Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al art. 3 alin. (3), art. 41 lit. c), art. 85 şi al <>art. 86 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC
Se aprobã Programul naţional "Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic INFRATECH", prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucureşti, 5 februarie 2004.
Nr. 128.
ANEXĂ
PROGRAMUL NAŢIONAL
"Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer
tehnologic - INFRATECH"
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Statul stimuleazã şi susţine efortul de inovare şi de absorbţie a inovãrii în economie şi societate, la nivelul agenţilor economici, prin crearea unui mediu favorabil dezvoltãrii entitãţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic.
(2) Infrastructura de inovare şi transfer tehnologic reprezintã ansamblul entitãţilor constituite în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 406/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind constituirea, funcţionarea, evaluarea şi acreditarea entitãţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susţinere a acestora, în scopul valorificãrii rezultatelor cercetãrii şi dezvoltãrii tehnologice.
ART. 2
Instrumentul prin care autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare susţine dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic este Programul naţional "Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic INFRATECH".
ART. 3
(1) Prin Programul naţional "Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic - INFRATECH", denumit în continuare Program, statul acordã sprijin financiar şi logistic pentru crearea şi dezvoltarea entitãţilor de inovare şi transfer tehnologic.
(2) Programul este structurat pe douã subprograme:
a) subprogram pentru crearea şi dezvoltarea de centre de transfer tehnologic, centre de informare tehnologicã, oficii de legãturã cu industria şi altele asemenea;
b) subprogram pentru crearea şi dezvoltarea de parcuri ştiinţifice şi tehnologice şi de incubatoare tehnologice şi de afaceri.
(3) În cadrul Programului, alocarea fondurilor pentru susţinerea entitãţilor de inovare şi transfer tehnologic se realizeazã pe bazã de proiect, în sistem competiţional.
(4) În cadrul Programului sunt susţinute financiar, în sistem de cofinanţare, douã tipuri de proiecte:
a) proiecte de construcţie instituţionalã, prin care sunt susţinute achiziţiile de bunuri, servicii şi dotãri independente de cãtre entitatea de transfer tehnologic, în vederea creşterii capacitãţii acesteia de a realiza servicii tehnologice specifice;
b) proiecte de servicii tehnologice, prin care sunt susţinute activitãţile specifice entitãţii de transfer tehnologic, cu excepţia parcurilor ştiinţifice şi tehnologice, în vederea realizãrii de servicii specializate.
ART. 4
Obiectivele generale ale Programului sunt:
a) crearea şi dezvoltarea de entitãţi de inovare şi transfer tehnologic orientate tehnologic în scopul stimulãrii iniţiativelor inovative, susţinerii şi dezvoltãrii de întreprinderi inovative;
b) crearea şi dezvoltarea unei reţele naţionale de entitãţi ale infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic;
c) modernizarea, extensia tehnologicã şi încadrarea activitãţii de cercetare şi dezvoltare tehnologicã în procesul de reformã şi restructurare economicã;
d) eficienţa utilizãrii resurselor umane şi materiale din sistemul de cercetare-dezvoltare.
ART. 5
Obiectivele specifice ale Programului sunt:
a) aplicarea şi comercializarea rezultatelor obţinute în urma activitãţilor de cercetare şi dezvoltare tehnologicã;
b) creşterea gradului de utilizare a resurselor umane şi materiale din cadrul unitãţilor de cercetare-dezvoltare şi asigurarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la serviciile tehnologice şi infrastructura de cercetare-dezvoltare;
c) susţinerea creãrii şi dezvoltãrii de întreprinderi mici şi mijlocii inovative;
d) crearea şi dezvoltarea de parteneriate între potenţialul tehnologic şi cel antreprenorial.
ART. 6
(1) Programul este implementat de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale cu atribuţii şi responsabilitãţi în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovãrii, astfel încât sã se urmãreascã prioritãţile de dezvoltare regionalã şi/sau pe sectoare ale economiei naţionale.
(2) Stabilirea "zonelor ţintã" la nivel regional se realizeazã în baza evaluãrii necesitãţilor de dezvoltare socioeconomicã a zonei, a potenţialului de dezvoltare economicã şi de utilizare eficientã a resurselor din sistemul de ştiinţã şi tehnologie.
(3) Stabilirea sectoarelor prioritare ale economiei naţionale se realizeazã în baza evaluãrii atât a prioritãţilor de dezvoltare economicã şi socialã, cât şi a competenţelor ştiinţifice pentru acel domeniu.
(4) Pe perioada derulãrii Programului, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va colabora cu autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, organizaţii patronale şi asociaţii profesionale.
ART. 7
Programul se adreseazã în special structurilor din unitãţile de cercetare-dezvoltare care au capacitatea de a sprijini întreprinderile mici şi mijlocii inovative din zonele/sectoarele cu potenţial de creştere economicã.
CAP. II
Bugetul Programului
ART. 8
(1) Programul are caracter multianual şi se deruleazã pe perioada 2004-2007.
(2) Programul este finanţat de la bugetul de stat prin alocaţii prevãzute cu aceastã destinaţie şi în limita fondurilor aprobate anual prin bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Bugetul Programului este de 1.000 miliarde lei.
ART. 9
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare fundamenteazã, pe baza evaluãrii rezultatelor obţinute în derularea Programului, valoarea alocaţiei bugetare anuale la nivel de program şi pentru fiecare subprogram.
(2) Bugetul Programului se repartizeazã astfel:
a) 5% din bugetul Programului se alocã pentru administrarea acestuia;
b) 95% din bugetul Programului se constituie ca suport financiar nerambursabil pentru crearea şi susţinerea entitãţilor de inovare şi transfer tehnologic.
(3) Repartizarea bugetului Programului pe subprograme se face prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) Bugetul unui proiect finanţat în cadrul Programului este:
a) minimum 5.000 euro, echivalent în lei la data contractãrii;
b) maximum 500.000 euro, echivalent în lei la data contractãrii.
CAP. III
Implementarea Programului
ART. 10
(1) Conducerea Programului se realizeazã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) În vederea asigurãrii conducerii Programului de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în cadrul acesteia se constituie o unitate de management a programului - UMP în structura direcţiei cu atribuţii în domeniul inovãrii şi transferului tehnologic, cu încadrarea în numãrul de posturi aprobat.
(3) Activitatea UMP, pe întreaga perioadã de implementare a Programului, se realizeazã în baza unui regulament propriu, aprobat de conducãtorul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare sau de persoana desemnatã de acesta.
ART. 11
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin UMP, asigurã elaborarea documentaţiei şi realizarea activitãţilor specifice implementãrii Programului, dintre care:
a) stabilirea procedurilor de evaluare, selectare, contractare şi monitorizare;
a) stabilirea procedurilor de evaluare, selectare, contractare şi monitorizare;
c) stabilirea procedurilor pentru acordarea asistenţei financiare prevãzute în Program;
d) stabilirea contractelor-cadru dintre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi entitãţile de inovare şi transfer tehnologic.
CAP. IV
Condiţii de eligibilitate în vederea participãrii la competiţie
ART. 12
(1) Entitatea de inovare şi transfer tehnologic este eligibilã pentru susţinerea financiarã în baza unui proiect de construcţie instituţionalã numai dacã are autorizaţie de funcţionare provizorie sau dacã este acreditatã în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 406/2003 .
(2) Entitatea de inovare şi transfer tehnologic este eligibilã pentru susţinerea financiarã în baza unui proiect de servicii tehnologice numai dacã este acreditatã, în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 406/2003 .
ART. 13
(1) Cheltuieli eligibile ce pot fi angajate din bugetul Programului pentru administrarea acestuia sunt:
a) promovarea Programului la nivel naţional şi regional prin editarea de materiale promoţionale, publicitate, organizarea şi/sau participarea la seminarii dedicate şi altele asemenea;
b) achiziţionarea de servicii strict necesare implementãrii, evaluãrii Programului şi proiectelor;
c) participarea şi/sau realizarea de programe de instruire, specifice Programului;
d) dotãri independente.
(2) Cheltuieli elibigile ce pot fi angajate din bugetul Programului:
a) pentru realizarea proiectelor de construcţie instituţionalã:
- amenajarea spaţiilor în care entitatea de inovare şi transfer tehnologic desfãşoarã activitãţi specifice;
- achiziţia de echipamente, utilaje, materiale şi servicii;
- alte categorii de cheltuieli, cu respectarea reglementãrilor specifice domeniului de cercetare-dezvoltare şi stimularea inovãrii;
b) pentru realizarea proiectelor de servicii tehnologice:
- realizarea serviciilor tehnologice specializate pe domeniile pentru care entitatea de inovare şi transfer tehnologic este acreditatã;
- asigurarea serviciilor şi facilitãţilor acordate la crearea şi incubarea de întreprinderi mici şi mijlocii inovative;
- alte categorii de cheltuieli, cu respectarea reglementãrilor specifice domeniului de cercetare-dezvoltare şi stimularea inovãrii.
ART. 14
Nu sunt cheltuieli eligibile:
a) costurile salariale ale personalului angajat al entitãţii de inovare şi transfer tehnologic, pentru proiectele de construcţie instituţionalã;
b) achiziţia sau concesionarea de terenuri şi/sau clãdiri;
c) costurile directe cu activitãţile de cercetare-dezvoltare, dacã acestea sunt realizate de cãtre entitatea de inovare şi transfer tehnologic.
CAP. V
Monitorizarea, raportarea şi evaluarea Programului
ART. 15
(1) UMP elaboreazã anual rapoarte tehnice, financiare şi de evaluare privind stadiul de implementare a Programului.
(2) UMP poate solicita servicii independente de audit, de evaluare a Programului şi altele asemenea.
ART. 16
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare avizeazã rapoartele privind implementarea Programului şi informeazã asupra rezultatelor obţinute prin implementarea Programului.
CAP. VI
Derularea finanţãrii
ART. 17
(1) În contractele de finanţare a proiectelor de construcţie instituţionalã şi de servicii tehnologice se prevãd condiţiile de efectuare a plãţilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Alocarea nerambursabilã a fondurilor contractate se realizeazã în mai multe tranşe.
(3) Prima tranşã de finanţare se acordã sub formã de avans, de pânã la 30% din valoarea primei etape din planul de realizare a proiectului, dupã încheierea contractului de finanţare, în maximum 30 de zile de la data semnãrii acestuia, în condiţiile legii.
(4) Eliberarea tranşelor intermediare de finanţare se realizeazã în baza informaţiilor tehnice şi financiare şi a documentelor justificative.
(5) Tranşa finalã, reprezentând minimum 10% din fondurile alocate proiectului din bugetul Programului, se acordã în maximum 45 de zile dupã finalizarea proiectului.
(6) Eliberarea tranşelor de finanţare, cu excepţia tranşei acordate sub formã de avans, se realizeazã numai dupã ce solicitantul face dovada cheltuirii sumelor alocate în regim de cofinanţare.
ART. 18
(1) Eliberarea primei tranşe din fondurile alocate proiectului din bugetul Programului se realizeazã în baza unei garanţii constituite de cãtre solicitant în favoarea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi instituţiile de învãţãmânt superior de stat.
CAP. VI
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 19
(1) Solicitantul are întreaga responsabilitate asupra modului de utilizare a fondurilor alocate în cadrul proiectului conform legislaţiei în vigoare.
(2) În cazul neîndeplinirii obligaţiilor de cãtre solicitant, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate percepe penalitãţi, specificate prin contractul de finanţare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 20
Modul de organizare a competiţiei, de evaluare, selectare, contractare, finanţare şi monitorizare a proiectelor se face în baza procedurilor specifice aprobate prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: