Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Koszokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
La data de 6 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, Contestaţia înregistratã la nr. 55/CT din 6 noiembrie 2004, formulatã de domnul Marin Duţã, privind înregistrarea candidaturii domnului Marko Bκla pentru funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 28 noiembrie 2004, contestaţie ce formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 625F/2004.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În cuprinsul contestaţiei, autorul acesteia, domnul Marin Duţã, exprimã unele consideraţii personale, de naturã politicã, potrivit cãrora: "Constituţia României din anul 2003" a fost adoptatã prin fraudã, întrucât "în jurul orelor 21, participarea la vot a judeţelor cu majoritate maghiarã şi apartenenţã la U.D.M.R. a fost în proporţie de 90-97%"; Uniunea Democratã a Maghiarilor din România nu este un partid politic, astfel cã asimilarea organizaţiilor minoritãţilor naţionale cu partidele politice contravine unor prevederi constituţionale fundamentale; scopul Uniunii Democrate a Maghiarilor din România, precum şi a domnului Lazlo T'f6kκs este "alipirea Ardealului la Ungaria" şi instaurarea "autonomiei teritoriale pe criterii etnice" pentru realizarea "intereselor exclusiv ale Ungariei Mari".
În final, apreciazã cã actele normative care reglementeazã sistemul electoral, şi anume <>Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, <>Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, <>Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, precum şi <>Legea partidelor politice nr. 14/2003 , sunt neconstituţionale, deoarece acestea ar trebui "sã consfinţeascã egalitatea cetãţenilor şi nu discriminarea pe criterii etnice, votul totalitar şi uninominal pe liste de partid [...] cu preluarea unor elemente forte din Constituţia S.U.A."
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, solicitã respingerea contestaţiei ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã motivele invocate de autorul contestaţiei reprezintã de fapt o înşiruire de opinii personale, acesta neindicând care anume dintre condiţiile imperative prevãzute de legea electoralã şi de Constituţie nu au fost respectate la înregistrarea candidaturii domnului Marko Bκla pentru funcţia de Preşedinte al României.
În ceea ce priveşte invocarea neconstituţionalitãţii unor reglementãri legale, reprezentantul Ministerului Public apreciazã cã aceasta nu poate face obiectul contenciosului electoral.
CURTEA,
analizând contestaţia formulatã de domnul Marin Duţã privind înregistrarea candidaturii domnului Marko Bκla pentru funcţia de Preşedinte al României, în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2004 , actele depuse la dosar, precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Marko Bκla pentru funcţia de Preşedinte al României.
Examinând contestaţia, Curtea constatã cã atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ la art. 16 alin. (3), art. 36, 37 şi la art. 40 alin. (3) din Constituţie, republicatã, al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 16 alin. (3): "Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetãţenia românã şi domiciliul în ţarã. Statul român garanteazã egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi demnitãţi.";
- Art. 36: "(1) Cetãţenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniţi pânã în ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã, la pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi aleşi cetãţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevãzute în articolul 16 alineatul (3), dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).
(2) Candidaţii trebuie sã fi împlinit, pânã în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puţin 23 de ani pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele administraţiei publice locale, vârsta de cel puţin 33 de ani pentru a fi aleşi în Senat şi vârsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã."
Totodatã, potrivit <>art. 10 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, nu pot candida pentru aceastã funcţie persoanele care la data depunerii candidaturii nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de art. 37 din Constituţie, republicatã, pentru a fi alese.
În cauzã, Curtea constatã cã motivele invocate de contestator nu se regãsesc în conţinutul prevederilor constituţionale şi legale menţionate anterior, ci ele reprezintã opinii personale ale acestuia în legãturã cu activitatea Uniunii Democrate a Maghiarilor din România prin prisma unor consideraţii de naturã politicã, aşa încât contestaţia ce formeazã obiectul prezentului dosar urmeazã sã fie respinsã ca neîntemeiatã.
În ceea ce priveşte invocarea de cãtre contestator a neconstituţionalitãţii prevederilor <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, ale <>Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, ale <>Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 29 martie 2004, precum şi ale <>Legii partidelor politice nr. 14/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, Curtea constatã cã exercitarea controlului posterior de constituţionalitate privind legile sau ordonanţele se poate realiza doar pe calea excepţiei de neconstituţionalitate, neputând face obiectul contenciosului electoral.
Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Marko Bκla pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de domnul Marin Duţã.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: