Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 139 din 24 martie 2009  pentru aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 139 din 24 martie 2009 pentru aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 308 din 11 mai 2009

În baza dezbaterilor pe marginea materialelor prezentate în şedinţa Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România din data de 24 martie 2009,
în temeiul prevederilor:
- <>art. 6 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificãrile ulterioare; şi
- art. 24 şi 26 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 983/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004, cu modificãrile ulterioare,

Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 24 martie 2009, hotãrãşte:

ART. 1
Se aprobã Normele privind controlul calitãţii activitãţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
La data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri, <>Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 70/2006 pentru aprobarea Normelor privind controlul calitãţii activitãţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 18 septembrie 2006, se abrogã.
ART. 3
Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã va urmãri punerea în aplicare a normelor specificate la art. 1.
ART. 4
Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Camerei Auditorilor
Financiari din România,
Ion Mihãilescu

Bucureşti, 24 martie 2009.
Nr. 139.

ANEXĂ

NORME
privind controlul calitãţii activitãţii
de audit financiar şi a serviciilor conexe

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Sub supravegherea publicã a Organismului de supraveghere publicã a activitãţii de audit financiar, denumit în continuare Organism de supraveghere, Camera Auditorilor Financiari din România este autoritatea competentã pentru efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calitãţii serviciilor prestate de auditorii statutari, fiind abilitatã sã emitã, prin structurile sale de specialitate, norme şi proceduri de inspecţie a calitãţii activitãţii de audit statutar şi a altor servicii conexe desfãşurate de membrii sãi.
(2) Controlul calitãţii activitãţii de audit desfãşurate de auditorii financiari membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, denumitã în continuare Camera, persoane fizice şi firme de audit active, se efectueazã asupra existenţei şi modului de aplicare a:
a) politicilor şi procedurilor generale de control al calitãţii, aplicate de auditorul financiar/firma de audit la nivelul firmei şi, respectiv, al angajamentului;
b) procedurilor stabilite de organismul profesional pentru angajamentele de audit statutar, prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 , şi pentru tipuri specifice de angajamente prevãzute de Standardele internaţionale de audit (ISA), cum sunt: auditul financiar al situaţiilor financiare anuale neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publicã şi ale entitãţilor care nu au obligaţia, potrivit legii, de a fi auditate, misiuni de revizuire a situaţiilor financiare anuale individuale şi consolidate, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern.
ART. 2
(1) Toţi auditorii financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit, fac obiectul unui sistem de asigurare a calitãţii, care este organizat, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, ca un sistem independent şi se desfãşoarã de cãtre Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã din cadrul Camerei, sub supravegherea publicã a Organismului de supraveghere.
(2) Resursele necesare funcţionãrii sistemului de asigurare a calitãţii (cheltuielile cu salariile, sporurile şi stimulentele acordate inspectorilor, cheltuielile de deplasare, alte cheltuieli materiale, inclusiv cele de capital) sunt asigurate pe seama cotelor alocate de Camerã şi Organismul de supraveghere, fiind prevãzute în bugetul anual de venituri şi cheltuieli al Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã.
ART. 3
(1) Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã efectueazã inspecţiile prin inspectori şi asistenţi inspectori, salariaţi în aparatul executiv al Camerei, selectaţi pe urmãtoarele criterii:
- sã aibã pregãtire profesionalã şi experienţã relevantã în auditul statutar şi în raportarea financiarã;
- sã aibã pregãtire specificã cu privire la efectuarea de inspecţii de calitate;
- sã nu fie în conflict de interese cu auditorul financiar/firma de audit inspectatã.
(2) Inspectorii care efectueazã verificãri de asigurare a calitãţii semneazã anual declaraţia de conformitate cu cerinţele profesionale ale Camerei privind controlul calitãţii auditului. De asemenea, cu ocazia primirii delegaţiei de inspecţie, declarã dacã se aflã sau nu în una dintre situaţiile de conflict de interese prevãzute de Codul etic pentru auditorii profesionişti, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit la care urmeazã sã efectueze inspecţia calitãţii.
(3) Persoanele alese drept coordonatori ai echipei de inspectori, precum şi o parte din membrii echipelor de inspectori sunt membri ai profesiei.
(4) Organismul de supraveghere are dreptul de a participa la inspecţii şi de a avea acces la dosarele de inspecţie, foile de lucru şi la alte documente relevante.

CAP. II
Programarea activitãţii de inspecţie a calitãţii activitãţii de audit

ART. 4
Programarea activitãţii de inspecţie desfãşurate de Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã se realizeazã, în principal, pe baza urmãtoarelor documente:
a) situaţia auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit active, autorizate de Camerã sã exercite profesia în anul respectiv;
b) programul de inspecţie trimestrial, care prevede auditorii financiari care urmeazã a fi controlaţi, perioada supusã inspecţiei, precum şi echipele care efectueazã inspecţia.
ART. 5
Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã întocmeşte şi prezintã documentele prevãzute la art. 4 lit. b) Consiliului Camerei, pentru a fi însuşite şi prezentate spre aprobare Organismului de supraveghere.
ART. 6
Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã, în exercitarea atribuţiilor care îi revin conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, colaboreazã cu Departamentul de servicii pentru membri, în vederea cunoaşterii la zi a situaţiei auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit active, autorizate de Camerã sã exercite profesia în anul respectiv, precum şi a structurii misiunilor de audit statutar desfãşurate la entitãţi de interes public.
ART. 7
(1) Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã va asigura cuprinderea auditorilor financiari în programele trimestriale de inspecţie, astfel încât, de regulã, fiecare membru al Camerei care a primit autorizaţia de exercitare a profesiei sã fie verificat o datã la maximum 6 şi, respectiv, 3 ani, în cazul auditorilor entitãţilor de interes public, în condiţiile stabilite prin regulamentul emis de Organismul de supraveghere.
(2) Atunci când este necesarã o expertizã şi pentru a se asigura încadrarea în termenul de repetare a revizuirilor pentru asigurarea calitãţii activitãţii auditorilor statutari şi firmelor de audit ale entitãţilor de interes public, la aceste inspecţii pot participa, cu aprobarea Organismului de supraveghere, şi experţi care nu sunt inspectori, dar care acţioneazã sub controlul unui inspector, cu respectarea condiţiilor referitoare la independenţã.
ART. 8
(1) Prevederile programelor de inspecţie vor fi comunicate, în scris, membrilor prevãzuţi a fi inspectaţi, aceştia exprimându-şi disponibilitatea, în perioada propusã sau într-o altã perioadã, dar nu mai îndepãrtatã decât cu douã sãptãmâni.
(2) Eventualele modificãri în programele de inspecţie trimestriale vor fi aduse la cunoştinţa Consiliului Camerei, în vederea informãrii Organismului de supraveghere, înainte de începerea inspecţiei la membrii respectivi sau imediat dupã aceea, în cazul primirii unor sarcini urgente (de exemplu, investigarea unor sesizãri).
ART. 9
Documentele de planificare a inspecţiilor trebuie întocmite şi pãstrate astfel încât sã se asigure confidenţialitatea obiectivelor inspecţiei.

CAP. III
Organizarea controlului calitãţii activitãţii de audit

ART. 10
Controlul calitãţii activitãţii de audit şi a activitãţilor conexe se efectueazã în ordinea şi la datele prevãzute în programele de inspecţie trimestriale.
ART. 11
Principalele obiective ale inspecţiei calitãţii activitãţii de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern, care au la bazã procedurile emise de Camerã, sunt urmãtoarele:
a) cunoaşterea ariei de cuprindere a practicii de audit şi serviciilor conexe, pe baza examinãrii conţinutului contractelor de audit statutar, audit financiar, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern, prestate de cãtre membrii Camerei, precum şi concordanţa acestora cu Standardele internaţionale de audit, Standardele de audit intern, normele şi reglementãrile emise de Camerã şi de Organismul de supraveghere;
b) verificarea conformitãţii activitãţii desfãşurate cu datele înscrise în cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, corectitudinea raportãrii veniturilor din activitatea de audit financiar, precum şi a celorlalte activitãţi conexe, a achitãrii integrale şi la termen a cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii cãtre Camerã;
c) îndeplinirea obligaţiilor cu privire la pregãtirea continuã a auditorilor financiari, precum şi la frecventarea cursurilor suplimentare pentru auditorii financiari monitorizaţi pentru rezultate nesatisfãcãtoare;
d) verificarea existenţei la societatea de audit/auditorul persoanã fizicã a unui sistem de control al calitãţii, conform ISQC 1 şi ISA 220, pentru angajamentele de audit al situaţiilor financiare ale entitãţilor cu care are contract de efectuare a auditului financiar, audit intern sau alte angajamente prevãzute în ISA;
e) evaluarea sistemului de control al calitãţii sub aspectul conformitãţii cu Standardele internaţionale de audit relevante şi cu cerinţele de independenţã prevãzute de Codul etic pentru auditorii profesionişti şi de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 ;
f) verificarea elaborãrii de cãtre societãţile de audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entitãţile aflate în subordinea şi supravegherea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, a unor proceduri de revizuire a asigurãrii calitãţii, specifice acestei categorii de angajamente;
g) inspectarea foilor de lucru ale angajamentului de audit al situaţiilor financiare, selectat pentru revizuirea gradului de adecvare a controlului calitãţii, pentru a evalua:
1. conformitatea cu standardele profesionale şi cu cerinţele normative şi legale;
2. respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisã a auditului financiar, în conformitate cu Normele minimale de audit ale Camerei şi cu ISA;
h) verificarea modului în care societatea de audit inspectatã a implementat politicile şi procedurile proprii de control intern al calitãţii lucrãrilor de audit, potrivit cerinţelor ISQC 1 şi ISA 220, şi conformitatea cu acestea;
i) evaluarea conţinutului celui mai recent raport privind transparenţa, publicat de auditorii sau firmele de audit inspectate;
j) respectarea hotãrârilor şi reglementãrilor emise de Camerã.
ART. 12
(1) Procedurile de revizuire pentru asigurarea calitãţii în realizarea angajamentelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern sunt elaborate de Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã sub forma "listelor obiectivelor de inspecţie", pe naturi de angajamente, pe care le prezintã spre însuşire Consiliului Camerei, iar acesta, spre aprobare, Organismului de supraveghere.
(2) Hotãrârile de aprobare a procedurilor de control al calitãţii activitãţii de audit financiar şi a activitãţilor conexe se publicã.
ART. 13
(1) Un membru al Camerei poate face, de regulã, obiectul unei inspecţii asupra calitãţii activitãţii de audit o datã la maximum 6 ani, respectiv la 3 ani în cazul auditorilor entitãţilor de interes public, pentru verificarea modului de îndeplinire a angajamentelor şi de întocmire a rapoartelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern, potrivit normelor Camerei, ISA, Codului etic pentru auditorii profesionişti.
(2) În funcţie de factorii de risc materializaţi în:
a) numãrul de clienţi - societãţi cotate la bursã;
b) numãrul entitãţilor considerate a fi de interes public;
c) rezultatele anterioare ale inspecţiilor pentru asigurarea calitãţii, inclusiv:
(i) încãlcarea cerinţelor de pregãtire profesionalã continuã;
(ii) încãlcarea principiului independenţei;
(iii) deficienţe în proiectul sau conformitatea cu sistemul societãţii de control al calitãţii, Consiliul Camerei poate sã dispunã efectuarea controlului calitãţii activitãţii desfãşurate de membrii Camerei la perioade mai mici de 3 ani.
(3) De la prevederile alin. (1) fac excepţie acţiunile organizate de cãtre Camerã pentru documentarea, informarea, analiza şi urmãrirea implementãrii unor noi reglementãri, verificarea remedierii deficienţelor constatate cu ocazia controalelor efectuate, precum şi efectuarea de investigaţii asupra unor eventuale reclamaţii cu privire la activitatea auditorilor financiari.
ART. 14
Durata inspecţiei se stabileşte în funcţie de natura acţiunii de control, de volumul activitãţii auditorului financiar persoanã fizicã sau firmei de audit ce urmeazã a fi inspectatã, precum şi de alţi factori care pot influenţa aria de cuprindere a inspecţiei (de exemplu, achiziţionarea de cãtre firma de audit a unei pãrţi semnificative a afacerilor unei alte firme de audit sau renunţarea la o parte semnificativã a afacerilor sale, înainte de începerea controlului).
ART. 15
Inspecţia se efectueazã în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul activitãţii membrilor Camerei, precum şi cu frecvenţa abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un numãr reprezentativ de rapoarte şi documente care sã permitã formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al sistemului de control al calitãţii, conformitatea cu acesta şi asupra modului de respectare a dispoziţiilor normative din domeniul auditului statutar, auditului financiar, revizuirilor situaţiilor financiare, misiunilor de asigurare, auditului intern şi altor misiuni şi servicii profesionale.
ART. 16
(1) Persoanele împuternicite sã exercite, în numele Camerei, controlul calitãţii activitãţii de audit statutar, audit intern, audit cu scop special, revizuirea situaţiilor financiare şi a altor activitãţi conexe trebuie sã respecte regulamentele emise de Organismul de supraveghere, normele profesionale emise de Camerã, precum şi prevederile Codului etic.
(2) Pentru fiecare inspecţie trebuie sã fie desemnat un coordonator al echipei de inspectori.
ART. 17
(1) În conformitate cu cerinţele Codului etic pentru auditorii profesionişti, prin derogare de la principiul confidenţialitãţii, auditorii inspectaţi au datoria profesionalã de a prezenta informaţii confidenţiale, pentru a se conforma controlului calitãţii organismului profesional.
(2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii au obligaţia:
a) sã punã la dispoziţie toate documentele justificative şi sã dea toate explicaţiile necesare verificãrii corectitudinii datelor din raportul anual al membrilor, din cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din activitatea de audit, cât şi a achitãrii cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii cãtre Camerã;
b) sã asigure accesul inspectorilor care efectueazã controlul privind asigurarea calitãţii la dosarele de angajament, foile de lucru, dosarele permanente, situaţiile financiare proprii ale firmei, actele şi documentele de orice fel pe care le gestioneazã sau le au în pãstrare, care intrã sub incidenţa inspecţiei şi servesc pentru documentarea probelor care susţin concluziile inspecţiei;
c) sã recunoascã constatãrile inspecţiei pentru asigurarea calitãţii, prin semnarea notelor de inspecţie, şi sã comunice în scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a acţiunilor şi mãsurilor stabilite în urma inspecţiei.
(3) În cazul nepermiterii accesului inspectorilor la documentele de lucru ale angajamentelor în vederea efectuãrii controlului calitãţii activitãţii, acest fapt se considerã incident în domeniul propriu de activitate, Consiliul Camerei fiind în drept sã propunã, spre aprobarea Organismului de supraveghere, mãsuri de sancţionare a auditorilor financiari în cauzã, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei.

CAP. IV
Întocmirea documentelor de inspecţie

ART. 18
Echipa de inspecţie desemnatã sã efectueze verificarea calitãţii auditului consemneazã constatãrile în cadrul notei de inspecţie.
ART. 19
(1) Nota de inspecţie este un document bilateral, încheiat între pãrţi (echipa de inspectori, pe de o parte, şi auditorul financiar inspectat, pe de altã parte), care se întocmeşte în douã exemplare şi se înregistreazã la auditorul financiar inspectat.
(2) Un exemplar al notei de inspecţie este luat de organele de inspecţie, care au obligaţia sã îl înregistreze la Secretariatul Camerei.
ART. 20
(1) În nota de inspecţie se înscriu, documentat, aspectele constatate ca urmare a inspecţiei, de neconformitate cu Standardele internaţionale de audit relevante, cu normele şi procedurile de audit emise de Camerã şi cu prevederile Codului etic.
(2) Modelul notei de inspecţie se stabileşte de cãtre Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã, cu acordul Consiliului Camerei.
(3) În nota de inspecţie şi în anexele acesteia se vor menţiona concret elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar inspectat, documentele şi evidenţele supuse inspecţiei, rãspunderea organelor de inspecţie revenind numai în legãturã cu acestea.
ART. 21
Nota de inspecţie va cuprinde, orientativ, urmãtoarele elemente:
a) componenţa echipei de inspectori, delegaţia în baza cãreia s-a efectuat inspecţia de asigurare a calitãţii, data sau perioada în care s-a efectuat inspecţia;
b) datele de identificare a auditorului controlat;
c) datele de identificare a asociaţilor şi auditorilor financiari care reprezintã auditorul controlat;
d) perioada supusã controlului, clienţii de audit ale cãror situaţii financiare au fost auditate în perioada respectivã şi identificarea dosarelor de audit selectate pentru inspecţia de asigurare a calitãţii;
e) date referitoare la modul în care auditorul controlat şi auditorii asociaţi ai acestuia şi-au îndeplinit obligaţiile faţã de Camerã privind determinarea şi plata cotizaţiilor fixe şi a celor variabile, precum şi modul de respectare a normelor privind asigurarea profesionalã, depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregãtire profesionalã continuã;
f) obiectivele pe care auditorul controlat le-a abordat în realizarea angajamentului, potrivit cerinţelor standardelor internaţionale de audit relevante, normelor şi procedurilor de audit emise de Camerã şi ale reglementãrilor contabile din domeniu;
g) obiectivele pe care auditorul controlat nu le-a abordat, potrivit cerinţelor reglementãrilor de mai sus;
h) motivaţia auditorului controlat cu privire la neîndeplinirea obiectivelor urmãrite;
i) calificativul obţinut de cãtre auditorul controlat;
j) concluzii şi recomandãri pentru mãsuri corective;
k) data şi semnãturile membrilor echipei de control şi a auditorului financiar controlat.
ART. 22
Nota de inspecţie şi celelalte documente de inspecţie vor fi înregistrate, arhivate şi pãstrate la Camerã timp de 5 ani de la efectuarea controlului şi valorificarea rezultatelor acestuia.
ART. 23
Fiecare obiectiv din lista de obiective se va completa cu "Da" sau "Nu", în funcţie de modul în care auditorul supus inspecţiei a rãspuns cerinţelor din Normele minimale de audit, fãcându-se referire la deficienţele constatate şi cauzele pentru care unele obiective nu au fost abordate.
ART. 24
(1) Pe baza constatãrilor, Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã va stabili un procentaj cuprins între 0% şi 100%, obţinut atât prin raportarea numãrului obiectivelor pentru care rãspunsul este "Da" la numãrul total de obiective, cât şi în funcţie de relevanţa constatãrilor reieşite ca urmare a inspecţiei.
(2) În funcţie de acest procentaj, auditorul inspectat va obţine un calificativ, dupã cum urmeazã:



┌───────────┬────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────────┐
│ Procentaj │Pânã la 35% │De la 36 la 70% │De la 71 la 85% │ De la 86 la 100% │
├───────────┼────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────────┤
│Calificativ│ D │ C │ B │ A │
└───────────┴────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────────┘



ART. 25
Potrivit prevederilor Codului etic pentru auditorii profesionişti, inspectorii Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã au obligaţia de a respecta confidenţialitatea informaţiilor dobândite cu ocazia inspecţiilor pentru asigurarea calitãţii, atât a celor referitoare la activitatea auditorului financiar, cât şi a celor referitoare la clienţii acestuia.

CAP. V
Valorificarea rezultatelor controlului calitãţii activitãţii de audit

ART. 26
Conducerea executivã a Camerei este în drept sã emitã, în atenţia auditorilor financiari inspectaţi, scrisori prin care sã facã recomandãri pentru corectarea sistemului propriu de control al calitãţii, conformitatea cu politicile şi procedurile adoptate, completarea dosarelor de lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzãtor.
ART. 27
Recomandãrile efectuate de Camerã ca urmare a verificãrilor calitãţii activitãţii de audit vor fi urmãrite de auditorul membru al Camerei într-o perioadã rezonabilã de timp, stabilitã de comun acord cu echipa de inspectori din cadrul Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã.
ART. 28
(1) Auditorul inspectat va transmite Camerei un rãspuns în scris cu privire la modul de realizare a mãsurilor recomandate atât în nota de inspecţie, cât şi în scrisoarea de atenţionare, referindu-se inclusiv la acţiunile planificate şi la data finalizãrii şi implementãrii acestora.
(2) În cazul în care recomandãrile la care se face referire la alin. (1) nu sunt puse în practicã, auditorul financiar sau firma de audit, dacã este cazul, va face obiectul sistemului de investigaţii şi sancţiuni, aşa cum este prevãzut de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 .
ART. 29
Camera monitorizeazã, pe parcursul a 3 inspecţii consecutive, auditorii financiari care au obţinut la inspecţia calitãţii calificativele D, C şi B, prin stabilirea de mãsuri pentru remedierea neconformitãţilor şi aplicarea, dupã caz, de sancţiuni disciplinare, diferenţiate pentru fiecare calificativ acordat, dupã cum urmeazã:
A. Pentru calificativul D
1. Mãsuri ce se vor lua la prima inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei dupã un an, cheltuielile ocazionate de aceastã nouã inspecţie urmând a fi suportate integral de cãtre auditorii financiari în cauzã, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregãtire profesionalã, al cãror tarif va fi suportat integral de cãtre cei în cauzã;
c) promovarea de propuneri cãtre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- avertisment;
- mustrare;
- suspendarea calitãţii de membru al Camerei pe o anumitã perioadã;
- excluderea din Camerã;
d) publicarea sancţiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare în masã ale Camerei (site-ul Camerei, revista) şi ale Organismului de supraveghere.
2. În funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre mãsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
3. Mãsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei dupã un an, cheltuielile ocazionate de aceastã nouã inspecţie urmând a fi suportate integral de cãtre auditorii financiari în cauzã, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregãtire profesionalã, al cãror tarif va fi suportat integral de cãtre cei în cauzã;
c) promovarea de propuneri cãtre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- mustrare;
- suspendarea calitãţii de membru al Camerei pe o anumitã perioadã;
- excluderea din Camerã.
4. În funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre mãsurile prevãzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
5. Mãsuri ce se vor lua pentru a treia inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ:
- promovarea de propuneri cãtre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare, şi anume:
● suspendarea calitãţii de membru al Camerei pe o anumitã perioadã;
● excluderea din Camerã.
6. În funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre mãsurile prevãzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competentelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
B. Pentru calificativul C
1. Mãsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare de pregãtire profesionalã, al cãror tarif va fi suportat integral de cãtre cei în cauzã;
b) promovarea de propuneri cãtre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare şi anume:
- avertisment;
- mustrare;
c) publicarea sancţiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare în masã ale Camerei, în condiţiile legii.
2. În funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre mãsurile prevãzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
3. Mãsuri care se vor lua pentru a doua inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ; în acest caz, membrul Camerei intrã sub incidenţa sancţiunilor prevãzute la calificativul D.
C. Pentru calificativul B
1. Mãsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare de pregãtire profesionalã, al cãror tarif va fi suportat integral de cãtre cei în cauzã;
b) promovarea de propuneri cãtre Organismul de supraveghere, pentru sancţionarea cu avertisment.
2. Mãsuri care se vor lua pentru a doua inspecţie în urma cãreia s-a stabilit un procentaj corespunzãtor acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare de pregãtire profesionalã, al cãror tarif va fi suportat integral de cãtre cei în cauzã;
b) promovarea de propuneri cãtre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea sancţiunii disciplinare cu mustrare.
ART. 30
(1) În funcţie de relevanţa neconformitãţilor constatate în urma acţiunilor de control, precum şi în cazul în care nu se respectã mãsurile dispuse, inspectorii Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã pot propune, pe lângã mãsurile de întocmire a documentelor potrivit normelor Camerei, mãsuri de aplicare a sancţiunilor prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 , precum şi în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei.
(2) În cazurile în care în cursul unei inspecţii s-a constatat cã un raport privind transparenţa conţine informaţii denaturate semnificativ, inclusiv cele cu privire la eficienţa sistemului de control al calitãţii firmei de audit, Camera poate propune autoritãţii de supraveghere publicã amendarea în consecinţã a acestui raport, fãrã întârziere.
ART. 31
(1) În baza constatãrilor din notele de inspecţie prezentate de organele de inspecţie, Camera întocmeşte şi prezintã Organismului de supraveghere un raport anual, rezumând rezultatele globale ale sistemului de asigurare a calitãţii, fãrã specificarea detaliilor legate de anumiţi auditori financiari membri ai Camerei sau clienţi ai acestora.
(2) Organismul de supraveghere, dupã analizarea raportului anual, este în drept sã emitã recomandãri şi instrucţiuni, sub orice formã, Camerei cãreia i-a fost delegatã efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calitãţii serviciilor prestate de auditori sau de firmele de audit.
(3) Dupã aprobarea de cãtre Organismul de supraveghere, raportul se publicã pe site-ul Camerei şi este disponibil pentru informarea autoritãţilor de reglementare ale entitãţilor auditate.
ART. 32
Şeful Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã participã la şedinţele Consiliului Camerei şi ale Organismului de supraveghere, în care sunt dezbãtute documentele de control şi mãsurile propuse de cãtre Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã.
ART. 33
Responsabilitatea finalã pentru sistemul de asigurare externã a calitãţii pentru auditorii financiari şi firmele de audit care efectueazã auditul statutar la entitãţi de interes public aparţine Organismului de supraveghere.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016