale.
ART. 8
Oficiile pentru protecţia consumatorilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pot deţine în dotare pentru activitãţile specifice câte doua autoturisme cu un consum normat lunar de carburant de 360 litri/autoturism.
ART. 9
În exercitarea atribuţiilor de serviciu personalul împuternicit al Autoritãţii are dreptul sa sigileze produsele care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale privind protecţia consumatorilor.
ART. 10
Personalul Autoritãţii împuternicit sa efectueze controale şi verificãri rãspunde de pãstrarea secretului profesional în legatura cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunostinta în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
ART. 11
Contravaloarea mãrfurilor şi a esantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de control efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotãrâri, precum şi a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suporta de Autoritate, dacã în urma controlului nu se constata vinovãţia agentului economic. În caz contrar cheltuielile se suporta de agentul economic.
ART. 12
Autoritatea preia pe baza de protocol de predare-preluare, încheiat în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, patrimoniul fostului Oficiu pentru Protecţia Consumatorilor, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 31 decembrie 2000.
ART. 13
(1) Ca urmare a reorganizãrii Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor personalul acestuia va fi încadrat, în condiţiile legii, în structura organizatoricã a Autoritãţii, în limita numãrului maxim de posturi prevãzut de prezenta hotãrâre.
(2) Încadrarea personalului potrivit alin. (1) se va face în termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 14
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 15
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 776/2000 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 18 septembrie 2000.
(2) În cuprinsul <>Hotãrârii Guvernului nr. 625/1999 privind reorganizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 19 august 1999, precum şi în cuprinsul altor hotãrâri ale Guvernului în vigoare sintagma Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor se înlocuieşte cu sintagma Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca


ANEXA 1

Numãrul maxim de posturi = 50,
exclusiv demnitarul şi
posturile aferente cabinetului
acestuia

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

┌────────────────────┐
│ SECRETAR DE STAT │
│ PREŞEDINTE │
└───┬─────┬───────┬──┘
│ │CABINET│
│ └───────┘


┌────────────┐ │ ┌──────────────┐
│ SERVICIUL │ │ │ SERVICIUL │
│ JURIDIC ├──────────┼────────────────────────┤ AUDIT INTERN │
└────────────┘ │ └──────────────┘

├─────────────────────────────────┐
│ │
┌─────────┴───────────┐ │
│ SECRETAR GENERAL │ │
└─────────┬───────────┘ │
│ │
│ │
│ │
┌────────────┴──────────┐ │
│ │ │
┌───────┴──────┐ ┌─────────────┴────────┐ ┌──────────┴───────────┐
│ DIRECŢIA DE │ │ DIRECŢIA STRATEGII, │ │ │
│ CONTROL ŞI │ │ PARTENERIAT, │ │ DIRECŢIA ECONOMICĂ │
│ SUPRAVEGHERE │ │ARMONIZARI LEGISLATIVE│ │ ŞI RESURSE UMANE │
│ A PIEŢEI │ │EUROPENE ŞI RELAŢII CU│ │ │
│ │ │ MASS-MEDIA │ │ │
└──────────────┘ └──────────────────────┘ └──────────────────────┘




ANEXA 2

UNITĂŢILE CU PERSONALITATE JURIDICĂ
care funcţioneazã în subordinea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

I. Unitãţi finanţate de la bugetul de stat
- Oficiile pentru protecţia consumatorilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, servicii publice descentralizate
Numãrul maxim de posturi = 550
Oficiile pentru protecţia consumatorilor judeţene pot avea filiale în municipii şi în oraşe, în cadrul numãrului maxim de posturi aprobat.

II. Unitãţi finanţate din venituri extrabugetare
- Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti
Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti sunt reglementate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 625/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 19 august 1999.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016